Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:47

Er was natuurlijk wel een tijdje die hele hetze tegen zogenaamd te slanke modellen, die niet gezond en niet realistisch zouden zijn. Dat het zakken botten waren en dat ze ook weg moesten.

Maar op zich gaat het topic daar niet over. Ik vind het wel interessant om over te discussiëren, maar misschien is een apart topic dan beter?

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:56

Een andere vraag dan, om binnen het kader van dit topic te blijven, die ik best interessant vind. Misschien is ie al wel voorbij gekomen en heb ik hem gemist, dan excuses :o

Zouden jullie (ongevraagd) iets zeggen wanneer je iemand tegenkomt die overduidelijk te zwaar is voor het paard waar diegene op zit? En zo ja, op wat voor manier dan?
Zou je dat alleen via internet durven of ook in real life? Alleen bij hechte vrienden, of ook bij stalgenoten of volslagen onbekenden?

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:01

Getup schreef:
Maar de reden/ oorzaak maakt gewoon niet uit. Niet meer als 15 % gewicht paard erop. Incl spullen.

15% GEZOND gewicht van het paard, áls deze fit is.

Het idee van ik laat mijn, bijvoorbeeld, tinker 200 kilo te zwaar worden dan past het beter gaat niet op natuurlijk..

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:01

@memories: Om eerlijk te zijn zou ik het niet durven zeggen. Niet irl en niet op internet, tenzij ernaar gevraagd wordt. Maar wel met schuldgevoel naar het paard. Misschien zou ik bij goede bekenden heel subtiel hinten. Maar ik weet het niet.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:09

Ik durf het ook niet te zeggen. Ik vind het zo kwetsend. Heel moeilijk.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:21

nps schreef:
Je belast een dier zoiezo omdat jij er graag op wil rijden (ik ook hoor). Niet iedere ruiter met een maatje meer is per definitie een slechte, belastende ruiter, niet iedere slanke ruiter is per definitie minder belastend. Nogmaals, als een slanke man van 80 kilo op een paard zit piept er niemand, een kortere vrouw met hetzelfde gewicht kan opmerkingen verwachten. Mag de vrouw niet in het kader van “welzijn”, maar de man wel? Ik vind het nogal grof om deze lijn een “obesitaslijn” te noemen.

Iedereen heeft het hier over dierenwelzijn. Maar hoe meet je dat dan? Kan je met zekerheid zeggen dat een zwaardere ruiter per definitie slecht is voor een paard?

Ik merk dat ik er best fel op ben trouwens. Ik vind het heel naar dat mensen altijd zo snel hun oordeel klaar hebben. De discussie mag zeker gevoerd worden, maar ik zou hem graag met wat meer nuance en wat minder (voor)oordeel zien. Ik zou het ook fijn vinden om meer onderzoek re zien van wat gewicht nou eigenlijk doet qua belasting voor een paard, zodat er meer feitelijke richtlijnen kunnen komen en er minder gereageerd wordt vanuit "ik vind jou te dik".


Er zijn onderzoeken gedaan naar percentages vanaf wanneer een paard last kreeg. Dus echt schadelijk voor het paard. Meerdere zelfs. Daar komt die 15% vandaan en daar is ontdekt dat 20% dus schadelijk is. Dus ja, dat is onderzocht en komt niet uit de lucht vallen. En dan is het nog dat 10% ideaal zou zijn, 15% acceptabel goed en dus vanaf 20% echt schade.

nps schreef:
Vind ik oprecht naar en heb je ook absoluut gelijk in - naar beide kanten zou niet geoordeeld moeten worden en de opmerkingen naar jou zijn absoluut niet goed te praten (zoiezo, waar bemoeien mensen zich mee?). Wel denk ik er een veel zwaarder stigma kleeft aan het hebben van overgewicht. Als iemand een lijn kledinglijn uitbrengt voor extra slanke mensen zou deze discussie er vermoedelijk ook niet zijn (sterker nog, kleding wordt vaak geshowd door slanke mensen). Voor mij voelt het een beetje alsof iemand in een discussie over seksueel ongepast gedrag tegen vrouwen iemand zegt “ja maar sommige mannen hebben er ook last van”! Absoluut waar, absoluut niet oké maar het komt per saldo simpelweg veel minder voor.


Je wilt Dat mensen stoppen met oordelen over mensen met overgewicht, maar jouw berichten staan vol met vooroordelen over slanke/dunne mensen. Nee, die krijgen niet te horen dat ze vadsig zijn of minder moeten eten of jouw andere voorbeelden. Wel dat ze meer moeten eten, gewoon maar lekker fastfood moeten nemen en flink snacken. Die horen ook opmerkingen dat ze vast niet eten of het vast uitkotsen en noem maar op. Ik zou er maar niet zomaar vanuit gaan dat het simpelweg minder voorkomt hoor. En ik vind het eigenlijk een bizarre vergelijking die je maakt. Het wordt ook heel normaal gevonden dat mensen iets zeggen tegen een dunner iemand, maar ze snappen helemaal niet dat dat ook kwetsend is of ze vinden het onzin dat het kwetsend is.

Er zijn hele campagnes geweest om de modellen minder dun te laten zijn omdat ze een slecht voorbeeld waren voor de jeugd. Er zijn kledingmerken die de maatvoering aangepast hebben zodat je ineens in een kleinere maat past.

Juist als men af wil van alle vooroordelen of kwetsende opmerkingen en noem maar op moet je dat niet naar de andere partij gaan doen of gewoon maar bagatelliseren.

Kleding zou wel veel meer maten en vormen moeten hebben, alle kanten op.

Ik zou het niet durven zeggen tegen iemand, nee. Tenzij het ten sprake zou komen of een helemgoede bekende is. Maar ik zou dat heel moeilijk vinden. Ik wil niemand kwetsen, maar tegelijkertijd zit je ook met paardenwelzijn. Maar ik vind sowieso iets zeggen lastig als er iets gedaan wordt wat ten koste van paardenwelzijn gaat, omdat het dan vaak toch niet aangenomen wordt en met beetje pech heb je enorm drama.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 22:28

Memories schreef:
Een andere vraag dan, om binnen het kader van dit topic te blijven, die ik best interessant vind. Misschien is ie al wel voorbij gekomen en heb ik hem gemist, dan excuses :o

Zouden jullie (ongevraagd) iets zeggen wanneer je iemand tegenkomt die overduidelijk te zwaar is voor het paard waar diegene op zit? En zo ja, op wat voor manier dan?
Zou je dat alleen via internet durven of ook in real life? Alleen bij hechte vrienden, of ook bij stalgenoten of volslagen onbekenden?


Ik heb vorig jaar na mijn ongeluk een tijdje een stalgenootje laten rijden op mijn paard. Ik denk dat zij toen een ruime 100 kilo woog. Mijn paard is 180 en woog toen tegen de 800 kilo (nog wat ondergewicht, maar wel voldoende in de spieren) met tuig zal ze rond de 110-115 kilo hebben gewogen. Opzich kon dat wat betreft gewicht nog prima. Toch zag ik na een paar weken dat mijn paard er last van kreeg. Hoewel de ruiter maar zo’n 10 kilo zwaarder was dan ik, was ze wel kleiner en dus een voller achterwerk. Daarmee kwam ze meer op de lepel van mijn zadel en daar kreeg mijn paard last van.

Ik vond het heel lastig er met haar over te hebben, maar ze merkte zelf ook steeds meer weerstand van mijn paard en hoewel ze echt wel een goede ruiter was, werkte het gewoon niet. Ze vond het niet leuk, maar begreep het ook wel weer.

Haar eigen paard stond met een blessure in die tijd. Een stuk kleiner ook dan de mijne, maar wel echt een tank. Toch zorgde het rijden op mijn paard en de merkbare ongemak bij hem er voor haar voor dat ze ook wat anders naar de belasting van haar eigen paard is gaan kijken, toen die weer gereden kon worden. Ander zadel werd gekocht, waar ze zelf beter in paste en begin dit jaar heeft ze een maag verkleining gehad en is ze al 25 kg afgevallen. De maag verkleining was ze wel al langer mee bezig hoor.

Lastige voor haar is wel dat ze zelf sinds de operatie beduidend minder kan eten en continu nog energie te kort komt. Ze rijdt nu dus nog maar amper en red echte training op het paard nu niet meer.

Dus ja, ze is heel blij nu slanker te zijn, maar moet misschien haar hobby er voor opgeven. Ze was een betere ruiter toen ze voller was.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:33

Memories schreef:
Zouden jullie (ongevraagd) iets zeggen wanneer je iemand tegenkomt die overduidelijk te zwaar is voor het paard waar diegene op zit? En zo ja, op wat voor manier dan?
Zou je dat alleen via internet durven of ook in real life? Alleen bij hechte vrienden, of ook bij stalgenoten of volslagen onbekenden?


Nee, niet. Niet mijn paard, ik heb geen rontgenogen noch medische achtergrond en kan dus niet zien nog correct beoordelen of het welzijn in het geding is (en zie ook gewoon combinaties met slanke ruiters waar ik persoonlijk niet blij van word. En zo zullen er ook mensen hun ongetwijfeld twijfels hebben bij mijn rijden). Daarnaast deel ik niet de bemoeizucht die velen lijken te hebben jegens anderen. Ook denk ik niet de wijsheid in pacht te hebben.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:33

Dat percentage mag je naar mijn idee nooit overheen, maar daar kan je wel ónder gaan zitten.

Bv: Als een paard niet meer helemaal fit is, of als de ruiter een slechte zit heeft, dan kan je kiezen voor een nog lager percentage.

Een ruiter die een supergoede zit heeft en een superfit paard heeft, kan dan niet in zijn/haar geval zeggen dat dit percentage nu wel omhoog mag.

Naar mijn idee zijn deze percentages namelijk gebaseer op normaal gebruik van het paard (klinkt vreemd, kan het even niet beter verwoorden)

Natuurlijk vergaat niemand over een paar kilo meer. Maar op een gegeven moment wel eerlijk zijn naar het paard toe en vertrouwen hebben in de richtlijnen die niet voor niets zijn opgesteld.

Er zijn meerdere redenen waarom mensen (uit onmacht) niet kunnen paardrijden ookal zouden ze het heel graag willen, omdat de welzijn van het paard voor gaat. Denk bijvoorbeeld aan mensen die geen paard nemen omdat ze weten dat hun financiele buffer niet groot genoeg is mocht er iets zijn. Of mensen die in hun directe omgeving geen paardwaardige stal kunnen vinden. Of mensen met een bepaalde gezondheidsstoornis waardoor ze zelf een gevaar zijn voor hun paard of hunzelf etc.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:39

Nog even een toevoeging. Een paard met overgewicht zou juist nóg minder belast moeten worden dan een paard met een gezond gewicht omdat het eerste paard al moet dealen met het extra gewicht. Gewrichten worden tevens ontlast door spieren, maar belast door vet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:41

Daphara schreef:
Nikass schreef:
Ik vind hoe iedereen eruit ziet/ wat iemand weegt etc niet iets wat mij aangaat. Ik vind het daarentegen wel opmerkelijk dat paardenSPORT blijkbaar niet een bepaalde mate van sportief lichaam vereist. Denk niet dat overgewicht geaccepteerd wordt bij een beetje serieuze voetbalclub oid.
Hoeveel een paard precies kan hebben weet ik niet - ook ik ben wel geïnteresseerd in een onderzoek - maar waarom mag de lat niet wat hoger liggen om een bepaalde sport te kunnen uitoefenen?
Je kunt toch ook iets anders gaan doen, met of zonder paard?


Maar iemand die hoger in de sport rijdt kan dat toch echt niet doen zonder fysiek dat ook aan te kunnen. Iemands postuur bepaald niet of ze de juiste spieren, balans en uithoudingsvermogen hebben om hoger in de paardensport te komen. Of ze nou slank of mollig zijn. Ik ben ook niet ineens minder goed (of nog slechter) gaan rijden omdat ik niet meer maat 38/40 heb.

Mijn zus is altijd voller geweest dan ik, maar heeft tot haar 40e toch aardig hoog gevoetbald in de amateur klasses en die had toen echt wel maat 46/48. Op haar 40e werd ze eindelijk zwanger en daarna is ze gestopt met voetballen. En waarom zou dat niet kunnen, alleen omdat ze voller is, betekend niet dat ze onhandig was met een bal of geen uithoudingsvermogen had. Ik denk dat tegenstanders haar op het veld ook vaak onderschatte, daar maakte ze handig gebruik van. Ik ben in ieder geval altijd super trots op haar sportprestaties geweest. Ze rende mij (met mijn maat 38/40) er in ieder geval makkelijk uit als we gingen hardlopen samen.

Toch wel weer typisch dat gedacht wordt dat vollere mensen minder fit zijn of in staat zijn tot sporten dan slanke mensen.


Hoho weet je wat typisch is, dat jij direct aangevallen reageert en conclusies trekt. Niet nodig hoor :n ;)

Ik geef aan dat ik het opmerkelijk vindt dat er blijkbaar geen fysieke eisen (mogen) worden gesteld aan de paardensport, terwijl dit bij veel andere sporten wel het geval is.
En dan noem jij amateur dames voetbal, no offence, maar dat is imo geen hoog niveau sport.
Ik pieker nu hard over welke bekende topsport ruiter een paar maatjes meer heeft...?
Ik denk dat de mate van een gezond en in balans zijnd lichaam wel degelijk van invloed is op de mogelijk te leveren sportprestaties. Daarmee zeg ik niet dat mensen zonder overgewicht per definitie sportief zijn, je kunt de zaken niet zomaar omdraaien.

Overigens lijkt het me vrij voor de hand liggend om van iemand met serieus overgewicht geen top fitheid te verwachten.
(al zullen er - zoals overal - wel uitzonderingen op zijn) dat is toch helemaal niet veroordelend?

Ik vind het een beetje jammer als een mening - of eigenlijk gaf ik alleen aan iets opmerkelijk te vinden, dat is nauwelijks een mening te noemen - direct als veroordelend wordt opgevat, het is niet de bedoeling dat sommige onderwerpen zo delicaat worden dat mensen op hun tenen gaan lopen om niet per ongeluk het verkeerde te zeggen, terwijl er helemaal geen onvriendelijke intentie achter zit.
Iedereen krijgt te maken met verkeerd te worden ingeschat of begrepen. Dat is niet altijd leuk, maar in heel veel gevallen is het geen opzet en niet kwetsend bedoeld.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:59

Nikass schreef:
Ik geef aan dat ik het opmerkelijk vindt dat er blijkbaar geen fysieke eisen (mogen) worden gesteld aan de paardensport, terwijl dit bij veel andere sporten wel het geval is.


Bij welke basissporten worden er dan fysieke eisen gesteld? (En daaropvolgend, hoe reeel is het de recreant en thuisruiter hierop te controleren?)

Nikass schreef:
Dat is niet altijd leuk, maar in heel veel gevallen is het geen opzet en niet kwetsend bedoeld.


Toch kan het écht geen kwaad als mensen een heul klein beetje beter nadenken voor ze hun mening neerplempen. Vooralsnog is er een nogal grijs gebied over wat paardenwelzijn nou eigenlijk is en hoe belastend curvyness nou eigenlijk is. We hebben de richtlijn (die 15 a 20% is, niet strak de 15% zoals hier wordt beweerd) waarbij ook wordt vermeld dat er veel meer factoren meespelen (bouw, ruglengte, harnachement). Het oordeel “je bent te zwaar” is dus niet zo makkelijk te vellen en al helemaal niet op basis van een paar foto’s. Ik zei het al, nuance ;). Het is ook de toon en de toelichting die de muziek maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:18

Slmt9 schreef:
Ik durf het ook niet te zeggen. Ik vind het zo kwetsend. Heel moeilijk.

Ik heb vaak meer medelijden met het paard dan diens ruiter.
Ik zeg dat dus ook prima of het nu om overgewicht gaat of iets anders.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:24

Nps: Ik bedoel vanuit de ruiter zelf. Helaas ken ik bijvoorbeeld een dame van 100+ kilo die op een broodmagere Fries "rijdt", met een air van "ik bepaal zelf wel wat ik doe en hou je commentaar maar voor je" waarbij ik denk je hoeft je niet aan mij of iemand anders te verantwoorden, maar waarom doe je dat niet aan jezelf?
En "rijdt", want tot meer dan zich laten vervoeren is ze niet in staat (het opstijgen is al een ding op zich). Maar er iets van zeggen of vinden, hoe tactisch of vriendelijk ook, is not done want dan veroordeel je dikke mensen ofzo, of "je hebt makkelijk praten" omdat je zelf geen 100+ kilo weegt en daar in de ogen van de zwaardere medemens geen enkele moeite voor hoeft te doen (over vooroordelen gesproken)

Ik vind de trend van hoe noemen jullie dat... body-nog wat... best wel zorgelijk. De helft van Nederland kampt met overgewicht en dat is geen goede ontwikkeling!
Daarmee veróórdeel ik geen mensen, maar streven naar een gezondere maatschappij is imo niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:27

nps schreef:
Nikass schreef:
Ik geef aan dat ik het opmerkelijk vindt dat er blijkbaar geen fysieke eisen (mogen) worden gesteld aan de paardensport, terwijl dit bij veel andere sporten wel het geval is.


Bij welke basissporten worden er dan fysieke eisen gesteld? (En daaropvolgend, hoe reeel is het de recreant en thuisruiter hierop te controleren?)

Nikass schreef:
Dat is niet altijd leuk, maar in heel veel gevallen is het geen opzet en niet kwetsend bedoeld.


Toch kan het écht geen kwaad als mensen een heul klein beetje beter nadenken voor ze hun mening neerplempen. Vooralsnog is er een nogal grijs gebied over wat paardenwelzijn nou eigenlijk is en hoe belastend curvyness nou eigenlijk is. We hebben de richtlijn (die 15 a 20% is, niet strak de 15% zoals hier wordt beweerd) waarbij ook wordt vermeld dat er veel meer factoren meespelen (bouw, ruglengte, harnachement). Het oordeel “je bent te zwaar” is dus niet zo makkelijk te vellen en al helemaal niet op basis van een paar foto’s. Ik zei het al, nuance ;). Het is ook de toon en de toelichting die de muziek maakt.


Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt?
Is men dan meer met eigen plezier bezig en is het paardenwelzijn daar ongeschikt aan?

@Daphara, omdat je vriendin nu wat minder energie heeft en is afgevallen, maakt dat haar een slechtere ruiter dan voorheen? Waarom.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:28

Memories schreef:
Een andere vraag dan, om binnen het kader van dit topic te blijven, die ik best interessant vind. Misschien is ie al wel voorbij gekomen en heb ik hem gemist, dan excuses :o

Zouden jullie (ongevraagd) iets zeggen wanneer je iemand tegenkomt die overduidelijk te zwaar is voor het paard waar diegene op zit? En zo ja, op wat voor manier dan?
Zou je dat alleen via internet durven of ook in real life? Alleen bij hechte vrienden, of ook bij stalgenoten of volslagen onbekenden?


Op de manege waar ik heel vroeger reed hadden we een meisje die best zwaar was. We hadden daar een paar grote, sterke en fitte paarden, maar zij merkten dat die paarden de dag er na er best wel last van hadden. Toen is aan haar netjes gevraagd dat als ze zou willen blijven paardrijden of ze dan af zou willen vallen, want ze merkten ongemak bij het paard.
Meisje is toen ergens anders gaan rijden volgens mij.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 01:56

Mindim schreef:
@Daphara, omdat je vriendin nu wat minder energie heeft en is afgevallen, maakt dat haar een slechtere ruiter dan voorheen? Waarom.


Slechter niet, maar ze mist nu echt uithoudingsvermogen. Als je snel vermoeid bent, dan is rijden (trainingsgericht) echt lastiger te doen. De spieren verzuren gewoon sneller, je verliest een stuk balans en coördinatie wanneer je vermoeid raakt. Een maag verkleining (of bypass) zorgt ervoor dat je echt beduidend minder kan eten, niet alleen “slechte” dingen, maar ook bepaalde gezonde voedingsstoffen gaat missen. Met het gevolg dat je niet alleen vet kwijt raakt, maar ook inlevert op spiermassa en daardoor ook flink ingeleverd op conditie.
Ze staat onder begeleiding van diëtisten, maar een ingreep als dit heeft gewoon vergaande gevolgen voor je lijf.

Maar hey, als je het zwart wit wil bekijken, ze is al 25 kg lichter, dus belast haar paard nu minder.

Ik heb zelf ook wel eens aan iets als een maag verkleining gedacht of een gastric bypass voor als ik nog dikker zou worden, maar als ik het nu van haar (maar ook anderen hoor en lees), dan ben ik toch echt liever wat voller dan (op deze manier) slank, met het gevolg dat je geen conditie meer hebt.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 02:07

Mindim schreef:
Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt? .

Ehmm 15% houdt in dat er op mijn arabier van 1,54m 67.5 kilo mag.
Dat betekend - het gewicht aan zadel (incl beugels enz) en kleding/schoenen dat iemand max 60 kilo mag zijn? Hoe doen anderen dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 06:57

Brainless schreef:
Mindim schreef:
Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt? .

Ehmm 15% houdt in dat er op mijn arabier van 1,54m 67.5 kilo mag.
Dat betekend - het gewicht aan zadel (incl beugels enz) en kleding/schoenen dat iemand max 60 kilo mag zijn? Hoe doen anderen dat dan?

Dat lijkt me meer dan genoeg voor een pony van 450 kilo? Hoeveel gewicht vind jij dan redelijk voor een pony van dat gewicht?

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:03

Geloof dat er bij de arabieren in dd endurance een minimum gewicht van 75 kg gesteld wordt op bepaald niveau.

Zijn ook niet allemaal ruiters van 1.60 die 55 kg wegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:09

Daphara schreef:
Mindim schreef:
@Daphara, omdat je vriendin nu wat minder energie heeft en is afgevallen, maakt dat haar een slechtere ruiter dan voorheen? Waarom.


Slechter niet, maar ze mist nu echt uithoudingsvermogen. Als je snel vermoeid bent, dan is rijden (trainingsgericht) echt lastiger te doen. De spieren verzuren gewoon sneller, je verliest een stuk balans en coördinatie wanneer je vermoeid raakt. Een maag verkleining (of bypass) zorgt ervoor dat je echt beduidend minder kan eten, niet alleen “slechte” dingen, maar ook bepaalde gezonde voedingsstoffen gaat missen. Met het gevolg dat je niet alleen vet kwijt raakt, maar ook inlevert op spiermassa en daardoor ook flink ingeleverd op conditie.
Ze staat onder begeleiding van diëtisten, maar een ingreep als dit heeft gewoon vergaande gevolgen voor je lijf.

Maar hey, als je het zwart wit wil bekijken, ze is al 25 kg lichter, dus belast haar paard nu minder.

Ik heb zelf ook wel eens aan iets als een maag verkleining gedacht of een gastric bypass voor als ik nog dikker zou worden, maar als ik het nu van haar (maar ook anderen hoor en lees), dan ben ik toch echt liever wat voller dan (op deze manier) slank, met het gevolg dat je geen conditie meer hebt.

Dat trekt uiteindelijk toch bij? Een vriendin van me heeft het ook gehad en die was idd eerst wel moe en dergelijke. Ze liep ook bij de diëtist idd. Ze heeft al jaren haar streefgewicht nu, maar zit conditioneel prima in haar vel, alleen de overgangsperiode was dat minder.
Dus hopelijk komt dat met je vriendin ook goed.

Maar hoe dan ook, als je in aanmerking wilt komen voor een maagverkleining moet je toch minimaal een bmi hebben van 35 a 40?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-21 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:11

Dilan93 schreef:
Geloof dat er bij de arabieren in dd endurance een minimum gewicht van 75 kg gesteld wordt op bepaald niveau.

Zijn ook niet allemaal ruiters van 1.60 die 55 kg wegen
Minimaal 75 kilo voor een pony van 450 kilo?Nou dat vind ik aardig heftig.

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:12

Brainless schreef:
Mindim schreef:
Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt? .

Ehmm 15% houdt in dat er op mijn arabier van 1,54m 67.5 kilo mag.
Dat betekend - het gewicht aan zadel (incl beugels enz) en kleding/schoenen dat iemand max 60 kilo mag zijn? Hoe doen anderen dat dan?


Als ik naar mijzelf kijk dan zou ik me ook niet meer fijn voelen op een pony nu. Dus dat lijkt mij prima eigenlijk om rond die 15% te gaan zitten. Iemand die ver over de 60 kilo gaat moet ook niet meer gaan zitten op een smal Arabiertje.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:27

Ik zou ook niet meer op een Arabier klimmen (vooral door lengte, minder door gewicht). Maar zo gek is het toch niet als een volwassene van meer dan 65 kilo daar niet meer op moet gaan zitten? Het zijn ranke beestjes... En er zijn zat volwassenen die minder wegen.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:49

Inmiddels is er al meerdere keren geschreven dat curvy en gewicht twee (hele) verschillende dingen zijn. Ik schrijf bewust niet overgewicht, want ook mensen zonder overgewicht kunnen te zwaar zijn voor een paard. Qua percentage zijn er verschillende dingen te vinden, in artikelen gebaseerd op onderzoeken. Varieert van 15% tot 30%, ook afhankelijk van het type paard. Maar hoe dan ook zit er gewoon een grens aan wat een paard kan dragen. Dat is gewoon zoals het is en dat heeft niets met bodyshaming of wat dan ook te maken. Ik herinner me bijvoorbeeld een uitzending van zo'n programma van Johnny de Mol die o.a. met Rico Verhoeven ergens wilde gaan paardrijden. Rico mocht vanwege zijn gewicht niet op een paard, en die heeft toch echt geen overgewicht.

Daarbij lijkt het me wel dat er een verschil is tussen iemand die verhoudingsgewijs te zwaar is maar geen overgewicht heeft (dus gespierd is bijvoorbeeld, of in elk geval een laag vetpercentage heeft) en iemand die hetzelfde weegt maar te zwaar is en wel overgewicht heeft. Bovendien maakt wel/geen/minder balans ook een hoop uit.

En ook bewegend vet kan toch echt extra belastend zijn. Ook als je geen overgewicht hebt maar wel een flinke cupmaat. Het gewicht daarvan wordt bij het bouncen vermenigvuldigd met een bepaalde factor. Ik heb ooit ergens gelezen hoeveel maar kan het niet meer terugvinden.

Zelf ben ik van nature zeker niet slank, moest altijd veel moeite doen om op gezond gewicht te blijven en dat ging langzaam mis toen ik 8 jaar geleden stopte met roken, waarna vervolgens ook nog mijn leeftijd mee ging spelen. Ik zat in het afgelopen najaar heel dicht tegen of eigenlijk zelfs op de grens van wat acceptabel was voor mijn paard. Inmiddels heb ik het er met veel moeite af weten te krijgen, en gelukkig lukt het me nu om het zo te houden. Maar echt strak in m'n vel lukt niet meer overal, en ik heb nog steeds een cup F en een platte strakke buik zal ik nooit meer krijgen. Daarom snoer ik de boel altijd in met een goede sportbh, én een flink corrigerend hemdje, om datgene wat ik qua beweging niet kan controleren toch nog in toom te houden.

Persoonlijk vind ik: als je op een paard wilt zitten, ongeacht je niveau of wel/geen sport, ben je het ook aan hem of haar verplicht om te zorgen dat je zelf in de beste conditie bent, in alle opzichten. En dat betekent niet alleen dat je in de gaten moet houden of je niet te zwaar bent.