Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:02

Nou nee, want op die manier word er gauw gezegd “ Nee tuurlijk ervaar ik geen last, anders stop ik niet op”
Mijn zus heeft overigens behoorlijk overgewicht en die denkt er niet aan om op te stappen juist omdat ze het paard dat niet wil aan doen, maar ook omdat alles dan heen en weer blubbert. Dus vandaar mijn woordkeuze nog eens extra toegelicht.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:04

Ineke2 schreef:
Nou nee, want op die manier word er gauw gezegd “ Nee tuurlijk ervaar ik geen last, anders stop ik niet op”
Mijn zus heeft overigens behoorlijk overgewicht en die denkt er niet aan om op te stappen juist omdat ze het paard niet wil aan doen maar ook omdat alles dan heen en weer blubbert. Dus vandaar mijn woordkeuze nog eens extra toegelicht.


En dan is het aan jou om te bepalen wat iemand als antwoord moet geven op die vraag? En jij denkt dat je dan met een kwetsendere woordkeuze een eerlijker antwoord krijgt?
Bijzonder.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:05

Danielleeee_ schreef:
Ik heb zelf broekmaat 42, dus niet eens heel erg plussize, maar ik weeg te veel om op een paard te stappen vind ik (achterin de 80 kilo).


Zo zie je maar dat broekmaat dus ook niet veel zegt. Ik heb een gewicht van schommelend tussen 70 en 72 en draag ook broekmaat 40 of 42 van rijbroek.

Bijna 20kg verschil.

Afbeelding

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:10

Dat blubberen is gewoon een beledigende opmerking, punt. Ik rijd met maat 42 (niet van rijbroeken want die vallen gewoon altijd klein) en een E cup, zonder goede sportbh blubbert dat ja, zoals je dat zo aardig omschrijft. Mijn gewicht zit op mijn bovenbeen en billen, dat "blubbert" veel minder. Is dat dan beter als een ruiter waarbij het met op de buik zit?

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:10

Het antwoord zou in alle gevallen in elk geval moeten beginnen met “ Ja...” bij enige zelfkennis. Daarna komt vaak de “ maar”

Jij vindt mijn woordkeuze kwetsend. Ik heb net uitgelegd dat het niet kwetsend of provocerend bedoeld is.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:13

Ineke2 schreef:
Het antwoord zou in alle gevallen in elk geval moeten beginnen met “ Ja...” bij enige zelfkennis. Daarna komt vaak de “ maar”

Jij vindt mijn woordkeuze kwetsend. Ik heb net uitgelegd dat het niet kwetsend of provocerend bedoeld is.

Ookal was het niet zo bedoeld, meerdere mensen hebben al aangegeven dat het wel beledigend overkomt, waar ik me bij aansluit. Je kunt het prima op een andere manier verwoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:13

Ineke2 schreef:
Het antwoord zou in alle gevallen in elk geval moeten beginnen met “ Ja...” bij enige zelfkennis. Daarna komt vaak de “ maar”

Jij vindt mijn woordkeuze kwetsend. Ik heb net uitgelegd dat het niet kwetsend of provocerend bedoeld is.


Wie ben jij om te bepalen dat een ander last heeft van zijn gewicht met rijden? Jij voelt het lichaam van een ander niet.
Ik heb er oprecht nog nooit last van gehad. (Ik stap uiteraard niet op paarden waar ik qua gewicht niet op pas)

NoekAa_

Berichten: 1465
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:13

pien_2010 schreef:
NoekAa_ schreef:
Zie op social media ook vaak gegrepen worden door non argumenten in de vorm van "een goed meebewegende zwaardere ruiter zit een paard minder in de weg dan een niet mee bewegende slanke ruiter" vraag me dan af of ze denken dat rijkunst in vetcellen zit opgeslagen..


Nee rijkunst zit niet in vetcellen opgeslagen, dat gaat nl veel verder dan die vetcellen.
En het is iets van deze tijd die fixatie op gewicht zonder verder te kijken.
Ik ken zware mensen die prima fijn rijden en slanke mensen die ik nooit op mijn paard wil hebben.
En ik ben altijd heel slank geweest en praat dus niet voor eigen parochie.


Je doet hier nu precies wat ik bedoel.
Wil überhaupt geen slechte ruiters op mijn paarden maar ook een te zware goede ruiter komt er echt niet op. Doe maar gewoon een goede ruiter met een passend gewicht. En nogmaals er zit een verschil tussen "zwaarder" en "te zwaar". En ik denk dat daar wel zat onderzoek naar gedaan is om de grens te bepalen.

Maar zolang we doen of te zwaar niet erg is als je maar kunt rijden zijn we wel erg ons kop in het zand aan het steken.

Kun je "te zwaar" echter vertalen naar een broekmaat? Dat denk ik niet.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:14

Ineke2 schreef:
Het antwoord zou in alle gevallen in elk geval moeten beginnen met “ Ja...” bij enige zelfkennis. Daarna komt vaak de “ maar”

Jij vindt mijn woordkeuze kwetsend. Ik heb net uitgelegd dat het niet kwetsend of provocerend bedoeld is.


Snap jij dan zelf niet dat je iets niet kwetsend of provocerend kunt bedoelen maar dat het wel zo overkomt? Je kunt nog zoveel redenen bedenken waarom je die woordkeuze gebruikt maar het blijft uitermate lomp woordgebruik en zo te zien ben ik niet de enige die dat vindt.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:14

Ineke2 schreef:
Het antwoord zou in alle gevallen in elk geval moeten beginnen met “ Ja...” bij enige zelfkennis. Daarna komt vaak de “ maar”

Jij vindt mijn woordkeuze kwetsend. Ik heb net uitgelegd dat het niet kwetsend of provocerend bedoeld is.

Dan kunnen we dus wel zeggen dat iedereen met meer dan een A cup blubbert. Dat zit dus in de weg.. dus... Whats your point? Dan kan je niet meer op een paard stappen?

Getup

Berichten: 8291
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:15

Vind er niets beledigend aan...als het blubbert, is het toch gewoon zo?
Zie helaas op stal ook wel eens mensen die echt niet meer in het zadel passen , die rijlessen op lespaarden krijgen. Kun je wel zeggen: t is maar voor 30 minuten, maar ik vind het niet kunnen.
Let op: dit gaat over echt veel te zwaar.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:15

Tango1979 schreef:
Dat blubberen is gewoon een beledigende opmerking, punt. Ik rijd met maat 42 (niet van rijbroeken want die vallen gewoon altijd klein) en een E cup, zonder goede sportbh blubbert dat ja, zoals je dat zo aardig omschrijft. Mijn gewicht zit op mijn bovenbeen en billen, dat "blubbert" veel minder. Is dat dan beter als een ruiter waarbij het met op de buik zit?


Ik heb een G/H cup. Met Primadonna Sport BH beweegt er niet veel. :-D

Ladygiroc

Berichten: 5086
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:18

Ik vind "blubberen" niet kwetsend. Je kan je kop in het zand steken maar waar vet zich ophoopt blubbert het. Punt.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:18

Matheno schreef:
Tango1979 schreef:
Dat blubberen is gewoon een beledigende opmerking, punt. Ik rijd met maat 42 (niet van rijbroeken want die vallen gewoon altijd klein) en een E cup, zonder goede sportbh blubbert dat ja, zoals je dat zo aardig omschrijft. Mijn gewicht zit op mijn bovenbeen en billen, dat "blubbert" veel minder. Is dat dan beter als een ruiter waarbij het met op de buik zit?


Ik heb een G/H cup. Met Primadonna Sport BH beweegt er niet veel. :-D


Nou idd dat dus :D Ik was laatst mijn sportbh vergeten dus gereden in mijn gewone... heb de draf maar overgeslagen en veel gestapt en gegaloppeerd :o

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:20

Jemig he, het staat er nou eenmaal zo. Tem vooral als je het weg wil hebben.
Wat een geneuzel om een woordkeuze die ik thuis gewoon kan zeggen en mijn zus die dus te zwaar is ook tegen mij zegt.
Schijnbaar is dat schokkend.

Maar ehm ja mijn mening is wel dat je met maatje 48 of groter toch wel kritisch mag gaan zijn of je nog wel opstapt of niet. Het paard kan het helaas niet zeggen.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:21

Ladygiroc schreef:
Ik vind "blubberen" niet kwetsend. Je kan je kop in het zand steken maar waar vet zich ophoopt blubbert het. Punt.


Dat heeft toch niks met je kop in het zand steken te maken? Ik ben mij meer dan genoeg bewust van mijn eigen lichaamsvet, daar heb ik geen vreemde voor nodig die graag even de nadruk op mijn blubberende lichaamsvet wilt leggen. Dat is ook de reden waarom ik niet meer paardrij.

Als een heel mager iemand op een paard stapt dan zeg ik toch ook niet, nou dat zal wel niet lekker zitten als je zo uitgemergeld bent?

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:23

Tango1979 schreef:
Ineke2 schreef:
Het antwoord zou in alle gevallen in elk geval moeten beginnen met “ Ja...” bij enige zelfkennis. Daarna komt vaak de “ maar”

Jij vindt mijn woordkeuze kwetsend. Ik heb net uitgelegd dat het niet kwetsend of provocerend bedoeld is.

Dan kunnen we dus wel zeggen dat iedereen met meer dan een A cup blubbert. Dat zit dus in de weg.. dus... Whats your point? Dan kan je niet meer op een paard stappen?

Als alleen je voorgevel op en neer stuitert, dan snoer je die vast met een sportBH probleem opgelost.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 13-05-21 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:23

Ineke2 schreef:
Jemig he, het staat er nou eenmaal zo. Tem vooral als je het weg wil hebben.
Wat een geneuzel om een woordkeuze die ik thuis gewoon kan zeggen en mijn zus die dus te zwaar is ook tegen mij zegt.
Schijnbaar is dat schokkend.

Maar ehm ja mijn mening is wel dat je met maatje 48 of groter toch wel kritisch mag gaan zijn of je nog wel opstapt of niet. Het paard kan het helaas niet zeggen.


Want jouw zus is de vertegenwoordiger voor de blubberende medemens dus als zij het goed vindt dan moet de rest jouw woordkeuze ook maar oke vinden?

Beetje bewust zijn van hoe je de dingen brengt, heeft niks met geneuzel te maken maar met een beetje empathie voor je medemens.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:26

Je kunt de discussie ook gewoon laten voor wat het is. Jou mening is duidelijk hierover en die van mij ook.
Ik vind het niet kwetsend, jij wel dat spijt dan werkelijk voor je.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:26

Als jij vind dat er pas met maat 48 iets blubbert, dan denk ik dat we niet zo'n probleem hebben ;)

Nee even serieus, de woordkeuze blubberen is gewoon kwetsend. Ik weet dat ik prima op mijn paard pas, hij is groot en sterk en ik kom niet eens aan de 15% denk ik. Maar een randje boven je rijbroek als je een aansluitend shirt aan hebt is er gewoon.

En als je jezelf nu in corrigerend ondergoed steekt? Blubbert er niks meer? Is het dan beter?

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:27

Ineke2 schreef:
Jemig he, het staat er nou eenmaal zo. Tem vooral als je het weg wil hebben.
Wat een geneuzel om een woordkeuze die ik thuis gewoon kan zeggen en mijn zus die dus te zwaar is ook tegen mij zegt.
Schijnbaar is dat schokkend.

Maar ehm ja mijn mening is wel dat je met maatje 48 of groter toch wel kritisch mag gaan zijn of je nog wel opstapt of niet. Het paard kan het helaas niet zeggen.

Dat vind ik echt een heel slap argument. Net zoals wanneer racisten zeggen "ja maar ik heb zwarte vrienden hoor". Dat iemand in jouw omgeving het kan hebben betekend niet dat het andere mensen niet kan kwetsen.

Ladygiroc

Berichten: 5086
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:28

Amandavd schreef:
Ladygiroc schreef:
Ik vind "blubberen" niet kwetsend. Je kan je kop in het zand steken maar waar vet zich ophoopt blubbert het. Punt.


Dat heeft toch niks met je kop in het zand steken te maken? Ik ben mij meer dan genoeg bewust van mijn eigen lichaamsvet, daar heb ik geen vreemde voor nodig die graag even de nadruk op mijn blubberende lichaamsvet wilt leggen. Dat is ook de reden waarom ik niet meer paardrij.

Als een heel mager iemand op een paard stapt dan zeg ik toch ook niet, nou dat zal wel niet lekker zitten als je zo uitgemergeld bent?


Er is ook niemand die jou persoonlijk aanspreekt of heb ik dat gemist?
Ik snap niet waarom er over blubberen gevallen wordt. Moet je het dan trillen noemen?

Ik kan je uit ervaring wel vertellen dat te weinig spek op je billen ook niet lekker zit bij je zitbeenknobbels. :D

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:29

Ik vind het persoonlijk goed dat men kritisch nadenkt over welk gewicht wel en niet meer op een paardenrug thuis hoort. Niet leuk voor de zwaardere ruiter, wel leuk voor het paard. Maar dat heeft opzich weinig te maken met kledingmaten.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:30

Ook ik heb een blubber randje boven mijn rijbroek. Het zit nou eenmaal strak allemaal.

Maar nee, ik vind niet dat het pas bij maat 48 blubbert, waar lees je dat? Ik vind dat je dan eigenlijk niet meer op zou moeten stappen in mijn optiek. Dan heb ik het over maat 48 normale kleding.

En daarvoor al wel niet meer op de iele paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:32

Ladygiroc schreef:
Er is ook niemand die jou persoonlijk aanspreekt of heb ik dat gemist?
Ik snap niet waarom er over blubberen gevallen wordt. Moet je het dan trillen noemen?

Ik kan je uit ervaring wel vertellen dat te weinig spek op je billen ook niet lekker zit bij je zitbeenknobbels. :D
Gelukkig heb ik daar net m'n curves zitten. _O- (Maar een seat saver op een zadel met halve boom is wel heel fijn. :') )