Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Achterwaarts is een straf?

 
Profiel   

FeverGloves schreef
Puur evolutionair gezien kan ik me voorstellen dat het als een straf gezien wordt. Wanneer een paard zijn hoofd tegen je aan duwt (en je daarmee soms haast tegen de muur aan plet ;( ) wordt dat toch ook als teken van dominantie gezien? Paard "duwt" je letterlijk opzij? Dat doen ze in de kudde ook wanneer ze een ander op z'n plek willen zetten / willen straffen.

Even los van de voordelen van de oefening, kan diegene die je vertelde dat het als straf gezien wordt dit misschien bedoeld hebben?


Mijn paard is opgeleerd met "achterwaarts als straf". Niet door mij hoor, ik kreeg haar zo in handen :j
Waarom? "Omdat achterwaarts moeilijk is", en omdat het, doordat het telkens gevraagd werd wanneer ze "iets verkeerd deed" een duidelijke link werd naar "ik deed iets verkeerd".

Geen idee of paarden het ook echt op die manier ervaren als ik omschrijf, maar je ziet de mijne dus wel verzuren als je het haar vraagt. Ergens moet zij dus wel een link leggen, denk ik.

Of ik daarmee akkoord ga is een andere zaak - nee dus haha. Ik vind het lastig om iets dat nodig kan zijn (achterwaarts gaan) als straf te gebruiken, want als het dan gewoon eens een keer nodig is, legt het paard misschien de verkeerde link, terwijl dat helemaal niet aan de orde is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 07:34 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Geen idee of paarden het ook echt op die manier ervaren als ik omschrijf, maar je ziet de mijne dus wel verzuren als je het haar vraagt. Ergens moet zij dus wel een link leggen, denk ik.


Jammer is dat. Vooral ook omdat het juist bij een correctie zo goed helpt om daarna ook te belonen - de correctie is geen straf maar juist ook een moment om het goed te doen. Als een paard bv staat te klieren met een touwtje en je wilt dat stoppen, dan vind ik het fijne aan een correctie door bijvoorbeeld een pasje achteruit dat je daar dan ook positief op reageert, en je dus ook niet in dat 'hou op, doe nou niet, stop daar nou es mee' blijft hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:13 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
LWDaisy schreef
Geen idee of paarden het ook echt op die manier ervaren als ik omschrijf, maar je ziet de mijne dus wel verzuren als je het haar vraagt. Ergens moet zij dus wel een link leggen, denk ik.


Jammer is dat. Vooral ook omdat het juist bij een correctie zo goed helpt om daarna ook te belonen - de correctie is geen straf maar juist ook een moment om het goed te doen. Als een paard bv staat te klieren met een touwtje en je wilt dat stoppen, dan vind ik het fijne aan een correctie door bijvoorbeeld een pasje achteruit dat je daar dan ook positief op reageert, en je dus ook niet in dat 'hou op, doe nou niet, stop daar nou es mee' blijft hangen.


Dat is idd precies wat ik altijd doe. Maakt niet uit wat ik moet corrigeren, daarna altijd belonen. Zowel op de grond als onder het zadel. Bij grote dingen, maar ook hele kleine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:19 



 
Profiel   

Als je kijkt in een kudde, gaat een paard achteruit voor de leider of paard wat 'hoger' in rang staat.
Straf is denk ik niet het juiste woord, respect misschien wel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-22 09:28 



 
Profiel   

Zou wat zijn als achterwaarts als straf zou worden gezien door al die western trail, working equitation en trec paarden die dat regelmatig moeten doen in hun oefeningen.

Ik gebruikte het achterwaarts gewoon als normale oefening in het rijden, niks handiger en praktischer dan je paard goed kunnen sturen alle kanten op.
Zijwaarts etc ook, overal handig voor. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-22 10:19 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Shadow0 schreef

Jammer is dat. Vooral ook omdat het juist bij een correctie zo goed helpt om daarna ook te belonen - de correctie is geen straf maar juist ook een moment om het goed te doen. Als een paard bv staat te klieren met een touwtje en je wilt dat stoppen, dan vind ik het fijne aan een correctie door bijvoorbeeld een pasje achteruit dat je daar dan ook positief op reageert, en je dus ook niet in dat 'hou op, doe nou niet, stop daar nou es mee' blijft hangen.


Dat is idd precies wat ik altijd doe. Maakt niet uit wat ik moet corrigeren, daarna altijd belonen. Zowel op de grond als onder het zadel. Bij grote dingen, maar ook hele kleine.


Ik geef jullie gelijk hoor!
Ik vind het geen handig knopje op mijn paard. Ze heeft iets aangeleerd gekregen waar ik niet akkoord mee ben. Achterwaarts zou nooit als straf mogen worden gebruikt, het is een oefening en een handigheid (bijv. op buitenrit).

Van op de grond snap ik het wel, maar dan idd als vorm van respect wanneer een paard drammerig is en jouw ruimte inpalmt. Maar dan noem ik het nog steeds geen straf - dan noem ik het corrigeren en uit mijn ruimte gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 09:57 



 
Profiel   

Ik heb achterwaarts en als correctie en als oefening gebruikt.
De oefening met een heel duidelijk lief verzoek en belonen.
Terugzetten omdat mevrouw aan het drammen was werd gewoon zonder poespas medegedeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 10:49 



 
Profiel   

Heb het één x een ruiter zien gebruiken in de verkeerde context.

Bij een spring parcours ging dit paard in de stress en vanwege angst voor straf... Ging deze bij voorbaat al achteruit.

Heel parcours heeft ie gezien, maar niet vooruit. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 10:53 



 
Profiel   

Op zich is achteruitgaan geen straf. Maar... Ik heb ooit een pony van een particulier meegemaakt die de gewoonte had achteruit te lopen als ze iets niet wilde, haar ruiter kon daar niets mee. In plaats van de pony "vooruit te meppen" besloot ik het anders aan te pakken, en liet ik het achteruitgaan toe, tot pony er vanzelf mee wilde stoppen. Dat was het moment waarop ik de pony nog eens een stuk achteruit liet lopen, maar dan omdat ik het wilde. Toen was de lol ervanaf, wat de pony betreft, en heeft ze dat nooit meer gedaan. Want achteruitgaan is vermoeiender dan vooruitgaan, de achterbenen, gemaakt om te stuwen, moeten meer dragen dan normaal. En je ziet niet wat er achter je gebeurt. Dus toch wat onprettig, als het langer duurt. Dus zo kun je achteruit gaan als 'straf' toepassen. Maar je moet er geen misbruik van maken. De pony had mijn hint meteen begrepen, en gebruikte het achteruitgaan niet meer tegen haar ruiter.

Op deze manier 'straffen' moet echt een uitzondering zijn, je hoort in situaties waarin een paard 'onder het werk uit wil komen' altijd kijken naar waarom doet dat paard eigenlijk zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 11:12 



 
Profiel   

maralyn schreef
Heb het één x een ruiter zien gebruiken in de verkeerde context.

Bij een spring parcours ging dit paard in de stress en vanwege angst voor straf... Ging deze bij voorbaat al achteruit.

Heel parcours heeft ie gezien, maar niet vooruit. :')


Oh echt?! XD Oops hahaha
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 11:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen