Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Stelling over doorzitten

 
Profiel   

doorzitten in het Z moet makkelijk kunnen... maar als ik iemand wachelend over de diagonaal zie gaan en 7 meter voor de letter benen, doos en handen steeds harder gaan bewegen... dan liever lichtrijden. Zulke mensen gaan toch nooit scoren in de subtop. Het is ook maar een kleine groep die gebruik maakt van deze keuzevrijheid. Voor veel ruiters is het zittend makkelijker om hun paard in balans te houden...

Zo heel moeilijk is Z nou ook weer niet... De oefeningen zijn niet verandert. Z1 is nog steeds schouder binnenwaarts, travers en appuyeren in draf en in de galop eenvoudige wissels en langere lijnen contragalop. Z2 is wissels en appuyeren in galop. Dat is nooit veranderd. De lijnen worden alleen steeds makkelijker gemaakt, maar dat vind ik meer paard vriendelijk. Dat getrain op hele kleine voltes en moeilijke lijnen heeft niks te maken met goed rijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:15 



 
Profiel   

'Stil kunnen zitten' is een aspect van doorzitten.

... maar net als met de 'stille hand': ten opzichte van het paard.

Het zou leuk zijn als mensen in de Z dat konden, maar nog op de Olympische Spelen vliegen velen uit het zadel (en beperken hun bewegingen met de wrongen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 20:52 



 
Profiel   

MCE schreef
DRESSUUR nr. 2, 2021

Hun stelling: "IN HET Z MOETEN RUITERS EEN VERRUIMING KUNNEN UITZITTEN"

twee meningen, maar wat vind Bokt??

https://www.dressuur.nl/artikelen/de-st ... ten/94580/
]

Ik vind dat deze stelling aan duidelijkheid mist om er met een simpel 'ja' of 'neen' op te kunnen antwoorden.
Een 'verruiming', wat verstaat men daar onder. Dat is een uiterst rekbaar begrip. Dat varieert van 'een beetje meer dan normaal' tot iets dat grenst aan een uitgestrekte draf. Waarbij gezegd moet worden dat een uitgestrekte draf ook een verruiming is. Dus wat moeten ze dus kunnen uitzitten??
Ik ben tot het inzicht gekomen dat een uitgestrekte draf een bijzonder belastende beweging is voor het paard. De belasting op de gewrichten is hier hoger dan bijvoorbeeld bij de piaffe. Veel paarden kunnen eigenlijk pas aan het einde van hun opleiding deze beweging pas goed uitgebalanceerd uitvoeren. Ik ben ook van mening dat deze oefening te vroeg gevraagd wordt. Dus dat zou deze stelling niet aan de orde komen.
De man die mij bijna 30 jaar heeft begeleid, Ernest van Loon vond dat men altijd moest doorzitten. Maar men mocht nooit van een paard de activiteit verlangen waardoor het zich niet meer goed kon laten zitten. Daar ben ik het nog steeds 100% mee eens !!! En ook dan komt men helemaal niet aan deze stelling toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:50 



 
Profiel   

Je zit een verruiming niet uit. Een paard dat goed door het lijf beweegt laat je zitten.
Als je in het Z een verruiming niet kan uit zitten ben je ergens de mist in gegaan.

Verder verbaast het me niks dat ik geheel eens ben met Kadankovitch. Al stel ik het een stuk lomper dan hij doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:52 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Je zit een verruiming niet uit. Een paard dat goed door het lijf beweegt laat je zitten.
Als je in het Z een verruiming niet kan uit zitten ben je ergens de mist in gegaan.

Verder verbaast het me niks dat ik geheel eens ben met Kadankovitch. Al stel ik het een stuk lomper dan hij doet.

Uw eerste stelling gaat geheel voorbij aan hetgeen ik probeerde uiteen te zetten. Buiten dat ik de uitspraken juist door hun stelligheid, onjuist vind.

Er zijn zeker een heleboel goed gereden paarden die wel 'uitstekend door hun lijf' bewegen, maar die (nog) niet de balans hebben om goed te zitten te zijn in een verruiming. En dat brengt mij op het tweede punt.
Er zijn een heleboel paarden die door de jury zoveel punten hebben gekregen dat ze ruim Z startgerechtigd zijn. Ergo de ruiter de indruk geven dat hun paard geacht wordt een Z proef aan te kunnen. Als de ruiter dan zijn/haar paard niet in een verruiming kan uitzitten betekent op zich nog lang niet dat deze ruiters "ergens iets de mist in (zijn) gegaan". Zoals ik hiervoor al beweerde zijn verruimingen veel moeilijker dat vaak wordt veronderstelt. Ook bij een zeer correcte africhting is het zeer wel mogelijk dat het paard Z startgerechtigd is, maar een goede verruiming nog niet in voldoende balans kan uitvoeren en zich dus nog niet fijn laat zitten. En de hiervoor genoemde verkeerde indruk, plus de druk uit de omgeving die vaak niet gering is, laat de ruiter vaak beslissen het paard te vroeg in de Z te starten. Dat is misschien niet zo verstandig, maar wel begrijpelijk.
Om deze dan met de vinger te wijzen alsof zij iets fout hebben gedaan, vind ik niet zo gepast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 12:32 



 
Profiel   

Daar verschillen we dan van mening. Indien je een paard boven diens niveau start ben je in mijn mening de mist in aan het gaan. :) Ténzij je de verruiming zo rijdt dat het paard het dus correct kan uitvoeren. Dat zal dan een 5 of een 6 zijn ipv een 8 gezien het minder zal zijn dan gevraagd wordt maar dán ben je wel eerlijk naar je paard toe. :)
Zodra een paard uit balans is, zal het ook niet meer (op dat moment dus.) geheel door het lijf bewegen want dan gaat hij compenseren. Dat is het moment dat hij je niet meer laat zitten. Als mijn paard(en) me niet meer laten zitten weet ik dat ik meer aan het vragen ben dan ze op dat moment kunnen bieden.
En ja, soms kom je daar niet onder uit. Maar een wedstrijd is daar geen moment voor. IMO moedig je overvragen aan met deze wijziging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 12:45 



 
Profiel   

996981 schreef
Goed kunnen zitten is van groot belang bij het africhten en opleiden van een paard. Daar hoort doorzitten zeker bij. Van een Z-paard mag je verwachten dat deze voldoende durchlässig is
om de ruiter goed te kunnen laten zitten. Van de ruiter mag je verwachten dat deze tijd en energie (blijft) steken in het goed (leren) zitten om op die manier op de correcte manier op zijn paard in te kunnen werken.

In een Z proef moet een ruiter dus in mijn ogen zeker in staat zijn door te zitten in de verruimingen


Eens. Ik ben een ruiter van niks (recreant) en heb jarenlang les gehad van een instructeur oude stijl.
Mijn vorige paard gooide mega hoog op. Daar is heel veel tijd ingestoken om ook op hem goed en fijn te kunnen doorzitten. A door het paard correct ruggebruik aan te leren en vervolgens
B door mij iedere les te laten doorzitten met beugels gekruist.

Als ik op mijn huidige zetel wel eens doorzit zijn de “dressuurmeisjes” altijd verbaast dat mij dat lukt…
Ik ben vooral verbaast dat de “dressuurmeisjes” dit alleen proefgericht oefenen.

Hoort gewoon bij het creëren van meer balans bij ruiter en paard in mijn ogen.
Ongeacht hoe hoog je paard
Opgooit.

Lukt het thuis wel en niet in de proef.. dan heb je de proef /het afvloeien van spanning gewoon nog niet voor mekaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:03 



 

belangrijke les van Charlotte Durjadin: "het moet thuis goed voor elkaar zijn" en op wedstrijd moet je niet anders rijden, niets gaan veranderen want dan snapt het paard het niet en dat geeft stress wat weer van invloed kan zijn op de hele proef

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:20 



 

SjonnieZ schreef
996981 schreef
Goed kunnen zitten is van groot belang bij het africhten en opleiden van een paard. Daar hoort doorzitten zeker bij. Van een Z-paard mag je verwachten dat deze voldoende durchlässig is
om de ruiter goed te kunnen laten zitten. Van de ruiter mag je verwachten dat deze tijd en energie (blijft) steken in het goed (leren) zitten om op die manier op de correcte manier op zijn paard in te kunnen werken.

In een Z proef moet een ruiter dus in mijn ogen zeker in staat zijn door te zitten in de verruimingen


Eens. Ik ben een ruiter van niks (recreant) en heb jarenlang les gehad van een instructeur oude stijl.
Mijn vorige paard gooide mega hoog op. Daar is heel veel tijd ingestoken om ook op hem goed en fijn te kunnen doorzitten. A door het paard correct ruggebruik aan te leren en vervolgens
B door mij iedere les te laten doorzitten met beugels gekruist.

Als ik op mijn huidige zetel wel eens doorzit zijn de “dressuurmeisjes” altijd verbaast dat mij dat lukt…
Ik ben vooral verbaast dat de “dressuurmeisjes” dit alleen proefgericht oefenen.

Hoort gewoon bij het creëren van meer balans bij ruiter en paard in mijn ogen.
Ongeacht hoe hoog je paard
Opgooit.

Lukt het thuis wel en niet in de proef.. dan heb je de proef /het afvloeien van spanning gewoon nog niet voor mekaar.




Danielle Heijkoop gaf eens aan: als je alsmaar in één houding traint train je ook maar op één manier spieren,
maar het is wel de trend: het eindprodukt eerst

wel fijn dat u een andere basis hebt geleerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:24 



 
Profiel   

In beide uitleg van de mensen in het artikel van de stelling en waarom voor deze verandering is gekozen kan ik me vinden. Neemt niet weg, dat ik doorzitten erg belangrijk vind en eerlijk gezegd ook beter kan als licht rijden. Maar dat heeft te maken met het feit dat ik volgens Duitse manier 50 jaar geleden heb leren paardrijden en pas na paar jaar voor het eerst leerde hoe licht te rijden. Ik vind nu nog steeds dat met doorzitten het gemakkelijker is om het paard ontspannen te krijgen zodat hij zacht wordt in de rug.
Ik heb wel eens van medecursisten op hun paard gereden, en die ruggen waren kei harde planken en tja daar viel echt niet op door te zitten zonder zelf gebroken er van af te komen. Dus het ligt ook wel aan het paard. Dan wissel ik doorzitten en licht rijden af, voelend wat het paard kan hebben en wat hij fijn vindt om te kunnen ontspannen.
Ik ga ook mee met iemand hier die een paard heeft die erg hoog opgooit. Ook die paarden kunnen met een ontspannen rug zich bewegen en als je goed kunt zitten en geen rugklachten hebt, is dat ook uit te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:38 



 
Profiel   

Babootje schreef
Heeft ook te maken met een onafhankelijke zit. Ik vind dat goed kunnen doorzitten daarbij hoort al zal dat niet op alle paarden makkelijk zijn.
Zeker op dit niveau. :D
https://www.youtube.com/watch?v=6PaaEZKFktE

Dat is volgens mij maar ten dele juist. Of het moet wel verduidelijkt worden. Iemand kan zeer wel een goede onafhankelijke zit hebben. Maar deze vindt ook z'n limiet in de wetten van natuurkunde; als een paard extreem opgooit, geen biet ruggebruik heeft, dan blijft van die onafhankelijke zit weinig over. Ik constateer bij mij dat door leeftijd en botziekte mijn onafhankelijke zit sterk achteruit gaat. Maar mijn paard beweegt steeds beter dus ik kan toch redelijk zitten. Er zijn methode om een paard in stap zo voor te bereiden dat het direct fijn loopt.

Ik zie deze video voor het eerst. Nu vond ik al eerder dat deze heer van verfijnd dressuurrijden een lachwekkend iets maakt. Hij doet met een dergelijke demonstratie het streven naar verfijnd rijden geen goed. Een paard uit elkaar laten vallen is niet hetzelfde als een paard in lichtheid rijden.
Bovendien moet juist als die 'lichtheid' is bereikt, het paard uitstekend te zitten zijn. Althans is dat mijn ervaring. Dat is hier duidelijk niet het geval. Dit is betreurenswaardig, want dit geeft aan die groep ruiters het argument dat je dus 'de kop erop moet trekken' wil het paard goed lopen in verband lopen.

Dit ten overvloede.. voor wie mijn vorige berichten hier gelezen hebben. Ik ben daarin wellicht niet duidelijk geweest. Ik vind deze nieuwe regel de verkeerde oplossing voor hetzelfde probleem. Men had er beter ervoor gekozen letterlijk alleen 'enkele passen verruimen' te vragen in deze proef. Omdat ik van mening ben dat teveel paarden op Z-niveau niet klaar zijn om goed in balans uit te strekken. En dat ligt niet alleen altijd aan een gebrekkige africhting, maar ook aan het gegeven dat deze oefening veel moeilijker is dat in het algemeen wordt aangenomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen