Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Topsport paard??

 
Profiel   

Ik open dit topic uit nieuwsgierigheid en ook een beetje om een open discussie te lanceren. Ik ben heel benieuwd hoe er vanuit de verschillende hoeken naar dit onderwerp wordt gekeken.

( mods, als dit fout staat… mea culpa)

Ik stel mij een beetje de vraag, wanneer is een sportpaard een “topsport paard”

En wat wordt er dan allemaal verwacht op vlak van kwetsuren preventie?

Even een voorbeeld…

Ik heb een 11jarige merrie. Ze loopt Z2, traint thuis passage, piaffe en pirouettes. Ze staat 24/7 op de wei, krijgt normale muesli mengeling, soms vitamine E en wat zout bij haar eten.
Ze wordt 4-5 keer per week getraind, loopt blootsvoets en wordt 2 keer per jaar door een Ostheopaat gecontroleerd en behandeld.
Ze staat droog op de benen en ik heb niet de indruk dat ze ergens last van heeft.
(Staat ook los van de normale 2x per jaar bezoek van de DA voor inentingen, tanden, ….)

Valt mijn paard dan onder topsporter? In welke maten moet ik extra zaken ondernemen om preventief kwetsuren tegen te gaan?

Sommige mensen raden aan om eens per jaar, je paard volledig te laten doorlichten. Maar dit kost een behoorlijke smak geld. En zijn ze “eerlijk”? Vaak worden er dan supplementen aangeraden, zaken in de gewrichten gespoten, …
Is het nodig? Vanaf wanneer is het nodig?
.
Shoot beste bokkers. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:09 



 
Profiel   

Ik denk niet dat je dit onder topsport moet rekenen. Bij topsport ga je echt tot het uiterste en moet je qua opvolging en verzorging dan ook iets extra's doen.
Jouw merrie staat in het werk, maar niets extreems. Als je correct rijdt, ook qua opwarming en cooling down en regelmatig een ontspannende buitenrit maakt denk ik niet dat jouw paard zwaar belast wordt.
Wat je wel kan doen is af en toe aan een buitenstaander vragen om een eerlijke mening te geven als je aan het rijden bent. Soms kan iemand die niet gewend is jou en je paard te zien dingen opmerken die je zelf over het hoofd ziet omdat je er te dicht opzit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 19:26 



 
Profiel   

Ik denk dat het ook heel erg per paard verschilt, wat voor de ene qua bouw bijv al topsport is, is het voor de andere nog lang niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 17:30 



 
Profiel   

Voor mij is topsport het moment waarin dusdanig veel gevraagd wordt dat het eigenlijk niet meer gezond is op lange duur. Dan komt er dus een hoop check-up bij kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 17:36 



 
Profiel   

webster543 schreef
Sommige mensen raden aan om eens per jaar, je paard volledig te laten doorlichten. Maar dit kost een behoorlijke smak geld. En zijn ze “eerlijk”? Vaak worden er dan supplementen aangeraden, zaken in de gewrichten gespoten, …
Is het nodig? Vanaf wanneer is het nodig?
.
Shoot beste bokkers. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!


Volgens mij kan je dan beter opzoek naar een andere da. := de mijne heeft nog nooit een supplement aangeraden. Maar ook nog nooit iets ingespoten als dat niet nodig was en nodig was dan bij onregelmatigheid en scan of foto's. Dus echt een reden gevonden en dan inspuiten een goede behandeling ipv rust oid.

Ik heb wel een da gehad die iets wilde inspuiten, zonder slechte buigproef, reactie of controle met foto en scan. Dat weiger ik dus en uiteindelijk ben ik naar hele andere kliniek gegaan. Die vond het ook onzin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 17:40 



 
Profiel   

Je hoort er verschillende meningen over. Zelfs in klinieken.
De ene kliniek zegt “ kom maar af als je iets anders voelt”
De andere zegt “ wij zien een paard liever eens per jaar om het volledig door te lichten”

Ik kan beide visies wel snappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 10:56 



 
Profiel   

Jou paard is geen topsporter. Gewoon een paard dat je lekker aan de gang hebt en zo te horen met verstand en met beleid [onder]houdt...

Veel paarden in het proffesionele circuit worden geregeld door een sport arts nagekeken omdat je dan heel vroeg hele kleine kreupelheden kunt herkennen. Er zijn ontzettend veel paarden die net niet helemaal zuiver beginnen... of een fractie ongelijke bewegingsafloop hebben.. soms is dat heel goed zichtbaar, soms is daar meer onderzoek voor nodig. Die paarden kun je goed helpen met check ups.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 11:54 



 
Profiel   

En vanaf wanneer is een paard een topsporter?
Is dat bepaald door zijn niveau? Of intensiteit van training?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 13:13 



 
Profiel   

webster543 schreef
En vanaf wanneer is een paard een topsporter?
Is dat bepaald door zijn niveau? Of intensiteit van training?

Voor topsport is bij mensen al geen sluitende definitie, laat staan voor paarden. Naar mijn idee is het ook niet zo belangrijk wanneer een paard wel of geen topsporter zou zijn. Kijk naar je individuele paard. Blijf kritisch kijken en voelen, doe waar jij je goed bij voelt. Is dat bij een jaarlijkse check-up? Prima! Is dat bij een check-up wanneer je verandering signaleert? Ook prima! Wat wij zelf wel doen is paarden met een bemerking vaker checken. Hierdoor kun je veranderingen bij de bemerking eerder signaleren en eventueel behandelen. Hoe vaak deze paarden nagekeken worden hangt volledig af van de aard en de ernst van de bemerking. Een goede dierenarts, gericht op sport kan je hier prima over adviseren en bij begeleiden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 13:21 



 
Profiel   

Topsport is zelfs denk ik per dier verschillend.
Een kennis van me reed een fjord Z, voor dat dier zijn bouw echt topsport en heel knap gedaan door de ruiter.
Maar een paard met een vele gunstigere bouw is dat pas echt gewoon basissport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 13:25 



 
Profiel   

Ik denk dat zolang je management en manier van trainen goed is het geen topsport is :) denk dat zodra je gaat overvragen of niet goed op bijvoorbeeld hoeven en zadel let je vaker bij de kliniek staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 13:48 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik denk dat zolang je management en manier van trainen goed is het geen topsport is :) denk dat zodra je gaat overvragen of niet goed op bijvoorbeeld hoeven en zadel let je vaker bij de kliniek staat.

Overvragen hoort bij sport. Wanneer je het lichaam niet uitdaagt, wordt het niet sterker, leniger en beter qua uithoudingsvermogen. Als mens kun je het makkelijk aangeven als je een pijntje hebt. Sporters laten zich ook vaak preventief, regelmatig behandelen door onder andere fysiotherapeuten. Wanneer je van een paard lichamelijke ontwikkeling verlangt, hoor in mijn ogen die (preventieve) begeleiding er ook bij. Juist om grotere blessures te voorkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 15:38 



 
Profiel   

Je hebt overvragen en overvragen... en mentaal aspect is ook iets om in de gaten te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 15:55 



 
Profiel   

Topsport is in mijn ogen fei (internationaal). Ik vind niet dat dit te maken heeft met management maar met nivo. Z voor een fjord is hard werken maar niet ondenkbaar. Ieder paard met juist management behoort dit nivo te kunnen behalen. De 1 in 1 haar de ander in 10 jaar.

Ts ik vind dat jij goed op weg bent om naar topsport te kunnen gaan. Maar is het in mijn ogen nog niet.


[ img ]


Laatst bijgewerkt door Ufurio4e op 06-06-21 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:08 



 
Profiel   

webster543 schreef
Ik open dit topic uit nieuwsgierigheid en ook een beetje om een open discussie te lanceren. Ik ben heel benieuwd hoe er vanuit de verschillende hoeken naar dit onderwerp wordt gekeken.

( mods, als dit fout staat… mea culpa)

Ik stel mij een beetje de vraag, wanneer is een sportpaard een “topsport paard”

En wat wordt er dan allemaal verwacht op vlak van kwetsuren preventie?

Even een voorbeeld…

Ik heb een 11jarige merrie. Ze loopt Z2, traint thuis passage, piaffe en pirouettes. Ze staat 24/7 op de wei, krijgt normale muesli mengeling, soms vitamine E en wat zout bij haar eten.
Ze wordt 4-5 keer per week getraind, loopt blootsvoets en wordt 2 keer per jaar door een Ostheopaat gecontroleerd en behandeld.
Ze staat droog op de benen en ik heb niet de indruk dat ze ergens last van heeft.
(Staat ook los van de normale 2x per jaar bezoek van de DA voor inentingen, tanden, ….)

Valt mijn paard dan onder topsporter? In welke maten moet ik extra zaken ondernemen om preventief kwetsuren tegen te gaan?

Sommige mensen raden aan om eens per jaar, je paard volledig te laten doorlichten. Maar dit kost een behoorlijke smak geld. En zijn ze “eerlijk”? Vaak worden er dan supplementen aangeraden, zaken in de gewrichten gespoten, …
Is het nodig? Vanaf wanneer is het nodig?
.
Shoot beste bokkers. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!


Loopt ze GP? Niet? Dan is het geen topsportpaard

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:10 



 
Profiel   

996981 schreef
MarjanB schreef
Ik denk dat zolang je management en manier van trainen goed is het geen topsport is :) denk dat zodra je gaat overvragen of niet goed op bijvoorbeeld hoeven en zadel let je vaker bij de kliniek staat.

Overvragen hoort bij sport. Wanneer je het lichaam niet uitdaagt, wordt het niet sterker, leniger en beter qua uithoudingsvermogen. Als mens kun je het makkelijk aangeven als je een pijntje hebt. Sporters laten zich ook vaak preventief, regelmatig behandelen door onder andere fysiotherapeuten. Wanneer je van een paard lichamelijke ontwikkeling verlangt, hoor in mijn ogen die (preventieve) begeleiding er ook bij. Juist om grotere blessures te voorkomen


Helemaal mee eens. Niet wachten tot je paard kreupel is, maar voorkomen dat je paard kreupel wordt.
Dus regelmatig een check-up bij de veearts en regelmatig los laten maken hoort daarbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:11 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Topsport is zelfs denk ik per dier verschillend.
Een kennis van me reed een fjord Z, voor dat dier zijn bouw echt topsport en heel knap gedaan door de ruiter.
Maar een paard met een vele gunstigere bouw is dat pas echt gewoon basissport.


Dat is toch geen topsport. Even serieus? Misschien is het topsport voor DAT paard, maar in de essentie is het dat natuurlijk niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:12 



 
Profiel   

Babootje schreef
DuoPenotti schreef
Topsport is zelfs denk ik per dier verschillend.
Een kennis van me reed een fjord Z, voor dat dier zijn bouw echt topsport en heel knap gedaan door de ruiter.
Maar een paard met een vele gunstigere bouw is dat pas echt gewoon basissport.


Dat is toch geen topsport. Even serieus? Misschien is het topsport voor DAT paard, maar in de essentie is het dat natuurlijk niet.

Ja dat bedoel ik ook, voor DAT paard met zijn bouw was dat topsport.

Dat staat er toch ook gewoon?
Schrijf er ook bij voor een ander was het basis.

dus waarschijnlijk ook voor het paard van ts, gewoon basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:15 



 
Profiel   

O sorry DP heb ik het niet goed gelezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:20 



 
Profiel   

Geeft niet, soms schrijf ik ook niet duidelijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:21 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar RT-D omdat het daar wbt de discussie beter past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:25 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Topsport is zelfs denk ik per dier verschillend.
Een kennis van me reed een fjord Z, voor dat dier zijn bouw echt topsport en heel knap gedaan door de ruiter.
Maar een paard met een vele gunstigere bouw is dat pas echt gewoon basissport.


Ik sluit me hier volledig bij aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:27 



 
Profiel   

Ufurio4e schreef
Topsport is in mijn ogen fei (internationaal). Ik vind niet dat dit te maken heeft met management maar met nivo. Z voor een fjord is hard werken maar niet ondenkbaar. Ieder paard met juist management behoort dit nivo te kunnen behalen. De 1 in 1 haar de ander in 10 jaar.

Ts ik vind dat jij goed op weg bent om naar topsport te kunnen gaan. Maar is het in mijn ogen nog niet.


[ [url=m/HvQWeS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt ook 1.10 proefjes onder de vlag van de FEI. In mijn ogen absoluut geen topsport

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 16:31 



 
Profiel   

Topsport is de [jeugd] kaders van de KNHS.. de ruiters die internationaal de kampioenschappen rijden of zich daar voor willen selecteren... Betekend niet dat een gewoon LT paard... of een gewoon ZZL paard.. geen onderhoud kan gebruiken... Want man, man man... wat starten er toch veel paarden beroerd op in de warming up.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 18:53 



 
Profiel   

Topsport is in mijn ogen vanaf FEI niveau.
Maar ik zie niet in waarin het management van een fei paard zou moeten verschillen van dat van een M paard of van een goede fokmerrie. Bij gedoseerd en kundig trainen(dus niet 6 dagen pw die passage en pirouette meepakken) hoeft het wat zwaardere werk niet gelijk te staan aan blessures.
Ik laat mijn quarter horse ook niet dagelijks spinnen en stoppen.
Kwestie van goed nadenken, paarden lekker naar buiten zodat ze fris in de kop blijven en de juiste training + voeding.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen