Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Topsport paard??

 
Profiel   

Wildgirl schreef
Maar ik zie niet in waarin het management van een fei paard zou moeten verschillen van dat van een M paard of van een goede fokmerrie.

Beetje dom dit... Mijn fokmerries worden totaal anders gemanaged dan mijn LT paard welke het hele grandprix werk doet...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 19:09 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Wildgirl schreef
Maar ik zie niet in waarin het management van een fei paard zou moeten verschillen van dat van een M paard of van een goede fokmerrie.

Beetje dom dit... Mijn fokmerries worden totaal anders gemanaged dan mijn LT paard welke het hele grandprix werk doet...

Beetje dom? Pardon?

Hier krijgen alle paarden, hoog op niveau, fokmerrie of net in training dezelfde basiszorg qua tandarts, chiropractor en minimaal 10 uur weidegang pd. Uiteraard staat een paard hoog op niveau en hoog in training anders in het voer dan een 3 jarige maar ik zie niet in waarom een topsport paard meer zorg nodig heeft bij kundig trainen dan een jong dier.
Maargoed, dat kundig trainen is vaak een dingetje in Nederland, dat is bekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 19:19 



 
Profiel   

Ja, ze krijgen ook allemaal eten en hebben ook allemaal een stal waar strooisel in ligt... Als je het zo plat slaat heeft elk paard hetzelfde management. Management van een sport paard gaat voorbij die basis zorg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 19:21 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Beetje dom? Pardon?

Hier krijgen alle paarden, hoog op niveau, fokmerrie of net in training dezelfde basiszorg qua tandarts, chiropractor en minimaal 10 uur weidegang pd. Uiteraard staat een paard hoog op niveau en hoog in training anders in het voer dan een 3 jarige maar ik zie niet in waarom een topsport paard meer zorg nodig heeft bij kundig trainen dan een jong dier.
Maargoed, dat kundig trainen is vaak een dingetje in Nederland, dat is bekend.

Het gaat hier om monitoren en begeleiding van bijvoorbeeld een sportarts doormiddel van röntgenen en inspuiten. Dat het basis management hetzelfde is voor fokmerrie en sportpaard lijkt mij persoonlijk vrij logisch. Een fokmerrie ga je echter niet preventief ieder jaar röntgenen, waar dit bij (top)sportpaarden soms wel gebeurt. Daarbij maakt het geen donder uit of het sportpaard in Nederland staat en door een Nederlandse ruiter gereden wordt, of in de eender welk land. Wanneer je iets belast, slijt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 20:44 



 
Profiel   

Vanaf FEI is het topsport zeggen sommige. Maar de children proef is nou niet echt moeilijk hoor.
Dus kijk je dan het niveau van de proef of het management?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 06:35 



 
Profiel   

Alle takken van paardensport zijn verdeeld in drie fases:
Basis, subtop, top
Dus als je in de laatste zit heb je officieel een top-sport paard.
Dus als voorbeeldje, in de dressuur is dat GP. (Jongeren officieel U25 natuurlijk).
Eventing 4* etc
Dus heel zwart-wit jouw merrie is 'pas' basis dus zou je zo niet rekenen tot topsport paard.
Daarbij wat dribbeltjes of een oefen pirouette draaien in training is niet vergelijkbaar met een proef op dat niveau. De moeilijkheidsgraad zit hem ook in de manier hoe het achter elkaar geplakt is. Niet in het 'trucje' zelf...

Maarrrrr :Y) :

Wat je extra moet doen hangt heel erg af van het paard, hoe zwaar hij/zij het heeft voor de klasse waar je in zit en wat je moet doen om dat te managen.
Maar wat mij betreft hangt dat dus niet samen met top sport niveau.
Maar gewoon met de behoefte van je paard.
Sommige paarden die op M niveau lopen hebben veel aanvullingen en extra management nodig. En andere die op inter II of hoger mee draaien hebben genoeg aan goede kwaliteit hooi en wat vitamine korrels.
Dus dat is per paard te bepalen... niet per niveau.
Natuurlijk wordt er gemiddeld van een topsport paard meer gevraagd en moet je dat vaker aanvullen en managen... maar dat is dan weer niet meteen een gegeven dat het bij basis paarden niet hoeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 07:02 



 
Profiel   

webster543 schreef
Vanaf FEI is het topsport zeggen sommige. Maar de children proef is nou niet echt moeilijk hoor.
Dus kijk je dan het niveau van de proef of het management?

children zijn dan wel makkelijke proefjes... maar de jeugd moet fanatiek trainen hoor om mee te kunnen draaien... er worden behoorlijk wel wat proeven gereden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 17:05 



 
Profiel   

Ik lees eigenlijk twee vragen:
- Wat is topsport?
- Wanneer moet het management van je paard anders?

Op die eerste vraag is volgens mij al het eenvoudige en technische antwoord gegeven. De tweede vraag is minder eenvoudig en volgens mij ook in mindere afhankelijk van het niveau in de sport. Iemand die recreatief heel wat km's per maand met zijn paard aflegt zal er ook een ander management op na moeten houden, dan iemand die 4x per week een uurtje rustig buiten rijdt. Mijn gevoel zegt dat je het management zo simpel mogelijk moet houden, waarbij het paard de prestatie kan leveren die gevraagd wordt. Wanneer het management zo complex wordt dat het niet meer in verhouding staat tot de prestatie die geleverd moet worden en het paardwaardig leven, dan moet je je afvragen of dat wel voor het paard is weggelegd en of je de juiste dingen vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 17:22 



 
Profiel   

Snap je vraag niet helemaal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 18:24 



 
Profiel   

webster543 schreef
Snap je vraag niet helemaal..


Is een spammer... in meerdere topics zo actief. Probeert denk ik aan minimum berichten te komen. Heb al getemt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 18:28 



 
Profiel   

Ik vraag mezelf wel eens af welke zorg er precies op een stal met GP paarden wordt gegeven. Hoor daar eigenlijk nooit wat over. Hebben die mensen een vaste fysio in dienst? Worden de paarden na intensieve wedstrijden gelijk behandeld door een fysio? Komt er een osteo en hoe vaak? Krijgen ze preventieve checks door dierenarts? Bloedonderzoek etc...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 18:31 



 
Profiel   

Ik ben daar ook wel heel benieuwd naar, Manubres. En preventieve checks, zoals elk jaar op de foto en het scanapparaat erop, zit daar een schema in, of is dat meer: hij voelt wat warm aan dit been, meteen maar de scan erop? Hoe houden ze dat bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 19:36 



 
Profiel   

Wisselend per eigenaar en stal. De ene laat elke zoveel weken de fysio komen en gaat preventief naar de da om alles na te kijken en bij warmte of kleine verdikking bekijken idd. De ander doet pas iets als ze wat voelen. Bloedonderzoek ook bij die preventieve check en de ander alleen bij verdenking van iets.

Net zoals de ene standaard elke zoveel maanden de zadelmaker laat komen en de ander als er iets verandert. Of de ene die heel intensief schema's maakt qua belasting en pieken op juiste moment en de ander die dat iets minder fanatiek doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 19:57 



 
Profiel   

Veel “toppaarden “ gaan bij specifieke dierenartsen langs 2-3 keer per jaar voor een check-up. Hoor van inspuitingen in gewrichten en dozen vol poedertjes.
Maar daar wordt weinig over gezegd natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 20:56 



 
Profiel   

Dat heb ik ook wel eens gehoord, een ruiter die aangaf al de paarden met 10 jaar oud een Tildren-infuus te geven, bijvoorbeeld.

Maar heel eerlijk, 2-3 keer per jaar een check up is zo’n slecht idee nog niet voor paarden die echt moeten presteren. Denk dat het voor veel basissport en recreatiepaarden ook fijn zou zijn om 1x per jaar ze even goed na te lopen. Je pikt toch makkelijker beginnende blessures er tussenuit.

Mijn paard gaat dan wel niet voor een volledige check-up, maar ik laat ook 4 keer per jaar de osteopaat komen voor een check, en meer als het nodig is. Wat dat betreft zou ik zo’n algehele check up geen slecht idee vinden - ware het niet dat ik dan financieel leegloop :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 22:31 



 
Profiel   

Urbiezira schreef
Maar heel eerlijk, 2-3 keer per jaar een check up is zo’n slecht idee nog niet voor paarden die echt moeten presteren. Denk dat het voor veel basissport en recreatiepaarden ook fijn zou zijn om 1x per jaar ze even goed na te lopen. Je pikt toch makkelijker beginnende blessures er tussenuit.

Mijn paard gaat dan wel niet voor een volledige check-up, maar ik laat ook 4 keer per jaar de osteopaat komen voor een check, en meer als het nodig is. Wat dat betreft zou ik zo’n algehele check up geen slecht idee vinden - ware het niet dat ik dan financieel leegloop :D


Dat inderdaad! Eigenlijk gewoon elk paard waar op gereden wordt, op wat voor manier dan ook. Wij laten ook in elk geval 2x per jaar de osteo komen voor een check, waarvan 1x na de tandarts.
Een hele checkup doen wij ook niet, maar als er iets aan de hand lijkt (zoals twee jaar terug een iets dik been na een struikelpartij op het land) gaan we niet eerst aankijken, maar laten meteen scannen en/of foto's maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 06:13 



 
Profiel   

Onze dravers gaan zo'n 2 keer per jaar naar de kliniek voor een check up als koerspaard. Dat is een gemiddelde.

Sommigen 3/4 keer per jaar, anderen 1 x per jaar. Een goede trainer/rijder kijkt namelijk het paard aan.

Wat wil je precies weten? Wil er best wat over vertellen hoor :)

Wat mij betreft gaan recreatieruiters veelste weinig naar de kliniek, die halen er 1 keer per jaar een osteo bij( die soms zijn papiertje in een 3 daagse cursus heeft gehaald en helemaal niet bekwaam is om diagnoses te stellen :o ) en vinden dat dan voldoende.

Mijn recreatiedraver staat dus ook gewoon 1 x per jaar op de kliniek voor een check up :) .

Grappige vind ik dat dat soms meer negatieve vooroordelen geeft dan positieve: Ja, dravers mankeren veel, die van mij is vroeger voor dit en dit behandeld.

En dat is dan negatief? En een die nog nooit een kliniek heeft gezien is een goed iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 06:21 



 

voor mij is de mentale gezondheid van een paard minstens zo belangrijk

het zal de meeste veterinair aan niets ontbreken, maar overbelasten kan mentaal veel zwaarder zijn, en dat is vaak een onderbelicht punt,
fysiek en mentaal herstellen na een krachtsinspanning kost bij sommige paarden nu eenmaal meer tijd
krijgen ze die dan ook?

en het lijkt me 22 uur opgesloten te zitten - ook in de meest luxe stallen - geen pretje, of een uur in de stapmolen voor de beweging of op een loopband, het moeten is mentaal veel zwaarder en stompt enorm af lijkt me,

sommige kunnen heel goed een paard bekijken wat het nodig heeft,
maar velen zitten in een dagelijks vast patroon en kijken minder naar het paard

kan me wel vinden in wat Voorn schrijft in een artikel hier op bokt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 06:53 



 
Profiel   

ruitje schreef
En dat is dan negatief? En een die nog nooit een kliniek heeft gezien is een goed iets?

Zijn onderzoeken naar gedaan!! Schrikbarend groot percentage van de paarden heeft lichte kreupelheid... Kijk maar eens op gemiddeld concours bij het losrijden... zijn zoveel paarden met opstart probleempjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 08:05 



 
Profiel   

Tja, er zijn er ook nog genoeg die totaal vast en scheef gereden worden ongeacht niveau.

Ben het met MCE eens, daarnaast lijkt het me prima om een keer per jaar een dier helemaal door te lichten en goed te blijven kijken naar wat het nodig heeft. Ongeacht niveau of prestaties.
Rijpaarden minimaal een keer per jaar goed los laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 08:13 



 
Profiel   

Ik heb op heel hoog nivo gegroomd.
Topsport is echt andere koek. De hele dag gaat per schema. Er is zelfs een aangepast voerschema met daarbij suplementen.
Dieren werden 6 dagen in de week getraind.
De osteo kwam elke 2 maand, tandarts elk half jaar, accupunctuur voor elke wedstrijd, elk paard een eigen zadel die aangepast was aan het paard, hoofdstel met passend bit.
Een dag bestond uit: 6:30 hooi voeren, 7:00 normale voeding, 7:30 uurtje in de molen daarna weide of paddock ( ondertussen werd er gereden op andere paarden die ook in de ochtend in de molen waren geweest) 12:00 weer brok en hooi.
Pauze van 12:30 tot 14:30 en daarna weer een setje paarden in de molen en werden er weer wat gereden, 16:00 laatste brok en hooi bijvullen, zadels en hoofdstellen poetsen, laatste paarden van de paddock/weide halen en schoonpoetsen, de paarden die het nodig hebben de nachtbandages om, 21:00 nightcheck
Werd een van mijn paarden gereden, ik had er 4 in totaal, dan poetste je die minimaal een half uur, inclusief de poepert schoonmaken en de uier nakijken, netjes in de bandages zadelen. Hoofdstel werd door de ruiter gedaan.
Na het rijden paard compleet wassen, hoeven ook wassen van binnen en buiten en paard onder het solarium plaatsen.
Elk ding dat een paard op/om heeft gehad wordt gewassen, elke groom heeft zijn/haar eigen borstels dat soort dingen.

Elke maand was er wel een FEI wedstrijd, de landelijke werd niet gedaan.

Even een dagje uit mijn leven als groom op een internationale dressuurstal. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 08:36 



 

LaPluche schreef
Ik heb op heel hoog nivo gegroomd.
Topsport is echt andere koek. De hele dag gaat per schema. Er is zelfs een aangepast voerschema met daarbij suplementen.
Dieren werden 6 dagen in de week getraind.
De osteo kwam elke 2 maand, tandarts elk half jaar, accupunctuur voor elke wedstrijd, elk paard een eigen zadel die aangepast was aan het paard, hoofdstel met passend bit.
Een dag bestond uit: 6:30 hooi voeren, 7:00 normale voeding, 7:30 uurtje in de molen daarna weide of paddock ( ondertussen werd er gereden op andere paarden die ook in de ochtend in de molen waren geweest) 12:00 weer brok en hooi.
Pauze van 12:30 tot 14:30 en daarna weer een setje paarden in de molen en werden er weer wat gereden, 16:00 laatste brok en hooi bijvullen, zadels en hoofdstellen poetsen, laatste paarden van de paddock/weide halen en schoonpoetsen, de paarden die het nodig hebben de nachtbandages om, 21:00 nightcheck
Werd een van mijn paarden gereden, ik had er 4 in totaal, dan poetste je die minimaal een half uur, inclusief de poepert schoonmaken en de uier nakijken, netjes in de bandages zadelen. Hoofdstel werd door de ruiter gedaan.
Na het rijden paard compleet wassen, hoeven ook wassen van binnen en buiten en paard onder het solarium plaatsen.
Elk ding dat een paard op/om heeft gehad wordt gewassen, elke groom heeft zijn/haar eigen borstels dat soort dingen.

Elke maand was er wel een FEI wedstrijd, de landelijke werd niet gedaan.

Even een dagje uit mijn leven als groom op een internationale dressuurstal. :Y)


6 dagen in de week, dat is best veel als er verder geen afwisseling is, lijkt me voor een paard zeer eentonig, weinig inspirerend meer een ding wat moet presteren, geen sport meer maar business

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 08:43 



 
Profiel   

Ze gingen 4x per dag eruit waarvan ze minimaal 5/6 uur op de paddock stonden.
En hoe maak jij hier uit op dat er geen afwisseling was? Ze reden buiten in het bos, op de galoppeerbaan, cavalettitraining of palen op de grond.
Het was niet alleen maar rondjes in de bak...

De paarden zijn voor deze mensen alles, en ik heb op weinig stallen gewerkt waar er zoveel passie en liefde voor de dieren was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 08:47 



 
Profiel   

Ik heb echr verschillende gezien. 6 dagen per week trainen waarbij het echt elke dag zo goed als hetzelfde was, maar ook waar er serieus een goed schema gemaakt was met intensieve trainingen, rustige, buitenrit of galopbaan oid in overleg met fysio. Dan zijn de zware trainingen wel zwaarder als bij de gemiddelde ruiter, maar wordt er veel zorgvuldiger gekeken naar wat een lijf en geest aan kan. Maar dat waren dezelfde ruiters die ook mibder moeite hadden met een wedstrijd afmelden omdat het paard net niet fijn genoeg voelde of mentaal te veel last had van locatie oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 08:51 



 
Profiel   

Op een springstal waar ik regelmatig wat paarden moet rijden ziet het er zo uit:

7:00 hooi voeren
7:30 muesli voeren & stallen mesten
8:00 eerste paarden aan de molen of in de paddock & beginnen met rijden eerste paarden
9:00 paarden uit de molen halen, terug op stal of naar de paddock
tot 12:00 paarden rijden en naverzorgen.
12:00 hooi voeren & paarden uit de paddock halen
12:30 muesli voeren & drollen uit de stallen halen

Pauze tot 13:30, dan paarden opnieuw in de paddock en verder gaan met rijden
Indien er extra dingen gedaan moeten worden zoals paarden scheren of concourskasten inpakken dan wordt dat ook in de middag gedaan.

Soms nog een aantal paarden aan de molen zetten, afhankelijk van hoe de rest van hun dag eruit ziet.

Meestal zijn we tot ongeveer 16:00 aan het rijden. Dan halen we alle paarden uit de molen / paddock, halen we nog een keer de drollen uit de stal en gaan we al het tuig schoonmaken wat we die dag hebben gebruikt.

Dan om 16:30 opnieuw hooi voeren en om 17:00 weer muesli.

Dan om 21:00 nog een avondcheck en nog een laatste keer hooi.

Alle paarden worden 1x per jaar helemaal nagekeken door een dierenarts, verder wordt er regelmatig naar een kliniek gereden als ze denken dat er iets mis is of wordt er een dierenarts bijgehaald.

Supplementen werken ze weinig mee, maar geven dit wel als een paard het nodig heeft.

Paarden worden afhankelijk van het niveau en de leeftijd 3 tot 6 keer per week aan het werk gezet.
Dit is afwisselend longeren, dressuurmatige training, keer een sprongetje / gymnastische oefeningen, galoptraining, het bos in of wedstrijd.

Alle paarden komen minimaal een dagdeel in de paddock, ook de hengsten. Paarden komen minimaal 3x per dag uit de stal, dus 1x aan de molen, 1x in de paddock en 1x om te rijden / longeren of als ze een dag vrij hebben mogen ze vaak 2x in de paddock.


Helaas ook op veel andere stallen gezien dat paarden nooit buiten komen en alleen maar een half uurtje gereden worden of aan de molen mogen. Vaak in combinatie met maar 1 of 2 keer per dag een beetje hooi (ja dit komt nog gewoon voor helaas...) en geen afwisseling in het werk. Dat vind ik echt in en in triest en kan ik dan ook echt niet aanzien.


Laatst bijgewerkt door Lobke1998 op 21-06-21 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 08:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen