Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Topsport paard??

 
Profiel   

996981 schreef
bulck schreef
Tja maar het stukje topsport, gaat dus verder dan je eigen willen/kunnen, tenminste als je die weg wenst in te slaan. Dat is in heel dit topic de vraag, wat is het stukje ethiek/ethiek en waar slaat het door voor de eer en glorie.

Dat was niet de vraag. De vraag was wanneer een paard valt onder topsporter en wanneer hij als dusdanig behandelt en gemanaged moet worden. Voor de een is dat vanaf de subtop, voor de ander pas in het olympisch kader, een ander opperde ieder paard dat deelneemt aan concoursen georganiseerd door de FEI. Wie heeft gelijk? Zeg het maar. Een ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt :)


Haar vraag komt voort uit toch een bepaalde druk die ze ergens voelt/ervaart door wat anderen doen. En dan kom je op het stuk ethiek.
Uiteraard is dat voor iedereen anders en moeten ze dat zelf weten. Effectief tot op een bepaald niveau ben je daar redelijk vrij in (alles tot en met nationaal niveau zeg maar). Vanaf een bepaald niveau wordt het opgelegd, tenminste als je wilt meedraaien toch.
Ik vind preventief behandelen van paarden redelijk narcistisch/sadistisch. En wat is een behandeling? Is het om iets chronisch te camoufleren, of eenmalig? Helaas in de sport vaak het eerste en dan heb ik wel vraagtekens of zo'n paard echt in de sport hoort (maar bon de wereldtop zet dergelijke paarden in en stemmen hun starts daar ook op af) Dus zolang het kan en mag, zal het blijven bestaan. Is het juist?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 12:49 



 
Profiel   

Goh, ik stel mij die vraag al langer. Mijn paard heeft weliswaar een vrij normaal “paard”leven, maar heeft wel de neiging om in alle oefeningen te overdrijven. Als ze passage loopt, dan het liefst met de knieën tot aan haar mond bij wijze van spreken. Ook kan ze veel meer energie verspillen door haar drama gedrag, dan een normaal paard. Dan denk ik “zou ze zich nu niet overbelasten?”
Ik denk dat het ook een beetje zoals een verzekering is. Betaal je jaarlijks 500-1000€ voor een controle bij de kliniek, die eventueel een kwetsuur vroegtijdig kan zien, of zoveel jaren na elkaar weggegooid geld.
Of betaal je enkel als je zelf iets opmerkt.

Ik vind in een van de posts ook opmerkelijk hoe intensief de verzorging is. Een uur poetsen en verzorgen, is bijna wellness denk ik dan. Ik krab nog niet elke keer de hoeven uit voor ik ga rijden.

Ik zie dat ook wel terug komen in de vlogs van Jill. Wassen, verzorgen, check-up, ….

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 14:06 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Alle takken van paardensport zijn verdeeld in drie fases:
Basis, subtop, top
Dus als je in de laatste zit heb je officieel een top-sport paard.
Dus als voorbeeldje, in de dressuur is dat GP. (Jongeren officieel U25 natuurlijk).
Eventing 4* etc
Dus heel zwart-wit jouw merrie is 'pas' basis dus zou je zo niet rekenen tot topsport paard.
Daarbij wat dribbeltjes of een oefen pirouette draaien in training is niet vergelijkbaar met een proef op dat niveau. De moeilijkheidsgraad zit hem ook in de manier hoe het achter elkaar geplakt is. Niet in het 'trucje' zelf...

Maarrrrr :Y) :

Wat je extra moet doen hangt heel erg af van het paard, hoe zwaar hij/zij het heeft voor de klasse waar je in zit en wat je moet doen om dat te managen.
Maar wat mij betreft hangt dat dus niet samen met top sport niveau.
Maar gewoon met de behoefte van je paard.
Sommige paarden die op M niveau lopen hebben veel aanvullingen en extra management nodig. En andere die op inter II of hoger mee draaien hebben genoeg aan goede kwaliteit hooi en wat vitamine korrels.
Dus dat is per paard te bepalen... niet per niveau.
Natuurlijk wordt er gemiddeld van een topsport paard meer gevraagd en moet je dat vaker aanvullen en managen... maar dat is dan weer niet meteen een gegeven dat het bij basis paarden niet hoeft.


Dit verwoord mijn mening wel!

Om ook even een link te maken naar wij zijn oraaaaanje :D Als je op de locale voetbal club in de hoogste selectie speelt is dat basissport. Daarna komt de sub, gewoon betaalde voetbal. De toppers spelen bij de topclubs, op ek's, wk's en de Olympische spelen. Zo zie ik dat ook met de paardensport.

Overigens als ik een volle pot zou moeten voetballen of 10km zou hardlopen dan voelt dat voor mij als topsport :') Maar dat zegt meer over mijn (ontbrekende) atletische kwaliteiten en conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 14:22 



 
Profiel   

webster543 schreef
Goh, ik stel mij die vraag al langer. Mijn paard heeft weliswaar een vrij normaal “paard”leven, maar heeft wel de neiging om in alle oefeningen te overdrijven. Als ze passage loopt, dan het liefst met de knieën tot aan haar mond bij wijze van spreken. Ook kan ze veel meer energie verspillen door haar drama gedrag, dan een normaal paard. Dan denk ik “zou ze zich nu niet overbelasten?”
Ik denk dat het ook een beetje zoals een verzekering is. Betaal je jaarlijks 500-1000€ voor een controle bij de kliniek, die eventueel een kwetsuur vroegtijdig kan zien, of zoveel jaren na elkaar weggegooid geld.
Of betaal je enkel als je zelf iets opmerkt.

Ik vind in een van de posts ook opmerkelijk hoe intensief de verzorging is. Een uur poetsen en verzorgen, is bijna wellness denk ik dan. Ik krab nog niet elke keer de hoeven uit voor ik ga rijden.

Ik zie dat ook wel terug komen in de vlogs van Jill. Wassen, verzorgen, check-up, ….


Foei, hoeven uitkrabben is belangrijk :P

Die intensieve verzorging heb ik ook moeten leren toen ik in de paarden ging werken, echt na verzorgen ook..zweet er af halen etc. Maar dat was wel eerder tien minuten dan een uur want dat redt je niet als je een heleboel paarden moet doen op een dag.

Wat jij bedoeld als ik het goed begrijp is dat je een paard hebt die totaal niet zuinig op zichzelf is? In dat geval..dat soort paarden moet je beschermen voor zichzelf en is een extra check af en toe geen overbodige luxe denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 14:26 



 
Profiel   

Oké, nog een vraag :D

Zijn de jonge paarden die WK jonge paarden op 5 en 6 jaar lopen, ook topsporters?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 15:54 



 
Profiel   

bulck schreef
Haar vraag komt voort uit toch een bepaalde druk die ze ergens voelt/ervaart door wat anderen doen.aanname En dan kom je op het stuk ethiek.
Uiteraard is dat voor iedereen anders en moeten ze dat zelf weten. Effectief tot op een bepaald niveau ben je daar redelijk vrij in (alles tot en met nationaal niveau zeg maar). Vanaf een bepaald niveau wordt het opgelegd, tenminste als je wilt meedraaien toch.aanname
Ik vind preventief behandelen van paarden redelijk narcistisch/sadistisch.oh vertel? En wat is een behandeling? Is het om iets chronisch te camoufleren, of eenmalig? Helaas in de sport vaak het eerste aannameen dan heb ik wel vraagtekens of zo'n paard echt in de sport hoort (maar bon de wereldtop zet dergelijke paarden in en stemmen hun starts daar ook op af) Dus zolang het kan en mag, zal het blijven bestaan. Is het juist?


Naar mijn idee is de correlatie topsport/medische ondersteuning ook niet zo 1 op 1 te leggen.

Je hebt er die een partij ondersteuning nodig hebben om een laag niveau te halen en paarden die zonder behandelingen het hoogste niveau.

Het is te zwart wit om te stellen: topsport is medisch behandelen en onder het niveau van topsport niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 20:58 



 
Profiel   

Voor mij gaat het etiket topsport samen met het niveau, niet de persoonlijke interpretatie. Waarschijnlijk reeds gequote maar op de KNHS is het goed uitgelegd, duidelijker kan je het eigenlijk niet hebben.

Citaat
Niveaus en klassen
Officiële dressuurwedstrijden beginnen bij de beginnersklasse en lopen door tot met topsportniveau. Samen met springen en eventing is dressuur één van de Olympische sporten en de enige vorm van paardensport tijdens de Paralympische Spelen. Bij de individuele dressuur kennen we de volgende niveaus en klassen:

Jeugd & ponysport: begeleidingsproeven en Bixie jeugdrubrieken (t/m 13 jaar)Voor manegeruiters: 
A-proeven (aangepast sporten) en F-proeven
Kennismaken met de sport: BB-rubriekenBreedtesport: klasse B, L1, L2, M1, M2, Z1, Z2 en ZZ-Licht
Subtop: ZZ-Zwaar, Lichte Tour en Zware Tour
Topsport: Internationale (FEI) wedstrijden
Para-dressuur en aangepast sporten


https://www.knhs.nl/top-sport/disciplin ... n-klassen/

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 21:11 



 
Profiel   

Lara_Silver schreef
Voor mij gaat het etiket topsport samen met het niveau, niet de persoonlijke interpretatie. Waarschijnlijk reeds gequote maar op de KNHS is het goed uitgelegd, duidelijker kan je het eigenlijk niet hebben.

Citaat
Niveaus en klassen
Officiële dressuurwedstrijden beginnen bij de beginnersklasse en lopen door tot met topsportniveau. Samen met springen en eventing is dressuur één van de Olympische sporten en de enige vorm van paardensport tijdens de Paralympische Spelen. Bij de individuele dressuur kennen we de volgende niveaus en klassen:

Jeugd & ponysport: begeleidingsproeven en Bixie jeugdrubrieken (t/m 13 jaar)Voor manegeruiters: 
A-proeven (aangepast sporten) en F-proeven
Kennismaken met de sport: BB-rubriekenBreedtesport: klasse B, L1, L2, M1, M2, Z1, Z2 en ZZ-Licht
Subtop: ZZ-Zwaar, Lichte Tour en Zware Tour
Topsport: Internationale (FEI) wedstrijden
Para-dressuur en aangepast sporten


https://www.knhs.nl/top-sport/disciplin ... n-klassen/


Er zijn 1,10M proeven onder de vlag van de FEI. Dat is L springen. Is dat dan topsort?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 21:13 



 
Profiel   

996981 schreef
Er zijn 1,10M proeven onder de vlag van de FEI. Dat is L springen. Is dat dan topsort?


Met zicht op het officiële niveau, ja het valt onder topsport. Dat de moeilijkheidsgraad gelijkt aan de basissport doet er in formele zin weinig toe. Ik denk dat mensen het woord 'top' informeel ook gewoon gebruiken om uit drukken hoe trots ze zijn op hun paard. (Topper, toppertje) Maar de formele definitie er van (in de paardensport) is gewoon vastgelegd en tot weinig interpretatie open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 21:21 



 
Profiel   

webster543 schreef
Oké, nog een vraag :D

Zijn de jonge paarden die WK jonge paarden op 5 en 6 jaar lopen, ook topsporters?

Op hun niveau wel.
Voor de takken in de sport an sich niet. Dat is GP.
Het is maar net hoe je het interpreteert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 22:18 



 
Profiel   

webster543 schreef
Oké, nog een vraag :D

Zijn de jonge paarden die WK jonge paarden op 5 en 6 jaar lopen, ook topsporters?


Ik vind van niet, maar vrees dat sommige op jonge leeftijd wel enorm overtraind zijn al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 08:15 



 
Profiel   

Wil nog even zeggen,

Dank u wel aan iedereen voor zijn bijdrage. Ik lees ze allemaal zorgvuldig en blijf het boeiend vinden, hoe iedereen er naar kijkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 23:02 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
webster543 schreef
Oké, nog een vraag :D

Zijn de jonge paarden die WK jonge paarden op 5 en 6 jaar lopen, ook topsporters?


Ik vind van niet, maar vrees dat sommige op jonge leeftijd wel enorm overtraind zijn al.


Het zijn wel potentiele topsporters. :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen