Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bit opwarmen?

 
Profiel   

Hoihoi, de eigenaar van de stal waar mn paard staat vroeg laatst of ik voor haar een manegepaard wilde rijden omdat hij iemand er af had gegooid. Prima natuurlijk! Normaal zadel ik altijd op in het gedeelte voor pensiongasten maar nu met een manegepaard moet ik opzadelen in het manege gedeelte. Terwijl ik aan het opzadelen ben komt er een moeder van een van de lessers naar mij toe en staat te kijken hoe ik opzadel, prima natuurlijk kijken mag altijd. Terwijl ik zijn hoofdstel probeer om te doen en het bit voor zijn mond houd schiet ze helemaal uit haar plaat. Als ik bij mijn paard met het hoofdstel aan kom lopen doet hij bij wijze van spreken zijn mond al open dus dan is het even wennen bij een paard dat altijd door kinderen wordt opgezadeld maar er was mij van te voren al vertelt dat hij lastig was met het bit indoen maar als ik mijn vinger in zijn mond deed dat het dan wel zou moeten lukken. Ik had dus het bit voor zijn mond en was bezig met het hoofdstel goed vast ze pakken zodat ik mn vinger in zijn mond kon doen, terwijl ik dat doe komt die moeder voor me staan en begint heel boos tegen mij te zeggen dat ik dat paard heel veel pijn doe omdat zogenaamd het bit tegen zijn tanden aan schuur (ik had het bit voor zijn tanden NIET tegen) en omdat ik het bit niet heb opgewarmd. Ik zit al aardig lang in de paardenwereld maar heb nog nooit iemand horen zeggen dat je je bit moet opwarmen. Tuurlijk als het buiten vriest of als het in de zadelkamer/kast heel koud is kan je even met je hand er omheen dat begrijp ik, maar het was deze dag 25+ graden. Heeft een paard er echt last van als je het bit niet opwarmt of is dit een onzin verhaal?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 10:53 



 
Profiel   

Dat is echt onzin. Diverse paarden reageren wel als het bit koud is, maar dan heb je het over temperaturen een stuk beneden de 10 graden. (En verder moeten mensen zich niet zo met elkaar bemoeien, als de manegeeigenaar voldoende vertrouwen in jou heeft om je zoiets te vragen, dan is het niet aan een toevallig passerende moeder van iemand om daar een heel punt van te maken.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 11:00 



 
Profiel   

Ik doe het alleen in de winter zomer nooit

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 11:17 



 
Profiel   

In de winter doe ik het wel, maar in de zomer vind ik dat dikke onzin. Wat raar ook dat een moeder er zo'n stennis over gaat lopen schoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 11:21 



 

Ach ja, manegemoeders... Gewoon lekker laten mekkeren. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 11:28 



 
Profiel   

Dat is duidelijk iemand die iets in de wandelgangen heeft opgevangen, maar de context mist. Gevalletje klok en klepel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 11:28 



 
Profiel   

Ik had moeders denk ik gevraagd om het even voor te doen. :+ Hoef ik niet te klooien met een knol die blijkbaar door de omgang op de manege niet meer echt happy is met hoofdstellen.

Ik heb het bit nog nooit op gewarmd. In de winter gaan de hoofdstellen naar binnen maar kan me voorstellen dat dat niet veel helpt gezien ze waarschijnlijk afgekoeld zijn tegen dat je ze om doet van het buiten hangen. Mijn lichaam is zomer en winter kouder dan de buiten temperatuur dus ik zou het niet eens kunnen opwarmen als ik wilde. :+
Heb het ooit in mijn jas gestoken (bomberjack) terwijl ik zadelde omdat dat letterlijk de enige warme plek is die ik kan creëren maar dat hielp dus niets. :(:) Ja het leer was opgewarmd maar het bit dus niet. :')
En de paarden nemen hier allemaal het bit goed en rustig aan dus. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 11:40 



 
Profiel   

Misschien de moeder volgende keer vragen of ze denkt dat het gras buiten ook eerst opgewarmd wordt. Of het hooi :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 11:46 



 
Profiel   

We kunnen niet zien wat jij deed en we kunnen ook niet beoordelen wat zij zei en hoe.

Een bit even opwarmen is echt heel normaal, zeker in de winter. Maar er zijn meer mensen die het niet doen, dan wel doen.
Buiten temperatuur maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Of het bit moet zomers al warmer worden door de ruimte waar het hangt.

Maar dat doe je als extra. HOe iemand een bit aanleert in te doen en de ervaringen van het paard daarna, kan heel veel verschil maken.

Voor ons vanaf internet allemaal niet te zien. Het kan een goed advies zijn, die mevrouw kan gezien hebben dat je iets fout deed. Dat weten we niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 12:24 



 
Profiel   

Als een paard niet graag een bit aannam dan warmde ik het wel op in plaats van moeilijk doen met vingers in de mond. Maar ik heb het nooit iemand anders zien doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 12:45 



 
Profiel   

die moeder heeft het vast niet goed begrepen en denkt misschien wel dat je altijd het bit even moet opwarmen?
volgende keer kun je haar uitleggen dat het in de winter en bij koude dagen wel gebruikelijk is om dat even voor je paard te doen,maar dat het nu niet hoefde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 12:55 



 
Profiel   

superpony schreef
Een bit even opwarmen is echt heel normaal, zeker in de winter.

Maar het is geen winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 13:37 



 
Profiel   

En dit is nu precies waarom ik geen jonge bijrijdsters wil die door hun moeder gebracht moeten worden. Al kunnen ze nog zo leuk rijden. Eén keer wel gedaan, nooit meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 14:20 



 
Profiel   

Nee hoor ik doe het ook niet normaal gesproken. Enkel als het vriest.

Irritant als mensen met je opzadelen bemoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 14:50 



 
Profiel   

Nou als ik het zo lees, dan had die moeder tegen mij ook tekeer gegaan want ik doe dat niet anders :+ effe serieus het is zomer, en daarnaast je hebt het ding toch zelf al in je handen beet voordat hij in de mond gaat, als het belachelijk koud zou aanvoelen dan zou je dat zelf ook al merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 18:08 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
superpony schreef
Een bit even opwarmen is echt heel normaal, zeker in de winter.

Maar het is geen winter.


Dat zeg ik toch ook niet? Mensen zeggen dat ze het niet kennen of dat het onzin is. Ik zeg dat het heel normaal is en dan zeker in de winter. Dus kwestie van lezen..........

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 00:52 



 
Profiel   

Pfff ik had die moeder of gevraagd zich er niet mee te bemoeien, of haar gevraagd het hoofdstel zelf om te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 05:35 



 
Profiel   

Ik doe het zelfs in de winter niet. Paard geeft er niks om. Doet gewoon zijn waffel open. Met bitloos ook.
:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 06:12 



 
Profiel   

superpony schreef
Shadow0 schreef
Maar het is geen winter.


Dat zeg ik toch ook niet? Mensen zeggen dat ze het niet kennen of dat het onzin is. Ik zeg dat het heel normaal is en dan zeker in de winter. Dus kwestie van lezen..........

Ik ken het in theorie en van bokt maar heb het in praktijk werkelijk nog nooit iemand zien doen of gehoord dat iemand het doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:48 



 
Profiel   

Inderdaad onzin om te doen in de zomer. Ik ben dan wel zo'n miep die het doet in de winter. Beetje gekookt water erover, voelen of het goed is, en naar ponylief rennen om het in zijn mond te doen voordat het alweer afgekoeld is. Maar zo te lezen ben ik dus niet een van velen die die doet. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:52 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Misschien de moeder volgende keer vragen of ze denkt dat het gras buiten ook eerst opgewarmd wordt. Of het hooi :+

Hooi vind ik dan niet koud aanvoelen, maar idd het gras met ijs er op. :j
Maar goed dat ik dit topic lees, zal er volgende keer eerst met een kachel over doen, want arme paarden hier.....

Ik warm het bit niet op, ook niet in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:53 



 
Profiel   

Ik heb ooit 5 weken doorgebracht op een ranch in Canada, ergens waar het in de winter -30 vroor. Nou werden er in die temperaturen geen paarden gereden, maar als het daar -15 overdag was, werd het hele hoofdstel opgewarmd omdat het anders stijf was van de kou. Ook het bit. In onze lage landen is het echter nooit echt zo koud, dus het lijkt me hier, zeker in de zomer, niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:57 



 
Profiel   

Ik warm in de winter ook altijd het bit op hoor. Even onder de warme kraan zodat mijn handen geen ijsblokjes worden :)). In de zomer nooit. Dan is het lang niet zo koud. Die moeder had van mij een stoot kunnen krijgen. Raar gedoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:48 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik ken het in theorie en van bokt maar heb het in praktijk werkelijk nog nooit iemand zien doen of gehoord dat iemand het doet.


Tja, dat kan. Ik ken veel mensen die het wel even doen.

Heb het ook vroeger zo geleerd en onze trainster vond het ook belangrijk. Net als een anatal andere zaken.


goldyc schreef
Ik heb ooit 5 weken doorgebracht op een ranch in Canada, ergens waar het in de winter -30 vroor. Nou werden er in die temperaturen geen paarden gereden, maar als het daar -15 overdag was, werd het hele hoofdstel opgewarmd omdat het anders stijf was van de kou. Ook het bit. In onze lage landen is het echter nooit echt zo koud, dus het lijkt me hier, zeker in de zomer, niet nodig.


Maar dat is geen vergelijking. Voor ons hier is het in de winter wel koud. Het ligt eraan waar en hoe je je hoofdstel bewaard hoe koud het wordt.
En ik heb het zelf ook niet, maar veel particulieren en luxere stallen hebben de zadelkamers verwarmd of op een bepaalde temperatuur. Niet te warm dat leer kan uitdrogen, maar net de kou eraf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:24 



 
Profiel   

superpony schreef
Ayasha schreef
Ik ken het in theorie en van bokt maar heb het in praktijk werkelijk nog nooit iemand zien doen of gehoord dat iemand het doet.


Tja, dat kan. Ik ken veel mensen die het wel even doen.

Heb het ook vroeger zo geleerd en onze trainster vond het ook belangrijk. Net als een anatal andere zaken.
.

Ik zou het niet eens kunnen als ik zou willen. Geen warm water in de stal dus zou het al binnen moeten komen doen en dan moet ik dus orf mijn paard opgezadeld alleen laten staan of ik moet maar hopen dat het bit niet af gekoeld is tegen dat hij op gezadeld is. Want aan mijn lichaamstemperatuur heb je geen f*ck kwa opwarmen. :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen