Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Leerplan voor dressuurcombinaties

 
Profiel   

Enerzijds ben ik onderwijzer en dus al heel mijn leven bezig met kinderen stapje voor stapje de trap van de kennis op te leiden.
Daarvoor hadden we vroeger een vrij duidelijk leerplan, eerst dit, dan dat. ( tegenwoordig is het wat verwarder, maar dat is een andere discussie die we hier niet gaan voeren)

Anderzijds leer ik al mijn hele leven paardrijden en ik blijf bij leren (dat vind ik een van de toffe dingen van het paardrijden)

Maar ik verbaas me erover dat er voor ruiters geen leerplan is.
De enige leidraad die ik ken zijn nog de dressuurproeven en hun opbouw van de b1 naar de zzz.
Maar er is zo veel dat niet in de dressuurproeven vermeld staat. Manieren om het voor elkaar te brengen die anders zijn, afhankelijk van het niveau van de combinatie.
Je kunt toch niet verwachten dat en b1combinatie een overgang rijdt zoals een zz-combinatie?

Is er dan nog nooit iemand geweest die dit systematisch op papier heeft proberen te zetten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:50 



 
Profiel   

Er zijn heel veel mensen die dat op papier gezet hebben. genoeg boeken over te vinden. :) Maar er is geen overkoepelend orgaan zoals de overheid dat controle heeft over wat een combinatie wel en niet moet leren, dus er is geen officieel leerplan nee. :) Slechts een hele lijst aan boeken van mensen die uit schreven hoe zij het aan pakten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:54 



 
Profiel   

Er is niet maar 1 protocol/leerplan op te stellen voor combinaties. Dit is van zoveel factoren afhankelijk, zoals de leercurve van het paard en daarnaast ook van de leerling, daarnaast alle karaktereigenschappen en dan heb ik het nog niet eens gehad over de biomechanica van het paard of die van de ruiter.

Het is pure maatwerk en een goede instructeur weet hier wel raad mee en maakt samen met de leerling (en de wensen van de leerling) een plan van aanpak.

Alles gaat meestal in stapjes. De ene trainer maakt ze in grotere brokken terwijl de ander ze hapklaar aanbiedt. Dus geheel afhankelijk van de trio (instructie, leerling, paard).

Verder kijken jury leden uiteraard wel per klasse wat een paard zou moeten kunnen laten zien en wordt er van een B niveau ruiter/paard echt niet dezelfde verzameling of oprichting gevraagd als die van een Z dressuur paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:59 



 

de meeste willen ook geen kleine stapjes zetten maar het liefst met 7-mijlslaarzen naar de Z,

staat veel op papier alleen in de praktijk iemand vinden die je dat kan laten voelen, want goed rijden is je ruitergevoel ontwikkelen

denk ik

KNHS en FNRS hebben wel leerplannen, maar of die zijn wat u bedoeld weet ik niet

Ruiteropleiding fase 1: Brons
De eerste fase van de ruiteropleiding (brons) begint bij de eerste paardrijles en eindigt op F12-niveau voor dressuur, S80 voor het springen, V012 voor voltige en W12 voor western. Tijdens de opleidin [...]

fase 2 zilver en 3 goud


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-21 16:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:05 



 
Profiel   

Wat super dit. Juist door een leerplan op te stellen en daarbij rekening te houden met de verschillende leermethoden van mensen en paarden, kun je denk ik combinaties vooral beter leren rijden, ipv zo snel mogelijk naar het Z.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:10 



 
Profiel   

Bedoel je niet iets van het FNRS proeven systeem? Ik weet niet meer hoe dat precies in elkaar steekt, maar dat heeft ook een bepaalde opbouw, incl theorie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:17 



 
Profiel   

koend schreef
Maar ik verbaas me erover dat er voor ruiters geen leerplan is.
De enige leidraad die ik ken zijn nog de dressuurproeven en hun opbouw van de b1 naar de zzz.
Maar er is zo veel dat niet in de dressuurproeven vermeld staat. Manieren om het voor elkaar te brengen die anders zijn, afhankelijk van het niveau van de combinatie.
Je kunt toch niet verwachten dat en b1combinatie een overgang rijdt zoals een zz-combinatie?

Is er dan nog nooit iemand geweest die dit systematisch op papier heeft proberen te zetten?


'Breek mij de bek niet open... ' ;)

Ik heb jaren op een manege gestaan met Knollie en me verschrikkelijk geërgerd.

Voor het basis orun diploma moet je les geven aan een collega, iemand die L rijdt.
... terwijl les geven aan beginners het moeilijkste en belangrijkste is wat er is.

Ooit, in het leger gingen mensen sadistisch lang aan de longe voor zitles.
Dat dit qua vorm wat aangepast moet worden, prima.
Voltige doet het uitstekend. (Graag ook rechtsom en soms wat draf toevoegen.)
Los zitten (geen hoofdsel of zadel) op een braaf paard en sturen met je zwaartepunt: heel goed.

En dan in 1x correct leren zitten en correct de hulpen toepassen.
Na wat voltige kan dat redelijk in één of twee lessen.
Belangrijk, want een motorische vaardigheid kun je maar 1x goed aanleren. (Bijschaven kan altijd, dat wel.)
Dus kinderen die al hun evenwicht kunnen bewaren, leren lichtrijden.
En dan niet zeuren over 'op het goede been', maar over voeten onder je oren, laat je opgooien, 1 centimeter is hoog zat, zachtjes gaan zitten, al die tijd handen stil.
Wenden : je navel wijst de weg ipv zo hard trekken aan de linkerteugel dat je gewicht naar rechts gaat en dat de instructie roept dat de brave pony een tik moet hebben...
En voelen of het dier vierkant staat, en in de goede galop zit.

Qua diervriendelijkheid : het leven van manegepaarden wordt beslist leuker.

En niet lang daarna kan iemand B1 rijden met kleine hulpen.
Uiteraard wat minder verfijnd dan op Zz niveau, 'maar dat komt wel' (of niet, ook goed).

En heb je de start van de ruiter achter de rug, zou het leuk zijn als er aandacht was voor zaken als: hoe en met welke oefeningen breng je een paard verticaal in balans, hoe breng je het zwaartepunt van het dier 'naar achter', hoe bouw je souplesse op ( = de klassieke bouwstenen van dressuur).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:32 



 
Profiel   

Is het leerplan niet gewoon de FNRS proefjes? Dus je begint bij de F1 en al doende ga je steeds een stapje hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:55 



 

purny schreef
Is het leerplan niet gewoon de FNRS proefjes? Dus je begint bij de F1 en al doende ga je steeds een stapje hoger.
Dat geldt in principe voor alle proeven. Dan zijn er nog tig boeken over het Duitse Skala.

Er is genoeg te vinden, maar er is inderdaad geen door de overheid opgesteld canon van hoe je iets moet doen of wanneer, alleen op welk niveau je wat moet beheersen. Zo'n canon 'van B t/m GP' lijkt me ook niet wenselijk. Zoiets is altijd gebaseerd op keuzes: keuzes van het toevoegen, keuzes van het weglaten. Imo moet je zo'n tunnelvisie helemaal niet willen toepassen op het paardrijden, temeer omdat paardrijden een activiteit is waarbij je het gevoel moet ontwikkelen om jouw wensen over te brengen op een ander levend wezen dat jouw taal niet spreekt.

Gevoel ontwikkel je niet uit boeken, gevoel ontwikkel je door te doen. Theorie kan daarbij ondersteunen, maar te zeer vasthouden aan één methode (wat je gaat krijgen met een vastgelegde leergang), maakt je geen betere ruiter. Je kunt in een boek immers nooit álle nuances vangen uit de samenwerking tussen ruiter en paard en je kunt er ook (zeker in het begin) niet in je uppie mee aan de slag zonder een extra paar ogen op de grond. En omdat je niet alles in één boek of zelfs maar één leergang kunt vangen, is het juist zo fijn dat we kunnen putten uit de werken van veel verschillende mensen met allemaal zo hun eigen invalshoeken. Zo kun je zelf mixen en matchen wat voor jou en jouw paard werkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 21:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen