Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Teugels en trekken?

 
Profiel   

Hee. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Sinds een paar maanden zit ik op dagbesteding en krijg ik ook als deel van de dagbesteding les. Iets wat ik al altijd heb willen doen. Ik heb zelf op stages eerder op paarden gereden maar nooit heel veel. De laatste keer dat ik op een paard zat was 4 jaar geleden :')

Ik heb in die tussentijd al veel geleerd. Maar 1 ding is bij mij altijd een flinke battle geweest: de teugels.
In het begin trok ik nogal heel veel, waar ik spijt van heb ondertussen. Maar dat werd me ook vrij snel afgeleerd. Ik heb er wel nog steeds moeite mee om te sturen en dan alsnog mijn handen (vrijwel) voor me te houden (tips daarvoor zijn fijn). Ik stuur altijd door mijn binnenhand naar de zeikant te doen. Ik trek niet meer natuurlijk. Alleen lichte druk op de teugel zodat her paard voelt wat ik bedoel. Maar ik ga zo ver naar de zeikant dan mijn handen dus niet meer voor me zitren maar een kilometer verderop :'). Naar mijn gevoel kan ik ook niet sturen met mijn handen voor me. Dat moet uk nog leren.

Nou zit ik meestal op een haflinger genaamd Arie. Hij heeft mij persoonlijk ook heel veel geholpen met teugelgebruik. Hij is gevoeliger in de mond dan anderen. Hij stribbelt ook absoluut tegen als je echt flink gaat trekken. En hij maakt er ook wel eens een spelletje van natuurlijk want het is eenmaal een haflinger :+
Arie is er ook eentje die graag gewoon vrij veel teugel heeft. Vaak gaat hij dan juist ook heel mooi lopen. Vooral in de bak. Maar we gaan ook wel eens op buitenrit. Gezien hij een hongerige eigenwijze haflinger is, eet hij graag. Heel graag. Bij hem moet je ook echt heel erg preventief werken. Je moet echt al meteen handelen als je al merkt dat hij naar grasjes loopt te kijken. Hij is er ook zo eentje die heel sneaky steeds een beetje dichter naar de zeikant van de weg loopt om zo bij het gras te komen :')
Maar dat ben ik hem tegenwoordig altijd voor. Als je hem niet hebt kunnen tegenhouden voordat hij gaat eten luistert hij ook bijna niet meer. Ik denk dat alleen echt ervaren ruiters dat voor elkaar zouden kunnen krijgen. Om die reden loopt er meestal ook iemand langs hem gelukkig, sinds de meeste buitenritten alleen stappen zijn. Bij hem kun je alles doen wat je wil: trekken, je stem gebruiken, je been gebruiken. En dan duwen, stampen, tikken, alle goede en slechte manieren van je been gebruiken op een sterke manier, zweepje gebruiken (nier slaan natuurlijk), noem het op. Hij luisterd bijna niet. Wat ik ny meestal doe is combinatie van de teugels naar de zeikant trekken, en met trekken bedoel ik alleen zoveel trekken als nodig is, dus gewoon zo min mogelijk echt trekken, en been erbij om hem weer op de weg te sturen. Dat werkt tot nu toe het beste. Maar zoals ik al zei, hij is er duidelijk in dat hij trekken niet leuk vindt, dus dat probeer ik ten alle tijden te voorkomen. Arie is er ook zo eentje waar je heel duidelijk en vrij streng moer zijn, màààrr hij is ook weer heel gevoelig en raakt saar makkelijk gestresr door als je weinig positieve feedback geeft. Hij heeft ook vaak maar een korte span in focus. Dus in de bak moet je hem ook echr regelmatig kleine pauzes geven als je wil dat hij goed functioneert en luistert. Hij is anders niks waard. Ik ben zelf ook extreem gevoelig voor andermans emoties, zo ook van paarden. Dus ik doe zelf ook heel veel op gevoel. Dat is ook mijn kracht bij het werken mer paarden. Tot nu toe heeft me dat heel erg geholpen. En omdat paarden me heel makkelijk spiegelen raak ik daardoor natuurlijk ook heel bewust van mijn eigen gevoelens. Dus ik kan zo wel ook echt leren andersmans gevoelens te scheiden met die van mij en ervoor zorgen dat ze geen effevr hebben op mijn eigen emoties. Ik kan ook echt letterlijk de pijn in de mond voelen als ik te hard trek (ja ik neem dus ook andermans pijn over).

Mijn nouja, eh, baas, is rij instructeur. Ze is ook een hele goede instructeur. Zij, en haar vriendin, die ook een goede instructeur is, hebben me dus ook geleerd om zoveel mogelijk de teugels alleen te gebruiken mer sturen en eventueel stoppen. Er zijn er meer op dagbesteding die heel ervaren zijn die hetzelfde zeggen. Maar dan zijn er ook een paar, ook die regelmatig op Arie rijden, die juist zeggen dat je bij hem moet trekken. Dat zijn dan wel ook dezelfde personen die denken dat je je rot moet schreeuwen als de hond van mijn baas niet luistert :')
Dus ja natuurlijk luister ik daar niet naar. Maar, daardoor ga ik wel heel vaak nadenken. Hoe staan andere mensen in het gebruik van teugels?

Dus bij deze de vraag. Hoe en waarvoor gebruiken jullie precies jullie teugels? Doen jullie enige vorm van trekken of absoluut niet? Ik ben zelf kwa ervaring denk ik nu een beetje tussen beginner en intermediair in denk ik. We zijn net begonnen mer langzaam leren galopperen. Dus ik ben van meninf dat mijn gebruik met teugels echf nog lang niet goed genoeg is. Her is ook heel moeilijk om het goed volgens her boekje te leren op dagbesteding. Daar kan mijn baas verder niks aan doen. Er zijn nu eenmaal veel mensen met een beperking (ikzelf ook), veel mensen met weinig ervaring in rijden en anderen die weer heel goed zijn, en ze kan er zelf ook lang nier altijd bij zijn als we bijvoorbeeld op buitenrit gaan. Er wordt wel altijd gezorgd dat er iemand met ten minste gemiddelde ervaring mee gaat gelukkig. Daarom zoek ik zelf vaak ook heel veel op en kijk ik ook veel op bokt rond om dingen te leren en proberen toe te passen in de praktijk. Ik wil gewoon goed leren paardrijden waar beiden her paard en ikzelf er veel plezier in hebben. Daarom ben ik zo nieuwsgierig naar dit onderwerp.

En, als je niet trekt, hoe doe je her dan wel? Als je wel trekt, wat maakt dat je denkt dat her paard dat kan hebben? Ik oordeel verder niemand. Iedereen heefr eenmaal zijn eigen mening. Barst lekker los. Ben benieuwd waar deze discussie heen zal gaan :))
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 21:56 



 
Profiel   

Wij hebben een eigenwijze comtois waarbij trekken niet werkt (746 kilo die terugtrekt verlies je van). Wat wij doen is korte rukjes geven. Heel fel en met best wat kracht, maar twee tellen en dan de hand weer stil. Eventueel herhalen we dit tot ze luisterd. Wel in combinatie met beengeven. Rukje—> been rukje—> been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 22:20 



 
Profiel   

Ik trek nooit. Stelling bij een jong paard is binnenhand iets opzij en naar voren, nooit naar achteren want dan zet je je paard op de rem, buitenhand blijft gewoon waar die is. Bij een ouder paard is binnenhand een millimeter omhoog ruim voldoende, of je ringvinger iets sluiten.
Teugels zijn niet om aan te trekken, je trekt aan het gezicht van je paard.
Je paard voelt ook minimale bewegingen prima. Overigens is een teugel niet nodig om mee te sturen, je stuurt met je navel. Door met je navel te wijzen waar je heen gaat, kun je sturen zonder ooit je handen te gebruiken, een paard is geen fiets.

In het geval van een pony die zijn hoofd naar beneden rukt om gras te kunnen eten: sowieso zo bezig houden dat hij daar niet eens aan denkt, en als ie het wel probeert een klap geven met zweepje op zijn kont.
Ik snap dat halfzachte nooit zo. Je kan beter 1 keer heel duidelijk zijn en dan verder zacht kunnen blijven, dan halfzachte rukjes en tikjes zonder ooit echt door te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 22:29 



 
Profiel   

Domino_2006 schreef
Wij hebben een eigenwijze comtois waarbij trekken niet werkt (746 kilo die terugtrekt verlies je van). Wat wij doen is korte rukjes geven. Heel fel en met best wat kracht, maar twee tellen en dan de hand weer stil. Eventueel herhalen we dit tot ze luisterd. Wel in combinatie met beengeven. Rukje—> been rukje—> been.


Wie leert jou dit in vredesnaam? :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 22:52 



 
Profiel   

In ieder geval heel goed dat je jezelf bewust probeert te maken van de invloed die jij hebt op je paard (en hij op jou).

Teugels zijn inderdaad niet bedoeld om aan te trekken. En sturen hoor je ook niet te doen met je teugel, een kleine 'aanmoediging' bij de inzet van de een bocht kan behulpzaam zijn, zeker bij een minder ervaren ruiter of paard, maar de rest van de bocht zou je eigenlijk met de rest van je lichaam moeten rijden. Zoals mijn instructrice zegt 'je moet een volte kunnen rijden met je binnenhand in je broekzak'.
Maar hoe doe je het dan wel? Een eerste begin is kijken waar je heen gaat. Hierdoor verplaats je je gewicht een beetje die kant op en ook draait je bekken wat mee (allemaal minimaal natuurlijk, je moet ook niet scheef om je paard gaan zitten). Door de buitenteugel tegen de hals aan te leggen, kun je de buitenschouder extra mee naar binnen nemen. En ook met je buitenbeen geef je aan dat het paard zijn lichaam naar binnen moet plaatsen. Om het af te maken, houdt je een klein beetje je binnenbeen eraan zodat je buiging houdt en die binnenhand die je op zij zet, kan meer stelling (dus buiging in de hals) vragen indien nodig.

Het belangrijkste van de teugels is waarschijnlijk het sturen van de schouder door de teugel tegen de hals te leggen. Sturen en remmen hoor je op je zit te doen, maar een correctie met de teugel als het paard niet (genoeg) reageert, kan dan weer wel. Daarbij moet het doel wel altijd zijn dat de teugelhulp kleiner wordt en uiteindelijk weg kan blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 22:58 



 
Profiel   

Ik rijdt op lichaam en been, stuur met mijn navel. Beeld me in dat daar een zaklamp in zit die moet schijnen in de richting waar ik naartoe wil, buitenbeen aanleggen en mijn paard gaat de bocht al om. Hetzelfde met remmen, diep gaan zitten en hij stopt. Grappig genoeg rijdt ik ook wel eens op paarden die dat niet echt gewend zijn en eigenlijk allemaal pikken ze dat snel op. Paarden voelen elke beweging he die je maakt. Dus ook een draaiing in je heup of iets dieper gaan zitten. Gebruik dat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 23:06 



 
Profiel   

Bowo schreef
In ieder geval heel goed dat je jezelf bewust probeert te maken van de invloed die jij hebt op je paard (en hij op jou).

Teugels zijn inderdaad niet bedoeld om aan te trekken. En sturen hoor je ook niet te doen met je teugel, een kleine 'aanmoediging' bij de inzet van de een bocht kan behulpzaam zijn, zeker bij een minder ervaren ruiter of paard, maar de rest van de bocht zou je eigenlijk met de rest van je lichaam moeten rijden. Zoals mijn instructrice zegt 'je moet een volte kunnen rijden met je binnenhand in je broekzak'.
Maar hoe doe je het dan wel? Een eerste begin is kijken waar je heen gaat. Hierdoor verplaats je je gewicht een beetje die kant op en ook draait je bekken wat mee (allemaal minimaal natuurlijk, je moet ook niet scheef om je paard gaan zitten). Door de buitenteugel tegen de hals aan te leggen, kun je de buitenschouder extra mee naar binnen nemen. En ook met je buitenbeen geef je aan dat het paard zijn lichaam naar binnen moet plaatsen. Om het af te maken, houdt je een klein beetje je binnenbeen eraan zodat je buiging houdt en die binnenhand die je op zij zet, kan meer stelling (dus buiging in de hals) vragen indien nodig.

Het belangrijkste van de teugels is waarschijnlijk het sturen van de schouder door de teugel tegen de hals te leggen. Sturen en remmen hoor je op je zit te doen, maar een correctie met de teugel als het paard niet (genoeg) reageert, kan dan weer wel. Daarbij moet het doel wel altijd zijn dat de teugelhulp kleiner wordt en uiteindelijk weg kan blijven.

Sowieso kijk ik altijd waar ik heen ga. Alleen met dingen als balkjes rijden moet ik nog wat meer leren naar voren te kijken ipv naar de balkjes :=
Maar zeker kijk ik altijd waar ik naartoe wil. Dat moet ik ook doen voor mezelf anders is her voor mezelf ook niet duidelijk :')
Ik gebruik inderdaad wel altijd mijn been. En als ze goed draaien gebruik ik mijn teugels ook minimaal meestal. Soms uit slechte gewoonte gebruik ik ze nog te veel. Alleen als ze niet mee willen draaien dan ga ik dus wel echt met mijn binnenarm naar buiten :')
Maar de teugel tegen de nek en/of schouder is wel een goede tip om te leren mijn handen voor me te houden. Die onthoud ik. Dankjewel :)
troi schreef
Ik rijdt op lichaam en been, stuur met mijn navel. Beeld me in dat daar een zaklamp in zit die moet schijnen in de richting waar ik naartoe wil, buitenbeen aanleggen en mijn paard gaat de bocht al om. Hetzelfde met remmen, diep gaan zitten en hij stopt. Grappig genoeg rijdt ik ook wel eens op paarden die dat niet echt gewend zijn en eigenlijk allemaal pikken ze dat snel op. Paarden voelen elke beweging he die je maakt. Dus ook een draaiing in je heup of iets dieper gaan zitten. Gebruik dat!

He das een goede metafoor :))
Die ga ik ook gebruiken. Dankuu :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 23:18 



 
Profiel   

troi schreef
Ik rijdt op lichaam en been, stuur met mijn navel. Beeld me in dat daar een zaklamp in zit die moet schijnen in de richting waar ik naartoe wil, buitenbeen aanleggen en mijn paard gaat de bocht al om. Hetzelfde met remmen, diep gaan zitten en hij stopt. Grappig genoeg rijdt ik ook wel eens op paarden die dat niet echt gewend zijn en eigenlijk allemaal pikken ze dat snel op. Paarden voelen elke beweging he die je maakt. Dus ook een draaiing in je heup of iets dieper gaan zitten. Gebruik dat!

Ik doe dit inderdaad ook. Lichaam indraaien, daarbij komt mijn buitenbeen met ietsje druk tegen mijn paard aan.
En daar moet ik op tijd mee stoppen anders staat ze al 180 graden omgedraaid :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 23:30 



 
Profiel   

Domino_2006 schreef
Wij hebben een eigenwijze comtois waarbij trekken niet werkt (746 kilo die terugtrekt verlies je van). Wat wij doen is korte rukjes geven. Heel fel en met best wat kracht, maar twee tellen en dan de hand weer stil. Eventueel herhalen we dit tot ze luisterd. Wel in combinatie met beengeven. Rukje—> been rukje—> been.


-O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 23:34 



 
Profiel   

Ik denk dat je al heel goed bezig bent TS!
Waarschijnlijk is het vooral nog het ontwikkelen van het gevoel wanneer je iets meer dit of iets meer dat moet doen, en dat leer je alleen door het veel te doen. En fouten maken mag, als je er maar van leert ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 23:49 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik denk dat je al heel goed bezig bent TS!
Waarschijnlijk is het vooral nog het ontwikkelen van het gevoel wanneer je iets meer dit of iets meer dat moet doen, en dat leer je alleen door het veel te doen. En fouten maken mag, als je er maar van leert ;)

Dankjewel. Ohja je kan ook echt niet alles meteen perfect doen. Dat zou ook wat zijn :')
Ik merk ook dat het leren kennen van je paard ook belangrijk is. Ik rijd meestal op Arie, maar ik rijd ook vaker op andere paarden. Daar leer je ook veel van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 00:16 



 
Profiel   

altijd goed om op verschillende paarden te rijden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 00:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen