Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 27 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto's analyseren volgens de biomechanica

 
Profiel   

Citaat
996981 Het gaat niet over mij. Het gaat over mensen die beweren dat je de handhulpen niet nodig hebt. Dat je een paard aan elkaar kan rijden, kan verzamelen, enkel op zit. De mensen die bij hoog en laag vol blijven houden dat de regulier manier van paardrijden van voren vasthouden betekent.


Ik beweer niet dat het zo hoort, ik zie het in de praktijk en dat is iets heel anders. Wij hebben gewoon een andere bril op jij en ik. Jouw theorie klopt absoluut aan alle kanten, alleen zie ik dat in de praktijk niet terug. Er zijn te weinig ruiters die hun paard op eigen benen hebben lopen. En dat had het KWPN ook al gezien bij de hengstencompetitie, maar die zullen er denk ik ook geen verstand van hebben. Want ik krijg het idee dat er maar eentje echt verstand van alles heeft en dat ben jij. Maar jij hebt ook 4 paarden in/naar de Z gereden en dat doe ik je zeker niet na. Dus een bepaalde recht van spreken heb je zeker, maar met de manier waarop is het met jou niet leuk communiceren.

En bedenk wel...iets is waar...totdat het tegendeel is bewezen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:34 



 
Profiel   

irmaz schreef
Dan wil ik eerst van jullie weten, geloven jullie dat het kan?

Wat vinden jullie verzameld genoeg, dekt dit filmpje de lading? of is dit in jullie ogen geen verzameling?
https://www.youtube.com/watch?v=T1ugPE3c710


Nope, dit is in mijn ogen geen verzameling, bij lange na niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:36 



 
Profiel   

Maar 't is toch niet omdat je in de praktijk minder nette dingen ziet, dat de theorie niet klopt?

De theorie klopt, is logisch en uitvoerbaar. Dat mensen hem niet in praktijk brengen doet daar niets aan af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:40 



 
Profiel   

irmaz schreef
Dan wil ik eerst van jullie weten, geloven jullie dat het kan?

Wat vinden jullie verzameld genoeg, dekt dit filmpje de lading? of is dit in jullie ogen geen verzameling?
https://www.youtube.com/watch?v=T1ugPE3c710


Heel veel GP getrainde paarden (opgeleid met hoofdstel en bit) kunnen hun oefeningen als deze bevestigd zijn ook zonder hoofdstel/ bit. Zijn deze oefeningen dan uitgevoerd zoals je wilt? Nee, want je krijgt dat ze zich opdrukken aan de voorkant (zoals hier) of zich net wat scheef maken/ niet genoeg buigen etc. Is het daarom verzameling? Nee in mijn ogen niet, in dit geval zijn het stukjes gewicht wat hij op de achterhand neemt maar het totaalplaatje ontbreekt. En dat zie je gewoon net in een heleboel kleine dingetjes.

Toch ben ik fan van Alize want ik vind het verfrissend wat ze doet en hoe ze communiceert met haar paarden. Ik denk dat zo rijden wel een prima aanvulling/ afwisseling kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:41 



 
Profiel   

irmaz schreef
Laat maar zitten, ik ga hier ook geen tijd aan besteden :evaw:

Wel vervelend.

Ik sta niet bekend om mijn eindeloze geduld met mensen, daar ben ik eerlijk over, wat het overigens niet goed maakt.

Maar ik heb wel keer op keer dezelfde vragen beantwoord. Maar als ik de andere kant op een vraag stel ben je er ineens mee gedaan.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:43 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Maar 't is toch niet omdat je in de praktijk minder nette dingen ziet, dat de theorie niet klopt?

De theorie klopt, is logisch en uitvoerbaar. Dat mensen hem niet in praktijk brengen doet daar niets aan af.


Klopt, ook al uitvoerig besproken hier dat het op druk rijden en vasthouden aan de voorkant een bepaalde manier van rijden/ voorstellen is die de meeste mensen hier verafschuwen. En ja, ik zie het ook nog teveel in Nederland. Ik kijk graag naar hoe de Duitsers (los) rijden bijv. bij het WK Verden. Dat is echt een verademing en daar zie je het skala in de praktijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:45 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Nee, diezelfde vraag heb ik hier ook al een aantal keren gesteld.

Overigens staan teugelhulpen niet gelijk aan "vasthouden aan de voorkant".


Dit is in mijn optiek nu een schoolvoorbeeld van het argument dat Sanne maakt

sanne83 schreef
Ik ben het echt grotendeels met je verhaal eens. Alleen paardrijden is zoveel complexer en minder wetenschappelijk onderbouwd dan de leertheorie van positieve reinforcement.

Paardrijden hangt aan elkaar van geschiedenis, metaforen, slechte didactiek (naar paard en ruiter), dogma’s, geheimzinnigheid, en er klopt vaak zowel biomechanisch als leertechnisch geen bal van.

We weten er eigenlijk wetenschappelijk ontzettend weinig van en wat we dan ontdekken staat meestal haaks op wat alle grote ruiters zeggen. Ik snap de drang naar het “anders” willen doen of weg willen van mainstream daarom ook volledig.


Een dergelijke term en uitleg strookt maar moeilijk met het onderzoek wat hier naar gedaan is. Zowel in de zin van 'voorkeur' van het paard zelf.

Voorbeeld:
https://www.mdpi.com/2076-2615/9/6/321/pdf

Of de algemene schade gevonden.
Voorbeeld:

https://actavetscand.biomedcentral.com/ ... 014-0040-8
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.12827

Zoals Sanne al aangeeft. Het is niet vreemd dat men dan opzoek gaat naar iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:50 



 
Profiel   

Wáár exact heeft ook maar íemand van ons iets anders beweerd??? Er is werkelijk niemand die heeft gezegd dat het paard voorkeur heeft voor veel druk in de mond dus waarom je dat er bij haalt is me echt een raadsel.

Het is echt waanzinnig hoe mensen hier dingen blijven beweren die niemand gezegd of zelfs maar geinsinueerd heeft, en vervolgens weigert te reageren op vragen die wel gesteld zijn.
jannico schreef
Een dergelijke term en uitleg strookt maar moeilijk met het onderzoek wat hier naar gedaan is.

Gek he, als je onderzoeken erbij haalt die over heel andere dingen gaan :') dan strookt dat niet met elkaar.

Als ik over een paard praat en mijn broer over zijn auto heb je ook best grote kans dat dat niet met elkaar strookt. Dat is een min of meer natuurlijk gevolg van het over twee totaal verschillende onderwerpen hebben.

Héél raar dat dat dan niet met elkaar strookt. Ik heb werkelijk geen idee waar dát nu toch aan zou kunnen liggen :+ heel mysterieus dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:59 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Wáár exact heeft ook maar íemand van ons iets anders beweerd??? Er is werkelijk niemand die heeft gezegd dat het paard voorkeur heeft voor veel druk in de mond dus waarom je dat er bij haalt is me echt een raadsel.

Het is echt waanzinnig hoe mensen hier dingen blijven beweren die niemand gezegd of zelfs maar geinsinueerd heeft, en vervolgens weigert te reageren op vragen die wel gesteld zijn.
jannico schreef
Een dergelijke term en uitleg strookt maar moeilijk met het onderzoek wat hier naar gedaan is.

Gek he, als je onderzoeken erbij haalt die over heel andere dingen gaan :') dan strookt dat niet met elkaar.

Als ik over een paard praat en mijn broer over zijn auto heb je ook best grote kans dat dat niet met elkaar strookt. Dat is een min of meer natuurlijk gevolg van het over twee totaal verschillende onderwerpen hebben.

Héél raar dat dat dan niet met elkaar strookt. Ik heb werkelijk geen idee waar dát nu toch aan zou kunnen liggen :+ heel mysterieus dit.

:D


Daarnaast:

“ Thirteen horses, all of whom had completed basic training (German A–L level) were used. Rein Thirteen horses, all of whom had completed basic training (German A–L level) were used.”

Natuurlijk heb je hier nog niet altijd een optimale aanleuning en hoofd-halshouding… het gaat hier om basis (vergelijkbaar met L/M/Z1in Nederland) getrainde paarden met dito ruiters.

“These results again point out the importance of the rider knowing about learning theory and how to correctly introduce a rein signal to the horse. Seeing only minor differences between the horses in the unridden situation may tempt riders to ignore individual differences, but on the contrary they provide a great opportunity for horse owners to learn about the character and learning type of their horse”

Dan een onderzoek naar IJslanders…. Hoe kun je dat in godsnaam met klassieke dressuur vergelijken? >;) kijk alleen al even naar het verschil in optoming en het verschil in snelheid…

Het laatste onderzoek is helemaal lachwekkend. Het vinden van haar aan sporen zien als letsel. Als ik mijn hond aai heb ik haar aan mijn handen. Heb ik hem dan verwond? :+

Helemaal niemand hier zegt dat je met veel druk moet rijden, de neusriem strak moet doen of lange sporen moet aantrekken. Iedereen die hier meepraat is het ermee eens dat langdurige, hoge druk in de mond niet goed is. Dat dat niet is waar we naar streven. Hoe dat nog steeds niet duidelijk is… ongelooflijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:14 



 
Profiel   

Het is een voorbeeld van een rijtechnisch dogma welke hier in allerlei variaties aangehaald wordt.

Simpel onderzoek toont aan dat we gemiddeld met dusdanig veel druk rijden dat dit negatieve consequenties heeft.

Dan kun je het nog zo mooi verwoorden en noemen. Woorden. Waar geen paard wat aan heeft.

Flauwe tegen argumenten. Want topruiters rijden natuurlijk met fluwelen handschoenen. Druk is druk of t nu een IJslander is of een gp paard .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:16 



 
Profiel   

jannico schreef
Het is een voorbeeld van een rijtechnisch dogma welke hier in allerlei variaties aangehaald wordt.

Simpel onderzoek toont aan dat we gemiddeld met dusdanig veel druk rijden dat dit negatieve consequenties heeft.

Dan kun je het nog zo mooi verwoorden en noemen. Woorden. Waar geen paard wat aan heeft.

Flauwe tegen argumenten. Want topruiters rijden natuurlijk met fluwelen handschoenen. Druk is druk of t nu een IJslander is of een gp paard .

Nee. Onderzoek toont aan dat dit zo is bij 13 amateur gereden paarden op basis niveau. Zullen we a.u.b. Gewoon bij de feiten blijven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:20 



 
Profiel   

jannico schreef
Het is een voorbeeld van een rijtechnisch dogma welke hier in allerlei variaties aangehaald wordt.

Simpel onderzoek toont aan dat we gemiddeld met dusdanig veel druk rijden dat dit negatieve consequenties heeft.

Dan kun je het nog zo mooi verwoorden en noemen. Woorden. Waar geen paard wat aan heeft.

Flauwe tegen argumenten. Want topruiters rijden natuurlijk met fluwelen handschoenen. Druk is druk of t nu een IJslander is of een gp paard .

Ook hier zijn we al een paar keer uitgebreid op ingegaan. Ik stel voor dat je even terugleest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:44 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
jannico schreef
Het is een voorbeeld van een rijtechnisch dogma welke hier in allerlei variaties aangehaald wordt.

Simpel onderzoek toont aan dat we gemiddeld met dusdanig veel druk rijden dat dit negatieve consequenties heeft.

Dan kun je het nog zo mooi verwoorden en noemen. Woorden. Waar geen paard wat aan heeft.

Flauwe tegen argumenten. Want topruiters rijden natuurlijk met fluwelen handschoenen. Druk is druk of t nu een IJslander is of een gp paard .

Ook hier zijn we al een paar keer uitgebreid op ingegaan. Ik stel voor dat je even terugleest.

En daar kwam ook iedere keer hetzelfde uit: gemiddeld nemen mensen veel meer druk dan ze zelf denken. Iets wat prima overeenkomt met de onderzoeken die jannico aanhaalt. Een tijdje terug zijn er nog een paar topics op voorpagina nieuws over langsgekomen ook.

En natuurlijk zijn dat andere ruiters, in dit topic zitten alleen mensen met fantastische ruitergevoel, dus het is een puur hypothetische discussie :7

Zelfs voor dit onderwerp zou 'Don't look up' wel exemplarisch kunnen zijn :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:29 



 
Profiel   

irmaz schreef
En daar kwam ook iedere keer hetzelfde uit: gemiddeld nemen mensen veel meer druk dan ze zelf denken.

Dat ontken ik ook niet. En ik heb dat ook nooit ontkend.

Maar ook dat is niet alleen al 100 keer besproken, er is ook al 100 keer uitleg gegeven.

Kunnen we dan nu antwoord op deze vraag krijgen?
996981 schreef
Het gaat niet over mij. Het gaat over mensen die beweren dat je de handhulpen niet nodig hebt. Dat je een paard aan elkaar kan rijden, kan verzamelen, enkel op zit. De mensen die bij hoog en laag vol blijven houden dat de regulier manier van paardrijden van voren vasthouden betekent.

Van hen ben ik benieuwd hoe ze dat precies doen. Ik kan het niet. Ik heb halve ophoudingen nodig om te kunnen verzamelen. Ik heb het ook nog nooit gezien. Juist daarom ben ik zo benieuwd hoe het dan werkt. Op die vraag krijg je echter nooit antwoord.


Echt, echt echt ik doe mijn best om mijn geduld te bewaren, maar het is wel echt moeilijk zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:33 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Maar 't is toch niet omdat je in de praktijk minder nette dingen ziet, dat de theorie niet klopt?

De theorie klopt, is logisch en uitvoerbaar. Dat mensen hem niet in praktijk brengen doet daar niets aan af.

De vraag is alleen welke theorie precies en is de theorie die je in praktijk brengt wel compleet? En past het bij je paard of doe je dit omdat je het altijd zo gedaan hebt?

Ik denk dat de mensen waarvan jij minder nette dingen ziet, zelf denken dat ze precies volgens de juiste theorie bezig zijn. Mijn vraag is dan, welke theorie volgt die persoon dan en waarom? Omdat hij een theorie heeft geleerd die niet compleet is? Omdat iemand hem wijs heeft gemaakt dat dit de enige, absolute waarheid is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:39 



 
Profiel   

Ik denk als je netjes paarden op kunt leiden tot hoger niveau op wedstrijd niveau en waar anderen mensen ook makkelijk mee weg kunnen rijden. En het happy athlete,s zijn die er beter van worden.
Dat je theorie dan aardig overeen komt met de praktijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:48 



 
Profiel   

Ok mijn geduld is op.

Kun je nu gewoon de vraag beantwoorden? Serieus he, we zijn al gewoon een uur bezig met geneuzel en je beantwoordt hem nog steeds niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:48 



 
Profiel   

Kunnen we dan nu antwoord op deze vraag krijgen?
996981 schreef
Het gaat niet over mij. Het gaat over mensen die beweren dat je de handhulpen niet nodig hebt. Dat je een paard aan elkaar kan rijden, kan verzamelen, enkel op zit. De mensen die bij hoog en laag vol blijven houden dat de regulier manier van paardrijden van voren vasthouden betekent.

Van hen ben ik benieuwd hoe ze dat precies doen. Ik kan het niet. Ik heb halve ophoudingen nodig om te kunnen verzamelen. Ik heb het ook nog nooit gezien. Juist daarom ben ik zo benieuwd hoe het dan werkt. Op die vraag krijg je echter nooit antwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:49 



 
Profiel   

jannico schreef
Het is een voorbeeld van een rijtechnisch dogma welke hier in allerlei variaties aangehaald wordt.

Simpel onderzoek toont aan dat we gemiddeld met dusdanig veel druk rijden dat dit negatieve consequenties heeft.

Dan kun je het nog zo mooi verwoorden en noemen. Woorden. Waar geen paard wat aan heeft.

Flauwe tegen argumenten. Want topruiters rijden natuurlijk met fluwelen handschoenen. Druk is druk of t nu een IJslander is of een gp paard .


Volgens mij wordt er hier vaak genoeg uitgelegd het verschil tussen contact en druk. Dat dit niet gelezen wordt of begrepen is een ander verhaal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:50 



 
Profiel   

irmaz schreef
Het is een voorbeeld van een rijtechnisch dogma welke hier in allerlei variaties aangehaald wordt.

Simpel onderzoek toont aan dat we gemiddeld met dusdanig veel druk rijden dat dit negatieve consequenties heeft.

Dan kun je het nog zo mooi verwoorden en noemen. Woorden. Waar geen paard wat aan heeft.

Flauwe tegen argumenten. Want topruiters rijden natuurlijk met fluwelen handschoenen. Druk is druk of t nu een IJslander is of een gp paard .

Ook hier zijn we al een paar keer uitgebreid op ingegaan. Ik stel voor dat je even terugleest.
En daar kwam ook iedere keer hetzelfde uit: gemiddeld nemen mensen veel meer druk dan ze zelf denken. Iets wat prima overeenkomt met de onderzoeken die jannico aanhaalt. Een tijdje terug zijn er nog een paar topics op voorpagina nieuws over langsgekomen ook.

En natuurlijk zijn dat andere ruiters, in dit topic zitten alleen mensen met fantastische ruitergevoel, dus het is een puur hypothetische discussie :7

Zelfs voor dit onderwerp zou 'Don't look up' wel exemplarisch kunnen zijn :=


Waarom zo negatief? Ik heb een aantal filmpjes gezien van mensen die hier zitten en dat zag er prima uit. En ik meen wel in staat te zijn om te zien of er op druk gereden wordt of niet. Punt is gewoon dat je prima op hoger niveau kunt rijden zonder druk aan de voorkant maar dat lijken de mensen die dat niveau zelf niet kunnen halen niet te willen begrijpen? Waar ligt dat dan aan?

Het is heel simpel, stap zelf op zo,n paard en je voelt precies hoe deze gereden is. Mits je weet wat je moet voelen en zo,n paard kan na rijden natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:54 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
irmaz schreef
En daar kwam ook iedere keer hetzelfde uit: gemiddeld nemen mensen veel meer druk dan ze zelf denken.

Dat ontken ik ook niet. En ik heb dat ook nooit ontkend.

Maar ook dat is niet alleen al 100 keer besproken, er is ook al 100 keer uitleg gegeven.

Kunnen we dan nu antwoord op deze vraag krijgen?
996981 schreef
Het gaat niet over mij. Het gaat over mensen die beweren dat je de handhulpen niet nodig hebt. Dat je een paard aan elkaar kan rijden, kan verzamelen, enkel op zit. De mensen die bij hoog en laag vol blijven houden dat de regulier manier van paardrijden van voren vasthouden betekent.

Van hen ben ik benieuwd hoe ze dat precies doen. Ik kan het niet. Ik heb halve ophoudingen nodig om te kunnen verzamelen. Ik heb het ook nog nooit gezien. Juist daarom ben ik zo benieuwd hoe het dan werkt. Op die vraag krijg je echter nooit antwoord.


Echt, echt echt ik doe mijn best om mijn geduld te bewaren, maar het is wel echt moeilijk zo.

Y;(
welke vraag precies? Het rijden zonder handen of het maken van halve ophoudingen zonder handen?

Rijden zonder handen heb ik nog nooit gedaan dus daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb wel een idee maar nooit een paard zo opgeleid. Sorry(en ik denk niet dat ik het ooit ga doen ook, daar ben ik wat te lui voor :o )

Een halve ophouding geven (of een hele) zonder hand te gebruiken is vrij eenvoudig en is voor een paard een heel logische hulp.

Hier een filmpje van het einde van het allereerste ritje onder de man van de 8-jarige fokmerrie die ik eerder in dit topic plaatste, de hele ophouding naar het halthouden (tip: om te zien wat de ruiter met de zit doet zet de afspeelsnelheid op superlangzaam): https://www.youtube.com/watch?v=kX9a9rS3R-E
(disclaimer, ruiter maakt er een beetje een rommeltje van omdat die ook al een flinke tijd niet meer op een paard had gezeten, maar de zithulp is vrij correct :+ ) Het paard heeft nog geen beenhulp geleerd dus je ziet haar eerst onder stappen en vervolgens weer naar achter, dit laatste kan voorkomen worden met het been wanneer dit geïnstalleerd is.

De reactie van het paard is een instinctieve reactie op de zithulp, vrijwel ieder groen paard zal dit doen, mits voldoende ontspannen (daarom moet je m.i. deze balk (ontspanning) van het Skala als eerste voor elkaar hebben voordat je ook maar iets kunt doen). Het enige dat je dan nog moet leren is vooruit gaan op beenhulp, dit is een tegen-natuurlijke hulp voor de meeste paard. De meeste groene paarden gaan stilstaan op het been.
Heb je de beenhulp aangeleerd en de zit bevestigd dan heb je in principe het gas en de rem geïnstalleerd, daarna komt de aanleuning aan het bit. En zoals ik al eerder schreef, dat is de telefoonlijn. En daar kun je de (halve) ophouding van de zit mee ondersteunen en van een halve ophouding een hele maken bijvoorbeeld.

Een halve ophouding is identiek aan de hele maar korter van duur en wordt sneller opgevolgd door het been. Je kunt ook een eenzijdige halve ophouding geven als je wilt.

Voor de mensen die graag meer willen weten hoe gewichtshulpen te geven en welke waarvoor, verwijs ik graag naar het boek "te paard" van W. Müseler. Er zullen vast ook modernere werken zijn die het beschrijven maar die kan iemand anders mogelijk opgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:30 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik denk als je netjes paarden op kunt leiden tot hoger niveau op wedstrijd niveau en waar anderen mensen ook makkelijk mee weg kunnen rijden. En het happy athlete,s zijn die er beter van worden.
Dat je theorie dan aardig overeen komt met de praktijk.

Ik denk dat dit wel een goede is, met name de toevoeging 'waar andere mensen zo mee weg kunnen rijden' :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:31 



 
Profiel   

996981 schreef
Dat heb je goed gezien :j
Ik raak geïrriteerd als men (zelfs na veelvuldig uitleg te hebben gekregen, in meerdere topics) beweringen blijven doen die niet kloppen.

Je statement over simpel kunnen uitleggen snap ik dan weer niet. Je verwijt dat ik de theorie niet snap evenmin. Het punt is, dat uitleggen hier geen zin heeft. Een paar mensen hier hebben wel het geduld om keer op keer de theorie uit te leggen. Na 26 pagina! Snapt men echter nog steeds niet dat al de aangehaalde termen niks met vasthouden aan de voorkant te maken hebben. Dan wordt ik misschien neerbuigend ja. Niet omdat ik het zelf niet snap. Ook niet omdat ik geen begrip hebben als anderen het niet snappen, maar omdat het irritant is als men definities verkeerd blijft interpreteren na veelvuldig uitleg. Als je definities niet helder hebt, kun je niet normaal discussiëren. Als je na 26 pagina's met elkaar de definities nog niet helder hebt, komt dat waarschijnlijk omdat er weerstand is. Dan heeft discussiëren dus geen zin meer. Ik ga echter niet zitten toekijken hoe men een in de praktijk bewezen goede manier van rijden af blijft kraken omdat ze zelf er om welke reden dan ook niet mee uit de voeten kunnen.

Prima als iets niet je ding is. Maar verdraai niet om je eigen gelijk te kunnen halen.


Jeetje, nou ik hoop dat je in het echte leven wat meer geduld hebt met mensen met een andere mening.
Misschien klopt je theorie wel niet, of leg je het niet goed uit, of heeft iemand simpelweg een andere mening of andere ervaringen.

irmaz schreef
Dan wil ik eerst van jullie weten, geloven jullie dat het kan?

Wat vinden jullie verzameld genoeg, dekt dit filmpje de lading? of is dit in jullie ogen geen verzameling?
https://www.youtube.com/watch?v=T1ugPE3c710


Ja natuurlijk is dit verzameling. Dat zegt alleen niet dat het perfect is verder, dat ie continu recht blijft of volledig ontspannen, perfectie zonder hoofdstel is echt echt heel erg moeilijk.
Ik vind het super gaaf en heel waardevol om zo met één element te "spelen" en het paard wat meer vrijheid te geven om z'n lijf te ontdekken. Verder ook gewoon super cool natuurlijk :D

Ik ken alleen niemand die dit kan en het niet eerst met behulp van handhulpen (bit of bitloos) heeft aangeleerd, dus ik vind het persoonlijk geen bewijs dat je geen handhulpen nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:33 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
irmaz schreef
Het is een voorbeeld van een rijtechnisch dogma welke hier in allerlei variaties aangehaald wordt.

Simpel onderzoek toont aan dat we gemiddeld met dusdanig veel druk rijden dat dit negatieve consequenties heeft.

Dan kun je het nog zo mooi verwoorden en noemen. Woorden. Waar geen paard wat aan heeft.

Flauwe tegen argumenten. Want topruiters rijden natuurlijk met fluwelen handschoenen. Druk is druk of t nu een IJslander is of een gp paard .

Ook hier zijn we al een paar keer uitgebreid op ingegaan. Ik stel voor dat je even terugleest.
En daar kwam ook iedere keer hetzelfde uit: gemiddeld nemen mensen veel meer druk dan ze zelf denken. Iets wat prima overeenkomt met de onderzoeken die jannico aanhaalt. Een tijdje terug zijn er nog een paar topics op voorpagina nieuws over langsgekomen ook.

En natuurlijk zijn dat andere ruiters, in dit topic zitten alleen mensen met fantastische ruitergevoel, dus het is een puur hypothetische discussie :7

Zelfs voor dit onderwerp zou 'Don't look up' wel exemplarisch kunnen zijn :=


Waarom zo negatief? Ik heb een aantal filmpjes gezien van mensen die hier zitten en dat zag er prima uit. En ik meen wel in staat te zijn om te zien of er op druk gereden wordt of niet. Punt is gewoon dat je prima op hoger niveau kunt rijden zonder druk aan de voorkant maar dat lijken de mensen die dat niveau zelf niet kunnen halen niet te willen begrijpen? Waar ligt dat dan aan?

Het is heel simpel, stap zelf op zo,n paard en je voelt precies hoe deze gereden is. Mits je weet wat je moet voelen en zo,n paard kan na rijden natuurlijk.

Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik doelde op de reacties dat mensen het persoonlijk opvatten dat er teveel voor vastgehouden zou worden en proberen dit soort onderzoeken onderuit te halen.
Natuurlijk kun je prima zonder druk op hoog niveau rijden en gelukkig gebeurd dat ook (steeds meer). Helaas zie je om je heen (en op de OS) toch nog steeds veel mensen die wel met veel druk rijden en daarmee hoog scoren. En wordt er ook nog steeds lesgegeven op die manier waardoor onervaren ruiters het idee krijgen dat dit de enige manier is.
Ik denk dus dat je deze discussie moet blijven voeren totdat er wat beters voor in de plaats is gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:40 



 
Profiel   

Oké maar ik rem ook op mijn zit. En dat zul je ook wel moeten als je hoger in de sport wilt komen.

En rijden zonder handen kan ik ook. Het is dan alleen geen verzameling en dat was wel de vraag.

En je kan een deel doen, ik kan op mijn zit passen verlengen, en ook verkorten, paard meer bij elkaar rijden, alles op de zit. En toch kom je niet tot verzameling alleen op je zit, om wat knollentuin ook zegt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 27 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen