Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:19

996981 Je zegt het zelf al? Takt heeft te maken met beenzetting. En de driehoeken laten een beenzetting zien. Driehoeken zeggen dat het paard los door het lichaam loopt, van achter voldoende actief en soepel is om het been genoeg te laten ondertreden, van voor genoeg schoudervrijheid en halsvrijheid heeft om het been van voor weg te zetten. Dat de benen ter hoogte van de kuit van de ruiter samenkomen zegt dat het paard in balans loopt. dat het achterbeen later de grond verlaat dan het voorbeen zegt wat over de takt.

Takt kan je natuurlijk ook niet alleen op een stilstaand beeld zien. Takt heeft ook te maken met het tikken van een klok. Met ritme en regelmaat en dat elke pas hetzelfde is . Takt betekent de zuiverheid van de beweging. Het is daarmee de volgorde waarin het paard zijn voeten neerzet. Wanneer deze volgorde, ritme of regelmaat afwijkt krijg je taktfouten of een paard wat niet taktmatig loopt.

Ik denk dat takt makkelijker is als een paard goed in balans loopt.

De draf vind ik zelf het makkelijkst omdat het een tweetakt is. Dus draag/zweef/draag/zweef.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:21

Dit is even om te illustreren waarom we er soms een slofje om hadden hangen. Dit zijn gewoon "jonge paarden fratsen" maar zou je eraf liggen kunnen dit problemen worden; Mexx is namelijk best slim. Daarom toch maar even een extra remmetje.



Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:26

manubres schreef:
996981 Je zegt het zelf al? Takt heeft te maken met beenzetting. En de driehoeken laten een beenzetting zien. Driehoeken zeggen dat het paard los door het lichaam loopt, van achter voldoende actief en soepel is om het been genoeg te laten ondertreden, van voor genoeg schoudervrijheid en halsvrijheid heeft om het been van voor weg te zetten. Dat de benen ter hoogte van de kuit van de ruiter samenkomen zegt dat het paard in balans loopt. dat het achterbeen later de grond verlaat dan het voorbeen zegt wat over de takt.


Maar de driehoekjes houden er geen rekening mee dat het ene paard meer schoudervrijheid heeft dan het andere.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:32

Dit is paard 2, een 6 jarige merrie, iets langer gelijnd. Heel ander paard dan het ruintje, maar dat maakt het juist zo leuk.
Ik ben benieuwd wat jullie van haar vinden en vooral ook wat jullie vinden wat er nog mist. Heb daar natuurlijk ook mijn eigen ideeen over, maar ben heel benieuwd of die van jullie overeenkomen met die van mij.
Het is helaas maar een kort filmpje. Moeten we het even mee doen. :D

https://www.youtube.com/watch?v=s1PQF6Sz1UA

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:34

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:
Om niet helemaal kinderachtig te doen na mijn gezeur over de foto's :+

Hier een hele slechte foto van mij en Jam :D
Express deze gekozen, want daar is veel op te zien, een goede foto van Jam was niet leuk om te beoordelen geweest.
Er is namelijk veel fout op deze foto... ben benieuwd wat jullie er allemaal in zien. Biomechanisch is er in ieder geval genoeg niet pluis :+
Ik voelde toen veel en zie dat ook.
(Was zijn eerste keer op wedstrijd, en een seconde daarna trok hij een sprint over de hekjes heen, dus echt een top moment :') )


[ [url=m/PBJ7Ca.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuke foto inderdaad C. Ik ben niet zo van het "strepen en driehoekjes" trekken, maar het is wel duidelijk dat Jam daar niet van achteren naar voren nageeflijk is. Onderhals (zoals je zegt, hals niet vanuit de schoft gedragen/gebogen) en loopt uit de rug. Je ziet de spanning er goed aan.

Foto's van onze 4-jarige (mn dochter erop). Ik mag ze gebruiken. :+

Foto 1.
[ [url=m/pifUeR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto 2
[ [url=m/Dh80eJ.png]Afbeelding[/url] ]



Op beide foto’s lijkt het te gaan om de draagfase. Als ik een filmpje had zou ik het een fractie hiervoor nog even willen zien. Maar wat ik op deze foto’s zie:

Foto 1: Pijpbeen rechterachterbeen is vrijwel gelijk met linker opperarm. Het rechter voorbeen staat vrijwel recht onder het lichaam. Dit alles betekent dat dit paard in balans loopt. Het linker achterbeen staat wel wat recht achter de massa, dat zou komen omdat de foto wat later is dan de echte draagfase. Maar kan ook betekenen dat dit been wat meer stuwt dan draagt. De koten zijn wel ongelijk in vering, maar voor zakt niet echt heel erg door, dus zou betekenen dat het paard de voorhand niet teveel belast. Wat denk ik komt omdat het hier vrij goed in balans loopt.

Foto 2: Lijkt het dragend voorbeen toch wat meer onder het lichaam te komen (maar kan ook vertekenen) en het achterbeen weer wat recht achter de massa. Pijpbeen rechtsachter en bovenarm linksvoor zijn wel vrijwel gelijk. Doorveren koten zelfde als op foto 1.

Al met al een paard dat vrij goed in balans loopt, maar achter nog meer tot dragen mag komen. Maar begreep dat het een jong paard is dus niet zo raar. Loopt voor de leeftijd dan al in goede balans.
Foto 1 loopt het paard mi beter in balans.

Ik denk dat dit paard bij de zweeffase ook mooie driehoeken kan laten zien, omdat het een goed actief/ondertredend achterbeen lijkt te hebben.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:45

Babootje schreef:
Dit is even om te illustreren waarom we er soms een slofje om hadden hangen. Dit zijn gewoon "jonge paarden fratsen" maar zou je eraf liggen kunnen dit problemen worden; Mexx is namelijk best slim. Daarom toch maar even een extra remmetje.


[ Video ]


Een paard dat in goede balans en takt loopt. In de draagfase het voorbeen goed recht onder het lichaam houdt, achterbeen dichtbij het lichaam. Koten veren redelijk gelijk door. Maakt in zweeffase een goede driehoek, alleen in het begin met linksachter niet (maar mss komt het omdat ruiter dan van voor wat corrigeert en daardoor takt even verloren gaat). Verder heeft paard mooie zweeffase en laat achterbeen net wat langer staan dan voorbeen (wat dus correct is). Verder een mooie hals hoofdhouding, waarbij het paard de ruimte krijgt zichzelf goed in balans te houden.

Prachtig paard!
Laatst bijgewerkt door manubres op 14-12-21 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:46

manubres schreef:
996981 Je zegt het zelf al? Takt heeft te maken met beenzetting. En de driehoeken laten een beenzetting zien. Driehoeken zeggen dat het paard los door het lichaam loopt, van achter voldoende actief en soepel is om het been genoeg te laten ondertreden, van voor genoeg schoudervrijheid en halsvrijheid heeft om het been van voor weg te zetten. Dat de benen ter hoogte van de kuit van de ruiter samenkomen zegt dat het paard in balans loopt. dat het achterbeen later de grond verlaat dan het voorbeen zegt wat over de takt.

Takt kan je natuurlijk ook niet alleen op een stilstaand beeld zien. Takt heeft ook te maken met het tikken van een klok. Met ritme en regelmaat en dat elke pas hetzelfde is . Takt betekent de zuiverheid van de beweging. Het is daarmee de volgorde waarin het paard zijn voeten neerzet. Wanneer deze volgorde, ritme of regelmaat afwijkt krijg je taktfouten of een paard wat niet taktmatig loopt.

Ik denk dat takt makkelijker is als een paard goed in balans loopt.

De draf vind ik zelf het makkelijkst omdat het een tweetakt is. Dus draag/zweef/draag/zweef.

Maar wat voegen die driehoekjes dan toe? Hoezo zeggen die driehoeken dat het paard l os door het lichaam loopt, van achter voldoende actief en soepel is om het been genoeg te laten ondertreden, van voor genoeg schoudervrijheid en halsvrijheid heeft om het been van voor weg te zetten? Waarop is dat gebaseerd? Geldt dat in iedere situatie? In iedere schakeling?

Het klopt dat je takt niet alleen op een foto kan zien. Dat geldt voor alles wat je aan de hand van een foto wil beoordelen. Je kunt alleen zien of een paard op dat exacte moment in takt loopt. Of het op dat exacte moment in balans, recht en nageeflijk is.Dat zegt echter niks over het algemene gaan van het paard. Je hebt immers slechts een fractie van een moment, een bevroren beweging op en een foto.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:52

Draf is een tweetakt....de zweeffase heeft drie driehoeken... Het is een bestaande gang en ik kan er ook niks aan doen dat het paard zo loopt. Maar als wij erop gaan zitten verandert de takt en balans en die wil je toch zo goed mogelijk weer in goede staat terug brengen? Alleen dan een paard die, met behoud van takt en balans het gewicht steeds meer op de achterhand gaat dragen.....

En ik zeg het nogmaals. Het is inderdaad een momentopname. Maar door momentopnames te pakken kun je wel zien wat er gebeurt. En als je dat kan zien kan je ook filmpjes eens vaker stilzetten of in slow afspelen en dan heb je meer een totaalbeeld.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:15

manubres schreef:
Draf is een tweetakt....de zweeffase heeft drie driehoeken... Het is een bestaande gang en ik kan er ook niks aan doen dat het paard zo loopt. Maar als wij erop gaan zitten verandert de takt en balans en die wil je toch zo goed mogelijk weer in goede staat terug brengen? Alleen dan een paard die, met behoud van takt en balans het gewicht steeds meer op de achterhand gaat dragen.....

En ik zeg het nogmaals. Het is inderdaad een momentopname. Maar door momentopnames te pakken kun je wel zien wat er gebeurt. En als je dat kan zien kan je ook filmpjes eens vaker stilzetten of in slow afspelen en dan heb je meer een totaalbeeld.

Ik weet wat takt is. Ik weet hoe het voelt. Ik weet hoe je het verkrijgt en ik weet hoe het er op bewegend en stilstaand beeld uitziet.

Vandaar de vraag; waarom zijn de driekhoekjes een goede aanvulling? Je beantwoord mijn vragen niet en dan vind ik jammer.

Om een goede discussie te kunnen voeren is het fijn definities en doelen helder te hebben. Daarom vraag ik; wat is biomechanica voor jou? Welke kennis heb je erover? Waarom is biomechanica belangrijk voor jou? Wat is je doel met dit topic? Het is me gewoon niet helder

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 20:40

996981 schreef:
manubres schreef:
Draf is een tweetakt....de zweeffase heeft drie driehoeken... Het is een bestaande gang en ik kan er ook niks aan doen dat het paard zo loopt. Maar als wij erop gaan zitten verandert de takt en balans en die wil je toch zo goed mogelijk weer in goede staat terug brengen? Alleen dan een paard die, met behoud van takt en balans het gewicht steeds meer op de achterhand gaat dragen.....

En ik zeg het nogmaals. Het is inderdaad een momentopname. Maar door momentopnames te pakken kun je wel zien wat er gebeurt. En als je dat kan zien kan je ook filmpjes eens vaker stilzetten of in slow afspelen en dan heb je meer een totaalbeeld.

Ik weet wat takt is. Ik weet hoe het voelt. Ik weet hoe je het verkrijgt en ik weet hoe het er op bewegend en stilstaand beeld uitziet.

Vandaar de vraag; waarom zijn de driekhoekjes een goede aanvulling? Je beantwoord mijn vragen niet en dan vind ik jammer.

Om een goede discussie te kunnen voeren is het fijn definities en doelen helder te hebben. Daarom vraag ik; wat is biomechanica voor jou? Welke kennis heb je erover? Waarom is biomechanica belangrijk voor jou? Wat is je doel met dit topic? Het is me gewoon niet helder


Ik heb je vragen al tig keer beantwoord. Ik lijk hier wel in de rechtbank te zitten. En je bent hier ook niet op de universiteit, daar mag je wetenschappelijke vragen stellen. Als je er geen meerwaarde inziet wat doe je hier in dit topic. Jij weet wat takt is, hoe het voelt, hoe je het verkrijgt...dus jij hebt de lijntjes en de driehoekjes helemaal niet nodig...

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:51

manubres schreef:
996981 schreef:

Ik weet wat takt is. Ik weet hoe het voelt. Ik weet hoe je het verkrijgt en ik weet hoe het er op bewegend en stilstaand beeld uitziet.

Vandaar de vraag; waarom zijn de driekhoekjes een goede aanvulling? Je beantwoord mijn vragen niet en dan vind ik jammer.

Om een goede discussie te kunnen voeren is het fijn definities en doelen helder te hebben. Daarom vraag ik; wat is biomechanica voor jou? Welke kennis heb je erover? Waarom is biomechanica belangrijk voor jou? Wat is je doel met dit topic? Het is me gewoon niet helder


Ik heb je vragen al tig keer beantwoord. Ik lijk hier wel in de rechtbank te zitten. En je bent hier ook niet op de universiteit, daar mag je wetenschappelijke vragen stellen. Als je er geen meerwaarde inziet wat doe je hier in dit topic. Jij weet wat takt is, hoe het voelt, hoe je het verkrijgt...dus jij hebt de lijntjes en de driehoekjes helemaal niet nodig...

Ik ben gewend dat men kan onderbouwen wat men beweert :j zeker als het gaat om analyses en het analyseren van foto's (om anderen te onderwijzen?) en dat lijkt het doel van dit topic te zijn. Dat heb ik overigens niet geleerd op de universiteit, maar op de de instructeursopleiding. Het is namelijk fijn voor degene aan wie je aanbevelingen doet, om te weten waarop je aanbevelingen zijn gebaseerd. Vanuit welke kennis je een analyse hebt gemaakt en waarom er volgens jou nog verbeterpunten zijn.

Vandaar mijn vragen. Ik vind het jammer dat je die niet wil of kan beantwoorden (ik zie oprecht niet waar je die beantwoord), juist omdat dit met die informatie een interessant topic kan worden.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 21:09

Ik heb het toch echt vertelt...En als je het beter weet mag jij het onderbouwen. Ik vertel alleen wat ik heb geleerd. Ik mag toch hopen dat de instructeursopleding toch ook genoeg besteed aan de biomechanica van een paard.

hiphorse

Berichten: 1033
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:18

Intressant topic!
Ik probeer zelf ook te letten op de biomechanica, al lukt dat niet altijd goed

Waarom wordt er eigenlijk voornamelijk op de draf gefocused?

Heb nog wel wat fotos die gebruikt mogen worden

Sun bleek 1 a 2 maand na deze fotos op meerder plekken atrose te hebben en is toen met pensioen gegaan. Zelf zie ik op de fotos dat hij compenseert in wat voor hem prettig was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:27

manubres schreef:
Ik heb het toch echt vertelt...En als je het beter weet mag jij het onderbouwen. Ik vertel alleen wat ik heb geleerd. Ik mag toch hopen dat de instructeursopleding toch ook genoeg besteed aan de biomechanica van een paard.

In mijn ogen niet, want je onderbouwt je beweringen niet. Jij zegt dat die driehoekjes aantonen dat het paard los door het lichaam loopt, van achter voldoende actief en soepel is om het been genoeg te laten ondertreden, van voor genoeg schoudervrijheid en halsvrijheid heeft om het been van voor weg te zetten. Onderbouwing waarom juist die driehoekjes dat aantonen geef je niet. Ik krijg er een beetje een “gewoon omdat ik het zeg” gevoel en “ik heb m’n eigen onderzoek gedaan” gevoel bij… daar kan ik weinig mee. Sorry.

En ja, inderdaad. Bewegingsleer is een belangrijk vak geweest tijdens mijn opleiding. Evenals rijtechniek. Over driehoekjes en streepjes hebben we het daar echter nooit gehad. Anders zou ik mijn vragen aan jou niet stellen waar die driehoekjes op gebaseerd zijn. Om instructeur te kunnen worden moet je tevens voornamelijk het bewegende beeld snel en correct kunnen beoordelen. Dan zijn streepjes en driehoekjes niet in deze vorm aan de orde. Natuurlijk wil je dat het achterbeen richting het zwaartepunt treedt. Dat is echter bij lange na niet het enige criteria waarop je een combinatie beoordeelt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:36

manubres schreef:
996981 Je zegt het zelf al? Takt heeft te maken met beenzetting. En de driehoeken laten een beenzetting zien. Driehoeken zeggen dat het paard los door het lichaam loopt, van achter voldoende actief en soepel is om het been genoeg te laten ondertreden, van voor genoeg schoudervrijheid en halsvrijheid heeft om het been van voor weg te zetten. Dat de benen ter hoogte van de kuit van de ruiter samenkomen zegt dat het paard in balans loopt. dat het achterbeen later de grond verlaat dan het voorbeen zegt wat over de takt.

Takt kan je natuurlijk ook niet alleen op een stilstaand beeld zien. Takt heeft ook te maken met het tikken van een klok. Met ritme en regelmaat en dat elke pas hetzelfde is . Takt betekent de zuiverheid van de beweging. Het is daarmee de volgorde waarin het paard zijn voeten neerzet. Wanneer deze volgorde, ritme of regelmaat afwijkt krijg je taktfouten of een paard wat niet taktmatig loopt.

Ik denk dat takt makkelijker is als een paard goed in balans loopt.

De draf vind ik zelf het makkelijkst omdat het een tweetakt is. Dus draag/zweef/draag/zweef.


Volgens mij hang je er nu iets teveel aan op. De beenzetting onder normale omstandigheden hoort symmetrisch te zijn. Dat is takt. Maar als het paard strak loopt, kan het nog steeds symmetrisch strak zijn. Voor en achter even strak, zeg maar :D
Andersom heb je wel gelijk. Als het paard meer schoudervrijheid dan achterhand vrijheid heeft, is er dus geen takt.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 23:40

Met takt wordt ritme, regelmaat en de juiste volgorde van beenzetting behorende bij de desbetreffende gang bedoeld.
Met ritme wordt bedoeld de gelijkmatigheid in tijdsduur tussen optillen en neerzetten van de benen. Het door het paard in alle gangen vasthouden van het ritme is het basisbeginsel van de dressuur.
Onder regelmaat wordt het gelijk blijven in tijdsduur van de ondersteuningsmoment van de benen van het paard en de gelijke paslengte bijhorende bij de desbetreffende gang verstaan.
Met tempo wordt de snelheid van de beweging in alle gangen verstaan.
Onder cadans verstaat men de kracht, het tactmatige, ritmische en harmonieuze van de beweging. Cadans, zoals deze zichtbaar is in draf, vloeit voort uit een zuiver evenwicht, te zien als het paard zich voortbeweegt in goede regelmaat, met impuls en in balans. De cadans moet in alle drafoefeningen en in alle variaties van de draf behouden blijven.

Van de FEI. Hier staat niets over symmetrie.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 01:49

Babootje schreef:
Dit is paard 2, een 6 jarige merrie, iets langer gelijnd. Heel ander paard dan het ruintje, maar dat maakt het juist zo leuk.
Ik ben benieuwd wat jullie van haar vinden en vooral ook wat jullie vinden wat er nog mist. Heb daar natuurlijk ook mijn eigen ideeen over, maar ben heel benieuwd of die van jullie overeenkomen met die van mij.
Het is helaas maar een kort filmpje. Moeten we het even mee doen. :D

https://www.youtube.com/watch?v=s1PQF6Sz1UA


Een vos merrie, die hebben altijd al een streepje voor!
Heb het idee dat deze wel een stuk heter is dan jullie andere paard. Vind haar een tikje gehaast wat de gedragenheid niet ten goede komt. Ze heeft nature gewoon veel aanleg dus ik heb niet idee dat ze compleet in 2 delen valt. Voor mijn gevoel, maar goed ze is 6, mag ze haar bekken wel een tikje meer kantelen om meer 1 vloeiende te krijgen. Ik vermoed overigens dat ten tijde can dit filmpje ze ook wat hoger ingesteld is en dat wanneer ze een tikje lager loopt dit ook weer makkelijker is: ze zoekt simpelweg nog een beetje in dit standje. Heb het idee dat je dochter dr handen vol aan dr heeft, maar een leuke combinatie :D
Als ik hem afpel volgens het skala heb ik het gevoel dat dit paard het stukje takt in de pocket heeft en ontspanning en aanleuning bij een meer “werk” hoofd-hals houding maar dat ze wel nog wat voor het been is.
Ik vraag me af, herken je dit een beetje of is dit kolder wat ik verkondig? :+


Ik kijk iets minder naar driehoeken, hoewel het soms een indicatie kan geven. Maar ik vind het kijken naar gehele plaatje ook leuk.
Foto’s vind ik (het spijt me) niet te beoordelen. De moment opname an sich is al zo subjectief. Als voorbeeld 2 charmante foto’s van mijn jaarling. Een split second na elkaar uit een filmpje. Leuke driehoekjes maar eh ja wat kunnen we verder zeggen erover }:0


Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 07:26

Hoewel ik denk dat je vanuit een fractie van een moment zoals een foto laat zien, niet alles kunt zeggen over de bewegingsafloop, zoals op de foto's van de jaarling hier boven, ben ik toch wel nieuwsgierig wat jullie hiervan denken. Ik heb 2 heel verschillende paarden als voorbeeld.

Paard 1. Dressuur gefokt, 17 jaar maar nog maar een jaar of 2 in regelmatige training en loopt sinds een paar maanden mee in de wedstrijden. Enorm buigzaam paard met een extreem goed achterbeen (daar is hij nationaal veulenkampioen door geworden destijds)
Afbeelding
Afbeelding


Paard 2, merrie, 6 jaar, Groninger, vanaf haar 4de getraind en gestart (L) maar er dit jaar een tijd tussenuit geweest en op deze foto weer in opbouw na veulen.
Afbeelding

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 08:10

Foto’s op een natte bodem zijn natuurlijk niet te beoordelen…

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 08:11

Ik heb momenteel geen andere bodem dan dat.. dan een iets oudere foto, met mijn dochter erop, ik heb van mezelf weinig recente foto's met haar. Heel ander moment ook.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:26

ik zie op de foto's dat er veel met het eigen lichaam gewerkt wordt, zitten veelal op de voorhand

waarom is dat? dat stoort de paarden toch enorm? vandaar lijkt me dat de driehoekjes ook niet juist gemaakt kunnen worden

niet vanuit je zit en onafhankelijk, ik begrijp er niets van

armen hangen af, lijkt me statisch ten opzicht van de paarden mond waardoor er steeds kleine - zei het onbedoelde - ophoudingkjes gemaakt wordt

kan iemand mij dat uitleggen?? Biomechanica ligt niet alleen bij het paard, of wel, dan snap ik de onafhankelijke zit niet meer!! Durchläsigkeit kan imo alleen juist zijn als beide dat zijn, anders stoor je het paard om recht cq. durchläsig te kunnen worden,

en zie je veel spanning bij paard en ruiter ( hier op de foto's )

begrijp gewichtshulpen maar ik heb daar toch een ander beeld bij en heb het (gelukkig) ook anders geleerd

Afbeelding

Afbeelding

juiste zit en handhouding is belangrijk ook voor later

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:19

Babootje schreef:
Dit is paard 2, een 6 jarige merrie, iets langer gelijnd. Heel ander paard dan het ruintje, maar dat maakt het juist zo leuk.
Ik ben benieuwd wat jullie van haar vinden en vooral ook wat jullie vinden wat er nog mist. Heb daar natuurlijk ook mijn eigen ideeen over, maar ben heel benieuwd of die van jullie overeenkomen met die van mij.
Het is helaas maar een kort filmpje. Moeten we het even mee doen. :D

https://www.youtube.com/watch?v=s1PQF6Sz1UA


Oke iedereen heeft het hier over tact, maar ziet niemand dat dit paard niet tactzuiver loopt? Volgens mij is rechts hier de korte kant en linksachter is erg stijf en komt niet geweldig onder het lichaam qua buiging waardoor de passen dus niet tactmatig meer zijn. Ondanks dat het heel minimaal is, wat er mist imo is gelijke buiging in beide achterbenen en rechtrichten. Wel een heel erg leuk dier.

Zoiets zul je dus nooit zien op een foto omdat dat een momentopname is.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:21

sanne83 schreef:
manubres schreef:
996981 Je zegt het zelf al? Takt heeft te maken met beenzetting. En de driehoeken laten een beenzetting zien. Driehoeken zeggen dat het paard los door het lichaam loopt, van achter voldoende actief en soepel is om het been genoeg te laten ondertreden, van voor genoeg schoudervrijheid en halsvrijheid heeft om het been van voor weg te zetten. Dat de benen ter hoogte van de kuit van de ruiter samenkomen zegt dat het paard in balans loopt. dat het achterbeen later de grond verlaat dan het voorbeen zegt wat over de takt.

Takt kan je natuurlijk ook niet alleen op een stilstaand beeld zien. Takt heeft ook te maken met het tikken van een klok. Met ritme en regelmaat en dat elke pas hetzelfde is . Takt betekent de zuiverheid van de beweging. Het is daarmee de volgorde waarin het paard zijn voeten neerzet. Wanneer deze volgorde, ritme of regelmaat afwijkt krijg je taktfouten of een paard wat niet taktmatig loopt.

Ik denk dat takt makkelijker is als een paard goed in balans loopt.

De draf vind ik zelf het makkelijkst omdat het een tweetakt is. Dus draag/zweef/draag/zweef.


Volgens mij hang je er nu iets teveel aan op. De beenzetting onder normale omstandigheden hoort symmetrisch te zijn. Dat is takt. Maar als het paard strak loopt, kan het nog steeds symmetrisch strak zijn. Voor en achter even strak, zeg maar :D
Andersom heb je wel gelijk. Als het paard meer schoudervrijheid dan achterhand vrijheid heeft, is er dus geen takt.


Dat laatste hoeft helemaal niet, heeft volledig te maken met de mate van africhting. Voor de rest ben ik het ermee eens. Mede daarom is bewegend beeld zo belangrijk.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:35

Elisa2 schreef:
Babootje schreef:
Dit is paard 2, een 6 jarige merrie, iets langer gelijnd. Heel ander paard dan het ruintje, maar dat maakt het juist zo leuk.
Ik ben benieuwd wat jullie van haar vinden en vooral ook wat jullie vinden wat er nog mist. Heb daar natuurlijk ook mijn eigen ideeen over, maar ben heel benieuwd of die van jullie overeenkomen met die van mij.
Het is helaas maar een kort filmpje. Moeten we het even mee doen. :D

https://www.youtube.com/watch?v=s1PQF6Sz1UA


Oke iedereen heeft het hier over tact, maar ziet niemand dat dit paard niet tactzuiver loopt? Volgens mij is rechts hier de korte kant en linksachter is erg stijf en komt niet geweldig onder het lichaam qua buiging waardoor de passen dus niet tactmatig meer zijn. Ondanks dat het heel minimaal is, wat er mist imo is gelijke buiging in beide achterbenen en rechtrichten. Wel een heel erg leuk dier.

Zoiets zul je dus nooit zien op een foto omdat dat een momentopname is.


Het valt mij eigenlijk alleen op bij het laatste stukje verruimen. Verder vind ik hem iets over het tempo lopen en zou ik wat wachtoefeningen doen, iets terugrijden, paard laten nageven, de hand wat laten volgen en dan pas weer met been naar voren rijden. Ik zou hier op dit moment niet gaan doorzitten en zou de ruiter wat meer ontspannen willen zien lichtrijden. Iets meer aan de zit terugrijden en opvangen, dan tikkie meer nageven, hand laten zoeken en iets volgen en dan zelf wat naar voren rijden.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:22

Ja mee eens, op het achterbeen zetten en dan gaan schakelen zodat linksachter ook gaat buigen. Dan een stukje rechtrichten erbij en voila.