Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 23:36

c_alsemgeest schreef:
manubres schreef:
Wat zie je op deze foto...van mezelf :o

[ Afbeelding ]


Ik zie een voorbeen wat niet vlug genoeg weg is.
Een wat stuwende ipv dragende manier van lopen, door de neerwaartse richting ook de hals langer en niet vanuit de schoft gedragen.
Je ziet dat stukje ook terug achter het zadel.


Op de foto is de zweeffase te zien. Die zou drie gelijke driehoeken moeten hebben en alle benen van de grond (zweeffase). Ik zie wel drie driehoeken, maar niet helemaal gelijk. Het achterbeen komt wel goed onder de massa, maar voor en achterbeen zouden elkaar voor het ideale moeten "raken" ter hoogte van het been van de ruiter.

Het linker voorbeen komt teveel onder de massa en het rechter achterbeen tever achter de massa. Dit betekent dat dit paard een stuwende beweging heeft. Als je een foto zou nemen van de draagfase zou je waarschijnlijk duidelijk zien dat de voorkoot meer inbuigt dan achter.

Ik zie ook dat het voorbeen niet genoeg naar voren komt, dit zou kunnen komen omdat paard toch net wat achter de loodlijn loopt en daardoor het been moeilijker naar voor kan brengen.

Wel zie ik dat het linker achterbeen lager op de grond staat dan het linker voorbeen. Da betekent dat het voorbeen eerder vertrekt dan het achterbeen en dat het paard waarschijnlijk wel goed taktmatig beweegt.

Het paard laat net geen zweefmoment zien, dus zou mss nog iets meer impuls kunnen hebben.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:38

Op de foto van manubres zie ik voornamelijk goede dingen, maar ik vind het wel een lastig moment om te beoordelen. Driehoeken zijn mooi gelijk. De halshouding lijkt me ook prima, al is het hoofd net wat achter de loodlijn. En ik weet niet of het echt biomechanisch is, maar de balans lijkt nog wel een dingetje. Het tempo is niet heel hoog (of zo lijkt het iig), maar toch valt het paard aardig naar binnen.

Bij de foto van alsemgeest zie ik een achterbeen dat niet ver genoeg ondertreed, er is minder ruimte tussen achterbenen in vergelijking met voorbenen. (Imo is dat stuk nog steeds geldig in de draagfase, er moeten dan 2 driehoeken zijn ipv de 3 bij de zweeffase). De hoofd-hals houding is optisch goed, oortjes hoogste punt en neusje op/vlak voor de loodlijn, maar de halsspier loopt niet mooi door en er is een onderhals zichtbaar. De rug kijkt ook wat hol, dat kan makkelijk vertekenen met een zadel erop of gewoon exterieurmatig zijn enzo, maar in combi met het achterbeen en de hals, is dit denk ik een holle rug door spanning.
Dus ik zie zeker de spanning die jij aangeeft, maar ik zie ook zeker wel dat er een betere basis achter zit, anders zou je niet met zoveel spanning nog een beeld krijgen dat toch best correct is.

In principe zou ik het leuk vinden om ook een foto te delen, maar ik houd nogal van mijn anonimiteit hier :+

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:43

Wat een handig topic, ik ben nu al dingen opgestoken. Even kijken of het mij ook lukt. :)

Het paard van c_alsemgeest:
- het voorbeen bevindt zich vrij ver onder het lichaam
- de koten van de zwevende benen zijn niet evenveel gebogen
- het voorbeen staat nog volledig op de grond
- het achterbeen komt al een beetje van de grond af (koot minder gebogen)
- het diagonale achterbeen heeft bijna evenveel heffing als het voorbeen
De eerste twee punten duiden op stuwing, de derde en vierde op de "eenpoter" die de TS omschreef, klopt dat? Wel een supermooi paard!

Foto van manubres:
- ik zie een driehoek tussen de twee achterbenen, eentje tussen de twee voorbenen en eentje omgekeerd tussen het voor- en achterbeen
- het lijkt erop dat alle voetjes van de vloer zijn, alhoewel ik twijfel over het linkerachterbeen
- de koten zijn evenveel gebogen
- het voorbeen heeft evenveel heffing als het diagonale achterbeen

Ik zie het e.e.a. over de hoofd- en halshouding voorbijkomen, iemand die het leuk vindt hierover uit te leggen? Ik weet er wel wat over maar niet genoeg om foto's te kunnen beoordelen, denk ik.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:43

@ manubres: Ik mis lengtebuiging op jouw foto vooral. Paard loopt over tempo waardoor hij wat op de voorhand valt. Ik denk dat als je wat meer rechtop gaat zitten, je binnenbeen laat vallen, buitenteugel erbij houdt en op de binnenhand wat lucht geeft, kan hij het binnenachterbeen kwijt, en komt hij leuker de bocht door . Wat ik vooral zie hier is balansverlies.
Je paard valt op de binnenschouder, en is daardoor uit balans.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:46

Urbiezira schreef:
Ik wil mezelf ook wel als proefkonijn neerzetten. :) hou me verder afzijdig, maar dan hebben jullie foto’s om mee te oefenen, en deze staan toch al ergens anders op Bokt!

[ [url=m/7l8vrp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QkKomE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eerste foto was net na aanschaf, tweede foto in opbouw na een revalidatietraject.

Ik vind de eerste foto eigenlijk een prettig beeld. Er mist misschien wat activiteit, de opgetilde benen blijven erg dicht bij de grond (voorbeen raakt misschien zelfs het zand?)

De 2e foto is minder imo. Paard loopt wat achter de loodlijn, en geeft een neerwaartser beeld. Gedeeltelijk door lagere halshouding, maar volgens mij is er nog iets, maar daar kan ik mijn vinger niet op leggen.
Er is wel meer activiteit, het paard komt verder van de grond oa. Takt matig wordt het voorbeen goed verdreven door het achterbeen.
Laatst bijgewerkt door Bowo op 13-12-21 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 23:47

Ik reageer morgen verder...ga paarden de laatste ronde hooi geven en zie jullie morgen weer :wave:

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 00:17

Wat jullie tot nu toe zien kan ik mij inderdaad in vinden.

Op dat moment maakte hij gigantisch veel spanning, drukte hij zijn rug weg en onderhals eruit en ging over door stuwen wat veel verlies in tact gaf op dat moment (en een sprint daarna).
Je ziet mij zelf ook al uit balans komen. Vooral aan de armen die wat minder gedragen waren en spanning in bovenbenen/bekken.

Jam was een paard met zeer veel balans en lossigheid, waardoor zelfs met dit moment; de spanning en wegdrukken van de rug en opdrukken van de hals er nog een redelijk goed beeld uit kon komen.
Zeker als je houd van een ruim voorbeen, maar ik zie liever een lijf wat gebruikt werd zoals het hoorde :+

Maar zo wilde je hem niet lopend hebben, want gezond is het imo niet.

AnnoNiemand

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 08:37

Wat een heerlijk topic!

Ik zou het fijn vinden als er per foto gequote wordt en dat daar het goede antwoord bij wordt gezet uiteindelijk.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:10

Wat een interessant topic! Lees graag mee om meer te leren zien. Door veel grondwerk te doen, heb ik al veel geleerd de afgelopen 2 jaar, maar meer is altijd beter :D Ik deel ook een paar foto’s, ben benieuwd wat jullie zien en of jullie ook zien waar we aan gewerkt hebben (er zit wel flink verschil qua tijd tussen, denk een jaar of 5 tussen de eerste en foto 2/3).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:41

Het idee van biomechanica op foto's kijken is leuk, maar eigenlijk moet je dan foto's hebben van verschillende paarden in dezelfde beweging en op hetzelfde africhtingsniveau. Paard op de eerste foto lijkt te vertrekken in een uitgestrekte draf, dat geeft een heel ander beeld dan als dat paard in een gewone verzamelde draf loopt. (of zoals de meeste paarden in dit topic op de voorhand omdat verzameling nog helemaal niet aan de orde is) Ook bij de verzameling hoort het voorbeen juist wat meer ruimte te krijgen en het achterbeen kleinere (maar met meer buiging) passen te maken.

Dit is dan gelijk wat ik tegen momentopname's van foto's heb, bewegend beeld geeft veel meer informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:49

op de foto van Manubres zou ik minder naar binnen kijken, hierdoor gaat je het gewicht teveel op de binnenhand brengen, dat geeft denk ik een onjuiste balans wat je in de beweging weer terug ziet en wat je zelf ook al aangeeft
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-21 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:53

Elisa2 schreef:
Het idee van biomechanica op foto's kijken is leuk, maar eigenlijk moet je dan foto's hebben van verschillende paarden in dezelfde beweging en op hetzelfde africhtingsniveau. Paard op de eerste foto lijkt te vertrekken in een uitgestrekte draf, dat geeft een heel ander beeld dan als dat paard in een gewone verzamelde draf loopt. (of zoals de meeste paarden in dit topic op de voorhand omdat verzameling nog helemaal niet aan de orde is) Ook bij de verzameling hoort het voorbeen juist wat meer ruimte te krijgen en het achterbeen kleinere (maar met meer buiging) passen te maken.

Dit is dan gelijk wat ik tegen momentopname's van foto's heb, bewegend beeld geeft veel meer informatie.


Eens.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:09

En dan moeten de foto's ook nog eens exact parallel aan het paard gemaakt worden. Zodra je maar íets schuin voor of achter staat krijg je vertekening.
En voor het mooi - wil je die driehoeken echt goed kunnen beoordelen - moeten de foto's ook nog eens op 'beenhoogte' genomen zijn. Als de fotograaf staat krijg je perspectivische verkorting van de benen.

Ga die maar eens vinden.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 10:24

Voordat ik verder ga...Weet iemand hoe ik de moderaters hier te spreken kan krijgen? Heb ze gisteren een bericht gestuurd maar ze hebben niet uitgevoerd wat ik heb gevraagd.

En als ik er zo over nadenk dan vind ik het vreemd dat je niet te allen tijde een geplaatste post zelf kan verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:31

996981 schreef:
In de basis is het overigens wel een interessante discussie wat biomechanisch wel, of niet correct is. Biomechanica wordt vaak gezien als vaststaande feiten, gebaseerd op wetenschap. In feite is het echter niets anders dan bewegingsleer. Gezien ieder mens en ieder dier een ander (vermogen tot bepaalde mate van) bewegen heeft, bestaat er imo niet zoiets als dé biomechanica. Er valt immers niet wetenschappelijk vast te stellen hoe een levend dier hoort te bewegen
En dat is imo ook de fout die hier op Bokt gemaakt wordt: men denkt dat biomechanica voorschrijft hoe een paard correct hoort te bewegen - gebaseerd op een ideaal getekend plaatje, maar lang niet ieder paard voldoet aan dat ideale plaatje met de ideale bouw en de ideale paslengte -, terwijl dat juist het omgekeerde is. Biomechanica kijkt naar hoe een organisme beweegt, niet hoe het "hoort" te bewegen, en past daar natuurkundige principes op toe. Hier gebeurt het omgekeerde. Imo is het in de paardenwereld niets meer dan een hippe term geworden voor iets waar al eeuwenlang over gediscussieerd en geschreven wordt: wat is, in de dressuur, de correcte manier van bewegen? Ik vind het iig altijd wel vermakelijk hoe Bokt een keer de klok heeft horen luiden en meteen denkt dat ze experts zijn op een gebied van wetenschap waar mensen jarenlang voor studeren. :+

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:39

Wil best zo een filmpje hier neerzetten van mij en een paard. Mogen jullie helemaal losgaan :j kan het filmpje enkel niet vinden _O-

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:57

https://youtube.com/shorts/zrkzYa7nyBw?feature=share

Ik snap echt niet hoe die kwaliteit zo matig is geworden hoor. Lijkt wel 2005 opeens. Als iemand de magische tip heeft hoor ik het graag
Bewust geluid weggehaald zodat je niet mijn instructies hoort. Ik heb een mening maar ik wil jullie beeld niet onbewust beïnvloeden. Veel plezier!

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 11:23

Urbiezira schreef:
Ik wil mezelf ook wel als proefkonijn neerzetten. :) hou me verder afzijdig, maar dan hebben jullie foto’s om mee te oefenen, en deze staan toch al ergens anders op Bokt!

[ [url=m/7l8vrp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QkKomE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eerste foto was net na aanschaf, tweede foto in opbouw na een revalidatietraject.


Bovenste foto:
Paard in draagfase: Rechtervoorbeen staat vrij recht onder de massa, linker achterbeen staat ook niet tever achter de massa. Dat zou betekenen dat dit paard vrij goed in balans loopt. De voorkoot buigt wel meer door dan achteren, dus het paard draagt wel meer gewicht op de voor dan de achterhand. De pijpbeen van het rechter achterbeen is niet geheel gelijk met de opperarm van het linker voorbeen. Dat zou een reden kunnen zijn dat het paard meer op de voorhand loopt. Hals lijkt aangespannen in ontspanning. Hoofd op loodlijn, Nek mss net niet hoogste punt.
Ik zou van dit paard zeggen: loopt hier denk ik met niet veel impuls, maar kan zich goed in balans houden. Zou achter iets meer geactiveerd moeten worden om meer gewicht van het voor naar het achterbeen te verleggen.

Onderste foto:
Paard in zweeffase: Paard maakt mooi, zover ik kan zien onder deze hoek, drie gelijke driehoeken. Lijkt hier alle benen van de grond te hebben, dus een mooie zweeffase. Lijkt het rechterachtervoetje meer op de grond te hebben dan het rechtervoorvoetje. De neus is wel iets achter de loodlijn.
Ik zou zeggen: paard loopt in goede takt. Zou het voorbeen mss net nog meer naar voren kunnen zetten als het neusje er iets meer uit was.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 11:33

Denise_Storm schreef:
Wat een interessant topic! Lees graag mee om meer te leren zien. Door veel grondwerk te doen, heb ik al veel geleerd de afgelopen 2 jaar, maar meer is altijd beter :D Ik deel ook een paar foto’s, ben benieuwd wat jullie zien en of jullie ook zien waar we aan gewerkt hebben (er zit wel flink verschil qua tijd tussen, denk een jaar of 5 tussen de eerste en foto 2/3).

[ [url=m/JgwUoa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/59jsJK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8vGWmU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bovenste foto:
Foto van zweeffase: Paard komt niet met alle benen van de grond, dus geen echte zweeffase, kan gebrek aan impuls zijn. Paard maakt vrijwel drie gelijke driehoeken, al zou mss het voorbeen nog iets meer naar voren kunen grijpen. De voet van het linker achterbeen lijkt later de grond te verlaten dan het linkervoorbeen, dus dit lijkt taktmatig goed. Neus op loodlijn.
Dus paard lijkt hier in goede takt te lopen maar zou meer impuls mogen hebben om tot een zweefmoment te kunnen komen.

Middelste: Is wat lastig, zit denk ik ook net tussen draag/zweeffase in. Maar ik ga hier even van draagfase uit omdat twee benen op de grond staan. Paard heeft dragend voorbeen mss iets tever onder het lichaam, achterbeen is vrij dicht achter het lichaam maar wat recht. Dus toch wat meer stuwend dan dragend. Koten van voorbeen veren meer door dan het achterbeen. Achterbeen verlaat duidelijk later de grond dan het voorbeen. Pijpbeen rechtsachter is lager dan opperarm linksvoor. Hoofd iets achter de loodlijn.
Wat is zou zeggen: Paard is redelijk in balans maar ook omdat het tempo denk ik vrij laag is. Draagt meer gewicht op de voorhand.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 11:43

Danique_G schreef:
https://youtube.com/shorts/zrkzYa7nyBw?feature=share

Ik snap echt niet hoe die kwaliteit zo matig is geworden hoor. Lijkt wel 2005 opeens. Als iemand de magische tip heeft hoor ik het graag
Bewust geluid weggehaald zodat je niet mijn instructies hoort. Ik heb een mening maar ik wil jullie beeld niet onbewust beïnvloeden. Veel plezier!


Ik heb je filmpje bekeken. En de beelden meerdere keren stil gezet. Natuurlijk is een beeld een momentopname. En het kan wisselen. Maar over het algemeen zag ik:

Bij draagfase: Paard dat dragend voorbeen recht onder de massa zet en dragend achterbeen dicht bij de massa houdt. De pijp van het achterbeen dat niet op de grond staat en opperarm voorbeen dat niet op de grond staat zijn vrijwel gelijk. Ik kan de doorvering van de koten niet goed zien. Maar dit paard loopt in balans. Dit komt denk ik ook door het tempo dat niet te hoog ligt. Denk wel dat de voorkoten meer zullen doorveren dan de achterkoten, maar dat is een aanname.

Bij zweeffase: Paard lijkt geen gelijke driehoeken te maken. Achterbeen komt niet tot been van de ruiter en maakt geen driehoek met het voorbeen (ze zouden elkaar moeten "raken"). Er lijkt ook geen zweefmoment te zijn. Soms komt het voorbeen ook niet mooi naar voren, maar dat komt mss omdat soms de neus wat achter de loodlijn is.

Ik zou zeggen over dit paard: gaat in goede balans, mist soms wat takt, zou meer achter geactiveerd mogen worden.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:21

Elisa2 schreef:
Het idee van biomechanica op foto's kijken is leuk, maar eigenlijk moet je dan foto's hebben van verschillende paarden in dezelfde beweging en op hetzelfde africhtingsniveau. Paard op de eerste foto lijkt te vertrekken in een uitgestrekte draf, dat geeft een heel ander beeld dan als dat paard in een gewone verzamelde draf loopt. (of zoals de meeste paarden in dit topic op de voorhand omdat verzameling nog helemaal niet aan de orde is) Ook bij de verzameling hoort het voorbeen juist wat meer ruimte te krijgen en het achterbeen kleinere (maar met meer buiging) passen te maken.

Dit is dan gelijk wat ik tegen momentopname's van foto's heb, bewegend beeld geeft veel meer informatie.

Ik ben het hier mee eens.
Sowieso doorverende koten en driehoekjes en lijntjes zeggen me niet zoveel.

Je wilt ook dat een paard geen recht achterbeen heeft, maar de hoeken in het achterbeen kleiner worden ipv groter, want dat geeft aan dat paard daar meer gewicht op pakt, en dat het paard daar ook de kracht vandaan haalt. Dus die driehoekjes zie ik zo het punt niet van.
Lijntjes zijn vooral leuk om te zien of een ruiter netjes zit, als in schouders - heupen - enkels in 1 lijn. Maar dan nog hebben we het over een dier in beweging, en bij een paard wat groot beweegt, ziet een en ander er soms minder perfect uit.

De vraag is dan of dat erg is. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van je training en je proef, en als een paard swingt, losgelaten is, los is, recht op de rechte lijn en gebogen op de volte, nageeflijk is en de onderkaak tegen het bit aanlegt zonder een valse knik en met voldoende ruimte in de kaak, zegt mij dat persoonlijk veel meer.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 12:45

Avalanche81 schreef:
Elisa2 schreef:
Het idee van biomechanica op foto's kijken is leuk, maar eigenlijk moet je dan foto's hebben van verschillende paarden in dezelfde beweging en op hetzelfde africhtingsniveau. Paard op de eerste foto lijkt te vertrekken in een uitgestrekte draf, dat geeft een heel ander beeld dan als dat paard in een gewone verzamelde draf loopt. (of zoals de meeste paarden in dit topic op de voorhand omdat verzameling nog helemaal niet aan de orde is) Ook bij de verzameling hoort het voorbeen juist wat meer ruimte te krijgen en het achterbeen kleinere (maar met meer buiging) passen te maken.

Dit is dan gelijk wat ik tegen momentopname's van foto's heb, bewegend beeld geeft veel meer informatie.

Ik ben het hier mee eens.
Sowieso doorverende koten en driehoekjes en lijntjes zeggen me niet zoveel.

Je wilt ook dat een paard geen recht achterbeen heeft, maar de hoeken in het achterbeen kleiner worden ipv groter, want dat geeft aan dat paard daar meer gewicht op pakt, en dat het paard daar ook de kracht vandaan haalt. Dus die driehoekjes zie ik zo het punt niet van.
Lijntjes zijn vooral leuk om te zien of een ruiter netjes zit, als in schouders - heupen - enkels in 1 lijn. Maar dan nog hebben we het over een dier in beweging, en bij een paard wat groot beweegt, ziet een en ander er soms minder perfect uit.

De vraag is dan of dat erg is. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van je training en je proef, en als een paard swingt, losgelaten is, los is, recht op de rechte lijn en gebogen op de volte, nageeflijk is en de onderkaak tegen het bit aanlegt zonder een valse knik en met voldoende ruimte in de kaak, zegt mij dat persoonlijk veel meer.


Grappig, dacht dat je zo enthousiast was...
Biomechanica zegt wat over de takt, balans en gedragenheid...En een foto is een momentopname. Maar het is wel leuk om eens naar je eigen foto's en filmpjes te kijken toch, om te kijken of het op orde is?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:52

Ik ben enthousiast over een discussie hierover :j

En nogmaals, foto's en filmpjes kijken is hartstikke leuk, maar ik denk dat driehoekjes weinig zeggen, en persoonlijk wil ik juist geen gelijke driehoeken. Ik wil een paard waarbij de hoeken in de gewrichten in de achterbenen verkleind worden, waardoor het voorbeen er uit kan komen, maar juist dat is alleen maar mogelijk als een paard van achter flink afzet.

Verder moet je denk ik realistisch zijn dat je in een draf, en zeker als die groter wordt, je at best een horizontaal evenwicht bereikt, en gezien het paard normaal 70% van het gewicht op de voorhand heeft, is dat best spectaculair.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 12:56

Avalanche81 schreef:
@ manubres: Ik mis lengtebuiging op jouw foto vooral. Paard loopt over tempo waardoor hij wat op de voorhand valt. Ik denk dat als je wat meer rechtop gaat zitten, je binnenbeen laat vallen, buitenteugel erbij houdt en op de binnenhand wat lucht geeft, kan hij het binnenachterbeen kwijt, en komt hij leuker de bocht door . Wat ik vooral zie hier is balansverlies.
Je paard valt op de binnenschouder, en is daardoor uit balans.


Ik rij hier volgens mij nog op een rechte lijn :o Maar het gaat hier om analyse van de biomechanica van het paard en niet die van mij. Maar ik zou inderdaad wel wat meer rechterop kunnen zitten :D Dit was mijn 4 jarige ruin, net onder het zadel. Helaas is hij er niet meer, dus kan ik het niet meer verbeteren...Maar hij had sowieso moeite met balans en dragen, was wat slap achter en bodemnauw voor wat hem wat betreft balans ook parten speelde.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:57

Leuk topic, en leerzaam om meer te gaan zien. Ik wil ook wel wat (zeker niet perfecte) plaatjes delen hoor :) (geen idee wat mijn onderbeen op de 1e foto aan het doen was :') )

Zijn stills uit filmpjes, gezien ik meestal alleen ben op stal.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door darkadia op 14-12-21 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt