Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto's analyseren volgens de biomechanica

 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik ben enthousiast over een discussie hierover :j

En nogmaals, foto's en filmpjes kijken is hartstikke leuk, maar ik denk dat driehoekjes weinig zeggen, en persoonlijk wil ik juist geen gelijke driehoeken. Ik wil een paard waarbij de hoeken in de gewrichten in de achterbenen verkleind worden, waardoor het voorbeen er uit kan komen, maar juist dat is alleen maar mogelijk als een paard van achter flink afzet.

Verder moet je denk ik realistisch zijn dat je in een draf, en zeker als die groter wordt, je at best een horizontaal evenwicht bereikt, en gezien het paard normaal 70% van het gewicht op de voorhand heeft, is dat best spectaculair.

Ik wil toch even terug komen op dit stukje en de discussie daarna. De hoeken moeten inderdaad verkleint worden, maar dat stukje gelijke driehoeken moet imo wel blijven omdat dat een teken is van een ondertredend, actief achterbeen dat mee doet, ipv een paard dat in 2 stukken loopt.

En dan zal ik toch maar even mijn eigen foto's gebruiken, maar zoals ik eerder zei, ik hecht waarde aan mijn anonimiteit, dus ik wil deze foto's absoluut nergens tegen komen en ik zal ze over een paar dagen ook weer verwijderen.
Maar ik denk dat dit wel een goed voorbeeld is. Sowieso komt dit stukje voor mij vaak het duidelijkste naar voren in de midden/uitgestrekte draf, dus ik heb 2 foto's gepakt van mijn eigen paard een paar weken uit elkaar.
Op de onderste foto zien we een 'spectaculair' voorbeen, maar wat we ook zien is een paard dat achter de loodlijn duikt en zijn achterbeen bij de buurman heeft achter gelaten. In dit lijntje had ik erg moeite om hem gedragen te houden (iets met teveel willen, dat moet je niet doen) en ik had passen waarbij hij op de voorhand viel (maar daarbij nog wel zijn voorbeen eruit kon slingeren). Helaas kon ik dit lijntje geen screen maken van een goede pas, omdat hij bij de taktmatig goede pas, helaas weer net tegen de hand komt (paardrijden is toch maar weer ingewikkeld xD)
De bovenste foto is minder 'spectaculair', maar voor mij veel correcter. Paard blijft mooi in de aanleuning, het achterbeen blijft actief mee doen en de hoeken zijn kleiner. En verrek, hier is de driekhoek tussen voorbenen toch ook even groot als die tussen de achterbenen (oke, een heel klein verschil, die zie ik even door de vingers)

[ img ]

Ik zie nooit een paard met ongelijke driehoeken (waarbij die tussen de voorbenen dus groter is), dat óók een actief, gebogen, ondertredend achterbeen heeft. Het verschil komt door een achterbeen dat niet mee doet, ipv een voorbeen dat 'extra' doet. Maar als iemand mij het tegendeel kan bewijzen, dan zou ik dat graag zien
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 15:20 



 
Profiel   

Maar het verschil is dat bovenstaande paard niet verzameld loopt...dus ik denk dat er weinig sprake is van kleinere hoeken in het achterbeen.

Dit is wat mij betreft een plaatje waarbij het paard een actief achterbeen houdt in de uitgestrekte draf vanuit de verzameling waarbij nog steeds het voorbeen meer ruimte heeft en zo hoort het ook. Verschil zit er in of het achterbeen er wel onder wordt gezet (verzameling) of er achter blijft. (in drie stukken lopen).
https://www.dressuur.nl/artikelen/rijte ... imen/6747/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 15:33 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar het verschil is dat bovenstaande paard niet verzameld loopt...dus ik denk dat er weinig sprake is van kleinere hoeken in het achterbeen.

Dit is wat mij betreft een plaatje waarbij het paard een actief achterbeen houdt in de uitgestrekte draf vanuit de verzameling waarbij nog steeds het voorbeen meer ruimte heeft en zo hoort het ook. Verschil zit er in of het achterbeen er wel onder wordt gezet (verzameling) of er achter blijft. (in drie stukken lopen).
https://www.dressuur.nl/artikelen/rijte ... imen/6747/

Juist. Je wil dat een paard van stuwen naar dragen gaat. Een stuwend paard treedt met het achterbeen ver onder het zwaartepunt, om vooruit te komen, waarbij een verzameld paard het achterbeen langer “vasthoudt”. Daardoor ontstaat een verschil in de O zo geliefde driekhoeken. Immers als het paard verzameld, krijgt het voorbeen relatief meer ruimte om ver weg gezet te worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 15:42 



 
Profiel   

manubres schreef
Avalanche81....Jij mag jouw mening hebben...Ik ga geen discussie aan. De leer van de biomechanica is er gewoon. Misschien dat jij een ander topic kunt aanmaken voor de leer van waar jij je kennis op baseert? Ik vind alle nieuwe inzichten interessant :o

Absoluut wil ik dat :)

Ik sta zonder meer open voor discussie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 15:46 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar het verschil is dat bovenstaande paard niet verzameld loopt...dus ik denk dat er weinig sprake is van kleinere hoeken in het achterbeen.

Dit is wat mij betreft een plaatje waarbij het paard een actief achterbeen houdt in de uitgestrekte draf vanuit de verzameling waarbij nog steeds het voorbeen meer ruimte heeft en zo hoort het ook. Verschil zit er in of het achterbeen er wel onder wordt gezet (verzameling) of er achter blijft. (in drie stukken lopen).
https://www.dressuur.nl/artikelen/rijte ... imen/6747/

Oooohhh Charlotte Dujardin......

En dit vind ik dus een prachtig plaatje van een paard wat actief, met impuls, takt, in balans, energiek voorwaarts is :D

En dan zijn de driehoeken niet gelijk, who cares? Jeetje, ik zou willen dat ik zulke plaatjes kon neerzetten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 15:53 



 
Profiel   

Wellicht interresant voor dit topic over biomechanica: in de app protractor kun je heel goed lijnen en graden van de bewegingshoek vast stellen en leggen. Ik gebruik het voor mijn werk maar ook al kunnen gebruiken om ruiters wat meer inzicht te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 16:02 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Elisa2 schreef
Maar het verschil is dat bovenstaande paard niet verzameld loopt...dus ik denk dat er weinig sprake is van kleinere hoeken in het achterbeen.

Dit is wat mij betreft een plaatje waarbij het paard een actief achterbeen houdt in de uitgestrekte draf vanuit de verzameling waarbij nog steeds het voorbeen meer ruimte heeft en zo hoort het ook. Verschil zit er in of het achterbeen er wel onder wordt gezet (verzameling) of er achter blijft. (in drie stukken lopen).
https://www.dressuur.nl/artikelen/rijte ... imen/6747/

Oooohhh Charlotte Dujardin......

En dit vind ik dus een prachtig plaatje van een paard wat actief, met impuls, takt, in balans, energiek voorwaarts is :D

En dan zijn de driehoeken niet gelijk, who cares? Jeetje, ik zou willen dat ik zulke plaatjes kon neerzetten :D


Als de driehoeken gelijk zouden blijven zou ze daar waarschijnlijk niet gereden hebben... :o

Ik denk eigenlijk dat kennis van biomechanica zonder rijtechnische kennis iets mist..het een kan niet zonder het ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 16:10 



 
Profiel   

Het doel is toch ook schoudervrijheid? Wat is de gedachte achter gelijke driehoeken hebben?
Mijn interpretatie is dat bij ongelijke driehoeken in eerste instantie het kan betekenen dat het paard op de voorhand loopt maar dat de rest van het lichaam daar ook aanwijzingen naar geeft. Ik mijn filmpje zijn de driehoeken ongelijk maar zoals Elisa ook opmerkt: stijf ook in het lichaam. Dit dier loopt dus overduidelijk op de voorhand. Bij een positief lichaam gebruik me ongelijke driehoeken zou ik me kunnen voorstellen dat schoudervrijheid een rol speelt hierin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 16:22 



 

Charlotte rijd Valegro voor wat hij waard is en dat is heeel veel dichterbij het volmaakte doel kun je denk ik niet komen, elk paard heeft in meer of mindere mate niet alles in huis voor een 10

In drie stukken!!!! daar verschillen we duidelijk van mening

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 16:37 



 
Profiel   

Ik vind dit gedoe met lijntjes en foto's niet zo interessant als het gaat om fouten kijken. Ieder paard verliest wel eens takt en dat zie je nog veel makkelijker op een foto. Maar wat wel misschien interessant is, is om ideeën te vergelijken en te vergelijken: waar ben ik nou eigenlijk naar op zoek met rijden?

Avalanche81 schreef
Elisa2 schreef
Maar het verschil is dat bovenstaande paard niet verzameld loopt...dus ik denk dat er weinig sprake is van kleinere hoeken in het achterbeen.

Dit is wat mij betreft een plaatje waarbij het paard een actief achterbeen houdt in de uitgestrekte draf vanuit de verzameling waarbij nog steeds het voorbeen meer ruimte heeft en zo hoort het ook. Verschil zit er in of het achterbeen er wel onder wordt gezet (verzameling) of er achter blijft. (in drie stukken lopen).
https://www.dressuur.nl/artikelen/rijte ... imen/6747/

Oooohhh Charlotte Dujardin......

En dit vind ik dus een prachtig plaatje van een paard wat actief, met impuls, takt, in balans, energiek voorwaarts is :D

En dan zijn de driehoeken niet gelijk, who cares? Jeetje, ik zou willen dat ik zulke plaatjes kon neerzetten :D


De driehoeken gelden alleen voor een bepaald moment in de bewegingsafloop. Hier is gewoon prima takt te zien. Het pijpbeen van het achterbeen is symmetrisch met de bovenarm van het diagonale been. Als dat verloren gaat, heb je geen takt meer. Takt staat niet voor niets op één, naar mijn idee staat zowel takt als ontspanning voor het feit dat je een paard moet verbeteren ín z'n natuurlijke bewegingsafloop en dat je hem dus eigenlijk zo min mogelijk in de weg moet zitten.

FleurSandro schreef
Avalanche81 schreef
@ FleurSandro: Kijk eens naar de lijn van het paard zelf? Is netjes horizontaal. Paard loopt in een mooi horizontaal evenwicht, met voldoende impuls.
Ik snap ook niet waarom je hem in deze fase hoger zou willen instellen, dan ben je waarschijnlijk al je schwung kwijt. Ik zou hem persoonlijk nog wat lager instellen, niet perse ronder, want paard heeft een vrij zware hals, en ademen is belangrijk :D dus in dit geval wil ik er het neusje wel uit houden, zodat hij voldoende ruimte in de kaak houdt. Maar ik vind de nek het hoogste punt de grootste waanzin die ik ooit gehoord heb. Dat is leuk voor de wedstrijdhouding, maar nu wil je toch gewoon constructief trainen?
Ik denk als je hem nu hoger instelt, dat hij zich vastzet achter de schoft, ben je gelijk al je impuls kwijt. Zonde.


Dankjewel voor de verheldering! Ik rij hem ook zeker niet hoger dan dit hoor, eerder lager en uiteraard lekker de hand volgen naar lang en laag :j
Ik had in dit topic gelezen over dat de nek het hoogste punt moet zijn en als ik dan heel precies moest zijn is dat hier net niet het geval maar hij is ook nog lang niet zo ver in de training dus dat neem ik voor nu ook niet aan als "fout". :D


De nek is hier gewoon hoogste punt hoor. En dat is prima. Het heeft geen zin om dat op de millimeter uit te gaan zitten tekenen. Waar het hele "nek is het hoogste punt" om gaat, is dat het paard een continue, gelijkmatige boog vormt met de hals, zonder ergens excessief af te knikken.
Uiteraard is de nek niet meer het hoogste punt als je meer richting voorwaarts-neerwaarts gaat.
Wat ik zie bij je haflinger, is dat de houding zo op de foto prima is, maar ik zie wel spanning in de hals. Om die spanning weg te krijgen, kan je iets zakken naar voorwaarts neerwaarts of de nek wel het hoogste punt houden, maar de neus er iets meer uit. Bij beide opties gaat het waarschijnlijk niet eens om de houding, maar om het feit dat je continu ruimte geeft aan de hoofd en de hals. Daar ontspannen ze meestal wel van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 16:38 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Om niet helemaal kinderachtig te doen na mijn gezeur over de foto's :+

Hier een hele slechte foto van mij en Jam :D
Express deze gekozen, want daar is veel op te zien, een goede foto van Jam was niet leuk om te beoordelen geweest.
Er is namelijk veel fout op deze foto... ben benieuwd wat jullie er allemaal in zien. Biomechanisch is er in ieder geval genoeg niet pluis :+
Ik voelde toen veel en zie dat ook.
(Was zijn eerste keer op wedstrijd, en een seconde daarna trok hij een sprint over de hekjes heen, dus echt een top moment :') )


[ [url=m/PBJ7Ca.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuke foto inderdaad C. Ik ben niet zo van het "strepen en driehoekjes" trekken, maar het is wel duidelijk dat Jam daar niet van achteren naar voren nageeflijk is. Onderhals (zoals je zegt, hals niet vanuit de schoft gedragen/gebogen) en loopt uit de rug. Je ziet de spanning er goed aan.

Foto's van onze 4-jarige (mn dochter erop). Ik mag ze gebruiken. :+

Foto 1.
[ img ]

Foto 2
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 16:53 



 
Profiel   

Sanne: 100% mee eens :j

Ook wat betreft die gelijke boog, je wilt die hele halsspier aangespannen zien (bovenhals uiteraard). En dat is een punt wat ik weleens mis.

Ik vind bewegingsafloop echt super interessant, en als je naar de hoeken in de gewrichten kijkt, zegt dat ook echt heel veel. Maar ook de lijn van het hele lijf, hoe die is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 17:21 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Sanne: 100% mee eens :j

Ook wat betreft die gelijke boog, je wilt die hele halsspier aangespannen zien (bovenhals uiteraard). En dat is een punt wat ik weleens mis.

Ik vind bewegingsafloop echt super interessant, en als je naar de hoeken in de gewrichten kijkt, zegt dat ook echt heel veel. Maar ook de lijn van het hele lijf, hoe die is.

Veel waardevollere informatie dan de gelijke driehoekjes, die imo enkel informatie geven over de balans in arbeidsdraf

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 17:31 



 
Profiel   

996981 schreef
Avalanche81 schreef
Sanne: 100% mee eens :j

Ook wat betreft die gelijke boog, je wilt die hele halsspier aangespannen zien (bovenhals uiteraard). En dat is een punt wat ik weleens mis.

Ik vind bewegingsafloop echt super interessant, en als je naar de hoeken in de gewrichten kijkt, zegt dat ook echt heel veel. Maar ook de lijn van het hele lijf, hoe die is.

Veel waardevollere informatie dan de gelijke driehoekjes, die imo enkel informatie geven over de balans in arbeidsdraf


Die driehoekjes zijn volgens mij een eigen leven gaan leiden, het gaat om de takt toch? dus de symmetrie van het voor- en achterbeen.
Uiteindelijk kan je naar alle verschillende onderdelen kijken en dat zegt dat iets over het geheel. En soms ook niet :D Ik vind sowieso (in stilstand en beweging) vloeiende lijnen een goeie eerste indruk, maar dat is wel lastig te beschrijven. Dat een paard nergens echt hoekig of deukig hoort te zijn. En spierspanning beschrijven op een foto is ook lastig.
Bijv. het paard van Babootje geeft een mooi plaatje qua houding, blijft ook mooi in takt, ook mooie soepele lijnen. Het enige wat ik op beide foto's zie, is wat spanning in het lage halsgebied. Maar ja, dat kan ook toeval zijn. Je kan niet verwachten dat je een hele proef doorstuurt zonder een keer iets overbodigs aan te spannen :+ :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 17:53 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Bijv. het paard van Babootje geeft een mooi plaatje qua houding, blijft ook mooi in takt, ook mooie soepele lijnen. Het enige wat ik op beide foto's zie, is wat spanning in het lage halsgebied. Maar ja, dat kan ook toeval zijn. Je kan niet verwachten dat je een hele proef doorstuurt zonder een keer iets overbodigs aan te spannen :+ :D


Klopt helemaal. Bij de eerste foto nog wat meer dan de 2e. Paard is 4 en op concours (de tafeltjes van de jury waren aan de andere kant van de bak.). Beide momenten dus best spannend voor m.
Bij de eerste foto ziet hij wat en drukt zich op. Blijft achter nog wel lopen. Ziet er dan nog aardig uit, maar eigenlijk heb je daar - omdat hij zich zo opdrukt - niet heel veel te vertellen :D. Een beetje een Jam momentje, zeg maar. Nooit een saai moment met hem.

Ik vind inderdaad ook dat je moet kijken naar het hele paard. Komt het paard vanuit de achterhand en draagt het achterbeen, kan het in zo'n ruime midden, dan wel uitgestrekte draf prima dat het paard ruimer aan de voorkant is dan de achterkant. Omdat ie daar de fysieke mogelijkheid voor heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 18:02 



 
Profiel   

Babootje schreef
sanne83 schreef
Bijv. het paard van Babootje geeft een mooi plaatje qua houding, blijft ook mooi in takt, ook mooie soepele lijnen. Het enige wat ik op beide foto's zie, is wat spanning in het lage halsgebied. Maar ja, dat kan ook toeval zijn. Je kan niet verwachten dat je een hele proef doorstuurt zonder een keer iets overbodigs aan te spannen :+ :D


Klopt helemaal. Bij de eerste foto nog wat meer dan de 2e. Paard is 4 en op concours (de tafeltjes van de jury waren aan de andere kant van de bak.). Beide momenten dus best spannend voor m.
Bij de eerste foto ziet hij wat en drukt zich op. Blijft achter nog wel lopen. Ziet er dan nog aardig uit, maar eigenlijk heb je daar - omdat hij zich zo opdrukt - niet heel veel te vertellen :D. Een beetje een Jam momentje, zeg maar. Nooit een saai moment met hem.


Ondanks spanning zie je overduidelijk dat dit ook een paard met veel aanleg/talent is. Menig paard krijg je met dergelijke spanning niet zo acceptabel op de foto. Je ziet duidelijk dat het paard richting standje plank (even grof gezegd) gaat maar lijkt tegelijkertijd nog wat balans te houden. Leuk dier!
Als vergelijkingsmateriaal, heb je ook thuis training op beeld? Zou het wel leuk vinden dat met elkaar te vergelijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 18:06 



 
Profiel   

Jawel maar filmpjes. Overigens is hij thuis ook wel spooky soms. Het is best een kijkerige, deze. Moet nog veel leren. Lekker mee op concours.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-12-21 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 18:23 



 
Profiel   

Babootje schreef
sanne83 schreef
Bijv. het paard van Babootje geeft een mooi plaatje qua houding, blijft ook mooi in takt, ook mooie soepele lijnen. Het enige wat ik op beide foto's zie, is wat spanning in het lage halsgebied. Maar ja, dat kan ook toeval zijn. Je kan niet verwachten dat je een hele proef doorstuurt zonder een keer iets overbodigs aan te spannen :+ :D


Klopt helemaal. Bij de eerste foto nog wat meer dan de 2e. Paard is 4 en op concours (de tafeltjes van de jury waren aan de andere kant van de bak.). Beide momenten dus best spannend voor m.
Bij de eerste foto ziet hij wat en drukt zich op. Blijft achter nog wel lopen. Ziet er dan nog aardig uit, maar eigenlijk heb je daar - omdat hij zich zo opdrukt - niet heel veel te vertellen :D. Een beetje een Jam momentje, zeg maar. Nooit een saai moment met hem.

Ik vind inderdaad ook dat je moet kijken naar het hele paard. Komt het paard vanuit de achterhand en draagt het achterbeen, kan het in zo'n ruime midden, dan wel uitgestrekte draf prima dat het paard ruimer aan de voorkant is dan de achterkant. Omdat ie daar de fysieke mogelijkheid voor heeft.


Dat is dan ook gelijk de beperking van foto's kijken :D Misschien liep hij een paar momenten hiervoor wel met een perfect ontspannen hals en oogt het plaatje nu slechter, maar misschien liep hij wel veel te diep en richt hij zich hierdoor mooi op, waardoor het plaatje mooier oogt. Dat zie je allemaal niet terug op de foto.

Ik vind inderdaad dat hij nog aardig soepel blijft doorlopen bij spanning :) De foto is wel van opzij, maar ik zie geen weggedrukte rug of taktverlies.

Hhmja, je laatste zin ben ik het niet helemaal mee eens. Een echte uitgestrekte draf zou de takt moeten behouden. Als voor ruimer is dan achter, behoudt je dus de takt niet. Nou denk ik niet dat je paard daar gelijk kapot door gaat ofzo, ze kunnen ook spaanse stap of draf, maar consequent de takt uit je paard trainen, is niet zo'n goed idee, volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 18:24 



 
Profiel   

Ben ik met je eens Sanne. Ik vind filmpjes daarom ook echt wel makkelijker te beoordelen dan foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 18:25 



 
Profiel   

Ik hoor veel over waardeloze lijntjes en de driehoeken. Maar die lijntjes en driehoeken zeggen wel wat over takt, balans en gedragenheid.

Zal proberen een voorbeeld te geven....Neem een rechthoekig blok hout, als zijnde paard...Zet vier pootjes (uhh beentjes) recht onder het hout dan zal dit stuk hout in balans staan. Laat je het hout op twee houtjes staan, altijd diagonaal natuurlijk anders valt het blokje om. Als er dan twee houtjes (diagonaal) omhoog/naar voren worden gebracht zal het blok hout beter in balans blijven als beide even hoog worden opgetrokken/naar voren gaan. De twee houtjes die het blok dan moeten dragen hebben het meest kracht en stabiliteit als ze zo recht mogelijk onder het blok staan.

Ik zeg niet dat je geen winst of prijzen kan halen met paarden die niet in balans lopen. Want dat gebeurt volop.

Een paard dat in balans en takt gaat zal de oefeningen makkelijker kunnen uitvoeren en lichamelijk minder schade oplopen. Een paard dat niet in balans loopt is ook moeilijker te rijden voor de ruiter. Die zal van voor zijn handen letterlijk en figuurlijk vol hebben om hem "bijelkaar" te houden, omdat het paard te weinig op eigen benen loopt.

Ook zijn we toch met dressuur bezig om de belasting van de voorhand naar de achterhand te krijgen? Eerst gelijk verdeeld over voor en achter en dan op de achterhand. Het doorveren van de koten geven daar echt informatie over.

Wat de meesten steeds door elkaar halen is dat de draf een tweetakt is. Een draagfase en een zweeffase. Aan de draagfase kun je makkelijker zien of een paard in balans loopt en of het de voor of achterhand het meest belast. Aan de zweeffase (dan zie je alleen de driehoeken) zie je of het paard in takt gaat, of het achterbeen goed en ver genoeg ondertreedt en of het achterbeen langer op de grond blijft dan het voorbeen.

En jaaaaaa het zijn momentopnames en jaaaaa een ronde verder of een minuut later kan het anders zijn. Maar als je zelf er een beetje kijk op krijgt kan je je eigen filmpjes eens vaker stil zetten en kijken of het slechts een moment is of een tendens.

En degenen die het niet interessant vinden hoeven hier niet te blijven hoor :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 18:33 



 
Profiel   

Danique_G schreef
https://youtube.com/shorts/zrkzYa7nyBw?feature=share

Ik snap echt niet hoe die kwaliteit zo matig is geworden hoor. Lijkt wel 2005 opeens. Als iemand de magische tip heeft hoor ik het graag
Bewust geluid weggehaald zodat je niet mijn instructies hoort. Ik heb een mening maar ik wil jullie beeld niet onbewust beïnvloeden. Veel plezier!


Zoals eerder geopperd nu met standfoto
[ img ]

Enkel met zadel en geen harde ondergrond dus even de vraag of ik werkelijk wat toevoeg. Wilde graag m’n nieuwe dekje showen
Je ziet goed aan de bespiering dat ze nog niet volledig door haar lijf loopt. Ze heeft een wat recht achterbeen voor mijn gevoel. Vind haar ook redelijk recht gebouwd, niet erg opwaarts. Haar schouders lijken me wat steiler. Haar lendenen zijn wat strak voor mijn gevoel. Heb het gevoel dat haar bips naar verhouding ook wat steiler mag. Lijkt ook wat te reflecteren aan hoe ze loopt onder zadel. Daargelaten dat ze inderdaad jong is. Ik vind bouw beoordelen lastig overigens

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 18:45 



 
Profiel   

sanne83 schreef
996981 schreef

Veel waardevollere informatie dan de gelijke driehoekjes, die imo enkel informatie geven over de balans in arbeidsdraf


Die driehoekjes zijn volgens mij een eigen leven gaan leiden, het gaat om de takt toch? dus de symmetrie van het voor- en achterbeen.
Uiteindelijk kan je naar alle verschillende onderdelen kijken en dat zegt dat iets over het geheel. En soms ook niet :D Ik vind sowieso (in stilstand en beweging) vloeiende lijnen een goeie eerste indruk, maar dat is wel lastig te beschrijven. Dat een paard nergens echt hoekig of deukig hoort te zijn. En spierspanning beschrijven op een foto is ook lastig.
Bijv. het paard van Babootje geeft een mooi plaatje qua houding, blijft ook mooi in takt, ook mooie soepele lijnen. Het enige wat ik op beide foto's zie, is wat spanning in het lage halsgebied. Maar ja, dat kan ook toeval zijn. Je kan niet verwachten dat je een hele proef doorstuurt zonder een keer iets overbodigs aan te spannen :+ :D

Takt beoordeel je door te kijken naar de beenzetting. Wat voegen de driehoeken daar aan toe?

De ts kan ons daar denk ik meer uitleg over geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 18:53 



 
Profiel   

Babootje schreef
Jawel maar filmpjes. Overigens is hij thuis ook wel spooky soms. Het is best een kijkerige, deze. Moet nog veel leren. Lekker mee op concours.


Beetje een vaag filmpje van ruim een half jaar geleden. Iedere dag doen we wat anders. Soms wat ronder, dan weer wijken of schouder binnenwaarts. 20 minuten was toen nog genoeg. Nu kan hij alweer wat langer.
Mexx heeft en heel goede galop, kan stappen voor een 10 (9 hebben we op concours vaak gehad) en zn draf mag er ook best zijn. Hij is alleen wat klein :D :D

https://www.youtube.com/watch?v=xfouWhAERo4

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 18:59 



 

Babootje schreef
Babootje schreef
Jawel maar filmpjes. Overigens is hij thuis ook wel spooky soms. Het is best een kijkerige, deze. Moet nog veel leren. Lekker mee op concours.


Beetje een vaag filmpje van ruim een half jaar geleden. Iedere dag doen we wat anders. Soms wat ronder, dan weer wijken of schouder binnenwaarts. 20 minuten was toen nog genoeg. Nu kan hij alweer wat langer.
Mexx heeft en heel goede galop, kan stappen voor een 10 (9 hebben we op concours vaak gehad) en zn draf mag er ook best zijn. Hij is alleen wat klein :D :D

https://www.youtube.com/watch?v=xfouWhAERo4


maakt zijn eigen wel groot, leuk paard om mee te werken lijkt me

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:06 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Danique_G schreef
https://youtube.com/shorts/zrkzYa7nyBw?feature=share

Ik snap echt niet hoe die kwaliteit zo matig is geworden hoor. Lijkt wel 2005 opeens. Als iemand de magische tip heeft hoor ik het graag
Bewust geluid weggehaald zodat je niet mijn instructies hoort. Ik heb een mening maar ik wil jullie beeld niet onbewust beïnvloeden. Veel plezier!


Zoals eerder geopperd nu met standfoto
[ [url=m/f5GwVY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enkel met zadel en geen harde ondergrond dus even de vraag of ik werkelijk wat toevoeg. Wilde graag m’n nieuwe dekje showen
Je ziet goed aan de bespiering dat ze nog niet volledig door haar lijf loopt. Ze heeft een wat recht achterbeen voor mijn gevoel. Vind haar ook redelijk recht gebouwd, niet erg opwaarts. Haar schouders lijken me wat steiler. Haar lendenen zijn wat strak voor mijn gevoel. Heb het gevoel dat haar bips naar verhouding ook wat steiler mag. Lijkt ook wat te reflecteren aan hoe ze loopt onder zadel. Daargelaten dat ze inderdaad jong is. Ik vind bouw beoordelen lastig overigens


Ik vind het heel vriendelijk gereden. En ook een heel aardig paard. Ik denk dat als je wat meer impuls vraagt en je handen wat meer op 1 plek houd (als een bijzetje :+ ) je dan al een heel ander paard ziet.
Dus wat mij betreft ontbreekt de impuls en ben je wat "te vriendelijk" aan de voorkant, waardoor je de energie aan de voorkant weg laat lopen. Als je nu meer zou begrenzen, maar niet de impuls opwekt loop je het risico dat je van voor naar achter rijdt. Het beeld nu in de video kan zeker geen kwaad, maar je wil meer aansluiting van achter naar voor. Dus eerst impuls, schakelen, dan elastisch maken door wat meer buigen (maar niet verbuigen) zijgangen, schouder binnenwaarts etc etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen