Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 12:58

Avalanche81 schreef:
Ik ben enthousiast over een discussie hierover :j

En nogmaals, foto's en filmpjes kijken is hartstikke leuk, maar ik denk dat driehoekjes weinig zeggen, en persoonlijk wil ik juist geen gelijke driehoeken. Ik wil een paard waarbij de hoeken in de gewrichten in de achterbenen verkleind worden, waardoor het voorbeen er uit kan komen, maar juist dat is alleen maar mogelijk als een paard van achter flink afzet.

Verder moet je denk ik realistisch zijn dat je in een draf, en zeker als die groter wordt, je at best een horizontaal evenwicht bereikt, en gezien het paard normaal 70% van het gewicht op de voorhand heeft, is dat best spectaculair.


Biomechanica zegt denk ik meer dan je denkt...Snap niet wat je met je laatste zin bedoelt? Wil je juist het gewicht op de voorhand?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 13:05

darkadia schreef:
Leuk topic, en leerzaam om meer te gaan zien. Ik wil ook wel wat (zeker niet perfecte) plaatjes delen hoor :) (geen idee wat mijn onderbeen op de 1e foto aan het doen was :') )

Zijn stills uit filmpjes, gezien ik meestal alleen ben op stal.

[ [url=m/B5UKRX.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mfhURZ.png]Afbeelding[/url] ]


Bovenste foto:
Paard inde zweeffase: Mooie gelijke driehoeken. Achterbeen en voorbeen “raken” elkaar ter hoogte van been ruiter, dus een goed ondertredend achterbeen. Voet achterbeen lijkt meer op de grond te staan dan voorbeen, dus lijkt voorbeen eerder te vertrekken. Er is geen sprake van een zweefmoment, misschien door wat te weinig impuls. Hals mooi op lengte en neus op loodlijn. Dit paard lijkt taktmatig goed te lopen.

Onderste foto: idem, alleen zou voorbeen wat meer naar voren kunnen grijpen.
Als je van beide een draagfase zou hebben denk ik dat bovenste paard wat meer zou dragen dan onderste.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:26

manubres schreef:
Danique_G schreef:
https://youtube.com/shorts/zrkzYa7nyBw?feature=share

Ik snap echt niet hoe die kwaliteit zo matig is geworden hoor. Lijkt wel 2005 opeens. Als iemand de magische tip heeft hoor ik het graag
Bewust geluid weggehaald zodat je niet mijn instructies hoort. Ik heb een mening maar ik wil jullie beeld niet onbewust beïnvloeden. Veel plezier!


Ik heb je filmpje bekeken. En de beelden meerdere keren stil gezet. Natuurlijk is een beeld een momentopname. En het kan wisselen. Maar over het algemeen zag ik:

Bij draagfase: Paard dat dragend voorbeen recht onder de massa zet en dragend achterbeen dicht bij de massa houdt. De pijp van het achterbeen dat niet op de grond staat en opperarm voorbeen dat niet op de grond staat zijn vrijwel gelijk. Ik kan de doorvering van de koten niet goed zien. Maar dit paard loopt in balans. Dit komt denk ik ook door het tempo dat niet te hoog ligt. Denk wel dat de voorkoten meer zullen doorveren dan de achterkoten, maar dat is een aanname.

Bij zweeffase: Paard lijkt geen gelijke driehoeken te maken. Achterbeen komt niet tot been van de ruiter en maakt geen driehoek met het voorbeen (ze zouden elkaar moeten "raken"). Er lijkt ook geen zweefmoment te zijn. Soms komt het voorbeen ook niet mooi naar voren, maar dat komt mss omdat soms de neus wat achter de loodlijn is.

Ik zou zeggen over dit paard: gaat in goede balans, mist soms wat takt, zou meer achter geactiveerd mogen worden.



Dank voor je analyse! Ben ik het helemaal mee eens. Je aanname over het doorzakken van de Koot klopt :j
waar ik mij niet in kan vinden is het duiken achter de loodlijn. Dit gebeurd enkele keren maar corrigeer ik. Ze zal dit enkele seconden hebben gedaan over het gehele filmpje. Dit is iets wat ik ook absoluut niet wil. Wellicht was het zo op het moment dat je het beeld stilzette.
Paard is jong en nog niet lang onder het zadel. We focussen vooral op takt, impuls en correct onder treden. Ze moet zich lang maken in het hele lichaam en wat voor de loodlijn blijven. Ik vind haar zelf nog tamelijk stijf rond de lendenen. Ze maakt erg veel taktfouten naar mijn idee. De motor moet echt veel meer aan en dit komt haar gang ook niet ten goede. Haar onbalans lost ze het liefste op door te gaan duiken en contact met de hand te ontwijken. Ik vind haar hier en daar zelfs nog een tikje over het tempo lopen. Voor mijn gevoel mag ik wat ik doe met mijn been nog links en rechts iets meer begrenzen met teugel hulpen dan wel zit.
Ze drukt zich het liefste weg over haar rechterschouder en hierdoor zal ze ook niet goed kunnen onder treden.
Nog genoeg te doen !

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:31

manubres schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik ben enthousiast over een discussie hierover :j

En nogmaals, foto's en filmpjes kijken is hartstikke leuk, maar ik denk dat driehoekjes weinig zeggen, en persoonlijk wil ik juist geen gelijke driehoeken. Ik wil een paard waarbij de hoeken in de gewrichten in de achterbenen verkleind worden, waardoor het voorbeen er uit kan komen, maar juist dat is alleen maar mogelijk als een paard van achter flink afzet.

Verder moet je denk ik realistisch zijn dat je in een draf, en zeker als die groter wordt, je at best een horizontaal evenwicht bereikt, en gezien het paard normaal 70% van het gewicht op de voorhand heeft, is dat best spectaculair.


Biomechanica zegt denk ik meer dan je denkt...Snap niet wat je met je laatste zin bedoelt? Wil je juist het gewicht op de voorhand?


Nee, ik denk dat het best spectaculair is bij een gang waar je door hoe de gang is, je never nooit een situatie krijgt waarbij je meer gewicht op de achterhand hebt, het best knap is om er 50/50 van te maken.
manubres schreef:
Achterbeen en voorbeen “raken” elkaar ter hoogte van been ruiter, dus een goed ondertredend achterbeen.


Ja, het been treedt onder, maar...... wat je wilt is impuls. De hoeken in de gewrichten zijn vrij groot, en die wil je kleiner zien in het achterbeen, en dat vertelt ons iets over of dat been ook echt draagt. 2 gelijke driehoeken zie je ook bij paarden op de manege, die totaal niet dragen en op de automatische piloot hun rondjes lopen.

Ik zou op beide foto's de teugels korter pakken, paard alerter maken op mijn been, en een paar pittige overgangen gaan maken, wijken, zodat de psoas ook actief is, en dan gaat paard veel meer swingen, dan zul je hem ook echt van achter uit gaan zien lopen.
Dan gaat paard niet harder, maar de motor is aan.


manubres schreef:
Avalanche81 schreef:
@ manubres: Ik mis lengtebuiging op jouw foto vooral. Paard loopt over tempo waardoor hij wat op de voorhand valt. Ik denk dat als je wat meer rechtop gaat zitten, je binnenbeen laat vallen, buitenteugel erbij houdt en op de binnenhand wat lucht geeft, kan hij het binnenachterbeen kwijt, en komt hij leuker de bocht door . Wat ik vooral zie hier is balansverlies.
Je paard valt op de binnenschouder, en is daardoor uit balans.


Ik rij hier volgens mij nog op een rechte lijn :o Maar het gaat hier om analyse van de biomechanica van het paard en niet die van mij. Maar ik zou inderdaad wel wat meer rechterop kunnen zitten :D Dit was mijn 4 jarige ruin, net onder het zadel. Helaas is hij er niet meer, dus kan ik het niet meer verbeteren...Maar hij had sowieso moeite met balans en dragen, was wat slap achter en bodemnauw voor wat hem wat betreft balans ook parten speelde.

Maar jouw biomachanica heeft een enorme invloed op het paard.
Een ruiter die inknikt maakt het het paard onmogelijk om correct in te buigen, een ruiter die niet rechtop zit, en geen goede aanspanning heeft van de core spieren creëert een paard dat op de voorhand loopt, een ruiter die teveel aan de binnenteugel zit, blokkeert het binnenachterbeen, en ruiter die het binnenbeen erin drukt, drukt de buitenschouder eruit.
Veel paarden hebben moeite met balans, omdat ze voortdurend voor de ruiter aan het compenseren zijn. Bodemnauwheid is iets waar je mee kunt werken door lateraal werk te gaan doen, zoals al heel simpel wat wijken voor de kuit, maar ook schoudervoor, een schouder binnenwaarts.

Je kunt de ruiter simpelweg niet buiten beschouwing laten. Vaak als die ruiter goed zit, het paard aan de hulpen heeft, en het paard niet blokkeert, gaan paarden al zoveel beter lopen, en dan heb je rijtechnisch nog helemaal niets gedaan.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 14-12-21 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 13:31

Danique_G Je kan het zelf al mooi analyseren, dus gaat vast goedkomen.

Het niet kunnen ondertreden zou ook met een blokkade ergens te maken kunnen hebben.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:31

Mkango schreef:
996981 schreef:
In de basis is het overigens wel een interessante discussie wat biomechanisch wel, of niet correct is. Biomechanica wordt vaak gezien als vaststaande feiten, gebaseerd op wetenschap. In feite is het echter niets anders dan bewegingsleer. Gezien ieder mens en ieder dier een ander (vermogen tot bepaalde mate van) bewegen heeft, bestaat er imo niet zoiets als dé biomechanica. Er valt immers niet wetenschappelijk vast te stellen hoe een levend dier hoort te bewegen
En dat is imo ook de fout die hier op Bokt gemaakt wordt: men denkt dat biomechanica voorschrijft hoe een paard correct hoort te bewegen - gebaseerd op een ideaal getekend plaatje, maar lang niet ieder paard voldoet aan dat ideale plaatje met de ideale bouw en de ideale paslengte -, terwijl dat juist het omgekeerde is. Biomechanica kijkt naar hoe een organisme beweegt, niet hoe het "hoort" te bewegen, en past daar natuurkundige principes op toe. Hier gebeurt het omgekeerde. Imo is het in de paardenwereld niets meer dan een hippe term geworden voor iets waar al eeuwenlang over gediscussieerd en geschreven wordt: wat is, in de dressuur, de correcte manier van bewegen? Ik vind het iig altijd wel vermakelijk hoe Bokt een keer de klok heeft horen luiden en meteen denkt dat ze experts zijn op een gebied van wetenschap waar mensen jarenlang voor studeren. :+


Hier ook helemaal mee eens, sowieso is het belangrijk om de bouw van een paard mee te nemen en hoe het zelf beweegt in vrije beweging en onder een ruiter. Een paard met een traag en/of lang achterbeen van nature geeft heel snel een heel ander beeld dan een die dat niet heeft. Een sterk sabelbenig achterbeen geeft ook vaak optisch bedrog dat deze goede gebogen wordt terwijl de buiging in het spronggewricht ontzettend tegen kan vallen. Een overbouwd paard die achter hoog in het kruis blijft geeft ook een ander beeld in de verzameling dan een die dat niet heeft terwijl de mate van verzameling wel hetzelfde kan zijn.
Dit zijn allemaal punten die je eigenlijk ook mee zou moeten nemen in zo'n discussie en wat beter te zien is op bewegend beeld.

Ik denk dat ene meneer de Lange een beetje doorgeslagen is in zijn biomechanica ideen op Facebook waar het vooral bashen is op ruiters die vaak meer talent hebben in hun pink dan degene die al het commetaar hebben en zelf vaak geen fatsoenlijke L proef door kunnen komen.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 13:38

Avalanche81 Het topic gaat over analyseren biomechanica. En zeker kan de ruiter en de manier van trainen en rijden daar invloed op hebben.

En ik ben het dus totaal niet met je eens dat spectaculair ten koste zou moeten gaan van de basis. Teveel paarden gaan in de top op de voorhand door een te spectaculair voorbeen en een niet meekomend achterbeen, waardoor een paard uit balans gaat en veel belasting op de voorhand krijgt. Dressuur is niet bedoelt dat wij spectaculaire paarden zien, maar om een paard dusdanig te trainen dat het zijn lichaam zo goed mogelijk kan gebruiken en het gewicht steeds meer door de achterhand wordt gedragen.

En impuls (van achteruit) is zeker belangrijk. Maar hard lopen niet, want dan raakt een paard sneller uit balans.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 13:43

Elisa2...
Doorgeslagen waarom? Het gaat er puur om dat de basis (ook in de topsport) steeds minder in orde is. Spectaculair is het nieuwe normaal. Maar takt, balans en gewicht op het achterbeen is steeds minder in orde. Maar misschien moeten we het oude normaal loslaten en andere waarden en normen instellen in de dressuur...

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:47

manubres schreef:
En ik ben het dus totaal niet met je eens dat spectaculair ten koste zou moeten gaan van de basis.

Fijn dan, dat dat ook helemaal niet is wat ik zeg :D


manubres schreef:
Teveel paarden gaan in de top op de voorhand door een te spectaculair voorbeen en een niet meekomend achterbeen, waardoor een paard uit balans gaat en veel belasting op de voorhand krijgt.

Op met moment dat het achterbeen niet meekomt en een paard op de voorhand gaat, ga jij geen pirouettes rijden hoor :D weet je hoe moeilijk het is om een paard zo te sluiten, dat je er zulke strakke pirouettes uit krijgt? Een werkpirouette is al verrekte moeilijk, en een enorme krachtsinspanning.
Dat is gewoon technisch helemaal niet mogelijk zonder een meekomende achterhand.

Heb je weleens op een paard gezeten wat echt gáát in een uitgestrekte draf? Ik wel namelijk, en de eerste keer ging ik er bijna naast, zo onwijs veel impuls komt daarbij kijken....... geloof me, als de achterhand niet meekomt, is er no way dat dat voorbeen er zo uitkomt.
manubres schreef:
Maar hard lopen niet, want dan raakt een paard sneller uit balans

Ook dat is niet wat ik zeg. Ik heb regelmatig commentaar dat een paard over het tempo wordt gereden, en volgens mij is mijn stokpaardje dat ruiters denken een paard nageeflijk, recht en op de achterhand te krijgen door zo hard mogelijk door de bak te scheuren. Wat helemaal niet werkt, want dat paard wordt alleen maar schever en stijver.

manubres schreef:
Spectaculair is het nieuwe normaal. Maar takt, balans en gewicht op het achterbeen is steeds minder in orde.
nah, takt, balans en een goede gewichtverdeling geven spectaculaire beelden.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:48

manubres schreef:
Elisa2...
Doorgeslagen waarom? Het gaat er puur om dat de basis in de topsport steeds minder in orde is. Spectaculair is het nieuwe normaal. Maar takt, balans en gewicht op het achterbeen is steeds minder in orde. Maar misschien moeten we het oude normaal loslaten en andere waarden en normen instellen in de dressuur...


Als ik kijk naar een Jessica of Helene Langehaneberg dan zie ik een prachtige basis en fijne dressuur. Het gaat om bepaalde rijstijlen waar het mis gaat qua basis en zeker mag daar over gediscusieerd worden.

Maar in deze discussies wordt het vaak heel zwart/ wit, negatief gebracht en alles over een kam geschoren op basis van zogenaamde biomechanica vanaf een foto door mensen die zelf vaak nooit een paard opgeleid hebben tot het hoogste niveau. Daar erger ik me aan, discussie zonder nuances en vaak met een enorm gebrek aan rijtechnische kennis.

Zolang het niet die kant op gaat vind ik een discussie prima.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:50

manubres schreef:
Elisa2...
Doorgeslagen waarom? Het gaat er puur om dat de basis (ook in de topsport) steeds minder in orde is. Spectaculair is het nieuwe normaal. Maar takt, balans en gewicht op het achterbeen is steeds minder in orde. Maar misschien moeten we het oude normaal loslaten en andere waarden en normen instellen in de dressuur...

Dat heeft toch met rijkunst te maken? Het woord biomechanica wordt in mijn oven structureel misbruikt door een grote groep.

Wat versta jij onder biomechanisch? Wat is de definitie ervan? Zijn dat niet zaken die je uiteen moet zetten om een nuttige discussie te kunnen voeren?

Waarop zijn de bevindingen die jij aan de hand van deze foto’s doet gebaseerd? Vloeit dat voort uit een opleiding biomechanica?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:50

Wat leuk om te lezen al deze inzichten, meteen even toegepast op een paar screenshots die ik heb.
Het gaat hierbij om een 3,5 jarige haflinger die enkele maanden onder het zadel is.


Afbeelding

Duidelijk te zien dat het gewicht nog teveel op de voorhand is. Zijn achterbeen is sneller weg dan het voorbeen, dus ik denk daardoor een stuwende beweging? Hoofd netjes op de looplijn en nek mag een fractie hoger dan de hals maar goed, hij is jong

aan zijn gewicht wordt gewerkt en staat inmiddels 24/7 met een graasmasker op

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:55

manubres schreef:
darkadia schreef:
Leuk topic, en leerzaam om meer te gaan zien. Ik wil ook wel wat (zeker niet perfecte) plaatjes delen hoor :) (geen idee wat mijn onderbeen op de 1e foto aan het doen was :') )

Zijn stills uit filmpjes, gezien ik meestal alleen ben op stal.

[ [url=m/B5UKRX.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mfhURZ.png]Afbeelding[/url] ]


Bovenste foto:
Paard inde zweeffase: Mooie gelijke driehoeken. Achterbeen en voorbeen “raken” elkaar ter hoogte van been ruiter, dus een goed ondertredend achterbeen. Voet achterbeen lijkt meer op de grond te staan dan voorbeen, dus lijkt voorbeen eerder te vertrekken. Er is geen sprake van een zweefmoment, misschien door wat te weinig impuls. Hals mooi op lengte en neus op loodlijn. Dit paard lijkt taktmatig goed te lopen.

Onderste foto: idem, alleen zou voorbeen wat meer naar voren kunnen grijpen.
Als je van beide een draagfase zou hebben denk ik dat bovenste paard wat meer zou dragen dan onderste.


Draagfase zou ik even moeten gaan zoeken naar het originele filmpje. Te weinig impuls ben ik het absoluut mee eens. Het bovenste paard is van zichzelf voorwaarts, waardoor ik soms te weinig eraan rij. Hij gaat dan vaak harder ipv actiever en duikt wel heel snel achter de loodlijn of drukt zijn rug geheel weg als ik dan die energie van voren wil opvangen. Op dit moment ligt onze focus daarom op juist die lengte wat pakken en daar in balans, ontspannen over de rug kunnen lopen in constant tempo en dat vervolgens ook behouden in overgangen en het schakelen binnen de gangen.

De onderste is eerder juist wat flegmatiek en rijd ik heel veel overgangen mee om hem vlot aan het been te houden en activiteit te krijgen. Hij laat inderdaad wat ruimte bij zijn schouders liggen naar mijn idee. Wellicht dat zijn artrose op C6-C7 daarin ook een rol speelt. Maar ik denk dat het vooral is omdat er nog te weinig gedragen is en nog teveel gewicht op de voorhand. Ook hij heeft snel de neiging te verstrakken in zijn bovenlijn en zich vast te zetten, waardoor we echt stapsgewijs daarmee bezig zijn.
Met beiden rijd ik inderdaad ook zijgangen om de achterbenen specifieker aan te kunnen spreken. Daarnaast werken we ook veel vanaf de grond aan hun balans.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:55

Ik zit er iets meer tussenin als ik mij even mag mengen in de discussie. Ik denk dat Mkango een heel erg scherp punt maakt en Elisa een goede casus geeft. Ik zie een topic zoals dit iets minder negatief in dan jullie (ha sorry dames *D ). de achterliggende gedachte is gewoon een correctgaand paard goed te kunnen onderscheiden en die gedachte is super. Ben het wel eens verder met elisa en Mkango. Wellicht kunnen we het topic wat scherper maken door deze aanvulling. Iedereen stuurt een filmpje met een goede stand foto. Opdracht is dan te beoordelen hoe de bouw is en hoe dat eventueel de motoriek kan beïnvloeden. En hoe de invloed van de ruiter, de bouw van het paard leiden tot het filmpje.

Sowieso zijn wij geen experts op dit gebied. Het zal altijd een beetje “gezellig gissen met z’n alle blijven” Maar voor elke ruiter is enige kennis wel noodzakelijk, de intentie is verder ook waardevol. Gezellig gissen is niet verkeerd, altijd. :j
Laatst bijgewerkt door Raineri op 14-12-21 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 13:56

Avalanche81....Het mag niet heb ik begrepen, maar zou graag een plaatje zien van een paard dat het achterbeen net zo actief gebruikt als het voorbeen...

Daarnaast ben ik met je eens dat als een paard niet in balans loopt het de moeilijke oefeningen niet kan doen. Moet ik wel zeggen dat er vaak veel steun van voren wordt gegeven om een paard in balans te houden. Ook zijn de toppaarden vaak zulke atleten dat ze zelf prima blijven lopen als ze niet helemaal in balans lopen.

Een galop is een hele andere gang dan de draf en zeker is een pirouette niet mogelijk zonder dat het paard tot dragen komt.

En degenen die een paard in takt en balans hebben lopen, dat kan op ieder niveau...geeft nog geen garantie voor winstpunten. Maar voor mij zijn ontspanning, takt, balans, gedragenheid de pijlers van de dressuur.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:00

Wat een interessant topic! Ik lees graag mee! Wellicht kunnen jullie deze gebruiken :)
Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:02

@ FleurSandro: Kijk eens naar de lijn van het paard zelf? Is netjes horizontaal. Paard loopt in een mooi horizontaal evenwicht, met voldoende impuls.
Ik snap ook niet waarom je hem in deze fase hoger zou willen instellen, dan ben je waarschijnlijk al je schwung kwijt. Ik zou hem persoonlijk nog wat lager instellen, niet perse ronder, want paard heeft een vrij zware hals, en ademen is belangrijk :D dus in dit geval wil ik er het neusje wel uit houden, zodat hij voldoende ruimte in de kaak houdt. Maar ik vind de nek het hoogste punt de grootste waanzin die ik ooit gehoord heb. Dat is leuk voor de wedstrijdhouding, maar nu wil je toch gewoon constructief trainen?
Ik denk als je hem nu hoger instelt, dat hij zich vastzet achter de schoft, ben je gelijk al je impuls kwijt. Zonde.


manubres schreef:
Avalanche81....Het mag niet heb ik begrepen, maar zou graag een plaatje zien van een paard dat het achterbeen net zo actief gebruikt als het voorbeen...

Daarnaast ben ik met je eens dat als een paard niet in balans loopt het de moeilijke oefeningen niet kan doen. Moet ik wel zeggen dat er vaak veel steun van voren wordt gegeven om een paard in balans te houden. Ook zijn de toppaarden vaak zulke atleten dat ze zelf prima blijven lopen als ze niet helemaal in balans lopen.

Een galop is een hele andere gang dan de draf en zeker is een pirouette niet mogelijk zonder dat het paard tot dragen komt.

En degenen die een paard in takt en balans hebben lopen, dat kan op ieder niveau...geeft nog geen garantie voor winstpunten. Maar voor mij zijn ontspanning, takt, balans, gedragenheid de pijlers van de dressuur.

Dat heeft niet zoveel nut als je alleen naar lijntjes en driehoekjes kijkt, want dan zie je niet wat ik zie :D
Het zijn juist die hoeken in het gewricht die kleiner worden (de Duitsers noemen het Hankenbiegung) die gedragenheid laten zien.
En dan kan je dus een plaatje zien, waarbij de driehoeken totaal niet gelijk zijn, juist omdat er zoveel impuls van achter komt. Maar een paard heeft een heel lijf, en als dat achterbeen niet zo enorm zou afzetten, zou het lijf letterlijk uit elkaar scheuren. En dat is waarom ik dat hele lijntjes gebeuren grote onzin vind, maar ik ga er graag de discussie over aan :D

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 14:05

996981 schreef:
manubres schreef:
Elisa2...
Doorgeslagen waarom? Het gaat er puur om dat de basis (ook in de topsport) steeds minder in orde is. Spectaculair is het nieuwe normaal. Maar takt, balans en gewicht op het achterbeen is steeds minder in orde. Maar misschien moeten we het oude normaal loslaten en andere waarden en normen instellen in de dressuur...

Dat heeft toch met rijkunst te maken? Het woord biomechanica wordt in mijn oven structureel misbruikt door een grote groep.

Wat versta jij onder biomechanisch? Wat is de definitie ervan? Zijn dat niet zaken die je uiteen moet zetten om een nuttige discussie te kunnen voeren?

Waarop zijn de bevindingen die jij aan de hand van deze foto’s doet gebaseerd? Vloeit dat voort uit een opleiding biomechanica?


Ik heb inderdaad een cursus gedaan, veel met anderen die er verstand van hebben gesproken en studieboeken gelezen. Ik zal eerlijk zeggen dat ik ook nog steeds lerende ben.
Zelf vond het zeer interessant en leerzaam om eens anders naar mijn foto's te kijken en mijn bewegende beelden eens stil te zetten of op slow te zetten.
Het leek me gewoon leuk om samen te kijken.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:09

Avalanche81 schreef:
@ FleurSandro: Kijk eens naar de lijn van het paard zelf? Is netjes horizontaal. Paard loopt in een mooi horizontaal evenwicht, met voldoende impuls.
Ik snap ook niet waarom je hem in deze fase hoger zou willen instellen, dan ben je waarschijnlijk al je schwung kwijt. Ik zou hem persoonlijk nog wat lager instellen, niet perse ronder, want paard heeft een vrij zware hals, en ademen is belangrijk :D dus in dit geval wil ik er het neusje wel uit houden, zodat hij voldoende ruimte in de kaak houdt. Maar ik vind de nek het hoogste punt de grootste waanzin die ik ooit gehoord heb. Dat is leuk voor de wedstrijdhouding, maar nu wil je toch gewoon constructief trainen?
Ik denk als je hem nu hoger instelt, dat hij zich vastzet achter de schoft, ben je gelijk al je impuls kwijt. Zonde.


Dankjewel voor de verheldering! Ik rij hem ook zeker niet hoger dan dit hoor, eerder lager en uiteraard lekker de hand volgen naar lang en laag :j
Ik had in dit topic gelezen over dat de nek het hoogste punt moet zijn en als ik dan heel precies moest zijn is dat hier net niet het geval maar hij is ook nog lang niet zo ver in de training dus dat neem ik voor nu ook niet aan als "fout". :D

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 14:09

Avalanche81....Jij mag jouw mening hebben...Ik ga geen discussie aan. De leer van de biomechanica is er gewoon. Misschien dat jij een ander topic kunt aanmaken voor de leer van waar jij je kennis op baseert? Ik vind alle nieuwe inzichten interessant :o

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:36

manubres schreef:
996981 schreef:

Dat heeft toch met rijkunst te maken? Het woord biomechanica wordt in mijn oven structureel misbruikt door een grote groep.

Wat versta jij onder biomechanisch? Wat is de definitie ervan? Zijn dat niet zaken die je uiteen moet zetten om een nuttige discussie te kunnen voeren?

Waarop zijn de bevindingen die jij aan de hand van deze foto’s doet gebaseerd? Vloeit dat voort uit een opleiding biomechanica?


Ik heb inderdaad een cursus gedaan, veel met anderen die er verstand van hebben gesproken en studieboeken gelezen. Ik zal eerlijk zeggen dat ik ook nog steeds lerende ben.
Zelf vond het zeer interessant en leerzaam om eens anders naar mijn foto's te kijken en mijn bewegende beelden eens stil te zetten of op slow te zetten.
Het leek me gewoon leuk om samen te kijken.

Ik ben benieuwd wat deze (zelf)studie zegt over de hoeken in de voor- en achterbenen. Waarom moeten die gelijk zijn? Is dat niet raar om te verwachten bij ledematen die in de basis anders bewegen en een andere functie hebben?

Ik vind het een interessant onderwerp, maar er is weinig informatie met een wetenschappelijke basis te vinden

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:40

Ik denk dat je naar ieder paard en de situatie individueel moet kijken. Zoals eerder aangegeven is een paard van nature meer op de voorhand en zal ook scheef zijn. Een doel als ruiter is natuurlijk wel om de horizontale en verticale balans optimaal te krijgen. Dus ben het zowel met TS als Avalanche eens.
Ik heb een tijd wat meer naar de fysica/biomechanics gekeken, dus krachten, afzet en dergelijke. Maar een levend dier is daarin moeilijk te vergelijken omdat er veel meer speelt.

Op de universiteit in Utrecht en ook in Zweden+Denemarken werken ze veel met de Q horse, een biomechanisch systeem die de beweging vast legt. Daarin kijken ze dus uiteraard naar het individuele paard en plaatsen ze meerdere sensoren over het hele lijf. Het systeem is tegenwoordig ook goedgekeurd als hulpmiddel bij diagnostiek van kreupelheden. Als je meer over de biomechanica wil weten is dit erg interessant om in te duiken. (Waarbij er overigens hele moeilijke formules gebruikt worden om überhaupt iets over de beweging te mogen zeggen, maar de uitkomsten zijn ook voor iemand zonder biomechanica opleiding te begrijpen :+ )

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:46

Danique_G schreef:
Ik zit er iets meer tussenin als ik mij even mag mengen in de discussie. Ik denk dat Mkango een heel erg scherp punt maakt en Elisa een goede casus geeft. Ik zie een topic zoals dit iets minder negatief in dan jullie (ha sorry dames *D ). de achterliggende gedachte is gewoon een correctgaand paard goed te kunnen onderscheiden en die gedachte is super. Ben het wel eens verder met elisa en Mkango. Wellicht kunnen we het topic wat scherper maken door deze aanvulling. Iedereen stuurt een filmpje met een goede stand foto. Opdracht is dan te beoordelen hoe de bouw is en hoe dat eventueel de motoriek kan beïnvloeden. En hoe de invloed van de ruiter, de bouw van het paard leiden tot het filmpje.

Sowieso zijn wij geen experts op dit gebied. Het zal altijd een beetje “gezellig gissen met z’n alle blijven” Maar voor elke ruiter is enige kennis wel noodzakelijk, de intentie is verder ook waardevol. Gezellig gissen is niet verkeerd, altijd. :j


Dit vind ik een goed idee, dat geeft veel meer waardevolle informatie. En ik denk dat het zo nog veel leerzamer kan zijn. :)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:48

FleurSandro schreef:
Wat leuk om te lezen al deze inzichten, meteen even toegepast op een paar screenshots die ik heb.
Het gaat hierbij om een 3,5 jarige haflinger die enkele maanden onder het zadel is.


[ [url=m/3AlFVO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Duidelijk te zien dat het gewicht nog teveel op de voorhand is. Zijn achterbeen is sneller weg dan het voorbeen, dus ik denk daardoor een stuwende beweging? Hoofd netjes op de looplijn en nek mag een fractie hoger dan de hals maar goed, hij is jong

aan zijn gewicht wordt gewerkt en staat inmiddels 24/7 met een graasmasker op


Ik schrik eigenlijk van wat je schrijft..paard is 3.5 die moet gewoon lekker voorwaarts/ neerwaarts leren op eigen benen lopen. Ja dat is voorlopig nog even op de voorhand en daar is niets mis mee op zo'n leeftijd. Maar met de loodlijn en nek moet je nog helemaal niet bezig willen zijn op zo'n leeftijd.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:58

Danique_G schreef:
https://youtube.com/shorts/zrkzYa7nyBw?feature=share

Ik snap echt niet hoe die kwaliteit zo matig is geworden hoor. Lijkt wel 2005 opeens. Als iemand de magische tip heeft hoor ik het graag
Bewust geluid weggehaald zodat je niet mijn instructies hoort. Ik heb een mening maar ik wil jullie beeld niet onbewust beïnvloeden. Veel plezier!


Ik zie een netjes gereden paard, paard krijgt de tijd om de passen af te maken achter en zakt er bij stukjes zelf in voor. Paard is vrij stijf in de achterhand en rug en loopt nog niet van achteren naar voren door het lijf. Ook nog niet in horizontaal evenwicht. Qua africhting lijkt het me net zadelmak? wat meer schakelen en voltes rijden zullen m goed doen denk ik.