Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 28 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto's analyseren volgens de biomechanica

 
Profiel   

irmaz schreef
Elisa2 schreef
Ik denk als je netjes paarden op kunt leiden tot hoger niveau op wedstrijd niveau en waar anderen mensen ook makkelijk mee weg kunnen rijden. En het happy athlete,s zijn die er beter van worden.
Dat je theorie dan aardig overeen komt met de praktijk.

Ik denk dat dit wel een goede is, met name de toevoeging 'waar andere mensen zo mee weg kunnen rijden' :j

Dat is inderdaad een goede maatstaf. Ik was heel gelukkig toen ik een 7 jarig jongetje zo weg zag rijden op mijn 5-jarige van 1,80m <3

https://youtu.be/J9B-psT3ZSw
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:52 



 
Profiel   

Irmaz:Ja daar ben ik het volledig mee eens. Ik zie het ook veel te veel in de Nederlandse dressuur.

Gewichtshulpen zijn natuurlijk super bij een jong paard. Alleen al het langzamer lichtrijden om ze terug te laten komen bijvoorbeeld. Ik denk alleen dat er bedoeld wordt dat bij een wat verder opgeleid paard en hoe je ze op het achterbeen zet om te verzamelen zonder een halve of hele ophouding te maken. Er dan ga ik er even vanuit dat het zwaarder zitten al meegenomen wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:54 



 
Profiel   

996981 schreef
Elisa2 schreef
Ik denk als je netjes paarden op kunt leiden tot hoger niveau op wedstrijd niveau en waar anderen mensen ook makkelijk mee weg kunnen rijden. En het happy athlete,s zijn die er beter van worden.
Dat je theorie dan aardig overeen komt met de praktijk.

Ik denk dat dit wel een goede is, met name de toevoeging 'waar andere mensen zo mee weg kunnen rijden' :j

Dat is inderdaad een goede maatstaf. Ik was heel gelukkig toen ik een 7 jarig jongetje zo weg zag rijden op mijn 5-jarige van 1,80m <3

https://youtu.be/J9B-psT3ZSw


Wat schattig! En wat een braaf en knap paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:55 



 
Profiel   

<3

Wat cute <3 machtig paard ook, schitterend :D

Wat betreft het langzamer lichtrijden, die is leuk, maar duidelijk is uitademen, in je hoofd heel duidelijk hebben wanneer je de overgang wilt maken naar de stap en er naar toe ademen en je lijf lang maken. Ik weet niet hoe ik m moet uitleggen, sorry :D

Vanuit galop is heel simpel: trek gewoon je kont in en ga lichtrijden, krijg je heel elegante overgangen van. Nog een voordeel is dat je contact heel mooi constant blijft.

Je kan ook met je zit de passen groter en kleiner maken, gewoon door mee te swingen en een beetje weten wat je wilt. Paard volgt wel. Je kan alleen niet sluiten zonder contact :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:57 



 
Profiel   

Langzaam lichtrijden wordt naar mijn mening veel te weinig gebruik van gemaakt. Zeker als je nog niet heel goed kan doorzitten is het voor een paard zoveel fijner als je hem eerst iets kleiner laat draven door langzamer doorzitten voor je gaat doorzitten. Worden overgangen veel vloeiender van :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:00 



 
Profiel   

:j

Ik ben er echt voorstander van meer met de zit en minder met je benen te doen. De paarden gaan ook veel mooier lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:02 



 
Profiel   

irmaz schreef
En daar kwam ook iedere keer hetzelfde uit: gemiddeld nemen mensen veel meer druk dan ze zelf denken.

Dat ontken ik ook niet. En ik heb dat ook nooit ontkend.

Maar ook dat is niet alleen al 100 keer besproken, er is ook al 100 keer uitleg gegeven.

Kunnen we dan nu antwoord op deze vraag krijgen?

Het gaat niet over mij. Het gaat over mensen die beweren dat je de handhulpen niet nodig hebt. Dat je een paard aan elkaar kan rijden, kan verzamelen, enkel op zit. De mensen die bij hoog en laag vol blijven houden dat de regulier manier van paardrijden van voren vasthouden betekent.

Van hen ben ik benieuwd hoe ze dat precies doen. Ik kan het niet. Ik heb halve ophoudingen nodig om te kunnen verzamelen. Ik heb het ook nog nooit gezien. Juist daarom ben ik zo benieuwd hoe het dan werkt. Op die vraag krijg je echter nooit antwoord.


Echt, echt echt ik doe mijn best om mijn geduld te bewaren, maar het is wel echt moeilijk zo.

Y;(
welke vraag precies? Het rijden zonder handen of het maken van halve ophoudingen zonder handen?

Rijden zonder handen heb ik nog nooit gedaan dus daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb wel een idee maar nooit een paard zo opgeleid. Sorry(en ik denk niet dat ik het ooit ga doen ook, daar ben ik wat te lui voor :o )

Een halve ophouding geven (of een hele) zonder hand te gebruiken is vrij eenvoudig en is voor een paard een heel logische hulp.

Hier een filmpje van het einde van het allereerste ritje onder de man van de 8-jarige fokmerrie die ik eerder in dit topic plaatste, de hele ophouding naar het halthouden (tip: om te zien wat de ruiter met de zit doet zet de afspeelsnelheid op superlangzaam): https://www.youtube.com/watch?v=kX9a9rS3R-E
(disclaimer, ruiter maakt er een beetje een rommeltje van omdat die ook al een flinke tijd niet meer op een paard had gezeten, maar de zithulp is vrij correct :+ ) Het paard heeft nog geen beenhulp geleerd dus je ziet haar eerst onder stappen en vervolgens weer naar achter, dit laatste kan voorkomen worden met het been wanneer dit geïnstalleerd is.

De reactie van het paard is een instinctieve reactie op de zithulp, vrijwel ieder groen paard zal dit doen, mits voldoende ontspannen (daarom moet je m.i. deze balk (ontspanning) van het Skala als eerste voor elkaar hebben voordat je ook maar iets kunt doen). Het enige dat je dan nog moet leren is vooruit gaan op beenhulp, dit is een tegen-natuurlijke hulp voor de meeste paard. De meeste groene paarden gaan stilstaan op het been.
Heb je de beenhulp aangeleerd en de zit bevestigd dan heb je in principe het gas en de rem geïnstalleerd, daarna komt de aanleuning aan het bit. En zoals ik al eerder schreef, dat is de telefoonlijn. En daar kun je de (halve) ophouding van de zit mee ondersteunen en van een halve ophouding een hele maken bijvoorbeeld.

Een halve ophouding is identiek aan de hele maar korter van duur en wordt sneller opgevolgd door het been. Je kunt ook een eenzijdige halve ophouding geven als je wilt.

Voor de mensen die graag meer willen weten hoe gewichtshulpen te geven en welke waarvoor, verwijs ik graag naar het boek "te paard" van W. Müseler. Er zullen vast ook modernere werken zijn die het beschrijven maar die kan iemand anders mogelijk opgeven.


Ik weet niet hoe ik zo,n filmpje langzaam moet afspelen. Ik heb het een paar keer bekeken maar vind het lastig om te zien. Echter begrijp ik je beschrijving wel volledig. En eigenlijk is het best stom dat we niet over gewichtshulpen discussiëren. Want in mijn hoofd zitten die er automatisch aangekoppeld en is het eigenlijk altijd zit-been voor de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:03 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Irmaz:Ja daar ben ik het volledig mee eens. Ik zie het ook veel te veel in de Nederlandse dressuur.

Gewichtshulpen zijn natuurlijk super bij een jong paard. Alleen al het langzamer lichtrijden om ze terug te laten komen bijvoorbeeld. Ik denk alleen dat er bedoeld wordt dat bij een wat verder opgeleid paard en hoe je ze op het achterbeen zet om te verzamelen zonder een halve of hele ophouding te maken. Er dan ga ik er even vanuit dat het zwaarder zitten al meegenomen wordt.

Maar geef jij dan halve ophoudingen zonder zit als je verder komt? Bij mij is het juist hoe beter ze bijeen lopen hoe minder hand ik gebruik. Dus juist bij het beter opgeleide paard vrijwel alleen zit-been (en dan 2 teugels in 1 hand)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:03 



 
Profiel   

Lichtrijden is ook zoiets. Veel mensen gaan staan - zit, staan - zit.

Krijg je als gup les van knollentuin hier op bokt:

Ikke: braaf lichtrijden.
Zij: laat je eens gewoon opgooien en vang jezelf op en zachtjes landen.

Fantastisch en een eye-opener voor mij toen. Je bent nooit meer uit het ritme.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:04 



 
Profiel   

irmaz schreef
Elisa2 schreef
Irmaz:Ja daar ben ik het volledig mee eens. Ik zie het ook veel te veel in de Nederlandse dressuur.

Gewichtshulpen zijn natuurlijk super bij een jong paard. Alleen al het langzamer lichtrijden om ze terug te laten komen bijvoorbeeld. Ik denk alleen dat er bedoeld wordt dat bij een wat verder opgeleid paard en hoe je ze op het achterbeen zet om te verzamelen zonder een halve of hele ophouding te maken. Er dan ga ik er even vanuit dat het zwaarder zitten al meegenomen wordt.

Maar geef jij dan halve ophoudingen zonder zit als je verder komt? Bij mij is het juist hoe beter ze bijeen lopen hoe minder hand ik gebruik. Dus juist bij het beter opgeleide paard vrijwel alleen zit-been (en dan 2 teugels in 1 hand)


Nee, het is altijd eerst de zit dan been en dan hand. Maar soms een hele of halve ophouding nodig om een paard op het achterbeen te zetten. Voor bijvoorbeeld een passage.

Het doel van de opleiding is steeds verfijning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:08 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Lichtrijden is ook zoiets. Veel mensen gaan staan - zit, staan - zit.

Krijg je als gup les van knollentuin hier op bokt:

Ikke: braaf lichtrijden.
Zij: laat je eens gewoon opgooien en vang jezelf op en zachtjes landen.

Fantastisch en een eye-opener voor mij toen. Je bent nooit meer uit het ritme.

:j veel gemaakt fout ook bij doorzitten; te stil willen zitten. Als je je bekken ontspant en “meeloopt” met het achterbeen zit je mee in de beweging en dus uiteindelijk stiller. Je moet stil willen zitten ten opzichte van iets dat beweegt. Niet stil zoals je op een stoel zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:08 



 
Profiel   

Ja dat gebeurt ook met de handen vaak. Handen moeten stil zijn ten opzichte van de paardenmond. Dus dynamisch en mee in de beweging zonder het contact te verliezen.

Hier gaat men soms ook focussen op de handen stil houden en de paarden krijgen steeds een ruk in de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:11 



 
Profiel   

Ja hahahhahahaa mijn instructeur: de paardenrug bestaat uit twee helften en jouw billen ook _O-

Ik lag vlak van het lachen maar het werkte prima :j
Elisa2 schreef
Hier gaat men soms ook focussen op de handen stil houden en de paarden krijgen steeds een ruk in de mond.


Aaargh maar echt he, en dan vooral met licht rijden. Kunnen ze de schouders niet ontspannen en ellebogen en die handen gaan elke pas op en neer. Vreselijk.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:13 



 
Profiel   

irmaz schreef
welke vraag precies? Het rijden zonder handen of het maken van halve ophoudingen zonder handen?

Rijden zonder handen heb ik nog nooit gedaan dus daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb wel een idee maar nooit een paard zo opgeleid. Sorry(en ik denk niet dat ik het ooit ga doen ook, daar ben ik wat te lui voor :o )

Een halve ophouding geven (of een hele) zonder hand te gebruiken is vrij eenvoudig en is voor een paard een heel logische hulp.

Hier een filmpje van het einde van het allereerste ritje onder de man van de 8-jarige fokmerrie die ik eerder in dit topic plaatste, de hele ophouding naar het halthouden (tip: om te zien wat de ruiter met de zit doet zet de afspeelsnelheid op superlangzaam): https://www.youtube.com/watch?v=kX9a9rS3R-E
(disclaimer, ruiter maakt er een beetje een rommeltje van omdat die ook al een flinke tijd niet meer op een paard had gezeten, maar de zithulp is vrij correct :+ ) Het paard heeft nog geen beenhulp geleerd dus je ziet haar eerst onder stappen en vervolgens weer naar achter, dit laatste kan voorkomen worden met het been wanneer dit geïnstalleerd is.

De reactie van het paard is een instinctieve reactie op de zithulp, vrijwel ieder groen paard zal dit doen, mits voldoende ontspannen (daarom moet je m.i. deze balk (ontspanning) van het Skala als eerste voor elkaar hebben voordat je ook maar iets kunt doen). Het enige dat je dan nog moet leren is vooruit gaan op beenhulp, dit is een tegen-natuurlijke hulp voor de meeste paard. De meeste groene paarden gaan stilstaan op het been.
Heb je de beenhulp aangeleerd en de zit bevestigd dan heb je in principe het gas en de rem geïnstalleerd, daarna komt de aanleuning aan het bit. En zoals ik al eerder schreef, dat is de telefoonlijn. En daar kun je de (halve) ophouding van de zit mee ondersteunen en van een halve ophouding een hele maken bijvoorbeeld.

Een halve ophouding is identiek aan de hele maar korter van duur en wordt sneller opgevolgd door het been. Je kunt ook een eenzijdige halve ophouding geven als je wilt.

Voor de mensen die graag meer willen weten hoe gewichtshulpen te geven en welke waarvoor, verwijs ik graag naar het boek "te paard" van W. Müseler. Er zullen vast ook modernere werken zijn die het beschrijven maar die kan iemand anders mogelijk opgeven.


Volgens mij moet je elke hulp aanleren, alleen sommige paarden vinden ho makkelijker en sommigen vinden go makkelijker.
Zithulpen zijn altijd klassiek geconditioneerd, in de zin dat je, als ze niet reageren, altijd een andere hulp nodig hebt on ze te versterken.
Op het filmpje zie ik een zithulp plus handhulp, niet alleen zithulp. En daar is niets mis mee uiteraard, maar ik vind het altijd wel belangrijk dat je benoemt wat je doet.

Uiteraard is het handig om (zit)hulpen te geven die niet tegen de logica ingaan, die handig zijn, maar ik vind het idee dat een paard instinctief reageert op een zithulp, eigenlijk een stap te ver. Dan leg je een verantwoordelijkheid bij het paard, terwijl je het als ruiter goed moet aanleren, en ook moet zorgen dat je het niet weer afleert.

Het doel is zo zacht mogelijke hulpen en zo min mogelijk verstoring voor t paard, dus alles wat je met kleine zithulpen kan doen, is super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:13 



 
Profiel   

Maar dat is imo altijd je doel: om zo klein mogelijk te blijven in je hulpen :)

Je kan prima super super kleine hulpen geven, maar je moet wel goed kunnen zitten in de eerste plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:15 



 
Profiel   

jannico schreef
Het is een voorbeeld van een rijtechnisch dogma welke hier in allerlei variaties aangehaald wordt.

Simpel onderzoek toont aan dat we gemiddeld met dusdanig veel druk rijden dat dit negatieve consequenties heeft.

Dan kun je het nog zo mooi verwoorden en noemen. Woorden. Waar geen paard wat aan heeft.

Flauwe tegen argumenten. Want topruiters rijden natuurlijk met fluwelen handschoenen. Druk is druk of t nu een IJslander is of een gp paard .


Deze onderzoeken komen overeen met wat ik in de praktijk zie, zowel gewoon op het oog, als met teugeldrukmeter, zowel op laag als hoog niveau.
Ik ben trouwens absoluut niet van mening dat het duitse systeem met het skala, idealiter veel druk hebben. Maar ik denk wel dat het één van de risico factoren is van het systeem, andere systemen hebben weer andere risico’s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:18 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
:j

Ik ben er echt voorstander van meer met de zit en minder met je benen te doen. De paarden gaan ook veel mooier lopen.


Jij hebt de mazzel gehad om op mijn paarden te rijden een hele tijd geleden, toen mogen voelen wat je zit voor invloed heeft op ritme, sturen en spanning en noem maar op
Ik wil aanvullen op de discussie druk op teugel- want dat stukje mis ik erin, hoe gehoorzamer je paard is, hoe lichter het contact op je teugel kan en kan op gegeven moment het gewicht vam je teugel voldoende zijn voor het onderhouden van je aanleuning en kan een halve ophouding op een doorhangende teugel doorkomen.
Voor je dat bereikt is opleiding en training in het gehoorzaam zijn belangrijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:29 



 
Profiel   

Ik heb ook de mazzel gehad van jou les te krijgen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:46 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Jij hebt de mazzel gehad om op mijn paarden te rijden een hele tijd geleden, toen mogen voelen wat je zit voor invloed heeft op ritme, sturen en spanning en noem maar op
Ik wil aanvullen op de discussie druk op teugel- want dat stukje mis ik erin, hoe gehoorzamer je paard is, hoe lichter het contact op je teugel kan en kan op gegeven moment het gewicht vam je teugel voldoende zijn voor het onderhouden van je aanleuning en kan een halve ophouding op een doorhangende teugel doorkomen.
Voor je dat bereikt is opleiding en training in het gehoorzaam zijn belangrijk

Ik heb dan niet de mazzel gehad om op jouw paarden te rijden maar ik ben het wel met je eens hierover. Alleen werk ik vanaf groen + vooral aan de gehoorzaamheid en zo'n klein mogelijke hulpen. Ik geef liever 5x een kleine halve ophouding met de zit zodat ik daar al contact heb, daarna volgt pas de hele ophouding voor een halt zodat ik ook echt een halt krijg en niet een soort noodstop, dan maar niet op de letter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:57 



 
Profiel   

irmaz schreef
knollentuin schreef
Jij hebt de mazzel gehad om op mijn paarden te rijden een hele tijd geleden, toen mogen voelen wat je zit voor invloed heeft op ritme, sturen en spanning en noem maar op
Ik wil aanvullen op de discussie druk op teugel- want dat stukje mis ik erin, hoe gehoorzamer je paard is, hoe lichter het contact op je teugel kan en kan op gegeven moment het gewicht vam je teugel voldoende zijn voor het onderhouden van je aanleuning en kan een halve ophouding op een doorhangende teugel doorkomen.
Voor je dat bereikt is opleiding en training in het gehoorzaam zijn belangrijk

Ik heb dan niet de mazzel gehad om op jouw paarden te rijden maar ik ben het wel met je eens hierover. Alleen werk ik vanaf groen + vooral aan de gehoorzaamheid en zo'n klein mogelijke hulpen. Ik geef liever 5x een kleine halve ophouding met de zit zodat ik daar al contact heb, daarna volgt pas de hele ophouding voor een halt zodat ik ook echt een halt krijg en niet een soort noodstop, dan maar niet op de letter.

Het een sluit het ander niet uit. Juist als je zo werkt aan gehoorzaamheid zou je toch precies op de letter een overgang moeten kunnen maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:00 



 
Profiel   

Dat moet juist :j daar zit ook de moeilijkheid van de proeven in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:02 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Volgens mij moet je elke hulp aanleren, alleen sommige paarden vinden ho makkelijker en sommigen vinden go makkelijker.
Zithulpen zijn altijd klassiek geconditioneerd, in de zin dat je, als ze niet reageren, altijd een andere hulp nodig hebt on ze te versterken.
Op het filmpje zie ik een zithulp plus handhulp, niet alleen zithulp. En daar is niets mis mee uiteraard, maar ik vind het altijd wel belangrijk dat je benoemt wat je doet.

Je hoeft me niet te geloven maar het is echt waar dat paarden van nature op een zithulp gaan vertragen/stilstaan, ik heb dat niet zelf verzonnen alleen proefondervindelijk meermaals kunnen bevestigen. Trek maar een groen paard uit de wei en probeer het zou ik zeggen. Het is ook zo dat paarden onder je gewicht willen blijven lopen, als je wat naar rechts zit dan zal het paard het rechterachterbeen wat verder onder/naast de massa plaatsen, hetzelfde geldt voor links.

Er zit een soort (eenzijdige) handhulp een fractie achter de zit aan, dat klopt, maar het paard had al haltgehouden op de zit, de ruiter raakt door de onverwacht snelle reactie ook wat uit balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:07 



 
Profiel   

Daarom zijn de lage proeven ook nog niet op de letter, maar tussen de letters in inderdaad.
Dan is het juist mijn taak om zo voor te bereiden dat dat makkelijk kan. Zowel in de proef met voorbereiden voor oefening als in training met trainen op snelle reactie op zo klein mogelijke hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:07 



 
Profiel   

996981 schreef
irmaz schreef
Ik heb dan niet de mazzel gehad om op jouw paarden te rijden maar ik ben het wel met je eens hierover. Alleen werk ik vanaf groen + vooral aan de gehoorzaamheid en zo'n klein mogelijke hulpen. Ik geef liever 5x een kleine halve ophouding met de zit zodat ik daar al contact heb, daarna volgt pas de hele ophouding voor een halt zodat ik ook echt een halt krijg en niet een soort noodstop, dan maar niet op de letter.

Het een sluit het ander niet uit. Juist als je zo werkt aan gehoorzaamheid zou je toch precies op de letter een overgang moeten kunnen maken

Nee, het doel is gehoorzaamheid, niet de letter. Uiteraard komt die letter vanzelf wel. Naarmate het paard gehoorzamer wordt heb je bij iedere halve ophouding contact en kun je halt houden waar je wil. Maar een jong dier is vaak met zo veel dingen bezig dat je soms wat vaker 'hallo is daar iemand' door de telefoonlijn moet seinen. Mijn manier is dus; liever vaker op gewone toon informeren dan een keer in de telefoonlijn schreeuwen. Vergeef me mijn beeldspraak, ik hoop dat je het snapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:13 



 
Profiel   

Irmaz, denk nou eens verder, als jij eerder aan je hulpenreeks begint kan je ook op die letter je oefening doen, en hoe verder je komt in je opleiding hoe minder voorbereiding je nodig hebt, simpel toch?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 28 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen