Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:01

Dee_Es schreef:
Klopt,

Waarbij impuls en schwung worden omschreven als:

Impuls: is de natuurlijke en innerlijke drang naar voren van een paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter. Activiteit van achteren naar voor. Heeft niks met snelheid te maken. Impuls is uitgesproken ondertreden van de achterbenen in een gelijkmatige, vloeiende beweging.

Schwung: dit toont het paard als het los en soepel door het hele lichaam beweegt (swingt) met de optimale impuls vanuit de achterhand.

Dus wil je schwung bereiken, dan heb je impuls nodig. Precies zoals 99.... al zei.

Ik lees hier al een tijdje mee en ik vraag me echt af wat voor fantastische paarden jullie hier rijden. Die van nature mooi in balans en door het lijf bewegen. Doe mij er ook zo 1 := Mijn paard beweegt als een krant als ik die niet over de rug vraag.

Dan ben ik benieuwd naar jouw paard en beweegt die ook als een krant wanneer je er niet op zit?

Het Nederlandse skala is leuk met al die kleurtjes maar er zit toch echt een volgorde in. Het is niet zo dat je pas naar het volgende balkje kan als je het eerdere balkje "uit" hebt maar als er geen ontspanning is komt er ook nooit echte schwung. Ik vind de 3 fases die in het duitse skala aan worden gegeven daarom veel meer zeggen. En impuls van een paard eisen voordat je de takt en ontspanning voor elkaar hebt is in mijn ogen ook een beetje wonderlijk. Tenzij je impuls ziet als tempo, daar is geen draagkracht voor nodig, dat kan volledig stuwend.

Avalanche

Berichten: 16129
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:03

Dat "voorwaarts, voorwaarts" wat dan vervolgens nog weer vertaald wordt in "zo hard mogelijk" is volgens mij een Nederlandse interpretatie.

Ik zie het Scala sowieso niet als een trap. Alle elementen moeten in meerdere of mindere mate aanwezig zijn doorheen je training :)

Elisa2

Berichten: 37446
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:11

Het skala zijn de stappen die genomen worden voordat een paard verzameld kan worden, het is geen trap..het is bij ieder paard verschillend waar je op dat moment het meest aan werkt en wat het belangrijkste is voor dat paard, aangepast op lichaamsbouw.

De Nederlandse versie is degene die ik ken, heb nog niet eerder gelezen over een skala waar impuls niet genoemd wordt.

Ik ben het ermee eens dat een paard trainen en zijn lichaam leren gebruiken geen excuus moet zijn om maar vast te blijven houden aan de voorkant. Maar goed, ik zie vasthouden aan de voorkant ook niet als een goede manier om een paard te trainen hoor. Uiteindelijk moet het gewoon zelf het lijf ook steeds beter gaan gebruiken door je training.

Elisa2

Berichten: 37446
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:16

manubres schreef:
Pas toen ik haar leerde te joggen ipv te rennen kwam ze meer op het achterbeen. Vanuit dat joggen ben ik haar achterbeen gaan activeren en dat werkte goed bij haar. Ik ben dus nog niet zo op gebrand om haar scherp en voorwaarts te maken, dat zit er wel in weet ik. Dat komt later weer...maar dan wil ik naar aanspannen in ontspanning. Het is voor het eerst dat ik met een paard op deze manier werk, dus ben zelf ook heel benieuwd hoe haar ontwikkeling verder gaat. Het is een leuk proces en leuk om eens te beleren met een andere visie dan dat ik altijd heb gehad/geleerd.

Dat is inderdaad wat ik terugzie op de foto en ik herken je werkwijze, dat is precies wat ik afgelopen jaar met mijn altijd "aan" staande merrie heb gedaan :)
Maar ik herhaal even uit mijn post, de foto toont geen draag- maar afdrukfase.

Wat is het verschil?
Zover ik weet is de draf een tweetakt....draagfase en zweeffase en natuurlijk de overgangsbeweging hiertussen. Ik denk dat op mijn foto duidelijk de draagfase is. Misschien noem jij dat afdrukfase?

@Elisa2 Ben wel benieuwd hoe jij ziet dat het meeste gewicht op de voorhand nog komt?


Het rechtervoorbeen draagt het meeste gewicht, deze komt het verst onder de massa in combinatie met de romp die niet lift bij de schoft/ voorkant en het achterbeen wat niet ver genoeg onder de massa treed in combinatie met de bekkenkanteling wat niet gebeurd.

Ter verduidelijking even een tekening van een verzameld paard.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37446
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:19

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
Schwung. Is hetzelfde. Losgelassenheit zou je er ook onder kunnen scharen, maar vind ik toch niet helemaal hetzelfde. Ik denk dat Schwung het meest dichtbij komt.

Maar dan hoeft er dus niet altijd impuls te zijn, in de gewenningsfase wordt nog niet gesproken van schwung.
Is dat dan de reden waarom de jonge paarden tegenwoordig extra steun nodig lijken te hebben? Omdat we schwung van ze verwachten terwijl de gewenningsfase nog niet voor elkaar is? Klinkt op zich wel logisch :j


Jonge paarden worden natuurlijk gewoon veel te snel op veel te veel druk gereden omdat men spektakel wil zien ipv een goed gereden paard wat gewoon de tijd heeft gekregen om rustig aan sterker te worden en het lichaam goed te gebruiken. Het is imo gewoon slechte rijderij wat ten koste gaat van het paard.

Elisa2

Berichten: 37446
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:23

Dee_Es schreef:
Klopt,

Waarbij impuls en schwung worden omschreven als:

Impuls: is de natuurlijke en innerlijke drang naar voren van een paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter. Activiteit van achteren naar voor. Heeft niks met snelheid te maken. Impuls is uitgesproken ondertreden van de achterbenen in een gelijkmatige, vloeiende beweging.

Schwung: dit toont het paard als het los en soepel door het hele lichaam beweegt (swingt) met de optimale impuls vanuit de achterhand.

Dus wil je schwung bereiken, dan heb je impuls nodig. Precies zoals 99.... al zei.

Ik lees hier al een tijdje mee en ik vraag me echt af wat voor fantastische paarden jullie hier rijden. Die van nature mooi in balans en door het lijf bewegen. Doe mij er ook zo 1 := Mijn paard beweegt als een krant als ik die niet over de rug vraag.


Ik ken ze ook niet hoor, die zo fantastisch bewegen als jong paard dat je als ruiter/ trainer niets meer hoeft te doen. Zelfs niet als ze kampioen van de keuring waren en verkocht voor bedragen waar ik alleen maar van kan dromen. Ook deze moeten gewoon leren hun lijf goed te gebruiken ohz.

Voor de rest: mee eens.

Babootje

Berichten: 26385
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:23

996981 schreef:
Dat impuls niet expliciet benoemt wordt in het skala betekent niet dat je het niet nodig hebt. Het skala is een uiteenzetting van korte, samenhangende doelen.

Impuls is daarbij een voorwaarde


Precies. Impuls is al een voorwaarde voor alle onderdelen van het Skale, te beginnen bij (een goede) takt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-01-22 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37446
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:25

Babootje schreef:
996981 schreef:
Dat impuls niet expliciet benoemt wordt in het skala betekent niet dat je het niet nodig hebt. Het skala is een uiteenzetting van korte, samenhangende doelen.

Impuls is daarbij een voorwaarde


Precies. Impuls is al een voorwaarde voor alle onderdelen van het Skale, te beginnen bij takt.


Yup en daar gaat het al mis bij veel ruiters, want heel veel paarden zijn niet echt aan het been of aan de hulp. En zonder een achterhand die niet actief genoeg is ontstaan bijna alle problemen aan de voorkant. Waarbij actief niet hetzelfde is als hard/ voorwaarts laten rennen, maar even voor de herhaling.

996981
Berichten: 9806
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:25

Misschien moeten we het gewoon houden bij de definities zoals ze er zijn. Niet proberen er een eigen draai aan te geven, of anderen verwijten dat ze definities verkeerd interpreteren.

Citaat:
Impulsion is the transmission of controlled, propulsive energy generated from the hindquarters into the athletic movement of the eager horse. Its ultimate expression can be shown only through the horse’s soft and swinging back and is guided by a gently contact with the rider’s hand.
Impulsion should not be confused with ‘action’, which refers to the horse’s inherent ability to take expressive, ground covering trot steps. If the horse is working with impulsion, the moment of suspension will be more pronounced. However, it should not be exaggerated, because this is associated with incorrect hovering steps that result from tension, a stiff back and resistance.
The most important criteria of impulsion is the time the horse spends in the air rather than on the ground. Impulsion is, therefore, seen only in those pace that have a period of suspension. Therefore, impulsion is only possible in the trot, canter, piaffe and passage. There can be no impulsion in the walk because there is no moment of suspension; therefore, in walk we talk about activity.
Impulsion is about the desire to go forward with the energy and carrying power that is produced from behind and goes to the bridle through a supple and swinging back. Impulsion allows the horse to move in a powerful and athletic way and to show elastic and expressive movement.
The impulsion is of a good quality if the hocks are carried energetically forward and upward immediately after the feet leave the ground, rather than being carried only upward, or being drawn backward. The movement is absorbed by the horse’s back muscles, so that the rider can sit softly and go with the movement.
Impulsion is a question of training. The rider uses the horse’s natural pace and adds looseness, forward thrust and suppleness to it.

If the horse is pushed so hard that it quickens its steps, the moment of suspension is shortened because it puts its feet down sooner. In this case, even if the regularity is maintained, the tempo is too fast and the impulsion will suffer as a result. Speed, itself, has little to do with impulsion; speed results in more often a flattening of the paces.
The desire to go forward with hind legs that push actively and clearly overtrack in extensions is necessary. The horse covers more ground in medium and extended trot and canter, the hinds legs swinging through and forward in the moment of suspension.
The development and improvement of the impulsion is of fundamental importance. It is important in the development of the forward thrust and the carrying power of the hindquarters. It is also a pre- requisite for straightening the horse and for collection.

irmaz

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:26

Avalanche81 schreef:
Nee, want het is, zoals boven uitgelegd, veel complexer dan dat. Je kunt de uitleg van het zwaartepunt raar vinden, ik heb iets met engineering gedaan en dit is redelijk basis natuurkunde. Aan iets wat in het ideale geval in balans is, komt door toegevoegd gewicht en massa uit balans, en dus moet de balans hersteld worden.

Jij wilt me toch serieus niet gaan vertellen dat in barrel racing correct gereden wordt? Het is een tak van paardensport met zo spectaculair veel blessures dat er in Amerika een verhitte discussie gaande is, of die sport niet verboden moet worden in het kader van dierenwelzijn.
De kans is natuurlijk heel groot dat dat niet gebeurt, maar het is echt niet een sport waarin de balans zo goed is dat de paarden heel blijven.

Maar je ziet dat de paarden niet de bocht uitvliegen of omvallen. Dat is precies wat ik bedoel een paard is geen fiets, het is een eigen entiteit met eigen motoriek. Hij kan de bocht nog steeds maken maar moet daarvoor meer kracht inzetten. Dat is een natuurlijke eigenschap van het paard. Het is aan de ruiter om zichzelf zo zorgvuldig mogelijk boven het zwaartepunt van het paard te houden zodat het paard zo min mogelijk belast wordt. De manier zoals de ruiter zit (dus hoe hij zijn zwaartepunt mee beweegt met dat van het paard bepaald ook hoe een paard door een bocht loopt. Alleen veel ruiters zijn zich helemaal niet bewust van hun invloed waardoor een paard al snel niet meer let op waar het zwaartepunt van de ruiter is. En daar verlies je dan de eerste slag om de durchlassigkeit...

Babootje

Berichten: 26385
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:30

Duidelijk. Ik moet mezelf ook even verduidelijken. Ik had het niet over de stap (waar een goede takt natuurlijk ook belangrijk is).

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 16:35

@Elisa2...Ik denk dat veel paarden in de GP dan ook niet verzameld lopen in de piaffe...
Het liften zie je misschien niet bij mijn paard. Toch doet ze dat hier enigszins, omdat ik weet hoe ze haar houding anders heeft. Ze kantelt het bekken ook iets maar ook niet extreem. Ze loopt op eigen benen met het gewicht meer op de achterhand. Dat haar houding horizontaal is doet daar niks aan af....mijns inziens.

Babootje

Berichten: 26385
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:37

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
Nee, want het is, zoals boven uitgelegd, veel complexer dan dat. Je kunt de uitleg van het zwaartepunt raar vinden, ik heb iets met engineering gedaan en dit is redelijk basis natuurkunde. Aan iets wat in het ideale geval in balans is, komt door toegevoegd gewicht en massa uit balans, en dus moet de balans hersteld worden.

Jij wilt me toch serieus niet gaan vertellen dat in barrel racing correct gereden wordt? Het is een tak van paardensport met zo spectaculair veel blessures dat er in Amerika een verhitte discussie gaande is, of die sport niet verboden moet worden in het kader van dierenwelzijn.
De kans is natuurlijk heel groot dat dat niet gebeurt, maar het is echt niet een sport waarin de balans zo goed is dat de paarden heel blijven.

Maar je ziet dat de paarden niet de bocht uitvliegen of omvallen. Dat is precies wat ik bedoel een paard is geen fiets, het is een eigen entiteit met eigen motoriek. Hij kan de bocht nog steeds maken maar moet daarvoor meer kracht inzetten. Dat is een natuurlijke eigenschap van het paard. Het is aan de ruiter om zichzelf zo zorgvuldig mogelijk boven het zwaartepunt van het paard te houden zodat het paard zo min mogelijk belast wordt. De manier zoals de ruiter zit (dus hoe hij zijn zwaartepunt mee beweegt met dat van het paard bepaald ook hoe een paard door een bocht loopt. Alleen veel ruiters zijn zich helemaal niet bewust van hun invloed waardoor een paard al snel niet meer let op waar het zwaartepunt van de ruiter is. En daar verlies je dan de eerste slag om de durchlassigkeit...


Volgens mij klopt je verhaal niet Irmaz. Een paard let altijd op het zwaartepunt van de ruiter. Hij kan niet anders. Een paard zal zich altijd onder het zwaartepunt van de ruiter willen brengen.

Leuk dat je die fiets aanhaalt. Een paard dat nog moeite heeft met zn balans zal in de bocht willen versnellen. Dan kan ie namelijk zn balans beter houden. Dat werkt op een fiets precies zo.

Elisa2

Berichten: 37446
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:43

manubres schreef:
@Elisa2...Ik denk dat veel paarden in de GP dan ook niet verzameld lopen in de piaffe...
Het liften zie je misschien niet bij mijn paard. Toch doet ze dat hier enigszins, omdat ik weet hoe ze haar houding anders heeft. Ze kantelt het bekken ook iets maar ook niet extreem. Ze loopt op eigen benen met het gewicht meer op de achterhand. Dat haar houding horizontaal is doet daar niks aan af....mijns inziens.


Piaffe zonder bekkenkanteling wordt lastig..op die foto is in ieder geval het meeste gewicht op rechtsvoor. Maar zoals ik al steeds zeg, het is een momentopname..filmpje geeft echt veel meer informatie omdat je dan ook de bouw van het paard mee kan nemen. Dus misschien leuk om een filmpje op te nemen?

irmaz

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:53

Babootje schreef:
996981 schreef:
Dat impuls niet expliciet benoemt wordt in het skala betekent niet dat je het niet nodig hebt. Het skala is een uiteenzetting van korte, samenhangende doelen.

Impuls is daarbij een voorwaarde


Precies. Impuls is al een voorwaarde voor alle onderdelen van het Skale, te beginnen bij takt.


Nee je kan heel goed takt zonder impuls hebben, net zoals ontspanning. Beide zijn onderdelen van het skala waar dus geen impuls voor nodig is maar die wel zelf een voorwaarde voor het krijgen van impuls zijn.
Kijk naar het paard van manubres (en die van mij), wij hebben een paard waar de eerste 2 stappen zijn overgeslagen wat resulteerde in gespannen, rennerige op scherp staande paarden. Wij zijn terug gegaan naar de basis; taktmatig en ontspannen lopen. Dit resulteert eerst in een wat trage, duwerige manier van bewegen. Pas wanneer de paarden hun ontspannen, taktmatige manier van bewegen hebben gevonden ga je ze weer meer vragen het achterbeen onder te zetten en meer impuls te generen.


996981 schreef:
Misschien moeten we het gewoon houden bij de definities zoals ze er zijn. Niet proberen er een eigen draai aan te geven, of anderen verwijten dat ze definities verkeerd interpreteren.

Citaat:
Impulsion is the transmission of controlled, propulsive energy generated from the hindquarters into the athletic movement of the eager horse. Its ultimate expression can be shown only through the horse’s soft and swinging back and is guided by a gently contact with the rider’s hand.
Impulsion should not be confused with ‘action’, which refers to the horse’s inherent ability to take expressive, ground covering trot steps. If the horse is working with impulsion, the moment of suspension will be more pronounced. However, it should not be exaggerated, because this is associated with incorrect hovering steps that result from tension, a stiff back and resistance.
The most important criteria of impulsion is the time the horse spends in the air rather than on the ground. Impulsion is, therefore, seen only in those pace that have a period of suspension. Therefore, impulsion is only possible in the trot, canter, piaffe and passage. There can be no impulsion in the walk because there is no moment of suspension; therefore, in walk we talk about activity.
Impulsion is about the desire to go forward with the energy and carrying power that is produced from behind and goes to the bridle through a supple and swinging back. Impulsion allows the horse to move in a powerful and athletic way and to show elastic and expressive movement.
The impulsion is of a good quality if the hocks are carried energetically forward and upward immediately after the feet leave the ground, rather than being carried only upward, or being drawn backward. The movement is absorbed by the horse’s back muscles, so that the rider can sit softly and go with the movement.
Impulsion is a question of training. The rider uses the horse’s natural pace and adds looseness, forward thrust and suppleness to it.

If the horse is pushed so hard that it quickens its steps, the moment of suspension is shortened because it puts its feet down sooner. In this case, even if the regularity is maintained, the tempo is too fast and the impulsion will suffer as a result. Speed, itself, has little to do with impulsion; speed results in more often a flattening of the paces.
The desire to go forward with hind legs that push actively and clearly overtrack in extensions is necessary. The horse covers more ground in medium and extended trot and canter, the hinds legs swinging through and forward in the moment of suspension.
The development and improvement of the impulsion is of fundamental importance. It is important in the development of the forward thrust and the carrying power of the hindquarters. It is also a pre- requisite for straightening the horse and for collection.

Mooie definitie. Geeft ook meteen aan waarom je niet bij een jong paard meteen spreekt over het hebben van impuls. De meeste jonge dieren hebben nog niet de kracht (of ontspanning en takt en bij scheefzittende ruiter balans) om met een ruiter op hun rug een zweeffase te laten zien of de benodigde draagkracht van het achterbeen te genereren. En die kracht hebben ze ook niet ineens magically wanneer een ruiter hem van voor in de krul houdt.

Babootje

Berichten: 26385
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:01

irmaz schreef:
Mooie definitie. Geeft ook meteen aan waarom je niet bij een jong paard meteen spreekt over het hebben van impuls. De meeste jonge dieren hebben nog niet de kracht (of ontspanning en takt en bij scheefzittende ruiter balans) om met een ruiter op hun rug een zweeffase te laten zien of de benodigde draagkracht van het achterbeen te genereren. En die kracht hebben ze ook niet ineens magically wanneer een ruiter hem van voor in de krul houdt.


Overdrijven is ook een vak. Natuurlijk heeft ieder paard een zweeffase in draf en galop. Ook ieder jong paard.
En ruiters zonder onafhankelijke zit en ervaring zouden niet aan het inrijden van een jong paard moeten beginnen.
Als je paard rondsloft kun je onmogelijk een goede takt krijgen.

996981
Berichten: 9806
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:16

irmaz schreef:
996981 schreef:


Impulsion is the transmission of controlled, propulsive energy generated from the hindquarters into the athletic movement of the eager horse. Its ultimate expression can be shown only through the horse’s soft and swinging back and is guided by a gently contact with the rider’s hand.
Impulsion should not be confused with ‘action’, which refers to the horse’s inherent ability to take expressive, ground covering trot steps. If the horse is working with impulsion, the moment of suspension will be more pronounced. However, it should not be exaggerated, because this is associated with incorrect hovering steps that result from tension, a stiff back and resistance.
The most important criteria of impulsion is the time the horse spends in the air rather than on the ground. Impulsion is, therefore, seen only in those pace that have a period of suspension. Therefore, impulsion is only possible in the trot, canter, piaffe and passage. There can be no impulsion in the walk because there is no moment of suspension; therefore, in walk we talk about activity.
Impulsion is about the desire to go forward with the energy and carrying power that is produced from behind and goes to the bridle through a supple and swinging back. Impulsion allows the horse to move in a powerful and athletic way and to show elastic and expressive movement.
The impulsion is of a good quality if the hocks are carried energetically forward and upward immediately after the feet leave the ground, rather than being carried only upward, or being drawn backward. The movement is absorbed by the horse’s back muscles, so that the rider can sit softly and go with the movement.
Impulsion is a question of training. The rider uses the horse’s natural pace and adds looseness, forward thrust and suppleness to it.

If the horse is pushed so hard that it quickens its steps, the moment of suspension is shortened because it puts its feet down sooner. In this case, even if the regularity is maintained, the tempo is too fast and the impulsion will suffer as a result. Speed, itself, has little to do with impulsion; speed results in more often a flattening of the paces.
The desire to go forward with hind legs that push actively and clearly overtrack in extensions is necessary. The horse covers more ground in medium and extended trot and canter, the hinds legs swinging through and forward in the moment of suspension.
The development and improvement of the impulsion is of fundamental importance. It is important in the development of the forward thrust and the carrying power of the hindquarters. It is also a pre- requisite for straightening the horse and for collection.


Mooie definitie. Geeft ook meteen aan waarom je niet bij een jong paard meteen spreekt over het hebben van impuls. De meeste jonge dieren hebben nog niet de kracht (of ontspanning en takt en bij scheefzittende ruiter balans) om met een ruiter op hun rug een zweeffase te laten zien of de benodigde draagkracht van het achterbeen te genereren. En die kracht hebben ze ook niet ineens magically wanneer een ruiter hem van voor in de krul houdt.


Wederom een misinterpretatie. Er staat nergens dat een jong paard geen impuls kan/mag/moet hebben. Waar lees jij dat?

Er staat dat het verkrijgen en behouden van impuls training vereist. Als in: het is er niet zomaar. Je moet er iets voor doen.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:22

... als bioloog heb ik ooit moeten leren over de Scala Vestibuli, een deel van het binnenoor.

Dat is een soort van wenteltrap.

Ik ben nooit in Milaan geweest, maar het plaatselijke operahuis heet ook Scala, naar het schijnt naar een trap.

En als ruiter herken ik mij wel in het beeld van een wenteltrap.
Toen ik mijn huidige Knollie kreeg, kon ze al halthouden op de achterhand.
Ik heb dat zorgvuldig in ere gehouden en verder uitgebouwd (en in principe zou je dat kunnen doen zonder aan de verticale balans te werken).
Men lette op het werkwoord, maar ik vind dat ik destijds met mijn groentje een verzamelende oefening reed.

Babootje

Berichten: 26385
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:35

Jij hebt een PRE toch Janneke? Die hebben een bouw die heel erg meehelpt in het sluiten. Maar dat is ook meteen de valkuil van dat soort paarden. Want die moeten ook kracht ontwikkelen willen ze echt tot dragen komen.

Elisa2

Berichten: 37446
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:42

En op lengte gereden worden.. lopen snel in een houdingtje aan de voorkant.

Over de impuls, Irmaz en Manubres beschrijven in mijn ogen paarden die van nature electrisch zijn maar daarnaast ook volledig over de kling gejaagd zijn. Dat heeft voor mij niets met impuls te maken, want impuls wat te koste gaat van de ontspanning..dan gaat er iets mis is in mijn ogen. Juist de combinatie tussen aan en ontspanning is zo belangrijk.

Ik snap wel dat je met zulke paarden op een andere manier gaat/ moet werken want ontspanning en vertrouwen zijn dan in eerste instantie belangrijker dan de impuls. Zodra die eerste twee bevestigd zijn kan er gewerkt gaan worden aan de impuls met behoud van de ontspanning.

Babootje

Berichten: 26385
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:45

Elisa2 schreef:
Ik snap wel dat je met zulke paarden op een andere manier gaat/ moet werken want ontspanning en vertrouwen zijn dan in eerste instantie belangrijker dan de impuls. Zodra die eerste twee bevestigd zijn kan er gewerkt gaan worden aan de impuls met behoud van de ontspanning.


Blijft lastig, want iedereen heeft hier ook zijn eigen definitie/beeld bij wat ontspanning is en wat voorwaarts.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:53

Babootje schreef:
Jij hebt een PRE toch Janneke? Die hebben een bouw die heel erg meehelpt in het sluiten. Maar dat is ook meteen de valkuil van dat soort paarden. Want die moeten ook kracht ontwikkelen willen ze echt tot dragen komen.
Elisa2 schreef:
En op lengte gereden worden.. lopen snel in een houdingtje aan de voorkant


Ja, jullie begrijpen me!
Ik kocht mijn jonkie destijds mede omdat ze 'op achter' kon halthouden (er waren nog een serie selectiecriteria).
Ik wilde graag een Spaanse schone, en idd: hoe zorg je ervoor dat Knollie niet met negen KS heeft...?
Echt draagkracht en niet alleen dat krulletje.
... begin bij de verticale balans is mij uitstekend bevallen en die krul hoef ik niet te vragen.
(Die krijg ik wel bij het poetsen van de spieren 'bovenop' het bekken...)

Esperanza

Berichten: 3285
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:51

Ik duik even uit de meeleesmodus :o

Ik heb geen PRE, maar wel een lange slungel met een vertikaal aangezette hals. Het lijkt aan de voorkant snel wat, maar voordat hij echt goed door het lijf liep.... Ik heb dus ook eerst geprobeerd om hem goed op lengte te rijden.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:56

Ik zal ook ff een foto gooien. Ben geen held in dingen herkennen. Maar er is genoeg nog "fout" aan de foto. Even een side note. Het is een 7 jarige ruin, met net een jaar blessure tijd achter de rug. Artrose en oude peesblessures aan het voorbeen. En een scheve hoef (die al aanzienlijk verbetert is).

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37446
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:59

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap wel dat je met zulke paarden op een andere manier gaat/ moet werken want ontspanning en vertrouwen zijn dan in eerste instantie belangrijker dan de impuls. Zodra die eerste twee bevestigd zijn kan er gewerkt gaan worden aan de impuls met behoud van de ontspanning.


Blijft lastig, want iedereen heeft hier ook zijn eigen definitie/beeld bij wat ontspanning is en wat voorwaarts.


Klopt hoor, daarom zeggen filmpjes mij ook meer. Maar het ligt imo ook geheel aan het paard wat op dat moment het eerste het belangrijkste is. Waarmee ik niet zeg dat ze niet aan het been/ de hulp mogen zijn hè. Alleen de manier waarop kan verschillen bij verschillende paarden.