Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hyperflexie, LDR en rollkur

 
Profiel   

manubres schreef
@Jannico..wauw!! Wat een geweldige uitleg van Philip Karl! Precies zoals ik het altijd heb gevoeld, maar zo'n mooie uitleg erbij maakt het des te mooier! Als mensen dit zouden volgen zou de paardenwereld er al een stuk fijner uitzien...Maar de meesten beginnen gelijk al een paard van voor in elkaar te trekken...met bijzet, slof, andere hulpteugels of hand.

Het tweede filmpje vind ik wat minder...Ik zie geen paard met een mooie ronde bovenlijn.


Dat was dan ook niet doel in die sequentie van oefeningen. Daarnaast helpt de bouw van een Lipi niet echt mee in het 'ronde' .. Dit wil niks zeggen over rug gebruik trouwens. Genoeg barokke paarden waarbij het rug gebruik niet strookt met hoe rond ze ogen :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:15 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
jannico schreef
he weer een herhaling van zetten zoals de 10 vorige topics.. ik doe mee :z

Jammer dat de context van High Noon en Dhr Karl even achterwegen gelaten worden..
Een niet revalidatie paard en een iets jongere Karl zonder rugklachten (logisch gezien zijn leeftijd)
geven een iets reeeler beeld weer dan een enkele foto.

https://fb.watch/ahoM1aee4j/
zelfde paard maar dan in een solo optreden van de Cadre Noir
https://youtu.be/3vOYT1mC8HM

Of als je dan echt iets meer wil snappen van zijn filosofie. Welliswaar in het Frans al kan je er wel wat van maken met het Engels op de achtergrond

https://youtu.be/_9Q-qGbhBa4 (the school of aids)
https://youtu.be/kFhNLZGkLd0 (the school of laterals)
https://youtu.be/BIgfOVOXipo (the school of collection)

Helaas blijft de discussie er primair eentje die uit lijkt te gaan van estetische waarderingen en competitie gerichte toepasbaarheid en in veel mindere mate biomechanische en mentale gezondheid..

Vanuit een welzijns oogpunt zou rollkur/ldr/hyperflexie etc een non discussie zijn als het vanuit een wat meer wetenschappelijk onderbouwd visie bekeken wordt..

https://equitationscience.com/equitatio ... equitation

Of de meer absolutere oprichting, wat bij Dhr Karl zeer mild is gezien de bijna obsessie met een werkende next extension, een beter alternatief is, is een andere discussie.


Ik mis het "harmonica" idee wat juist zo belangrijk is voor korte paarden, het verlengen in de rug en het frame om ze gezond te houden. Het op lengte rijden (voorwaarts/ neerwaarts), heb je daar filmpjes van?


Dat eerste vind ik een aanname en ben ik niet helemaal van overtuigd

Dat terzijde :

https://www.youtube.com/watch?v=rqVEfg34vCY
Theorie uitleg met stukken er tussen met een barok propje waarmee in hals verlenging gewerkt wordt.

Of deze opwarming met een lippizaner:
https://youtu.be/GE8E0TCtAtU

De hals moet kunnen verlengen, naar de hand toe komen. Echter zie ik geen enkele meerwaarde hiervan wanneer, zoals sommige stromingen graag voorstellen, er iedere sessie halve marathons gereden worden met poll lager dan de schoft voor een zeer lange periode..

In mijn optiek ontstaat deze noodzaak hiertoe om het paard gezond te houden zoals jij aangeeft van uit rijden dat teveel gestoeld is op compressie.

Ik ben van mening dat ieder paard en ruiter baat heeft bij het zo snel mogelijk introduceren van zijgangen als schouder binnen en travers al dan niet aan de hand. Zonder dat ze zich al teveel druk maken over wat de hals en poll doen. In mijn ervaring is lengte dan oppeens niet meer zo prioritair omdat het er toch wel is of gemakkelijk weer terug te krijgen is.. Tot dat men teveel aan de pol begint te klooien wel te verstaan :).


Tweede paard loopt met een holle rug en onderhals...need i say more?

Nou als jij er geen meerwaarde van ziet dan denk ik dat je geen paarden tegen bent gekomen die helemaal vastgereden zijn in hun "houdingkje"waar vooral barokke paarden graag in lopen en door mensen die denken dat ze klassiek rijden omdat ze zulke filmpjes na gaan doen volledig de vernieling in gereden worden?

In mijn optiek heb je helemaal niets aan zijgangen zolang een paard niet over de rug loopt en er geen schoudercontrole is. Het een kan niet zonder het ander, het filmpje van Karl in je eerste post in zijn jongere jaren ziet er prima uit. Maar wat men niet beseft is dat dat het EIND resultaat is van de africhting en niet een manier en houding om het paard continu in te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:09 



 
Profiel   

https://dressagepro.nl/aanleuning-check-video/

Dit is hoe je in mijn ogen met een jong paard het beste kunt werken, Rien legt hier ook heel mooi uit waaraan je een goede aanleuning kan herkennen en het belang van het goed over de rug komen van het paard. Hand is altijd mee naar voren in de beweging van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:05 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik mis het "harmonica" idee wat juist zo belangrijk is voor korte paarden, het verlengen in de rug en het frame om ze gezond te houden. Het op lengte rijden (voorwaarts/ neerwaarts), heb je daar filmpjes van?


jannico schreef
Dat eerste vind ik een aanname en ben ik niet helemaal van overtuigd

Dat terzijde :

https://www.youtube.com/watch?v=rqVEfg34vCY
Theorie uitleg met stukken er tussen met een barok propje waarmee in hals verlenging gewerkt wordt.

Of deze opwarming met een lippizaner:
https://youtu.be/GE8E0TCtAtU

De hals moet kunnen verlengen, naar de hand toe komen. Echter zie ik geen enkele meerwaarde hiervan wanneer, zoals sommige stromingen graag voorstellen, er iedere sessie halve marathons gereden worden met poll lager dan de schoft voor een zeer lange periode..

In mijn optiek ontstaat deze noodzaak hiertoe om het paard gezond te houden zoals jij aangeeft van uit rijden dat teveel gestoeld is op compressie.

Ik ben van mening dat ieder paard en ruiter baat heeft bij het zo snel mogelijk introduceren van zijgangen als schouder binnen en travers al dan niet aan de hand. Zonder dat ze zich al teveel druk maken over wat de hals en poll doen. In mijn ervaring is lengte dan oppeens niet meer zo prioritair omdat het er toch wel is of gemakkelijk weer terug te krijgen is.. Tot dat men teveel aan de pol begint te klooien wel te verstaan :).


Elisa2 schreef
Tweede paard loopt met een holle rug en onderhals...need i say more?

Nou als jij er geen meerwaarde van ziet dan denk ik dat je geen paarden tegen bent gekomen die helemaal vastgereden zijn in hun "houdingkje"waar vooral barokke paarden graag in lopen en door mensen die denken dat ze klassiek rijden omdat ze zulke filmpjes na gaan doen volledig de vernieling in gereden worden?


Ik maak geen aannames, het zou je sieren dat ook niet te doen :).

Ik zal er voor het gemak twee wegnemen: Ik werk regelmatig samen met verschillende dierenartsen. De paarden die ik aangeboden krijg om revalideren of voor andere herstel werkzaamheden zijn structureel niet de paarden die in deze stromingen opgeleid worden.

Daarnaast lopen er hier 4 lusitanos en een spanjaard rond hier.. de valkuilen en zwaktes zijn me prima bekend.

Ja Philippe Karl met Odin is het eind resultaat. Daar zit veel werk in.. Van wie denk je dat de dame op de Lippi les krijgt? :)

Citaat
In mijn optiek heb je helemaal niets aan zijgangen zolang een paard niet over de rug loopt en er geen schoudercontrole is. Het een kan niet zonder het ander, het filmpje van Karl in je eerste post in zijn jongere jaren ziet er prima uit. Maar wat men niet beseft is dat dat het EIND resultaat is van de africhting en niet een manier en houding om het paard continu in te rijden.


Je stipt direct een fundamenteel verschil aan tussen de meer franse scholen en die met een skala achtergrond.

Ik maak er inmiddels een punt van om niet te dogmatisch aan 1 visie te hangen. De instructies die ik zelf volg zijn dan ook vrij eclectisch.. Ik les bij Arne Koets een Prix St George instructice die voooral het skala als achtergrond heeft.. Legerete instructeurs als ze in de buurt zijn en ruiters uit Portugese stromingen.

De Prix St George ruiter is komen kijken bij een clinic van Arne Koets. Ze vond het super boeiend en zou graag is mee doen omdat ze een meerwaarde zag in die aanpak voor veel paarden.

Er zijn trouwens ook specifiek stromingen die enkel en alleen in absolute oprichting werken... En daar komen regelmatig paarden voorbij uit het skala die compleet stuk zijn die vervolgens terug in het werk staan in een besperiening die je in eerste instantie niet voor mogelijk houd.

Een groot gedeelte wordt bepaald door waar je je aan wil conformeren of niet..

De spanjaard heb ik moeten revalideren en eigenlijk moet ik nog altijd rekening houden met zijn problematiek.. Het totaal plaatje klopt vaker niet dan wel.. Maar 3 jaar geleden was inslapen een reeele optie.. Puntje bij Paaltje kan het totaal plaatje me gestolen worden als mijn paarden er beter van worden.


Laatst bijgewerkt door jannico op 03-01-22 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:11 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://dressagepro.nl/aanleuning-check-video/

Dit is hoe je in mijn ogen met een jong paard het beste kunt werken, Rien legt hier ook heel mooi uit waaraan je een goede aanleuning kan herkennen en het belang van het goed over de rug komen van het paard. Hand is altijd mee naar voren in de beweging van het paard.


Op zich een mooi beeld, maar toch verkleint de ruiter hier de hoek in de nek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:12 



 
Profiel   

Nee dat doet het paard..luister naar wat hij vertelt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:14 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://dressagepro.nl/aanleuning-check-video/

Dit is hoe je in mijn ogen met een jong paard het beste kunt werken, Rien legt hier ook heel mooi uit waaraan je een goede aanleuning kan herkennen en het belang van het goed over de rug komen van het paard. Hand is altijd mee naar voren in de beweging van het paard.


Tjah en ik zie hier precies de compressie van de poll die ik reeds aanhaalde bedoeld of niet :). Dat ik het niet eens ben met zijn stelligheid dat het voorwaards rijden de enige oplossing is moge duidelijk zijn.

Ik vind Rien trouwens verder binnen de meer competitie gerichte dressuur een verademing.. 1 van de eerder genoemde instructeurs komt ook wel is bij hem voor de trainersclub van Dressage Pro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:22 



 
Profiel   

Hij bedoelt dat het paard naar de hand toe gereden moet worden zodat het de hand naar voren en naar beneden durft te volgen en de rug los durft te laten waardoor er souplesse en schwung ontstaat. Dat doe je door het paard aan het been te maken en op het moment dat het zich iets opdrukt aan de voorkant met het been naar de hand toe te rijden zodat het weer durft te zakken aan de voorkant. Dit is wat hij bedoeld met voorwaarts rijden maar wat veel mensen volgens mij niet snappen. Die verwarren voorwaarts met hard rennen ofzoiets. :o

Ja ik vind Rien ook een verademing, zoals hij rijdt en lesgeeft heb ik het ook geleerd volgens de duitse klassieke dressuur.

https://www.horses.nl/dressuur/rien-sch ... -spanning/
Alleen dit al... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_


Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 03-01-22 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:34 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nee dat doet het paard..luister naar wat hij vertelt...


Waar ongeveer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:35 



 
Profiel   

manubres schreef
Elisa2 schreef
Nee dat doet het paard..luister naar wat hij vertelt...


Waar ongeveer?


Eigenlijk het hele filmpje anders denk ik dat de essentie mist van wat hij uitlegt in combinatie met het beeld erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:36 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja ik vind Rien ook een verademing, zoals hij rijdt en lesgeeft heb ik het ook geleerd volgens de duitse klassieke dressuur.

https://www.horses.nl/dressuur/rien-sch ... -spanning/
Alleen dit al... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_


Inderdaad, zo moeilijk is het dus niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:43 



 
Profiel   

@Elise...Ik hoor hem steeds zeggen: voorwaarts neerwaartse tendens...Maar wat is voorwaarts..ik vind voorwaarts dat de neus naar voren moet en niet naar achteren. Ik zie toch dat dit paard te vaak de neus naar achter gaat ipv naar voren. Een neus naar achter betekent een minder goed ondertredend achterbeen en daardoor een paard dat meer op de voorhand gaat lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 16:03 



 
Profiel   

manubres schreef
@Elise...Ik hoor hem steeds zeggen: voorwaarts neerwaartse tendens...Maar wat is voorwaarts..ik vind voorwaarts dat de neus naar voren moet en niet naar achteren. Ik zie toch dat dit paard te vaak de neus naar achter gaat ipv naar voren. Een neus naar achter betekent een minder goed ondertredend achterbeen en daardoor een paard dat meer op de voorhand gaat lopen.


Dat is gewoon de bouw van de hals van dit paard. Sowieso kijk naar het achterbeen wat gewoon door kan treden naar voren toe onder een los swingende rug.

Voorwaarts is een paard die aan het been is en de hand durft te volgen/ contact durft te nemen en durft te zakken aan de voorkant in het contact. Ze doet ook helemaal niets met haar hand, deze is gewoon voor haar en gaat mee in de beweging van het paard. Goed te zien ook op het moment dat het paard zich even opdrukt dat ze niets met haar hand doet maar juist aanvult met het been.

Ik weet niet hoe ik verder nog iets uit moet leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 19:22 



 
Profiel   

Jannico, wat leuk eens wat beelden van de jonge Philippe Karl te zien. Ik krijg altijd plaatjes/filmpjes van de reeds bejaarde Philippe Karl te zien en eerlijk gezegd werd ik daar nooit blij van. Geen verbinding van achter naar voren, weggedrukt en in mijn ogen valse oprichting. Dit filmpje met de schimmel is een beeld waar ik wel heel blij van wordt! Leuk om eens die andere kant te zien.

Ik moet wel zeggen dat ik een beetje verbaasd ben over wat ik hier lees over de verticale balans. Verticale balans heeft niets te maken met de hoofd/hals houding en niets met bekken kanteling. Verticale balans heeft puur te maken met dat een paard links en rechts volledig los laat in zijn lijf, gaat sporen, achterbenen onder de massa plaatst ipv ernaast en rechtop door de bocht gaat ipv plat. Verticale balans is niets anders als punt 1&2 van het Skala, takt en losgelatenheid. Als een paard aan beide zijden eveneveel loslaat, zal het sporen, zal het zijn verticale balans vinden. Verticale balans is een vereiste om aan de horizontale balans te gaan werken, en dan komen we pas bij de hoofd hals houding/aanleuning (punt 3) en pas in een heel veel later stadium bij bekkenkanteling (wat pas aan de orde is bij punt 5, rechtrichten, en punt 6 verzameling.

Praten over bekkenkanteling terwijl een paard de verticale balans nog niet voor elkaar heeft is echt niet aan de orde. Een paard dat nog in de eerste fasen van zijn opleiding zit, nog niet zijn verticale balans gevonden heeft onder het zadel, stuwt en draagt niet. De stuwkracht in dat stadium beperken leidt nooit tot een verzameld paard, maar leidt tot een kort lopend paard. En helaas is dat wat je heel vaak ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 20:16 



 
Profiel   

Verder vind ik in de opleiding alles voorafgaand aan fase 5 en 6, die loodlijn niet zo belangrijk. Sommige paarden hebben een exterieur waarbij ze heel makkelijk met het neusje eruit nageven en in verbinding komen. Andere paarden hebben een exterieur waarbij dat anders ligt en komen pas met de neus er echt uit als ze inderdaad het bekken gaan kantelen, de voorkant echt opgetild gaat worden. Het gaat erom dat je voelt dat een paard zijn lichaam gebruikt, zijn souplesse en spieren ontwikkelt. Ik zie 100 keer liever een paard dat anatomisch graag net wat achter de LL loopt, daar zijn lichaam ontwikkelt, daar los in het lijf wordt en kracht opbouwt, als een paard dat met diezelfde anatomie geforceerd voor die loodlijn gehouden wordt en daarbij, wegens het ontbreken van de kracht, de bovenlijn vasthoudt. Achter de loodlijn is in mijn ogen niet het probleem, de valse knik, dat is het probleem, dan verlies je alle verbinding van achter naar voren. Maar zolang een paard rond is vanuit de schoft, zie ik geen probleem in de opleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 20:23 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://dressagepro.nl/aanleuning-check-video/

Dit is hoe je in mijn ogen met een jong paard het beste kunt werken, Rien legt hier ook heel mooi uit waaraan je een goede aanleuning kan herkennen en het belang van het goed over de rug komen van het paard. Hand is altijd mee naar voren in de beweging van het paard.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik zie een paard met erg stijfgehouden lendenen, een ruiter die moeite heeft met rechtop te blijven zitten wat mij het idee geeft dat het paard op de voorhand loopt. Dit wordt nog eens bevestigd door de overgang van galop naar draf waar het paard bijna op z'n neus valt. Galop is naar mijn mening nogal krabbelend en ik zie de ruiter in galop constant drijven wat mij dan weer het idee geeft dat paard niet voorwaarts denkt. Aan het bellenblazen te zien krijg ik het vermoeden dat het paard zijn kaken op elkaar geklemt houdt. Dus al met al een beeld van een paard dat gewend is om van voor naar achteren gereden te worden.
Ik heb zonder geluid gekeken. Waarschijnlijk een work in progress die in een eerder stadium de verkeerde afslag heeft gekozen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 20:41 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://dressagepro.nl/aanleuning-check-video/

Dit is hoe je in mijn ogen met een jong paard het beste kunt werken, Rien legt hier ook heel mooi uit waaraan je een goede aanleuning kan herkennen en het belang van het goed over de rug komen van het paard. Hand is altijd mee naar voren in de beweging van het paard.

Helemaal mee eens, fijn beeld voor een jong paard. Paard loopt ook wel iets achter de loodlijn maar nergens in een valse knik. Het paard wordt niet achter de loodlijn gevraagd, maar in zijn waarde gelaten waar ie zijn lichaam kan ontwikkelen.

En ja hij loopt ook nog op de voorhand, dat is wat jonge paarden doen. Daar is niets mis mee. Daarvoor train je dat ze om in een later stadium in hun opleiding steeds meer van die voorhand afkomen. Maar daarvoor is wel deze basis nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 20:50 



 
Profiel   

oji schreef
En ja hij loopt ook nog op de voorhand, dat is wat jonge paarden doen. Daar is niets mis mee. Daarvoor train je dat ze om in een later stadium in hun opleiding steeds meer van die voorhand afkomen. Maar daarvoor is wel deze basis nodig.

Dat doen ze in de wei toch ook niet? Dat op de voorhand lopen wordt afgedwongen door de ruiter. Hoofd-hals te diep, croupe gaat omhoog, paard heeft niet genoeg soeplesse om zijn achterbenen onder het zwaartepunt te krijgen --> paard loopt op de voorhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 21:12 



 
Profiel   

Irmaz,het moge duidelijk zijn dat je nog nooit een paard dressuur matig opgeleid hebt. Verwacht je een Grand prix beeld bij een net zadelmak paard? Ieder net zadelmak paard loopt op de voorhand en daar is helemaal niets mis mee inderdaad.

Paard loopt over de rug, wat al meer is dan menig ander paard kan zeggen. De ruiter houdt de hand netjes voor, werkt niet terug en het paard is aan het been. Ik zou zeggen, luister en leer van het filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 21:28 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Irmaz,het moge duidelijk zijn dat je nog nooit een paard dressuur matig opgeleid hebt. Verwacht je een Grand prix beeld bij een net zadelmak paard? Ieder net zadelmak paard loopt op de voorhand en daar is helemaal niets mis mee inderdaad.

Nee natuurlijk verwacht ik geen GP houding van een jong paard 8)7
Er is alleen een verschil tussen een paard dat in zijn natuurlijke balans loopt en eentje die op de voorhand loopt.
Super jammer dat je dat met al je ervaring in het opleiden van paarden blijkbaar nooit ervaren hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 21:47 



 
Profiel   

irmaz schreef
Elisa2 schreef
Irmaz,het moge duidelijk zijn dat je nog nooit een paard dressuur matig opgeleid hebt. Verwacht je een Grand prix beeld bij een net zadelmak paard? Ieder net zadelmak paard loopt op de voorhand en daar is helemaal niets mis mee inderdaad.

Nee natuurlijk verwacht ik geen GP houding van een jong paard 8)7
Er is alleen een verschil tussen een paard dat in zijn natuurlijke balans loopt en eentje die op de voorhand loopt.
Super jammer dat je dat met al je ervaring in het opleiden van paarden blijkbaar nooit ervaren hebt.

Want een paard in de wei loopt niet op de voorhand omdat ie zn hoofd omhoog heeft?
Natuurlijk balans is minimaal 60% op de voorhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 22:18 



 
Profiel   

irmaz schreef
Elisa2 schreef

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik zie een paard met erg stijfgehouden lendenen, een ruiter die moeite heeft met rechtop te blijven zitten wat mij het idee geeft dat het paard op de voorhand loopt. Dit wordt nog eens bevestigd door de overgang van galop naar draf waar het paard bijna op z'n neus valt. Galop is naar mijn mening nogal krabbelend en ik zie de ruiter in galop constant drijven wat mij dan weer het idee geeft dat paard niet voorwaarts denkt. Aan het bellenblazen te zien krijg ik het vermoeden dat het paard zijn kaken op elkaar geklemt houdt. Dus al met al een beeld van een paard dat gewend is om van voor naar achteren gereden te worden.
Ik heb zonder geluid gekeken. Waarschijnlijk een work in progress die in een eerder stadium de verkeerde afslag heeft gekozen?


Soms Irmaz is het beter om niets te zeggen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 22:47 



 
Profiel   

xmarliez schreef
irmaz schreef
Nee natuurlijk verwacht ik geen GP houding van een jong paard 8)7
Er is alleen een verschil tussen een paard dat in zijn natuurlijke balans loopt en eentje die op de voorhand loopt.
Super jammer dat je dat met al je ervaring in het opleiden van paarden blijkbaar nooit ervaren hebt.

Want een paard in de wei loopt niet op de voorhand omdat ie zn hoofd omhoog heeft?
Natuurlijk balans is minimaal 60% op de voorhand.

Huh, waar zeg ik dat :? Dit paard loopt op z'n voorhand omdat hij nog niet soepel genoeg is om zijn achterhand ver genoeg onder te brengen. Dit wordt hem belemmerd (of in ieder geval moeilijk gemaakt) doordat de ruiter hem te diep laat lopen. Ruiter moet haar handen een paar cm naar voor steken en vooral achter bijdrijven dan krijg je een heel ander beeld.
Ja, in natuurlijke balans heeft het paard zo'n 60% van het gewicht op zijn voorhand, loopt het paard op de voorhand dan zal daar dat iets meer zijn dan wat hij natuurlijk op zou nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 23:02 



 
Profiel   

Ik snap niet zo goed dat je een dressagepro video zonder geluid kijkt. :P
Edit; gericht op Babootje die reageert op Irmaz. Sorry beetje onduidelijk.


Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 03-01-22 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 23:06 



 
Profiel   

irmaz schreef
xmarliez schreef
Want een paard in de wei loopt niet op de voorhand omdat ie zn hoofd omhoog heeft?
Natuurlijk balans is minimaal 60% op de voorhand.

Huh, waar zeg ik dat :? Dit paard loopt op z'n voorhand omdat hij nog niet soepel genoeg is om zijn achterhand ver genoeg onder te brengen. Dit wordt hem belemmerd (of in ieder geval moeilijk gemaakt) doordat de ruiter hem te diep laat lopen. Ruiter moet haar handen een paar cm naar voor steken en vooral achter bijdrijven dan krijg je een heel ander beeld.
Ja, in natuurlijke balans heeft het paard zo'n 60% van het gewicht op zijn voorhand, loopt het paard op de voorhand dan zal daar dat iets meer zijn dan wat hij natuurlijk op zou nemen.

Een paard opleiden is meer dan alleen bezig zijn met op de voor of achterhand lopen. Soms moet je concessies doen/keuzes maken. Door aan het een te werken kun je daarna makkelijker door aan het ander of versterkt het het ander. Ik heb deze video niet bekeken want die stem van Rien en het eeuwige gepraat van hem irriteert mij maar ik reageer op wat ik lees. Het is allemaal niet zo makkelijk en zwart wit en er zal een reden zijn waarom iemand zijn paard dieper of ronder instelt. Op dat moment is diegene misschien helemaal niet bezig met het op de voor of achterhand zijn van het paard maar misschien ligt de focus wel op ontspanning in de bovenlijn en losgelatenheid. En als je dat hebt komen je hulpen beter door dus kun je het paard ook beter in evenwicht rijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 23:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen