Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hyperflexie, LDR en rollkur

 
Profiel   

irmaz schreef
Nee natuurlijk verwacht ik geen GP houding van een jong paard 8)7
Er is alleen een verschil tussen een paard dat in zijn natuurlijke balans loopt en eentje die op de voorhand loopt.
Super jammer dat je dat met al je ervaring in het opleiden van paarden blijkbaar nooit ervaren hebt.
irmaz schreef
Huh, waar zeg ik dat :? Dit paard loopt op z'n voorhand omdat hij nog niet soepel genoeg is om zijn achterhand ver genoeg onder te brengen. Dit wordt hem belemmerd (of in ieder geval moeilijk gemaakt) doordat de ruiter hem te diep laat lopen. Ruiter moet haar handen een paar cm naar voor steken en vooral achter bijdrijven dan krijg je een heel ander beeld.
Ja, in natuurlijke balans heeft het paard zo'n 60% van het gewicht op zijn voorhand, loopt het paard op de voorhand dan zal daar dat iets meer zijn dan wat hij natuurlijk op zou nemen.


Het is lastig om je te volgen Irmaz. Ja, een paard loopt in de natuur dus op de voorhand, dat zou je dan logischerwijs de natuurlijke balans noemen, maar je lijkt eigen definities te hanteren.
Handen naar voren steken en nog meer naar voren drijven, ik kan me daar geen dragender paard bij voorstellen. Verplaatsing van gewicht naar de achterhand vraagt kracht, en dat moet je opbouwen.

Ik sluit me aan bij degenen die zich niet teveel blindstaren op voor, op of achter de loodlijn. Paardrijden is een complex samenspel waarbij je soms het ene accepteert om het andere beter te maken. Een ontspannen bovenlijn/losgelatenheid is veel interessanter dan die loodlijn en hoe dat optimaal te bereiken verschilt per paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 08:38 



 
Profiel   

Irmaz weet niet wat voorwaarts-neerwaarts rijden is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 09:56 



 
Profiel   

Ik denk dat veel ruiters denken dat hun paard meer van de voorhand is als ze het van voor vasthouden en achter de loodlijn rijden. Ik ben er van overtuigd dat een paard in vrijheid met een natuurlijke hoofd hals verbinding minder op de voorhand loopt. Al is dat mss per paard verschillend of ze meer of minder op de voorhand gebouwd zijn.

Een paard die je van voor loslaat kan zich prima in balans houden met een ruiter, als je hem daar de tijd voor geeft. Maar voor die tijd hebben we het paard allang van voor in een houding gedwongen.

Als je zelfs in de GP ziet hoe een enorme belasting er op de voorhand komt, dan denk ik niet dat ze het doel van de dressuur gehaald hebben...Vaak is dat door valse oprichting en een voorbeen dat veel hoger komt dan het diagonale achterbeen, waardoor het paard niet in balans loopt en het dragende voorbeen enorm belast wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Irmaz weet niet wat voorwaarts-neerwaarts rijden is...

Irmaz heeft vroeger altijd les gehad van direkte leerlingen van Ernest van Loon, dus waarschijnlijk weet irmaz dat wel.
Dat jij er bij deze combinatie mee komt geeft mij het idee dat jij dat niet weet.

Er was nog een vraag over waarom je een prodressage video zonder geluid kijkt; het ging volgens de poster van de link om hoe het paard liep, niet om de instruktie die ze kreeg. Dat Rien goede instruktie geeft weet ik, ik ga dat filmpje nog wel kijken met geluid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 11:15 



 
Profiel   

Daancha schreef
irmaz schreef
Nee natuurlijk verwacht ik geen GP houding van een jong paard 8)7
Er is alleen een verschil tussen een paard dat in zijn natuurlijke balans loopt en eentje die op de voorhand loopt.
Super jammer dat je dat met al je ervaring in het opleiden van paarden blijkbaar nooit ervaren hebt.
irmaz schreef
Huh, waar zeg ik dat :? Dit paard loopt op z'n voorhand omdat hij nog niet soepel genoeg is om zijn achterhand ver genoeg onder te brengen. Dit wordt hem belemmerd (of in ieder geval moeilijk gemaakt) doordat de ruiter hem te diep laat lopen. Ruiter moet haar handen een paar cm naar voor steken en vooral achter bijdrijven dan krijg je een heel ander beeld.
Ja, in natuurlijke balans heeft het paard zo'n 60% van het gewicht op zijn voorhand, loopt het paard op de voorhand dan zal daar dat iets meer zijn dan wat hij natuurlijk op zou nemen.


Het is lastig om je te volgen Irmaz. Ja, een paard loopt in de natuur dus op de voorhand, dat zou je dan logischerwijs de natuurlijke balans noemen, maar je lijkt eigen definities te hanteren.
Handen naar voren steken en nog meer naar voren drijven, ik kan me daar geen dragender paard bij voorstellen. Verplaatsing van gewicht naar de achterhand vraagt kracht, en dat moet je opbouwen.

Ik sluit me aan bij degenen die zich niet teveel blindstaren op voor, op of achter de loodlijn. Paardrijden is een complex samenspel waarbij je soms het ene accepteert om het andere beter te maken. Een ontspannen bovenlijn/losgelatenheid is veel interessanter dan die loodlijn en hoe dat optimaal te bereiken verschilt per paard.

Ik zal proberen beter uit te leggen wat ik bedoel, ik hoop dat het lukt.
Ieder paard heeft zijn eigen natuurlijke balans, gebaseerd op zijn bouw en motoriek. Grofweg draagt een paard normaal gesproken 60% van zijn gewicht op zijn voorhand en 40% met de achterhand. Dit is het uitgangspunt bij een jong paard onder het zadel. Doordat wij erop gaan zitten moet het paard daar eerst aan wennen maar zal hij er naar streven weer zijn natuurlijke balans aan te nemen. Dit is het uitgangspunt van waaruit ik pas ga trainen.
Het jonge paardenlichaam heeft een bepaalde houding in zijn natuurlijke beweging: hals wat horizontaler, neus ver vooruit, bovenlijn wat holler. Dit willen we allemaal gaan veranderen; achterhand eronder, rug wat omhoog, hals gebogen, hoofd ingebogen. De bovenlijn moet dus langer worden. Van nature heeft het paard maar een bepaalde rek in die lijn dus als we iets laten buigen wordt er ergens anders aan getrokken. Laat je de hals-hoofd inbuigen dan wordt er aan de rug-croupe getrokken, drijf je de achterhand eronder wordt er van de andere kant aan de lijn getrokken. Alles samen heeft maar een bepaalde rek. Begin je met te veel inbuiging aan de voorkant dan houd je te weinig over om de achterhand eronder te krijgen waardoor het paard gedwongen wordt zich over het voorbeen te stuwen --> paard moet meer dan zijn normale 60% op zijn voorbenen dragen, of te wel hij loopt (ten opzichte van zijn natuurlijke balans) op de voorhand.

Die LL is wat mij betreft ook niet heilig, goed gegymnastiseerde paarden kunnen zonder probelemen die extra rek aan (mits je verekkes goed oplet waar die rek gelegd wordt, alleen de ruimte tussen de 2e en 3e wervel oprekken is erg ongezond). Maar dan heb je het over reeds getrainde paarden, niet over jonge paarden die die rek gewoon nog niet hebben. Daarom zou ik het paard op het filmpje wat meer ruimte voor geven (niet losgooien natuurlijk) en juist meer buiging in de achterhand gaan vragen door bijdrijven en halve/hele ophoudingen (waar die combinatie problemen genoeg mee gaat krijgen gezien de niet doorkomende halve ophoudingen die ik voorbij zie komen).
En omdat de term hier voorbij is gekomen: Voorwaarts-Neerwaarts zou ik voor deze combinatie niet adviseren

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 11:47 



 
Profiel   

oji schreef
Ik moet wel zeggen dat ik een beetje verbaasd ben over wat ik hier lees over de verticale balans. Verticale balans heeft niets te maken met de hoofd/hals houding en niets met bekken kanteling. Verticale balans heeft puur te maken met dat een paard links en rechts volledig los laat in zijn lijf, gaat sporen, achterbenen onder de massa plaatst ipv ernaast en rechtop door de bocht gaat ipv plat. Verticale balans is niets anders als punt 1&2 van het Skala, takt en losgelatenheid. Als een paard aan beide zijden eveneveel loslaat, zal het sporen, zal het zijn verticale balans vinden. Verticale balans is een vereiste om aan de horizontale balans te gaan werken, en dan komen we pas bij de hoofd hals houding/aanleuning (punt 3) en pas in een heel veel later stadium bij bekkenkanteling (wat pas aan de orde is bij punt 5, rechtrichten, en punt 6 verzameling.

Praten over bekkenkanteling terwijl een paard de verticale balans nog niet voor elkaar heeft is echt niet aan de orde. Een paard dat nog in de eerste fasen van zijn opleiding zit, nog niet zijn verticale balans gevonden heeft onder het zadel, stuwt en draagt niet. De stuwkracht in dat stadium beperken leidt nooit tot een verzameld paard, maar leidt tot een kort lopend paard. En helaas is dat wat je heel vaak ziet.


'What's in a name...?' ;)
Als gezegd, ik heb mijn jonkie ingereden via de verticale balans. De hoofd/hals houding (als in: 'hij moet in de krul') zal mij worst wezen - maar ach, Knollie is Andalusische.
Om de verticale balans te bereiken was het wel van belang om de neus voor het buiten. schouder. gewricht te brengen (icm de hele voorhand / schouder controle).

Verticale balans geeft bekkenkanteling - maar nog lang geen verzameling. (Zelfstandig naamwoord, als in de 6e trede.)
Dwz: ieder moment dat een paard in verticale balans loopt, is het dier bezig de 'buik'spieren te trainen.
De rug en 'bovenlijn' laten los. Naarmate die training verder vordert kun je die spierbundels vragen om meer te verzamelen. (Totdat men kan zeggen dat het dier Z en hoger kan lopen.)

;) ...en af en toe maak ik twee licht provocerende opmerkingen. De ene gaat over het Skala, letterlijk 'trap, ladder' 'het Skala is een wenteltrap'. (Als in: ik rijd het liefst "alle 6" treden "tegelijk"... Uiteraard kan dat niet, maar het streven is er.)
De andere luidt, 'dat ik met mijn jonkie al verzamelende oefeningen reed'. Accoord, ik gebruik(te) het werkwoord verzamelen... En het ging om de overgangen stap-halt en draf-stap: puur gereden op zwaartepunt en bekkenkanteling van ruiter en paard.
(Een paard kan dat van nature, mijn Knollie deed het al onder het zadel voor ik haar kocht/kreeg, en ik heb het er in gehouden en uitgebouwd. Als spiertraining, om er voor te zorgen dat ze wist dat ze kon stoppen en niet verplicht was keihard door te hollen bij balansverlies, en om te voorkomen dat ze haar voorbenen 'als stootblok' leerde gebruiken.)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-01-22 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 12:57 



 
Profiel   

manubres schreef
Ik denk dat veel ruiters denken dat hun paard meer van de voorhand is als ze het van voor vasthouden en achter de loodlijn rijden. Ik ben er van overtuigd dat een paard in vrijheid met een natuurlijke hoofd hals verbinding minder op de voorhand loopt. Al is dat mss per paard verschillend of ze meer of minder op de voorhand gebouwd zijn.

Een paard die je van voor loslaat kan zich prima in balans houden met een ruiter, als je hem daar de tijd voor geeft. Maar voor die tijd hebben we het paard allang van voor in een houding gedwongen.

Als je zelfs in de GP ziet hoe een enorme belasting er op de voorhand komt, dan denk ik niet dat ze het doel van de dressuur gehaald hebben...Vaak is dat door valse oprichting en een voorbeen dat veel hoger komt dan het diagonale achterbeen, waardoor het paard niet in balans loopt en het dragende voorbeen enorm belast wordt.


Ik denk juist dat veel mensen dat als er een stabiel mond contact is en er geen klapperende los/ vast verbinding is dat er vastgehouden wordt. Dit is imo een denkfout die ik vaak gemaakt zie worden.

Mensen die jonge paarden opleiden zijn vaak helemaal niet bezig met de voor of achterhand maar eerst met een goede basis leggen van een paard dat over de rug loopt, van achter naar voren en nageeflijk de hand naar voren en beneden durft te volgen. Balans is als een paard daar kan lopen zonder dat een ruiter vasthoudt, zonder dat het teveel gaat stuwen en onder een ruiter vandaan loopt, zonder dat het tempo en activiteit verliest. Gewoon de basis beginselen van takt, ontspanning en aanleuning. En ja, daar is tijd voor nodig.

Tenminste zo zou het horen, dan heb ik het niet over houdingen die aan de voorkant afgedwongen worden want dat is imo altijd verkeerd. De houding voor komt voort uit de achterhand en niveau van africhting plus bouw van het paard.

In de GP zie ik zoveel verschil qua ruiters en manieren van trainen, van de Nederlandse dressuurcombinaties wordt ik diep ongelukkig maar juist weer erg blij van de meeste duitse combinaties en uiteraard de twee britten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 12:59 



 
Profiel   

Daancha schreef
irmaz schreef
Nee natuurlijk verwacht ik geen GP houding van een jong paard 8)7
Er is alleen een verschil tussen een paard dat in zijn natuurlijke balans loopt en eentje die op de voorhand loopt.
Super jammer dat je dat met al je ervaring in het opleiden van paarden blijkbaar nooit ervaren hebt.
irmaz schreef
Huh, waar zeg ik dat :? Dit paard loopt op z'n voorhand omdat hij nog niet soepel genoeg is om zijn achterhand ver genoeg onder te brengen. Dit wordt hem belemmerd (of in ieder geval moeilijk gemaakt) doordat de ruiter hem te diep laat lopen. Ruiter moet haar handen een paar cm naar voor steken en vooral achter bijdrijven dan krijg je een heel ander beeld.
Ja, in natuurlijke balans heeft het paard zo'n 60% van het gewicht op zijn voorhand, loopt het paard op de voorhand dan zal daar dat iets meer zijn dan wat hij natuurlijk op zou nemen.


Het is lastig om je te volgen Irmaz. Ja, een paard loopt in de natuur dus op de voorhand, dat zou je dan logischerwijs de natuurlijke balans noemen, maar je lijkt eigen definities te hanteren.
Handen naar voren steken en nog meer naar voren drijven, ik kan me daar geen dragender paard bij voorstellen. Verplaatsing van gewicht naar de achterhand vraagt kracht, en dat moet je opbouwen.

Ik sluit me aan bij degenen die zich niet teveel blindstaren op voor, op of achter de loodlijn. Paardrijden is een complex samenspel waarbij je soms het ene accepteert om het andere beter te maken. Een ontspannen bovenlijn/losgelatenheid is veel interessanter dan die loodlijn en hoe dat optimaal te bereiken verschilt per paard.

Ik zal proberen beter uit te leggen wat ik bedoel, ik hoop dat het lukt.
Ieder paard heeft zijn eigen natuurlijke balans, gebaseerd op zijn bouw en motoriek. Grofweg draagt een paard normaal gesproken 60% van zijn gewicht op zijn voorhand en 40% met de achterhand. Dit is het uitgangspunt bij een jong paard onder het zadel. Doordat wij erop gaan zitten moet het paard daar eerst aan wennen maar zal hij er naar streven weer zijn natuurlijke balans aan te nemen. Dit is het uitgangspunt van waaruit ik pas ga trainen.
Het jonge paardenlichaam heeft een bepaalde houding in zijn natuurlijke beweging: hals wat horizontaler, neus ver vooruit, bovenlijn wat holler. Dit willen we allemaal gaan veranderen; achterhand eronder, rug wat omhoog, hals gebogen, hoofd ingebogen. De bovenlijn moet dus langer worden. Van nature heeft het paard maar een bepaalde rek in die lijn dus als we iets laten buigen wordt er ergens anders aan getrokken. Laat je de hals-hoofd inbuigen dan wordt er aan de rug-croupe getrokken, drijf je de achterhand eronder wordt er van de andere kant aan de lijn getrokken. Alles samen heeft maar een bepaalde rek. Begin je met te veel inbuiging aan de voorkant dan houd je te weinig over om de achterhand eronder te krijgen waardoor het paard gedwongen wordt zich over het voorbeen te stuwen --> paard moet meer dan zijn normale 60% op zijn voorbenen dragen, of te wel hij loopt (ten opzichte van zijn natuurlijke balans) op de voorhand.

Die LL is wat mij betreft ook niet heilig, goed gegymnastiseerde paarden kunnen zonder probelemen die extra rek aan (mits je verekkes goed oplet waar die rek gelegd wordt, alleen de ruimte tussen de 2e en 3e wervel oprekken is erg ongezond). Maar dan heb je het over reeds getrainde paarden, niet over jonge paarden die die rek gewoon nog niet hebben. Daarom zou ik het paard op het filmpje wat meer ruimte voor geven (niet losgooien natuurlijk) en juist meer buiging in de achterhand gaan vragen door bijdrijven en halve/hele ophoudingen (waar die combinatie problemen genoeg mee gaat krijgen gezien de niet doorkomende halve ophoudingen die ik voorbij zie komen).
En omdat de term hier voorbij is gekomen: Voorwaarts-Neerwaarts zou ik voor deze combinatie niet adviseren


Ik zie voorwaarts- neerwaarts als de basis voor ieder jong paard, deze zou van mij nog net iets meer mogen zakken en door het lijf gaan lopen maar er wordt ook aangegeven in het filmpje dat dier net onder het zadel is dus ik verwacht dat dit twee maanden later al een stuk beter zou zijn als ze zo doortrainen. Hij legt ook heel mooi het nut er van uit in het filmpje.

Voor de rest zeggen we volgens mij exact hetzelfde, maar ik ben nog steeds heel benieuwd hoe je dat wilt bereiken zonder dat een paard nageeflijk en over de rug loopt.


Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-01-22 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 13:10 



 
Profiel   

Ik vind in de meer duitse benadering en de meer franse benadering allebei goeie punten zitten, ik kan er niet zo van wakker liggen wie wat doet. Hoe meer het naar extremen gaat, hoe minder interessant ik het vindt.
Ik neig zelf meer naar iemand als Philippe Karl, omdat ik vind dat hij enorm goed kan onderbouwen waarom hij doet wat hij doet. Voor mij sluit hij beter aan bij de huidige wetenschappelijke kennis van gedrag en biomechanica.

Waar iedereen een beetje aan voorbij gaat in deze discussie, is dat achter de loodlijn lopen niet iets is wat een paard ooit zelf zal doen (ja, ik heb zelf ook plaatjes waarbij een paard een enkele keer met z'n hoofd gooit, die ken ik ;) ). Een onbeleerd paard loopt (ver) voor de loodlijn.
Of je het nu wil of niet, achter de loodlijn lopen is niet een gebrek aan kracht, maar heeft als reden dat jij er teugels aan hebt gehangen en toch een bepaalde reactie hebt aangeleerd. Als je je denkt dat je dat niet gedaan hebt, dan doe je dat dus onbewust.

avalanche81 schreef
Om reden dat een paard er leniger van wordt. Ik doe voor mezelf yoga, zowel power yoga als yin yoga. En het heeft nut, omdat je zóveel meer kunt opvangen, zoveel sterker wordt in je core (ik gebruik veel Centered Riding, en oh dat werkt zo fijn) maar ook zoveel makkelijker mee kan bewegen, niet alleen met rijden, maar op veel meer vlakken.
Maar een paard dat lenig is en soepel en los, zal oefeningen met veel meer gemak kunnen uitvoeren dan een paard dat dat niet is. Een paard dat stijf is krijgt klachten, een paard dat los is niet.


De vergelijking gaat heel erg krom. Yoga heeft een stukje lenigheid en core-stability, die zijn niet hetzelfde. Ik denk dat de meeste mensen meer hebben aan stabiliteit trainen dan aan het stukje random lenigheid oefenen (maar dat is weer een andere discussie :D ).
Plus ik ken niemand die binnen de yoga extreme rekposities aanneemt in beweging en al helemaal niet met z'n hals of hoofd.
De vraag is niet of een paard stijf of los moet zijn, de vraag is waarom je daar extreme flexie van de hals in beweging voor nodig hebt.

Citaat
Je gaat volledig voorbij aan de emotional reasoning wat mijn belangrijkste argument was. Het is manipulatie op de emotie van de lezer, en inspelen op angst. Dat is een oneerlijke manier van beargumenteren, want een drogreden.

Nogmaals terug naar yoga: ik kom niet supermakkelijk uit de split, maar heb ik er stress van? Nee. Het is me vriendelijk verzocht, er wordt ook altijd geadviseerd niet verder te gaan dan je lijf aankan, en dus is het niet stressvol, ik ga namelijk niets verder dan ik wil.
Zo is het ook met LDR. Ik verzoek het paard vriendelijk om wat dieper en ronder te komen, ik ga niet verder dan kan, en dus heeft het paard er totaal geen stress van.

En om die reden is de vergelijking met de politieman onzinnig en manipulatief.


De vergelijking is volledig correct en het is dus geen drogreden. Het is een controle middel, waarbij je met enorm weinig kracht een heel groot paard onder controle houden. Heeft niks met stress of angst te maken. In nood situaties, zou ik het ook redelijk acceptabel vinden om het te gebruiken om je paard te controleren.

Ik wil zelf niet van zo'n machtsmiddel gebruik maken in de dagelijkse omgang, dat is opzich een keuze. Wat ik zie, is dat door die extreme controle mensen dingen van hun paarden kunnen vragen die nog niet kunnen of waar het paard nog niet aan toe is en dat is op lange termijn schadelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 13:16 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Waar iedereen een beetje aan voorbij gaat in deze discussie, is dat achter de loodlijn lopen niet iets is wat een paard ooit zelf zal doen (ja, ik heb zelf ook plaatjes waarbij een paard een enkele keer met z'n hoofd gooit, die ken ik ;) ). Een onbeleerd paard loopt (ver) voor de loodlijn.
Of je het nu wil of niet, achter de loodlijn lopen is niet een gebrek aan kracht, maar heeft als reden dat jij er teugels aan hebt gehangen en toch een bepaalde reactie hebt aangeleerd. Als je je denkt dat je dat niet gedaan hebt, dan doe je dat dus onbewust.


Waar jij aan voorbij gaat is dat je steeds een vergelijking maakt met wat het paard zelf - onbelast - zou doen.
Die vergelijking gaat mank in een belaste situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:17 



 
Profiel   

Ik maak er in de praktijk heel weinig gebruik van, omdat ik het niet nodig vind. Maar ik kan het wel.
Dus het is zeker niet iets wat ik dagelijks doe, en er zijn heel veel paarden die ik niet zo los hoef te krijgen, omdat ik er geen hoger niveau mee wil, maar zo rijd dat de eigenaar ze na kan rijden, en ze op een eerlijke manier los en soepel maak.

Met jonge paarden doe ik het eigenlijk ook nooit, want niet nodig.

Paarden die ik voor mezelf rijd, doe ik veel meer mee qua losmaken, soepel maken, maar dan nog, het moet ook bij het paard passen, en bij een paard dat heel makkelijk opkropt, wil ik vooral het neusje eruit rijden. Het moet wel nut hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:18 



 
Profiel   

Citaat
Waar iedereen een beetje aan voorbij gaat in deze discussie, is dat achter de loodlijn lopen niet iets is wat een paard ooit zelf zal doen (ja, ik heb zelf ook plaatjes waarbij een paard een enkele keer met z'n hoofd gooit, die ken ik ;) ). Een onbeleerd paard loopt (ver) voor de loodlijn.
Of je het nu wil of niet, achter de loodlijn lopen is niet een gebrek aan kracht, maar heeft als reden dat jij er teugels aan hebt gehangen en toch een bepaalde reactie hebt aangeleerd. Als je je denkt dat je dat niet gedaan hebt, dan doe je dat dus onbewust.


Eigen ervaring: ik heb Knollie in verticale balans gebracht, en ga dan werken aan lengtebuiging.
Ik rijd de volte op, verklein de volte door 'naar binnen te wijken' - en op die momenten wil Knollie nog wel eens opkrullen.
Die oefening is krachtpatsen, en als ze laat zien 'dat het erg lastig is' door op te krullen dan is de PRE'se pleaser eigenlijk te hard aan het werk en wijk ik weer naar buiten.


(Itt veel van mijn stalgenoten die eindeloos 'rondjes over de hoefslag rijden' en met die teugels in de weer zijn. En de knik tussen de 2e en 3e halswervel als goed teken zien.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:22 



 
Profiel   

Babootje schreef
sanne83 schreef
Waar iedereen een beetje aan voorbij gaat in deze discussie, is dat achter de loodlijn lopen niet iets is wat een paard ooit zelf zal doen (ja, ik heb zelf ook plaatjes waarbij een paard een enkele keer met z'n hoofd gooit, die ken ik ;) ). Een onbeleerd paard loopt (ver) voor de loodlijn.
Of je het nu wil of niet, achter de loodlijn lopen is niet een gebrek aan kracht, maar heeft als reden dat jij er teugels aan hebt gehangen en toch een bepaalde reactie hebt aangeleerd. Als je je denkt dat je dat niet gedaan hebt, dan doe je dat dus onbewust.


Waar jij aan voorbij gaat is dat je steeds een vergelijking maakt met wat het paard zelf - onbelast - zou doen.
Die vergelijking gaat mank in een belaste situatie.


https://www.myvirtualeventingcoach.com/ ... 20bit1.jpg

En dit zegt ook genoeg denk ik..

Achter de teugel is ook vaak achter de loodlijn, en dat doet het paard toch echt zelf...zoals ook wel te zien is in dit voorbeeld met de losse teugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:23 



 
Profiel   

Babootje schreef
sanne83 schreef
Waar iedereen een beetje aan voorbij gaat in deze discussie, is dat achter de loodlijn lopen niet iets is wat een paard ooit zelf zal doen (ja, ik heb zelf ook plaatjes waarbij een paard een enkele keer met z'n hoofd gooit, die ken ik ;) ). Een onbeleerd paard loopt (ver) voor de loodlijn.
Of je het nu wil of niet, achter de loodlijn lopen is niet een gebrek aan kracht, maar heeft als reden dat jij er teugels aan hebt gehangen en toch een bepaalde reactie hebt aangeleerd. Als je je denkt dat je dat niet gedaan hebt, dan doe je dat dus onbewust.


Waar jij aan voorbij gaat is dat je steeds een vergelijking maakt met wat het paard zelf - onbelast - zou doen.
Die vergelijking gaat mank in een belaste situatie.


De belasting heeft er niets mee te maken. Kijk naar mensen die met een losse teugel het paard inrijden of zonder hoofdstel. Die paarden gaan echt niet diep lopen door gebrek aan kracht.

Nou leren de meeste paarden heel snel om af te buigen op twee teugels druk, dus in een onbewaakt ogenblik hebben ze dat al geleerd.
Het enige wat ik wil aangeven, is dat je dus niet kan aangeven dat je de hoofdpositie niet bepaalt of niet belangrijk vindt, omdat je het dan onbewust wel beinvloed, maar alleen niet weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:24 



 
Profiel   

Kijk eens naar spanjaarden..die doen bijna niet anders...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:30 



 
Profiel   

... ik heb meer dan 1 iemand hard zien trekken om een bepaalde Spanjaard in de krul te krijgen.

Het dier is er als zijnde PRE voor gebouwd, maar dit dier heeft geen zin in de 'houding als houding'.
(En groot gelijk.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:39 



 
Profiel   

Het gaat erom dat het aangeleerd is en daarom wat vreemd om daarbij (als enige van alle aangeleerde dingen :D ) je handen in de lucht te gooien en te zeggen, ja maar t paard wil t zo :D

Sommige paarden hebben zo goed geleerd hoe ze druk moeten ontwijken, dat ze al bij een vrij losse teugel volledig in de krul gaan. Vrijwel alles wat een paard doet, heb jij zelf (of je voorganger) het paard bewust of onbewust aangeleerd. Het is, denk ik, altijd goed om je daarvan bewust te zijn.

Het feit dat paarden zo enorm makkelijk opkrullen op druk van twee teugels, is des te meer reden on dat eerst terug te trainen naar een neutrale stand. Dat is wat Philippe Karl doet. Hij legt gewoon heel duidelijk aan het paard uit: dit is wat ik verwacht als ik hier druk geef.
Dat vind ik wel grappig aan veel mensen binnen de duitse dressuur. Het is bijna taboe om te zeggen dat je iets met de teugels doet :+

Net als dat je een paard wat vol tegen de druk ingaat, zou trainen. Of een paard wat niet aan t been is, of een een paard dat juist wegvlucht van het been. Dan ga je ook eerst zorgen dat hij niet meer vlucht (neutrale stand) en dan ga je hem aanleren wat de beenhulp betekent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 15:01 



 
Profiel   

Wat ik wel grappig vind is dat mensen niet beseffen dat de teugel vasthouden niet direct betekent dat er druk op staat. Dat ligt echt geheel aan of iemand vasthoudt of mee gaat in de beweging naar voren met de hand.

Contact is niet hetzelfde als druk en daarmee is een paard dus ook geen druk aan het ontwijken. Wel is het aanspanning van achter uit aan het ontwijken. Achter de teugel is ook altijd achter het been. Daarom blijft het zo belangrijk om naar de hand toe te blijven rijden.

Een ophouding is je hand sluiten, een halve ophouding de hand half sluiten, je duimen iets naar achteren kantelen is je hand openen. Dit zijn imo de enige drie dingen die je met je hand doet maar pas op het moment dat een paard toe is aan meer verzameling. Waarbij een directe release noodzakelijk is. Voor de rest doe je gewoon niks met de hand, maar met de achterkant..been, achterbeen er onder dan is die voorkant helemaal niet zo belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 15:19 



 
Profiel   

Grappig wil ik het niet noemen, dat veel mensen denken dat ze de teugels niet op druk hebben maar dat wel doen.

Heb net de KWPN hengstencompetitie gekeken...en kreeg plaatsvervangend nekkramp (door teveel druk op de teugels) van vrijwel alle paarden die daar werden voorgesteld. Er was slechts een enkel paard dat niet achter de loodlijn liep en de hand van de ruiter volgde ipv er voor wegdook achter de loodlijn. En nee, het waren niet alleen de L paarden die nog meer kracht moeten krijgen, maar ook de Z paarden.

Ben blij dat ik niet gek ben en de KWPN jury het ook zag...De jury kon heel vaak kwijt: meer naar de hand toe rijden, meer neus eruit, minder snel zodat een paard tot dragen kan komen, meer vanuit het achterbeen en meer rust en ontspanning.

Ik zag een enkel paard dat echt op eigen benen liep en voor mij was Gorgeous Black Art de verrassing (v. Toto jr.)...ken paard en ruiter niet, maar wat een fijne combinatie. Paard dat op eigen benen liep, in balans, in een normaal tempo met een actief achterbeen, zonder verkrampte nek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 17:29 



 
Profiel   

jannico schreef
https://www.youtube.com/watch?v=rqVEfg34vCY
Theorie uitleg met stukken er tussen met een barok propje waarmee in hals verlenging gewerkt wordt.


Wauw, dat dit gratis op internet staat _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 17:48 



 
Profiel   

sanne83 schreef
De belasting heeft er niets mee te maken. Kijk naar mensen die met een losse teugel het paard inrijden of zonder hoofdstel. Die paarden gaan echt niet diep lopen door gebrek aan kracht.


Nee, daarvan (even gechargeerd) gaat het hoofd omhoog omdat ze de rug wegdrukken. Dat je daar na verloop van tijd problemen door krijgt hoef ik jou toch niet te vertellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 17:56 



 
Profiel   

manubres schreef
Grappig wil ik het niet noemen, dat veel mensen denken dat ze de teugels niet op druk hebben maar dat wel doen.

Vraagje? Rijdt jij met losse teugels? Als de opmerking tegen mij is dan is deze in ieder geval volledig misplaatst.

Heb net de KWPN hengstencompetitie gekeken...en kreeg plaatsvervangend nekkramp (door teveel druk op de teugels) van vrijwel alle paarden die daar werden voorgesteld. Er was slechts een enkel paard dat niet achter de loodlijn liep en de hand van de ruiter volgde ipv er voor wegdook achter de loodlijn. En nee, het waren niet alleen de L paarden die nog meer kracht moeten krijgen, maar ook de Z paarden.

Ben blij dat ik niet gek ben en de KWPN jury het ook zag...De jury kon heel vaak kwijt: meer naar de hand toe rijden, meer neus eruit, minder snel zodat een paard tot dragen kan komen, meer vanuit het achterbeen en meer rust en ontspanning.

Ik zag een enkel paard dat echt op eigen benen liep en voor mij was Gorgeous Black Art de verrassing (v. Toto jr.)...ken paard en ruiter niet, maar wat een fijne combinatie. Paard dat op eigen benen liep, in balans, in een normaal tempo met een actief achterbeen, zonder verkrampte nek.


Dat was voor mij ook het meest fijne paard met vooral de meest gunstige bouw en een super achterbeen wat er altijd onder was. En ja.. dat geeft ook al snel een ander beeld dan bij minder gunstig gebouwde paarden.

Voor de rest had de jury gelijk, Dinja kreeg niet voor niets het compliment met McLaren en mede door haar rijden scoren haar hengsten ook hoog. Veel spanning ook nog te zien bij deze jonge hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 20:08 



 

Gorgeous Black Art

Door Leunus van Lieren opgeleid, het oog van de meester is duidelijk

en Dinja is gewoon een klasse apart, hoop dat ze zo haar eigen koers kan blijven volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 20:14 



 
Profiel   

Babootje schreef
sanne83 schreef
De belasting heeft er niets mee te maken. Kijk naar mensen die met een losse teugel het paard inrijden of zonder hoofdstel. Die paarden gaan echt niet diep lopen door gebrek aan kracht.


Nee, daarvan (even gechargeerd) gaat het hoofd omhoog omdat ze de rug wegdrukken. Dat je daar na verloop van tijd problemen door krijgt hoef ik jou toch niet te vertellen?

Heb ik nog niet meegemaakt dat ze bij de eerste keer berijden de rug hol trekken en het hoofd omhoog brengen. Misschien de eerste meter maar zodra ze in de gaten hebben dat er niks gebeurd gaan ze gewoon op zoek naar hun balans. Kwestie van voorbereiding.
Op het gevaar af dat ik hier heel veel spijt van ga krijgen, bij deze een filmpje van een paard die voor de allereerste keer onder een ruiter loopt (Het is in dit geval geen 3-jarige maar een 8 jarige fokmerrie).
https://www.youtube.com/watch?v=gsj6v6nJylU

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 20:18 



 
Profiel   

[ img ]

Waarom zou je er spijt van krijgen? Ziet er prima uit.
Echt hoor..denk je dat anderen hun paard gelijk in een krul trekken? Driejarige hierboven..pas hierna leerde deze van achteren naar voren nageeflijk lopen. Heb nog wel een filmpje van nadat ie een maanden ohz was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 20:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen