Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hyperflexie, LDR en rollkur

 
Profiel   

xmarliez schreef
Je kunt natuurlijk van iedereen ongemakkelijke foto’s plaatsen. Ik denk dat Bokt daar ook al vol van staat.
Ik blijf het jammer vinden dat er nog steeds zoveel in hokjes gedacht wordt.

Wat mij betreft zou er meer naar het wezen paard gekeken moeten worden. Hoe is deze gebouwd, wat zijn de pluspunten en wat zijn de minpunten. En daarnaast, welke ruiter zit er op en hoe groot is deze invloed.
Ieder paard kun je in basis netjes africhten en een aantal basis voorwaarden zijn voor alle paarden hetzelfde, ontspanning (en dan bedoel ik niet sloffen door de bak maar ontspanning in de bovenlijn en mentaal), rechtgerichtheid (dit is dus balans) en ritme (of takt, geef het een naam).
Als je paard hier aan voldoet ben je al een heel eind. En de hoofd hals houding is eigenlijk het laatste waar wij ons zorgen over hoeven maken. Want als je ontspanning hebt dan heb je ook een hoofd hals houding die ontspannen is en zo ook met de andere 2 basis voorwaarden.

De hals is het meeste flexibele gedeelte van het paard en daardoor ook het gene wat het meest ‘los’ is. Rechtgerichtheid krijg je ook nooit voor elkaar als je het paard uit balans gaat halen door bijv halsbuiging te creëren. Op het moment dat je paard voldoet aan deze 3 basis voorwaarden dan kun je in je hand de kwaliteit van de aanleuning voelen. En het ene paard heeft het nodig om wat meer achter de loodlijn gereden te worden ter bevordering van de kwaliteit van de aanleuning en het andere paard moet er ver voor of misschien wel op gereden worden. Dit is iets wat niet iedere pas te meten is maar wel te voelen. En als je gaat rijden met de intentie dat je altijd je paard voor de loodlijn wilt hebben dan kan het zo maar zijn dat dat betreffende paard er niet beter van wordt. Het heeft allemaal te maken met het paard wat je voor je hebt hoe dit paard gereden moet worden. Dat kun je niet leren door in hokjes te blijven denken. Maar door te rijden, voelen, kijken, luisteren naar mensen met ervaring etc.

Met kwaliteit van de aanleuning bedoel ik trouwens dat je via de aanleuning precies kunt voelen hoe je paard in het lijf is. Aanleuning is niet alleen een verbinding tussen hand en mond maar iets wat ontstaat als je het hele lichaam van paard onder je voelt. Door een ophouding te geven kun je het achterbeen aanspreken om het zo maar even te zeggen. Ook de aanleuning is niet gebaseerd op wat er ‘voor’ ons gebeurt maar juist meer op wat er onder en achter ons gebeurd. Daarvoor heb je aanleuning nodig.

En nu ik dit hele verhaal typ besef ik pas weer beter hoe moeilijk het is om via schrift iets te vertellen/elkaar te leren/uit te leggen over dressuur. Het is allemaal niet ingewikkeld maar er komt zoveel gevoel en ‘beweging’ bij kijken dat het nooit goed is over te brengen door het op te schrijven.


Precies dit _/-\o_

Daarnaast geven plaatjes momentopname's en zegt bewegend beeld veel meer.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 11:05 



 
Profiel   

irmaz schreef
De loodlijn, holy grail of niet. Vraagje aan mensen die het geen punt vinden dat jonge paarden achter de LL kruipen en als motivatie geven dat het komt omdat het paard nog niet sterk genoeg is:
Hebben jullie wel eens een jong paard in vrijheid zien bewegen en hoe zijn hoofd-halshouding dan is?
twee 3-jarige hengsten (KWPN en ArabxWelsh) aan het spelen:

Spoiler:
[ [url=m/HUubXD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Spoiler:
[ [url=m/YwNFlh.jpg]Afbeelding[/url] ]



Als deze zo onder het zadel zouden lopen, dan lopen ze in een valse knik met een weggedrukte en strakke rug. De bovenlijn moet bol zijn om de onderkant aan te kunnen spannen, je wilt dat een paard de buikspieren aanspant als je er op zit en de bovenlijn "bol" maakt. Op die manier train je de rugspieren en blijft er genoeg ruimte tussen de wervels om zaken als Kissing Spines te voorkomen. Dus ja, ik zie ze 1000 keer liever achter de loodlijn maar goed over de rug dan andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 11:07 



 
Profiel   

Ninx schreef
[ [url=m/N4i5Yk.png]Afbeelding[/url] ]

Het probleem met dat rond rijden is toch dat je een paard krijgt dat getraind wordt zijn lijf niet erg gezond te gebruiken... Het borstbeen lijkt hier gezakt te zijn, het hele gebied van schoft tot borstbeen zou moeten liften. Je ziet ook dat de ruiter op het diepste punt zit, de rug direct achter de schoft wordt weggedrukt.
Het bekken kantelt ook de verkeerde kant op... waardoor het achterbeen niet meer goed onder kan komen en een beetje meekrabbelt. Om toch nog enigszins overeind te blijven houdt het paard het voorbeen maar wat langer aan de grond.
ik weet nog dat ik jaaaaarrrrren terug Edward Gal zag op Totilas bij Jumping Amsterdam. Dat was officieel de laatste keer dat ik zoiets wilde zien.

Ik ben geen pro/ kenner/ of topruiter.... ik heb gewoon een brein dat wel kan waarnemen of iets een gezond, functioneel bewegingspatroon is.

Bij Chinese turnkindertjes doen ze ook aan 'vouwen en prakken' om ze soepeler te krijgen, die zijn wel heel erg pijnlijk stuk op jongvolwassen leeftijd. Maar op wedstrijden ziet het er mooi uit. Ahum.


Wat je hier zit is een poging? tot een uitgestrekte draf waarbij het paard niet verlengd in de hals en in het frame. Als je goede uitgestrekte draf wilt zien op topniveau dan zijn Carl, Charlotte, Jessica etc. daar goede voorbeelden van. Vooral als ze net vertrekken zie je een achterbeen wat eerst komt, dan een verlenging in het frame en de hals en zo weer terug als het paard op het achterbeen komt. Dit harmonica idee hoort er te zijn in de verschillen tussen de verzamelde en uitgestrekte gang.

Ik vind dit dus ook geen fijn plaatje en weet dat dit bij een bepaalde rijstijl hoort waar alleen de voorbenen wat doen in een uitgestrekte gang. Dit heeft imo alleen niet zo zeer met rond rijden te maken, maar wel met vast blijven houden aan de voorkant en het hoofd in allerlei houdingen forceren. Oftewel voor vasthouden en maar been blijven geven, wat imo van voor naar achter rijden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 11:13 



 
Profiel   

irmaz schreef
Kan Voorwaarts-Neerwaarts hier ook bij horen?

Wat mij opvalt is dat alle methodes een naam hebben die met name de houding van de voorkant van het paard omschrijft.


Voorwaarts-neerwaarts is in mijn ogen een van de belangrijkste trainingsmethoden maar lijkt soms wel compleet uit de mode te zijn.

Wat ik wel vaak zie bij voorwaarts- neerwaarts is dat het gebeurd zonder aanspanning van achteruit en dat het paard wel mooi met het neusje er uit loopt maar er geen aanspanning is vanuit de bovenste halsspier.

Jammer dat er geen plaatjes bij mogen ter verduidelijking.

Voorwaarts-neerwaarts hoort bij het op lengte kunnen rijden van een paard, veel kortere paarden (kortere rug) hebben dit nodig om de bovenlijn te stretchen. Zo'n paard moet eerst op lengte gereden kunnen worden voordat het bij elkaar gereden wordt waarin het op lengte blijven steeds moet worden bewaard. (wederom het harmonica idee) Dit zijn de paarden die anders heel snel in een houdingkje blijven lopen (PRE's bijv.) en zolang ze niet op lengte lopen kunnen ze ook niet goed rechtgericht worden en verbreken ze zelf snel het contact om naar de hand toe te blijven lopen.

Voor veel mensen is het makkelijker om een paard bij elkaar te rijden dan om het op lengte te kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 11:19 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
irmaz schreef
Kan Voorwaarts-Neerwaarts hier ook bij horen?

Wat mij opvalt is dat alle methodes een naam hebben die met name de houding van de voorkant van het paard omschrijft.


Voorwaarts-neerwaarts is in mijn ogen een van de belangrijkste trainingsmethoden maar lijkt soms wel compleet uit de mode te zijn.

Wat ik wel vaak zie bij voorwaarts- neerwaarts is dat het gebeurd zonder aanspanning van achteruit en dat het paard wel mooi met het neusje er uit loopt maar er geen aanspanning is vanuit de bovenste halsspier.

Jammer dat er geen plaatjes bij mogen ter verduidelijking.

Voorwaarts-neerwaarts hoort bij het op lengte kunnen rijden van een paard, veel kortere paarden (kortere rug) hebben dit nodig om de bovenlijn te stretchen. Zo'n paard moet eerst op lengte gereden kunnen worden voordat het bij elkaar gereden wordt waarin het op lengte blijven steeds moet worden bewaard. (wederom het harmonica idee) Dit zijn de paarden die anders heel snel in een houdingkje blijven lopen (PRE's bijv.) en zolang ze niet op lengte lopen kunnen ze ook niet goed rechtgericht worden en verbreken ze zelf snel het contact om naar de hand toe te blijven lopen.

Voor veel mensen is het makkelijker om een paard bij elkaar te rijden dan om het op lengte te kunnen rijden.


Hieraan voeg ik toe dat het paard aan elkaar moet zijn wil het goed kunnen stretchen. Als je paard niet aan elkaar is en je verlengt het dan is het resultaat een op de voorhand lopend paard en wordt er niets gestretcht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 12:08 



 
Profiel   

Voorwaarts-neerwaarts wordt naar mijn idee vaak verward met de ontspannen bovenlijn. Voor mij is een ontspannen bovenlijn een van de basis voorwaarden en zelfs als een paard in de aanspanning gereden wordt moet het nog een ontspannen bovenlijn hebben.
Bij voorwaarts neerwaarts nodig je het paard uit de hals te laten vallen/stretchen en zich te verlengen in het frame. Maar dit is zeker niet op ieder punt in de training of hij ieder paard wenselijk/de oplossing. Als je het mij vraagt dan he.

Toch wordt er door het fijne beeld van vwnw rijden laat zien steeds vaker gedacht dat dat plaatje is wat we altijd willen. Maar dat is gewoon niet mogelijk/niet altijd correct. Een ontspannen bovenlijn daarentegen is wel waar er zoveel mogelijk naar streven. Maar ook dat gaat momenten super en andere momenten even helemaal ruk.

Kijk als we naar de profs kijken (sommige zijn hier al aangehaald, Jessica von Bredow, Charlotte Dujardin etc). Die hebben het vermogen hun paarden altijd met een ontspannen bovenlijn te rijden. Maar ook bij hen gaat het in de training wel eens anders. We moeten ons meer focussen op de normale ruiters. Die net zo weinig gevoel hebben als dat mn klomp heeft en die dat dus nog moeten gaan ontwikkelen.

Mensen leren dat je niet moet denken in ‘dit is goed en dit is fout’ maar dat je naar paarden gaat kijken wat voor ze werkt en waar ze beter van worden. En als dat bij de ene rollkur is en bij de andere het aan zijn oor trekken en bij weer een ander de neus voor de loodlijn, dan is dat toch super fijn dat we dat paard kunnen voorzien van de training die hij/zij nodig heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 12:25 



 
Profiel   

irmaz schreef
Avalanche81 schreef
Geen vergelijk. De balans is totaal anders.

O wow, en ik maar denken dat je een echte discussie wilde, my mistake |o
Misschien een idee om uit te leggen waarom jij vindt dat de balans totaal anders is? Omdat je ongeveer 10% gewicht in de buurt van het zwaartepunt aan een paard toevoegd?


Ik wil absoluut discussie.

Zeker, want die ruiter heeft doordat die beweegt, daar invloed op. Als het om dood gewicht gaat, heb je gelijk. Je kunt gerust zadeltassen daar hangen met 35 kg aan elke kant zonder dat die balans ook maar iets verandert.
Maar omdat die ruiter zelf bezig is met balans, beweegt door de beweging van het paard (en zadeltassen worden meestal zo vastgezet dat ze nergens heen kunnen) verandert die balans volledig, en om die reden kun je een paard dat bereden wordt en een paard dat los in de wei aan het spelen is, niet vergelijken :) daarom hebben we het ook over natuurlijk evenwicht en rijkunstig evenwicht.
Ik weet ook echt niet wat ik er nog meer over moet zeggen...... ik kan echt totaal niets met die vergelijking.


Ik zal toch een poging wagen om mijn plaatjes te verduidelijken, misschien kan ik toch nog iemand aan het denken zetten zodat er 1 paard blijer van kan worden.

Citaat
Voor mij is de doel van dressuur om het paard zich met ruitergewicht zo makkelijk en natuurlijk mogelijk te laten bewegen en zich zo even comfortabel in zijn bewegingen te kunnen voelen als zonder ruiter in vrijheid. Van daaruit kun je naar mijn mening pas samen dansen.

Eens. Maar daarvoor moet je als ruiter wel verdomd goed kunnen zitten, en je paard absoluut niet in de weg zitten, en dat is nog maar het begin. De meeste ruiters kunnen dat niet. Dat geeft niet, ik vind dat er veel te veel drama wordt gemaakt over ruitergevoel. Er is ook techniek, en die is te leren.

Citaat
Als je naar de plaatjes die ik hierboven postte kijkt zie je de hals opgericht, de nek het hoogste punt en de neus ruim voor de loodlijn. Je ziet dat de paarden hun bovenlijn aanspannen door juist hun bekken flink te kantelen. Een aantal jaar geleden is aangetoond dat zoogdieren eigenlijk in elkaar blijven zitten door bindweefsel en dat dit bijzondere materiaal zich over diverse lijnen door het hele lichaam loopt en heeft een bepaalde mogelijkheid tot rek. 1 van die lijnen die een rol heeft bij het dressuurmodel is de lijn die van nek over de bovenlijn helemaal doorloopt tot over het spronggewricht. Het deel dus wat je wil gaan oprekken. Dit oprekken kan je doen door de voorkant extra in te buigen met Hyperflexie, LDR, ..., en de reactie van het paardenlijf is dan automatisch om zijn croupe omhoog te brengen en te gaan stuwen, want er wordt voor aan het bindweefsel getrokken. Een goede ruiter met veel gevoel kan door op de juiste manier de inbuiging voor en de dwang op de achterbenen (door drijven) te doseren dit wel gebruiken als trainingtool. Maar waarom zou je zo van voor naar achteren werken?

Het is iets complexer dan dat. Het wordt altijd heel simplistisch gebracht, zo van: of het is van achter naar voor, waarbij dan mensen er aan de voorkant niet meer aan durven komen, of het is van voor naar achter, en beide kloppen gewoon niet.
Door het paard te vragen de kaak te ontspannen en los te laten in kaak en nek, krijg je een paard dat de hals laat vallen en de rug omhoog brengt, maar dat gebeurt alleen in beweging, en dus moet dat paard eerst voorwaarts zijn, maar alleen voorwaarts zijn heeft geen nut als die energie niet ergens opgevangen wordt. Het is een kip-ei verhaal.


Citaat
Waarom zou je voor juist niet wat minder inbuiging vragen en genoegen nemen met wat het paard zelf aanbiedt, maar juist het paard het bekken meer laten kantelen en de achterhand verder onder laten treden? Je rekt dezelfde lijn op maar nu van achteren naar voor. Iets wat die jonge hengsten vanzelf doen wanneer ze elkaar af proberen te troeven.


Maar hoe wil je dat doen als je er niet aan komt? Want een paard gaat niet zelf het bekken kantelen met een ruiter erop, tenzij die ruiter perfect meezit, en met de balans gaat spelen, links rechts en boven-onderlijn.

Citaat
Zie onderstaand plaatje hoe dat dan met ruiter er op toont.

[ [url=m/RVHx4B.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dit is niet het mode beeld wat wij gewend zijn maar het komt aanmerkelijk dichter bij het beeld dat de jongelingen in vrijheid laten zien. Jouw "geen vergelijk, andere balans" lijkt me daarom niet helemaal correct. Dat je het niet mooi vindt dat kan natuurlijk. Vraag is alleen: doen we het voor het mooi of doen we het voor het paard.

En nu verdwijn ik weer onder mijn steen, succes met je "discussie"

Ik ben helemaal niet zo gek van dat plaatje. Paard heeft de mond open, onderhals erop, komt tegen de ruiterhand in, op de voorhand en de ruiter zit in een vreselijke stoelzit.
Absoluut niet waar ik naar streef, en ik zou me doodschamen als er zulke foto's van mij online zouden staan, of überhaupt bestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 15:36 



 
Profiel   

Babootje schreef
irmaz schreef
Kan Voorwaarts-Neerwaarts hier ook bij horen?

Wat mij opvalt is dat alle methodes een naam hebben die met name de houding van de voorkant van het paard omschrijft.


Voorwaarts-neerwaarts is in mijn ogen een van de belangrijkste trainingsmethoden maar lijkt soms wel compleet uit de mode te zijn.

Wat ik wel vaak zie bij voorwaarts- neerwaarts is dat het gebeurd zonder aanspanning van achteruit en dat het paard wel mooi met het neusje er uit loopt maar er geen aanspanning is vanuit de bovenste halsspier.

Jammer dat er geen plaatjes bij mogen ter verduidelijking.

Voorwaarts-neerwaarts hoort bij het op lengte kunnen rijden van een paard, veel kortere paarden (kortere rug) hebben dit nodig om de bovenlijn te stretchen. Zo'n paard moet eerst op lengte gereden kunnen worden voordat het bij elkaar gereden wordt waarin het op lengte blijven steeds moet worden bewaard. (wederom het harmonica idee) Dit zijn de paarden die anders heel snel in een houdingkje blijven lopen (PRE's bijv.) en zolang ze niet op lengte lopen kunnen ze ook niet goed rechtgericht worden en verbreken ze zelf snel het contact om naar de hand toe te blijven lopen.

Voor veel mensen is het makkelijker om een paard bij elkaar te rijden dan om het op lengte te kunnen rijden.

Hieraan voeg ik toe dat het paard aan elkaar moet zijn wil het goed kunnen stretchen. Als je paard niet aan elkaar is en je verlengt het dan is het resultaat een op de voorhand lopend paard en wordt er niets gestretcht.


Mee eens, dat is wat ik bedoel met wat er gebeurd als er wel voorwaarts-neerwaarts gereden wordt maar er geen aanspanning van achter uit is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 15:51 



 
Profiel   

xmarliez schreef
Voorwaarts-neerwaarts wordt naar mijn idee vaak verward met de ontspannen bovenlijn. Voor mij is een ontspannen bovenlijn een van de basis voorwaarden en zelfs als een paard in de aanspanning gereden wordt moet het nog een ontspannen bovenlijn hebben.
Bij voorwaarts neerwaarts nodig je het paard uit de hals te laten vallen/stretchen en zich te verlengen in het frame. Maar dit is zeker niet op ieder punt in de training of hij ieder paard wenselijk/de oplossing. Als je het mij vraagt dan he.

Toch wordt er door het fijne beeld van vwnw rijden laat zien steeds vaker gedacht dat dat plaatje is wat we altijd willen. Maar dat is gewoon niet mogelijk/niet altijd correct. Een ontspannen bovenlijn daarentegen is wel waar er zoveel mogelijk naar streven. Maar ook dat gaat momenten super en andere momenten even helemaal ruk.

Kijk als we naar de profs kijken (sommige zijn hier al aangehaald, Jessica von Bredow, Charlotte Dujardin etc). Die hebben het vermogen hun paarden altijd met een ontspannen bovenlijn te rijden. Maar ook bij hen gaat het in de training wel eens anders. We moeten ons meer focussen op de normale ruiters. Die net zo weinig gevoel hebben als dat mn klomp heeft en die dat dus nog moeten gaan ontwikkelen.

Mensen leren dat je niet moet denken in ‘dit is goed en dit is fout’ maar dat je naar paarden gaat kijken wat voor ze werkt en waar ze beter van worden. En als dat bij de ene rollkur is en bij de andere het aan zijn oor trekken en bij weer een ander de neus voor de loodlijn, dan is dat toch super fijn dat we dat paard kunnen voorzien van de training die hij/zij nodig heeft?


Klopt ook, en voor mij is voorwaarts- neerwaarts de basis van waaruit verder gewerkt kan worden. Als dit voor elkaar is en paard wordt meer actief gemaakt achter dan krijg je ook vanzelf meer oprichting waarbij het extra belangrijk is en blijft dat het paard goed over de rug van achter naar voren blijft doorswingen en dat hoeft niet altijd het perfecte (wedstrijd) plaatje te zijn nog. Het is work in progress en opleiden en sterker maken duurt jaren.

En afhankelijk van het paard is het inderdaad verschillend welk beeld er op dat moment passend is voor dat paard. Sommige lopen wat fijner over de rug als ze wat lager ingesteld blijven, andere worden weer graag lang, weer een ander krult juist wat sneller op. Etc. Etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 15:55 



 
Profiel   

irmaz schreef
Avalanche81 schreef
Geen vergelijk. De balans is totaal anders.

O wow, en ik maar denken dat je een echte discussie wilde, my mistake |o
Misschien een idee om uit te leggen waarom jij vindt dat de balans totaal anders is? Omdat je ongeveer 10% gewicht in de buurt van het zwaartepunt aan een paard toevoegd?


Ik zal toch een poging wagen om mijn plaatjes te verduidelijken, misschien kan ik toch nog iemand aan het denken zetten zodat er 1 paard blijer van kan worden.

Voor mij is de doel van dressuur om het paard zich met ruitergewicht zo makkelijk en natuurlijk mogelijk te laten bewegen en zich zo even comfortabel in zijn bewegingen te kunnen voelen als zonder ruiter in vrijheid. Van daaruit kun je naar mijn mening pas samen dansen.

Als je naar de plaatjes die ik hierboven postte kijkt zie je de hals opgericht, de nek het hoogste punt en de neus ruim voor de loodlijn. Je ziet dat de paarden hun bovenlijn aanspannen door juist hun bekken flink te kantelen. Een aantal jaar geleden is aangetoond dat zoogdieren eigenlijk in elkaar blijven zitten door bindweefsel en dat dit bijzondere materiaal zich over diverse lijnen door het hele lichaam loopt en heeft een bepaalde mogelijkheid tot rek. 1 van die lijnen die een rol heeft bij het dressuurmodel is de lijn die van nek over de bovenlijn helemaal doorloopt tot over het spronggewricht. Het deel dus wat je wil gaan oprekken. Dit oprekken kan je doen door de voorkant extra in te buigen met Hyperflexie, LDR, ..., en de reactie van het paardenlijf is dan automatisch om zijn croupe omhoog te brengen en te gaan stuwen, want er wordt voor aan het bindweefsel getrokken. Een goede ruiter met veel gevoel kan door op de juiste manier de inbuiging voor en de dwang op de achterbenen (door drijven) te doseren dit wel gebruiken als trainingtool. Maar waarom zou je zo van voor naar achteren werken?
Waarom zou je voor juist niet wat minder inbuiging vragen en genoegen nemen met wat het paard zelf aanbiedt, maar juist het paard het bekken meer laten kantelen en de achterhand verder onder laten treden? Je rekt dezelfde lijn op maar nu van achteren naar voor. Iets wat die jonge hengsten vanzelf doen wanneer ze elkaar af proberen te troeven.

Zie onderstaand plaatje hoe dat dan met ruiter er op toont.

[ [url=m/RVHx4B.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YwNFlh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is niet het mode beeld wat wij gewend zijn maar het komt aanmerkelijk dichter bij het beeld dat de jongelingen in vrijheid laten zien. Jouw "geen vergelijk, andere balans" lijkt me daarom niet helemaal correct. Dat je het niet mooi vindt dat kan natuurlijk. Vraag is alleen: doen we het voor het mooi of doen we het voor het paard.

En nu verdwijn ik weer onder mijn steen, succes met je "discussie"


Dit is geen blij paard imo, alle spieren staan strak, rug strak en het loopt met een onderhals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 15:57 



 
Profiel   

Vraagje, ik heb nog al wat weggeknipt,
ik hoop dat ik hierbij de juiste keuze heb gemaakt - klopt dit...?
Plantje15 schreef
Janneke2 schreef
Misschien niet über klassiek...
... ik heb mijn jonkie ingereden via de verticale balans.

Als eerder gezegd: "het hoofd van het paard weegt nogal wat", en het zit nog aan een hals van een meter lang ook.
Hals strekken is dus hartstikke zwaar. (Gewoon mechanica, of logica.)
Omdat een paard niet op zijn neus wil vallen, zal het dier 'tegenwicht' geven. Dat is - hiephoi - het kantelen van het bekken.

Het lollige is: (1) met wat gegoochel breng je Knollie in verticale balans,
(2) reactie (waarom precies, weet ik niet exact) : het dier wil de hals strekken,
dat laat je juichend gebeuren,
zowel als beloning - maar ook omdat het
(3) bekkenkanteling geeft.

Persoonlijk vind ik het niet erg als de schoft het hoogste punt is, maar de neus hoort wel voor de loodlijn.
(Als gezegd, dat kost kracht. Oprollen, hals en hoofd richting borstkas kost minder kracht - mechanica / logica.)
... mijn Knollie kwam vast wel eens achter de loodlijn: tijd om te stoppen, de spieren hebben rust nodig.

En voor mij voelt dit als 'een verhaal met kop en staart' (ipv een losse kreet over de neus wel of juist niet voor de loodlijn - etc.).

En het past in het klassieke principe van 'werk aan de basis, tot en met - en krijg cadeautjes van je dier'.
Fysieke basis is hier: het van meet af aan trainen van de bekkenkanteling, schoftlift en lengte in de hals. (Twee of drie verschillende termen voor 'krachtpatsen met de 'buik'spieren.)
Aangevuld met het goede oude principe van je dier niet overvragen.
(...)
(Maar in alle hals/ hoofdhoudingen eis ik bekkenkanteling, lange bovenlijn en vooral korte onderlijn.


Ik heb een tijdje op deze manier gereden. Mijn paard bleef maar op de voorhand kukelen en begon taktfouten te maken. Bij het rijden met de neus wat hoger en korter in de hals (niet achter de loodlijn) was dit snel helemaal opgelost. Kunnen we misschien stellen dat er niet 1 systeem is dat werkt voor elk paard?

.... natuurlijk kunnen we stellen 'dat niet ieder systeem werkt voor ieder paard'.

Zij het, dat ik gisteren losjes opschreef van 'gegoochel' om verticale balans te bereiken.
... het ging op dat moment niet om 'hoe doe je dat, wat zijn de valkuilen, waar moet je op letten, etc etc etc', maar enkel om het belang van de verticale balans.

Ik vind gegoochel een leuk woord, maar het is serieus rijkunstig werk.
Kukelt een dier op de voorhand, gaat er iets fout.
Wellicht: deze optie is niet geschikt voor deze combinatie, dat zou kunnen. (Ik weet niets van jullie, dus wat dat betreft is er heel veel mogelijk.)
(En tactfouten horen idem dito ook niet, maar dat een paard op de voorhand struikelt, dat kan ik thuisbrengen.)

Maar wat mij ontgaat, is de opmerking 'Bij het rijden met de neus wat hoger en korter in de hals (lukte het wel)' - ?
Verticale balans gaat over gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Als dit bereikt is, wil je dier de hals strekken, maar dat komt later en in combinatie met kanteling van het bekken.

Deze opmerking klinkt mij bijna in de oren als 'ik reed mijn dier aan de lange teugel en hij bleef maar op de voorhand'.
(Dat is op zichzelf niet ongebruikelijk, maar dit is niet hoe ik mijn jonkie ingereden heb.)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-01-22 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 16:15 



 
Profiel   

Verticale balans is wel nodig voor elk paard, horizontale balans ook. Hoe je daar komt, dat kan per paard verschillen.

En uiteraard werkt niet alles voor elk paard. En sommige dingen werken imo voor geen enkel paard :D
Ik persoonlijk zit helemaal niet zo vast op systemen, omdat ik denk dat je als ruiter, trainer, eigenaar, whatever...... ook zo flexibel moet kunnen zijn dat je kunt bieden wat het paard op dat specifieke moment nodig heeft.
Ik ben er helemaal niet een voorstander van om alles maar af te schieten, en ik erger me ook, merk ik, aan de tweedeling modern/klassiek, vooral omdat als er naar definities wordt gevraagd, mensen helemaal niet lijken te begrijpen hoe een trainingssysteem werkt.

Er zijn klassieke methoden die ronduit paardonvriendelijk zijn en om die reden uit de gratie zijn geraakt, waar ik heel dankbaar voor ben. Er zijn methoden die vooral te maken hebben met militair rijden. Er zijn dingen die heel goed werken voor barokke paarden, maar niet voor lange slanke KWPN-ers. Kijk gewoon naar het paard en doe wat werkt.

Ik ben een pragmatisch mens in die dingen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 16:28 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Citaat
Riders employing rollkur generally say they don't force their horses with rough hands or drawreins. Maybe that is not always needed when the horses are mostly trained with double bridles and crank nosebands, anyway. The curb goes a long way, especially if you pull against your stirrups!


Mijn paarden worden niet getraind met stang en trens, en zeker niet most of the time. Een trens voldoet. Verder heb ik mijn neusriem zo los zitten, dat ze nog een flinke wortel kunnen eten.


Er is een verschil tussen de uitvoering (meestal met slof en stang en trens etc) en de houding. Het is absoluut niet nodig om kracht en geweld te gebruiken, maar het wordt wel veel gedaan. In theorie kan je de houding volledig met de clicker aanleren, dan nog zit je met alle fysieke nadelen.

Citaat
Citaat
The extreme form of overbending where the joint between the 2nd and 3rd vertebrae of the neck is at the very end of its range of motion


Correct. Daarom kun je er ook naartoe werken, net als dat je naar de spagaat of split toewerkt. Die zijn ook at the very end of the range of motion.


Waarom zou je in vredesnaam de ruimte tussen de 2e en 3e wervel willen oprekken naar z'n eindstand? In beweging??
Het is onmogelijk vanuit het zadel te bepalen welk gewricht je precies in eindstand brengt, dus al zou dat je doel zijn, dan rek je random structuren op, met nul precisie. Je paard zal dus bepaalde structuren proberen te beschermen en vasthouden en in bepaalde structuren zal te veel beweging komen, daar heb je geen controle over. Plus dat je volledig de normale spiersamenwerking verbreekt, waardoor het de belasting van voorbeen en hals in ieder geval veranderen.

Als ik heel eerlijk ben, snap ik gewoon überhaupt niet dat iemand kan denken dat oprekken in beweging van een hoofd en hals een goed idee kan zijn. Je hebt zelf ook een hoofd en hals, het is niet heel moeilijk te bedenken dat een extreme positie daarvan tijdens het hardlopen niet nuttig en potentieel schadelijk is.

Citaat
Citaat
works in the same way as a policeman's grip around the suspect's arm, threatening to dislocate it or cause pain unless the suspect complies. The neck of the horse is very agile and a lot of nerves and reflexes are located in the connective tissues to ensure that the spinal cord running through the vertebrae is not harmed. Imagine yourself with the arm behind your back, and the person holding it there says "-Dance!"


Nee, want dan moet je kracht gebruiken, dan kan nooit het geval zijn als je werkt vanuit een eerlijke verbinding. Plus dat dit emotional reasoning is: de schrijver speelt in op het gevoel van angst en stress wat dit beeld bij de lezer oproept, terwijl die angst en stress er bij het paard niet zijn als er op een eerlijke manier gevraagd wordt aan het paard om wat ronder te worden, wat meer te stretchen.


Er wordt precies het omgekeerd gezegd eigenlijk. Ik vind de vergelijking correct. Je hebt geen kracht nodig om een paard in die positie te houden. Je hebt dus een ideaal machtsmiddel. Als je paard eenmaal in die positie is, dan komen ze er niet makkelijk uit. Ze zullen eerst de de neus naar voren moeten doen en dan pas omhoog. Ik denk dat iedereen die ooit z'n paard rond heeft gevraagd, dit herkent. Je ziet dit vooral doordat mensen in deze positie dingen van hun paard kunnen vragen, die ze met de neus voor de loodlijn nooit zouden pikken. Dan kunnen ze hun hoofd namelijk omhoog gooien als protest. De manier waarop mensen hun sporen gebruiken bijv., er zijn weinig paarden die dat pikken met neus voor de loodlijn, al kan je ze ook daarin afstompen uiteraard.

Citaat
Citaat
Another thing about asking the rear end of the horse to arch the back (other than that real collection comes from behind and thusly arches the back) is that the rider cannot make the horse bend the back up - he has to ask. The horse must be a willing participant in this, and can readily protest against loss of balance, fatigue or anything, really. When the head is bent down, arching the back is mechanically induced, unless the horse objects by shifting his balance to raise the head and fight the hand and curb bit, or by rushing. When the hindlegs are asked to step under and arch the back from behind, each step is a generous granting of the rider's wishes by the horse, not a surrender of power and balance to a demanding superior.


Ook dit impliceert kracht, wat nooit en nooit gebruikt mag worden. Dus ook hier slaat de schrijver de plank volledig mis.
Ik vind het ook heel grappig dat ze zegt: real collection comes from behind and arches the back (thusly is gewoon slecht Engels, een niet bestaand woord) en hier komt het idee vandaan dat als je maar genoeg voorwaarts rijdt, wat in de praktijk neerkomt op scheuren door de baan, volledig over tempo, het paard vanzelf wel nageeflijk wordt en uiteindelijk verzamelt.


Je maakt nu zelf een vergelijking met heel slecht rijden ;) Ik snap niet hoe je bij "collection comes from behind" kan denken aan voorwaarts scheuren?

Citaat
Citaat
It would be crude to compare rollkur to such a method, but it has similarities. The horse is physically hindered from correcting his own balance and being in charge of his way of going, so that he sooner or later learns to submit to the rider, and to take the losses of balance and the over-taxation in his stride because he is unable to do something about it.

Sadly, many judges don't seem to notice loss of balance as long as the head stays down. Or if balance is on the forehand as a rule and not an exception.


Als dit specifiek voor LDR zou zijn, had de schrijver een punt, maar ik zie dit gebeuren over de hele sport, en daar is maar een naam voor, namelijk slecht rijden en slecht jureren. Overigens wordt balansverlies absoluut afgestraft op wedstrijden, dus ook dat is niet correct.

Citaat
One of the major advantages of this method is that it gives a very manageable horse in the competition arena. You get a horse that agrees to go on the forehand and not lean on the hands or throw up his head when he loses balance or gets tired.


Dit is algemeen voor de valse knik, wederom niet specifiek.

Citaat
At first glance, everything looks to be going rather smoothly, and "balance" never fails, and suppleness and submission clearly shows in the consistent "giving" to the riders aids.

But when a horse's poise is compromized this way, he will suffer loss of balance, probably even more frequent than were he to hold his head and neck more naturally. He will just learn to lose balance, and not react on it - not throw his head up, not lose rhythm, just plow on through.


Another load of crap. Wanneer er balansverlies is, is er altijd verlies van ritme. Ook zie je dan gebrek aan souplesse, niet "a test that appears to go smoothly, where balance never fails, en suppleness and submission clearly show by consistently giving to the rider's aids".
Die twee kunnen echt niet samen gaan, het is of het een of het ander, maar het kan niet allebei en zeker niet tegelijk.

Citaat
The Grunsven/Janssen team explain in interviews that they use LDR (laag diep rond) to make things harder for their horses. In an interview, they say that if you train a horse to do things much more difficult than those shown in a test, the horse will flow through the test when in the ring. If you train the shoulder-in, but instead do it deep, with the chin at the shoulder and at medium trot, the horse will "dance" through the regular shoulder-in, in the test, because it's so easy in comparison. This is a means to push the limits, and then some.
My say is, that if you teach a horse to do movements out of balance, the horse will accept to do all movements out of balance in the competition arena, without argument or showing opposition. And doing tricks out of balance without resistance, can fool anyone to believe that things are going great. Even judges.


Hier kan ik heel kort over zijn: de oefeningen zijn simpelweg niet uit te voeren zonder balans.

Kortom, ik vind de onderbouwing ronduit slecht, onlogisch en vol drogredeneringen.


Ik denk dat er enorm veel videomateriaal is, dat paarden altijd wel een manier vinden om de oefening toch uit voeren :D Dat is uiteraard een bepaalde vorm van balans.

Je kan denk ik niet ontkennen dat er op elk niveau een obsessie is met "het hoofd naar beneden". Je wordt over het algemeen een slechte ruiter gevonden als je het hoofd naar boven laat komen. Dat gebeurt niet meer als je wat ronder instelt. Uiteraard kan je het verzet en gebrek aan balans nog steeds zien, maar zover kijken de meesten helemaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 11:48 



 
Profiel   

Sanne83...helemaal met je eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 12:05 



 
Profiel   

he weer een herhaling van zetten zoals de 10 vorige topics.. ik doe mee :z

Jammer dat de context van High Noon en Dhr Karl even achterwegen gelaten worden..
Een niet revalidatie paard en een iets jongere Karl zonder rugklachten (logisch gezien zijn leeftijd)
geven een iets reeeler beeld weer dan een enkele foto.

https://fb.watch/ahoM1aee4j/
zelfde paard maar dan in een solo optreden van de Cadre Noir
https://youtu.be/3vOYT1mC8HM

Of als je dan echt iets meer wil snappen van zijn filosofie. Welliswaar in het Frans al kan je er wel wat van maken met het Engels op de achtergrond

https://youtu.be/_9Q-qGbhBa4 (the school of aids)
https://youtu.be/kFhNLZGkLd0 (the school of laterals)
https://youtu.be/BIgfOVOXipo (the school of collection)

Helaas blijft de discussie er primair eentje die uit lijkt te gaan van estetische waarderingen en competitie gerichte toepasbaarheid en in veel mindere mate biomechanische en mentale gezondheid..

Vanuit een welzijns oogpunt zou rollkur/ldr/hyperflexie etc een non discussie zijn als het vanuit een wat meer wetenschappelijk onderbouwd visie bekeken wordt..

https://equitationscience.com/equitatio ... equitation

Of de meer absolutere oprichting, wat bij Dhr Karl zeer mild is gezien de bijna obsessie met een werkende next extension, een beter alternatief is, is een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 15:24 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Er is een verschil tussen de uitvoering (meestal met slof en stang en trens etc) en de houding. Het is absoluut niet nodig om kracht en geweld te gebruiken, maar het wordt wel veel gedaan. In theorie kan je de houding volledig met de clicker aanleren, dan nog zit je met alle fysieke nadelen.

Dat ligt eraan hoe je er komt. Ik ben het volkomen met je eens dat het niet nodig is kracht en geweld te gebruiken. Ik ben van mening dat dat alleen maar schadelijk kan zijn.

Waar ik het ook mee eens ben trouwens is de restrictie op de tijd waarin een paard in zo'n houding mag lopen. Ik denk dat langer dan 20 seconden geen zin heeft namelijk en spierverzuring geeft, plus dat de druk op de ligamenten te groot wordt. De FEI zegt, een x aantal minuten, ik zelf wil het nog niet 1 minuut.
Maar binnen die grenzen kan het voor een paard absoluut nut hebben.


sanne83 schreef
Waarom zou je in vredesnaam de ruimte tussen de 2e en 3e wervel willen oprekken naar z'n eindstand? In beweging??


Om reden dat een paard er leniger van wordt. Ik doe voor mezelf yoga, zowel power yoga als yin yoga. En het heeft nut, omdat je zóveel meer kunt opvangen, zoveel sterker wordt in je core (ik gebruik veel Centered Riding, en oh dat werkt zo fijn) maar ook zoveel makkelijker mee kan bewegen, niet alleen met rijden, maar op veel meer vlakken.
Maar een paard dat lenig is en soepel en los, zal oefeningen met veel meer gemak kunnen uitvoeren dan een paard dat dat niet is. Een paard dat stijf is krijgt klachten, een paard dat los is niet.
sanne83 schreef
Er wordt precies het omgekeerd gezegd eigenlijk. Ik vind de vergelijking correct. Je hebt geen kracht nodig om een paard in die positie te houden. Je hebt dus een ideaal machtsmiddel. Als je paard eenmaal in die positie is, dan komen ze er niet makkelijk uit. Ze zullen eerst de de neus naar voren moeten doen en dan pas omhoog. Ik denk dat iedereen die ooit z'n paard rond heeft gevraagd, dit herkent. Je ziet dit vooral doordat mensen in deze positie dingen van hun paard kunnen vragen, die ze met de neus voor de loodlijn nooit zouden pikken. Dan kunnen ze hun hoofd namelijk omhoog gooien als protest. De manier waarop mensen hun sporen gebruiken bijv., er zijn weinig paarden die dat pikken met neus voor de loodlijn, al kan je ze ook daarin afstompen uiteraard.

Je gaat volledig voorbij aan de emotional reasoning wat mijn belangrijkste argument was. Het is manipulatie op de emotie van de lezer, en inspelen op angst. Dat is een oneerlijke manier van beargumenteren, want een drogreden.

Nogmaals terug naar yoga: ik kom niet supermakkelijk uit de split, maar heb ik er stress van? Nee. Het is me vriendelijk verzocht, er wordt ook altijd geadviseerd niet verder te gaan dan je lijf aankan, en dus is het niet stressvol, ik ga namelijk niets verder dan ik wil.
Zo is het ook met LDR. Ik verzoek het paard vriendelijk om wat dieper en ronder te komen, ik ga niet verder dan kan, en dus heeft het paard er totaal geen stress van.

En om die reden is de vergelijking met de politieman onzinnig en manipulatief.


sanne83 schreef
Je maakt nu zelf een vergelijking met heel slecht rijden Ik snap niet hoe je bij "collection comes from behind" kan denken aan voorwaarts scheuren?


Avalanche81 schreef
en hier komt het idee vandaan dat als je maar genoeg voorwaarts rijdt, wat in de praktijk neerkomt op scheuren door de baan, volledig over tempo, het paard vanzelf wel nageeflijk wordt en uiteindelijk verzamelt.

Dat staat in de volgende zin. Ik zeg niet dat het correct is. Ik zeg wel dat het zo wordt geïnterpreteerd heel vaak, bij de 20 euro lesjes om de hoek.


sanne83 schreef
Ik denk dat er enorm veel videomateriaal is, dat paarden altijd wel een manier vinden om de oefening toch uit voeren Dat is uiteraard een bepaalde vorm van balans

Maar 't is niet omdat het paard niet op de plaat gaat, dat je daar nog voor beloond wordt in de ring :D dat is mijn punt. Onbalans wordt wel degelijk afgestraft, en hard ook. En terecht trouwens.

sanne83 schreef
Je kan denk ik niet ontkennen dat er op elk niveau een obsessie is met "het hoofd naar beneden". Je wordt over het algemeen een slechte ruiter gevonden als je het hoofd naar boven laat komen. Dat gebeurt niet meer als je wat ronder instelt. Uiteraard kan je het verzet en gebrek aan balans nog steeds zien, maar zover kijken de meesten helemaal niet.

Dit ben ik 100% met je eens, en ik zou willen dat mensen eens van het idee af kwamen dat als dat hoofd naar beneden is, de ruiter kan rijden. Dat is echt de grootste nonsens ooit, want het werkt geruk en gepluk in de hand, en een paard dat maar daar beneden blijft, want anders wordt ie weer in de mond getrokken ;(

Ik weet wel dat vroeger er mensen serieus jaloers waren als je een eigen paard had want die liepen netjes :') bizar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 16:17 



 
Profiel   

Nog even een vraag.

Als gezegd, de achterhand (of de bekkenkanteling, het dragen en ondertreden etc etc) is voor mij het belangrijkste.

Die 'krul' is bij mij het gevolg van verticale balans en dus bekkenkanteling -
Wat is nu dan toch de meerwaarde van het 'oprekken' van dat deel van het paardenlijf dat toch al mega soepel is...?

[size=9]
(Ik meen ooit gelezen te hebben het oprekken van de nekband - zo ja: hoezo wil iemand dat ding oprekken...?)[/size=9]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 19:30 



 
Profiel   

Ik weet niks over oprekken van de nekband. Ja, de hals is soepel, maar de hele bovenlijn is een ander verhaal. Die kan best strak zijn, en dan heeft het nut.

Ik ben er niet van overtuigd dat het voor elk paard werkt. Paarden die zich makkelijk opkrullen help je er niet mee, die werk ik liever naar lang en laag.

Overigens weet ik niet of bekkenkanteling 1 op 1 het gevolg is van verticale balans, kun je dat onderbouwen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 19:58 



 
Profiel   

Vwb verticale balans:
er zit voor mij 'een gat' in het punt dat het dier de hals wil strekken op het moment dat de verticale balans bereikt is.
'Het is zo, maar ik weet niet waarom het zo is.'

Wat vervolgens hoort bij ;) het serieuze rijkunstige gegoochel :j is de hals net niet te diep laten komen - en dan is het dus de bedoeling dat Knollie tegenwicht gaat geven om niet op de neus te belanden.
Dit hoort tot de mogelijkheden omdat door de verticale balans de bovenlijn lang is en de onderlijn aangespannen - maar wellicht zijn er paarden die om wat voor reden dan ook niet dat tegenwicht gaan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 20:27 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Vwb verticale balans:
er zit voor mij 'een gat' in het punt dat het dier de hals wil strekken op het moment dat de verticale balans bereikt is.
'Het is zo, maar ik weet niet waarom het zo is.'

Wat vervolgens hoort bij ;) het serieuze rijkunstige gegoochel :j is de hals net niet te diep laten komen - en dan is het dus de bedoeling dat Knollie tegenwicht gaat geven om niet op de neus te belanden.
Dit hoort tot de mogelijkheden omdat door de verticale balans de bovenlijn lang is en de onderlijn aangespannen - maar wellicht zijn er paarden die om wat voor reden dan ook niet dat tegenwicht gaan geven.

Makes sense :j Dat laatste is idd de reden dat je het bij sommige paarden toepast, omdat die kort blijven in de bovenlijn, en op die manier trick je ze alsnog om het bekken te gaan kantelen.

Wat wel zo is - ik wil ze niet te eng in de hals hebben. Ik wil ze zo hebben, dat als ze zich gaan oprichten de neus dus weer voor de loodlijn komt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 20:31 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Waar ik het ook mee eens ben trouwens is de restrictie op de tijd waarin een paard in zo'n houding mag lopen. Ik denk dat langer dan 20 seconden geen zin heeft namelijk en spierverzuring geeft, plus dat de druk op de ligamenten te groot wordt. De FEI zegt, een x aantal minuten, ik zelf wil het nog niet 1 minuut.
Maar binnen die grenzen kan het voor een paard absoluut nut hebben.


Ik denk dat hierin de grootste clue zit. Er zijn te veel ruiters die deze houding als uitgangspunt pakken voor een groot deel van de training. Daarvoor is deze houding echt te belastend voor de halswervels en zorgt het voor spier verzuring. Te veel ruiters proberen ook deze houding te verkrijgen door te veel druk te gebruiken waardoor het paard met een valse knik kan gaan lopen en juist ongewenste spieren aan gaat spannen. Hier zal ook vast de slechte naam vandaan komen (ik ben wat ik ervan zie ook echt geen fan van).
Naar mijn mening een oefening waarvan de meeste ruiters beter weg kunnen blijven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 23:10 



 
Profiel   

Volkomen mee eens :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 23:32 



 
Profiel   

jannico schreef
he weer een herhaling van zetten zoals de 10 vorige topics.. ik doe mee :z

Jammer dat de context van High Noon en Dhr Karl even achterwegen gelaten worden..
Een niet revalidatie paard en een iets jongere Karl zonder rugklachten (logisch gezien zijn leeftijd)
geven een iets reeeler beeld weer dan een enkele foto.

https://fb.watch/ahoM1aee4j/
zelfde paard maar dan in een solo optreden van de Cadre Noir
https://youtu.be/3vOYT1mC8HM

Of als je dan echt iets meer wil snappen van zijn filosofie. Welliswaar in het Frans al kan je er wel wat van maken met het Engels op de achtergrond

https://youtu.be/_9Q-qGbhBa4 (the school of aids)
https://youtu.be/kFhNLZGkLd0 (the school of laterals)
https://youtu.be/BIgfOVOXipo (the school of collection)

Helaas blijft de discussie er primair eentje die uit lijkt te gaan van estetische waarderingen en competitie gerichte toepasbaarheid en in veel mindere mate biomechanische en mentale gezondheid..

Vanuit een welzijns oogpunt zou rollkur/ldr/hyperflexie etc een non discussie zijn als het vanuit een wat meer wetenschappelijk onderbouwd visie bekeken wordt..

https://equitationscience.com/equitatio ... equitation

Of de meer absolutere oprichting, wat bij Dhr Karl zeer mild is gezien de bijna obsessie met een werkende next extension, een beter alternatief is, is een andere discussie.


Ik mis het "harmonica" idee wat juist zo belangrijk is voor korte paarden, het verlengen in de rug en het frame om ze gezond te houden. Het op lengte rijden (voorwaarts/ neerwaarts), heb je daar filmpjes van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 09:31 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
jannico schreef
he weer een herhaling van zetten zoals de 10 vorige topics.. ik doe mee :z

Jammer dat de context van High Noon en Dhr Karl even achterwegen gelaten worden..
Een niet revalidatie paard en een iets jongere Karl zonder rugklachten (logisch gezien zijn leeftijd)
geven een iets reeeler beeld weer dan een enkele foto.

https://fb.watch/ahoM1aee4j/
zelfde paard maar dan in een solo optreden van de Cadre Noir
https://youtu.be/3vOYT1mC8HM

Of als je dan echt iets meer wil snappen van zijn filosofie. Welliswaar in het Frans al kan je er wel wat van maken met het Engels op de achtergrond

https://youtu.be/_9Q-qGbhBa4 (the school of aids)
https://youtu.be/kFhNLZGkLd0 (the school of laterals)
https://youtu.be/BIgfOVOXipo (the school of collection)

Helaas blijft de discussie er primair eentje die uit lijkt te gaan van estetische waarderingen en competitie gerichte toepasbaarheid en in veel mindere mate biomechanische en mentale gezondheid..

Vanuit een welzijns oogpunt zou rollkur/ldr/hyperflexie etc een non discussie zijn als het vanuit een wat meer wetenschappelijk onderbouwd visie bekeken wordt..

https://equitationscience.com/equitatio ... equitation

Of de meer absolutere oprichting, wat bij Dhr Karl zeer mild is gezien de bijna obsessie met een werkende next extension, een beter alternatief is, is een andere discussie.


Ik mis het "harmonica" idee wat juist zo belangrijk is voor korte paarden, het verlengen in de rug en het frame om ze gezond te houden. Het op lengte rijden (voorwaarts/ neerwaarts), heb je daar filmpjes van?


Dat eerste vind ik een aanname en ben ik niet helemaal van overtuigd

Dat terzijde :

https://www.youtube.com/watch?v=rqVEfg34vCY
Theorie uitleg met stukken er tussen met een barok propje waarmee in hals verlenging gewerkt wordt.

Of deze opwarming met een lippizaner:
https://youtu.be/GE8E0TCtAtU

De hals moet kunnen verlengen, naar de hand toe komen. Echter zie ik geen enkele meerwaarde hiervan wanneer, zoals sommige stromingen graag voorstellen, er iedere sessie halve marathons gereden worden met poll lager dan de schoft voor een zeer lange periode..

In mijn optiek ontstaat deze noodzaak hiertoe om het paard gezond te houden zoals jij aangeeft van uit rijden dat teveel gestoeld is op compressie.

Ik ben van mening dat ieder paard en ruiter baat heeft bij het zo snel mogelijk introduceren van zijgangen als schouder binnen en travers al dan niet aan de hand. Zonder dat ze zich al teveel druk maken over wat de hals en poll doen. In mijn ervaring is lengte dan oppeens niet meer zo prioritair omdat het er toch wel is of gemakkelijk weer terug te krijgen is.. Tot dat men teveel aan de pol begint te klooien wel te verstaan :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 12:24 



 
Profiel   

@Jannico..wauw!! Wat een geweldige uitleg van Philip Karl! Precies zoals ik het altijd heb gevoeld, maar zo'n mooie uitleg erbij maakt het des te mooier! Als mensen dit zouden volgen zou de paardenwereld er al een stuk fijner uitzien...Maar de meesten beginnen gelijk al een paard van voor in elkaar te trekken...met bijzet, slof, andere hulpteugels of hand.

Het tweede filmpje vind ik wat minder...Ik zie geen paard met een mooie ronde bovenlijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 12:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen