Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Hyperflexie, LDR en rollkur

 
Profiel   

@ Elise

Ik zei: Grappig wil ik het niet noemen, dat veel mensen denken dat ze de teugels niet op druk hebben maar dat wel doen.

Jij zei: Vraagje? Rijdt jij met losse teugels? Als de opmerking tegen mij is dan is deze in ieder geval volledig misplaatst.

Ik zei het in het algemeen. En ik rij met losse teugels (touwhalster en leadrope) ...ben nog in een beleerfase...paard mag hoofd houden zoals ze het best in balans kan blijven. En leren op eigen benen te lopen...
Eerlijk is eerlijk...dat ik eerst op een andere manier beleerde. Gelijk teugels "strak" en paard willen laten afbuigen. Maar dit paard heeft me nieuwe inzichten gegeven en ik ben haar dankbaar :o

Is die foto die je plaatste van jou? Zie ook dat je mooi de vrijheid geeft. Waarom zou een losse teugel niet goed zijn? Dat is wat mij betreft een fabel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 20:17 



 
Profiel   

Ja die foto is van mij, ik reedt dit paard daarna altijd los met een losse teugel in draf en galop. Maar met deze was dat makkelijk, die had namelijk van nature een sterke rug en liep van zichzelf al over de rug. Dat kon ik niet met sommige andere paarden omdat deze bijv. een hollere rug hadden, hals er anders op of kijkerig/ explosief waren etc.

Zo liep ie een paar weken na het beleren met voorwaarts/ neerwaarts de hand op zoeken en op eigen benen lopen als doel. Mijn doel is wel altijd naar de aanspanning toe rijden geweest want zonder aanspanning kun je niet rechtrichten/ verzamelen etc.

https://youtu.be/SDaTZ868fmE

Ik heb niks tegen een losse teugel mits het paard dan nog steeds uiteindelijk wel over de rug naar de hand toe gereden wordt. (zoals bij reining bijv.
Of dat het paard zelf dus het bit aanneemt en nageeflijk gaat lopen.

De reden dat ik het vroeg was dat als je met een lossere teugel rijdt (niet los/vast of klapperend want dat vind ik ronduit slecht) en het paard zoekt de hand op. Dat je dan contact krijgt en als je meegaat in de beweging met je hand, altijd naar voren of opzij dan is dat dus contact en geen druk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 20:54 



 
Profiel   

Ik denk ook zeker dat een paard dat van nature goed (in balans) gebouwd is helemaal geen steun van de teugels nodig heeft. En al die paarden die dat wel nodig hebben leren de hand te gebruiken om in balans te blijven. Dan heb je eerst een lang traject te gaan om ze van achter sterker te maken en op de achterhand te krijgen. Maar die paarden zullen altijd je hand als 5e been blijven gebruiken als je ze niet van voren loslaat.

Ik vind het filmpje een heel fijn beeld geven. Op eigen benen, volledig ontspanning in het lichaam, schwung en in balans. En paard zoekt inderdaad de hand op, waardoor er een fijne aanleuning is. Al vind ik het eerste stukje het fijnst ogen, omdat je daar de neus mooi eruit hebt..later gaat de neus toch iets achter de loodlijn.

Maar moet eerlijk zeggen dat als je erop zit het ook heel moeilijk is wanneer je op of net achter de loodlijn zit. Vaak denk je als ze op de loodlijn zitten dat ze de neus eruit steken. Tenminste dat had ik vroeger en dan wilde ik gelijk het paard weer meer in de hand stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:08 



 
Profiel   

Dankjewel, ik vind de loodlijn daar ook nog niet zo belangrijk. Hij is er nog niet eens twee maanden ohz en het is natuurlijk ook niet alsof hij gelijk zo rondliep. Daar was ook nog wel wat jonge paarden gedrag aanwezig met bijvoorbeeld ineens opdrukken en het bit vastpakken of een keertje er vandoor schieten en bokken.

Het is zo dat hoe beter ze gebouwd zijn hoe makkelijker ze te rijden zijn/ worden inderdaad. Al had deze dan wel later wat meer moeite met oprichting door de hals die diep uit de borst kwam. Het perfecte paard bestaat niet en ik denk dat iedere training gebaseerd moet zijn op het paard beter maken. Voor sommige paarden moet je ze haast ombouwen om ze goed hun lichaam te laten gebruiken onder een ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:31 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat ik wel grappig vind is dat mensen niet beseffen dat de teugel vasthouden niet direct betekent dat er druk op staat. Dat ligt echt geheel aan of iemand vasthoudt of mee gaat in de beweging naar voren met de hand.

Contact is niet hetzelfde als druk en daarmee is een paard dus ook geen druk aan het ontwijken. Wel is het aanspanning van achter uit aan het ontwijken. Achter de teugel is ook altijd achter het been. Daarom blijft het zo belangrijk om naar de hand toe te blijven rijden.

Een ophouding is je hand sluiten, een halve ophouding de hand half sluiten, je duimen iets naar achteren kantelen is je hand openen. Dit zijn imo de enige drie dingen die je met je hand doet maar pas op het moment dat een paard toe is aan meer verzameling. Waarbij een directe release noodzakelijk is. Voor de rest doe je gewoon niks met de hand, maar met de achterkant..been, achterbeen er onder dan is die voorkant helemaal niet zo belangrijk.


Ik snap wat je bedoelt omdat druk vaak bedoelt wordt in de paardenwereld als "druk met intentie", maar in natuurkundige zin is elk contact gewoon druk. De singeldruk en zadeldruk zijn zelfs vrij hoge druk. Op teugeldrukmeters is contact gewoon druk.

Druk die het paard als het goed is moet interpreteren als neutraal of zelfs kan associeren met iets fijns. Maar het paard is degene die interpreteert. Dus al ben je nog zo aardig met je hand en biedt je een fijn contact aan, misschien heeft het paard ooit aangeleerd bij iemand anders dat die druk niet zo fijn is (of een voorbode van iets wat niet fijn is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 10:37 



 
Profiel   

irmaz schreef
Heb ik nog niet meegemaakt dat ze bij de eerste keer berijden de rug hol trekken en het hoofd omhoog brengen. Misschien de eerste meter maar zodra ze in de gaten hebben dat er niks gebeurd gaan ze gewoon op zoek naar hun balans. Kwestie van voorbereiding.
Op het gevaar af dat ik hier heel veel spijt van ga krijgen, bij deze een filmpje van een paard die voor de allereerste keer onder een ruiter loopt (Het is in dit geval geen 3-jarige maar een 8 jarige fokmerrie).
https://www.youtube.com/watch?v=gsj6v6nJylU


Daarom chargeerde ik ook even.
Voor de gezondheid van het paard is het belangrijk ons te leren dragen en het paard daarvoor de juiste bespiering krijgt. Dat lukt niet zonder begrenzing. Uiteindelijk vertaalt zich dat in problemen in de rug.
Met zo'n 8 jarige fokmerrie die nooit in de juiste bespiering heeft gestaan en ook qua rijden tussen de veulens door niet is bijgehouden is het sowieso maar de vraag of het qua rijderij goed komt.
Van de fokker heb ik begrepen max 2 veulens als ze jong zijn Meer veulens zonder training en zo'n merrie is nooit meer in model te krijgen. Rug wordt daar ook niet beter van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:36 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Elisa2 schreef
Wat ik wel grappig vind is dat mensen niet beseffen dat de teugel vasthouden niet direct betekent dat er druk op staat. Dat ligt echt geheel aan of iemand vasthoudt of mee gaat in de beweging naar voren met de hand.

Contact is niet hetzelfde als druk en daarmee is een paard dus ook geen druk aan het ontwijken. Wel is het aanspanning van achter uit aan het ontwijken. Achter de teugel is ook altijd achter het been. Daarom blijft het zo belangrijk om naar de hand toe te blijven rijden.

Een ophouding is je hand sluiten, een halve ophouding de hand half sluiten, je duimen iets naar achteren kantelen is je hand openen. Dit zijn imo de enige drie dingen die je met je hand doet maar pas op het moment dat een paard toe is aan meer verzameling. Waarbij een directe release noodzakelijk is. Voor de rest doe je gewoon niks met de hand, maar met de achterkant..been, achterbeen er onder dan is die voorkant helemaal niet zo belangrijk.


Ik snap wat je bedoelt omdat druk vaak bedoelt wordt in de paardenwereld als "druk met intentie", maar in natuurkundige zin is elk contact gewoon druk. De singeldruk en zadeldruk zijn zelfs vrij hoge druk. Op teugeldrukmeters is contact gewoon druk.

Druk die het paard als het goed is moet interpreteren als neutraal of zelfs kan associeren met iets fijns. Maar het paard is degene die interpreteert. Dus al ben je nog zo aardig met je hand en biedt je een fijn contact aan, misschien heeft het paard ooit aangeleerd bij iemand anders dat die druk niet zo fijn is (of een voorbode van iets wat niet fijn is).


Natuurlijk, alles valt of staat met de hand van de ruiter. Daar wordt niet voor niets altijd zo opgehamerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:02 



 

Eilisa, e.a., maar wat is een ruiterhand zonder kennis en kunde?

das fingerspitzengefühl daar komt het op aan en als je als ruiter dat gevoel mist is alles heel lastig
om vanuit het paard te blijven denken en doen

want uiteindelijk is het paard de atleet en ik als trainer/coach/instructie/ruiter moet het helpen ontwikkelen en dat is per paard verschillen, daarom moet je als trainer/coach/instructeur/ruiter
een heel groot pakhuis hebben met heel veel kennis en kunde om elk paard de juiste hulp te kunnen bieden, maar ook dat kan per paard per dag verschillend zijn en dus moet je als trainer/coach/instructie/ruiter ook heel snel je rijplan kunnen veranderen,

want niet wat ik wil maar wat het paard kan moet leidend zijn, denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:08 



 
Profiel   

Daar ben ik het volledig mee eens, afstemmen op het paard en wat nodig is op dat moment en ik vind dat stukje fingerspitzengefuhl zeer belangrijk. De ene heeft dat van nature meer dan de ander..verfijnen en blijven verfijnen is belangrijk en dat kan alleen vanuit zachtheid.

Daarnaast is ieder paard inderdaad anders gebouwd en het is belangrijk om daar de training op aan te passen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen