Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is de logica achter het binnenachterbeen onder laten treden?

 
Profiel   

juniper schreef
Sizzle schreef
Dat is niet „nu in“.
Het is van alle tijden dat een paard in de zijgangen zich niet goed kan vastzetten en in hyperfocus kan gaan.
Ook al in de tijden dat nog bijna niemand aan de hand werkte reed je een paard altijd al schoudervoor langs een eng object. Echt niets nieuws aan de horizon.


Dus als ik het goed begrijp is de techniek niets nieuws maar is het iets wat ik misschien toevallig steeds terug zie komen bij bepaalde trainers?


Ooit zal grondwerk veel gebruikelijker zijn geweest dan tussen de jaren 90 en pakweg 5 jaar geleden. Het is wat in de vergetelheid geraakt.
Tristan Tucker is naar mijn idee een heel belangrijke verbinder geweest hierin. Samen met de ontwikkelingen die het internet met zich mee bracht, is het heel logisch dat we dit nu "ineens" veel zien en horen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 20:39 



 
Profiel   

Deze techniek is een hele basic, algemene horsemanship techniek, dus niet iets van recent voor mij.

Er worden een aantal dingen door elkaar gehaald volgens mij:

Je hebt de techniek van het achterbeen onder het zwaartepunt zetten, die oefening is engaging, dus verzamelend/kracht opbouwend. Je gebruikt het bij een al ontspannen paard, die klaar is om kracht en verzameling op te bouwen. Dit zijn alle verzamelende oefeningen en zijgangen.

Je hebt de techniek van het achterbeen onderstappen verder naar buiten dan het zwaarte punt. Dat is dis-engagen. Dus je haalt de kracht eruit (door het kruisen van de achterbenen) en het werkt vooral ontspannend (door dat ze een kant volledig moeten lang maken en dus hopelijk ontspannen).
Als een paard wil vluchten, dan zal hij rechtuit moeten gaan. Dit is de meest makkelijke en basic oefening om in plaats van wegvluchten, ontspanning te krijgen en op de grond komt het hoofd gelijk naar je toe, waardoor je zowel focus op jou, als ontspanning tegelijkertijd krijgt.

De twee filmpjes die je plaatst zijn voor mij twee verschillende stadia waarin je dit kan oefenen. Die van Tristan Tucker is alleen achterhand disengagen, dus voorhand stil en achter hand draaien. Dan heb je eigenlijk het meeste controle, maar geen beweging. Daarna kan je het meer in beweging doen, dus dat de voorhand ook meebeweegt en ze zijwaarts op de volte gaan eigenlijk. Dat zie je in het filmpje van Ryan Rose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 20:43 



 
Profiel   

Het activeren van het binnenachterbeen is van alle tijden en is onderdeel van klassieke en van moderne dressuur. Zonder controle over het binnenachterbeen ben je nergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 20:45 



 
Profiel   

Ik denk niet dat er 1 trainer bestaat die het NIET gebruikt. Ik durf te wedden dat dit ook op het oorlogsveld ingezet werd als paarden vluchtgedrag vertoonden.

Een paard dat om jou/je been buigt gaat doorgaans nergens heen.
Zo hou je ook een jonge keuringshengst met 650 kg testosteron naast je/ bij je zonder een vlaggetje te worden.
Zodra een paard zich recht maakt en op de loop gaat ben je nergens meer. (Sommige slecht opgevoede Haflingers en Fjorden zijn daar meesters in, nek blokkeren en gaaaaaaaan :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 20:55 



 
Profiel   

juniper schreef
iedereen geeft er dus een bepaalde naam aan. Wat is dan de overkoepelende gedachtegang achter die gevraagde beweging?

Er is geen overkoepelende gedachte. Het zijn verschillende mensen die eenzelfde beweging die alle paarden kunnen, op verschillende manieren gebruiken. De een doet dit, de ander doet dat.


juniper schreef
Avalanche schreef
Maar het zijn echt 2 heel verschillende dingen wat ze aan het doen zijn. Ze doen absoluut niet hetzelfde. Het resulteert in min of meer hetzelfde beeld.

Als ik een paard naar voren lok met voer, of ik vraag het achter me aan te lopen, ziet dat er ook uit als hetzelfde. Het is het niet.


Zoals ik het zie noemen ze het inderdaad anders, maar de lichaamsbeweging is het zelfde. Wat is er dan zo speciaal aan die lichaamsbeweging, waardoor we dit in verschillende 'trainingstalen' (om het zo maar ff te noemen) terug zien komen?


Er is niets speciaals aan. Waarom blijf je dezelfde vraag steeds opnieuw stellen?


Sizzle schreef
Ik denk niet dat er 1 trainer bestaat die het NIET gebruikt.

Ik ook niet. Ik gebruik het in de dagelijkse opvoeding om uit te leggen dat ik met ho ook echt ho bedoel. Die zwarte heeft ooit geleerd met de schouder dwars door mensen heen te beuken, en door de schouder van me af te plaatsen kan dat simpelweg niet en is ho gewoon ho. Heeft als bijkomend voordeel dat ik paard op het binnenachterbeen zet idd, maar het punt is vooral van de binnenschouder af.

Met dressuurtraining gebruik je het om paard in evenwicht en van achter naar voor te rijden.

Ik wil gewoon controle over de buitenschouder en het binnenachterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 22:02 



 
Profiel   

Ik kreeg deze gisteren in mijn mailbox, revalidatie met dit principe.
http://email.kjbm.dressuurnatuurlijk.nl ... -r9AiwAk6o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 08:21 



 
Profiel   

Azmay schreef
Ik kreeg deze gisteren in mijn mailbox, revalidatie met dit principe.
http://email.kjbm.dressuurnatuurlijk.nl ... -r9AiwAk6o

Even een praktische opmerking over deze website. Het certificaat=beveiliging is niet in orde.
Zo krijgen hackers de vrije hand.
Bvd
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 09:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen