Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Piaffe aanleren

 
Profiel   

Maar een mond die zo extreem kauwt en dus opent/geen rustige mond vind je geen probleem? Ik zou op jouw filmpjes paard juist meer willen zien zitten als we het over correct hebben en zeker een veel rustiger beeld qua mond. Benen hoeven van mij echt niet spectaculairder, maar als het over echt correct gaat zijn er nog wel dingen aan te merken. Ook de overgangen eruit.

Bij veel paarden die het aan de hand aangeleerd krijgen vind ik dat de achterhand veel te actief is ivm de voorhand. Dus juist niet de verzameling ennhet gaan zitten die je wilt zien, maar erg gericht op de achterbenen optillen. En ik zie dat heel vaak aangeleerd worden terwijl het paard en de ruiter/degene die ermee aan de hand werkt helemaal nog niet toe zijn aan die mate van verzameling. En zich dus niet beseffen hoe veel het eigenlijk vraagt van een paard als je het goed wilt doen.

Ik heb het zelf wel eens mogen voelen op een ervaren paard en het is wel echt super gaaf.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 09:15 



 
Profiel   

Ja mee eens, het verschil tussen echt zakken achter of alleen de achterbenen optillen.

Ik zou het paard op het filmpje ook meer willen zien zitten en denk ook dat dan de overgang vanuit de piaffe in eens geen probleem meer is. Maar juist die aanspanning en het kunnen verkleinen en vergroten van de passen is imo belangrijk. Neem niet weg dat een trens altijd een vriendelijker beeld geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 09:27 



 
Profiel   

Het blijkt maar weer hoe lastig het is een echte goede piaffe te rijden. En wat is goed? Er zijn verschillende meningen. Eerder dacht ik ook dat er een driehoek te zien moest zijn in de piaffe. Voorbeen wat onder de massa en achterbeen ook...Maar later heb ik geleerd van een kenner (van de oude stempel) dat het voorbeen recht onder de massa moet blijven en het achterbeen door het kantelen van het bekken en het wat gaan zitten onder de massa komt. Heb nog even gezocht en deze piaffe vind ik toch dichtbij mijn ideaalbeeld komen: op 2.54u Mooi ritme, actief van achteren, neus en halshouding goed, kantelt bekken en gaat iets zitten. Laatste mag mss nog iets meer maar dat is dan voor een 9 :D

https://youtu.be/go49c2endp8

Volgens mij doet Indian Rock ook een mooie piaffe, maar kan daar geen filmpje van vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 10:17 



 
Profiel   

Die vind ik ook mooi, ja. Tuurlijk kan je nog gaan 'zeuren' over wat dingen maar het blijven wel dieren met elk hun eigen sterke punten en zwakke. Niet elk dier gaat voor een 10 piafferen en misschien blijft er altijd wel wat op te merken en is een 9 het hoogst haalbare. Bij andere voorbeelden hier in het topic is bijvoorbeeld paard ineens wel heel erg hoog in de oprichting tot zelfs wat tegen de hand, de ander heeft voorbeen te veel onder lichaam nog, de ander zit te weinig of is te onrustig met mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 10:27 



 
Profiel   

Ja eens, die vind ik ook echt super uitgevoerd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 10:46 



 
Profiel   

Desperado kan erg mooi piafferen inderdaad toch zou die voor een nog mooier plaatje ook nog iets beter kunnen gaan zitten maar dat is echt spijkers op laag water zoeken.
Toch dwalen we wel af van het topic, namelijk hoe werk ik toe naar een correcte piaffe. Het is mijns inziens daarin ontzettend belangrijk dat dit direct vanaf het prille begin goed aangepakt wordt, eenmaal verkeerd aangeleerd is het er bijna niet meer uit te krijgen. Ik ben dan ook geen fan van die online filmpjes waarin duidelijke uitleg wordt gegeven, er moet echt een instructeur bij die weet wat hij/zij doet en de combinatie ook kent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 11:28 



 
Profiel   

Wat ook nogal belangrijk is, is dat je met het aanleren van de piaffe niet per ongeluk de stap of het halthouden „kapot maakt“. Zeker bij ijverige paarden kan je dan zomaar ineens een aanknop gemaakt hebben die je bijna niet meer afgevloeid krijgt.
Dus inderdaad het liefste met iemand die deze risico‘s kan inschatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 11:31 



 
Profiel   

Ja, precies. Leuk dat je straks een mooie piaffe hebt maar als de cijfers omlaag storten in de stap en het halthouden dan ben je verder van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 12:15 



 
Profiel   

manubres schreef
Het blijkt maar weer hoe lastig het is een echte goede piaffe te rijden. En wat is goed? Er zijn verschillende meningen. Eerder dacht ik ook dat er een driehoek te zien moest zijn in de piaffe. Voorbeen wat onder de massa en achterbeen ook...Maar later heb ik geleerd van een kenner (van de oude stempel) dat het voorbeen recht onder de massa moet blijven en het achterbeen door het kantelen van het bekken en het wat gaan zitten onder de massa komt. Heb nog even gezocht en deze piaffe vind ik toch dichtbij mijn ideaalbeeld komen: op 2.54u Mooi ritme, actief van achteren, neus en halshouding goed, kantelt bekken en gaat iets zitten. Laatste mag mss nog iets meer maar dat is dan voor een 9 :D

https://youtu.be/go49c2endp8

Volgens mij doet Indian Rock ook een mooie piaffe, maar kan daar geen filmpje van vinden.


Ja de passage en piaffe geeft een mooi beeld, de overgangen ook maar dat stukje uitgestrekte draf er voor daar kreeg ik plaatsvervangend nekpijn van. Daar verlengt het paard weer totaal niet in het frame.

Indian Rock kan super piafferen en passageren inderdaad, mooi om te zien hoe hij van klein naar groot gaat in de verzameling.Hij gaat echt "zitten" en rijst in de voorhand.
https://www.facebook.com/WitteScholtens ... 4552394014

Om dan bij het onderwerp te blijven, kennen jullie de halbe tritte? dit wordt ook vaak gebruikt voor het aanleren van de piaffe. Het is een soort extra aantreden van achteruit. Ook een fijne om een paard wat scherper aan het been te maken/ houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 12:36 



 
Profiel   

Ik ben helemaal blij dat ik dit topic geopend heb. Komt super veel interessante info uit! Heel erg bedankt voor diegene die al gereageerd hebben. Ik kijk uit naar nog meer info :D

Ik ga het in ieder geval met m'n juf opnemen voordat ik zelf actie ga ondernemen.
De reden waarom ik mijn paard dit graag wil aanleren is trouwens voor z'n lijf. Ik denk dat het voor hem (qua bespiering, lichaamsgebruik,...) alleen maar voordelen kan hebben. Maar dan wil ik het natuurlijk ook goed aanleren. Ik heb hier in ieder geval al veel bruikbare tips uit gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 12:37 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Wat ook nogal belangrijk is, is dat je met het aanleren van de piaffe niet per ongeluk de stap of het halthouden „kapot maakt“. Zeker bij ijverige paarden kan je dan zomaar ineens een aanknop gemaakt hebben die je bijna niet meer afgevloeid krijgt.
Dus inderdaad het liefste met iemand die deze risico‘s kan inschatten.


Ja, ik heb er nu zo een die bij wat spanning gaat piafferen en aandribbelen ipv stappen. Dat wil ik dus absoluut niet, dus ik doe er helemaal niets mee behalve steeds maar weer terug naar de ontspanning, over de rug en stappen. Maar ik denk dat ik het straks wel makkelijk aangeleerd krijg als de basis goed is. :)

Bij paard van m'n werk was het destijds juist een uitkomst, altijd als ie zich ging lopen opvreten (in het bos, bij aanspanningen of schimmels) kon ik hem mooi in piaffe zetten. Kon hij zijn spanning kwijt in de beweging zonder dat ik de controle kwijt raakte..anders was het denk ik omhoog komen geweest. Dan kun je beter een piaffe knop hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 12:40 



 
Profiel   

Hé een topic over mijn grootste hobby.

Inmiddels heb ik 3 paarden in de ZT gereden en een aantal lesklanten tot/op dat niveau begeleid en piaffe vind ik het allerleukste om me te klussen omdat daarin alles wat je ervoor gedaan hebt samen komt en alles wat er nog niet goed genoeg is in je basis duidelijk naar voren komt.

Ik ben handiger in het zadel dan naast het paard dus ik leer ze het onder het zadel aan en bij voorkeur uit stap.
Je hebt natuurlijk een aantal basisvoorwaarden nodig, het paard mocht echt goed door het lijf zijn, voldoende scherp aan het been en voorwaarts denken en hij moet een goede core stability hebben.

Om te voorkomen dat ze in de war raken met de stap zoals hierboven genoemd wordt dribbel ik in eerste instantie alleen aan vanuit een super, super langzame stap zodat je niet in je normale werk in dat tempo komt en daarbij zorgt het ervoor dat je eigenlijk wat naar voren kunt rijden in de piaffe zodat ze ook goed vooruit blijven denken. In eerste instantie wil je niet teveel op de plek maar gewoon hele mini drafpasjes maken. Doordat de lengte van de drafpas super kort is maar wel met activiteit leren ze vanzelf om meer gewicht op te gaan nemen en kun je dus steeds meer naar de plaats komen.
In de inter2 mogen ze nog een meter verplaatsen op 8 tot 10 passen dus dat is nog best wel wat.

Piaffe vanuit de passage aanleren ben ik geen fan van want dan wordt het al heel snel passage op de plek en ondanks dat het best scoort op wedstrijden vind ik dat je daar niet naartoe moet willen. Piaffe is meer een draf op de plaats dan passage op de plaats.

Belangrijkste tip die ik kan geven is ga voor kwaliteit. Beter een pasje die heel voorwaarts is maar wel in de goede richting dan een paar meer op de plek waarbij het kruis hoog blijft. Je ziet al heel snel dat piaffe meer een kunstje wordt dan een oefening en als je ze meer laat doen dan ze eigenlijk kunnen dan gaan ze dus op zoek naar een oplossing en daarmee gaat de kwaliteit hard achteruit. Maar als ze die oplossing eenmaal op die manier kennen dan is het best een hardnekkig probleem om op te lossen. Je kunt ze het maar 1x aanleren en daarna ben je of bezig om te perfectioneren of om fouten op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 12:42 



 
Profiel   

Vraagje Katja...wat leer jij een paard eerder...de passage of de piaffe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:06 



 
Profiel   

Ja, mee eens. Zelfs op paard dat het goed kende heb ik het alleen met begeleiding gedaan, laat staan als beide het niet kennen.

Super boeiend km te lezen, katja. Dank je! Fouten afleren is altijd moeilijker als iets goed aanleren, vind ik :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:21 



 
Profiel   

Mijn pony doet Pissage of Paiaffe :D Vooral als het hard waait, of zoals gisteren, er wordt een paard gemonsterd op het harde :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:22 



 
Profiel   

Interessant Katja, ik vraag me dan af of ze wel actief genoeg zijn/ blijven in die super langzame stap? of maak je de stap dan heel erg klein en verzameld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:28 



 
Profiel   

manubres schreef
Vraagje Katja...wat leer jij een paard eerder...de passage of de piaffe?
Ik eigenlijk altijd piaffe. Als ze niet heel groot bewegen kun je in theorie ook eerst passage doen maar ik vind de piaffe een meer gecontroleerde beweging voor ze en als ze daarin sterker worden dan wordt de passage ook vanzelf makkelijker.

Elisa2 schreef
Interessant Katja, ik vraag me dan af of ze wel actief genoeg zijn/ blijven in die super langzame stap? of maak je de stap dan heel erg klein en verzameld?
Ze moeten heel klein en verzameld stappen met voldoende impuls. Dat stukje goed krijgen is al een hele fijne oefening op zichzelf. En het fijne daarvan is dat ze geen zweefmoment hebben dus makkelijker balans kunnen houden.

Er is soms wel iets voor te zeggen om het vanuit halt of draf te doen omdat ze dan makkelijker de diagonale beweging op kunnen pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 15:13 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Elisa2 schreef
Dat is wel heel erg kort door de bocht, het gaat er niet om dat je ze aan de hand een kunstje leert..dat sloeg alleen op het feit dat het dier niet verzameld was. Persoonlijk ben ik van mening dat er met grondwerk ook een boel bereikt kan worden, wel per methode en paard verschillend.
Ik wordt echt wel blij van een Dalera in piaffe.
[ Afbeelding ]

Bij de oude rijmeesters zie ik juist vaak dat het paard zich opdrukt aan de voorkant, want de meeste paarden komen helemaal niet achter de loodlijn als je ze meer gaat verzamelen maar drukken zich graag op en de rug wat weg.


Tja dit paard huppelt in een soort van berggeit. Schuift totaal over de voorbenen heen met z’n gewicht. Het spijt me zeer maar ik wordt hier totaal niet enthousiast van en ben het dus niet met je eens.



Ik begrijp deze ook niet om eerlijk te zijn. Hoe had jij dit paard dan in piaffe willen zetten en willen laten door piafferen wanneer je de bouw mee neemt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 15:21 



 
Profiel   

Dank Katja, voor je uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 20:26 



 
Profiel   

Katja schreef
manubres schreef
Vraagje Katja...wat leer jij een paard eerder...de passage of de piaffe?
Ik eigenlijk altijd piaffe. Als ze niet heel groot bewegen kun je in theorie ook eerst passage doen maar ik vind de piaffe een meer gecontroleerde beweging voor ze en als ze daarin sterker worden dan wordt de passage ook vanzelf makkelijker.

Elisa2 schreef
Interessant Katja, ik vraag me dan af of ze wel actief genoeg zijn/ blijven in die super langzame stap? of maak je de stap dan heel erg klein en verzameld?
Ze moeten heel klein en verzameld stappen met voldoende impuls. Dat stukje goed krijgen is al een hele fijne oefening op zichzelf. En het fijne daarvan is dat ze geen zweefmoment hebben dus makkelijker balans kunnen houden.

Er is soms wel iets voor te zeggen om het vanuit halt of draf te doen omdat ze dan makkelijker de diagonale beweging op kunnen pakken.


Duidelijke uitleg Katja.
Wat ik mij ook af vroeg, wanneer je een paard hebt waarvan de stap kwaliteit niet heel goed is. Bv tegen lateraal aanhangen... kan het dan zo zijn dat je dan eerder vanuit de draf met verkleinen en impuls toevoegen kiest, of maakt dat in jouw optiek niet veel uit?
Bij Uni hebben we het toen namelijk wel zo aangepakt, maar ik weet eigenlijk niet of dat doorgaand was. Dat was een paard wat snel tegen lateraal aan stapte en ook niet heel vlug was met doorkomen :')
Onder begeleiding gedaan en er eigenlijk nooit over nagedacht verder dat het inderdaad normaal veel vaker vanuit de stap wordt gedaan. Dus ben wel benieuwd wat jouw visie hierin is. Vind dat altijd erg leerzaam. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 21:54 



 
Profiel   

Ja Elisa, wij trainen via de Halbe Tritte inderdaad.

Vraagje, Dalera wordt een geit genoemd, de voorbenen komen wat naar het centrum ipv loodrecht, wat is de anatomische theorie hierbij dat dit ‘fout’ is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 22:01 



 
Profiel   

Super interessant topic om te volgen!

Ik ben ook benieuwd naar de vraag van Daancha.
Wanneer is een piaffe dan perfect? Moet het altijd perfect zijn? Wanneer ik naar Dalera kijk, zie ik geen berggeit.
https://www.youtube.com/watch?v=C6YtQT9c2Rg&t=37s

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 22:42 



 
Profiel   

Zou die berggeit graag willen hebben hoor :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 22:47 



 
Profiel   

Dit is wel een mooie uitleg:
http://www.paardenbegrijpen.nl/oefeningen/piaffe/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 23:05 



 
Profiel   

Ik zie daar dat antwoord niet, maar juist veel berggeit-posities op de foto’s :D
Ik vind geen onderbouwing voor de bewering dat dit verkeerd is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 07:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen