Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Piaffe aanleren

 
Profiel   

Interessante discussie. Persoonlijk ben ik nog niet op dat punt gekomen.

Wat ik wel doe: ik leer een paard verzamelen door overgangen te vragen, die te perfectioneren en tempocontrole. Mijn ervaring is dat ze dan zelf steeds meer aan gaan bieden omdat het lichaam er klaar voor is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 14:17 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Over Hermes gesproken: https://nl-nl.facebook.com/hengstenstat ... 673545517/

Hier zie je mooi hoe Dinja het hem geleerd heeft, vanuit de passage steeds iets actiever te blijven/ worden en meer op de plek en er dan weer uit rijden.


Ik word hier dan weer niet blij van...Hoog kruis, holle rug en afgedwongen van voor. Dit lijkt mij meer een kwestie van absolute oprichting ipv relatieve oprichting. Maar het blijft een interessante discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 14:29 



 
Profiel   

manubres schreef
Elisa2 schreef
Over Hermes gesproken: https://nl-nl.facebook.com/hengstenstat ... 673545517/

Hier zie je mooi hoe Dinja het hem geleerd heeft, vanuit de passage steeds iets actiever te blijven/ worden en meer op de plek en er dan weer uit rijden.


Ik word hier dan weer niet blij van...Hoog kruis, holle rug en afgedwongen van voor. Dit lijkt mij meer een kwestie van absolute oprichting ipv relatieve oprichting. Maar het blijft een interessante discussie.

Dinja is super zacht in haar handen, die dwingt niet zoveel af :)

Je gaat niet de eerste keer het perfecte plaatje krijgen, echt leren zitten is zwaar werk voor ze, en dat komt door steeds een stukje te verzamelen en ze dan er weer uit te rijden. Dan train je ook de kracht o meer te gaan zitten, maar oprichting kost zo ontzettend veel kracht.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 14:33 



 
Profiel   

manubres schreef
Elisa2 schreef
Over Hermes gesproken: https://nl-nl.facebook.com/hengstenstat ... 673545517/

Hier zie je mooi hoe Dinja het hem geleerd heeft, vanuit de passage steeds iets actiever te blijven/ worden en meer op de plek en er dan weer uit rijden.


Ik word hier dan weer niet blij van...Hoog kruis, holle rug en afgedwongen van voor. Dit lijkt mij meer een kwestie van absolute oprichting ipv relatieve oprichting. Maar het blijft een interessante discussie.


Ga eens goed op het rijden van Dinja letten, die is niet zo hard in haar handen dus van afdwingen is echt geen sprake. Dit paard was ten tijde van het filmpje pas zeven jaar oud hè, die moest alles nog leren. Piaffe is een loodzware oefening die niet direct perfect is, dat is een kwestie van jaren trainen en verfijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 14:36 



 
Profiel   

Misschien eens vanuit de levade proberen :D

https://youtu.be/yn_uQ7jCwOc

Dit komt al dichterbij hoe een piaffe zou moeten zijn en wat mij betreft hoort daar ook een neus voor (of op) de loodlijn bij...achter de loodlijn (wat je vaker ziet) is voor een paard veel moeilijker om achter te gaan zitten.

https://youtu.be/yn_uQ7jCwOc

Al lijkt het paard op het filmpje ook niet helemaal happy...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 14:40 



 
Profiel   

Een paard dat iets moeilijk vind kan ook moeilijk kijken, maar dat wil niet zeggen dat hij niet happy is. Mijn eigen paard kon stront chagrijnig kijken als hij een oefening moeilijk vond in het begin, toch was dat geen ongelukkig paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 14:43 



 
Profiel   

manubres schreef
Misschien eens vanuit de levade proberen :D

https://youtu.be/yn_uQ7jCwOc

Dit komt al dichterbij hoe een piaffe zou moeten zijn en wat mij betreft hoort daar ook een neus voor (of op) de loodlijn bij...achter de loodlijn (wat je vaker ziet) is voor een paard veel moeilijker om achter te gaan zitten.

https://youtu.be/yn_uQ7jCwOc

Al lijkt het paard op het filmpje ook niet helemaal happy...

Een aantal dingen.

Een Spaans paard is geen KWPN. Beweegt dus ook heel anders. Het grote verschil in hoofd/halshouding is vrij makkelijk te verklaren door een korte brede hals versus een lange slanke hals. Dat Spaanse paard heeft simpelweg geen ruimte voor luchtwegen als hij achter de loodlijn zou komen. Een KWPN heeft bij de keel veel meer ruimte plus een langere en slankere hals en komt dus ook veel makkelijker achter de loodlijn.

Dat is overigens ook de reden dat ik bij een warmbloed geen moeite heb als het paard achter de loodlijn komt, en bij de Spaanse paarden wel.

Overigens heeft ook dit paard de rug hol met piafferen, gaat onvoldoende zitten en lijkt de levade meer op steigeren dan een correcte levade. Het plaatje is alleen een beetje anders, omdat het 2 totaal verschillende rassen zijn.

Het paard piaffeert niet vanuit levade, maar doet de levade vanuit de piaffe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 15:33 



 
Profiel   

Klopt dat het meer de levade vanuit de piaffe is.
Een KWPN-er hoort wat mij betreft op niveau verzameling niet meer achter de loodlijn te komen.

Ik zie nu dat allebei de filmpjes hetzelfde zijn 8)7
Het tweede filmpje was (moest zijn) een filmpje onder het zadel...effe kijken of ik hem nog kan vinden op YouTube.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 15:48 



 
Profiel   

Een KWPN-er kan op elk moment in de training achter de loodlijn komen.

Juist in de training is het heel belangrijk om daarmee te variëren omdat je anders een valse oprichting krijgt in plaats van een paard wat vanuit de achterhand, over de rug naar de hand van de ruiter komt. Nooit, nooit, nooit je paard steeds in dezelfde houding rijden, dat is vragen om problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 15:52 



 
Profiel   

Dit was het tweede filmpje....

https://youtu.be/NzCkUysxXE0

Wat betreft houding...zeker heb je gelijk om de houding af te wisselen. Maar continu achter de loodlijn geeft te veel druk op de verkeerde plek op de hals en is geen gezonde houding om tot dragen te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 15:58 



 
Profiel   

Ik zet even een stipje om mee te lezen, ben ook nog heel erg aan het leren en begin nu net aan dit hoofdstuk van het proces.

Heb eerst samen met mijn instructeur gewerkt aan bekken kantelen en klein verzamelen, dat gaat nu heel keurig maar het 'kunstje' aanleren onder het zadel lukt mij niet zo goed. Heb 100 video's en tutorials bekeken en nu sinds twee weken aan de hand begonnen te werken (1x per week), en daar merk ik nu al enorme progressie. Vooral mooi om te zien dat ze het bekken kantelen uit de training mooi meeneemt in het werk aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 16:08 



 
Profiel   

manubres schreef
Dit was het tweede filmpje....

https://youtu.be/NzCkUysxXE0

Wat betreft houding...zeker heb je gelijk om de houding af te wisselen. Maar continu achter de loodlijn geeft te veel druk op de verkeerde plek op de hals en is geen gezonde houding om tot dragen te komen.

Ik wil ook niet altijd dragen. Soms wil ik gewoon meer impuls. Soms wil ik de bovenlijn stretchen en tegelijk de buikspieren trainen. Soms wil ik de korte kant ook lang maken, net als de lange kant en komt het paard als gevolg daarvan achter de loodlijn.

En al die dingen dragen op lange termijn bij tot dragen.

Overigens is achter de loodlijn niet per definitie druk op de verkeerde plek op de hals. Mits correct uitgevoerd, is de hele halsspier actief, en creëer je openheid in de schoft en de wervels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 16:31 



 
Profiel   

Tja ik lees hier aan de hand leer je ze een kunstje. Maar heel eerlijk? In de dressuur proeven van tegenwoordig zie ik ook alleen maar het kunstje langskomen. Een mooie piaffe dan moet je wel bij de oude rijmeesters zijn. De hele dressuur van tegenwoordig vind ik een ongelofelijke aanfluiting. Tenenkrommend. Ik kan er niet naar krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 06:03 



 
Profiel   

Dat is wel heel erg kort door de bocht, het gaat er niet om dat je ze aan de hand een kunstje leert..dat sloeg alleen op het feit dat het dier niet verzameld was. Persoonlijk ben ik van mening dat er met grondwerk ook een boel bereikt kan worden, wel per methode en paard verschillend.
Ik wordt echt wel blij van een Dalera in piaffe.
[ img ]

Bij de oude rijmeesters zie ik juist vaak dat het paard zich opdrukt aan de voorkant, want de meeste paarden komen helemaal niet achter de loodlijn als je ze meer gaat verzamelen maar drukken zich graag op en de rug wat weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 07:42 



 
Profiel   

manubres schreef
Misschien eens vanuit de levade proberen :D

https://youtu.be/yn_uQ7jCwOc

Dit komt al dichterbij hoe een piaffe zou moeten zijn en wat mij betreft hoort daar ook een neus voor (of op) de loodlijn bij...achter de loodlijn (wat je vaker ziet) is voor een paard veel moeilijker om achter te gaan zitten.

https://youtu.be/yn_uQ7jCwOc

Al lijkt het paard op het filmpje ook niet helemaal happy...


Ik wordt hier ook niet happy van, paard is vast en kort aangebonden op het eerste filmpje..eerste stuk zelfs nog met een lange lijn die volgens mij door iemand anders vastgehouden wordt. Op het 2e filmpje mist de aanspanning van achteruit wat je goed ziet bij het wegrijden vanuit de piaffe. Een paard hoort vanuit de verzameling net zo makkelijk weer groter te kunnen gaan lopen en kleiner met behoud van deze aanspanning (harmonica idee) anders heb je helemaal niets.

Ik zie liever Anja Beran rijden wbt de klassieke dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 07:49 



 
Profiel   

Elisa, Dat straalt rust en vertrouwen uit. Ze mist echter nog net wat kracht waarschijnlijk. Het voorbeen blijft nog niet recht (niet dat ik het beter kan overigens).
Als ze nog een stapje verder is en het voorbeen vertikaal weet te houden dan zal ook automatisch de hoofd-hals houding nog wat opwaartser worden.

Ik vraag me soms af of het gemiddelde huidendaagse dressuurpaard eigenlijk nog wel geschikt is voor zulke oefeningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 07:49 



 
Profiel   

Nouja..ze zijn niet voor niets spaans/portugees bloed in de fokkerij aan het brengen. Dalera is natuurlijk ook niet het paard met het meeste piaffe talent, er zijn er die veel meer kunnen zitten. Ferro in Den Bosch zal nooit meer van mijn netvlies verdwijnen als piaffe kanon. En Toot en nakomelingen kunnen er ook wat van. Maar hoe Dalera gereden wordt, voorbereid..in en uit de piaffe gereden wordt ja..daar wordt ik wel blij van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 07:58 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat is wel heel erg kort door de bocht, het gaat er niet om dat je ze aan de hand een kunstje leert..dat sloeg alleen op het feit dat het dier niet verzameld was. Persoonlijk ben ik van mening dat er met grondwerk ook een boel bereikt kan worden, wel per methode en paard verschillend.
Ik wordt echt wel blij van een Dalera in piaffe.
[ Afbeelding ]

Bij de oude rijmeesters zie ik juist vaak dat het paard zich opdrukt aan de voorkant, want de meeste paarden komen helemaal niet achter de loodlijn als je ze meer gaat verzamelen maar drukken zich graag op en de rug wat weg.


Tja dit paard huppelt in een soort van berggeit. Schuift totaal over de voorbenen heen met z’n gewicht. Het spijt me zeer maar ik wordt hier totaal niet enthousiast van en ben het dus niet met je eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 07:59 



 
Profiel   

Hoe moet ik dat voor me zien? een paard wat over de voorbenen heen schuift met zijn gewicht in de piaffe...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 08:00 



 
Profiel   

Onderstandig met het voorbeen.
Ofwel, ze zoekt nog naar evenwicht en mist nog kracht.
Vind ik echter geen reden om af te schieten, het gaat in dit topic immers niet om het perfecte eindpunt maar om de weg er naartoe toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 08:03 



 
Profiel   

Het is volgens de hedendaagse flashy maatstaven allemaal maar tam en koeltjes, maar ik kijk liever naar dit

https://youtu.be/fBq5rJM4XvI

Paard is in mijn ogen echt een atleet. Doet z’n werk makkelijk en tevreden en anatomisch gezien naar mijn mening een stuk correcter en meer in balans dan waar je tegenwoordig naar kijkt. Maar zoals gezegd, de moderne dressuur is niks voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 08:03 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hoe moet ik dat voor me zien? een paard wat over de voorbenen heen schuift met zijn gewicht in de piaffe...?


Nou niet als dit in ieder geval.
[ img ]

Ik vind dat de benen van een paard er ongeveer recht onder moeten blijven. Gehuppel in een berggeit kan ik niet correct vinden.

Een oefening als deze gaat niet alleen om het “zitten” het is de balans, kracht en souplesse in het hele paard die telt. Het frame moet kloppen. Aan alleen zitten heb je niks

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 08:07 



 
Profiel   

Pluisje bij Reiner:
Maar zie je dan niet dat hij niet goed uit de overgang van piaffe naar passage komt? Vanuit het achterbeen tilt hij zich niet op uit de overgang van piaffe naar passage en dat hoort wel. (hij rijst niet in de schoft) Kan ook nog bij de "weg er naar toe" horen..maar om even aan te geven dat hier qua correctheid ook nog wel wat op aan te merken is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 08:11 



 
Profiel   

Ik ben het totaal met je eens pluisje. Nou heb het er ook wel een te pakken, met dat filmpje :j
Mijn motto is: dressuur moet een beetje “saai” zijn om te zien. Makkelijk. Vloeiend. Rustig.
Niet dat hysterische voorheen gezwaai. Ik wordt er onrustig van als ik er naar kijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 08:13 



 
Profiel   

Het is een trainingsfilmpje van een jong paard. Natuurlijk is het de weg ernaar toe. Maar de perfecte piaffe is geloof ik de vraag helemaal niet hier. Nooit geweest ook. Dat is een training van jaren. Ik heb een kwartiertje met een paard mogen spelen en wat passage en piaffe mogen doen maar ik met mijn gestuntel en geen professioneel toppaard vond het beeld nog bijna fijner dan wat ik tegenwoordig op tv in de ring zie verschijnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 08:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen