Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Piaffe aanleren

 
Profiel   

Voor het hoe aan te leren kan ik geen waardevolle toevoeging doen, maar wel dat het fijn is eens te voelen op een paard wat het al kan. Ik ben nu een paar keer naar Portugal geweest om daar op schoolmasters te trainen (voor de lol, hier momenteel geen paard helaas) en ik denk dat het echt fijn is om zelf te weten wat je moet doen en voelen. Ik had zo’n ander beeld bij een piaffe bijvoorbeeld en heb voor mn gevoel de neiging lichamelijk tegen te werken in passage ipv ondersteunen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 09:29 



 
Profiel   

Een piaffe hoor je toch ook nauwelijks te voelen? Zoals dit bij een passage wel is groot en verheven is een piaffe een kleine vlugge beweging. Is wat Hermes en Indian doen niet meer een passage op de plaats?
Ik vind het prachtig hoor wat ze doen maar ik zie dezelfde beweging als in passage ook in de piaffe

https://www.youtube.com/watch?v=jMPucz9TVzE

Dit is en blijft voor mij de piaffe machine Ferro

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 12:33 



 
Profiel   

Ow echt wel, het zakken achter en de activiteit van de achterbenen voel je wel. Zeker bij een piaffe machine..ook voelen wat, wanneer en hoe je het paard het beste kan ondersteunen is belangrijk.

Ik vind ook dat je Hermes en Indian niet kunt vergelijken, die laatste heeft enorm veel talent voor zowel piaffe als passage. Wat ze doen is zeker geen passage op de plaats, in de piaffe is er meer verzameling (zitten) en meer activiteit in het achterbeen.

Ferro vergeet ik ook nooit meer in Den Bosch destijds, inderdaad een passage en piaffe machine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 13:25 



 
Profiel   

Ik snap dat je dat voelt Elisa ik bedoel eigenlijk dat je geen beweging voelt in de piaffe. Als je snapt wat ik bedoel :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 13:49 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Ik snap dat je dat voelt Elisa ik bedoel eigenlijk dat je geen beweging voelt in de piaffe. Als je snapt wat ik bedoel :o

Ligt een beetje aan je soepelheid en onafhankelijke zit als ruiter en hoe het paard van zichzelf ontspant en zit.

Ik heb ergens een filmpje van de allereerste passen van Uni... je kan zien dat ik veel voelde, maar niet mijn ruitergevoel _O-
Maar een begin is een begin, voor de liefhebbers wil ik hem best per pb doen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 14:58 



 
Profiel   

Ik snap wel wat je bedoelt dat het iets anders is om uit te zitten dan een passage of uitgestrekte draf, en je komt niet/ nauwelijks van de plek dat scheelt ook. Toch gebeurd er van alles onder je..ik denk ook wel dat het per paard verschillend aan voelt. Helaas heb ik nooit een stuk of 10 paarden in piaffe kunnen rijden dus dat is puur invulling van mijn kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 15:15 



 
Profiel   

Het lijkt zo weinig maar er gebeurt toch best veel. Daarnaast moet je takt en ritme houden terwijl je het paard met je zit op z'n plek houdt. Je kunt zoveel daaraan verpesten met een verkeerde beweging of ondersteunen met een goede beweging. Als je alleen geen idee hebt wat je zou moeten gaan voelen, is het wel heel lastig om te voelen wanneer het goed is en wanneer het niet (en dus wanneer te belonen en wanneer te corrigeren). vandaar mijn opmerking dat als de mogelijkheid er is het fijn is om eens te voelen waar je heen wilt gaan werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 16:40 



 
Profiel   

Het is niet het paard dat piaffe moet leren doen, … het is jij die de leerling bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 16:53 



 
Profiel   

Ik houd van grondwerk en ik houd van de ouderwetse Spaanse Rijscholen.
Dus aan de hand aanleren is prima.
(Geldt voor iedere oefening, al ga ik het changement hooguit op methode 'featherlight' aanleren.)

In het derde filmpje van Josef Newdinges viel mij de rust op, bij Bastiaan de Regt de souplesse. (Verder valt hij voor mij af: te hoog kruis en een hals die niet correct werkt.)

Uiteraard is het zo dat je een oefening steeds verder moet /kunt bijschaven, maar piaffe geldt voor mij als hoogtepunt van verzameling.
Zakken in de croupe en daardoor 'opstijgen' van voor zijn de essentie. Het staande voorbeen neemt geen gewicht over van de achterhand en staat/ blijft loodrecht (ipv voorhoef onder het zwaartepunt van de ruiter).
Een piaffe waarbij het dier een halve hoef voorwaarts gaat geldt als correct, en in het begin mag dat zeker meer zijn.

Enne: toen ik mijn jonkie een paar dagen had, deden we al voorbereidende oefeningen voor de piaffe.
Wandelen aan de hand, halt op het achterbeen, en ik kan bepalen welk been niet meer van de grond komt.
Stappen onder het zadel en verzamelende oefeningen zoals halthouden op zit en zwaartepunt, idem achterwaarts, en uiteindelijk de overgang galop - halt op zit en zwaartepunt. (Dat laatste kwam het eerste jaar nog niet aan bod... ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 10:13 



 
Profiel   

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle info die hier doorgegeven is.

Ondertussen heb ik een eerste lesje geboekt bij Kelly De Geus. Ben erg benieuwd hoe dit gaat verlopen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 09:41 



 
Profiel   

Leuk, houdt ons op de hoogte als je wilt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 12:44 



 
Profiel   

Ik ben ook heel benieuwd! Dus ik zie de updates graag tegemoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 13:16 



 
Profiel   

Hallo allemaal! Laaaang geleden ben ik dit topic begonnen. Helaas heeft mn paard net voor de eerste les bij Kelly een blessure opgelopen. We hebben hem toen ruim de tijd gegeven om te genezen (half jaar op de wei dus ;( ). Daarna terug rustig opgebouwd. En nu zijn we weer helemaal op niveau. *\o/*
Ik wil dit dus graag weer gaan opnemen. Vandaar terug een reactie in dit topic. Wie weet komt er extra waardevolle info uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-24 11:20 



 
Profiel   

Leuk! Ben benieuwd naar de leerweg en hoe het gaat.
Ik had toen idd nog het oude filmpje van Uni op verzoek van wat mensen in PB gedaan naar aanleiding van dit topic, met zijn eerste pasjes :D daar moest ik meteen weer aan denken. Mijn nieuwe begint nu ook een klein dribbeltje te laten zien, maar die is wat gevoeliger/rilleriger. Dus bij hem is het vooral opletten dat het geen trucje wordt, maar echt vanuit goede aanspanning en lichaamsgebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-24 12:53 



 
Profiel   

Ik wil het filmpje anders ook wel in pb :D

Hier zijn we onder het zadel nu al wel wat bezig geweest met de piaffe. En vanuit de passage doorverzamelen naar "piaffe" en weer door in passage. Hij neemt dat best goed op allemaal. Dus ik ben blij met de baby-piaffe die hij nu laat zien :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-24 09:55 



 
Profiel   

Heb hem gestuurd
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-24 10:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 116 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen