Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bit behouden of naar zachter bit toewerken?

 
Profiel   

Hoi hoi, binnenkort ga ik dus misschien mijn eerste paard kopen, met haar western tuig en alles. Ik heb al een paar keer op haar gereden en het gaat super. Ze heeft echter een vrij scherp bit, gebogen stang met kneveltrens. Er zit zo'n rol dingetje in het midden. Ze reageert er prima op, het paard weet immers niet beter, maar ik rij zelf altijd met zachtere bitten zoals enkel gebroken bustrens en af en toe dubbel gebroken watertrens, ook een paar keer bitloos. Ze is rond de 15 jaar oud en heeft voor zover ik weet alleen met dit soort bitten gelopen.

Het allerliefst zou ik bitloos rijden of met neckrope, maar het gaat om het welzijn van het paard. Zou het voor haar het beste zijn om het scherpe bit te behouden of kan ik beter naar een zachter bit toewerken, of helemaal bitloos? En hoe moet ik dat aanpakken? Alvast bedankt :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 03:41 



 
Profiel   

Gewoon een paar bitten proberen en kijken waar je paard het fijnst op reageert.
Je hoeft het niet af te bouwen of zo, van heel scherp naar iets minder scherp etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 04:15 



 
Profiel   

Barbet schreef
Gewoon een paar bitten proberen en kijken waar je paard het fijnst op reageert.
Je hoeft het niet af te bouwen of zo, van heel scherp naar iets minder scherp etc


Helder, dankjewel! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 04:47 



 
Profiel   

Mijn paard vond een enkel gebroken bustrens scherper dan een bit met een rolletje in het midden en werd gek van de beweeglijkheid van een dubbelgebroken watertrens.
Een kneveltrens is niet scherp, maar juist heel stabiel. Een ongebroken bit met rolletje (myler of billy allen) kan ook juist stabieler zijn dan een gebroken bit.
Zitten er scharen of ringen aan?
Ik zou toch nog eens goed kijken of haar huidige bit wel zo scherp is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 06:19 



 
Profiel   

Helemaal eens met Daihyo :j Gebroken en zelfs ook dubbel gebroken is veel minder vriendelijk dan in het algemeen gedacht wordt. Zeker een ongebroken kneveltrens (bestaan die nu wel? heb daar jaren geleden lang naar gezocht) is juist heel vriendelijk. En als het paard fijn op dit bit loopt, waarom zou je dan willen veranderen en een "probleem" willen oplossen dat er niet is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 06:51 



 
Profiel   

Ja die bestaat tegenwoordig :j
Maar bij deze omschrijving denk ik eerder aan een myler kneveltrens: https://www.agradi.nl/myler-kneveltrens ... 8REALw_wcB

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 07:00 



 
Profiel   

Heeft het bit een hefboomwerking? Zoja dan is het geen kneveltrens en zou ik inderdaad gewoon een paar snaffles proberen. Als het geen hefboomwerking heeft is een kneveltrens een van de vriendelijkste bitten die er is. Maar je kan natuurlijk ook bitloos gaan rijden. Begin simpel. Een aangesloten stalhalster met teugels aan de zijkant is prima om eens te proberen hoe ze reageert. Daarbij is een goed gereden westernpaard voor een heel groot deel op zit gereden dus zou het weinig uit moeten maken wat je aan haar hoofd hangt. Ze geeft zelf wel aan wat ze prettig vind. Pas alleen op met een nieuw paard wat net verhuisd is. Ze moet waarschijnlijk nog erg wennen aan alles inclusief jou dus geef haar vooral tijd en ga niet meteen nog meer wisselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 07:34 



 
Profiel   

Wat leuk dat je je eerste eigen paard gaat kopen! Als ik jou was zou ik de eerste weken/maanden even doorgaan met wat het paard gewend is, de verhuizing is ookal heftig natuurlijk.
En een enkel gebroken bustrens zou ik niet als zacht beschrijven..
Misschien eerst even je paard laten wennen aan de nieuwe omgeving, elkaar leren kennen en daarna pas wat veranderingen doorvoeren als dat nodig is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 08:11 



 
Profiel   

Ik ben wel heel benieuwd naar een foto van het bit.

Tussen een stang en een ongebroken trens zit enorm veel verschil.

Ongebroken tens is namelijk heel erg zacht, zeker als hij licht gevormd is.
En als je ook nog een knevel hebt, biedt hij extra steun aan de zijkant.

Een enkel gebroken bustrens is daarmee als een stuk scherper. Hij is gebroken en kan daardoor knijpen.

Sommige minder, door hun anatomische vorm.

Dubbel gebroken kan zelfs te veel beweging in de mond brengen.

Als een paard ergens goed op loopt, zou ik het eigenlijk niet te veel veranderen. Veranderen kan wel als het paard er niet fijn op loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 08:24 



 
Profiel   

Ik ga met de rest mee. Ik denk niet dat je er goed aan doet dit bit te vervangen door een gebroken trens. En dit klinkt als een ongebroken trens die bovendien anatomisch gevormd is.

Het wordt niet heel veel zachter dan dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 09:14 



 
Profiel   

Eerst je paard lekker laten wennen. En wanneer je er iets mee gaat doen zou ik starten met de spullen die hij kent.
Wanneer jullie elkaar goed kennen zou je kunnen gaan experimenteren met het rijden zonder bit.

Met of zonder bit maakt uiteindelijk niet veel verschil wanneer jullie communicatie op orde is.
Zonder bit maakt soms in eerste instantie wel duidelijk hoeveel er opgelost is met de handen, maar dat is juist leerzaam.

Kijk eens naar de pagina van Human&Horse van Greetje Hakvoort. Mooie inspiratie voor hoe het bitloos kan
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 09:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen