Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

wie verantwoordelijk voor de opvoeding van je veulen

 
Profiel   

Ik had vandaag een discussie met iemand,die zei wat een rot dierenarts heb jij ? Ik vroeg verbaast waarom? Ik ken de beste man ruim 20 jaar en vind het een uitstekende dierenarts die direkt komt en veel geduld heeft.

Een vriendin van haar had een veulen gekocht en dat moest gechipt en ingeënt worden. Ze stond bij een pensionstalling die juist een flinke boete heeft gekregen en geen paard wilde hebben staan wat niet geregistreerd was ivm een te verwachten na controle.
Dus mijn da was er blijkbaar bij geroepen om alles in orde te brengen, anders moest ze daar acuut van stal weg. Het veulen was niet hand tam had gesteigerd en getrapt ,het was een paard veulen van 8 maand oud. Mijn dierenarts had dus een praam gebruikt om het veulen te kunnen chippen en enten.
Dit vonden ze not done. Mijn reactie ook niet, omdat ik zei dat ik blij was dat hij het gedaan had ,mijn Da is de 60 gepasseerd en ik wil hem nog graag heel houden.
Dus snap ik zijn redenering een praam te pakken. Ik moet zeggen dat ik hem nooit niet heb weten te gebruiken ,niet bij mijn eigen paard als veulen ook niet bij paarden van stalgenoten en vriendinnen.
Dus ik zei dat je toch als eigenaar verantwoordelijk bent voor de opvoeding van je paard en niet kan verwachten dat een DA daar uren gaat staan of gevaar op een trap te krijgen omdat jou dier niet is opgevoed. dat ondanks dat ik zelf met mijn dieren met clikkertraining werk,in dit geval de keuze van een praam snap.

Dat nu de andere dag de hoefsmid er niks meer mee kon snap ik vanuit het veullen gezien wel. Maar in mijn opinie is de eigenaar hier helemaal verantwoordelijk voor en niet een Da of hoefsmid. Of zie ik dat nu zo verkeerd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:08 



 
Profiel   

Als het veulen niet te hanteren was en de andere opties zijn geprobeerd dan vind ik dat de da groot gelijk heeft. Eigenaar is verantwoordelijk voor de opvoeding. Het zijn wel dieren dus het kan altijd onverwacht toch mis gaan en dan is het voor ieders veiligheid wel zo handig om iets te gebruiken om het toch gedaan te krijgen.

Het moest toch ook meteen gebeuren, anders moest zij weg van die stal? Dan heb je dus ook geen tijd om het te trainen en later opnieuw te proberen.

Ik heb liever geen praam bij mijn dieren, dus ik zorg daarvoor dat ze opgevoed zijn en niet gaan trappen en steigeren. Mocht dat wel ineens gebeuren, ja dan moet er iets gedaan worden om de veiligheid te garanderen. En sederen bij een dier dat zo te keer gaat is ook niet zo simpel. Daarna weer trainen om te zorgen dat ze zich gedragen bij de dierenarts enzovoorts. Maar wie zegt dat het dier niet alsnog zo bij de hoefsmid had gedaan als er geen praam gebruikt was?

Hier doen ze niet veel met veulens, maar met 8 maanden kunnen ze allemaal gewoon meelopen aan halster, gewoon aangeraakt worden en onderzocht door da of stilstaan bij hoefsmid. Veel eerder al, dat is toch de basis? Ik ben geen fan van enorm veel met veulens en jonge dieren doen, maar wel die kleine basis geven. Maakt het voor iedereen fijner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:14 



 
Profiel   

Ik neem aan dat het een vraag is waar je zelf al een antwoord op hebt.

Met dat soort mensen moet je gewoon de discussie niet eens aan gaan.
Gewoon reageren met: oh goh wat vervelend dat het zo gelopen is.
En gewoon weer lekker doorgaan met waar je zelf mee bezig was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:17 



 
Profiel   

Vreemd verhaal, veulen moet gechipt worden binnen 6 maanden en bij de moeder (draagmerrie) aan de voet.

En dierenarts en jij hebben groot gelijk!
Geen enkel veulen vindt gechipt worden leuk, als ze niks gewend zijn wordt het alleen maar lastiger.
En waarschijnlijk heeft ie er nu minder last van dan wanneer het met kunst en vliegwerk moest gebeuren.

Sizzle zegt het goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:19 



 
Profiel   

Haha sizzle, ik had mijn hele post achterwege kunnen laten. Helemaal met je eens :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:22 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Vreemd verhaal, veulen moet gechipt worden binnen 6 maanden en bij de moeder (draagmerrie) aan de voet.

En dierenarts en jij hebben groot gelijk!
Geen enkel veulen vindt gechipt worden leuk, als ze niks gewend zijn wordt het alleen maar lastiger.
En waarschijnlijk heeft ie er nu minder last van dan wanneer het met kunst en vliegwerk moest gebeuren.

Sizzle zegt het goed.

Dat was mijn eerste antwoord ook ,hoe kan je een ongechipt veulen kopen zonder paspoort? Maar het was een goedkoop veulen via een handelaar blijkbaar.

Ik moet zeggen dat ik mijn dierenarts bijzonder graag mag het een fijne vent vind en dat hij in mijn ogen ten onrechte aangevallen werd en ik ook want het was MIJN dierenarts .Maar het kon zijn dat ik last had van een tunnelvisie, maar blijkbaar toch niet helemaal als ik jullie meningen lees

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:40 



 
Profiel   

13 jaar geleden moest er hier een veulen gechipt worden door een zeer zwangere dierenarts. Ik heb er veiligheidshalve voor iedereen mijn vader er bij gehaald zodat het veilig kon gebeuren voor iedereen. Praam was niet nodig maar veulen in bedwang aan zowel de kont als hoofd was echt nodig. Dat was dan nog een veulen dat wist wat vast staan, voetjes geven en borstelen kende. Van zodra die naald in de hals ging ging die omhoog bij mij. Dat jou diierenarts een praam gebruikte vind ik echt niet uitzonderlijk. Beter even de kort de praam gebruiken zodat iedereen heel blijft. Die stalgenoot van jou kan maar beter meteen werk maken van een goede minimale basis opvoeding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:50 



 
Profiel   

Eerste opvoeding is verantwoording vd fokker lijkt me. Daarna degene die het veulen koopt.
Nooit de dierenarts of de hoefsmid!
Jij bent verantwoordelijk voor hetgeen je je paard leert of in dit geval niet leert.

Helaas zijn er fokkers/vermeerderaars die het veulen geen veulen abc meegeven en dat is zo zonde.
Ook zijn er veel onervaren mensen die leuk een veulen kopen om er 'samen mee op te groeien" maar geen idee hebben waar ze aan beginnen.
Groen en groen maakt bont en blauw.

Persoonlijk vind ik dat je als eigenaar hoort te zorgen dat de DA en de smid normaal hun werk moeten kunnen doen. Als praam daarbij nodig is dan is dat maar even zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 16:25 



 
Profiel   

maroccon schreef
tienus63 schreef
Vreemd verhaal, veulen moet gechipt worden binnen 6 maanden en bij de moeder (draagmerrie) aan de voet.

En dierenarts en jij hebben groot gelijk!
Geen enkel veulen vindt gechipt worden leuk, als ze niks gewend zijn wordt het alleen maar lastiger.
En waarschijnlijk heeft ie er nu minder last van dan wanneer het met kunst en vliegwerk moest gebeuren.

Sizzle zegt het goed.

Dat was mijn eerste antwoord ook ,hoe kan je een ongechipt veulen kopen zonder paspoort? Maar het was een goedkoop veulen via een handelaar blijkbaar.

Ik moet zeggen dat ik mijn dierenarts bijzonder graag mag het een fijne vent vind en dat hij in mijn ogen ten onrechte aangevallen werd en ik ook want het was MIJN dierenarts .Maar het kon zijn dat ik last had van een tunnelvisie, maar blijkbaar toch niet helemaal als ik jullie meningen lees


Daar is dus wel meer mis gegaan dan alleen de basis opvoeding.

Dier willens en wetens goedkoop aanschaffen zonder chip is al heel dom, om het netjes te zeggen.

Je DA heeft gelijk hoor dat hij een praam heeft gebruikt, dat doen ze echt niet omdat ze het zo leuk vinden.

Nu de schone taak aan je vriendin om het ongeleide projectiel een beetje opvoeding bij te brengen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 16:32 



 
Profiel   

Er is helemaal niets mis met een praam gebruiken om een paard even onder bedwang te houden. Bij praamgebruik komen er in het hoofd van het paard fijne stofjes vrij dat ze rust geeft en kalmerend werkt. Ik vind het altijd zo raar dat mensen zo anti-praam-gebruik zijn.

Los daarvan: groot gelijk dat die DA doorpakte en in dit geval even met praam. Veiligheid boven alles.

Raar verhaal dat een veulen van 8 maanden niet goed mak is in de omgang. Dan heb je als koper wel een aardig probleem. Ook raar dat het dier niet al gechipt is terwijl het nog naast de moeder liep. Zal wel weer een mooi verhaal achter zitten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 16:33 



 
Profiel   

Aangezien dit topic is geopend door een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 16:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen