Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Houding en zit/ frame beoordelen - discussietopic

 
Profiel   

Ik meende dat er een topic was voor de houding/zit van de ruiter en het frame van het paard maar kan het niet terugvinden. Wellicht is dat topic ook doodgebloed.

Mocht die nou nog wel lopen; gooi gerust het topic hier, dan klets ik daar mee. :o

Anyhow, ik vind het altijd onwijs leerzaam in de HAW-ITP topics om het commentaar van Bokkers te lezen en de verschillende tips en tricks die hierbij komen kijken met betrekking tot het Skala der Ausbildung.
Echter is het men vast niet ontgaan dat er :Y) wat minder rijfoto’s en filmpjes gedeeld worden. Heel jammer (ook wel begrijpelijk), dus wellicht kunnen we er in een gericht topic over praten.

Het concept is al eerder op Bokt voorbij gekomen zoals ik al zei. Wat mijn bedoeling is:
1. Deel je eigen foto’s/video’s met een kleine toelichting. Je niveau ed maakt niks uit, vermeld er bij als je wil.
-> Hierop kunnen we met de geïnteresseerde Bokkers kijken naar de houding en zit van de amazone en de uitvoering van het paard/de pony.
2. Reageer op mede Bokkers. Vragen of opmerkingen, dat maakt niet uit.


Het is natuurlijk de bedoeling hier vriendelijk op elkaar te reageren. En als ruiter/eigenaar moet je openstaan voor de inzichten van anderen. Wat je er mee doet is natuurlijk helemaal aan jezelf. :Y)

Ik hoop zo meer inzicht te krijgen in het totaalplaatje. Zo vind ik het bijvoorbeeld onwijs lastig om te zien wanneer het bekken op welke manier beweegt. Dit hangt natuurlijk af van het paard in kwestie en daardoor zie ik dat soort kleine veranderingen niet.
Iedereen zal zo zijn eigen dingetje wel hebben. Dus denk vooral mee.

Even ter verduidelijking:
- geen copyrighted foto’s/video’s van internet af halen.
- geen foto’s bewerken zonder toestemming van de eigenaar (bijvoorbeeld om lijnen te schetsen etc).
- illustraties ter verduidelijking mogen wel als je ze zelf maakt of als ze copyright free zijn.

Ik hoop op deze manier wat leven te blazen in dit onderwerp op Bokt.
Praat ook vooral mee als je geen eigen (rij)paard/pony hebt. Die van mij is ook twee jaar oud en gelukkig nog niet beleerd. :P

Wel zal ik aftrappen, ik maak immers dit topic aan.

Foto van 2017. Met mijn toenmalige bijrijdpaardje Rana, een KWPN merrie.
[ img ]

Hij is dus flink verouderd, maar wel een foto wat een eerlijk beeld geeft op een voor mij mooi moment. Ik heb helaas geen recente foto’s.
Het valt mij op dat ik hier redelijk bol zit, in een poging om goed mee te bewegen? Mijn armen en handen liggen hier voor mijn doen al erg netjes. Ik heb juist snel de neiging om hol te zitten en mijn ellebogen niet langs mijn lichaam te houden. Ik zie daarom liever dat ik ietswat rond zit ipv hol.
Het frame van Rana vond ik voor mijn doen op mijn niveau al erg netjes. Ze kon voor mij erg sterk worden en in combinatie met het bitloze hoofdstel gaf dat mij wel eens wat teveel druk. Ze loopt wel graag, dat vond ik altijd erg prettig.

Wat zijn jullie bevindingen hierop? Wat valt jullie op?

Brand los!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 15:03 



 
Profiel   

Oe dapper zo'n topic!!. Ik doe mee vooral omdat ik heel veel moeite heb met m'n houding en er zelf heel kritisch op ben en ook heel goed weet wat er aan scheelt. Dus benieuwd of jullie dat ook zien.

Relaxed: ik zie denk ik iets ingeknikt naar rechts in jouw eigen lichaam? En ik heb het gevoel van wat spanning in je kuit, door het best ver uitdrukken van je hiel.

Hier een wat vage ( still uit een filpje) foto waar ik niet heel ontevreden mee ben.
[ img ]

En eentje waar mijn "zitproblemen" wat duidelijker zijn te zien.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 15:16 



 
Profiel   

Tango1979 schreef
Oe dapper zo'n topic!!. Ik doe mee vooral omdat ik heel veel moeite heb met m'n houding en er zelf heel kritisch op ben en ook heel goed weet wat er aan scheelt. Dus benieuwd of jullie dat ook zien.

Relaxed: ik zie denk ik iets ingeknikt naar rechts in jouw eigen lichaam? En ik heb het gevoel van wat spanning in je kuit, door het best ver uitdrukken van je hiel.

Hier een wat vage ( still uit een filpje) foto waar ik niet heel ontevreden mee ben.
[ [url=m/kba8WN.jpg]Afbeelding[/url] ]

En eentje waar mijn "zitproblemen" wat duidelijker zijn te zien.

[ [url=m/XYzKD2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xhNmBA.webp]Afbeelding[/url] ]


Dat ik scheef zit zou absoluut kunnen. :j Eigenlijk wil ik wel eens met zo’n simulatiepaard kijken wat mijn drukpunten zijn! Ik denk echter dat mijn kuit/hiel meevalt. Ik heb altijd moeite om mijn hakken laag te houden, alsin; ik trek ze onwijs op met rijden omdat ik ze niet rustig afhang. Kan me niet herinneren dat ik expres extra hard ging uitdrukken, want dan krijg ik natuurlijk een stoelzit. Dat hangt zo af van elkaar. Wel zie ik wat je bedoelt. Wellicht vind ik het juist voor mijn doen een goed plaatje!

En als reactie op jou, ik weet niet hoe ze dat noemen, naar het valt me op dat jouw knie en onderbeen + voet niet geheel aansluiten en je hierdoor naar voren valt?
Rijtechnisch ligt dit ook bij hoe jouw paard loopt want op de vage still loopt hij opwaartser en hangt hij minder op jouw handen. Dat zie ik ook aan jouw armen die mee naar beneden gaan bij de twee onderste foto’s! Je houdt je handen hoger op de bovenste foto en dat lijk ik zo vanuit je paard ook te kunnen onderscheiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 16:42 



 
Profiel   

Ik vind jouw benen juist super mooi lang op de foto, en je hielen naar mijn gevoel juist ietsje te laag!

Ja ik kantel heel moeilijk in m'n bekken, mijn psoas spier is erg kort. En daardoor veranderd zeker ook de balans van mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 16:56 



 
Profiel   

Ik volg even :)

Toch vind ik je houding niet verkeerd Tango, eigenlijk. Ik heb het idee vooral dat het zadel wat te breed is voor je, en dat het niet zozeer een zitprobleem is maar een zadelprobleem.

Je bekken kantelen is helemaal niet iets waar ik fan van ben, veel mensen krijgen er rugklachten van.

Wat ik vooral zie, is wat gespannen schouders, op beide foto's, op de eerste foto is er ook spanning bij je paard, en zou ik hem wat meer open willen zien in de kaak, op de tweede beduidend minder, en zie je ook het paard mooi verlengen over de bovenlijn en je hand mooi aannemen.

Bij Always vind ik je armen en handen netjes, maar idd zit je bol en ik zie liever dat je met je bekken netjes rechtop zit, zodat je kunt swingen met de rug van het paard mee.
En ontspan die bovenbenen, je voet mag gewoon lekker afhangen, niet zo naar beneden drukken.

Je paard loopt niet verkeerd, maar ik zie wat spanning in rug en bovenlijn.

[ img ]
Ik zal er nog even een ingooien, maar dit is ook de eerste keer dat ik op dit paard zat :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 18:46 



 
Profiel   

Ook goed gezien Avalanche! Ik heb idd spanning in m'n schouders. Paar jaar terug had ik altijd pijn tussen m'n schouders en nek. Dat is nu al veel minder.

Zadel te breed vind ik interessant. Kan je daar nog wat meer over zeggen?

Ik vind het ook grappig om van de een te horen dat op de "lang laag" foto's hij hangt op m'n hand en van de ander juist dat hij fijn m'n hand volgt. Grappig hoe de interpretatie zo anders kan zijn.

Nou is hij over het algemeen heel luchtig in de aanleuning en volgt hij m'n hand goed. Maar ik vergeet wel eens hem dan goed te activeren, waardoor hij iets te veel op voor komt. Dus ik denk dat jullie allebei gelijk kunnen hebben hoor.

Avalanche: ik vind het moeilijk om van jouw foto iets te zeggen. Je zit volgens mij ontspannen met een grote grijns iig? En paard ook heerlijk relaxed

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:35 



 
Profiel   

Hahaha, er is ook niet mega veel van te zeggen, de eerste keer op je paard is niet echt technisch, meer gewoon leuk :D

Qua zadel: als jij een lijf hebt, zoals veel vrouwen, waar je tussen de bovenbenen eigenlijk weinig ruimte hebt, en een zadel dat te breed is in de twist, worden je bovenbenen naar buiten geduwd. Nu zijn mensen natuurlijk ook heel goed in op de achterkant van hun bovenbenen en billen zitten, dus weinig mensen ervaren dat als een probleem.
Maar: het zet je wel in een stoelzit.

En om dat dan te corrigeren, gaan mensen hun bekken kantelen, ofwel achterover - stoelzit opgelost, maar bovenbenen en heupen worden stijf, want alle beweging is er dan uit. Of naar voren - benen liggen dan netjes maar ruiter zit naar voren, of de S die Always beschrijft.

Eigenlijk is de ideale zit je benen recht onder je lichaam, bijna het gevoel alsof je staat in het zadel. Maar daarvoor heb je een smallere twist nodig, zodat je bekken rechtop kan blijven staan, en je bovenbenen kunnen ontspannen.

Hier het verschil:
Zadel te breed:
[ img ]

Zadel goed:
[ img ]


Zelfde ruiter (ikzelf), en die foto's zijn kort na elkaar genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:47 



 
Profiel   

Ik ben het wel eens met Avalance. De zadels lijken jullie niet goed te passen. Bij zowel Always als bij Tango 1979. Bij Always zie ik het minder goed, omdat de foto van schuin voor genomen is, maar het geeft eigenlijk wel een beetje hetzelfde beeld. Jullie "zakken" er niet mooi in, zeg maar. En komen daardoor vrij ver achterin het zadel op de lepel terecht. Het kan dus zijn dat het zadel te klein voor jullie is. Kan ook zijn - en dat zie ik zeker ook wel bij Tango1979 - dat jullie te kort zitten (beugelriemen) waardoor je ook niet mooi voorin het zadel terecht komt. Beugelriemen een paar gaatjes langer kan al een heel verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:52 



 
Profiel   

Zo eigenlijk een beetje.
(Als je extreem je hakken uit kunt drukken zoals op de foto van Always, zit je eigenlijk te kort)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:55 



 
Profiel   

Leuk een houding en zit topic!

@Always: Ik vind eigenlijk jouw bovenlijf wel mooi los en ontspannen op de foto. Misschien iets inknikken maar kan ook zijn dat je t-shirt iets scheef zit. Moeilijk te beoordelen. Maar wat ik er vooral prettig aan vind is dat ondanks dat je paard wat hangt, vertaalt dat zich niet in strakke armen. Jij blijft mooi zacht in je hele arm op deze foto. Dat iets bol zitten vind ik zelf geen probleem Veel functioneler en vriendelijker als strak als een plank rechtop of nog erger, achter de beweging surfen.
Je benen daar valt wel winst te behalen. Die hangen niet los af. Je knijpt een beetje met je bovenbenen en knieen, waardoor je iets opwipt uit je zadel en teveel op de lepel terecht komt. Doordat je je hak zo uitdrukt lijkt het of je been mooi lang is maar hangt dus niet mooi lang af. Klinkt dramatisch, is het niet, ik vind het overall plaatje heel netjes.

@Tango, ha ha, jouw zit herken ik heel erg. Heb precies dezelfde valkuilen :D
Alleen zie ik wel liever jou zit op de onderste 2 foto's als op de still waar je zelf niet ontevreden over bent. De onderste 2 foto's voldoen niet aan het "schoonheidsideaal" van een keurig rechte zit, maar daar is je lijf wel ontspannen en mee met de beweging. Zoals mijn instructrice altijd zegt...je hebt niet zo'n mooie zit maar wel een functionele en zit hem niet in de weg. (Bij mij is die zit echt een gevolg van veel op jonge paarden rijden en dus makkelijk en mee willen zijn ipv netjes. Alleen als het dan netjes moet....dan lukt dat niet 8)7 ) Bij de still zit je wel rechter en keuriger, maar vind ik je minder los in je lijf ogen.

@Avalanche, weinig van te zeggen. Dit is geen rij houding, maar je bent je paard aan het voeren van bovenaf, dus dan zit je per definitie naar voren en scheef.

Ik heb helaas geen foto's waarop ik mijn eigen zitprobleem kan laten zien. Ik zat altijd min of meer zoals de onderste 2 foto's van Tango. De laatste jaren heb ik een aantal operaties ondergaan (oa zijn er 3 wervels vastgezet en een kunstheup links) en nog meer medische ellende. Ik merk dat ik hierdoor scheef ben gaan zitten. Niet zozeer scheef boven mijn paard, maar mijn beenligging is links anders als rechts. Rechts ligt mijn been gewoon op zijn plek, links heb ik mijn been meer in stoelzit en steek ik hem iets af. Voor mijn gevoel zit ik dan volledig recht. Ik dacht dat het vooral kwam omdat mijn paard altijd de neiging had mij op rechts te willen zetten, maar haar heb ik inmiddels al 3 kwart jaar niet meer gereden (en zal ik naar waarschijnlijkheid ook niet meer gaan rijden vanwege blessure van mijn paard). Onlangs een paar keer op een ander paardje gereden en merkte dat ik daar precies hetzelfde probleem had, terwijl dit paard andersom gebogen was. Reality check...het zit dus volledig in mij :)*

Voordat ik weer structureel een paard te rijden heb wil ik hier dus wel mee aan de slag. Iemand tips? Ik zit zelf te denken aan Flexchair, Otto of centered riding lessen dus hoor graag als mensen daar ervaringen mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:58 



 
Profiel   

Babootje: het zadel is gekocht toen ik 15 kg lichter was dus ik denk dat je een punt hebt :D

Inmiddels is er van de 15 alweer 6 af dus het gaat de goede kant op. Maar eigenlijk mag ik gewoon een 18inch zadel hebben, past ook zeker op z'n rug.

Vind je t op deze (slechte) foto beter passend?
[ img ]

Oji: ja ik heb vaak het idee dat als ik volgens het boekje zit, ik niet echt relaxed zit. Dus ik probeer er wel aan te werken, maar niet te idioot op te focussen.

Ik heb bij Sara Ouwehand van Ruiterpilates een aantal matsessies gedaan en ik doe bepaalde oefeningen elke week nog. Ik kan heel vast komen in mijn linkerheup/onderrug waardoor ik pijn in m'n rug schouders en nek krijg. Ook ivm kantoorbaan.

Dus dat kan ik je echt aanraden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 20:15 



 
Profiel   

Oh wat spannend dit topic.
Even getwijfeld maar durf het toch te doen.

Ik heb vaak problemen met mijn eigen houding, vaak zit ik op mijn "doos" ipv op mijn billen (holle onderrug dus) , maar bij kantelen van mijn bekken span ik dan weer mijn benen te hard aan waardoor ontspannen zitten gewoon niet gaat. Wat ik regelmatig doe is mijn benen even uit de beugels halen en vanuit de heup optillen en weer laten zakken.
Ademhalingsoefeningen doe ik ook :)

Dundee is een 4 jarige draver die ik zelf zadelmak gemaakt heb.
Hier zit ik naar voor en iets uit het zadel maar bij hem doe ik dat bewust in galop om de rug iets meer te ontlasten. Galop is nog lastig voor hem.
[ img ]

Deze is helaas onduidelijk. Maar hier zie ik zelf dat ik spanning heb.
[ img ]

En clin d'œil de 20 jarige bwp
Op hem ben ik meer ontspannen altijd. Hij voelt ook niet zo onstabiel en zit breder dan de draver.
[ img ]

Inmiddels heb ik een ander zadel voor de draver, maar helaas nog geen goede foto's van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 20:33 



 
Profiel   

Tango1979 schreef
Ik heb bij Sara Ouwehand van Ruiterpilates een aantal matsessies gedaan en ik doe bepaalde oefeningen elke week nog. Ik kan heel vast komen in mijn linkerheup/onderrug waardoor ik pijn in m'n rug schouders en nek krijg. Ook ivm kantoorbaan.

Dus dat kan ik je echt aanraden

Ga ik onthouden! Ik moet zeggen dat ik dus nergens "last" van heb in dat ik voor mijn gevoel vast zit ofzo. Wel merkte ik dat ik echt een hele slechte balans begon te krijgen. Dat merkte ik nog niet een zozeer te paard maar vooral in de dagelijkse dingen. Daar ben ik inmiddels met een PT een heel stuk verbetering in aan het krijgen. Maar onlangs toen ik weer eens op een paard zat, wat een ander paard was als mijn eigen, merkte ik dus dat dit zit probleem echt een dingetje in mij is en ik denk wel dat het ergens iets vasthouden is. Alleen weet ik nog niet wat dat is :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 20:43 



 
Profiel   

Tango1979 schreef
Babootje: het zadel is gekocht toen ik 15 kg lichter was dus ik denk dat je een punt hebt :D

Inmiddels is er van de 15 alweer 6 af dus het gaat de goede kant op. Maar eigenlijk mag ik gewoon een 18inch zadel hebben, past ook zeker op z'n rug.

Vind je t op deze (slechte) foto beter passend?
[ [url=m/A1JRfE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oji: ja ik heb vaak het idee dat als ik volgens het boekje zit, ik niet echt relaxed zit. Dus ik probeer er wel aan te werken, maar niet te idioot op te focussen.

Ik heb bij Sara Ouwehand van Ruiterpilates een aantal matsessies gedaan en ik doe bepaalde oefeningen elke week nog. Ik kan heel vast komen in mijn linkerheup/onderrug waardoor ik pijn in m'n rug schouders en nek krijg. Ook ivm kantoorbaan.

Dus dat kan ik je echt aanraden



Tango jouw beugels zijn tw kort en je zit teveel op de achterkant van je bovenbeen, probeer eens je bovenbeen van binnen naar achterbuiten te draaiende een rondje of 2 stappen met een slap been dan alleen je teen optillen en dan zou je je beugel moeten kunnen scheppen zonder je been op te trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 20:50 



 
Profiel   

oji schreef
Leuk een houding en zit topic!

@Always: Ik vind eigenlijk jouw bovenlijf wel mooi los en ontspannen op de foto. Misschien iets inknikken maar kan ook zijn dat je t-shirt iets scheef zit. Moeilijk te beoordelen. Maar wat ik er vooral prettig aan vind is dat ondanks dat je paard wat hangt, vertaalt dat zich niet in strakke armen. Jij blijft mooi zacht in je hele arm op deze foto. Dat iets bol zitten vind ik zelf geen probleem Veel functioneler en vriendelijker als strak als een plank rechtop of nog erger, achter de beweging surfen.
Je benen daar valt wel winst te behalen. Die hangen niet los af. Je knijpt een beetje met je bovenbenen en knieen, waardoor je iets opwipt uit je zadel en teveel op de lepel terecht komt. Doordat je je hak zo uitdrukt lijkt het of je been mooi lang is maar hangt dus niet mooi lang af. Klinkt dramatisch, is het niet, ik vind het overall plaatje heel netjes.

@Tango, ha ha, jouw zit herken ik heel erg. Heb precies dezelfde valkuilen :D
Alleen zie ik wel liever jou zit op de onderste 2 foto's als op de still waar je zelf niet ontevreden over bent. De onderste 2 foto's voldoen niet aan het "schoonheidsideaal" van een keurig rechte zit, maar daar is je lijf wel ontspannen en mee met de beweging. Zoals mijn instructrice altijd zegt...je hebt niet zo'n mooie zit maar wel een functionele en zit hem niet in de weg. (Bij mij is die zit echt een gevolg van veel op jonge paarden rijden en dus makkelijk en mee willen zijn ipv netjes. Alleen als het dan netjes moet....dan lukt dat niet 8)7 ) Bij de still zit je wel rechter en keuriger, maar vind ik je minder los in je lijf ogen.

@Avalanche, weinig van te zeggen. Dit is geen rij houding, maar je bent je paard aan het voeren van bovenaf, dus dan zit je per definitie naar voren en scheef.

Ik heb helaas geen foto's waarop ik mijn eigen zitprobleem kan laten zien. Ik zat altijd min of meer zoals de onderste 2 foto's van Tango. De laatste jaren heb ik een aantal operaties ondergaan (oa zijn er 3 wervels vastgezet en een kunstheup links) en nog meer medische ellende. Ik merk dat ik hierdoor scheef ben gaan zitten. Niet zozeer scheef boven mijn paard, maar mijn beenligging is links anders als rechts. Rechts ligt mijn been gewoon op zijn plek, links heb ik mijn been meer in stoelzit en steek ik hem iets af. Voor mijn gevoel zit ik dan volledig recht. Ik dacht dat het vooral kwam omdat mijn paard altijd de neiging had mij op rechts te willen zetten, maar haar heb ik inmiddels al 3 kwart jaar niet meer gereden (en zal ik naar waarschijnlijkheid ook niet meer gaan rijden vanwege blessure van mijn paard). Onlangs een paar keer op een ander paardje gereden en merkte dat ik daar precies hetzelfde probleem had, terwijl dit paard andersom gebogen was. Reality check...het zit dus volledig in mij :)*

Voordat ik weer structureel een paard te rijden heb wil ik hier dus wel mee aan de slag. Iemand tips? Ik zit zelf te denken aan Flexchair, Otto of centered riding lessen dus hoor graag als mensen daar ervaringen mee hebben.

Contact antoinnete eens van het ruiterbalans centrum , ik heb met haar samengewerkt toen we de clinics organiseerden en zij doet het erg goed met de otto en als mijn paarden niet met pensioen zouden zijn was jij hier van harte welkom :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 20:54 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Tango jouw beugels zijn tw kort en je zit teveel op de achterkant van je bovenbeen, probeer eens je bovenbeen van binnen naar achterbuiten te draaiende een rondje of 2 stappen met een slap been dan alleen je teen optillen en dan zou je je beugel moeten kunnen scheppen zonder je been op te trekken.

Dat van teveel op de achterkant van mijn bovenbenen zitten...ha ha heel herkenbaar...die hoorde ik ook altijd van mijn instructrice :D

knollentuin schreef
Contact antoinnete eens van het ruiterbalans centrum , ik heb met haar samengewerkt toen we de clinics organiseerden en zij doet het erg goed met de otto en als mijn paarden niet met pensioen zouden zijn was jij hier van harte welkom :j

Dat aanbod had ik heel graag aangenomen!

Ruiterbalans centrum had ik idd al naar gekeken. Die hebben ook combinaties met flexchair en Otto. Wil ik zeker een keer gaan doen. Vooral bij de flexchair denk ik dat goed te achterhalen is waar het probleem zit, maar ik denk dat je met Otto weer gerichter aan het verbeteren kunt werken zodra je weet waar het vandaan komt. Ik denk nl in mijn heup en niet daaronder, waar het zich manifesteert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 21:03 



 
Profiel   

Ik heb morgen les en ga je tip volgen knollentuin! Ben benieuwd.

Ze zitten inderdaad kort, ik heb erg veel moeite gehad en soms nog wel om de draf uit te zitten. Ik ben klein en geen super zitter, en paard is groot met een flinke beweging. Om mijn eigen balans te vinden en hem niet te storen zijn toen idd de beugels een gaatje korter gegaan en die heb ik eigenlijk nooit meer langer gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 21:10 



 
Profiel   

Ik denk dat ze zomaar 2 of als het kleine gaatjes 3 tot 4 langer mogen, succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 21:47 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Qua zadel: als jij een lijf hebt, zoals veel vrouwen, waar je tussen de bovenbenen eigenlijk weinig ruimte hebt, en een zadel dat te breed is in de twist, worden je bovenbenen naar buiten geduwd. Nu zijn mensen natuurlijk ook heel goed in op de achterkant van hun bovenbenen en billen zitten, dus weinig mensen ervaren dat als een probleem.
Maar: het zet je wel in een stoelzit.

-knip-

Hier het verschil:
Zadel te breed:
[ [url=m/KDmWv5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zadel goed:
[ [url=m/FjIQya.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zelfde ruiter (ikzelf), en die foto's zijn kort na elkaar genomen.


Dit bedoel ik inderdaad. :j Maar een zitprobleem kan natuurlijk, inderdaad, uit een ongeschikt zadel komen. Ik denk dat ik nog nooit in een zadel heb gezeten die mij goed past. Ik vind het ook moeilijk om te bepalen of nou een grotere/diepere/kleinere/plattere zit, hoge of lage wrong, etc goed is.

Ik zal eens laten zien hoe ik normaal juist vaak in momentopnames spanning in mijn rug zie (in combinatie met hol en benen die mijn hakken omhoog trekken). Dan is er denk ik een heel groot verschil tussen mijn OP foto en die foto! Moet ik wel even graven. :+

Knijpen met bovenbenen @oji zou best eens kunnen, zo handig ben ik namelijk helemaal nog niet met doorzitten. Wellicht dat dit mijn verschil tussen de gemiddelde draffoto en deze verklaard? Omdat ik me met lichtrijden anders aanspan? In ieder geval een gave reactie ook, heel interessant. En over je opmerking naar Tango van de functionele zit, dat herken ik ook wel van mijn destijds driejarige. Zoals ik mijn houding (al zou je het van de OP niet zeggen) met Tango vergeleek. Nu ben ik wel een prima ruiter, maar geen geweldenaar ofzo, dus wellicht ligt dat iets te ver van mijn bed.

@Tango, ik bedoelde niet dat hij hangt per sé. Niet dat je contact te zwaar is. Maar jij lijkt er wel verder door naar voren te gaan zitten (omdat je wil meegeven). Ik doe echt precies hetzelfde, vaak komt mijn paard dan ook terug in tempo. Ondanks dat alles dus juist zo lekker ontspannen gaat. Dat herinnert mij dan dus dat ik even wat meer naar voren moet en mijn handen weer wat omhoog moet houden.
En hakken uitdrukken doe ik dus niet bewust, ik wil wel mijn benen lang houden omdat ik met aansporen super snel de neiging heb ze omhoog te trekken. Tijdens het lichtrijden heb ik hier heel veel last van. Ben er vrij zeker van dat ik verkeerd heb leren aansporen... |( :+ Zoals ik naar @oji schreef, denk ik dat ik daarom zo'n ander plaatje krijg met dorzitten.

Echter ga ik wel met knollentuin mee; lang zitten zou zitten beter moeten maken. Kort zitten maakt uitzitten iig niet beter, behalve met lichtrijden/verlichte zit. Op een jonkie snap ik wel dat je wat korter gaat zitten, maar als je echt wil leren zitten, zouden je beugels voor de dressuur toch wel op lengte een goed resultaat moeten geven.

@Babbootje, dat zou best kloppen inderdaad. Dit zadel was immers niet van mij. Ik heb overigens al snel dat ik achterin de lepel zit, ook omdat ik afhankelijk van welk paard en het moment, van voor naar achter schommel met mijn benen. Dit vind ik onwijs lastig op te lossen. Beugels nog langer (even naar het nu verplaatst, ik rijd nu een heel ander paard) maakt het wel lastig om de druk en mij balans goed te verdelen. Misschien heb ik een foto op welke lengte ik nu rijd. :j

@Art_Ificious, niet bang zijn voor ons. Ik bak er zelf niet veel soeps van hoor!
Ik zie tussen je tweede en derde foto inderdaad een groot verschil. Qua handhouding minimaal, maar ik denk dat wanneer jij je handen hoger en voor je draagt, je automatisch wat ontspannener rechtop gaat zitten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk; ik houd mijn handen ook graag op schoot. :')

Super leuk zeg, al die reacties!

Edit: toevoeging

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 22:32 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is een van de meeste recente foto's die ik op dot moment heb. Op deze pony zit ik makkelijker dan op mijn andere vooral, omdat ik denk ik weet dat ik deze 100% kan vertrouwen. De ander raakt enorm snel gespannen waardoor mijn houding niet altijd even netjes is vind ik altijd zelf. Helaas geen foto van nu (vakantie), maar ben benieuwd naar jullie mening.


[ img ]
Dit is dan wel een foto van mijn andere pony, maar dan tijdens het springen. Misschien vinden mensen dat interessant om op te reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 22:49 



 
Profiel   

Heb even gegraven en wat foto's gevonden. Zijn dus vrij verouderd maar heel veel verandering zal er niet in zitten. Zijn willekeurige paarden. In dressuur- en springzadel. Je ziet ook dat er best wel wat verschillen in zitten.

Moeite met ellebogen aansluiten en hier zie je hoe mijn been normaliter afhangt. Ik vind dat ik hier best kort zit. In de andere foto's van deze serie hier onder vind ik dat nog meer opvallen.
[ img ]

Vrij recente foto met mijn vorige paard waar je ziet hoe lang ik gemiddeld zit. Hier hangen mijn benen 'normaal' af. Stap vind ik echt onwijs lastig. Handen dragen was ook een echt aandachtspunt en hier focus ik me ook op.
[ img ]

Hieronder het contrast in een drafje. Holle rug, kukel naar voren. Zelfde paard en zelfde periode. Ook zelfde beugellengte. Als ik mijn handen voor me uit zou dragen zou ik veel liever naar deze screenshot kijken. :j
[ img ]

Ter illustratie van mijn beugellengte en hoe ik de wrong heb liggen.
[ img ]

Twee galop foto's. Hier mocht ik echt wel een gaatje langer. Moet zeggen dat ik in een dressuuzadel vaak wel langer zit, dus ik weet ook niet waarom ik hier zo zit. Ik vind het gelijk wat ongemakkelijk ogen. Ook moeite met mijn ellebogen langs mijn lichaam houden.
[ img ]

[ img ]

Hier zie je wederom dat ik graag mijn ellebogen verplaats.
[ img ]

Hieronder foto's in springzadel. In draf zie je dat ik destijds erg mijn handen breed maakte (voor een goede aanleuning, dacht ik, dat heeft mijn handhouding geen goed gedaan). Ook zit ik veel meer in een stoelzit. Vraag mij af of ik dit in het desbetreffende zadel had kunnen voorkomen?
Ik zie wel dat ik veel meer ontspannen oog op de foto's dat ik mijn armen rustig langs mijn lcihaam heb. Ondanks mijn beenhouding en rug.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hier een hele recente foto. Eerste keer op mijn verzorgpaard. Ik zit normaliter wel wat gaatjes langer, maar met de eerste keer rijden wil ik graag wat extra houvast. Vind het nooit zo prettig op een vreemd paard. :Y)
Ik zie spanning in mijn rug en een binnenhand die meer doet dan de buitenhand. Verder vind ik het qua schommel/stoelzit nog relatief netjes. :j
[ img ]

Heb helaas niet zoveel recente foto's. Mijn moeder is namelijk veel minder handig met camera's dasn mijn pa. :')

@Adjepatatje8, heb je ook draf of stap momenten? Je beugels lijken netjes op lengte, maar ik vind dat lastig beoordelen in galop zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 22:58 



 
Profiel   

Ik ga eens zoeken! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 09:33 



 
Profiel   

@ always een aantal dingen bij de foto uit opening, je rolt in je bekken door en zit hierdoor op t achterste van je poep, probeer je bekken als kom te zien en je wil op t midden van die kom je basispunt houden dat is precies t midden tussen poep en voef stapel je je wervels daarop ga je recht zitten .dan je benen naar achter plaatsen en je been vanuit je binnenboven been lengte maken en je voet altijd horizontaal houden .
Dan ligt je kuit waar hij hoort te liggen en hou je altijd contact tact met romp van je paard , als je de neiging hebt om je been op te trekken in drijven is je paard niet genoeg aan je been. Je paard hoort op een aai van je kuit of het aan spannen van je kuit te reageren,doet hij dat niet, heb je hem zelf lui gemaakt en hebje werk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 10:15 



 
Profiel   

Bedankt voor je feedback AlwaysH
Handen hoger kan ik idd proberen. Vroeger hield ik ze juist altijd te hoog voor mijn gevoel.

1 jaar geleden, in galop durven de handen weer omhoog gaan.
[ img ]

18 jaar geleden :') toen nog een niet passend zadel en duidelijk stoelzit.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 10:34 



 
Profiel   

Ik zie hier al een aantal keer de tips over het zadel terugkomen en wil daar ter illustratie een paar voorbeelden aan toevoegen. Ik heb vrij korte benen en ronde bovenbenen. Achteraf gezien zijn verschillende zadels hierin wel redelijk funest geweest voor mijn houding. Inmiddels rijd ik al een aantal jaar niet meer, maar tips over deze foto's mogen nog steeds natuurlijk. Altijd leerzaam en kan het meenemen mocht ik weer gaan starten met rijden.

Dit was mijn leasepaard op de manege. Op dit zadel kon ik heel goed zitten. Eigenlijk was hij net ietsje te klein, maar wel smal genoeg voor mijn bekken. Ik had voldoende steun aan de wrong, kon mijn benen mooi lang houden en daardoor goed rechtop zitten en mijn handen dragen. Ik zat echt heel stabiel, als een huis.
[ img ]

Het vorige zadel werd te smal voor het paard door spierontwikkeling. We vonden een zadel wat beter lag op hem, maar ik kon er echt veel minder goed op zitten. Ik had te weinig steun aan de wrong, het zadel was breed en voor mijn gevoel zwom ik er wat meer in. Ik moest hard werken om op mijn houding te letten. Mijn tenen draaiden meer naar buiten, ik ging hangen in mijn onderrug, meer voorover zitten, waardoor ik mijn handen ook weer moeilijker kon dragen. Ik had het gevoel alsof ik constant mijn houding moest corrigeren.
[ img ]

Dit is al een hele oude foto, maar kwam ik nog tegen. Ook hier een manegepaard. Het zadel was te groot voor mij, ik moest de beugels korter maken om steun te hebben aan de wrong. Dit was toen wel een springles maar zo kort waren die beugels daarvoor niet nodig. Ik ga weer meer naar voren leunen en jaag daarmee het paard ook meer op de voorhand. Hierbij was niet alles aan het zadel te wijten. Dit paard naar het tempo van me over, zeker met springen, wat ook invloed had op mijn houding.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 11:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen