Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Houding en zit/ frame beoordelen - discussietopic

 
Profiel   

oji schreef
Maar goed, ik doe het je nog niet na hoor Martinev! Ha ha ik wou dat ik zo netjes zat!


Helemaal mee eens :D . Het is ook echt niet als kritiek bedoeld. Het is wat me zo opvalt bij foto 2.
Ik was me ervan bewust dat het wedstrijdhouding is; daarom heb ik de vergelijkingsfoto's; ook uitgesneden van foto's in wedstrijdhouding.
Maar ook in wedstrijdhouding moet de onderhals ontspannen en de bovenhals rond zijn, de rug ontspannen en het achterbeen dragend.
Het kan ook best zijn dat het paard op het fotomoment net wat spanning heeft, iets ziet oid, waarop het zich strak maakt, rug wegdrukt etc.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 15:12 



 
Profiel   

Nou blij dat ik dit topic nog volg.
Ik leer ook bij van de tipgevers hier die duidelijk een betere kijk hebben dan mij op foto's van anderen.
De genoemde tips en vergelijkplaatjes die erbij gehaald worden zijn erg leerzaam :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 15:40 



 
Profiel   

Wat ik denk ik vooral zie op foto 2 van Martine is eerst een paard wat de rug wat wegdrukt en tegendruk geeft in de kaak.

Dan kun je je afvragen waardoor dat komt. Is dat een terugwerkende ruiterhand? Kan, maar afgezien van de polsen die wat strak lijken, zie ik dat niet.

Wat ik wel zie is een ruiter die wat met de bovenbenen knijpt en daardoor achterin het zadel komt, en paard reageert daarop.

Dat gezegd hebbende ga ik hierbij zeker uit van een momentopname, want ik vind Martine haar foto's over het algemeen een beeld geven van een paard wat heel fijn loslaat en een ruiter met een fantastische zit.
Dus ik ben helemaal niet negatief verder.

Maar ik zie graag foto's zoals foto 3, ik ben ook echt heel blij altijd als mensen dat durven te laten zien, en ook zo durven trainen, want ik ben er 100% van overtuigd dat als je een paard altijd in dezelfde houding rijdt, je ze hartstikke vast rijdt, ook voor de loodlijn.

Kimberley, sorry, ik ga even niets doen met jouw foto's.


Art_Ificious schreef
Nou blij dat ik dit topic nog volg.
Ik leer ook bij van de tipgevers hier die duidelijk een betere kijk hebben dan mij op foto's van anderen.
De genoemde tips en vergelijkplaatjes die erbij gehaald worden zijn erg leerzaam :D

Haha leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 15:44 



 
Profiel   

Ik had hier eigenlijk nog geen reactie op gegeven, maar bij deze combinatie vind ik ondanks dat het paard een wat weke rug heeft de aanleuning heel mooi. Dat zie je dus gelijk terug in de hals. De bovenhals mooi rond en de onderhals los. De amazone is mooi mee met het paard. +:)+


different1 schreef
Wat een leuk topic!
Hele fijne, positieve feedback zie ik voorbij komen, al heb ik nog niet alles gelezen.
Sowieso heel leerzaam, als ik tijd heb ga ik er even voor zitten.

Ik vind zelf dat ik nog wat "trotser" mag gaan zitten, ik probeer mezelf een beetje klein te maken omdat ik op een klein diertje zit |o
Ook mag m'n arm losser (vanuit m'n schouder), daar ben ik mee bezig met behulp van o.a massages.
[ [url=m/dKh27s.webp]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pj2xmv.webp]Afbeelding[/url] ]

En m'n zadel mag nog iets naar achter, maar ik was m'n onderlegger vergeten en dan kruipt het zadel toch iets naar voren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 16:56 



 
Profiel   

Wat een onwijs fijne 'discussie' over mijn foto's, hier heb ik echt wat aan, en jullie hebben ook absoluut een punt!! Kleine opmerking bij de tweede foto, waar ze inderdaad wat verstrakt, hebben jullie volledig gelijk in. Aan het eind van deze lange zijde hangt een spiegel, en ondanks dat deze er al jaren hangt blijft hij bij haar voor wat spanning zorgen, ze vindt namelijk tegemoet komende paarden niet zo leuk, en ze ziet zichzelf als een tegemoetkomend paard. Vandaar dat ze zich daar wat opdrukt.
Nogmaals dank, en de beugels gaan sowieso morgen een gaatje langer, nu jullie het zeggen zie ik het ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 17:00 



 
Profiel   

EmmyAJ schreef
Ik vind het super spannend maar wil wel graag een poging wagen omdat ik graag wil leren.

Ik zit verre van perfect maar heb de laatste 4 maanden hier wel grote verbeteringen in gemaakt. Ik heb een andere instructrice en ben een paar keer bij joker, het mechanische paard, geweest. Dit heeft mij ook veel inzicht gegeven.

Benieuwd welke tips jullie hebben :D
[ [url=m/IVB6f2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ltg40y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dXi059.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuke pony heb je!
Zoals bij meerderen vind ik dat je wat te kort zit. Daardoor zit je wat achterin het zadel. Beugels een paar gaatjes langer zal helpen. Zodat je goed voorin het midden van je zadel kunt zitten.
Verder duikt je pony wat op de voorhand. Je kunt dat verbeteren door je pony goed aan het been te maken en tempowisselingen te rijden. Dus draf voorwaarts, terug naar bijna stap (wel activiteit/impuls houden) en weer voorwaarts. Halt houden, pasje achterwaarts en vanuit het achterbeen (moet eerst komen) weer vertrekken.
Daaraan werken, lekker samen met je instructrice. Dan komt het helemaal goed.!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 17:13 



 
Profiel   

Als even aanvullende tip: mensen die achterin het zadel zitten, hebben het gewicht (en dus hun zwaartepunt) iets naar voren. Dat zijn ook dingen die je paard wat op de voorhand gooien.
De oplossing is idd in het midden van het zadel gaan zitten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 17:43 



 
Profiel   

EmmyAJ schreef
Ik vind het super spannend maar wil wel graag een poging wagen omdat ik graag wil leren.

Ik zit verre van perfect maar heb de laatste 4 maanden hier wel grote verbeteringen in gemaakt. Ik heb een andere instructrice en ben een paar keer bij joker, het mechanische paard, geweest. Dit heeft mij ook veel inzicht gegeven.

Benieuwd welke tips jullie hebben :D
[ [url=m/IVB6f2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ltg40y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dXi059.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dapper van je hoor om het dan toch te doen!

Leuke pony, en het algemene plaatje ziet er al best fijn uit hoor.

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe je zou zitten zonder bodyprotector. Ik rij niet vaak met, alleen als ik ga crossen, want het laat mij in zo'n gespannen strakke houding zitten. En ja, ik heb echt wel een fijne, soepele die goed past, maar ik kan er echt niet lekker mee zitten. Ik heb veel kids les gegeven op de manege, en ik ben echt niet zo'n fan van rijden met een bodyprotector. Voor de veiligheid wellicht, maar daar heb je tegenwoordig ook andere, soepelere oplossingen voor.

Je hebt al veel tips gekregen, ik kan eigenlijk alleen maar beamen. Ik zou je beugels sowieso 1, en misschien wel 2 gaatjes langer doen. Dat gaat in het begin wellicht wat raar of te lang aanvoelen, maar nu druk je jezelf achterin het zadel.



Kimberley_ schreef
Geen idee of er vanaf deze foto's beoordeeld kan worden maar ik doe maar een poging.

[ [url=m/IhV8Yf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bT23hO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qKlvf3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PuUKaz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zal niet liegen, ik vind het best lastig om hier wat over te zeggen. Ik ben geen westernruiter en kan zelf totaal niet in een westernzadel zitten :')
Ik heb op alle foto's behalve de laatste (want daar trek je zelf je been iets op) het idee dat je je been wat naar voren wil afsteken. Nou zou ik ook niet graag perongeluk mijn paard prikken met zulke sporen, maar je been mag wel gewoon lang blijven. Op de laatste foto heb je je handen vrij hoog. Dat zie je daar meteen terug in je paard, die daar minder lengte pakt in de hals.

Op foto 1 en 2 vind ik het fijn dat die lengte er wel is, al lijkt die op beide foto's iets naar rechts te knikken met zijn hoofd. Maar daar durf ik zo niet meer over te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 17:54 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Ik heb geen hele mooie foto van netjes opzij, maar hierbij een indicatie. Zelf zzl ruiter.[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-22 12:17 



 
Profiel   

Leuk topic!

@zamba Ik vind joun houding over het algemeen er netjes uitzien, wel vind ik joun houding op plaatje 2 er ontspannener uitzien dan op plaatje 1. en op plaatje 1 heeft het paard ook een beetje een valse knik.

Hier 2 plaatjes van mijzelf: hier rij ik mijn 12 jarige d-pony Djaro ( ik start hem tussen de paarden).
Deze wedstrijd ging niet zo geweldig, onze baan was naast de springbak en Djaro is gek op springen. Zodra het belletje ging of een springruiter + paard voorbij kwam, begon Djaro ook mee te springen op zijn plek :') Dus ondanks het wat een gespannen proef was toch nog mooie plaatjes van gekregen _/-\o_


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 09:31 



 
Profiel   

Zullen we hier weer wat leven inblazen?

@AppieDjaro, Wat een leuke stippel!
Ik vind het mooi dat je rechtop zit, je leunt niet naar achteren (dat doen ruiters snel), kijkt netjes naar voren en hebt een mooie armhouding.

Bij @Zamba denk ik eigenlijk ook hetzelfde, ik zie je alleen naar beneden gluren. Ach, ik snap dat je paard knap is! :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 22:18 



 
Profiel   

Ja leuk, ik doe ook mee.
AppieDjaro: je hebt hem lekker aan het lopen, leuke stippel. Misschien dat hij meer op het achterbeen mag, maar het is al een mooi geheel. Heb je handschonen aan?

Zamba is al 2 maand geleden, maar toch: je zit mooi op je paard, maar het valt me op dat je je been vrij ver naar achter hebt liggen? kan ook door het moment van de foto komen. Maar misschien daardoor ook net een fractie voorover in je bovenlichaam.

Ik rij ook met een D-pony tussen de paarden. Ik heb 2 recente foto's, maar wel waarbij ik lichtrij...en ik zit zeker niet perfect. Maar hoor graag jullie mening.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 09:38 



 
Profiel   

Hoi LaDonna75,

Haha het sta-moment is vaak niet super charmant. Over het geheel vind ik je een nette houding hebben.
Wat mij wel meteen opviel is een bepaalde spanning vanuit je schouders. Je duwt ze wat naar beneden. Dit zie ik ook aan je jasje, wat strakker aan je bovenrug en bovenrug iets bol. Door die spanning heb ik het idee dat je hand en bekken ook wat gespannen is. Je schouderbladen zouden wat meer naar elkaar toe mogen, maar hoe je dit doet hangt er vanaf waar het vandaan komt.
Wellicht heeft iemand anders hier nog een interessante aanvulling op. Ben benieuwd of jij dit herkent en of anderen dit ook opvalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 09:50 



 
Profiel   

Interessant om te lezen, dus ik volg! :)

Ik durf zelf geen foto te plaatsen, want ik rijd niet zo fantastisch, maar doe mijn best. :') Heb trouwens een keer in de week les, dus ben er mee bezig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 10:51 



 
Profiel   

Wat een dapper topic! Ik rij zelf al een paar jaar niet meer fanatiek en dus geen foto's om te delen (ik doe ongeveer 2 keer per jaar een buitenrit :Y) ). Maar, ik heb van de week weer eens een dressuurlesje gedaan en toen kreeg ik een goeie tip die niemand mij in de 15 jaar dat ik dressuur heb gereden, heeft uitgelegd. Dus bij dezen, voor wie het nog niet deed: ipv klemmen met je knieen, hou het paard tussen je kuiten en hou je knieen open. Ik merkte zelf dat de stap hierdoor veel ruimer werd en het paard beter kon ontspannen, omdat ik hem niet meer beperkte bij de schouder. Misschien is dit verder heel algemene kennis en ben ik ontzettend late to the party, maar wie weet helpt het iemand :D

@LaDonna, leuke pony! Wat mij opvalt is dat je handen ietsje hoger mogen zodat er een mooie rechte lijn ontstaat van je elleboog -> pols > teugel > mond. In het sta moment zie ik die lijn wel, op de 2e foto zie ik een knik in de lijn bij de pols. Foto's zijn natuurlijk momentopnames dus misschien vertekent de 2e foto gewoon wat, dat kan ook.

@Zamba, wat een mooie dieren allemaal! Op de laatste 2 foto's vind ik je binnenhand wat strak. Verder vind ik op alle foto's mooi om te zien hoe je het paard lekker actief aan het lopen hebt +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 11:11 



 
Profiel   

Zertab schreef
Interessant om te lezen, dus ik volg! :)

Ik durf zelf geen foto te plaatsen, want ik rijd niet zo fantastisch, maar doe mijn best. :') Heb trouwens een keer in de week les, dus ben er mee bezig!


Gewoon doen ik rij ook niet geweldig goed :)

Edit: algemeen bekend probleem bij mijzemf: strakke schouders. Dit heb ik in dagelijks leven ook. Ben hierop geattenteerd door een vriend van me die zei dat ik wat rechter mocht stappen. Dan zou ik meer zelfvertrouwen uitstralen en me ook beter gaan voelen.

Vandaag:
Linksom vind ik Dundee steeds beter in aanleuning en ontspanning.
Al mocht het hoofd-hals hier nog iets lager.
[ img ]

Rechtsom vond ik dit een mooi moment. Sorry voor slechte kwaliteit.
[ img ]

Maar hier zie je goed ons probleem rechtsom: niet recht lopen (op rechte lijn zwalpt hij ook)
Schouder valt naar binnen en hoofd wil naar buiten als tegengewicht.
Maw nog veel werk aan het rechtrichten.
[ img ]

Edit: inmiddels iemand benaderd waar ik Dundee een maand in training ga zetten omdat ikzelf het rechtrichten niet goed kan. En ik ook wat tijdgebrek heb om echt zelf ermee bezig te zijn of om een lesgever te laten komen (beetje lastig inplannen met 2 jobs). Ik vind het uit handen geven ontzettend spannend. Hopelijk gedraagt m'n paard zich aangezien hij eigenlijk niet meer gewend is van op stal te staan en veel gereden te worden.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-10-22 21:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 21:08 



 
Profiel   

Dankjullie wel voor alle lieve woorden! Ik vat het even zo samen want ik weet niet zo goed hoe dat allemaal werkt met bokt.

Ik gluur inderdaad soms naar beneden hihi, maar ik heb ook niet echt "open ogen" waardoor ze op een foto al snel een soort van dicht lijken. Maar hoe dan ook vind ik dat niet z'n punt haha
Vind zelf eigenlijk mijn benen nog niet zo verkeerd liggen eigenlijk... op de 1 na laatste foto na ligt alles netjes in lijn denk ik :)
Op de laatste foto maak ik een kleine volte dus daar zal denk ik de hand vandaan komen. Gelukkig zijn het allemaal maar moment opnames, maar we willen allemaal natuurlijk elk moment zo netjes mogelijk!

@appiedjarro, hele nette houding! Persoonlijk vind ik dat je je hakken te ver uit kan drukken waardoor de kans bestaat dat je je uit het zadel gaat drukken of gaat "staan" ik zou proberen of een gaatje langer evt een optie is. Maar dat is een relatief verse discussie, wel of niet hakken echt uit kunnen drukken. (Of dat wel of niet goed is)

@ladonna, ook een prima houding. Zoals al gezegd wat spanning in je schouders lijkt. Ik zeg altijd een beetje de verlegen houding. Iets opgetrokken en naar voren. Als je net wat meer durft te openen in je schouders (dus schouderbladen naar elkaar zonder te overdrijven) zit je echt super recht! Dan kan je je hand ook net iets meer dragen wat het hele beeld nog mooier maakt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 21:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen