Balance Through Movement Method, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: Balance Through Movement Method, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 09:49

Je zou kunnen proberen om lid te worden van de fb groep. Je moet je dan via de site aanmelden met je emailadres en dat emailadres opgeven als je wil joinen bij de groep. Het kost verder niks om lid te worden trouwens.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Balance Through Movement Method, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:31


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:17

Zijn hier inmiddels mensen actiever mee bezig? Ik vind de symptomen van mijn ruin erg overeen komen met het probleem dat ze omschrijft als een zenuwbeknelling in het gebied van C7/ T1....
Ik wil wel meer weten/ doen, maar wil eens kijken wie hier inmiddels actief mee bezig is....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:21

Zijn er inmiddels nog meer mensen geïnteresseerd c.q. bezig met bewegen vanuit deze benadering?

Er vallen voor mij veel kwartjes momenteel, en ik vind het leuk wat meer aansluiting te vinden.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:56

Ninx schreef:
Zijn er inmiddels nog meer mensen geïnteresseerd c.q. bezig met bewegen vanuit deze benadering?

Er vallen voor mij veel kwartjes momenteel, en ik vind het leuk wat meer aansluiting te vinden.


Ja ik ben er veel mee bezig :) Heel veel kwartjes inderdaad, het is ook zo logisch dat je er niet omheen kan.

Ellekebr
Berichten: 112
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Balance Through Movement Method, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:02

Ik heb net de gratis video van Pillar 1 gekeken, erg interessant. Wellicht dat ik de cursus ga kopen!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:05

Caaatje schreef:
Ninx schreef:
Zijn er inmiddels nog meer mensen geïnteresseerd c.q. bezig met bewegen vanuit deze benadering?

Er vallen voor mij veel kwartjes momenteel, en ik vind het leuk wat meer aansluiting te vinden.


Ja ik ben er veel mee bezig :) Heel veel kwartjes inderdaad, het is ook zo logisch dat je er niet omheen kan.


Heb je je ook ingeschreven voor het hele programma? Alhoewel het vast de moeite waard is, is het best een flinke investering.

Ik heb tot nu toe maar zoveel mogelijk interviews/ podcasts en andere info van haar verslonden.
Ik zie een hele grote parallel tussen haar en Karin Leibrand, maar Celeste is naast het biomechanische ook gericht op de emotionele/ spirituele connectie.

Mijn ruin heeft mogelijk vanaf aankoop al last van deze 'nerve impingements'.
Hij kan ook snel verstrakken en 'vluchterig' zijn.
Dat deze vluchtsetting (sympathicus) eigenlijk steeds voorkomt dat hij in veilige werkhouding kan komen (en zijn parasympathisch systeem aan het werk kan) was echt een eye-opener. Dat de spiergroepen van het vlucht- en ontspanningssysteem dus elkaars antagonisten zijn.

Intuïtief werkte ik zelf vaak al zo.... ik heb hem geleerd dat als ik uitadem dat hij helemaal loslaat. En nu zoekt hij dat punt zelf al steeds op.

Nu is het wel zo dat hij net niet helemaal voldoende herstelde. Ik heb nu iemand gevonden die hem ECHT helemaal los kreeg.
Wel bijzonder.

Dus ik kan straks weer een beetje verder bouwen.

Het enige dat ik me wel afvraag. Wanneer je les krijgt komt er soms toch weer wat dwang of druk bij. Hij schiet dan weer vlot in zijn vluchtsetting. Wanneer ik zelf met hem werk heeft hij dat niet.
Ik vraag me af of jullie ook les hebben van mensen die begrijpen welke delen van het lichaam zacht en ontspannen moeten blijven om te zorgen dat de benodigde onderdelen om überhaupt met ons te werken kunnen functioneren?

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:42

Ninx schreef:
Caaatje schreef:
[quote="Ninx"
Zijn er inmiddels nog meer mensen geïnteresseerd c.q. bezig met bewegen vanuit deze benadering?

Er vallen voor mij veel kwartjes momenteel, en ik vind het leuk wat meer aansluiting te vinden.


Ja ik ben er veel mee bezig :) Heel veel kwartjes inderdaad, het is ook zo logisch dat je er niet omheen kan.


Heb je je ook ingeschreven voor het hele programma? Alhoewel het vast de moeite waard is, is het best een flinke investering.

Ik heb tot nu toe maar zoveel mogelijk interviews/ podcasts en andere info van haar verslonden.
Ik zie een hele grote parallel tussen haar en Karin Leibrand, maar Celeste is naast het biomechanische ook gericht op de emotionele/ spirituele connectie.

Mijn ruin heeft mogelijk vanaf aankoop al last van deze 'nerve impingements'.
Hij kan ook snel verstrakken en 'vluchterig' zijn.
Dat deze vluchtsetting (sympathicus) eigenlijk steeds voorkomt dat hij in veilige werkhouding kan komen (en zijn parasympathisch systeem aan het werk kan) was echt een eye-opener. Dat de spiergroepen van het vlucht- en ontspanningssysteem dus elkaars antagonisten zijn.

Intuïtief werkte ik zelf vaak al zo.... ik heb hem geleerd dat als ik uitadem dat hij helemaal loslaat. En nu zoekt hij dat punt zelf al steeds op.

Nu is het wel zo dat hij net niet helemaal voldoende herstelde. Ik heb nu iemand gevonden die hem ECHT helemaal los kreeg.
Wel bijzonder.

Dus ik kan straks weer een beetje verder bouwen.

Het enige dat ik me wel afvraag. Wanneer je les krijgt komt er soms toch weer wat dwang of druk bij. Hij schiet dan weer vlot in zijn vluchtsetting. Wanneer ik zelf met hem werk heeft hij dat niet.
Ik vraag me af of jullie ook les hebben van mensen die begrijpen welke delen van het lichaam zacht en ontspannen moeten blijven om te zorgen dat de benodigde onderdelen om überhaupt met ons te werken kunnen functioneren?[/quote]

Ik heb het volledige programma en ik ben er echt heel blij mee.
Ik ken Karin Leibbrandt niet super goed maar ik merk wel dat ik nog niet heb gezien vanuit andere trainers waar Celeste de nadruk op legt. De combinatie van het werken op het zenuwstelsel, de linken hieruit naar het biomechanische,... Zijn echt enorm. Momenteel verdiep ik mij in trainers die heel erg aansluiten in gedachte methodiek zoals Warwick Schiller en Lucie Klaassen en de de trainers van Celeste en puzzel ik zelf vrolijk verder. Ik pas het zelf ook toe als ik lesgeef en de resultaten zijn echt heel mooi.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Balance Through Movement Method, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:59

Klinkt interessant..
Zelf volg ik de methode van Peggy Cummings, connected riding en grondwerk.. tot nu toe Klinkt BTMM een beetje in dezelfde richting..

Weet iemand of deze twee ook een goede aanvulling op elkaar zouden zijn?

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Balance Through Movement Method, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:09

Ik heb de gratis video over pillar 1 gekeken. Soms duizelde het tempo me en de medische termen. Is dat de gehele cursus zo? Ik vond het een inspirerend en logisch verhaal, maar vind het nog lastig hoe ik dit kan toepassen naar de praktijk.
Is de cursus beetje te volgen voor een beginner/leek in de biomechanica?

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:53

Marigo schreef:
Ik heb de gratis video over pillar 1 gekeken. Soms duizelde het tempo me en de medische termen. Is dat de gehele cursus zo? Ik vond het een inspirerend en logisch verhaal, maar vind het nog lastig hoe ik dit kan toepassen naar de praktijk.
Is de cursus beetje te volgen voor een beginner/leek in de biomechanica?


Ja hoor, die biomechanica wordt je vanzelf ook duidelijk eenmaal als je meer overzicht hebt. Dan wordt het zelfs logisch. Ik merk wel enorm dat wat verduidelijking omtrent toepassing vaak helpt het beter te doen landen.
Hoe je dit toepast in de praktijk is voornamelijk door te gaan kijken en voelen bij je paard, hoe ontwikkeld is die onderhals spier en hoeveel spanning zit er in die onderrug, wordt deze geëngageerd als je paard beweegt of is deze juist mooi los en ontspannen. Zijn ze gevoelig op aanraking, hoe voelt de spier,... Daarbij komend kan je ook gaan kijken naar de ontwikkeling van de borstspieren van je paard. Pillar 1 staat eigenlijk helemaal aan de bodem van de trap in de educatie van je paard, het heeft geen nut om te bewegen als dit onmiddellijk in een compensatiepatroon is want er wordt altijd iets getraind/belast en vaak zijn dat de gewrichten die de prijs betalen.
Pillar 1 is je paard leren dat compensatie patroon los te laten op zowel fysiek als mentaal niveau, dit eerst vanuit stilstand, dan een trage stap en daarna een engageerde stap. Zo ga je de basis leggen van gezonde beweging.

Bosbewoner

Berichten: 30
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:18

Zijn er ondertussen nog meer mensen die ervaring hebben met deze online training? Ik heb enorm veel negatieve reacties gelezen op het engelse "Horse and hound" forum waardoor ik nu erg twijfel of de BTMM wel betrouwbaar is.