Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

jean d'orgeix Methode

 
Profiel   

Goedeavond allen.
Ik kreeg via een vriendin de tip om mij eens te verdiepen in de jean d'orgeix methode. Na wat filmpjes op youtube te hebben gezien, vond ik het toch wel erg intressant. Ik denk dat het voor veel mensen niet in hun straatje past, maar toch ben ik benieuwd of hier mensen zijn die deze methode kennen of zelfs gebruiken?

Mijn frans is zeer slecht maar wat ik eruit opmaak is dat veel,voornamelijk springpaarden,
zich snel sterk en vast maken. En hij dit op zijn manier oplost door vertrouwen en acceptatie van de hand bit/teugels en uiteindelijk een losse kaak. De beste man is al in 2006 overleden na een auto-ongeluk. Maar na wat research zweren vele paardenfanaten uit Frankrijk bij deze man/methode. En is er zelfs een facebook groep van.

Hij was nationaal springtrainer van 1973 tot 1977. Hij introduceerde met name het gebruik van video om de fouten van ruiters te analyseren en te corrigeren. Het Franse team was dus een team gouden medaillewinnaar op de Olympische Spelen in Montreal in 1976 . Zijn leerling, Christophe Cuyer, werd op 19-jarige leeftijd kampioen van Frankrijk in een roterende finale in Fontainebleau in 1976.

Internationale overwinningen
Grand Prix de Rome - Grand Prix de Genève - Grand Prix de Bruxelles - Grand Prix de Paris Grand Prix de Dublin (Ierse trofee) - Grand Prix d'Alger (2 keer) - Grand Prix d'Ostende - Grand Prix de Vichy - Kampioenschap de Gond Power of Rome - Prijs van de winnaars, Rome (2 keer) Prijs, van de winnaars, Londen (Daily Mail) - Prijs van de renner met de beste prestaties in een hele wedstrijd, Rome (2 keer), Genève, Brussel , Paris Jumping (2 keer), Londen (Gold Spurs - 2 keer) - Nations Cup Parijs Londen, Ostendo, Vichy, Rome, Genève, Dublin.


https://youtu.be/67GSkOvrTrI
https://youtu.be/_CNao2QEXZE
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 23:22 



 
Profiel   

michelle933 schreef
Goedeavond allen.
Ik kreeg via een vriendin de tip om mij eens te verdiepen in de jean d'orgeix methode. Na wat filmpjes op youtube te hebben gezien, vond ik het toch wel erg intressant. Ik denk dat het voor veel mensen niet in hun straatje past, maar toch ben ik benieuwd of hier mensen zijn die deze methode kennen of zelfs gebruiken?

Mijn frans is zeer slecht maar wat ik eruit opmaak is dat veel,voornamelijk springpaarden,
zich snel sterk en vast maken. En hij dit op zijn manier oplost door vertrouwen en acceptatie van de hand bit/teugels en uiteindelijk een losse kaak. De beste man is al in 2006 overleden na een auto-ongeluk. Maar na wat research zweren vele paardenfanaten uit Frankrijk bij deze man/methode. En is er zelfs een facebook groep van.

Hij was nationaal springtrainer van 1973 tot 1977. Hij introduceerde met name het gebruik van video om de fouten van ruiters te analyseren en te corrigeren. Het Franse team was dus een team gouden medaillewinnaar op de Olympische Spelen in Montreal in 1976 . Zijn leerling, Christophe Cuyer, werd op 19-jarige leeftijd kampioen van Frankrijk in een roterende finale in Fontainebleau in 1976.

Internationale overwinningen
Grand Prix de Rome - Grand Prix de Genève - Grand Prix de Bruxelles - Grand Prix de Paris Grand Prix de Dublin (Ierse trofee) - Grand Prix d'Alger (2 keer) - Grand Prix d'Ostende - Grand Prix de Vichy - Kampioenschap de Gond Power of Rome - Prijs van de winnaars, Rome (2 keer) Prijs, van de winnaars, Londen (Daily Mail) - Prijs van de renner met de beste prestaties in een hele wedstrijd, Rome (2 keer), Genève, Brussel , Paris Jumping (2 keer), Londen (Gold Spurs - 2 keer) - Nations Cup Parijs Londen, Ostendo, Vichy, Rome, Genève, Dublin.


https://youtu.be/67GSkOvrTrI
https://youtu.be/_CNao2QEXZE

Maar wát doet hij dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 07:25 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
michelle933 schreef
Goedeavond allen.
Ik kreeg via een vriendin de tip om mij eens te verdiepen in de jean d'orgeix methode. Na wat filmpjes op youtube te hebben gezien, vond ik het toch wel erg intressant. Ik denk dat het voor veel mensen niet in hun straatje past, maar toch ben ik benieuwd of hier mensen zijn die deze methode kennen of zelfs gebruiken?

Mijn frans is zeer slecht maar wat ik eruit opmaak is dat veel,voornamelijk springpaarden,
zich snel sterk en vast maken. En hij dit op zijn manier oplost door vertrouwen en acceptatie van de hand bit/teugels en uiteindelijk een losse kaak. De beste man is al in 2006 overleden na een auto-ongeluk. Maar na wat research zweren vele paardenfanaten uit Frankrijk bij deze man/methode. En is er zelfs een facebook groep van.

Hij was nationaal springtrainer van 1973 tot 1977. Hij introduceerde met name het gebruik van video om de fouten van ruiters te analyseren en te corrigeren. Het Franse team was dus een team gouden medaillewinnaar op de Olympische Spelen in Montreal in 1976 . Zijn leerling, Christophe Cuyer, werd op 19-jarige leeftijd kampioen van Frankrijk in een roterende finale in Fontainebleau in 1976.

Internationale overwinningen
Grand Prix de Rome - Grand Prix de Genève - Grand Prix de Bruxelles - Grand Prix de Paris Grand Prix de Dublin (Ierse trofee) - Grand Prix d'Alger (2 keer) - Grand Prix d'Ostende - Grand Prix de Vichy - Kampioenschap de Gond Power of Rome - Prijs van de winnaars, Rome (2 keer) Prijs, van de winnaars, Londen (Daily Mail) - Prijs van de renner met de beste prestaties in een hele wedstrijd, Rome (2 keer), Genève, Brussel , Paris Jumping (2 keer), Londen (Gold Spurs - 2 keer) - Nations Cup Parijs Londen, Ostendo, Vichy, Rome, Genève, Dublin.


https://youtu.be/67GSkOvrTrI
https://youtu.be/_CNao2QEXZE

Maar wát doet hij dan?

Ja filmpjes ff kijken. Ik vind het lastig uit te leggen. Op youtube zijn er een hoop van. Vergeet niet dat dit in het tijdperk van jaren 90/begin zero’s geweest is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 07:35 



 
Profiel   

Komt op mij over als een driftig mannetje dat zich graag laat gelden.
https://www.youtube.com/watch?v=7pWD28qqAxU

Fijn he?

In een ander filmpje laat ie een paard aansukkelen in draf, zet 'm stil voor de hindernis, laat 'm achterwaarts gaan, twee passen en vervolgens moet ie de hindernis springen.... Let wel, dus nagenoeg vanuit stilstand.

Er zijn denk ik fijnere manieren, maar soit... er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar dit is in ieder geval niet degene waarover ik onze paarden zou laten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 08:47 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Komt op mij over als een driftig mannetje dat zich graag laat gelden.
https://www.youtube.com/watch?v=7pWD28qqAxU

Fijn he?

In een ander filmpje laat ie een paard aansukkelen in draf, zet 'm stil voor de hindernis, laat 'm achterwaarts gaan, twee passen en vervolgens moet ie de hindernis springen.... Let wel, dus nagenoeg vanuit stilstand.

Er zijn denk ik fijnere manieren, maar soit... er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar dit is in ieder geval niet degene waarover ik onze paarden zou laten gaan.

Ik snap wat je bedoelt ja! Toch vind ik het intressant iets. Volgens mij is dat ook meer het idee erachter over totale controle van het paard. Dat het paard midden in een springveld tot halt geroepen KAN worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 09:36 



 
Profiel   

Gewoon ouderwetse totalitaire macht over het paard door hart optreden. Paard heeft niets te willen, werken zal ie.
Ik dacht dat we daar eindelijk van weg gingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 09:58 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Gewoon ouderwetse totalitaire macht over het paard door hart optreden. Paard heeft niets te willen, werken zal ie.
Ik dacht dat we daar eindelijk van weg gingen.

Jaa klopt wordt volgens mij ook niet meer toegepast. Werd toen ook franse academische kunst genoemd. In frankrijk nog wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 10:07 



 
Profiel   

Mij ontgaat een beetje waarom je daar enthousiast van wordt. Wat vind je er precies goed aan en waarom zou je dat willen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:00 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Mij ontgaat een beetje waarom je daar enthousiast van wordt. Wat vind je er precies goed aan en waarom zou je dat willen?

Ik was benieuwd of hier mensen bekend mee zijn. Ik vind niets goed of fout daarintegen. Ik vind het intressant omdat je vaak toch ziet dat er veel paarden ongecontroleerd door het parcour heen gaan.

Het doet mij denken aan hondentrainingen https://youtu.be/MDJ8gZav0mU

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:12 



 
Profiel   

Mij ontgaat volledig wat dit met de getoonde hondentraining te doen heeft, maar dat ligt misschien aan mijn gebrek aan hondenkennis.

Over welk niveau heb je het als het gaat om ongecontrolleerd? Basis ruiters neem ik aan?
Het laatste wat ik zou willen zien is dat basisruiters het een goed idee vind om paarden een lik op stuk beleid te geven om hun eigen rij fouten te compenseren.

Als ik zo kijk naar zijn methode is hij een voorstander van een brug tussen je teugels maken zodat je flink meer kracht kunt zetten en het bit goed tot de oren kunt trekken als het paard sterk wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:26 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Komt op mij over als een driftig mannetje dat zich graag laat gelden.
https://www.youtube.com/watch?v=7pWD28qqAxU

Fijn he?


Wat ik zie: paard wordt rustig en netjes naar de hindernis gereden (met Franse légerté)
kruipt onder de hindernis, weigert en krijgt op sodemieter.
... ik heb erger gezien, eerlijk gezegd.
Vervolgens wordt het dier opnieuw aangereden, iets meer druk, hij springt en wordt beloond.
Dat heb ik zeer zeker heel vaak veel minder gezien.
(Ik had het geluid uit.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 21:08 



 
Profiel   

michelle933 schreef
Goedeavond allen.
Ik kreeg via een vriendin de tip om mij eens te verdiepen in de jean d'orgeix methode. Na wat filmpjes op youtube te hebben gezien, vond ik het toch wel erg intressant. Ik denk dat het voor veel mensen niet in hun straatje past, maar toch ben ik benieuwd of hier mensen zijn die deze methode kennen of zelfs gebruiken?

Mijn frans is zeer slecht maar wat ik eruit opmaak is dat veel,voornamelijk springpaarden,
zich snel sterk en vast maken. En hij dit op zijn manier oplost door vertrouwen en acceptatie van de hand bit/teugels en uiteindelijk een losse kaak. De beste man is al in 2006 overleden na een auto-ongeluk. Maar na wat research zweren vele paardenfanaten uit Frankrijk bij deze man/methode. En is er zelfs een facebook groep van.

Hij was nationaal springtrainer van 1973 tot 1977. Hij introduceerde met name het gebruik van video om de fouten van ruiters te analyseren en te corrigeren. Het Franse team was dus een team gouden medaillewinnaar op de Olympische Spelen in Montreal in 1976 . Zijn leerling, Christophe Cuyer, werd op 19-jarige leeftijd kampioen van Frankrijk in een roterende finale in Fontainebleau in 1976.

Internationale overwinningen
Grand Prix de Rome - Grand Prix de Genève - Grand Prix de Bruxelles - Grand Prix de Paris Grand Prix de Dublin (Ierse trofee) - Grand Prix d'Alger (2 keer) - Grand Prix d'Ostende - Grand Prix de Vichy - Kampioenschap de Gond Power of Rome - Prijs van de winnaars, Rome (2 keer) Prijs, van de winnaars, Londen (Daily Mail) - Prijs van de renner met de beste prestaties in een hele wedstrijd, Rome (2 keer), Genève, Brussel , Paris Jumping (2 keer), Londen (Gold Spurs - 2 keer) - Nations Cup Parijs Londen, Ostendo, Vichy, Rome, Genève, Dublin.


https://youtu.be/67GSkOvrTrI
https://youtu.be/_CNao2QEXZE


Hij doet gewoon hyperflexie op het laatste filmpje he..het paard een beetje los proberen te trekken aan de voorkant. Hyperflexie is inmiddels verboden en ik denk dat veel springpaarden, vooral destijds in Frankrijk een fatsoenlijke dressuurmatige basis misten. Dat los je niet op door ze los te flossen aan de voorkant maar gewoon door ze netjes van achter naar voor te rijden waardoor ze nageeflijk worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 14:36 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Komt op mij over als een driftig mannetje dat zich graag laat gelden.
https://www.youtube.com/watch?v=7pWD28qqAxU

Fijn he?

In een ander filmpje laat ie een paard aansukkelen in draf, zet 'm stil voor de hindernis, laat 'm achterwaarts gaan, twee passen en vervolgens moet ie de hindernis springen.... Let wel, dus nagenoeg vanuit stilstand.

Er zijn denk ik fijnere manieren, maar soit... er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar dit is in ieder geval niet degene waarover ik onze paarden zou laten gaan.


Nou wat een eikel op dat filmpje hoe hij tegen dat paard schreeuwt..alsof het aan het paard ligt? Er ligt geen fatsoenlijke grondbalk voor de sprong en het paard heeft duidelijk moeite met de afstanden in te schatten. De ruiter zit er op als een zoutzak met veel te lange teugels en kan duidelijk nog geen galop hulp controleren. Paard is uber braaf...maar wat een prutsers beide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 14:40 



 
Profiel   

Janneke: de legerete ontbreekt helaas volledig bij de reactie van de heer D'Orgeix zelf. Nadat het paard weigert, komt deze heer even kwaad worden op het paard. Niks geen lichtheid te bekennen. Maar misschien sluit het prima aan bij jouw rij- en opleidingsmethode.
Elisa: inderdaad hij trekt het paard even flink naar links en hup gelijk flink naar rechts. Ik vraag me dan altijd af wat je bij het paard wil bereiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 14:45 



 
Profiel   

michelle933 schreef
Ik snap wat je bedoelt ja! Toch vind ik het intressant iets. Volgens mij is dat ook meer het idee erachter over totale controle van het paard. Dat het paard midden in een springveld tot halt geroepen KAN worden

Wat is daar interessant aan? Het gaat om een levend wezen, ik zou liever een methode volgen die werkt vanuit respect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 14:53 



 
Profiel   

Ik denk dat het tot halt roepen van je paard hoort bij de basisopleiding in de dressuur (zoals hierboven al genoemd zal menig paard destijds dressuurmatig niet zo sterk zijn geweest), en niet op de manier zoals meneer hierboven.
Wat een driftkikker, dat gewijs en geschreeuw op dat eerste filmpje. Paard verstaat je niet hoor. :+

Edit; typo

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 16:11 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Janneke: de legerete ontbreekt helaas volledig bij de reactie van de heer D'Orgeix zelf. Nadat het paard weigert, komt deze heer even kwaad worden op het paard.

Ik schreef over 'paard krijgt op sodemieter' en dat ik het geluid uit had.
De légerté had betrekking op het lichte teugelcontact bij het aanrijden.

Citaat
Niks geen lichtheid te bekennen. Maar misschien sluit het prima aan bij jouw rij- en opleidingsmethode.

Had a bad day in the office...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 17:45 



 
Profiel   

Ja echt waardeloos...TS inmiddels er gelukkig veel meer rijtechnische kennis. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een goede springinstructeur die ook een goede dressuurbasis heeft als je tegen problemen aan loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 09:15 



 
Profiel   

Over het 'tot halt roepen'. Ik kom uit de menwereld. Daar is stilstaan ontzettend belangrijk. En dat leren ze dus stapsgewijs.
Mocht je er dan een ruiter op zetten, die aangaloppeert en denkt "dit galopje gaat wel heel snel" en zachtjes 'hooo' zegt om af te remmen... Tsja, dan sta je plots muurstil ;)

Dus dat kan zeker! Maar hoe hoger springpaarden in het bloed staan, hoe meer training er in moet.


Voor de rest een paar filmpjes gekeken. O.a. de stomp tegen de neus als het paard weigert. Tsja, het is echt een hele oude video. Dus ik heb er geen mening over. Ik weet niet in hoeverre de trainingsmethode is ontwikkeld naar 'hedendaags' en meer naar de huidige normen en waarden via bijv. de feestboekgroepen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 09:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen