Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Motivatie om te trainen weg

 
Profiel   

Wat vind jij leuk? Waar wordt jij blij van, als je het 'moeten' weglaat?

Een online programma met nieuwe uitdagingen (en een community die je gemotiveerd houdt)? Er zijn er tegenwoordig zoveel, en zoveel leuke!
Een heel nieuwe hoek van training induiken en je erin verdiepen? Een massagetechniek leren waarmee je je paard fysiek ook kunt helpen? Of misschien soms wel gewoon een thermosfles thee meenemen en samen met je paard rustig zitten, mag ook he. Ik vind dat soms heerlijk en juist die momentjes maken dat ik de keer daarna wél of meer zin heb in rijden.

Werken aan de hand / lange teugel wordt heir ook al veel genoemd, echt leuk om te doen ook! Ik kan me niet voorstellen dat er geen instructeurs zijn die regiorondjes doen en afentoe bij je in de buurt komen. En online programma's ook genoeg.

Ik kan overigens ook echt enorm veel bedenken in een mooie buitenbak dat niet rijden is, en waarmee je ook geen cirkels hoeft te maken. Denk aan denkspelletjes tijdens het rijden voor je paard, een patroon rijden, mentale uitdagingen en hem daarmee zien groeien, dat soort dingen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 10:01 



 
Profiel   

Ik denk dat het niet leuk buiten rijden vaak vooral bij de ruiter zit. Ik denk dat ongeveer 99% van mn klanten het zelf niet leuk vonden of te spannend.

En voor een paard is iets nieuws leren vaak wel leuk. Iets een paar keer doen en dan als het met wat spanning gaat; het is niet leuk, werkt niet.
Je zou eens moeten zien hoe paarden opknappen van een nieuwe uitdaging.

Zelfde als mensen bijv zich meer gaan verdiepen in het betere grondwerk, dubbele lijnen en vrijdheidsdressuur. Je leert een paard van een hele andere kant kennen die vaak niet bekend is.

Een paard weet zelf niet dat het een dressuur paard is. Dat maken wij ervan. Het maakt je slechts duidelijk dat het paard het goed doet bij werken. En waarschijnlijk waar jij van geniet en normaal veel energie en plezier insteekt. Dat krijg je terug. Daarom lijkt je paard dat wel leuk te vinden.

Veel mensen vinden op de wei voldoende beweging, maar ook daar kan zeker verveling toeslaan. Ook daar kan je verrijken zodat een paard meer beweegt en ook anders beweegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 12:40 



 
Profiel   

mijn motivatie is momenteel ook ver te zoeken. Recent verhuisd naar een plek waar pony 24/7 buiten komt met schuilstal. Ik wandel met hem denk 3-4 keer per week 30-60 minuten en thats it. Straks weer ff klein rondje. Ik heb geen rijbak en kan/durf niet alleen naar buiten en op de plek zijn geen buitenrijders ( 1 maar die wil alleen)Naar een bak in de buurt stappen of rijden kan maar op een of andere manier geloof ik het wel.
Mijn paard staat 24/7 buiten dus komt aan zijn beweging. Moet nog wennen aan zijn nieuwe plek dus ik laat het even zo. Ik zie het wel hoe het loopt. Voel me er niet schudig onder. Hij heeft eten drinken en vriendjes en de vrijheid te gaan en staan waar dit wilt ( binnen zijn omheinde plek)

Ik denk dat een hoop mensen in de winter veel minder actief zijn... maar als het dier overdag buiten komt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 12:55 



 
Profiel   

Bij 19 jaar en je al afvragen of je nog weer moet opstarten denk ik (geheel gekleurd door mijn eigen perspectief) _O-

Ik heb een 26 jarige die nog onder het zadel loopt.....Ik zou echt gillend gek worden van nog aanstaren tegen 7 jaar 'niks' doen met mijn paard.

Maar het is wel een moeilijkere periode, zon in de winter. Dat geef ik eerlijk toe.
Wat mij heel erg helpt:

Doelen hebben. Een wedstrijd, regelmatig les een fotoshoot, iets nieuws willen leren. Waar jij maar 'warm' van wordt. Regel het, plan het en ga er naar toe werken. Rijden zonder doel vind ik veel moeilijker dan wanneer ik duidelijk voor ogen heb waar ik 'heen wil'.
Zoek video's op van wat jij echt gaaf vind en laat je daardoor inspireren. Dat prikkelt je brein en misschien ook je motivatie.

Goede kleding!! Kou en nat hoeft nagenoeg nooit vat op je te krijgen. Het moeilijkste punt is weg gaan van huis/ naar buiten stappen. Eenmaal aan het werk met je paard is het weer veel minder vaak een belemmering dan dat je denkt als je nog thuis op de bank zit. Dan kan het je juist veel energie geven om even lekker fanatiek bezig te zijn.

Van werken worden paarden knapper. Ze krijgen weer meer spieren en meer glans. Ik kan daar enorm van genieten.

Tenzij je paard is een reuze PP staat: extra beweging heeft echt toegevoegde waarde voor het paard. Juist in de wintermaanden als ze zelf toch wat vaker stil staan/binnen staan. Het past echt beter bij de oorsprong van een paard om veel te bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 12:58 



 
Profiel   

Helemaal mee eens met pol013, volgens mij de meest waardvolle bijdrage in dit topic :j

Denkspelletjes en kunstjes aanleren, dat is allemaal mooi voor extra mentale uitdaging en om verveling tegen te gaan, maar het kan (lichamelijke) voordelen van beweging gewoon niet vervangen :o Zeker bij een ouder dier met wat kwaaltjes.

Ik zat net ook in zo'n diepje, paard aan het revalideren, zonder conditie en beetje zielig om naar te kijken, want ja geen spier op zijn lijf te bekennen, niet heel gek ook voor een dier dat geblesseerd heeft gestaan. Het helpt om iets van een doel voor de ogen te hebben, ook al is het B-proefje bij een lokale vereniging, of een clinic, of voor les x al bepaalde oefening goed kunnen uitvoeren, of <vul maar wat in>. Verder wind- en waterdichte, warme kleding en goed warm eten voordat je de deur uit gaat ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 13:24 



 
Profiel   

Ja ik denk ook met de aanvulling erbij..paard moet gewoon goed getraind blijven. Als je nu stopt gaat hij waarschijnlijk hard achteruit en is het einde paard. Ik zou mezelf een schop onder mijn hol geven en doen wat belangrijk is voor het paard. Daarnaast gewoon ook kijken naar andere leuke dingen om te doen qua afwisseling. Het is jammer dat je hem niet kan longeren, want met 2/3x goed longeren hou je ze vaak ook goed in hun spieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 13:30 



 
Profiel   

pol013 schreef
Bij 19 jaar en je al afvragen of je nog weer moet opstarten denk ik (geheel gekleurd door mijn eigen perspectief) _O-

Ik heb een 26 jarige die nog onder het zadel loopt.....Ik zou echt gillend gek worden van nog aanstaren tegen 7 jaar 'niks' doen met mijn paard.

Maar het is wel een moeilijkere periode, zon in de winter. Dat geef ik eerlijk toe.
Wat mij heel erg helpt:

Doelen hebben. Een wedstrijd, regelmatig les een fotoshoot, iets nieuws willen leren. Waar jij maar 'warm' van wordt. Regel het, plan het en ga er naar toe werken. Rijden zonder doel vind ik veel moeilijker dan wanneer ik duidelijk voor ogen heb waar ik 'heen wil'.
Zoek video's op van wat jij echt gaaf vind en laat je daardoor inspireren. Dat prikkelt je brein en misschien ook je motivatie.

Goede kleding!! Kou en nat hoeft nagenoeg nooit vat op je te krijgen. Het moeilijkste punt is weg gaan van huis/ naar buiten stappen. Eenmaal aan het werk met je paard is het weer veel minder vaak een belemmering dan dat je denkt als je nog thuis op de bank zit. Dan kan het je juist veel energie geven om even lekker fanatiek bezig te zijn.

Van werken worden paarden knapper. Ze krijgen weer meer spieren en meer glans. Ik kan daar enorm van genieten.

Tenzij je paard is een reuze PP staat: extra beweging heeft echt toegevoegde waarde voor het paard. Juist in de wintermaanden als ze zelf toch wat vaker stil staan/binnen staan. Het past echt beter bij de oorsprong van een paard om veel te bewegen.


Helemaal mee eens :j probeer ook, indien mogelijk, samen dingen te doen. Desnoods een vriendin mee of wellicht een verzorger die jij dingen kan leren of zij jou. Samen is zoveel fijner :j en lekker met de auto (sorry milieu :') ) als ik al weet dat ik met de auto mag van mezelf, kijk ik er al minder tegenop :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 13:33 



 
Profiel   

Ninx schreef
koend schreef
De groepstrainingen van de club, buitenritten en een paar winterwedstrijdjes, naast mijn dressuurtrainingen houden het boeiend voor mij.
Ik rijd ook maar 1 paard. Als ik 2 paarden in goede conditie moet houden, is voor mij het plezier er af.
Ik wil ook maar max 1 x per week les.

Als ik toch bet gevoel heb dat ik geen uitdaging meer heb met een paard, verkoop ik het en begin opnieuw met een ander.


Psies, weg ermee…..
Als mijn partner of familie me vervelen zet ik ze ook marktplaats.

Jij baart paarden begrijp ik?
Dat dingen als familie voelen, wil niet zeggen dat ze het ook daadwerkelijk zijn.

En heel veel mensen zijn superblij met een brave allrounder, en ik blij met een nieuw jonkie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 13:52 



 
Profiel   

Oeh en lees nu het stukje van niet geschoren zijn.

Ik heb persoonlijk ook echt moeite met zo'n winterbeer die meteen zeiknat staat als je nét lekker op gang komt in je werk. Vooral omdat je dan al weet dat het a. voor het paard niet fijn kan zijn. b. je eeuwig tijd kost nadien om hem weer netjes en gezond weg te zetten.
Dus ik scheer ook. Overweeg voor het gemak dan wel een tussenvorm zoals een jachtmodel. Dat is wel wat praktischer als je dan toch niet op gang gaat komen dezer winter/ dan hoef je je ook niet tegen te laten houden door vorst of regen. Dat kan er gewoon heel netjes uit zien.
Zeker als je uit de sporthoek komt is een glanzend kort vachtje toch charmanter dan zo'n pluizige beer. Met alle respect voor mensen die een wintervacht mooi en schattig vinden. Ik word er moedeloos van :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 13:57 



 
Profiel   

In de kantlijn; hij is op zijn 15 na een mislukte operatie compleet afgeschreven. Ik heb hem van nul, of zelfs daaronder eigenlijk volledig terug gerevalideerd. Dat zou volgens de kliniek niet lukken. Tweede kliniek gaf het een kleine kans en dan zou ik ongeveer een jaar hebben met hem omdat zijn voet zo slecht is.

Ondertussen zijn we 4 jaar verder, in maart 5. Hij is nog steeds in het werk (ZZ niv) en dat is opzich een half mirakel. Dat dit paard na al deze oliebol nog met plezier werkt is de andere helft van het mirakel want hij stond letterlijk op 3 benen. Maar hij wordt nog steeds helemaal happy als ik hem wil opzadelen, zijn ogen gaan extra glanzen, hij neemt zijn “haast je ik heb er zin in”-houding aan en hij is gewoon blij dan.

Zulk paard op pensioen doen is dus zoals Elisa zegt, er op of er onder.

Zijn vacht is ongeveer drie cm lang. Een IJslander is er niks tegen. Hij zweet al bij 10 graden van het stappen alleen. Ik wilde alleen niet scheren als ik niet écht terug begin, want eerlijk is eerlijk: zo zonder deken is wel chill als je niet rijdt.

Ik ga hem dit weekend scheren en dan terug beginnen. Evt verdiepen in lange teugel werk voor de dagen dat ik er niet op wil/kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 17:31 



 
Profiel   

Goedzo! lijkt me heel belangrijk voor hem en moet je kijken wat je allemaal al bereikt hebt met en voor hem. Chapeau! dat moet toch ook voldoening geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 08:38 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Jij baart paarden begrijp ik?
Dat dingen als familie voelen, wil niet zeggen dat ze het ook daadwerkelijk zijn.

En heel veel mensen zijn superblij met een brave allrounder, en ik blij met een nieuw jonkie.

Er wordt ook partner benoemd en dat is niet per definitie familie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 08:52 



 
Profiel   

Oakland1990 schreef
In de kantlijn; hij is op zijn 15 na een mislukte operatie compleet afgeschreven. Ik heb hem van nul, of zelfs daaronder eigenlijk volledig terug gerevalideerd. Dat zou volgens de kliniek niet lukken. Tweede kliniek gaf het een kleine kans en dan zou ik ongeveer een jaar hebben met hem omdat zijn voet zo slecht is.

Ondertussen zijn we 4 jaar verder, in maart 5. Hij is nog steeds in het werk (ZZ niv) en dat is opzich een half mirakel. Dat dit paard na al deze oliebol nog met plezier werkt is de andere helft van het mirakel want hij stond letterlijk op 3 benen. Maar hij wordt nog steeds helemaal happy als ik hem wil opzadelen, zijn ogen gaan extra glanzen, hij neemt zijn “haast je ik heb er zin in”-houding aan en hij is gewoon blij dan.

Zulk paard op pensioen doen is dus zoals Elisa zegt, er op of er onder.

Zijn vacht is ongeveer drie cm lang. Een IJslander is er niks tegen. Hij zweet al bij 10 graden van het stappen alleen. Ik wilde alleen niet scheren als ik niet écht terug begin, want eerlijk is eerlijk: zo zonder deken is wel chill als je niet rijdt.

Ik ga hem dit weekend scheren en dan terug beginnen. Evt verdiepen in lange teugel werk voor de dagen dat ik er niet op wil/kan

Duidelijk verhaal!
Ik had dat met mijn merrie en die heb ik helaas veel te vroeg moeten laten gaan hierdoor. Was een volledige wisselwerking.


Ik heb niet heel veel tips voor je. Wel de lange lijnen of iets maar verder niet echt of is het al benoemt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 08:54 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Goedzo! lijkt me heel belangrijk voor hem en moet je kijken wat je allemaal al bereikt hebt met en voor hem. Chapeau! dat moet toch ook voldoening geven?


Absoluut. Maar er heerst ook een constant gevoel van: rijd hem niet chronisch kreupel want dat verdient hij niet. Hij verdient een mooie oude dag waarbij die nog kan rennen in de wei. En wat is dan het goede moment om te stoppen bij een paard dat wil en zal werken tot hij écht niet meer kan en dan waarschijnlijk onomkeerbaar kapot is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 09:15 



 
Profiel   

Mijn ervaring is eigenlijk met dat soort paarden met kwaaltjes en op dat niveau dat als je ze uit het werk haalt dat het heel snel einde verhaal is. Gewoon de training aanpassen waar nodig (lichter, minder intensief, korter) en kijken hoelang het goed blijft gaan is volgens mij het beste. En als het echt niet meer gaat..dan weet je gewoon dat het einde verhaal is/ wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 13:16 



 
Profiel   

Op die voet na is die fysiek ook verder niet oud. Hij wordt grijs maar ziet er nog steeds uit als sportpaard zelfs met de minimale inspanningen van nu. Op foto is het de zwarte die op het gras staat.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 13:26 



 
Profiel   

Grondwerk gericht op fysieke fitness is leuk om te doen en houdt/brengt spieren en gewrichten goed in conditie. Jec Aristotle Ballou heeft een aantal boeken geschreven met eenvoudige en korte oefeningen en trainingen. Ik heb er mijn paard tot voor kort, ondanks leeftijd en wat oude blessures, heel fit mee kunnen houden. En het zijn korte sessies dus goed te doen in de wintermaanden. Wel in combinatie met buitenritjes met altijd op een recht stuk galopperen. Mijn motivatie haalde ik uit hem zo goed mogelijk willen houden door te zorgen voor een goed spiercorset.
Hij is nu 27 en rijden lukt niet meer maar wandelen en dan wat oefeningen doen, gaat nog steeds goed. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 13:41 



 
Profiel   

Oakland1990 schreef
Op die voet na is die fysiek ook verder niet oud. Hij wordt grijs maar ziet er nog steeds uit als sportpaard zelfs met de minimale inspanningen van nu. Op foto is het de zwarte die op het gras staat.

[ [url=m/RELkS9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HVXFTK.jpg]Afbeelding[/url] ]



Die ziet er goed uit ja, lekker vol en rond. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 13:53 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Sunnda schreef
Jij baart paarden begrijp ik?
Dat dingen als familie voelen, wil niet zeggen dat ze het ook daadwerkelijk zijn.

En heel veel mensen zijn superblij met een brave allrounder, en ik blij met een nieuw jonkie.

Er wordt ook partner benoemd en dat is niet per definitie familie.


Och, ik sta er vrij nuchter in.
Ik hou van mijn paarden, maar ik ben er niet mee getrouwd. En zij ook niet met mij!
Als ik een beetje uitgekeken geraak op mijn paard en ik heb het gevoel dat hij bij mij niet verder kan geraken, ( meestal een een jaar of 9) dan zoek ik een leuke koper. Eentje waarbij ik er vertrouwen in heb dat beiden gelukkig samen gaan zijn.
Als ik het paard een maand of 6 later eens ga bezoeken, ben ik altijd meer opgewonden dan het paard. Ik denk dat ze me herkennen en vriendelijk begroeten, maar dat is het dan ook.

Mijn huidig paard is ook al weer negen. Hij boeit me nog en Ik denk dat we nog wat groeimarge hebben, dus blijft hij nog. Maar zijn opvolger is al geboren. Dus over 4 jaar moet ik weer gewoon kiezen.

Eens veranderen van paard kan wonderen doen voor de motivatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 14:50 



 
Profiel   

Paard verkopen lijkt aan het verhaal van TS te zien niet aan de orde, laten we daar dan verder niet naar afdwalen?


Oakland1990 schreef
Maar hij wordt nog steeds helemaal happy als ik hem wil opzadelen, zijn ogen gaan extra glanzen, hij neemt zijn “haast je ik heb er zin in”-houding aan en hij is gewoon blij dan.


Daar heb je je motivatie toch? :) Dit klinkt prachtig, geniet er van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 19:23 



 
Profiel   

Net terug van het rijden na 6 dagen. Hij deed het boven verwachting. Had met een meisje op stal afgesproken zodat ik er niet alleen zou zijn, bleken we uiteindelijk met 4 ipv 2 dus dat was erg leuk. Gewoon lekker kletsen met in en uit stappen, samen wat poetsen en opruimen achteraf. Ideaal, daar kan ik wel van genieten dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 21:14 



 
Profiel   

Even over de meelees steen vandaan..
Wat een super bericht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 21:22 



 
Profiel   

Ah fijn, dan weet je in ieder geval wat voor jezelf motiverend werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-22 08:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Mijn ervaring is eigenlijk met dat soort paarden met kwaaltjes en op dat niveau dat als je ze uit het werk haalt dat het heel snel einde verhaal is. Gewoon de training aanpassen waar nodig (lichter, minder intensief, korter) en kijken hoelang het goed blijft gaan is volgens mij het beste. En als het echt niet meer gaat..dan weet je gewoon dat het einde verhaal is/ wordt.


Ja.... Maar ook weer nee. Te vroeg minder gaan trainen is ook zo eeuwig zonde. Ik heb al vanaf de leeftijd van 18 mensen om mij heen die dan riepen: "ah wat knap zo'n oudje. Kan hij dat nog aan?" Dan zou je makkelijk geneigd zijn om voorzichtig te worden. Maar dit paard is niet geschikt voor voorzichtig en ik ook niet eigenlijk. Ik denk dat die van mij júist zo lang goed blijft omdat ik niet zo snel terug gedeinsd ben of niet altijd voor voorzichtig gekozen heb. Die liep op zijn 22e zijn eerste Z2 winstpunten en liep toen ook nog in de B eventing mee. Daarna wel wat gaan afbouwen maar hij ging tot zijn 25e nog mee op cross trainingen.

Aan de andere kant: klaar is klaar. Maar dat omet de eigenaar dan ook echt zélf voelen en zich niet laten aanpraten door de omgeving.

TS: Als je paard zo veel plezier heeft aan werken. Waarom denk je dat een goed pensioen dan waardevoller is dan een fijn leven mét werken?
Ik weet dat die van mij liever blijft werken en leuke dingen doen tot hij er bij neervalt dan saai te verpieteren. (en die staat 24/7 buiten in een groepje dus komt echt niks te kort)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-22 09:24 



 
Profiel   

Daarom zeg ik ook, de training aanpassen waar nodig. ;-)

Als het niet nodig is dan hoeft het natuurlijk niet, het is belangrijk om het paard zelf goed aan te blijven voelen.

Heb zelf ooit "de fout" gemaakt om mijn dressuurpaard uit het "zware" werk te halen en lichter werk te laten doen met bijrijder. Dat was de grootste fout ever, paard ging keihard achteruit..dat "zware" werk hield hem kennelijk goed. Ik dacht daar toen ook goed aan te doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 09:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen