Vraag ik teveel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jillyanaj
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-04-22

Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 12:42

Beste bokkers,

Ik volg vaak deze forums op voor informatie maar zit nu dus met een vraag. Momenteel is mijn arabiertje op 3 jarige leeftijd rustig zadelmak gemaakt. Met max 2 keer per week training van 20 min. Toen paar maanden laten staan enkel longeren en gaan wandelen maar nu die 3,5 is zie ik ook dat die meer wilt doen. Ik neem hem 1x per week mee op wandeling in bos met mijn oudere ruin omdat hij hiervan geniet. Het is een rit van 1,5-2u vooral wandelen met dan beetje draven en een klein gallopje. Na deze rit krijgt hij wel zeker paar dagen rust en dan word hij technisch in de piste gereden een klein half uurtje. ( stap en draf vooral ) ik rij hem nu dus 2x per week maar wegens bezorgdheid weet ik niet of die boswandelingen kwaad kunnen en of ik nog een dagje rijtechnisch zou kunnen rijden. Buiten dat longeer ik hem af en toe en vrijspringen 10-15min als ik niet kan rijden of hij teveel energie heeft. Ze staan ook op wei dus ze zitten steeds in beweging.

Avalanche

Berichten: 15963
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:48

Ik vind het niet als teveel klinken :) lijkt me een prima tempo :)

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:49

Ik vind het wel erg veel wat je doet met een 3.5 jarige. Zelf zou ik trainingen korter doen en met minder intensiviteit (vrijspringen, longeren, buitenritten, training gewijs)

Het is in feite nog een kleuter. Of puppy. En hoe graag puppy's ook willen, soms moeten ze verplicht in de bench voor rust.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:53

Hier ga je geen eenduidig antwoord op krijgen omdat de meningen hierover gigantisch uiteen lopen.

Ik vind dat je teveel doet en dat een paard van 3,5 niet bereden hoort te worden, onder andere i.v.m. het pas op latere leeftijd sluiten van de groeischijven. Onze KWPN'er is destijds op 5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en héél rustig opgepakt, dat vind ik al een veel geschiktere leeftijd. En zelfs dan is nog niet alles gesloten.

Afbeelding

Maar ik ben op bokt geloof ik in de minderheid.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:58

Je doet te weinig en teveel :D

Je kan een paard niet niet opbouwen in training en dan 1 x per week 30 min rijtechnisch aan de gang( dat is best moeilijk) en 1 x per week op lange buitenrit nemen.

Korter werken en vaker werken. Alle onderzoeken laten zien dat dat het beste is.

Is er inmiddels al onderzoek gedaan naar het effect van arbeid op die groeischijven? Want voor zover ik het weet zijn die er niet?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:00

Wat ik even mis, is het wandelen als handpaard? of bedoel je daarmee onder het zadel dus met ruiter er op?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:05

Sinds ik mijn jaarling af en toe als handpaard meeneem op een kort ritje staat ze bij het hek te springen om mee te mogen. Maar onbelast vind ik heel wat anders dan erop zitten.

Ik zou denk ik eerder meer gaan handpaardrijden, lange lijnen, vd'en met goede oefeningen voor spieropbouw en balans.

Het is erg jammer dat er zo weinig onderzoek gedaan is. Ik ben ook wel heel benieuwd of bv 2 keer per week een kwartiertje erop helpt om een sterker paard qua gewrichten etc te krijgen.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:09

Even ter aanvulling van mijn post: ik had het puur over rijden, een paard hoeft wat mij betreft niet 5 jaar als decoratie te functioneren. Juist niet, want zoals Ruitje aangeeft is belasten an sich juist nuttig. Alleen de rug vind ik zelf een heel delicaat iets waar ik (met nadruk dus op ik) liever pas later op ga zitten. Plus de meeste 3 jarigen vind ik mentaal ook echt nog te baby.

Polarize
Berichten: 693
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:15

De meningen over of het nou goed of slecht is om af en toe op jonge paarden te rijden lopen echt sterk uitéén, maar ik heb nog niet veel gezien met ook echt goede onderbouwing. Maar ik zou zeggen als je paard er geen last van heeft en de spieren en gewrichten zijn sterk (nagekeken door dierenarts) zou het één of twee keer in de week een kwartiertje moeten kunnen, toch?

Zoals ik het begrijp ga je samen met de oudere ruin het bos in, dus neem aan dat je 3,5 jarige dan als handpaard mee gaat? en dan daarbuiten nog 2x rijtechtnisch bezig voor 20 minuten?

Verder zou ik met een jonkie echt nog veel grondwerk en aan de hand doen om op te bouwen. Korte sessies, vanaf de grond werken aan spieropbouw en balans zodat het ook makkelijker is als hij meer bereden gaat worden.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:25

een 3,5 jarige die aan de hand mee gaat wandelen als handpaard, kan prima.
Ik zou wel of de frequentie opvoeren, of de duur verminderen. Je kunt beter 3x per week 20 minuten licht werk doen, dan 2x per week redelijk intensief en nog een wandeling van 2 uur.

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:32

Je kan beter 3-4 keer per week 15-20 minuten rijden/longeren (om de andere dag dus), dan 1x per week een half uur in de bak rijden en 1x per week 1,5 - 2 uur het bos in, hoe laag-intensief qua gangen dan ook.
Dat is zoals ruitje zo mooi zegt, te weinig en te veel.

Je wilt met vaker korter rijden wél bij voorkeur ook 'werken' want wil je conditie opbouwen zal je regelmatig de conditionele grens moeten opzoeken.

Wat vermoedelijk best een aardig schema zou kunnen zijn is 2x bakwerk opbouwend naar 50% draf (10 minuten dus, van de 20), 1x een kwartier longeren opbouwend naar 5 minuten galopwerk en 1x een uur het bos in, en dan vnl stappen.

Lukt dat opbouwen niet, dan doe je te veel. Doet-ie dat met 2 vingers in de neus, dan kun je geleidelijk wat langer gaan rijden.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:51

Eens met mijn voorgangers, beter 3 of 4 keer in de week 20 minuten. Ook juist na een bosrit de volgende dag even laten bewegen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:57

Ibbel schreef:
Je kan beter 3-4 keer per week 15-20 minuten rijden/longeren (om de andere dag dus), dan 1x per week een half uur in de bak rijden en 1x per week 1,5 - 2 uur het bos in, hoe laag-intensief qua gangen dan ook.
Dat is zoals ruitje zo mooi zegt, te weinig en te veel.

Je wilt met vaker korter rijden wél bij voorkeur ook 'werken' want wil je conditie opbouwen zal je regelmatig de conditionele grens moeten opzoeken.

Wat vermoedelijk best een aardig schema zou kunnen zijn is 2x bakwerk opbouwend naar 50% draf (10 minuten dus, van de 20), 1x een kwartier longeren opbouwend naar 5 minuten galopwerk en 1x een uur het bos in, en dan vnl stappen.

Lukt dat opbouwen niet, dan doe je te veel. Doet-ie dat met 2 vingers in de neus, dan kun je geleidelijk wat langer gaan rijden.

Die 20 minuten in de bak is dat inclusief in- en uitstappen? Want dan is 20 min echt weinig om ook de draf nog 10 min erbij te nemen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:08

Paarden zijn bewegingsdieren, dus de duur van een buitenrit op rustig tempo is niet snel te lang. Van nature leggen veulens al gewoon alle afstanden af met de kudde mee.

Maar belast werk moet je opbouwen en in stand houden, en er zit nu wel een lange interval tussen twee verschillende manieren van belasten.

Het rechttoe rechtaan van een buitenrit kan niet veel kwaad tenzij je zware bodems hebt onderweg of een zware ruiter erop zet.

Ik zou eerder het paardje iets vaker meepakken om meer continuïteit en een betere verdeling van de inspanning te krijgen.

Het bakwerk kort houden, maar met iets meer regelmaat.

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:57

Art_Ificious schreef:
Die 20 minuten in de bak is dat inclusief in- en uitstappen? Want dan is 20 min echt weinig om ook de draf nog 10 min erbij te nemen.


Ja, 5 minuten in- en uitstappen, hou je 10 minuten draf over.
Ik vind 5 minuten in- en uitstappen overigens veel voor een paard dat gewoon uit de wei wordt geplukt. Dat is helemaal niet nodig.

Jillyanaj
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-04-22

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 16:13

Okey even ter aanvulling. Ik ben al sinds 2,5 begonnen met grondwerk en voordat hij 3 jaar was heb ik hem 2x per week even gelongeert, en aan de hand gaan wandelen,.. waardoor hij toch al wat spieren heeft opgebouwt. Toen ik hem zadelmak maakte was het enkel 2-3 keer per week kwartiertje/ 20 min rijden ( zeer licht tempo ) toen ik hem rust gaf ging ik wel nog aan de hand wandelen en toch 1x per week longeren. Voordat ik deze bosritten ben begonnen heb ik ze wel opgebouwt door eerst in de wijk te rijden ( wandelen ). Rijtechnisch in de weide is 20min zonder in en uitstappen pak 5 min stap/ 10 draf/ 5 min gallop ( gallop is er later pas bijgekomen ).
Dierenarts is geweest nadat hij zadelmak was en alles was in orde. Nu ik begrijp dat de meningen verschillen maar indien jullie dit “teveel of te weinig” noemen; wat zou het ideale trainings schema zijn voor dit paardje? Dankjewel voor de reacties alvastt

Jillyanaj
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-04-22

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 16:22

*En de boswandelingen zijn met ruiter erop, ik weeg niet zoveel voor mijn paardje ( ook gecheckt door de dierenarts) en mijn zit is wel goed maar dit werd dus ook eerst aan de hand en daarna er pas op. Ik ben tot nu toe nog maar 4x geweest en enkel de laatste keer een gallopje gedaan maar vandaar dus deze vraag want liever te vroeg er iets aan doen of de ritten korter maken eventueel voor dat ik iets kapot maak

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:27

Je moet je denk ik ook niet al te druk maken over schema's enzo. Tenzij je bezig bent met blessure herstel of specifiek ergens naartoe werkt. Paarden zijn geen porseleinen poppetjes. Iedereen doet het anders, eigenlijk de meeste manieren zijn goed.

Enige regelmaat in het werk is belangrijk voor opbouw en behoud van spier en conditie.

Rechtuit en onbelast kan je meer en vaker doen dan belast, met veel wendingen of een zware bodem.

Concentratie van een jong paard is nog niet heel groot. Gebruik pauzes bij het vragen van iets nieuws of moeilijks.

Wees niet te truttig als het gaat om tempo. Jonge paarden kunnen fris zijn en dan is het beter voor ze om het eruit te lopen dan 'verplicht' te moeten stappen.

Kijk naar het paard, ze geven het aan als ze moe, onder- of overprikkeld zijn.

Leer blessures op tijd herkennen, dan kan je meteen ingrijpen.

Jillyanaj
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-04-22

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 16:39

Dankjewel, ik probeer echt wel rustig aan te doen en ik vraag hem ook niets wat die niet wilt. Soms tijdens het rijden zie ik dat hij echt geen zin heeft en na paar keer vragen vertelt hij gwn “vandaag niet” dan laat ik het daarbij. Zelfs bij mijn ander 3 jarig hengstje met zadelmak maken, ben ik al blij als hij correct stuurt en wijkt als ik het vraag. Als hij niet wilt uit niet begrijpen of moe zijn dan stop ik gewoon en beloon ik wat hij goed doet. Straffen voor niet luisteren van een jong paard vind ik zwz niet oke, het blijven idd puppies en er moet een balans zijn. Ze rijden af en toe, staan 24/7 buiten met schuilstallen. Geven en nemen.

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:03

Ik vind een bosrit van 1,5 a 2 uur voor een 3,5 jarige wel erg lang. Fysiek, maar ook mentaal qua spanningsboog. Pak dan inderdaad liever 3x per week 20 minuten.

Maar eerlijk gezegd: ik vind starten met grondwerk op 2 jarige leeftijd en met 3 er op gaan zitten sowieso erg jong. Ik begin zelf nooit met longeren tot een paard minstens 3,5 is, en pas een jaar later is het moment om eens op te stappen.
Tot ze 3 zijn is wat poetsen of wandelingen als handpaard wat mij betreft voldoende, daarna heb je nog tijd genoeg om te genieten in het zadel :)

Flubberboot

Berichten: 2860
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:10

Ik vind een bosrit van 1,5 a 2 uur lang voor een 3 jarige. Al helemaal als je er dan ook nog op zit... Ik ga met mijn voorgangers mee om vaker kort te trainen, is veel effectiever voor zo een jonkie!

Celebi
Berichten: 3636
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:40

Ik zou persoonlijk zelf denk ik kijken of je de bosritten korter kunt maken en deze langzaam in duur kunt opbouwen. Niet vanwege de afstand, maar vooral voor de tijd dat je op de rug zit. Je paard moet je nog leren dragen en spieren opbouwen om dat te kunnen doen. Ik zou daarop wat meer gaan focussen om de spieren te trainen en je paard goed over de rug te leren lopen om jou te kunnen dragen. Des te beter je paard je kan dragen hoe makkelijker je voor langere tijd in het zadel kunt zitten. Dat is in ieder geval hoe ik het zie. Ik maak zelf veel lange ritten met mijn oudje. Is natuurlijk weer heel anders als een jonkie maar ik wil hem graag dressuurmatig goed bijhouden om te zorgen dat ik tijdens de lange ritten ook zonder problemen gedragen kan worden. Een oudje is wat dat betreft vaak ook wat gevoeliger net als een jonger paard dat is doordat deze nog niet volledig getraind is. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 23:30

Juist bij een bosrit loopt je paardje (hopelijk) lekker aan een lange teugel, maar 1,5 uur lang is dat wel zwaar voor de rug van een 3 jarige. Beter een kwartiertje goed over de rug in de bak lopen dan.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 23:58

Ik vind je paard niet te jong, maar het hangt natuurlijk wel een beetje van het individu af wat hij aan kan. Tegenwoordig willen mensen vaak wachten met zadelmak maken/inrijden tot de leeftijd waarop het paard volgroeid is. Ik ben het daar niet mee eens, de wetenschap zegt namelijk iets anders.
Misschien heb je iets aan dit artikel, daar staat dat in beschreven.

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Elin: off topic, maar een bench voor puppy's gruwel ik van -O-

Edit: ik zou als je aan het werk gaat met hem, juist wel duidelijk zijn in wat jij verwacht en niet teveel overlaten aan wat hij wil.
Natuurlijk kijk je wel naar wat hij aan kan, maar als hij aangeeft niet te willen omdat hij moe is heb je denk ik al teveel gedaan.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Vraag ik teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 00:16

Een bosrit van 2 uren met een 3 jarige is inderdaad te veel en te zwaar..