Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:09

mensen hebben vaak helemaal geen weet - als je alleen maar manege ervaring hebt - hoe een eigenpaard loopt en beweegd, zag dat gisteren ook weer, slof er aan want hij gaat te hard 4 jarge met veel looplust, het gaat zijn valkuil worden en eindigt door gebrek aan kennis en kunde in een 13 in een dozijn probleem paard

en dan ja dan is paardrijden schadelijk voor mens en dier
Laatst bijgewerkt door mce op 13-03-23 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:09

Ja ok, maar is dat dan het uitgangspunt voor de toekomst wellicht? Geen maneges meer? Maar een zaal vol met mechanische paarden en daarna pas paardrijden? In hoeverre blijft dan de hippische sport rendabel en aantrekkelijk? Even los van mijn mening. Want wat ik zo lees in dit topic vinden we paardrijden alleen verantwoord als dit door uitmuntende en kundige ruiters wordt gedaan. Maar we staan even niet stil hoe we dit soort ruiters gaan opleiden. Want voordat je dat niveau hebt, mag je wel 10 jaren op een mechanisch paard zitten. En dan nog leer je niet de finesse van een levend dier. Hoe je anticipeert op verschillende soorten scheefheden, temperament en karakter.

Edit: mijn leermeester mag grasmaaier worden. Ik ben hem al voor elke stap en les dankbaar. En ik hang er nooit hulp teugels aan. Wat een vreemd woord eigenlijk: hulpteugel. Voor wie is dat hulp? Niet voor het paard.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:19

Mijn ervaring is dat als je het belang van het dier voorop stelt, er eigenlijk weinig echt rendabel is. Ik ken een paar mensen die honden fokken. Ze verdienen er niets aan, en leveren er net niet op in. Op zich is dat geen drama uiteraard, maar met de kosten van testen, het uitzoeken van stambomen, en goede medische zorg voor alle dieren, kost dat geld.

Overigens sta ik er zeer regelmatig bij stil hoe ruiters op te leiden, ik geef namelijk les. Dus dat heeft wel degelijk mijn interesse.
Ik geloof ook niet dat je 10 jaar op een mechanisch paard zou moeten zitten om zo handig te worden. Als ik kijk hoeveel uur er per saldo eigenlijk besteed wordt aan zit, is dat heel weinig. Zou je je daar volledig op focussen, verwacht ik met een paar weken al heel goede resultaten. Overigens zit je dan nog wel met de periode dat je het aangeleerde nog moet bevestigen, over het algemeen kost dat meer tijd, maar ook dan praat je hooguit over een paar maanden.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:20

Denk dat veel mensen met paard zich niet realiseren dat een paard een levend wezen is die je niet fffff aan en uit kunt zetten op enig moment dat het jou schikt, en dagelijks ook met rijden anders kan zijn en als je dat niet leert...........heb je wel een probleem.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:26

Overigens heb ik niets tegen hulpteugels, zolang ze maar op een eerlijke manier gebruikt worden. Zeker bij paarden die echt verreden zijn en medisch in orde, kan een op de goede manier gebruikte hulpteugel best een fijn hulpmiddel zijn. Als je het ding standaard nodig zou hebben, ga ik me vragen stellen inderdaad, maar soms is een hulpje fijn om het kwartje te laten vallen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:26

@marigo: Deze past wel bij je vraag: https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... IcnbpHKkNM

en niet meteen de tour de france willen rijden helpt ook. Maar dat is indirect ook waar avalanche naar verwijst

Oh: en probeer regelmatig eens een ander paard te rijden. Sinds ik de luxe heb van 3 paarden leer ik weer zo idioot veel bij. Alles werkt net even anders, voelt net even anders.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:33

Pol13,
dank voor het artiel, hoop dat veel instructeurs het lezen en het ter harte nemen. Maar ook bereid zijn om het uit te dragen aan hun pupillen

citaat:
Toch is het belangrijk dat je door dat proces heen gaat als je je horsemanship goed wilt ontwikkelen. Alleen wanneer je je eigen visie vormt en deze steeds door ontwikkelt, dan kun je het beste uit jezelf én je paard halen.

Anders blijft elk systeem slechts een kunstje wat je toepast op je paard.
Laatst bijgewerkt door mce op 13-03-23 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:34

Voilà.
Ik ben ervan overtuigd dat goed rijden start met een goede basis. Nu is het zo dat vaak de minst kundige instructeurs beginners les geven. Dat is iets wat in mijn ogen zou moeten veranderen. Focus op houding en zit. Als je niet kunt zitten, en niet mee kunt met de beweging, kun je nooit effectieve hulpen geven.

Ik geef les en leid paarden op met het plan voor Z of verder. Dat betekent in de praktijd dat ik een jong paard leer nageven op de buitenteugel, ik de buitenschouder naar binnen plaats, niet knijp met mijn binnenbeen en mijn binnenhand altijd zacht en vriendelijk is en het paard niet uit balans trek. Dat is zó basis, dat een B-ruiter dat gewoon zou moeten kunnen.

In mijn opinie is het zo dat als je kunt sturen, stelling, buiging, tempo en gang kunt bepalen en ontspannen met die beweging mee kunt gaan, je alle oefeningen kunt rijden. De rest is dan impuls en kracht en souplesse opbouwen. Maar het begint met je zit en het paard niet in de weg zitten.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:48

Ik sluit me overigens helemaal aan bij jullie betoog. En ik heb zelf regelmatig op Joker gehobbeld ;) Al voordat ik mijn paard kocht. En naast zit les krijgt mijn linkerheup regelmatig dry needling en fysio voor de stijfheid en eigenwijsheid ;)
Dat gezegd hebbende.
In het licht van de discussie of paardrijden schadelijk is. Ik vrees dus van wel. Ook al onderneem je als beginner alle juiste stappen om het goed te willen doen. Er is altijd een leercurve. Een periode dat je het nog net niet helemaal in de vingers hebt. En om dat te krijgen moet je wel vlieguren maken. In die periode heeft het paard het verduren. Onze privé paarden kunnen dat nog wel hebben, als je de juiste eigenaar hebt. Maar velen starten toch op maneges.….daar zou echt veel meer aandacht aan de rijkunst en de zit mogen komen. Je ‘promoveert’ als leerling vaak om de verkeerde redenen. Omdat je durf hebt bijvoorbeeld. Wat ook een goede eigenschap is, maar niet zonder de kunde.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:59

Ja eens hoor. Het hele manege systeem zou anders ingericht moeten worden.

Ik heb het vroeger op onze eigen paarden geleerd. En er is wat voor te zeggen om op een soepel, los paard te leren rijden. Veel manege paarden zitten ontzettend vast in hun lijf, en lopen standaard met een weggedrukte rug, strak, niet aan de hulpen, enzovoorts.
Ik geloof niet dat een beginner gelijk kan voelen of een paard los is, maar enige controle over diverse ledematen is toch wel heel prettig.

Daarom beveel ik de Joker (of een ander mechanisch paard) echt aan. Want waar een echt paard nog wel voor je onbalans compenseert, val je er bij een mechanisch paard gewoon af. En dat is helemaal niet zo verkeerd. Als dat dan ook nog een op een begeleid wordt kun je best leuke resultaten boeken in een paar weken. De paarden zelf gaan dan ook niet zo vast zitten, want je voorkomt een hoop gestuiter op de rug. En dus kunnen ruiters ook veel beter leren voelen.

Vroeger was een aantal zitlessen aan de longe heel normaal als je begon met rijden. Heb ik ook nog gedaan. En dan gewoon met zadel. En lessen in: hoe hou je die teugels vast, hoe zit je stevig genoeg zodat je niet alles met je handen hoeft op te lossen en al die dingen meer. Ik ben het met je eens hoor, er is veel ruimte voor verbetering.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:02

Je ‘promoveert’ als leerling vaak om de verkeerde redenen. Omdat je durf hebt bijvoorbeeld. Wat ook een goede eigenschap is, maar niet zonder de kunde. (quote Marigo)


en weet je wat zo vervelend is, die ruiter is de instructie van morgen - de goede niet te na gesproken - dat baart extra zorg

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:06

Yep. En de vraag is in het belang van de paarden: moet het allemaal wel zo aantrekkelijk en rendabel zijn?

Veel mensen zien paardrijden niet als een sport omdat het zo makkelijk is om een paar rondjes te hobbelen. Vaak als mensen meer moeite moeten doen, en je ook echt kunt promoveren, en bv sporen kunt verdienen, willen ze er ook meer energie in steken (iets met psychologie). Vaak hoe meer moeite ze ergens in moeten doen, hoe langer ze het volhouden en hoe meer toegewijd ze zijn. En dat is echt in het belang van het paard.

Elisa2

Berichten: 37186
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:45

Marigo schreef:
Ok, toch een vraag aan jullie. Die kennis en kunde heb je niet in 1 dag bereikt. Ik merk het nu ook. Ik ben lerende, maar helaas al lerende, maak ik ook fouten. En daar is mijn vergevingsgezinde paard de dupe van. Ik zit nog uit balans, heb een debiel linkerbeen met een eigen wil, mijn handen zijn niet perfect. Van een half uurtje les is mijn paard wellicht maar 1-2 minuten echt nageefelijk. En ja ik leer hoe ik vanaf de grond en met veeeeeeel vrije beweging hopelijk die schade kan beperken. En laat paten en peuten komen. Maar het eindresultaat liegt er niet om, mijn leermeester loopt schade op door mij. Hoe goed ik het ook wil doen. Hoe hard ik ook werk. Ik ben een baby die niet kan lopen, en al Tour de France wil fietsen.
En zo hebben jullie ook leermeesters gehad. En kregen die leermeesters schade. En velen van ons die hier meepraten en meelezen ook. En dat zal altijd zo blijven. Dus is de ethische vraag: is het nog oké om op paarden te rijden? Want vroeg of laat gaan die leermeesters kapot. Of lopen schade op. Check alleen de maneges al.
Ben echt even oprecht benieuwd.


Best een lastige en ethische vraag...ik moest hier even over nadenken.

Wat ik vaak mis zien gaan is groen op groen..een paard goed nageeflijk leren rijden terwijl dat paard dat zelf vaak ook niet goed of op een goede manier geleerd heeft is heel moeilijk. Fijner is een leermeester die gewoon gelijk het goede gevoel geeft als de ruiter het goed doet en een ervaren ruiter die een jong paard goed op leidt.

Daarnaast zoals hier al aangegeven werd, zitlessen..een onafhankelijk zit en zelf balans en gevoel ontwikkelen als ruiter naast een paard is enorm belangrijk. Een mechanisch paard kan hier heel zinvol voor zijn.

Daarnaast is niemand perfect, we maken allemaal fouten of hebben fouten gemaakt inderdaad in het leerproces. Ik zie zelf wel verschil in mensen die het graag goed willen doen maar nog niet zo handig zijn. De schade die een paard daar van op loopt ligt er ook aan hoe vaak het belast wordt en of het daarnaast bijv. nog goed bijgetraind wordt aan de longe of door de instructeur/ betere ruiter.

Of mensen die eigenlijk niet zo erg willen nadenken, denken dat alles zelf wel kunnen/ weten, geen geduld hebben of een te groot ego. En daarbij dan niet aan het welzijn van het paard denken maar het paard ondergeschikt maken aan hun eigen doel. Even gechargeerd gezegd dan..ik denk dat deze laatste groep meer schade aanricht aan een paard.

Dat zijn ook de mensen die niet bij instructeurs blijven hangen die ze een goede basis kunnen geven. Maar gaan voor presteren, liever oefeningen rijden of hoger springen e.d dan een goede basis onder de knie krijgen. Dat duurt te lang...

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:36

Marigo: +:)+ mijn complimenten voor je vraag...!

Jaren geleden toen ik nog in de Randstad woonde, raakte mijn Arabiertje geblesseerd.
Toen het weer wat beter ging, dacht ik slim te zijn en ik heb maneges afgebeld of ik zitles kon krijgen. Ik heb drie afspraken gemaakt, maar iedereen begon over 'U kunt al rijden, dus dat is niet nodig'. :j
(En dat ene halve uur aan de longe had inderdaad geen zin voor iemand die al wat kon rijden...)

In het leger ging men 'sadistisch lang' aan de longe - maar ik ben jaloers op hoe goed die mensen zitten.
Nu ja, met de kennis van nu, centered riding, voltige en Joker (of Otto, er schijnt een verschil te zijn) kan het wellicht sneller.

En ik heb heel veel geleerd bij Agaat Moerman. De eerste keer dat ik haar opbelde zei ze 'Als mensen voor het eerst bij mij komen rijden, zet ik ze op Lucera, want die vertelt mij precies wat jij fout doet.'
Ik hapte naar adem en zei 'Schitterend!!'.

En in het onderwijs wordt gezegd 'lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is' - veel maneges laten het de stagairs doen.
(Oude informatie : het eerste diploma Orun moet je een vriendin op L niveau lesgeven. "Het is wat het is", maar als je dat kan ben je wat mij betreft niet bevoegd om moeilijke zaken als beginnerslessen te doen.)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:49

Imo hoor je een basis te leggen bij beginners waarbij je topsport in je hoofd hebt. Er komt namelijk een moment waarop je die binnenteugel los moet gaan laten. Er komt een moment waarop je moet leren dat aanspringen vanuit je binnenzitbeenknobbel vele malen logischer is dan vanuit je buitenbeen, want met zulke grote bewegingen ga je geen wissels kunnen springen. Een simpele schouderbinnenwaarts is al niet mogelijk als je aan de binnenteugel blijft hannessen.

Dus eens. Beginners moeten veel meer begeleiding krijgen en vooral betere begeleiding. Kilometers maken leer je niet van rijden........ goede les wel.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:50

mce schreef:
mensen hebben vaak helemaal geen weet - als je alleen maar manege ervaring hebt - hoe een eigenpaard loopt en beweegd, zag dat gisteren ook weer, slof er aan want hij gaat te hard 4 jarge met veel looplust, het gaat zijn valkuil worden en eindigt door gebrek aan kennis en kunde in een 13 in een dozijn probleem paard

en dan ja dan is paardrijden schadelijk voor mens en dier

En daar ligt dan de basis... Ik zie manege's waar ze hulpteugels gebruiken, ik zie manege's waar ze veel te grote kinderen op veel te kleine pony's zetten. Of andersom. Ik zie manege's waar geleerd wordt om "om en om links en rechts kneepjes" te geven. Ik zie manege's waar zelfs nooit zonder zadel gereden wordt...

Dat is 1 van de belangrijkste dingen wat in de loop van de tijd NIET verbeterd is.
Toen ik 30 jaar geleden begon, kregen we eerst wekenlang poetsles, voordat we uberhaubt op een paard gezeten hadden. Hulpteugels werden NIET gebruikt, hoe dan ook niet. 1 paard dat ook daadwerkelijk streek, had been beschermers, verder was alles behalve zadel, dekje en hoofdstel overbodig. Begin van de les standaard opwarmen met de beugels over de hals en een knoop in de teugels. Balkjes lopen of een klein sprongetje deden we ook zo. Soms zelfs met de ogen dicht en handen op de rug. Uitstappen zonder zadel... Gemiste kansen liggen er op de manege's tegenwoordig.

Elisa2

Berichten: 37186
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:07

Er zijn ook wel goede maneges, ik ken er iig een waar mensen gelijk geleerd wordt van de voorkant af te blijven en er gehamerd wordt op paardvriendelijk rijden. Deze geven vooral kinderen les en is kleinschalig.

Ik denk niet dat topsport in het hoofd moet zitten bij het lesgeven van beginners, maar gewoon een correcte basis. Daar schort het nog altijd het meeste aan. Afblijven van de voorkant, een goede zit ontwikkelen, op een goede manier been geven en leren sturen en vooral het paard niet in de weg zitten.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:35

de tijd en aansprakelijkheid is ook wel veranderd he, zonder zadel en zonder bit, is voor de verzekeringen soms best een dingetje. Net zoals springlessen e.d. los nog van de aanslag op de gezondheid van je paarden.
Ken toch ook een aantal maneges waar ze wel eerst met theorie beginnen en daarna pas in stap erop en eerst leren zitten en sturen. Dat zou wel op meer plekken mogen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:15

Oehlala schreef:
de tijd en aansprakelijkheid is ook wel veranderd he, zonder zadel en zonder bit, is voor de verzekeringen soms best een dingetje. Net zoals springlessen e.d. los nog van de aanslag op de gezondheid van je paarden.
Ken toch ook een aantal maneges waar ze wel eerst met theorie beginnen en daarna pas in stap erop en eerst leren zitten en sturen. Dat zou wel op meer plekken mogen.

Mooi :j

Maar kan me idd voorstellen dat zonder zadel voor de verzekeringen een ding is.
Anderzijds is rijden natuurlijk een stuk veiliger als mensen een goede basis hebben :)

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:04

Elisa2 schreef:
Er zijn ook wel goede maneges, ik ken er iig een waar mensen gelijk geleerd wordt van de voorkant af te blijven en er gehamerd wordt op paardvriendelijk rijden. Deze geven vooral kinderen les en is kleinschalig.

Ik denk niet dat topsport in het hoofd moet zitten bij het lesgeven van beginners, maar gewoon een correcte basis. Daar schort het nog altijd het meeste aan. Afblijven van de voorkant, een goede zit ontwikkelen, op een goede manier been geven en leren sturen en vooral het paard niet in de weg zitten.

Tuurlijk zijn die. En vroeger waren er ook heus slechte manege's. Dat staat buiten kijf. :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:41

Als kind moest ik op de manegeles regelmatig de beugelriemen met beugels kruislings over de schoft leggen, dus zonder beugels verder rijden. In het begin was dat heel moeilijk, maar je leerde er wel van zitten.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:41

Heb jij ook nog oefeningen gedaan als de staart aanraken, en het kopstuk van het hoofdstel proberen aan te raken?

Ter illustratie: ik reed als 5-jarige pup op onze Gelderse merrie van 1.65 :') en ja dat moest ook zonder beugels.
Wij gingen dan naar de manege met de trailer voor groepsles, en ik had thuis privéles.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:30

Wat leuk! Zo heb ik ook leren rijden.
En dan de enkels draaien, armen zwaaien, staart aanraken, oortjes aanraken…
En af en toe hadden we “” voltigeer les”.. op een leuke manier. Erop en dan wat met een singel waar je je aan vast kon houden oefeningen doen zoals “ de schaar “ en “ de wereld rond”..

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:49

Yep, armen draaien idd ook, je enkels vastpakken idd, achterover gaan liggen.

Ik kwam wel niet bij de oren, omdat ik leerde rijden op ons eigen paard, en ze eigenlijk veel te groot was voor mij. Maar ze was wel super geduldig met me <3

Echt schade denk ik niet dat ze ervan had, mijn broer reed haar ook, en die reed echt goed, en hield haar los en soepel. Maar ik denk ook dat ik het makkelijk heb gehad met een eigen, want ik kon er zo vaak op als ik wilde, dus dat is natuurlijk heel anders dan 1x per week op de manege :)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:55

Tot wij dit konden, leerden we het echte zitten op de blote rug van een van de fjorden, met een voltigeer singel om je aan vast te houden, aan de longeerlijn.
Daarna mochten we pas “ zelf” rijden.
En ook dan soms nog aan de longeerlijn.
En eerlijk, ik vind zonder zadel ( dan wel met barebackpad) nog steeds prettiger dan een zadel.