Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 09:35

Ik kwam deze video tegen op Youtube. Ik had al eens vaker iets gezien van deze dame. Er zijn heel wat zaken waar ze zich terecht druk om maakt.
Ze heeft wel heel vreselijke beelden in ieder filmpje dat ze maakt, waar ik me liever richt op de mooie dingen die mensen tegenwoordig doen (en die zijn er!).
Maar de realiteit is natuurlijk wel dat er meer 'knullige' dan hele 'goede' dingen gebeuren, dus ervan wegkijken en zeggen dat het wel meevalt vond ik ook wat naïef van mezelf.

Anyway, lang verhaal kort. Het eerste deel vind ik met name opmerkzaam.
Ze stelt dat de paardenrug (dus huid/ spiermassa/ bloedvaten en andere structuren) na onderzoek slechts een druk van 0,75 psi (dus druk per square inch) kan hanteren.
Alle druk die boven die 0,75 uit komt beperkt de bloedtoevoer naar dat gebied waardoor eerst ongemak ontstaat, dan pijn, en vervolgens een dove sensatie die lijkt op het gevoel dat je hebt wanneer je been slaapt.
In dieper liggende structuren ontstaat dan echter al schade. Dus naast het ongemak en de pijn die het paard ervaart, is er dus ook de schade die langzaam maar zeker steeds ernstiger wordt.
Bij metingen van echt goed liggende zadels werd een druk gemeten van 1.98 psi, bij matig liggende zadels tussen 2.0 en 3.38 en bij matig liggende zadels (en hoeveel paarden hebben die helaas) druk die boven de 3.4 psi uit steeg.
Bij western zadels werd een piekdruk van tussen de 8 en 14 psi gemeten.

De ellende die ontstaan zou vergelijkbaar zijn met doorligplekken bij mensen. En de schade start dan op het punt waar de druk het hoogst is, dus bij de botstructuren en is in verder gevorderd stadium pas zichtbaar op de huid of als atrofie. Het gaat dus van diep naar oppervlakkig.

Anyway, en zo gaat het filmpje nog even verder.

Maar goed, wat mij dus bezig houdt: zelfs bij perfect passende zadels en goed getrainde paarden met een slanke atletische ruiter is de druk van het zadel en de ruiter dus nog steeds te hoog. En dat leidt dus altijd tot ongemak, of pijn, onzichtbare tot zichtbare schade stelt dit filmpje.

Is hier meer onderzoek naar gedaan? Kent iemand het onderzoek waaraan zij refereert?
Ik kan niet helemaal ontkennen dat ik het wel zorgelijk vind.

https://youtu.be/rYmfr-K6FzE

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:59

He Buuf,

Interessante vraag - volg graag de reacties.

Ik heb zelf geen direct antwoord of gegevens over additioneel onderzoek. Wel geloof ook ik steeds meer (en dat is een oncomfortabele gedachte) dat als we eerlijk tegenover onszelf zijn dat de meeste paarden niet staan te springen om gereden te worden.

Ja natuurlijk dat box paard of banketstaaf paddock paardje dat bijna geen vrije beweging krijgt zal blij zijn als hij eindelijk uit zijn stal is. Maar de meeste paarden die in relatieve vrijheid leven?

Op dit moment ben ik met mijn Camargue aan het kijken of hij zich vrijwillig bij het opstapblok wil melden. Dat is ok (in ruil voor iets lekkers). KWPN zelfde verhaal. Maar om nu te zeggen dat ze staan te juichen .. Terwijl ze kunstjes doen of wandelen geweldig vinden. Ook ik zit hiermee omdat ik mijn paarden niet wil dwingen tot iets wat alleen voor mij is en wat ze niets brengt.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:28

Hoe relateert deze bevinding aan de waarneming dat een correct gereden paard met een goed passend zadel juist meer spieren krijgt? En er daarom ook regelmatig een zadelmaker langs moet komen?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:32

Ik vraag me dan weer af hoe ze dit meten en vaststellen
Hoe meet je schade aan weefsel, opensnijden. En doorligplekken krijg je als je continu in je bed moet liggen en niet bij 8 uur. Dus hoeveel schade ontstaat met 2 uur rijden?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:36

Interessante materie. Je plaatst de video en achtergrond er niet bij maar laat ik aannemen dat dit echt ergens op gebaseerd is.
Wat ik me dan vanuit de praktijk wel afvraag: Ik zou bij 'vergelijkbaar met doorlig plekken' toch wel echt reactie van het paard verwachten? Waarom zouden ze dat zo goed accepteren dan?

Mijn paarden geven meer reactie op de deken opzwaaien, of op een plek/manier gepoetste worden die ze niet kunnen waarderen dan op het zadel.
Daardoor kan ik dit soort conclusies wat moeilijk plaatsen.

En dan bekijk ik de rug van mijn 27 jarige (die nog steeds onder het zadel loopt) en zie nog steeds een goed functionerend lijf. Hoeveel 'ongemak, of pijn, onzichtbare tot zichtbare schade' zou ik dan over het hoofd moeten zien?

Dat gebruik schade oplevert onderschrijf ik overigens meteen. Als je het goed doet gaat dat hand in hand met herstel en komt het eind resultaat op 0 uit of op versterking/verbetering. Dan zou je alleen 'bij de leeftijd' passende schade moeten krijgen.

En wanneer een schade erg? Voor mij is schade alleen erg als die de levensduur of kwaliteit aantast of verkort. Ik heb ook schade. Ik krijg rimpels en grijze haren. En mijn wervels vertonen ook al schade sinds ik 20 ben. Schade staat niet (altijd) gelijk aan pijn of ongemak.

CarolienCF: mijn paarden hebben 24/7 ruime vrijheid én een groep van 4 als gezelschap én werken graag. (ik kan ze echt niet over de hindernissen tillen in ieder geval, dat doen ze echt uit gezamenlijke motivatie)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-03-23 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:37

Ah leuk topic om het fileermes voor te slijpen. Mijn eerste vraag gaat over de meetwaarde die je noemt, p s i . Dat zou gaan om 'de druk' per vierkante inch, maar in welke eenheid is die druk gemeten? Dus bij 1,98 psi, wat is dan die 1,98??

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:37

Ja inderdaad.. de meeste mensen die ik ken althans rijden een keer of 4 per week, vaak een half uur en dan misschien een of twee keer per week een langere buitenrit.

Kijk, als een mens sport zie je ook schade ontstaan aan alle weefsels maar dit is ook voor het lichaam de impuls om de boel te verstevigen. In rust hersteld de schade weer, botdichtheid wordt hoger en de spieren groter dan voor de inspanning.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:40

PSI staat voor pound per square inch, niet voor pressure per square inch.
PSI is een maat voor atmosferische druk.
Je autoband kan een druk van bv 40 PSI aan = 2.8 bar

Niet helemaal de juiste eenheid om dit soort belasting te meten dus :D

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:41

Paarden berusten over het algemeen vrij snel in dingen die wij met ze doen, zoals ook het berijden. Helaas laten veel paarden hun pijn amper zien, doordat hun instinct natuurlijk nog steeds aangeeft dat het tonen van pijn ook het einde kan betekenen. En laten we eerlijk zijn, bij veel eigenaren is dat ook 'een einde', als er niet meer gereden kan worden. Ik heb door mijn vorige paardenopleiding veel gastcolleges van Zefanja mogen volgen met diverse dissecties en de uitkomsten zijn vaak behoorlijk confronterend.

Feit is gewoon dat een paard niet gemaakt is om op te rijden. Ik ben mij daar steeds bewuster van en ben ook nog erg zoekende daarin. Nou ben ik zelf geen fanatieke ruiter, maar rijden vind ik wel erg leuk, al doe ik momenteel meer op de grond en ook dat vind ik erg leuk gelukkig.

Naarmate jij en je paard(en) ouder worden is een zekere mate van slijtage wat het is, maar echte pijnen en beschadigingen, ja, dat is een heel ander verhaal. Daar mogen we heel waakzaam op zijn, absoluut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:41

pol013 schreef:
Interessante materie. Je plaatst de video en achtergrond er niet bij maar laat ik aannemen dat dit echt ergens op gebaseerd is.
Wat ik me dan vanuit de praktijk wel afvraag: Ik zou bij 'vergelijkbaar met doorlig plekken' toch wel echt reactie van het paard verwachten? Waarom zouden ze dat zo goed accepteren dan?

Mijn paarden geven meer reactie op de deken opzwaaien, of op een plek/manier gepoetste worden die ze niet kunnen waarderen dan op het zadel.
Daardoor kan ik dit soort conclusies wat moeilijk plaatsen.

En dan bekijk ik de rug van mijn 27 jarige (die nog steeds onder het zadel loopt) en zie nog steeds een goed functionerend lijf. Hoeveel 'ongemak, of pijn, onzichtbare tot zichtbare schade' zou ik dan over het hoofd moeten zien?

Dat gebruik schade oplevert onderschrijf ik overigens meteen. Als je het goed doet gaat dat hand in hand met herstel en komt het eind resultaat op 0 uit of op versterking/verbetering. Dan zou je alleen 'bij de leeftijd' passende schade moeten krijgen.

En wanneer een schade erg? Voor mij is schade alleen erg als die de levensduur of kwaliteit aantast of verkort. Ik heb ook schade. Ik krijg rimpels en grijze haren. En mijn wervels vertonen ook al schade sinds ik 20 ben. Schade staat niet (altijd) gelijk aan pijn of ongemak.

CarolienCF: mijn paarden hebben 24/7 ruime vrijheid én een groep van 4 als gezelschap én werken graag. (ik kan ze echt niet over de hindernissen tillen in ieder geval, dat doen ze echt uit gezamenlijke motivatie)
Link naar het filmpje staat onderin, en haar theorie is dat een paard dat zich niet verzet ofwel afgestompt is, al dan niet met behulp van de zweep, ofwel dusdanig gefokt is dat het geen pijn meer laat zien, en dat paarden die staken laten zien wat eigenlijk ieder paard zou wíllen laten zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-23 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:42

Veronica2 schreef:
Ah leuk topic om het fileermes voor te slijpen. Mijn eerste vraag gaat over de meetwaarde die je noemt, p s i . Dat zou gaan om 'de druk' per vierkante inch, maar in welke eenheid is die druk gemeten? Dus bij 1,98 psi, wat is dan die 1,98??



PSI is een eenheid, namelijk één pond-kracht wordt uitgeoefend op een oppervlak van één vierkante inch. Oftewel, verschrikkelijk ouderwetse eenheid. Maar je kan psi gewoon omrekenen naar pascal (1 psi is 6 894.75729 pascals). En dat is weer 1N/m2.

Edit: overigens zijn bar, pascal en psi zelfde eenheden en kan je daar prima dit soort dingen mee berekenen. Het is niets anders dan een kracht over een oppervlakte. Bar en pascal kun je ook gewoon in elkaar omrekenen, waarbij pascal SI is en bar dus ook weer ouderwetser. Maar alle drukken (dus ook van dit soort dingen) zijn PSI, bar en Pa prima voor.

Verder heel erg interessant, en ik vraag me ook af hoe ze dit inderdaad met de praktijk combineren, zowel spieropbouw als reactie, als gebrek aan uiterlijke schade (die je bij doorligplekken wel krijgt neem ik aan).


En @Mkango, interessant. Hoe verklaart ze de eerste keer zadel + ruiter erop dan, met een paard dat dit meteen al accepteert? Lijkt me niet dat ze dan al afgestompt zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:49

Dat verklaart ze niet, LoveBodin. :D Net als dat ze ook niet verklaart waarom mijn paard het wel aangeeft als ik iets te fanatiek met de rosborstel in de weer ben, maar 0 reactie geeft op het zadel. (En mijn paard mag ook aangeven wanneer ze iets niet prettig vindt, en doet dat ook, dus ook zij is niet bepaald afgestompt.)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:58

Ibbel schreef:
PSI staat voor pound per square inch, niet voor pressure per square inch.
PSI is een maat voor atmosferische druk.
Je autoband kan een druk van bv 40 PSI aan = 2.8 bar

Niet helemaal de juiste eenheid om dit soort belasting te meten dus :D

Helder, dank je wel.

TS, in je post staat dit:
Citaat:
De ellende die ontstaan zou vergelijkbaar zijn met doorligplekken bij mensen. En de schade start dan op het punt waar de druk het hoogst is, dus bij de botstructuren en is in verder gevorderd stadium pas zichtbaar op de huid of als atrofie. Het gaat dus van diep naar oppervlakkig.

Doorligplekken bij mensen ontstaan op de huid, beginnen dus aan de oppervlakte en blijven daar ook. Overigens niet alleen door druk op de huid en al helemaal niet door kortstondige druk op de huid, er is echt meer voor nodig.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:07

Ibbel schreef:
PSI staat voor pound per square inch, niet voor pressure per square inch.
PSI is een maat voor atmosferische druk.
Je autoband kan een druk van bv 40 PSI aan = 2.8 bar

Niet helemaal de juiste eenheid om dit soort belasting te meten dus :D



Dat klopt niet helemaal ibbel. PSI is de Amerikaanse vorm van druk uitdrukken (vandaar de pounds en de inches). Dit kan je gewoon omrekenen naar Pascal (SI eenheid), Newton per vierkante meter.

Ten tweede zit er eigenlijk geen verschil tussen luchtdruk en 'gewone' druk: het is allemaal een bepaalde kracht per oppervlakte. Of dat nu luchtdruk of een zadel op een paardenrug is, de eenheid is hetzelfde.
De druk van je autobanden kan je ook in pascal uitdrukken, net zoals de druk die er op je voeten staat als je rechtop staat, of de druk van een boek op een tafel.
Ze heeft dit dus gewoon correct gedaan op de juiste manier. Alleen Amerikaans uitgedrukt.

Wil niet zeggen dat ik dus het onderzoek verder heel bijzonder vindt, want ik denk dat er zeker wel kritische opmerkingen te plaatsen zijn.


Mkango schreef:
Dat verklaart ze niet, LoveBodin. :D Net als dat ze ook niet verklaart waarom mijn paard het wel aangeeft als ik iets te fanatiek met de rosborstel in de weer ben, maar 0 reactie geeft op het zadel. (En mijn paard mag ook aangeven wanneer ze iets niet prettig vindt, en doet dat ook, dus ook zij is niet bepaald afgestompt.)


Zoals dit bijvoorbeeld. Jammer dat ze dit dan weer niet verklaart of zelfs maar benoemt.
Of ze schaart het onder 'verkeerd gefokt', maar volgens mij gaat dat fokken dan al eeuwen verkeerd :+

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 11:24

CarolineCF schreef:
He Buuf,

Interessante vraag - volg graag de reacties.

Ik heb zelf geen direct antwoord of gegevens over additioneel onderzoek. Wel geloof ook ik steeds meer (en dat is een oncomfortabele gedachte) dat als we eerlijk tegenover onszelf zijn dat de meeste paarden niet staan te springen om gereden te worden.

Ja natuurlijk dat box paard of banketstaaf paddock paardje dat bijna geen vrije beweging krijgt zal blij zijn als hij eindelijk uit zijn stal is. Maar de meeste paarden die in relatieve vrijheid leven?

Op dit moment ben ik met mijn Camargue aan het kijken of hij zich vrijwillig bij het opstapblok wil melden. Dat is ok (in ruil voor iets lekkers). KWPN zelfde verhaal. Maar om nu te zeggen dat ze staan te juichen .. Terwijl ze kunstjes doen of wandelen geweldig vinden. Ook ik zit hiermee omdat ik mijn paarden niet wil dwingen tot iets wat alleen voor mij is en wat ze niets brengt.


Ha buuf! :D

Ik vond de bewering, met onderbouwing, ernstig genoeg om het niet direct naar het rijk der fabelen te verbannen.... Dus ook ik volg de reacties met interesse.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 11:28

pol013 schreef:
Interessante materie. Je plaatst de video en achtergrond er niet bij maar laat ik aannemen dat dit echt ergens op gebaseerd is.
Wat ik me dan vanuit de praktijk wel afvraag: Ik zou bij 'vergelijkbaar met doorlig plekken' toch wel echt reactie van het paard verwachten? Waarom zouden ze dat zo goed accepteren dan?

Mijn paarden geven meer reactie op de deken opzwaaien, of op een plek/manier gepoetste worden die ze niet kunnen waarderen dan op het zadel.
Daardoor kan ik dit soort conclusies wat moeilijk plaatsen.

En dan bekijk ik de rug van mijn 27 jarige (die nog steeds onder het zadel loopt) en zie nog steeds een goed functionerend lijf. Hoeveel 'ongemak, of pijn, onzichtbare tot zichtbare schade' zou ik dan over het hoofd moeten zien?

Dat gebruik schade oplevert onderschrijf ik overigens meteen. Als je het goed doet gaat dat hand in hand met herstel en komt het eind resultaat op 0 uit of op versterking/verbetering. Dan zou je alleen 'bij de leeftijd' passende schade moeten krijgen.

En wanneer een schade erg? Voor mij is schade alleen erg als die de levensduur of kwaliteit aantast of verkort. Ik heb ook schade. Ik krijg rimpels en grijze haren. En mijn wervels vertonen ook al schade sinds ik 20 ben. Schade staat niet (altijd) gelijk aan pijn of ongemak.

CarolienCF: mijn paarden hebben 24/7 ruime vrijheid én een groep van 4 als gezelschap én werken graag. (ik kan ze echt niet over de hindernissen tillen in ieder geval, dat doen ze echt uit gezamenlijke motivatie)


Het filmpje staat onderaan de tekst.

Het eerste onderzoek waaraan ze refereert is van dr. Joyce Harman en gepubliceerd in 1994.
Ze refereert ook nog aan een andere studie welke uit 2007 stamt.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 03-03-23 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:29

Ik denk enerzijds dat paardrijden echt wel slecht is voor het dier. Maar ik denk ook dat een dier prima kan compenseren. Net als wij doen eigenlijk ons leven lang.
Het wordt anders als een paard daadwerkelijk last en klachten krijgt. Voor die tijd had je al actie moeten ondernemen.

Maar goed... Als je het welzijn van je paarden hoog hebt staan, kijk je naar een plek waar je paard heel erg veel buiten kan rennen en rollen en sociaal contact heeft met voldoende hooi en vrij is van angsten en terreur.

Als een paard wild is, komt er geen smid elke 8 weken, of een tandarts die voorkomt dat hij zijn wangen open haalt aan haken. Er komt geen DA als ie wat verkouden is of koliek heeft. Dan gaat een paard simpelweg dood.

Dus enerzijds is het rijden van een paard altijd schadelijk imo maar daarvoor terug geven wij het dier (meestal) wel hele hoge kwaliteit zorg. We zorgen voor een goed passend zadel (voor dus zo min mogelijk druk), een smid komt om de hoeven te verzorgen, de osteo of masseur om de rug weer soepel te maken, de tandarts, DA, een lekkere bak slobber oid en altijd voldoende eten (nouja, op sommige stallen moeten ze alsnog vechten voor eten) maar in die zin voorzien wij wel in veel levensbehoeften. Dus is het dan slecht om paard te rijden? Nee, mits het dier alles krijgt om klachten en last hiervan te voorkomen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 11:30

Ibbel schreef:
PSI staat voor pound per square inch, niet voor pressure per square inch.
PSI is een maat voor atmosferische druk.
Je autoband kan een druk van bv 40 PSI aan = 2.8 bar

Niet helemaal de juiste eenheid om dit soort belasting te meten dus :D


Geen idee.....
Ik zie inderdaad dat luchtdruk of hydraulische druk gemeten wordt in deze eenheid. Toch is het ook de eenheid die ze hebben gehanteerd in dit onderzoek.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 11:32

Veronica2 schreef:
Ah leuk topic om het fileermes voor te slijpen. Mijn eerste vraag gaat over de meetwaarde die je noemt, p s i . Dat zou gaan om 'de druk' per vierkante inch, maar in welke eenheid is die druk gemeten? Dus bij 1,98 psi, wat is dan die 1,98??


Ik denk dat een fileermes slijpen niet bepaald zinnig is.
Het is interessanter en bruikbaarder te kijken hoe valide dit onderzoek is, wat we daadwerkelijk weten, hoeveel schade er inderdaad kan ontstaan en hoe we dit kunnen voorkomen.
Iedereen wil dat zijn dier vrij van pijn of ongemak is, dus is het altijd zinnig serieus naar dit soort zaken te blijven kijken.

Fileermessen slijpen impliceert alweer een wellus/ nietus discussie.

Veronica2 schreef:
Doorligplekken bij mensen ontstaan op de huid, beginnen dus aan de oppervlakte en blijven daar ook. Overigens niet alleen door druk op de huid en al helemaal niet door kortstondige druk op de huid, er is echt meer voor nodig.


Er is blijkbaar onderzoek gedaan naar doorligplekken bij mensen. Celsterfte begint dichter bij het bot, en dat breidt zich verder uit naar de oppervlakte.
De aangedane huid is dan het eindstadium zeg maar....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 11:41

Roodvos schreef:
Hoe relateert deze bevinding aan de waarneming dat een correct gereden paard met een goed passend zadel juist meer spieren krijgt? En er daarom ook regelmatig een zadelmaker langs moet komen?


Dit vind ik wel een goede vraag....
Tegelijkertijd legt het de lat natuurlijk nog hoger.

Bij de meeste paarden zie je toch vaak atrofie, en dan vaak rond de schoft.

Ben benieuwd wat die Sharon May Davis heeft gevonden mbt zadels/ ruitergewicht. Ik ga eens zoeken.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:46

Een paard is niet gemaakt om op te zitten.
Het is bijzonder raar dat wij mensen willen dat een paard met een mens erop zijn benen zo mooi mogelijk optilt, of zijwaarts wegzet, of achteruit loopt.
Het is bijzonder raar dat wij mensen willen dat een paard met een mens erop zo goed en snel mogelijk over fel gekleurde obstakels springt.
Als je dat als uitgangspunt neemt, is het niet heel moeilijk om kritisch te blijven kijken, om jezelf als ruiter en verzorgen tot het uiterste in te spannen om alles rondom het paard zo goed mogelijk te doen om het paard zo min mogelijk te belasten op een verkeerde manier.

Maar raar blijft het.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:47

Wat er wel mis gaat in de theorie: Het is geen constante druk. Het paard beweegt. De ruiter beweegt. Dus er is sprake van meer druk en minder druk of zelfs geen druk. Continue. Tenzij je 3 uur stil gaat staan.

Doorlig plekken en aanverwante problemen krijg je nou juist door druk die maar blijft drukken. Uren lang.

Maar sowieso de hele video is een combinatie van feiten en steekt daarna vrij snel door naar hypotheses.
Niks mis mee voor een mooie discussie. Maar niet hetzelfde als wetenschappelijk bewijs voor het punt.

Voorbeeld: 'Er is wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat necrosis van de huid invloed kan hebben op de botten'. Maar in deze video wordt dan meteen het doorsteekje te makkelijk gemaakt : we zien druk (maar geen daadwerkelijke necrosis) dus zal er misschien wel schade aan de botten zijn.
Ik vind dat wel een ernstige shortcut eigenlijk. Een hypothese misschien maar het mag niet eens naast een conclusie staan.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-03-23 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:52

Ik denk dat als het hele plaatje klopt (dus: goed passend zadel met jaarlijkse controle door een kundige zadelpasser, een ervaren en paardvriendelijke ruiter, een goed gebouwd en gezond paard, een trainer met ervaring en verstand van zaken, een realistisch trainingsschema, regelmatige dierenartscontroles,... etc.) het mogelijk moet zijn om een paard jarenlang te berijden zonder dat het lichamelijke schade oploopt.

Ik denk alleen dat in minstens 80% van de combinaties niet het hele plaatje klopt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 11:52

pol013 schreef:
Wat er wel mis gaat in de theorie: Het is geen constante druk. Het paard beweegt. De ruiter beweegt. Dus er is sprake van meer druk en minder druk of zelfs geen druk. Continue. Tenzij je 3 uur stil gaat staan.

Doorlig plekken en aanverwante problemen krijg je nou juist door druk die maar blijft drukken. Uren lang.


Geen druk is er sowieso niet....

In beweging neemt druk toe, dat weten we sowieso al. Dus in draf en galop ontstaan er ook pieken.

Er is in het filmpje ook te zien dat men ontdekte dat de bloedtoevoer al na enkele minuten slechter werd, en het effect is dus al merkbaar in een korte rit. Hoe langer de rit, hoe groter de schade zou je dan naar aanleiding van dit filmpje kunnen zeggen.
Hoe groter het gewicht, hoe groter het effect ook lijkt het.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:08

Ninx schreef:
pol013 schreef:
Wat er wel mis gaat in de theorie: Het is geen constante druk. Het paard beweegt. De ruiter beweegt. Dus er is sprake van meer druk en minder druk of zelfs geen druk. Continue. Tenzij je 3 uur stil gaat staan.

Doorlig plekken en aanverwante problemen krijg je nou juist door druk die maar blijft drukken. Uren lang.


Geen druk is er sowieso niet....

In beweging neemt druk toe, dat weten we sowieso al. Dus in draf en galop ontstaan er ook pieken.

Er is in het filmpje ook te zien dat men ontdekte dat de bloedtoevoer al na enkele minuten slechter werd, en het effect is dus al merkbaar in een korte rit. Hoe langer de rit, hoe groter de schade zou je dan naar aanleiding van dit filmpje kunnen zeggen.
Hoe groter het gewicht, hoe groter het effect ook lijkt het.


Nog nooit proberen door te zitten met een te losse singel? Je zadel kan aardig gaan zweven. En doet dat in meer of mindere mate bij elke pas die harder is dan galop. Bij het springen komt het zadel ooit helemaal los van de rug (al is dat maar een heel kort moment en dus niet zo relevant).

Over het algemeen gaan pieken en dalen aardig hand in hand. Ook als het over druk gaat. Je kunt niet harder neerkomen als je niet eerst minder druk had. (met een hamer duwen of met een hamer slaan, het momentum zorgt voor de grotere druk)

Daarbij: je jaagt de doorbloeding ook juist aan door beweging. Kan dit effect elkaar opheffen/ compenseren?

Dus na het uitkijken van deze video:
Naar mijn mening. het is meer propaganda om het punt te onderbouwen dat paardrijden slecht is met wat flintertjes wetenschap dan iets anders. Hier kun je echt te makkelijk gaten in schieten. Maar goed ik heb er weer even over nagedacht wat ik acceptabel vind rondom het paard en dat is nooit verkeerd.