Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Waarom alle oefeningen tijdens het losrijden?

 
Profiel   

Een betere titel wist ik niet te verzinnen :o

Iets wat ik me al langere tijd afvraag en waar ik me vaak over verbaas...
Ik kom net weer een filmpje tegen van het losrijden voor een GP proef, maar ook in de lagere klasses zie ik het veel:

Tijdens het losrijden worden alle oefeningen van de proef gereden, soms zelfs eindeloos (eens met verbazing naar een combi gekeken waarbij het paard zeker 15 minuten heeft moeten piafferen-passageren)
Maar ook in de lagere klasses dus, meerdere keren zijgangen/wissels/verruimingen.

WAAROM?
Echt, ik vraag me serieus af waarom -O-
Dat je een oefening die nog niet helemaal vlekkeloos gaat op concours, nog even doorneemt tijdens het losrijden snap ik, maar trainen doe je thuis... toch?
En de oefeningen zijn bedoeld om het paard sterker en leniger te maken... toch?
En dat gebeurd niet in een uur, daar ben je jaren mee bezig.
Dus wat heeft het voor zin om je paard "leeg" te rijden vóór je je proef in gaat?
Welke meerwaarde heeft het om op het moment supreme nog te "finetunen"?

En ja, ik rijd ook een enkele oefening tijdens het losrijden, omdat een wedstrijd toch bepaalde spanning geeft bij zowel paard als ruiter, en ik graag weet hoe goed mijn paard aan de hulpen staat tijdens zo'n andere situatie dan thuis.
Maar de gehele proef, sommige oefeningen keer op keer op keer... ik snap het niet!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 21:55 



 
Profiel   

Ik deed dat tot aan het Z1 ook. Denk meer als een soort ‘checklist’ afwerken ofzo, om te controleren of alles nog wel gemonteerd is? Ik weet hoe belachelijk dat klinkt hoor, maar ik deed het wel :') In het Z had ik simpelweg de tijd niet om los te rijden en alles op beide handen door te nemen en pas toen ging ik er bewust over nadenken. Nu rijd ik gewoon los, zorg dat hij gehoorzaam en attent is en hoop verder op het beste.

Ik denk dat het voortkomt uit het ‘willen controleren’. En zonder een kwartier piafferen goed te willen praten: sommige oefeningen dragen bij het losrijden echt bij aan een losser en fijner paard. Voor die van mij is dat veel schakelen, soms wat aandribbelen of doorsluiten en ook wel eens een stukje arbeidspirouette. Dat hoeft hij (nog lang) niet in de proef, maar helpt wel in het losrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 22:05 



 
Profiel   

Ik ben maar een bescheiden Z1 ruiter, dus ik wil mezelf helemaal niet tot voorbeeld stellen.

Ik heb thuis ondervonden dat mijn paard maar na een half uurtje op zijn best komt qua lossigheid, werkwilligheid en aandacht. Dus reken ik op wedstrijd op een half uur inrijden.
Daarbij hebben we een bepaalde routine qua opeenvolging van oefeningen. Op wedstrijd probeer ik me daar toe te beperken. Het geeft een vertrouwd gevoel aan paard en ruiter.
Het komt er wel op neer dat we tegen dan ook alle oefeningen uit de proef doorgenomen hebben. Als iets niet lukt probeer ik het te remedieren maar ik ga er zeker niet eindeloos over doordrammen.

Het grote verschil met het voorbeeld dat jij aanhaalt is dat het in de Z1 nog allemaal om basisoefeningen gaat. Alles dient dan om het paard los, aandachtig en op de achterhand te krijgen.

Ik kan me best voorstellen dat het er in de hogere proeven ook ongeveer zo aan toe gaat en dat elke ruiter daar best weet wat zijn/haar paard nodig heeft qua inrijden.
Een kwartier pi/pa is natuurlijk extreem en lijkt van hier uit mijn zetel contraproductief. Jammer dat je het niet eens voorzichtig aan de ruiter of entourage zelf gevraagd hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:03 



 
Profiel   

Ik zou dat aan de ruiter zelf vragen zonder direct een oordeel over te vellen, gewoon als vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:11 



 
Profiel   

Tips van Charlotte en Carl: rij los zoals je thuis los rijd, dat kent het paard en geeft vertrouwen, ga op wedstrijd niet anders rijden dat is verwarrend voor een paard, rij op wedstrijden niet anders dan thuis

mogelijk is dat voor de meeste waarom ze losrijden zoals ze losrijden!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:20 



 
Profiel   

mce schreef
Tips van Charlotte en Carl: rij los zoals je thuis los rijd, dat kent het paard en geeft vertrouwen, ga op wedstrijd niet anders rijden dat is verwarrend voor een paard, rij op wedstrijden niet anders dan thuis

mogelijk is dat voor de meeste waarom ze losrijden zoals ze losrijden!!

Nou thuis ga ik echt niet een proef rijden tijdens het losrijden en rijd ik ook niet 15x dezelfde oefening achterelkaar of 15 min hetzelfde.
Dan verzuurd het paard o.a.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:25 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
mce schreef
Tips van Charlotte en Carl: rij los zoals je thuis los rijd, dat kent het paard en geeft vertrouwen, ga op wedstrijd niet anders rijden dat is verwarrend voor een paard, rij op wedstrijden niet anders dan thuis

mogelijk is dat voor de meeste waarom ze losrijden zoals ze losrijden!!

Nou thuis ga ik echt niet een proef rijden tijdens het losrijden en rijd ik ook niet 15x dezelfde oefening achterelkaar of 15 min hetzelfde.
Dan verzuurd het paard o.a.


losrijden vóór een proefje oefenen?? dat is imo iets anders dan wat u aangeeft. voor mij is het voelen of het paard los genoeg is om verder naar de proef toe te rijden met gerichte oefeningen, dat herkent het paard en geeft vertouwen, denk ik, dan rijden we niet anders dan thuis,

wij oefenen thuis losse onderdelen van de proef en dat kan op wedstrijd ook nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:40 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe je mijn berichtje hebt gelezen, maar ik rij thuis niet heel anders los als op wedstrijd dus ik ga juist niet een gehele proef rijden tijdens het losrijden of tig keer dezelfde oefening rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:44 



 
Profiel   

Ik reed bij het losrijden ook alle oefeningen door die in de proef kwamen. Misschien had dat inderdaad met controle te maken, maar vaak is de eerste keer dat je een oefening rijdt niet de beste. De oefeningen helpen ook om het paard te gymnastiseren en losser te maken. Dus pas na enkele keren is de oefening zoals je hem wilt hebben in de proef. Ook helpt het om je paard wat beter aan de hulpen te krijgen. Ik reed niet de hele proef door maar wel alles wat we daarna tegen zouden komen in de proef. En dat hoeft geen 60 meter uitstrekken te zijn maar zeker wel het schakelen, naar voren en terug. Het scherp aan de hulpen stellen en zorgen dat de aanleuning fijn is.

De meeste mensen zien een oefening ook vaak als een einddoel, maar het is een middel. Een middel om je paard te gymnastiseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:53 



 
Profiel   

Het is maar net hoe je het ziet. Zijn de oefeningen een doel op zich omdat je op dat niveau moet rijden, of zijn de oefeningen een middel om je paard zijn lijf zo goed mogelijk te laten gebruiken? In dat laatste geval is het namelijk helemaal niet gek om diverse oefeningen soms meerdere keren te rijden.

Je hebt natuurlijk altijd ruiters die op het losrijterrein alles nog moeten perfectioneren en dat daar proberen te doen. Dat lijkt mij niet per se de manier. Er is dus geen definitieve redenatie te geven waarom je bepaalde oefeningen meerdere keren rijd op het oefenterrein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:55 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Ik weet niet hoe je mijn berichtje hebt gelezen, maar ik rij thuis niet heel anders los als op wedstrijd dus ik ga juist niet een gehele proef rijden tijdens het losrijden of tig keer dezelfde oefening rijden.



zo lees ik het ook niet, wij rijden thuis onderdelen van de proef, niet alsmaar "de proef"
dat doen we op wedstrijd niet anders, is niet anders als wat u schrijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:55 



 
Profiel   

15 keer achter elkaar is natuurlijk zinloos. Thuis en op wedsstrijd.
Ik kan natuurlijk ook maar tot en met Z spreken
Maar ik nam vaak ook wel een travers mee als die die proef niet gevraagd werd.
Even check of hij aan alle kanten los is, fijn aan de hulpen is enz. Zodat hij in de proef scherp was.
Maar lossrijden deed ik meestal niet langer dan 20 minuutjes.
Dus het was voor mij een manier om het paard even in alles los te krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 10:02 



 
Profiel   

Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen hun volledige proef tijdens het losrijden 15 keer rijden. Een proef duurt 7 a 8 minuten, dan zou je bijna 2 uur inrijden. De ringmeester ziet je aankomen :)
Zelfs 5 keer is al onmogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:00 



 
Profiel   

Lieser schreef
Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen hun volledige proef tijdens het losrijden 15 keer rijden. Een proef duurt 7 a 8 minuten, dan zou je bijna 2 uur inrijden. De ringmeester ziet je aankomen :)
Zelfs 5 keer is al onmogelijk.

Dat staat er dan ook niet. Er staat 1 oefening 15 minuten herhalen.

Mce ik begrijp echt niet waarom je mij ( zeker de eerste keer) quote.
Ik rijd thuis nooit een gehele proef. Wel de oefeningen natuurlijk. Precies zoals op wedstrijd tijdens het losrijden eigenlijk. Althans dat is wel mijn bedoeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:09 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ik reed bij het losrijden ook alle oefeningen door die in de proef kwamen. Misschien had dat inderdaad met controle te maken, maar vaak is de eerste keer dat je een oefening rijdt niet de beste. De oefeningen helpen ook om het paard te gymnastiseren en losser te maken. Dus pas na enkele keren is de oefening zoals je hem wilt hebben in de proef. Ook helpt het om je paard wat beter aan de hulpen te krijgen. Ik reed niet de hele proef door maar wel alles wat we daarna tegen zouden komen in de proef. En dat hoeft geen 60 meter uitstrekken te zijn maar zeker wel het schakelen, naar voren en terug. Het scherp aan de hulpen stellen en zorgen dat de aanleuning fijn is.

De meeste mensen zien een oefening ook vaak als een einddoel, maar het is een middel. Een middel om je paard te gymnastiseren.


Precies dit, oefeningen zijn een middel om het paard te gymnastiseren. :j

Uiteraard niet 10 keer dezelfde oefening achter elkaar gaan doen, maar dat is nooit goed..thuis ook niet. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:25 



 
Profiel   

Eens met SuzanneF.

Daarnaast: je aanname is "trainen doe je thuis" en daar ga je in mijn ogen de mist in. Elke keer dat je op je paard zit train je, losrijden op concours is niet een heel nieuwe tak van sport. Logischerwijs oefen je dus dezelfde soort dingen thuis en op concours.

Is 15x achter elkaar een oefening herhalen effectieve training? Is het handig om voor de proef zo intensief te trainen dat je paard het kwartje wel op heeft? Dat lijkt me niet, maar is eigenlijk een andere vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 13:55 



 
Profiel   

Lijsken schreef
Eens met SuzanneF.

Daarnaast: je aanname is "trainen doe je thuis" en daar ga je in mijn ogen de mist in. Elke keer dat je op je paard zit train je, losrijden op concours is niet een heel nieuwe tak van sport. Logischerwijs oefen je dus dezelfde soort dingen thuis en op concours.

Is 15x achter elkaar een oefening herhalen effectieve training? Is het handig om voor de proef zo intensief te trainen dat je paard het kwartje wel op heeft? Dat lijkt me niet, maar is eigenlijk een andere vraag.


Eens. Trainen doe je altijd. Op wedstrijd rijd je niet ineens heel anders toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 14:23 



 
Profiel   

Ik reed vroeger in de winter ook wel wedstrijden onder het mom van, of ik nu een bak afhuur of een wedstrijd rij met kans dat ik mijn huurgeld terug win :D
Dus ja best wel een vorm van training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 14:26 



 
Profiel   

Door fanatiek los te rijden krijg je hem het snelst los en wakker. Die van mij duurde vaak 20 minuten voor hij los begon te komen en aan gaat. Door zijgangen, overgangen en oefeningen mee te pakken gaat hij veel sneller aan en begint hij los te laten in zijn rug en zet gelijk zijn achterhand er veel beter onder dan rondjes rijden en enkel overgangen te maken. Ik pakte graag wijken, schoudervoor, wisselen in galop, uitstrekken, appuyeren etc mee. Ook al zat ik nog niet op het niveau dat ik die oefeningen daadwerkelijk in de proef moest rijden, ik had ze wel in de training en met les en het hielp mij om hem beter los te maken.

Ik kan me niet voorstellen dat veel ruiters 1 oefening 15 min lang rijden, dat zal eerder een uitzondering geweest zijn dan vele ruiters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 14:39 



 
Profiel   

Je gebruikt de oefeningen toch juist om je paard soepel en lenig te maken? Of rij je alleen maar voltes en tempowisselingen normaliter?

Ik neem in het losstappen al vanalles mee en nee niet 15x herhalen. Zodra het paard doet wat ik vraag ga ik wat anders vragen dan beloon je het goede antwoord. Maar met losstappen begin ik al met met wat wijken. Keer schouder of kont naar binnen zetten. Dan is die in draf al veel losser. In draf gebruik ik ook zijgangen om los te maken dus niet als einddoel maar als middel. In galop net zo. Als je je paard daar leeg mee rijdt op wedstrijd moet je je wellicht achter de oren krabben hoe je het vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 16:54 



 
Profiel   

Ik rij met een paard dat niet van mij is en waarvan "de knopjes" nogal fijngevoelig afgesteld zijn, en ik ben een stukje groter dan de vaste ruiter dus dat is toch anders. Het kan maar zo dat ik er een week of langer niet op gezeten heb voor een wedstrijd, dan neem ik wel graag in het losrijden alles even door om te zorgen dat we elkaar goed begrijpen, en de eerste poging is dan meestal niet de beste. Eindeloos herhalen hoeft niet, maar wel even "joehoe ik ben het" - paard is echt niet dom, maar hij moet ook even omschakelen he. In de GP zal dat wel geen issue zijn met een geleend paard, maar in de basis sport vind ik het niet zo raar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen