"De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:07

Ik ga het nog één keer vragen: wat betekent marginalen? Ik heb écht geen flauw idee.
Marginaal als bijwoord betekent 'iets onbenulligs, onbelangrijks' en ik betwijfel sterk of je dat bedoelt.

Ik lees met mijn rare hoofd iedere keer 'madrigalen', maar ik denk ook niet dat je dat bedoelt.
Om een paard nou ook nog a capella meerstemmige zang toe te schrijven is, laten we zeggen, "vermenselijken"?

En ik meen te lezen in je - tamelijk onsamenhangende, maar OK, het is een paard dat het schrijft - tekst dat je dat niet goed vindt. Pardon, dat het paard dat niet wil.

"Generalisaties van een rijpaard" had de lading overigens wel gedekt, maar dat zal je ook niet bedoelen.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:18

In België wordt het woord marginalen gebruikt voor mensen die niet al te slim zijn, is wel een beetje een belediging.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:25

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd zullen we maar zeggen. :') :')

Ik heb toch altijd het idee dat sommigen mensen gewoon moeite hebben met het leven an sich.
Leven: lijden. Simpeler wordt het niet.
'De natuur' draait niet om liefde, om comfort, om genieten, eerlijkheid en het beste 'verdienen', maar om het recht van de sterkste, om het doorgeven van de beste genen.
Daarom doden dieren andermans nakomelingen, verdrinken alleen al in Afrika honderden dieren per keer bij de oversteek van een rivier, is de enige reden dat paarden graag bewegen dat honger en dorst nu eenmaal bij het dagelijks bestaan horen en ga je in de natuur dood om een stom zweertje dat niet lekker geneest en laten je fijne 'vrienden' je ook nog achter want je brengt hen ook in gevaar. En heb je helemaal geen tijd daarbij stil te staan, want dan ben je next. Zo oneerlijk!

Dat is de natuur, die we allemaal zo respecteren..behalve als het om onszelf gaat natuurlijk.
En onze huisdieren, waar we alleen de leuke dingen van willen en die gunnen, maar vergeten dat zij wel kunnen wat wij al tijden verloren lijken..namelijk aanpassen. Dat zorgt er namelijk voor dat je overleeft in de natuur.

Wil dat zeggen dat ik goedkeur hoe sommigen zaken gaan?
Nee en streven naar verbetering is altijd goed, beter, best.

Maar wat ik over het algemeen zie in paardenland zijn mensen die elke dag weer gemotiveerd uit bed gaan, de dag beginnen en eindigen met hun paard, alles doen voor hun paard, nadenken over tuig, bitten, beweging voer. Leren, bijsturen, vallen en opstaan.

En dan zijn er de luie mensen, die hun paard zien als een soort fiets.
Maar doen alsof die het gemiddelde zijn, is vooral jezelf op de borst kloppen.

Wat ik vooral zie is mensen met een narrow view. Beetje zoals bij mensen met kinderen. Mijn opvoedstijl is de beste, dus jouwe is bij voorbaat fout.
Mensen vinden elkaar te soft, te hard, te snel, te langzaam, te vriendelijk, te dominant. Als ze maar wat van de ander kunnen vinden, bevestig je (onbewust) bij jezelf hoe goed je wel niet bent. Dat heeft een naam in de psychologie.

Eindpunt is dat dit soort topics het paard niet dienen. Er zit niemand op een discussieforum voor paarden die nu denkt, 'boeien, gaan met die trapfiets'. Dit topic dient als als schouderklopje voor ts en jezelf als beter dan al die 'onbekenden' anderen zien..

Anoniem

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:13

Marginaal wordt gebruikt over iets wat zich op de grens bevindt.

In economie bv. de term 'marginaal nut'

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:15

Ja, dank je de koekoek. Ik weet wat het bijwoord en het bijv naamwoord betekenen.
Ik wil van TS weten wat volgens hem of haar de betekenis is van het niet-bestaande zelfstandig naamwoord 'marginaal'

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:20

werkelijk...... wat heb jij een slechte baas ! Gelukkig zijn er velen die wel een lief en leuk baasje hebben met verstand....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:21

Ik wilde alleen je vraag beantwoorden hoor -O-

Het is toch niet moeilijk dan om de titel te begrijpen, als je het woord kent? De grenzen van het rijpaard?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-23 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:21

Volgens mij is TS Vlaams of komt uit de buurt van Belgie. Marginaal is daar een woord voor "ordinair persoon", beetje zoals "asociaal/asocialen" in Nederland wordt gebruikt als zelfstandig naamwoord. Bron: https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/4809/geschiedenis

Beetje jammer dat er zo flauw gedaan word omdat het geen Nederlands woord is.

Anoniem

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:23

Ook in Vlaanderen heeft marginaal dezelfde betekenis.

Als men spreekt over "marginale mensen", gaat dat over mensen die zich op de rand van de maatschappij bevinden, op de grens dus.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:24

Maar wat bedoelt TS dan met de titel? "De ordinaire personen van het paard?" Ik snap 'm nog steeds niet.

Anoniem

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:25

Lees bovenstaande reactie

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:25

Ibbel schreef:
Ik vraag me vooral af wat marginalen zijn. Of liever, welk woord er éigenlijk bedoeld wordt :D

Marginalen wordt vaker door vlamingen gebruikt.. Jullie zouden "tokkies" gebruiken.
Gebaseerd op het hele verhaal gok ik dat TS een vlaming is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-05-23 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:26

Alles wat naar grens refereert = marginaal, heeft niet met mensen te maken maar met de grens

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:27

En dit stuk is dus 'geschreven' door het paard van TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:30

Citaat:
Allemaal die “op-zitters” die mij als paard menselijke eigenschappen toedichten, zijn mensen die projecteren. Ze projecteren hun diepe en verborgen verlangens op mij als paard. Vermenselijken mij als paard.
Pot, ketel. :')

Kitty schreef:
En dit stuk is dus 'geschreven' door het paard van TS?
Ik denk het. Mijn paard zou namelijk een heel ander verhaal vertellen als ze dat zou kunnen. :+ Iets over een heerlijk relaxed buitenleven, blij om me te zien, eerlijke behandeling…
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-23 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:31

Kitty schreef:
En dit stuk is dus 'geschreven' door het paard van TS?

Ik denk dat TS een beetje gefrustreerd is dat het niet zo goed gaat op wedstrijd. Gebaseerd op deze tekst kan ik niet opmaken uit welk deel van het land TS komt. Mijn gok zou ergens rond Brussel zijn. Het bewust "oudere" taalgebruik vertroebeld. :) Wat wel duidelijk wordt uit de tekst is dat TS woorden wil gebruiken die hem of haar iets boven het hoofd gaan. :o

Robin_S schreef:
Alles wat naar grens refereert = marginaal, heeft niet met mensen te maken maar met de grens

In Vlaanderen, en ik ben er vrij zeker van dat TS een vlaming is. Heeft het wel degelijk met met mensen te maken. :+ Ibbel vraagt wat TS bedoelt. Niet wat het woordenboek bedoelt. TS heeft het over "tokkies". Tenminste, dat is het woord dat ik hier op bokt al het vaakst gelezen heb dat in dezelfde context gebruikt wordt als dat vlamingen "marginalen" bedoelen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:45

en toch mis ik nog steeds de popcorn smiley :D

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:49

Ik ben een Belg, Vlaming, en bij het woord "marginalen" (dat wij idd wel eens gebruiken) denk ik aan de Familie Flodder, van het tv-programma.
Arm paard :+

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:53

Ik begrijp de opzet niet helemaal? Vooral het als feiten gepresenteerde 'opiniestuk' verwart me. Dit is overigens een serieuze vraag, geen vervelende sneer (het gemis van non verbale communicatie).

Wil je discussiëren over paardenwelzijn?

Pas dan op dat je niet a la Karel de Lange anderen naar beneden gaat trekken om je punt te maken. Want dat is opzich een manier van informatie overbrengen, echter bewezen ineffectief.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:58

Mkango schreef:
Ik denk het. Mijn paard zou namelijk een heel ander verhaal vertellen als ze dat zou kunnen. :+ Iets over een heerlijk relaxed buitenleven, blij om me te zien, eerlijke behandeling…

Oh mijne heeft zeker ook een enorme lijst verbeterpunten :') :list:
Bijvoorbeeld
Vandaag heeft mens me weer behandeld als een plant, eerst best lekker verfrissend maar na 5 minuten was ik er klaar mee :j

Ik stond al klaar voor mn bakje voer en toen moest ze hem nog helemaal van binnen ophalen, duurt lang! :O

Er zat een wortel tussen die ik niet meer lekker vond, dus die heb ik eruit gehaald en tot moes vertrapt.. bah! Dat is toch mishandeling -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:02

Nog een keer dan :o "marginaal" is gewoon een woord dat refereert naar "grens".

Dat marginaliteit in Vlaanderen door het volk gebruikt wordt voor mensen 'op de rand', op de grens van de maatschappij klopt, maar het wordt tegelijk ook gewoon in de academische wereld gebruikt in een heel andere context. Zolang het maar die grens beslaat.

Duidelijker kan ik het niet maken :o

Dat TS uit Vlaanderen komt is duidelijk, maar staat nog steeds los van het woord marginaal.

Bovendien wordt deze schrijfstijl (vertellen vanuit het oog / hoofd van een paard) veelvuldig gebruikt door bv. Symone Ottevangers. Het is gewoon een manier om iets te delen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:04

Ik vind het ook echt fantastisch dat alleen de mensen die het met TS eens zijn het volgens TS begrijpen :')

@ Bonita_Bon: heeft Karel de Lange niet min of meer dezelfde schrijfstijl?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:05

Robin_S schreef:
Nog een keer dan :o "marginaal" is gewoon een woord dat refereert naar "grens".

Dat marginaliteit in Vlaanderen door het volk gebruikt wordt voor mensen 'op de rand', op de grens van de maatschappij klopt, maar het wordt tegelijk ook gewoon in de academische wereld gebruikt in een heel andere context. Zolang het maar die grens beslaat.

Duidelijker kan ik het niet maken :o

Dat TS uit Vlaanderen komt is duidelijk, maar staat nog steeds los van het woord marginaal.

Bovendien wordt deze schrijfstijl (vertellen vanuit het oog / hoofd van een paard) veelvuldig gebruikt door bv. Symone Ottevangers. Het is gewoon een manier om iets te delen.

Dan zal ik het ook nog een keer zeggen: Het boeide de mensen die vroegen wat TS er mee bedoelde geen r**t wat het betekent in de academische wereld. Dus je hielp niemand met ten toon spreiden dat je je begeeft in die "academische wereld."

Ze wilde weten wat TS er mee bedoelde en het mag duidelijk zijn dat die zich niet begeeft in de "academische wereld".

Avalanche: nee. Je kan veel van Karel de Lange zeggen maar hij weet wel wat de woorden die hij gebruikt betekenen in tegenstelling tot TS.
Karel zou zich ook niet verschuilen overigens. Dat heb ik hem iig nog nooit weten doen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-05-23 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:05

Wat een onvriendelijke reactie -O-

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: "De marginalen van een rijpaard", vanuit de ogen van het paard bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:16

Marginalen is een gallicisme.
Les margineaux is zoiets als de buitenbeentjes.
Maar goed,ik snap het verhaal maar de titel nog steeds niet.
Tja, en ook ik ken aardig wat paarden die een ander, gelukkiger verhaal zouden vertellen.
Neemt niet weg dat niet ieder paard zo gelukkig is, helaas.