"Merrie gedrag" of internalised misogony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:46

Ik ben benieuwd hoe vaak het voorkomt of dat het soms gewoon in stand gehouden wordt omdat het idee er is dat het gebeurt..

Ik doe er geen uitspraak over, ik vraag het me gewoon af :)

En amerika is een raar land, daar moet je niet mee willen vergelijken.. er zijn landen waar ze meisjes met een stuk glas besnijden, blijkbaar. Ik mag hopen dat we dat hier niet doen.

Of vrouwenhaat op merries geprojecteerd wordt, ik vraag het me nog steeds af...

@Wintu: ik herken het (gelukkig) ook niet, maar het kan met de generaties te maken hebben? Wat ik al zei, ik ben zonder social media opgegroeid. Wat daar nu gebeurt vind ik echt mind blowing af en toe, ben blij dat ik daar nu niet mee te maken heb..

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:46

Avalanche schreef:
Maar het heeft wél invloed op de kwaliteit van leven van de merries. Zeker in Spanje en Portugal.

Maar ook medisch, ook bij mensen. Er worden procedures zonder verdoving uitgevoerd bij vrouwen die echt ontzettend pijnlijk zijn, waar een man wel verdoofd zou worden. En nu valt dat hier nog mee, maar in America sla je echt steil achterover van de dingen die zonder verdoving worden gedaan.

Klachten worden minder of niet serieus genomen, want het idee dat vrouwen vooral heel emotioneel zijn en zich aanstellen heeft concrete, meetbare gevolgen. Dat dat voor sommigen geen issue is, is fijn voor die persoon, maar betekent niet dat anderen daar geen last van hebben.
Er zijn echt heel serieuze dingen gemist, bij vrouwen, maar ook bij merries, die grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van leven.


Welke medische procedures worden bij een vrouw niet verdoofd en bij een man wel, ik probeer het te bedenken, maar kom er zo 123 niet op?

Misschien het ook gewoon bij Nederland houden, daar hebben we over het algemeen toch het meest mee te maken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:48

Fly_high schreef:
Ayasha schreef:

Je weet dat op scans mannen hersenen en vrouwen hersenen daadwerkelijk van elkaar verschillen?


En je weet dat bestaande biologische verschillen in veel gevallen geen aantoonbaar causaal verband hebben met stereotypen over mannen en vrouwen en dat niet alles zomaar op biologie valt af te schuiven puur doordat er enig verschil wel bestaat? :)

Ofwel, ik hoor graag over scans waaruit op te maken valt dat vrouwen overdramatisch, aanstellerig, schijnheilig en achterbaks zijn, geen verstand hebben van o.a. wiskunde, computers en financiële markten, geen leiding kunnen geven, niet goed kunnen autorijden of klussen, van zoete drankjes en willekeurig bepaalde "vrouwelijke" kleuren houden en ga zo maar door. En als merkbare verschillen tussen mannen en vrouwen zo inherent zijn aan onze biologie waarom moeten we kinderen nog steeds eerst hun hokjes in pesten zodat jongens toch niet per ongeluk als een meisje gaan huilen en meisjes zich niet als een vent gaan gedragen.

Zou je me geen woorden in de mond willen leggen? :)
Ik zeg enkel dat er wel degelijk biologische verschillen zijn die ook merkbaar zullen zijn. Jij trekt het dan tot in het extreme (en vult daarmee ironisch genoeg mooi het stereotype in. := ) zonder enige reden. :)
Ontkennen dat mannen en vrouwen verschillend zijn biologisch is gewoon even dwaas als het opgesomde rij'tje van jou.

Ik begrijp net als wintu eigenlijk niet waarom je uberhaupt reageert alsof ik je laatste skittle afgepakt heb. Het zal mij een zorg zijn wat mannen/mensen denken wat ik wel of niet kan omdat ik vrouw ben. De enige wiens mening over mijn waarde telt is de mijne. :?

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:51

Cer schreef:
Ik ben benieuwd hoe vaak het voorkomt of dat het soms gewoon in stand gehouden wordt omdat het idee er is dat het gebeurt..

Ik doe er geen uitspraak over, ik vraag het me gewoon af :)

En amerika is een raar land, daar moet je niet mee willen vergelijken.. er zijn landen waar ze meisjes met een stuk glas besnijden, blijkbaar. Ik mag hopen dat we dat hier niet doen.

Of vrouwenhaat op merries geprojecteerd wordt, ik vraag het me nog steeds af...

@Wintu: ik herken het (gelukkig) ook niet, maar het kan met de generaties te maken hebben? Wat ik al zei, ik ben zonder social media opgegroeid. Wat daar nu gebeurt vind ik echt mind blowing af en toe, ben blij dat ik daar nu niet mee te maken heb..


Ik ben 49 en idd zonder social media opgegroeid, gelukkig maar. Dus de mening van de hele wereld hoefden we niet mee te dealen. De meeste vrouwen die ik ken, staan hun mannetje, die lachen om die vergelijkingen en ketsen het terug. Ik heb het idee dat de huidige generatie op vele fronten wat sensitiever is geworden, beetje te soms denk ik. Ik vind het zo gesproken vanuit een slachtofferrol (iemand anders (de maatschappij in deze) zegt iets en nu voel ik me gekwetst) en zo zie ik mezelf helemaal niet.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:58

Ze staan hun mannetje, is dus weer zo´n staaltje van dat de man als standaard wordt gezien van kracht/macht. Daar kun je verder niks aan doen, het is nu eenmaal de uitdrukking, maar als je er over nadenkt wel apart.

En ja, ik denk ook dat er over het algemeen overgevoelig wordt gereageerd tegenwoordig, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee alle feiten of discussies maar weg kunt vegen met beweren dat iemand weer eens lange tenen heeft. Soms is er best een punt.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:00

Als man merk je ook een heleboel vervelende dingen minder, omdat het niet naar mannen gericht is. Ik heb persoonlijk nog best vaak dat ik genegeerd wordt en als een man het dan herhaald het een goed idee gevonden wordt. Super irritant. In sommige situaties heb ik er gewoon mannen bij om hulp gevraagd, dan laat ik mijn broertje bijvoorbeeld zeggen "ik weet niet of jullie het niet hebben gehoord maar sintara zei net...". Want ik kan ondersteboven op tafel gaan staan maar ze zullen nooit luisteren als ik het zeg.
Ik ben niet onzichtbaar maar wel onhoorbaar ofzo -O- en als ik er een punt van maak is het hysterisch

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:12

Lusitana schreef:
Ze staan hun mannetje, is dus weer zo´n staaltje van dat de man als standaard wordt gezien van kracht/macht. Daar kun je verder niks aan doen, het is nu eenmaal de uitdrukking, maar als je er over nadenkt wel apart.

En ja, ik denk ook dat er over het algemeen overgevoelig wordt gereageerd tegenwoordig, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee alle feiten of discussies maar weg kunt vegen met beweren dat iemand weer eens lange tenen heeft. Soms is er best een punt.


Ja weer zo,n uitdrukking! Het zit helemaal verwoven in de maatschappij. Misschien moeten we die uitdrukkingen eens verzamelen. :)

Staat zijn mannetje terwijl de mannengriep een ding is, vrouwen iedere maand menstrueren en soms ook bevallen. Het kan beter, staat z'n vrouwtje gaan heten. :+ (sarcasme knop uit)

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:15

Lusitana schreef:
Wintu Het gaat erom dat zijn oordeel niet kwam uit ervaring met dat paard, maar zuiver om het feit dat het een merrie was. Hij zou hetzelfde paard wél rijden als het een ruin of hengst was. Dát vind ik niet okee.
Wat rassen betreft, dat soort voorkeuren begrijp ik wel, en ik heb ook alleen maar gezegd dat Engels Volbloeds ook heel fijne paarden zijn, niet beter dan Lusitanos. Sterker nog, ik heb gezged, en dat meen ik, dat er geen paard boven de Lusitano gaat. Maar ook dat het als lievelingsras bij mij pas op de derde plek staat omdat mijn voorkeur gaat naar rankere rassen, maar dit is gebaseerd op mijn fysieke mogelijkheden, en inderdaad ook smaak, niet op hun karakter ofzo. Maar dat staat los van het hele ik wil geen merrie rijden.
Ik vind het niet okee om te discrimineren op geslacht als het werkelijk nergens op gebaseerd is. Dat is geen kwestie van smaak.
En als hij er niet op wil, prima hoor, maar als hij het paard zou proberen, kan hij ervaren wat een fijn paard het is, dat was de enige gedachtengang erachter. Sterker nog, ik heb gezegd dat ik snap dat hij liever een stoer paard rijdt. Ik was op dat moment echt niet in discussie. Ik vond het alleen raar dat hij zo stellig kon zijn dat hij er niet op wilde omdat het een merrie was.

Elisa2 Ja, hengsten en ruinen zijn de rijpaarden.
Ik denk dat dit deels komt vanuit het machismo (vooral in Spanje) maar ook deels uit het feit dát merries gebruikt worden voor fokken en dat gaat hier meer op stoeterijen, dus die leven gewoon op het land en worden dan niet ingereden want daar zijn ze niet voor bestemd. Maar merries bij particulieren worden wel gewoon ingereden, hoor. (En er zijn ook fokkers die merries inrijden en verkopen, hoor, maar over het algemeen is op een stoeterij hun enige taak de productie)


Ja hij heeft zijn vooroordeel al klaar omdat het een merrie is. Ik snap helemaal wat je bedoelt.

Dat merries traditioneel gezien minder gereden worden heb ik geen problemen mee. Maar als het door zulke vooroordelen komt dan vind ik dat wel kortzichtig.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:15

Sintara schreef:
Als man merk je ook een heleboel vervelende dingen minder, omdat het niet naar mannen gericht is. Ik heb persoonlijk nog best vaak dat ik genegeerd wordt en als een man het dan herhaald het een goed idee gevonden wordt. Super irritant. In sommige situaties heb ik er gewoon mannen bij om hulp gevraagd, dan laat ik mijn broertje bijvoorbeeld zeggen "ik weet niet of jullie het niet hebben gehoord maar sintara zei net...". Want ik kan ondersteboven op tafel gaan staan maar ze zullen nooit luisteren als ik het zeg.
Ik ben niet onzichtbaar maar wel onhoorbaar ofzo -O- en als ik er een punt van maak is het hysterisch


Ja en dan stel je je aan. :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:26

Elisa2 schreef:
Staat zijn mannetje terwijl de mannengriep een ding is, vrouwen iedere maand menstrueren en soms ook bevallen. Het kan beter, staat z'n vrouwtje gaan heten. :+ (sarcasme knop uit)

De "man flue" of mannengriep is helemáál geen "ding".
Net zo'n ongefundeerd stereotype als die van vrouwen die jullie hier bespreken.
Op zich wel grappig dat dát wél als reëel fenomeen wordt beschouwd hier...

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:29

Wintu schreef:
Avalanche schreef:
Maar het heeft wél invloed op de kwaliteit van leven van de merries. Zeker in Spanje en Portugal.

Maar ook medisch, ook bij mensen. Er worden procedures zonder verdoving uitgevoerd bij vrouwen die echt ontzettend pijnlijk zijn, waar een man wel verdoofd zou worden. En nu valt dat hier nog mee, maar in America sla je echt steil achterover van de dingen die zonder verdoving worden gedaan.

Klachten worden minder of niet serieus genomen, want het idee dat vrouwen vooral heel emotioneel zijn en zich aanstellen heeft concrete, meetbare gevolgen. Dat dat voor sommigen geen issue is, is fijn voor die persoon, maar betekent niet dat anderen daar geen last van hebben.
Er zijn echt heel serieuze dingen gemist, bij vrouwen, maar ook bij merries, die grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van leven.


Welke medische procedures worden bij een vrouw niet verdoofd en bij een man wel, ik probeer het te bedenken, maar kom er zo 123 niet op?

Misschien het ook gewoon bij Nederland houden, daar hebben we over het algemeen toch het meest mee te maken?

Gynaecologische procedures, spiraaltje plaatsen, hysteroscopie zelfs en meer van zulke zaken. Zonder enige vorm van verdoving. Het is echt te zot voor woorden dat dat mag. Ik ken vrouwen die echt flauwgevallen zijn van de pijn, waarbij ze ook achteraf belachelijk gemaakt werden want "aanstellerij".

Bij álle urologische procedures wordt de man plaatselijk verdoofd of gaat helemaal onder narcose.
Echt alle procedures, zelfs bij onderzoeken.

Het gaat zelfs zover dat in transgender zorg een borstvergroting voor transvrouwen maar voor een deel wordt vergoed. Bij trans mannen wordt álles vergoed door de verzekering.


Kuggur schreef:
Elisa2 schreef:
Staat zijn mannetje terwijl de mannengriep een ding is, vrouwen iedere maand menstrueren en soms ook bevallen. Het kan beter, staat z'n vrouwtje gaan heten. :+ (sarcasme knop uit)

De "man flue" of mannengriep is helemáál geen "ding".
Net zo'n ongefundeerd stereotype als die van vrouwen die jullie hier bespreken.

Klopt. Ook dat is imo ongefundeerd.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:30

Grinnik. Waar de laatste pagina's op neer komen is: mannen en vrouwen zíjn niet gelijk (en dat kan je aan de buitenkant al zien) maar ze zouden wél gelijkwaardig moeten zijn, en daar schort het nog wel eens aan.

Overigens is wetenschappelijk aangetoond dat 'man flu' wel degelijk bestaat, mannen hebben zwaardere symptomen van een influenza besmetting dan vrouwen.
Er zijn meer medische verschillen tussen mannen en vrouwen, en daar beginnen we nú pas onderzoek naar te doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:35

Ibbel schreef:
Grinnik. Waar de laatste pagina's op neer komen is: mannen en vrouwen zíjn niet gelijk (en dat kan je aan de buitenkant al zien) maar ze zouden wél gelijkwaardig moeten zijn, en daar schort het nog wel eens aan.

Overigens is wetenschappelijk aangetoond dat 'man flu' wel degelijk bestaat, mannen hebben zwaardere symptomen van een influenza besmetting dan vrouwen.
Er zijn meer medische verschillen tussen mannen en vrouwen, en daar beginnen we nú pas onderzoek naar te doen.

Het topic 'Vrouwenhart' hier op Bokt bevat ook veel voorbeelden daarover:

[MWS] Vrouwenhart

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:39

Ayasha schreef:
Je weet dat op scans mannen hersenen en vrouwen hersenen daadwerkelijk van elkaar verschillen?

Die verschillen zijn niet zo groot als jij suggereert, ze zijn minimaal.

Hier een in depth onderbouwing:

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Volgens Lenroot et al. zou de hippocampus bilateraal groter zijn bij meisjes, evenals het
rechter striatum.
Hetzelfde artikel beweert dat de intensiteit van de grijze stof in de amygdala wordt bepaald
door de testosteronlevels in de hersenen. Dit geldt zowel bij meisjes als bij jongens. De
intensiteit van de amygdala vertoont dus een stijging met de leeftijd bij mannen die te wijten
is aan een gestegen concentratie van biologisch beschikbaar testosteron in de hersenen. Bij
vrouwen is er echter geen verhoging van de testosteronconcentratie met de leeftijd, waardoor
de intensiteit van de amygdala onveranderd blijft.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:50

Avalanche schreef:
Gynaecologische procedures, spiraaltje plaatsen, hysteroscopie zelfs en meer van zulke zaken. Zonder enige vorm van verdoving. Het is echt te zot voor woorden dat dat mag. Ik ken vrouwen die echt flauwgevallen zijn van de pijn, waarbij ze ook achteraf belachelijk gemaakt werden want "aanstellerij".

Bij álle urologische procedures wordt de man plaatselijk verdoofd of gaat helemaal onder narcose.
Echt alle procedures, zelfs bij onderzoeken.

Ik heb in mijn jonge jaren eens mijn eileiders doorgespoten gehad. Inderdaad zonder verdoving en toen ik dubbelgeslagen van de tafel wegliep van de pijn, was men verbaasd en heeft men twee paracetamolletjes geregeld. Wél was een van de behandelaars student en die zei dat hij er een notitie van ging maken dat het als pijnlijk ervaren kon worden....
En ze waren ook echt onthutst, ze vonden het geen aanstellerij. Maar gewoon geen idee dat het wel eens pijn kon doen terwijl inderddad ze echt nietgan beginnen aan werk aan een pipi zonder verdoving. Dat voelen ze bijna zelf in hun kruis.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:55

Avalanche schreef:
Volgens Lenroot et al. zou de hippocampus bilateraal groter zijn bij meisjes, evenals het
rechter striatum.
Hetzelfde artikel beweert dat de intensiteit van de grijze stof in de amygdala wordt bepaald
door de testosteronlevels in de hersenen. Dit geldt zowel bij meisjes als bij jongens. De
intensiteit van de amygdala vertoont dus een stijging met de leeftijd bij mannen die te wijten
is aan een gestegen concentratie van biologisch beschikbaar testosteron in de hersenen. Bij
vrouwen is er echter geen verhoging van de testosteronconcentratie met de leeftijd, waardoor
de intensiteit van de amygdala onveranderd blijft.

Dat zou dan niet opgaan voor transgender personen terwijl ze daar toch ook een "mannenbrein" aan kunnen treffen voor de transitie in een biologische vrouw die zich man voelt bv.
Maar ik denk wel dat testosteron op zich de grootste factor is in verschillen tussen mannen en vrouwen, en dat hormonen ook gedrag beïnvloed, anders zou castratie geen nut hebben.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:16

Lusitana schreef:
Avalanche schreef:
Volgens Lenroot et al. zou de hippocampus bilateraal groter zijn bij meisjes, evenals het
rechter striatum.
Hetzelfde artikel beweert dat de intensiteit van de grijze stof in de amygdala wordt bepaald
door de testosteronlevels in de hersenen. Dit geldt zowel bij meisjes als bij jongens. De
intensiteit van de amygdala vertoont dus een stijging met de leeftijd bij mannen die te wijten
is aan een gestegen concentratie van biologisch beschikbaar testosteron in de hersenen. Bij
vrouwen is er echter geen verhoging van de testosteronconcentratie met de leeftijd, waardoor
de intensiteit van de amygdala onveranderd blijft.

Dat zou dan niet opgaan voor transgender personen terwijl ze daar toch ook een "mannenbrein" aan kunnen treffen voor de transitie in een biologische vrouw die zich man voelt bv.
Maar ik denk wel dat testosteron op zich de grootste factor is in verschillen tussen mannen en vrouwen, en dat hormonen ook gedrag beïnvloed, anders zou castratie geen nut hebben.

Dat is idd het geval. Transgender personen hebben het brein dat overeen komt met het gender dat ze zeggen dat ze hebben. Een trans man heeft echt een mannenbrein en een transvrouw heeft een vrouwenbrein.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:28

Avalanche schreef:
Gynaecologische procedures, spiraaltje plaatsen, hysteroscopie zelfs en meer van zulke zaken. Zonder enige vorm van verdoving. Het is echt te zot voor woorden dat dat mag. Ik ken vrouwen die echt flauwgevallen zijn van de pijn, waarbij ze ook achteraf belachelijk gemaakt werden want "aanstellerij".

Bij álle urologische procedures wordt de man plaatselijk verdoofd of gaat helemaal onder narcose.
Echt alle procedures, zelfs bij onderzoeken.

Het gaat zelfs zover dat in transgender zorg een borstvergroting voor transvrouwen maar voor een deel wordt vergoed. Bij trans mannen wordt álles vergoed door de verzekering.
'
Urologie is iets anders dan gynaecologie, dus die vergelijking vind ik scheef. Zover ik weet worden urologische procedures bij vrouwen ook gewoon onder verdoving gedaan. Gynaecologische procedures onderga je soms ook met verdoving hoor. Ik heb iig meerdere malen mijn baarmoedermond verdoofd gehad :D

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: "Merrie gedrag" of internalised misogony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:32

Het ligt denk toch echt aan wat je meemaakt.. ik heb zelf ook verdoving gekregen, was geen enkel probleem en niemand noemde me een aansteller …

Maar goed, merries worden wellicht niet altijd verdoofd bij gynaecologische dingen..?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: "Merrie gedrag" of internalised misogony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:34

Zoals ik al eerder zei, fijn voor jullie dat jullie er geen last van hebben en zo makkelijk overheen stappen. Voor anderen is het wél een probleem, en die lijden er wel onder. En dat jullie er geen last van hebben maakt het probleem niet minder structureel.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: "Merrie gedrag" of internalised misogony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:37

Jij doet net alsof geen enkele vrouw ooit verdoofd wordt en ze allemaal voor aanstellers uitgemaakt worden, althans, zo komt het over. Jij kent vrouwen die flauwgevallen zijn..
nou, ik ken vrouwen waarbij dat anders ging.

De vraag kan zijn waar dat aan ligt..
En verder denk ik zelf dat het weinig met de vraag van TS te maken heeft?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:38

Wintu schreef:
Urologie is iets anders dan gynaecologie, dus die vergelijking vind ik scheef. Zover ik weet worden urologische procedures bij vrouwen ook gewoon onder verdoving gedaan. Gynaecologische procedures onderga je soms ook met verdoving hoor. Ik heb iig meerdere malen mijn baarmoedermond verdoofd gehad :D


Dit is overigens dus wel precies hoe ongelijkheid van vrouwen zich uit. Natuurlijk staat er op de meeste plekken niet 'doe dit alleen bij mannen, vrouwen hoeven niet comfortabel te zijn.' Want dan zou het ook heel simpel op te lossen zijn, dan verander je op 1 plek die regel en is alles verder in orde.

Maar het gaat er juist om dat dit op zoveel plekken juist net uit het zicht ligt, en het ook vaak niet bewust is, maar toch een rol speelt. Daar waar ingrepen ook of zelfs vooral bij mannen zijn, is pijnstilling een belangrijk aandachtspunt, want dat is iets wat we historisch belangrijk vonden. Terwijl bij procedures die vooral of alleen bij vrouwen voorkomen, er ook heel veel niet onder verdoving gaat, omdat we daarvan lang hebben gevonden dat dat niet nodig was en bij het leven hoorde.

Nog steeds schijnt het bij bv bevallingen soms een loterij te zijn of men zich wel of niet aan de voorafgemaakte afspraken houdt.

Maar verder is het vooral ook iets van gradaties: de hele duidelijke situaties zijn duidelijk. Maar als het niet zo duidelijk is, valt de beslissing bij mannen net wat vaker de ene kant op, en bij vrouwen de andere.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:41

Avalanche schreef:
Zoals ik al eerder zei, fijn voor jullie dat jullie er geen last van hebben en zo makkelijk overheen stappen. Voor anderen is het wél een probleem, en die lijden er wel onder. En dat jullie er geen last van hebben maakt het probleem niet minder structureel.


Het probleem is dat de maatschappij zich niet zo snel aanpast en als men zoveel last heeft van zaken zoals "slaan als een meisje" opmerkingen uit die maatschappij, dan moet je je afvragen wat je er aan kan doen zodat het je niet of minder raakt, want die maatschappij verander je niet zo maar even, hoe nobel die pogingen dan ook mogen zijn.
Is het fair, nee misschien niet, maar het leven is niet eerlijk, was het nooit en zal het nooit worden ook, op een gegeven moment moet je daarmee zien om te gaan.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:42

Shadow0 schreef:
[Daar waar ingrepen ook of zelfs vooral bij mannen zijn, is pijnstilling een belangrijk aandachtspunt, want dat is iets wat we historisch belangrijk vonden.


Nou, historisch gezien werden de meeste amputaties bij mannen uitgevoerd, láng voordat pijnstilling of narcose was uitgevonden :)) Iets met oorlogen en verwondingen en zo...

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:45

Shadow0 schreef:
Wintu schreef:
Urologie is iets anders dan gynaecologie, dus die vergelijking vind ik scheef. Zover ik weet worden urologische procedures bij vrouwen ook gewoon onder verdoving gedaan. Gynaecologische procedures onderga je soms ook met verdoving hoor. Ik heb iig meerdere malen mijn baarmoedermond verdoofd gehad :D


Dit is overigens dus wel precies hoe ongelijkheid van vrouwen zich uit. Natuurlijk staat er op de meeste plekken niet 'doe dit alleen bij mannen, vrouwen hoeven niet comfortabel te zijn.' Want dan zou het ook heel simpel op te lossen zijn, dan verander je op 1 plek die regel en is alles verder in orde.

Maar het gaat er juist om dat dit op zoveel plekken juist net uit het zicht ligt, en het ook vaak niet bewust is, maar toch een rol speelt. Daar waar ingrepen ook of zelfs vooral bij mannen zijn, is pijnstilling een belangrijk aandachtspunt, want dat is iets wat we historisch belangrijk vonden. Terwijl bij procedures die vooral of alleen bij vrouwen voorkomen, er ook heel veel niet onder verdoving gaat, omdat we daarvan lang hebben gevonden dat dat niet nodig was en bij het leven hoorde.

Nog steeds schijnt het bij bv bevallingen soms een loterij te zijn of men zich wel of niet aan de voorafgemaakte afspraken houdt.

Maar verder is het vooral ook iets van gradaties: de hele duidelijke situaties zijn duidelijk. Maar als het niet zo duidelijk is, valt de beslissing bij mannen net wat vaker de ene kant op, en bij vrouwen de andere.


Je vergelijkt een procedure die bij vrouwen gebeurd, die mannen sowieso nooit gaan ondergaan, ik vind dan dat je het vergelijk niet kunt maken. Dus buiten de gynaecologische voorbeelden, bij welke procedures die zowel man als vrouw ondergaan, wordt de man verdoofd en de vrouw niet?