Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kayleeroel
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:02

Ibbel schreef:
kayleeroel schreef:
ik heb een jaarling (1,5) die ik nu heel voorzichtig aan laat kennismaken met longeren. ik merk namelijk dat hij te veel energie heeft. dit krijg ik er amper uit, ook niet met andere paarden. ik longeer wel eens vriendjes van hem maar dan komt hij op het midden staan en vind hij het prima. ik wandel veel en doe grondwerk maar merk gewoon dat hij het niet genoeg vind. hij leert namelijk heel graag en word echt niet gelukkig van alleen maar op de wei staan. als hij het longeren eenmaal doorheeft dan doe ik dit ook maar voor een paar minuten, alleen maar om de energie eruit te krijgen, maar zo heeft hij toch de basis.


Je haalt een wat ouder topic uit de mottenballen (is verder niet erg), maar een paard gaan longeren om energie kwijt te raken is de slechtste reden die je kunt bedenken. Daar is longeren niet voor bedoeld.
En wat is er mis met een jong paard met veel energie? Die gooit dat er op de wei/in de groep toch zelf wel uit? En zo niet, wat dan nog? Wat is het probleem met 'teveel energie'? Wat noem jij 'teveel energie'?
Het is een kleuter, laat 'm lekker gaan.


het probleem is dat ik anders amper iets met hem kan doen en hij verveeld zich enorm. ik merk aan hem dat hij het leuk vind om te werken en het is niet zwaar. ik longeer hem in een grote paddock meestal zonder lijn, dus vast rondje. na 5 tot 10 minuten is hij klaar en wandelen wij nog een stuk. het hangt echt van het paard af wat je doet, want sommige paarden willen gewoon graag voor je werken

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:27

Ehh ja, dat weet je toch als je aan een jong paard begint? Dat je daar niet dagelijks iets mee hoeft te doen? Even borstelen en vaststaan is voldoende. Longeren op 1,5 jaar is echt veel en veel te jong.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:47

Staat je paard dag en nacht in een groep met vrije bewegingruimte en leeftijdgenoten? Na een tijd gewerkt te hebben op een stal met opfok heb ik geen van de paarden die in die setting stonden gezien die zich verveelden of ‘aan het werk wouden’. Enkel nieuwsgierige jonge paarden die ons leuk vonden, maar niets anders hoefden dan geduldig vast staan (leren), voetje geven en volledig gecontroleerd kunnen worden, braaf meelopen aan een touwtje en vooral heel veel met elkaar spelen.

Maar heel eerlijk, als ik hoor dat je paard op de wei zijn energie niet kwijt kan, dan kan ik bijna wel invullen hoe ie gestald staat. En nee, niet alles hoeft in een opfok en er zijn meerdere wegen naar Rome, maar longeren op 1,5 jaar hoort daar niet bij.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:50

Een paard van die leeftijd hoort lekker samen te staan in een groep. Dan vervelen ze zich ook niet en je plukt er de voordelen van. Namelijk dat ze manieren leren. Helemaal als er een ouder paard bij staat

kayleeroel
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-11-23

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:23

Hij heeft met een leeftijdsgenoot gestaan maar dit ging totaal niet goed. Hij is te onderdanig. Nu staat hij met wat oudere paarden, en daar heeft hij het gewoon goed maar ik merk gewoon dat hij af en toe gewoon wat wil doen. Ik longeer zeker niet elke dag en we doen ook veel vrijheidsdressuur en grondwerk. Alleen af en toe wat rondjes rennen in de longeerbak zodat hij zijn energie kwijt is. Dit is echt niet schadelijk. Ik doe het MAXIMAAL 2 keer per week en MAXIMAAL 10 minuten. Maar meestal 5 of minder. Gewoon totdat hij aangeeft het is genoeg. Ik ben zelf osteopaat en houd hem gewoon goed in de gaten

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:46

Wat je dus eigenlijk zegt is dat hij gewoon behoefte heeft aan een speelmaatje :) Dat een jonkie zich te pletter verveelt tussen oudere paarden is niet heel raar, maar dan hoeft die echt niet met 1,5 al aan het werk

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:03

Oef, ik longeer nu nogsteeds niet wekelijks. Mijn hemel saaie kost.
Ik begin met die van mij speels te klooien met 2,5 en dan gerust n tijd niet. Laat me leiden door de tijd die ik beschikbaar heb en waar ik zin in heb.
Beide paarden zijn met 4 ingereden en daarna langere tijd pauze (puur toeval, kwam zo uit). Hopelijk kan ik dit voorjaar het trainen weer oppakken en lekker get bos in op onze nieuwe plek.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:22

Fly_high schreef:
Wat je dus eigenlijk zegt is dat hij gewoon behoefte heeft aan een speelmaatje :) Dat een jonkie zich te pletter verveelt tussen oudere paarden is niet heel raar, maar dan hoeft die echt niet met 1,5 al aan het werk


Dit indd. Dit is geen paard die behoefte heeft aan werken, dit is een paard wat anders gehuisvest moet worden zodat hij kan spelen met ‘meerdere ‘ leeftijdgenootjes en daarmee mentaal en fysiek uitgedaagd wordt.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:57

Ik heb mijn kleintje met 1,5 gekregen en vanaf toen weekelijks mee genomen op wandeling vanaf 2,5 een keer in de 2 weken 5 a 10 min aan de Longe pas na zijn 3 is dit 2 x per week 15 min geworden en nu (bijna 4) zitten we op 3 x per week 15 a 20 min inclusief losstappen en uitstappen. Dit gaat overigens om pony formaat shetlander

SweetAngell
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:58

DDDara schreef:
In de 2021 veulen topic hadden wij een discussie over het beginnen met longeren van onze 2 jarige.
Ik ben heel benieuwd hoe de rest van bokt hier tegen aan kijkt.

Mijn mening is dat een 2 jarige echt nog niet gelongeerd zou moeten worden. Misschien een keertje in de zoveel tijd om het te leren maar zeker niet met wekelijkse regelmaat.
Maar andere waren van mening dat de belasting voor de pezen/ gewrichten / botten juist bevoordelijk is.

Ik wil graag weten wat jullie hier over denken en wat de voors en de tegens volgens jullie zijn.
Wat deden jullie met jullie 2 jarige en waarom?


Ik heb mijn fries vanaf zijn 3e jaar langzaam aan gelogeerd. Vanaf 4 en half jr zadelmak laten maken bij een professionele trainer. Ging trouwens heel goed.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:17

Longeren zou ik niet doen. Het is belastend. Grondwerk is opzich wel leuk om te doen maar zou zo'n jonkie niet overvragen. Ik had zo'n lekkere dramkont die over je heen walste. Die heb ik stuk of 5x iets van 10 minuten grondwerk mee gedaan. Ze leert zo snel en het kwartje viel. Ik neem dan wel beginselen mee van longeren, zoals uit mijn buurt sturen (zoals netjes op eem volte) , reageren op lichaamshouding, voorwaarts laten gaan maar ook stoppen en stapje achteruit. Inmiddels ben ik helemaal niet met haar bezig behalve een poetsbeurt. Daar geniet ze wel van. Dan toiletteer ik ook haar hoofd en benen. En benen afspoelen/wassen wordt ook gewoon meegenomen. Maar echt echt longeren zou ik gewoon niet doen. Sowieso longeer ik niet wekelijks. Welke leeftijd dan ook
Afbeelding