Zadelmak maken, meningen gezocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BAPLW
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-20

Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 15:18

Hoi! Ik ben even onderzoek aan het doen naar wat mensen wel of niet verwachten van een trainingcenter die zadelmak maken.
De meningen lijken hierin zeer verschillend en ik ben wel geïnteresseerd naar jullie meningen.
Ik heb zelf een trainingcenter die zoch focust op -paardvriendelijk- zadelmak maken, maar ook andere dingen zoals gedragsproblemen verhelpen en doorrijden.

Wat vinden jullie nu echt belangrijk?
Wat is de maximum tijdsduur dat je je paard wil laten staan
-> Wat is de minimum tijdsduur?
Wat versta jij onder “zadelmak” wat moet het paard volgens jou kunnen als je het ophaalt?
Vinden jullie het gedrag aan de hand en de kwaliteit het longeren ook belangrijk?
Wat versta je onder paardvriendelijk zadelmak maken?
Welke prijs willen jullie er maximum aan geven per maand? (BTW inclusief)

Je mag toevoegen wat je zelf nog belangrijk vindt!

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:05

Ik vind persoonlijk dat een professioneel bedrijf in een maand echt klaar moet zijn. Inrijden dus, niet alleen zadelmak. En ik versta dan gewoon opstappen, stap, draf en galop rond kunnen rijden. Weinig stuur misschien nog, maar niet vervelend bokkend, al kunnen ze nog wel een keer opzij springen misschien.
Als ik een paard weg zou brengen, dan zou het zadelmak zijn en longeren kennen. Dan kan er direct gehangen worden door iemand van zo'n trainingscenter. Dus na 5 dagen moet er wel gestapt en gedraafd zijn bij een gemiddeld paard. En na 2 weken zitten de gangen er wel op dan. En dan is het afhankelijk van karakter van het dier of je het nog 1 of 2 weken wilt laten staan of zelf weer verder wilt gaan. Ik heb zo veel paarden ingereden dat ik eigenlijk alleen even hoef te zien hoe ze zijn als ik het zelf niet wil doen. Daarna maak ik het wel af.

Maar wat ik er ook mee wil zeggen is dat het ligt aan hoe ver is het paard wat bij je komt? En wat kan de eigenaar zelf? Ik ga uit van zadelmak aanleveren, dus te zadelen, hoofdstel in te krijgen zonder gedoe en aan de longe rondjes kunnen lopen. Bijgezet hoeft niet eens van mij.

En als je kunt hangen tot een B proef, dat kan soms binnen 3 weken, maar sommige paarden hebben meer tijd nodig. Dus wat is de tijdsduur? Dat hangt van de ruiter die er op moet af, maar ook van het karakter van het dier en hoe het aangeleverd wordt. Kun je niet zeggen in mijn ogen.

Paardvriendelijk inrijden is bij mij zonder slof, zonder bijzet e.d. er op gaan zitten. Niet direct in de krul. Een touw om de hals zodat in de mond hangen bij een bokkesprong niet nodig is. En het is dan afhankelijk van de trainer of die een paard voorwaarts laat bokken en kan blijven zitten of met iemand er naast voorzichtig gaat stappen. Ik kies zelf voor het laatste, maar heb bij bijvoorbeeld Ger van 't Hof ook hele goede resultaten gezien. Beiden kan diervriendelijk.
Maar bij alles ga ik uit van een paard wat gewoon aan de hand gewend is met mensen om te gaan, mee te lopen, voetjes kan geven, enz. Als dat er niet in zit, dan doe je dat eerst voordat je er overheen gaat hangen. En daar zit vaak meer tijd in dan in het inrijden zelf. En ik verwacht dat het dier aan een losse teugel door de bak te rijden is, dus dat het dier vertrouwt op jou als ruiter met een doorhangend teugeltje zonder direct er vandoor te gaan. Ik ken inrijders die altijd druk op de mond houden.

Ik ga er dus van uit dat als iemand een paard brengt dat je niet meer aan de hand hoeft te trainen, dat het dier gewoon meeloopt, een halster om kan krijgen en voetjes kan geven en geborsteld kan worden. De rest moet afgestemd worden met de eigenaar, wat is de verwachting. Sommige eigenaren kunnen longeren ook niet aanleren, anderen wel.

En vergeet niet, elk paard is anders, je kunt nooit zeggen het is in een maand klaar. Er kan altijd wat tegen zitten en sommige brave paarden aan de hand blijken rotzakken onder het zadel met vele trukendozen. En anderen waarvan je verwacht dat ze lastig zijn blijken super braaf.

Wat ik nog wel verwacht van de trainingsstal is dat ik als eigenaar ook mag komen en betrokken word. Ik ben dan immers degene die er op moet rijden, dus zou dat graag al vrij snel in het proces doen, ook al is het nog niet geheel klaar. Dus bijvoorbeeld de trainingsstal er op, en dan de eigenaar nog even. Maar dit moet je ook afstemmen met de uiteindelijke ruiter van het dier.

Gedragsproblemen oplossen is ook wat anders dan inrijden, en doorrijden is ook wat anders, want wil men een paard wat braaf op buitenrit gaat of wil men een wedstrijdklaar paard?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:13

In Germie haar verhaal wordt het paard al zadelmak aangeleverd.

Maar uitgaande van een groen paard, zadelmak is bij mij volledig opgetuigd en in de dubbele longe te longeren.
Ingereden is voor mij 3 gangen er op en een rem. En rond te sturen door een iets minder vaardige ruiter (zeg iemand die een B proef kan rijden).

Afhankelijk of ze de longe kennen en handmak zijn, zou ik 4-6 weken de max vinden. 4 weken als ze longe bekend zijn, 6 weken als dit nog aangeleerd moet worden.

Laatste week de eigenaar er bij betrekken, ook bij het zadelen en niet alleen er maar op laten nadat de stalruiter heeft voorgereden vind ik een belangrijke voorwaarde. Als dit niet kan, zou ik mijn paard er nooit neerzetten.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:29

Hier afgelopen jaar mijn pony zadelmak laten maken, deze heeft er 2 maanden gestaan.
Ze kende longeren iets, maar had behalve een deken en een dekje nooit wat op haar rug gehad. Volgens mij ook nog nooit een hoofdstel in gehad.
Dit was overigens in overleg met de stal, ik had vooraf gevraagd wat het paard moest kennen en wat juist nog niet ;) .
In die twee maanden kende ze het zadel, kon er in alle gangen gereden worden en was ze al een keer mee het bos in geweest. Ook heb ik er daar op locatie 2 of 3x op gereden en ging ze pas mee naar huis toen dat prima ging. Eigenlijk een beetje zoals hierboven beschreven wordt.

Ik denk dat dit voor het gemiddelde paar prima is en de manier van aanpak vond ik ook prima destijds.
Achteraf denk ik toch dat mijn pony meer tijd nodig had om aan de veranderingen te wennen, deze spanning kwam er later pas uit en konden ze daar niks aan doen. Doet ook niks af aan de kunde van de stal, maar zou in het vervolg denk ik liever langer de tijd nemen bij gevoelige paardjes.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:30

bedenk ook dat termen blijkbaar zeer verschillen.
Zadelmak is bij mij: op kunnen stappen en in de bak los links/rechtsom kunnen stappen/draven en een stukje galop. Volte rijden.
Inrijden is: controle over het paardenlichaam, schouder binnen/buiten, goed aanspringen in galop en netjes een volte rijden.
Doorrijden is een langer trainingsweg.

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:38

Brainless schreef:
bedenk ook dat termen blijkbaar zeer verschillen.
Zadelmak is bij mij: op kunnen stappen en in de bak los links/rechtsom kunnen stappen/draven en een stukje galop. Volte rijden.
Inrijden is: controle over het paardenlichaam, schouder binnen/buiten, goed aanspringen in galop en netjes een volte rijden.
Doorrijden is een langer trainingsweg.

Klopt :j
Het zadelmak als term een paard kent een zadel geen ruiter. Is iets van de laatste 20 jaar of zo?
Toen een paard leren braaf mee te lopen of "om" te gaan op de poetsplaats ook ineens grondwerk werden ipv basis opvoeding.

Voorheen en nog steeds voor veel mensen is zadelmak met ruiter

3 gangen en braaf met op en af stijgen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:41

Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-11-23 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:43

Dan zeggen we toch hetzelfde? :D

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:46

DuoPenotti schreef:
Dan zeggen we toch hetzelfde? :D

Sorry.. nu ik het beter lees wel ja :+

Ik zou heel erg balen dat ik het paard van Germie krijgt en zij zegt: hij is zadelmak hoor.
Dan ga ik dus gelanceerd worden.

Trouwens heb ik altijd liever een paard die zelf niks kan (behalve braaf aan de touwtje kan meelopen en vaststaan) dan eentje die alleen gelongeerd is met zadel/hoofdstel maar waar ze niet verder mee zijn gegaan. Tenzij ik de mensen ken en weet hoe zij de voorbereidingen hebben gedaan.
Heb mij wel eens vergist dat achteraf bleek dat ze het wel geprobeerd hadden maar na enkele keren een ontploft paard hem maar weg hadden gebracht met alleen.. hij is braaf hoor, ben er alleen niet aan toegekomen om erop te gaan zitten.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:50

Max 2 maanden voor max 1000 per maand

Daar verwacht ik van dat mijn pony dagelijks in de hand komt, niet alleen om te rijden maar ook voor wandelen/longeren/grondwerk etc.
Stil kunnen staan op de poetsplaats en bij het opzadelen
Longeren
Buiten naar het bos
Dat een onervaren ruiter/kind er op kan
Sprongetje gemaakt
Zonder zadel
Trailer rijden

Ik vind het belangrijk dat er naar het paard geluisterd wordt en niet over een grens gegaan wordt. Lukt het niet in de aangegeven tijd dan moet je dat niet forceren.
Maar ook dat er plezier gemaakt wordt met de pony.

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:52

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:
Dan zeggen we toch hetzelfde? :D

Sorry.. nu ik het beter lees wel ja :+

Ik zou heel erg balen dat ik het paard van Germie krijgt en zij zegt: hij is zadelmak hoor.
Dan ga ik dus gelanceerd worden.

Trouwens heb ik altijd liever een paard die zelf niks kan (behalve braaf aan de touwtje kan meelopen en vaststaan) dan eentje die alleen gelongeerd is met zadel/hoofdstel maar waar ze niet verder mee zijn gegaan. Tenzij ik de mensen ken en weet hoe zij de voorbereidingen hebben gedaan.
Heb mij wel eens vergist dat achteraf bleek dat ze het wel geprobeerd hadden maar na enkele keren een ontploft paard hem maar weg hadden gebracht met alleen.. hij is braaf hoor, ben er alleen niet aan toegekomen om erop te gaan zitten.

Ben eens bij een zadelmakke gaan kijken voor aankoop.
Toen ik vroeg of ze voor wilde rijden keken ze me ook echt aan of ik gek geworden was...
Sindsdien heb ik geleerd, oke mensen nemen zadelmak wel heel letterlijk voortaan.

Maar idd beter dat dan die geprobeerde paarden.
Gewoon niet aan beginnen als je de kunde niet hebt..maar ja mensen overschatten zich te vaak.

En 2 maanden is meer dan genoeg voor een paard dat in de hand is geweest, wat de meeste wel zijn, want ze zijn allemaal naar de smid enz geweest

Zonder zadel zie ik niet als meerwaarde.
Trailerladen hoort er mijn inziens ook niet bij. Dat vind ik iets anders.
En onervaren mensen hebben niets op een groen paard te zoeken, die gaan lekker hobbyen op een ouder paard.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:56

DuoPenotti schreef:
Zonder zadel zie ik niet als meerwaarde.
Trailerladen hoort er mijn inziens ook niet bij. Dat vind ik iets anders.
En onervaren mensen hebben niets op een groen paard te zoeken, die gaan lekker hobbyen op een ouder paard.

Precies, ik zou ook nooit kunnen garanderen dan een onervaren ruiter ermee kan rondsturen al helemaal niet binnen 2 maanden.
Veel paarden gaan nog aan de loop als je teveel gaat klemmen, iets wat onervaren mensen snel doen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:56

Serieus, na een paar weken tot 2 maanden zadelmak maken een onervaren of b ruiter erop kunnen? Dan zullen er een hele hoop pony's en paarden afvallen, want doorrijden is ook iets wat je niet moet onderschatten. Als je ze al zo braaf en bevestigd wilt hebben, wat moet voor onervaren ruiters, ben je echt al verder onderweg. Als je het tenminste een goede kans wil geven om goed te laten gaan en fijne ervaring voor het paard ook.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:59

Trailer laden vind ik wel degelijk een belangrijke omdat ik als eigenaar wil dat ze naar het bos gaan. Dan moet het trailer laden goed aangeleerd worden anders zit ik thuis met een probleem

Overigens is mijn pony laatst in training geweest, daar kon je prima een rondje op sturen onder het zadel maar dat was het ook. Ze is na een maand met een kind een buitenrit gaan maken. Het ligt erg aan de pony en het doel waarmee je hem in training zet. Ik heb geen hete warmbloed maar een nuchtere nieuw forest

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:01

Ook een NF vind ik het onverantwoord om te verwachten dat een dier in 2 maanden alles leert en dan ook nog op pad moet kunnen met een onervaren ruiter. Ze zijn dan geen 2 maanden onder het zadel, maar nog korter...
Die onervaren ruiter kan helemaal niet ingrijpen als er iets gebeurd en het paard of de pony is gewoon nog helemaal niet stabiel en moet 90 procent nog leren.

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:05

Als trailer laden erbij wilt is dat natuurlijk een prima wens :j
Maar geen standaard vraag die bij zadelmak maken hoort.
Ook die beginner die kan rijden niet.

heb een fijn sportpaard gereden, liep L springen dus niet groen meer.
Maar was wel een sportpaard.
De eigenaar had teveel paarden voor mij dus was op zoek gegaan voor nog een ruiter.
Toen kwam daar een meisje aan met vooral moeder met geweldige verhalen over hoe goed haar dochter was op de manege en de moeilijke paarden reed. Ja dat geeft mij alarmbellen.
En pakte dat meisje op dat echt hele brave sportpaard aan de longe, moeder over de flos want dochter kon heel goed rijden....
Ik vraag aan te draven, hakken gaan er in, paard schrikt zich kapot dus galoppeert aan, meisje klemmen van schrik, dus paard steeds harder....
Fijn dat ze niet los was in de 80x30 baan....

Ander paard, meisje zou diverse paarden gereden hebben, was volwassen draaft aan paard bokt en ze ligt er naast...paard had nog nooit gebokt, nooit. Niet met de eerste keer zadel/ruiter of galop.

Dus nee beginners is leuk als dat kan maar zeker geen vereiste.
Ook op 1 van mijn tinkers zou dat niet gaan, de ander prima.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:09

Maar de vraag van de ts is wat je zelf belangrijk vindt en daar geef ik antwoord op. Ik vind trailer laden en een ruiter die niet perfect rijdt en in balans zit wel een vereiste bij een stal waar ik mijn paard naar toe doe

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:11

Daar heb je gelijk in :j

Maar zou dat zelf wel splitsen.
Of goed doorvragen zeg maar.
Niet dat mensen denken, ik breng een paard en dan krijg ik hem ook trailermak terug :)

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:12

En ben je dan ook bereid om ze een stuk langer te laten staan? Want ik kan jouw eisen niet rijmen met het niets forceren, eerlijk gezegd. Het is erg veel in een hele korte tijd.

Van compleet groen, als ze niet eens stil kunnen staan op poetsplaats en nog niet kunnen longeren, tot volledig zadelmak en al stabiel onder het zadel. Dus eigenlijk niet eens zadelmak, maar al een stuk doorgereden en al wat meer balans hebben, want ook nog zonder zadel en springen. Plus nog trailer laden, want je wilt ze ook rust gunnen tussendoor.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:22

Helemaal groen dan zeker maar ik zou ze nooit helemaal groen naar een trainingsstal doen

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:25

Amber_anne schreef:
Helemaal groen dan zeker maar ik zou ze nooit helemaal groen naar een trainingsstal doen

Citaat:
Stil kunnen staan op de poetsplaats en bij het opzadelen
Longeren

klinkt als behoorlijk groen als de stal dat nog moet leren.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:27

Die van mij kon dat slecht maar was toch echt niet groen :+

Overigens is de trainingsstal een stap verder gegaan en kan ze nu gewoon stil staan zonder vast te staan

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:26

Amber_anne schreef:
Maar de vraag van de ts is wat je zelf belangrijk vindt en daar geef ik antwoord op. Ik vind trailer laden en een ruiter die niet perfect rijdt en in balans zit wel een vereiste bij een stal waar ik mijn paard naar toe doe

Dat is dan prima dat jij dat verwacht, maar dan kun je bij de meeste stallen niet terecht want geen 1 stal kan garanderen dat een paard geschikt zal zijn voor een onervaren ruiter en al helemaal niet binnen 2 maanden.
Ik heb 4 maanden een paard in training gehad om die alleen al verkeersmak te maken omdat deze de neiging had om te draaien en naar huis te rennen.
Bij mij ging het eigenlijk best snel goed, maar de eigenaresse bleef problemen houden, zij was net niet snel/handig genoeg om het voor te zijn.
Daar zou ik dus nooit een onervaren ruiter mee naar buiten sturen.

Ik heb hier een super brave Haflinger, maar daar kun je ook niet een onervaren ruiter mee de weg op sturen.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:51

En sommige paarden blijven lastig. Ik rij er ook zo eentje. Dat wordt nooit een paard voor een beginner. Als die het bedenkt wil er nog steeds wel eens een los achterbeentje zijn. Die was overigens heel snel ingereden, in 9 dagen verdeeld over 1 maand. Ik denk dat ik de 5e keer dat er iemand op zat in galop zat. Maar als het nu waait of er is wat naast de bak te zien of te horen, dan blijft het nog steeds eentje om bij op te letten. Ook dus met opzadelen en in de omgang als borstelen.

Daarom zei ik ook al, het hangt er ook enorm van af wat de eigenaar verwacht. De 1 kan snel zelf verder, een ander moet gewoon een super braaf en wat flegmatiek paard hebben wat nergens van schrikt.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:52

Ik doe het in 3 maanden maar dan komen ze echt als wilde mustangs binnen. De meeste paarden die ik op stal krijg kennen zelfs geen halster, laat staan dat ze zich laten aanraken door mensen. De eerste maand doe ik dan enkel grondwerk. De 2de maand worden ze onder het zadel gereden en de 3de maand is optioneel om eventueel nog een en ander te bevestigen. Paarden springen wel allemaal braaf een parcourtje rond als ze na 3 maanden bij mij vertrekken en zijn verkeersmak.