Zadelmak maken, meningen gezocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:11

Tja, het ligt aan het paard. Ik had een 6 jarige die al stappen onder het zadel had gezet en die had ik weggebracht als zijnde; eerste galopje, buitenritje, sprongetje. Na 3 maanden kon er nog geen dekje op, sommige paarden stonden daar al 4 maanden, ik wilde dat het rustig gebeurde en weet hoe éénkennig hij was, maar dit was een smak geld en kon zelf het thuis opnieuw doen. (Met trainster goed gekomen).
Dus ik zou niet meer snel een paard in training zetten. Een paard dat minder éénkennig is zou ik 2-3 maanden voor schatten, zo uit de wei geplukt en groen als gras, als ze meer kunnen(dus al longeren, zadel, etc) maand of 2. Maar ikzelf zou 3-4 maanden ook niet erg vinden, mits er vooruitgang in zit en je na die maanden lekker op pad kunt.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:51

Wij deden het vroeger in twee weken :o van groen naar stap, draf, galop met stuur, gas en rem ohz.

Maar nu vind ik dat zelf veel te snel. Ik zou zeggen een maand tot zes weken, inderdaad afhankelijk van hoe ze binnen komen.

Kosten max e800,- oid.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:02

Wat is de maximum tijdsduur dat je je paard wil laten staan? Ik zou hier zelf geen max aan hangen want uit eigen ervaring is elk paard verschillend en heeft de een nu eenmaal meer tijd nodig dan de ander. Dus ik zou schatten op dan max 3 maanden, zodat er ook echt in het tempo van het paard gewerkt kan worden ipv snel snel.

Wat is de minimum tijdsduur? ik denk toch ook wel 2 maanden, ook vanwege bovenstaande zodat er ook echt op tempo van het paard gewerkt kan worden.

Wat versta jij onder “zadelmak” wat moet het paard volgens jou kunnen als je het ophaalt? zonder problemen op en afzadelen, op en afstappen, goed op stem reageren en het liefst al onder de man ook gedraafd en gegaloppeerd hebben.

Vinden jullie het gedrag aan de hand en de kwaliteit het longeren ook belangrijk?
jazeker, dat is de basis, als die niet goed is dan kun je het jezelf en het paard erg moeilijk maken. Voor wij erop gingen moest eerst de basis en stemhulpen goed bevestigd zijn want dat helpt je weer in je verdere proces met hulpen aanleren.

Wat versta je onder paardvriendelijk zadelmak maken?
op tempo van het paard, eerst de basis op de grond en goed kijken naar het paard ipv er binnen een week al een zadel op gooien en erop willen zitten, je kan maar 1x iets goed aanleren.

Welke prijs willen jullie er maximum aan geven per maand? (BTW inclusief)
Stallingprijs + tijd denk ik aan de 700 a 800 euro

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:10

Ik zocht destijds vooral een kundige ruiter die niet helemaal vanaf nul met m'n paard begon, want dat had ik zelf al gedaan. Kennismaking a la, maar niet weken en weken bezig met longeren, zadeltje op etc.
Bovendien wilde ik mn paard niet wegbrengen maar langsbrengen voor training.
Had destijds eigen stuk land met alleen mijn eigen paarden (2)dus zou betekenen dat de ander alleen stond en ik wil gewoon zicht en controle hebben op wat er gebeurt met mn puppietje.

Uitteindelijk heb ik echt een hele fijne kundige meid gevonden die precies wist wat paard lief en ik nodig hadden en pakte het echt perfect op zodat ik het daarna zelf kon overnemen.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:15

Mijn pony kende alles behalve een ruiter erop. Die heb ik op vierjarige leeftijd 3 weken weggebracht en die 3e week heb ik er zelf ook op gezeten. Die kwam met 3 weken dus weer thuis, ik kon sturen, gasgeven en remmen. Een maand later ging ik ermee naar het bos. Was toentertijd 300 euro per week.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:29

Ik verbaas me toch wel een beetje over de tarieven die hier genoemd worden. Als je de stalling eraf haalt (gemiddeld 350/400), dan blijft er niet veel over voor de ruiter die het risico aan gaat en zijn boterham ermee moet verdienen.

Snel rekensommetje
700 pm
350 stalling
350 voor de ruiter :4 weken is 87,50 per week.
Deel dat nog even door het aantal dagen dat er met het paard gewerkt wordt en je hebt een armzalig uurloon.

Nu zijn er stallen waar de maandlasten wat lager liggen, maar verdiep je vooral ook in de kwaliteit ruwvoer, schone stal, het buiten komen etc. als je je paard professioneel zadelmak laat maken.

Hier zijn er een aantal die na voldoende voorwerk in de tweede week al met de eigen ruiter een rondje doen en in de derde week naar huis gaan. Maar ook die echt langer nodig hebben, of die wekelijks voor les terugkomen omdat ze het zelf toch nog spannend vinden als een paard wat brutaal is.

Overigens nemen wij niets in training zonder dat er keuringsfotos bij zitten. Dat kan een hoop gedoe schelen…

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:05

Ja..dat is de paardenwereld he? Als je rijk wilt worden moet je er niet in gaan werken.

Overigens zijn bij de meeste stallen de maandlasten minder.

Wel verstandig trouwens om ze eerst te laten keuren idd.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:23

Wat is de minimum - maximum tijdsduur?
Ik ga uit van 2-3 maanden, ik vind 1 maand te kort maar langer dan 3 maanden te duur.

Wat versta jij onder “zadelmak” wat moet het paard volgens jou kunnen als je het ophaalt?
Tegen de tijd dat ik haar aflever hoop ik dat ze alles al kent, minus echt bereden worden. Dus longeren, zadel, stem hulpen, bit, lange lijnen. Als ik haar ophaal verwacht ik dat ze in stap, draf, en galop bereden kan worden, beenhulpen kent, en daarnaast ook redelijk veilig door een amateur (ik) bereden kan worden. Ik heb geen zin in een schichtig, rillerig paard want daar heb ik de vaardigheden niet voor. Dus daar mag de trainer best 2-3 maanden voor uit trekken. Daarnaast zou ik ook zelf langs willen komen voor les in maand drie, zodat we na de training samen succesvol verder kunnen rijden.

Vinden jullie het gedrag aan de hand en de kwaliteit het longeren ook belangrijk?
Nee, dat doe ik zelf wel.

Wat versta je onder paardvriendelijk zadelmak maken?
Dat de trainer haar paard niet te veel pushed en niet te veel overvalt. Laat haar maar een keer een dagje staan, dat is niet erg. Dat heb ik ingecalculeerd in die drie maanden.

Welke prijs willen jullie er maximum aan geven per maand? (BTW inclusief)
Hier kosten de meeste goede trainers minimaal $1000 per maand. Ik ga er van uit dat drie maanden training ruim $3500 gaat kosten. Daar ben ik nu (paard is 1.5) al voor aan het sparen.

BAPLW
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-20

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 16:17

Hoi iedereen, bedankt voor de interessante reacties!
Wij hebben bij deze beslist om niet meer zadelmak te maken. We nemen dus enkel nog paarden aan waar ruiters een probleem mee ondervinden (om de term “probleempaard” te vermijden). Dit was sowieso ons grootste publiek.

Wij kunnen ons helaas niet vinden in de gemiddelde mening van paardenhouders.
Ik zal mijn eigen vragen beantwoorden:

- Wat vinden jullie nu echt belangrijk?
Rust, respect en professionaliteit.
Grondwerk - longeren (stemhulpen) - zadel/kopstuk - stap draf en galop - sturen

- Wat is de maximum tijdsduur dat je je paard wil laten staan
- Wat is de minimum tijdsduur?
Wij garanderen nooit een vaste periode. De gemiddelde tijd dat een paard hier staat om zadelmak te maken is 2 maanden, dit kan 1 maand zijn, maar soms ook 3 (of 4)

Wat versta jij onder “zadelmak” wat moet het paard volgens jou kunnen als je het ophaalt?
Basis grondwerk, longeren op stemhulp, in rust opzadelen en opstappen, stap en draf los en galop aan de longe.

- Vinden jullie het gedrag aan de hand en de kwaliteit het longeren ook belangrijk?
JA! (PS: de meeste paarden die wij krijgen kunnen dit NIET bij aankomst. Vaak wel aan de hand stappen, borstelen, maar niet meer dan dat.) Als je bij ons je paard ophaalt, kan die stappen, stoppen en achteruit enkel op lichaamstaal, perfect longeren op stemhulpen, op -en afstappen met volledig losse teugel en met een lange teugel en licht contact los stappen, draven en galopperen.

- Wat versta je onder paardvriendelijk zadelmak maken?
Dit is dus waar wij beslissen om er mee te stoppen. Paardvriendelijkheid is voor ons niet enkel niet slaan/schoppen/hulpteugels gebruiken, maar ook kijken naar het mentale gedeelte. Wat kan het paard aan in 1 training, zonder mentaal gepusht te worden. We kijken ook naar de spieren e.d. Deze paarden hebben nog nooit een mens op hun rug gehad, ga er op zitten en ze hebben nadien minstens 2 dagen extreme spierpijn. Dit is zo gedurende de eerste maanden… Dit vraagt dus om rustdagen. Zeker de eerste trainingen die echt onder de man zijn.

- Welke prijs willen jullie er maximum aan geven per maand? (BTW inclusief)
Wij vragen 847 incl btw (700 excl).
Hiervan zijn 320 euro vaste kosten, dat laat 380 euro over voor ons. Idealiter zouden we 1000 euro vragen, maar dat ligt boven de prijzen rondom in de buurt.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:32

En hoe stroken deze antwoorden dan niet met wat hier gemiddeld als antwoord werd gegeven?
Ik zie namelijk vooral overeenkomsten.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:52

Ik zou me niet druk maken om de prijzen in je omgeving. Benadruk vooral de kwaliteit die je levert en kwaliteit kost nu eenmaal (meer) geld, maar bespaart in de toekomst geld. En mensen die het dan niet willen betalen, jammer dan, richt je op de andere klanten die het wel willen. Minder klanten die meer betalen, leveren jou hetzelfde of misschien wel meer rendement en je hebt meer tijd om aan kwaliteit te besteden. En kwaliteit gaat wel rond zingen.

Persoonlijk betaal ik liever wat meer voor kwaliteit en een goede opleiding van mijn paard en als dat wat langer duurt, het zij zo.

Mijn eigen jonge paard heeft inmiddels al een aardige duit gekost aan opleiding en is nog niet zover dat ik er zelf ook op kan (het einde lijkt we in zicht). Ik wist van te voren dat het geen snel proces zou worden, dat het zo lang zou duren had ik dan weer niet verwacht. Maar ik zie (en de trainer) ook dat haastwerk bij dit paard geen zin heeft en alleen maar averechts werkt.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:09

BAPLW schreef:
- Wat versta je onder paardvriendelijk zadelmak maken?
Dit is dus waar wij beslissen om er mee te stoppen. Paardvriendelijkheid is voor ons niet enkel niet slaan/schoppen/hulpteugels gebruiken, maar ook kijken naar het mentale gedeelte. Wat kan het paard aan in 1 training, zonder mentaal gepusht te worden. We kijken ook naar de spieren e.d. Deze paarden hebben nog nooit een mens op hun rug gehad, ga er op zitten en ze hebben nadien minstens 2 dagen extreme spierpijn. Dit is zo gedurende de eerste maanden… Dit vraagt dus om rustdagen. Zeker de eerste trainingen die echt onder de man zijn.


En wat is hierin het verschil met zgn probleempaarden die jullie dan wel aannemen? Hier kijk je toch ook naar het mentale gedeelte, ontwikkeling, welzijn etc?

Probleempaarden zijn er vaak doordat ze verkeerd zijn ingereden/opgeleid, mensen die zelf aantobben/gebrek aan kunde etc. Het ‘opknappen ‘ van deze paarden duurt vaak zelfs langer, omdat het vertrouwen beschadigd is en vraagt zelfs om nog meer doortastendheid van de ruiter. Wat is dan de afweging om niet meer zadelmak te maken, wat vaker makkelijker is als je het goed en rustig aanpakt (uiteraard afhankelijk van het paard en in welk tempo je werkt)? Ik haal je afweging niet uit je tekst en ben daar wel benieuwd naar.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:17

Ik denk dat je die paarden waar problemen mee zijn bij eigenaar sowieso niet zou krijgen om zadelmak te maken. Dus dat zou in principe wel de doelgroep moeten zijn, maar is het niet. Omdat ze het dus al zelf willen doen.

Ook qua prijs, als je een stuk hoger zit als de rest in de omgeving heb je toch altijd een groot deel dat voor de goedkopere optie gaat. Ik snap wel dat het lastig is in zo'n omgeving. Je zou gewoon de prijs moeten vragen die je nodig hebt, maar als je geen klanten krijgt heb je daar ook niks aan.

Alleen zit ik met jong paard juist weer liever niet aan de longe :+ longeerbak helemaal prima, eerst iemand ernaast ook maar daarna liever wel los. Helemaal de galop aan de longe snap ik niet zo goed, wat is daar het voordeel aan ipv die ook los kunnen?

Verder zie ik ook wel aardig wat overeenkomsten, behalve dat aantal mensen zelf meer thuis zouden voorbereiden.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:18

Tja…wat mij weer tegenstaat bij het ‘wegbrengen’ is dat gezeul met het vaak nog jonge dier. Als je zelf niet de ervaring hebt en tijd kunt nemen om je eigen paard thuis of op je stal zadel- en ruitermak te maken; koop er dan eentje die die fase achter de rug heeft. Groen op groen…niet verstandig. Voor beide.

Had ooit iemand laten komen omdat van mijn toenmalige stalhouders het echt ‘gevaarlijk’ was en een vak apart om een paard in te rijden. Ook nog geen goed zadel, want dat was zonde…Die man kwam, ik stond klaar met zijn goed passende zadel erop. Vond hij jammer want hij wilde altijd wel graag dat het paard even tegen een strakke singel kon protesteren en bokken aan de longe en op die manier erachter kwam dat het zadel er niet af kon 8)7 .
De man stond in de box zo druk te gebaren en te praten dat mijn paard zijn hoofd steeds achteruit deinsde. Had hij zelf niet eens ons de gaten. Ik kreeg er de zenuwen van.
Geen ‘radio’s’ bij mijn paarden. Wil graag mensen die in contact blijven staan.
Dus zelf gedaan. Rustig stapje voor stapje gedaan, geen centje pijn. Vertrouwen was er over en weer. Bleek inderdaad geen hoger wiskunde. Iemand op de grond erbij gehad met een lange lijn voor de eerste keren onder het zadel. Een van de leukste periodes geweest!

BAPLW
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 17:36

Gini schreef:
En hoe stroken deze antwoorden dan niet met wat hier gemiddeld als antwoord werd gegeven?
Ik zie namelijk vooral overeenkomsten.


Uiteraard zijn er overeenkomsten, maar ook verschillen. Dit + de ervaring met klanten leert ons er mee te stoppen. We willen ook nooit van onze principes afstappen, en de mensen verwachten dit wel. In België zijn de meeste paardeneigenaars nog steeds erg traditioneel. (We krijgen vaak “probleem”paarden in training, na dat ze 1 maand in training zijn geweest ergens en snel snel zadelmak gemaakt, en plots kunnen ze er niet meer op, maar zelfs dan valt hun euro niet…)

BAPLW
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 17:42

Padoertje schreef:
BAPLW schreef:
- Wat versta je onder paardvriendelijk zadelmak maken?
Dit is dus waar wij beslissen om er mee te stoppen. Paardvriendelijkheid is voor ons niet enkel niet slaan/schoppen/hulpteugels gebruiken, maar ook kijken naar het mentale gedeelte. Wat kan het paard aan in 1 training, zonder mentaal gepusht te worden. We kijken ook naar de spieren e.d. Deze paarden hebben nog nooit een mens op hun rug gehad, ga er op zitten en ze hebben nadien minstens 2 dagen extreme spierpijn. Dit is zo gedurende de eerste maanden… Dit vraagt dus om rustdagen. Zeker de eerste trainingen die echt onder de man zijn.


En wat is hierin het verschil met zgn probleempaarden die jullie dan wel aannemen? Hier kijk je toch ook naar het mentale gedeelte, ontwikkeling, welzijn etc?

Probleempaarden zijn er vaak doordat ze verkeerd zijn ingereden/opgeleid, mensen die zelf aantobben/gebrek aan kunde etc. Het ‘opknappen ‘ van deze paarden duurt vaak zelfs langer, omdat het vertrouwen beschadigd is en vraagt zelfs om nog meer doortastendheid van de ruiter. Wat is dan de afweging om niet meer zadelmak te maken, wat vaker makkelijker is als je het goed en rustig aanpakt (uiteraard afhankelijk van het paard en in welk tempo je werkt)? Ik haal je afweging niet uit je tekst en ben daar wel benieuwd naar.


Omdat bij “probleem”paarden de eigenaars beseffen dat ze niet anders kunnen dan het aan een ander over te laten… De mentaliteit bij mensen die ze zadelmak laten maken, is heel anders. (We hbbeb uiteraard al aangename klanten gehad ook die hun paard zadelmak wouden, maar die zijn in de minderheid). Waardoor we dus meer op 1 lijn zitten en dit vermindert de stress met klanten.
Zadelmak maken is veeeeeeeeel gemakkelijker, we doen het ook graag. Het gaat helemaal niet om de job zelf. Maar om de klanten, voor ons moet het ook leuk blijven, zonder gedoe en gezeur en het “stap dan van jullie principes af”, wat ze echt luidop durven zeggen. Bij “probleem”paarden hebben we nog nooit die opmerking gehad. Wist je trouwens dat de meeste probleempaarden op 1 maand weer “normaal” zijn. De problemen liggen meestal bij de eigenaar… Daarom laten we hun hun paard bij ons 1st testen voor het naar huis gaat, ik rij het eerst voor en dan gaan zij er op. Als het dan thuis niet gaat weten ze dat het aan hun ligt. We bieden 1 maand gratis videobegeleiding aan bij probleempaarden, zodat de eigenaars ook kunnen leren

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:54

Dan snap ik hem wat beter, dank je wel. Bij zadelmak maken zijn de verwachtingen van de eigenaar vaak wat anders.

En eens dat het probleem idd grotendeels bij de ruiter/eigenaar ligt ipv bij het paard. De naam ‘probleempaard’ is vaak onterecht. Ik heb overigens in mijn 37 jaar dat ik op een paard zit, nog nooit een ‘probleempaard’ gehad. Vaak klopt de combinatie gewoonweg niet waardoor een paard onbegrepen, onzeker of juist dominant wordt. Maar staatsgevaarlijk heb ik ze nog nooit gezien.

BAPLW
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 18:06

Padoertje schreef:
Dan snap ik hem wat beter, dank je wel. Bij zadelmak maken zijn de verwachtingen van de eigenaar vaak wat anders.

En eens dat het probleem idd grotendeels bij de ruiter/eigenaar ligt ipv bij het paard. De naam ‘probleempaard’ is vaak onterecht. Ik heb overigens in mijn 37 jaar dat ik op een paard zit, nog nooit een ‘probleempaard’ gehad. Vaak klopt de combinatie gewoonweg niet waardoor een paard onbegrepen, onzeker of juist dominant wordt. Maar staatsgevaarlijk heb ik ze nog nooit gezien.


Klopt, daarom “probleem”paard. Er is een probleem, omtrent het paard, maar niet door het paard (in 99% van de gevallen)

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:42

Dan is het een slimme keuze om het niet meer aan te bieden. :j Je zit ook niet te wachten op klanten die eigenlijk helemaal niet voor jullie kiezen vanwege de werkwijze, maar vanwege het gemak, en die dan gaan klagen over die werkwijze of principes.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:06

Ik ken helaas wel probleempaarden, paarden die te lang op een verkeerde manier zijn behandeld en waar het er nooit meer helemaal uit gaat.

Overigens ontopic:

TS, misschien kun je beter jullie diensten aanbieden als correctie/ herscholingsstal van probleempaarden? Want dat vergt inderdaad wel een andere aanpak en tijdsduur, en daar is misschien wel vraag naar?
En dan ook de eigenaren meenemen inderdaad.

BAPLW
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 23:20

Elisa2 schreef:
Ik ken helaas wel probleempaarden, paarden die te lang op een verkeerde manier zijn behandeld en waar het er nooit meer helemaal uit gaat.

Overigens ontopic:

TS, misschien kun je beter jullie diensten aanbieden als correctie/ herscholingsstal van probleempaarden? Want dat vergt inderdaad wel een andere aanpak en tijdsduur, en daar is misschien wel vraag naar?
En dan ook de eigenaren meenemen inderdaad.



Dit deden we sowieso al. Vanaf nu is het dus enkel dat nog, zadelmak maken valt gewoon weg. De mensen die al gereserveerd hadden mogen hun paard natuurlijk nog brengen maar we nemen geen nieuwe aan

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:55

Ik zou dus graag 1000 euro neerleggen om mijn paard op de door jou genoemde manier zadelmak te laten maken. Dat is 700 per maand voor het werk dat je doet, een budget van 35 euro per dag (voordat daar belasting over betaald is, waarschijnlijk hou je daar uiteindelijk maar de helft van over). Dat vind ik geen slechte deal om uiteindelijk een 'instapklaar' paard afgeleverd te krijgen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 01:09

Dan ben je een van de weinigen helaas juniper.

Ik ben er daarom ook mee gestopt. Alles moet snel-snel tegenwoordig, en zo goedkoop mogelijk. Bijna alsof je kan toveren. Terwijl de kwaliteit van voorbereiding vaak veel minder is, de karakters lastiger en als er thuis ook maar 1 pas verkeerd wordt gezet krijg je stank voor dank.

Ik richtte me ook nog op de recreatieve koudbloeden, dat is al helemaal een afgunstige tak waar geen geld zit. Best apart aangezien de paarden (uit dat zelfde segment) die ik verkoop dan nog net niet om gevochten wordt en als zoete broodjes gaan voor behoorlijke bedragen.

Maar ik begrijp TS dus volledig. De vraag die klanten hebben is met de tijd erg veranderd, helaas niet positief.

Mijn paarden leven in een kudde, en vaker dan eens heeft mijn zeer dierbare alfa merrie minstens net zoveel werk als ik aan zo’n “probleempaard”. Dus daar ben ik ook terughoudend in. Enkel nog op aanvraag en als een eigenaar en ik redelijk veel op 1 lijn zitten.

Het liefste krijg ik paarden zonder eind-datum. Gelukkig al een stuk of 5 dieren mogen helpen die meer dan een jaar hier zijn geweest, of na een pauze thuis een tweede langere periode terug kwamen. Maar in een maand of 4 kan je ook al een heleboel. In een week of 4 vind ik niet dat je veel mag verwachten, in ieder geval niet op een manier waar ik achter sta.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 03:48

Het is ook veel geld, zeker als het paard een maand of drie moet blijven. Ik snap alleen niet hoe je in minder tijd (en voor minder geld) een goede basis kunt leggen en bevestigen.

Paarden zijn gewoon duur, ik vind dat zelf ook niet leuk, maar ja. Als je soms topics leest over de kosten van pension, en mensen 300 euro per maand al veel geld vinden, tja...Dan moet je er wel veel hebben staan (en met een snelle doorloop) wil je inrijden rendabel maken, lijkt me.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:42

juniper schreef:
Het is ook veel geld, zeker als het paard een maand of drie moet blijven. Ik snap alleen niet hoe je in minder tijd (en voor minder geld) een goede basis kunt leggen en bevestigen.

Paarden zijn gewoon duur, ik vind dat zelf ook niet leuk, maar ja. Als je soms topics leest over de kosten van pension, en mensen 300 euro per maand al veel geld vinden, tja...Dan moet je er wel veel hebben staan (en met een snelle doorloop) wil je inrijden rendabel maken, lijkt me.


En neem daarbij mee dat je wanneer je je paard in training zet, je vaak je eigen stalling aan houdt en dus dubbele stalkosten betaalt. Of in ieder geval een lege stal moet betalen. Bij de duurdere pensionstallen is dat al snel 250 pm voor een lege box (die vaak ook nog gewoon onderverhuurd wordt als je paard weg is). Dan lopen de kosten flink op en hopen en verwachten mensen dat ze in 1 maand tijd een goed zadelmak paard terugkrijgen, die een nette B proef kan lopen, waar hun 6 jarige kind op kan zitten en die buitenrit en bos proof is. En het liefst al 6x op vreemd terrein is geweest ;)