Zadelmak maken, meningen gezocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:05

Ik denk dat het heel veel uitmaakt wat voor eigenaar je krijgt en hoe mans zo iemand is. Ik heb zelf altijd paarden zadelmak gemaakt en het is gewoon dat ik liever niet als eerste er meer op stap. Maar als ik weet hoe ze zich gedragen dat ik het heel snel zelf weer op kan pakken.
Ik zou een paard dus ook zadelmak (gewend aan zadel) en in staat om te longeren aanleveren. Dan hoeft er geen tijd meer besteed te worden aan grondwerk en longeren om dat te leren (voor het opstappen snap ik). Dat scheelt dan mij als eigenaar ook in de portemonnee natuurlijk.
Ik zou er ook graag bij zijn als er de eerste keer op gestapt wordt, want er is een kans dat ik dan diezelfde training er ook op ga zitten dan. Dan weet ik hoe het dier regeert, en er is iemand bij die weet hoe een jong dier kan reageren. Ik hoef ook geen super braaf doorgereden paard terug. Ik moet weten hoe ze reageren en zolang dat niet gemeen is vind ik het al snel ok. Dus veel meer dan ze zijn eens in galop geweest hoeft van mij niet. En zelfs als dat de verkeerde galop is, alleen een rechte zijde, dat maakt niet uit, dat is eenvoudig verder trainbaar. Maar ze moeten niet proberen om de ruiter er met opzet af te werken, aan zulke paarden heb ik geen zin meer zeg maar ;)

Maar sommige mensen krijgen zelfs het braafste paard niet aan de loop of in de staak. Ik had vorige week iemand op mijn paard die al 15 jaar op een manege reed werd er gezegd. Maar mijn paard in galop krijgen ho maar. En toen het uiteindelijk met wat hulp lukte was het steeds de verkeerde galop en steeds viel het paard er weer uit. Zelfs na 1 keer deze persoon te laten rijden heb ik een dag later moeten herscholen, want mijn paard probeerde het ook even bij mij uit wat een dag eerder kon. En dat bij een paard wat gewoon alle knopjes al kent en reeds 20 jaar oud is en gewoon ook echt wel geschikt voor een beginnende ruiter. Maar als je zo'n eigenaar zou treffen, dan doe je het als trainer nooit goed. Dat vind ik ook wel een dingetje eigenlijk. Want die mensen tref je ook.
En dat maakt paarden trainen ook lastig. Je hebt het dier en een eigenaar. Ik denk dat het heel goed is verwachtingen naar elkaar uit te spreken. Want wat ik wil is in principe in een week te doen zeg maar, maar wil je een B proef, en veilig het bos in kunnen, daar gaat meestal wel wat meer tijd in zitten zeg maar. Dus stel ik breng een paard een maand weg, dan krijg ik meer terug dan eigenlijk nodig zou zijn mag ik verwachten, maar het is nog altijd niet meteen B klaar en bosklaar. En ben je zelf niet zo handig, dan is die maand mogelijk te kort.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:16

Ja en toch is zadelmak maken van een ongecompliceerd paard toch ook weer niet zoveel abracadra wat echt maanden hoeft te duren.

Echt doorrijden natuurlijk wel, en daar gaat ook vaak een boel mis maar die dat zie ik los van echt puur zadelmak maken en volgens mij loopt dit in deze discussie ook door elkaar.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:29

Ja, dat zit ik hier dus ook te denken.

Geen idee meer hoeveel 'maanden' dat het gekost heeft voor ik mijn paard zadelmak had. Maar in tijd dat er daadwerkelijk iets mee gedaan is was het echt peanuts. Ik denk grofweg 5 uur?

Het zat hem veel meer in van die ultrakleine dingen. Eens een zadel er op gooien als hij toch nieuwsgierig stond te kijken als ik die andere aan het afzadelen was (30 seconden). Eens een rondje als handpaard meelopen zodat hij leerde dat ik vanaf daar ook nog met hem kon praten (letterlijk 3 rondjes door de bak). Naast het hek parkeren en mijn been er eens slordig overheen slingeren (60 seconden) En toen was er op gaan zitten echt een eitje. 2 keer aan de longe begonnen die er na 5 minuten af ging en een keer achter zijn vriend aan mee naar het bos en dat was het dan wel zo ongeveer.
Daar reed ik de 4e keer al (per ongeluk) alleen mee over een weiland van een hectare.

Dus die beleving drukt de prijs (en tijd) die ik er aan zou willen besteden wel flink. Niet omdat ik haast heb en gierig ben. Gewoon omdat het inderdaad niet zoveel abacadabra is.
Of eigenlijk juist omdat ik zo'n traject op een andere stal best intensief vind voor een jonkie.

Ik heb hetzelfde paard wel jaren later voor 800/maand een maand weggezet om een specifiek dingetje op te pakken waar ik niet helemaal uit kwam. Daar zit het hem niet in dus.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:32

Nou ja dat dus..een handig persoon met ervaring heeft ze zo zadelmak op een goede manier met vertrouwen en zonder ze te overvragen want die weet gewoon al die kleine dingetjes bij elkaar. En ik vind dan zelf paarden die nog helemaal groen zijn het makkelijkst want dan bouw je aan de ene na de andere goede ervaring en pakken ze het zo op.

Als er mee geprutst is op een verkeerde manier, of ze echt een uitzonderlijk karakter hebben dan wordt het een ander verhaal.

BAPLW
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 09:37

Caily schreef:
Dan ben je een van de weinigen helaas juniper.

Ik ben er daarom ook mee gestopt. Alles moet snel-snel tegenwoordig, en zo goedkoop mogelijk. Bijna alsof je kan toveren. Terwijl de kwaliteit van voorbereiding vaak veel minder is, de karakters lastiger en als er thuis ook maar 1 pas verkeerd wordt gezet krijg je stank voor dank.

Ik richtte me ook nog op de recreatieve koudbloeden, dat is al helemaal een afgunstige tak waar geen geld zit. Best apart aangezien de paarden (uit dat zelfde segment) die ik verkoop dan nog net niet om gevochten wordt en als zoete broodjes gaan voor behoorlijke bedragen.

Maar ik begrijp TS dus volledig. De vraag die klanten hebben is met de tijd erg veranderd, helaas niet positief.

Mijn paarden leven in een kudde, en vaker dan eens heeft mijn zeer dierbare alfa merrie minstens net zoveel werk als ik aan zo’n “probleempaard”. Dus daar ben ik ook terughoudend in. Enkel nog op aanvraag en als een eigenaar en ik redelijk veel op 1 lijn zitten.

Het liefste krijg ik paarden zonder eind-datum. Gelukkig al een stuk of 5 dieren mogen helpen die meer dan een jaar hier zijn geweest, of na een pauze thuis een tweede langere periode terug kwamen. Maar in een maand of 4 kan je ook al een heleboel. In een week of 4 vind ik niet dat je veel mag verwachten, in ieder geval niet op een manier waar ik achter sta.


Zo is het exact.
Bij ons komen de paarden ook nog is elke dag gemiddeld 8u buiten, winter en zomer. Meestal komen die paarden veel te dun toe, als ze naar huis gaan zijn ze op goed gewicht. Daar schamen er hun niet eens voor, een paard waar je de ribben zo door ziet, ruggengraat er bovenop. En daar moet je dan gaan opzitten. “Ja maar hij is maar 3, moet nog groeien”, ja dan is ie dus niet klaar om zadelmak te maken in mijn ogen. (En mijn nu 4,5 jarige is nog nooit mager geweest, ook niet in zijn groei, en hij is nog niet zadelmak, door die groei steeds uitgesteld)

BAPLW
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 09:44

Elisa2 schreef:
Nou ja dat dus..een handig persoon met ervaring heeft ze zo zadelmak op een goede manier met vertrouwen en zonder ze te overvragen want die weet gewoon al die kleine dingetjes bij elkaar. En ik vind dan zelf paarden die nog helemaal groen zijn het makkelijkst want dan bouw je aan de ene na de andere goede ervaring en pakken ze het zo op.

Als er mee geprutst is op een verkeerde manier, of ze echt een uitzonderlijk karakter hebben dan wordt het een ander verhaal.


Klopt, paarden die van de weide komen bv, enkel aan de hand kunnen lopen gaan vaak het snelst. Ze leren super snel. Het gemiddelde bij ons is 2 maanden. We hebben er wel 2 in training gehad die op 1 maand klaar waren hoor, die waren volwassen in het hoofd, leerden op 1 training super veel, van niks onder de indruk. Langer dan 3 maanden duurt zadelmak maken dan meestal niet. Ik vind dat geen lange periode, maar de eigenaars dus wel. We hebben er wel al gehad waar de eigenaars zelf geprobeerd hebben en dan plots toch brengen, en dat gaat meestal veel moeizamer

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:37

Ik vind zadelmak dat je er redelijk veilig kan opstappen stap draf en een beetje galop en naar de overkant kan sturen.

Inrijden het meer bevestigen van het stuur en de overgangen.

En doorrijden het echt netjes in balans/ in de gevraagde houding gaan rijden van het paard

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:00

Mijn 3 jarige staat momenteel op een trainingsstal om zadelmak gemaakt te worden. Dat is voor mij dat wij straks makkelijk op kunnen stappen en een rondje kunnen rijden in alle gangen met een beetje stuur. De rest pakken wij zelf verder op.

Wat ik heel belangrijk vind, is communicatie. Ik wil graag minstens 1x per week horen wat ze met haar gedaan hebben en hoe het ging. Liefst met filmpjes :D .

Toen ik haar bracht kende ze een heel klein beetje longeren, had ze een paar keer een zadeltje op gehad en 1x een bit in gehad. En gewend aan een deken. Paar keer voor en achter peeskappen op gehad. Ze kon al vaststaan op de poetsplaats en loopt heel makkelijk de trailer op.

Ik heb voor een stal gekozen waar ik goede ervaringen over had gehoord.
Ik betaal een fors bedrag; 850,-
Ik ga er met mijn dochter wekelijks naar toe om haar zelf even lekker te poetsen.
Over de communicatie ben ik niet geheel tevreden, zeker nu ze er al 4 maanden staat (ze heeft 1 maand daarvan stil gestaan vanwege een kiesextractie) Maar ik krijg eigenlijk alleen een korte update als ik er zelf om vraag. Nu al bijna 3 weken geen filmpje gezien. Ik weet nu ook niet hoe vaak ze haar rijden, wat ze nu al wel/niet kan.
Het was de bedoeling dat we bij de training betrokken zouden worden, ook omdat dochter haar straks gaat rijden. We zijn 1x bij het longeren geweest, toen we er zelf om vroegen.
Inmiddels heb ik de rekening voor december betaalt en gevraagd wat de planning de komende weken is; wanneer kan mijn dochter een een keer op onder hun begeleiding etc.
Daar kreeg ik geen concreet antwoord op. Heb aangegeven dat ik graag een planning wil weten.
Vandaag geappt met de vraag hoe de training gaat, hopelijk vanavond een update.
Dat gesprek ga ik dus nog wel aan als we er dit weekend weer heen gaan. Ik had verwacht dat we haar deze week al mee terug konden nemen. Geen probleem als dat niet kan, maar wel vervelend als men je dat niet laat weten.

Dus communicatie is voor mij wel key.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:24

Amber_anne schreef:
Maar de vraag van de ts is wat je zelf belangrijk vindt en daar geef ik antwoord op. Ik vind trailer laden en een ruiter die niet perfect rijdt en in balans zit wel een vereiste bij een stal waar ik mijn paard naar toe doe

Ik heb daar een net zadelmakke pony voor een 7 jarige ook op getest. Wat doet de pony als er onbalans is? Nou die ging gewoon in de remmen en stond dan stil met een vraagteken boven haar hoofd. Perfect voor dit doel. Meisje weet ook dat dit dus ligt aan haar balans. Manege verklaarde ons voor gek, inmiddels krijgt ze van de manege eigenaar complimenten dat ze zo gegroeid is (ze rijdt 1x pw les op manege pony's). En thuis groeit ze echt met de pony die ik nog wat bijrijdt. Tot op heden geen problemen. En wij hebben op dag 1 na het ophalen een boswandeling gemaakt aan de hand en dag 2 een boswandeling met meisje erop met een barebackpadje. Ik weet dat veel dieren niet zo zijn maar ze zijn er wel. We hadden er al een aantal laten staan die dus niet zo waren.

Wat vind ik belangrijk bij het inrijden:
Tijd om te leren en vooral ook tijd om te verwerken. Ik doe er een jaar over met de pony's en dan kunnen ze stap en draf. Lijkt niet veel maar je kan wel iedereen erop knopen in de meeste gevallen. Ze zijn goed gewend aan gekke dingen op en boven hun rug en kunnen mee op buitenrit. Voor mij is dit goed. 3/4 is toch nog erg jong dus we kunnen er ook een jaar voor uittrekken.

BAPLW
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 13:44

Koekie73 schreef:
Mijn 3 jarige staat momenteel op een trainingsstal om zadelmak gemaakt te worden. Dat is voor mij dat wij straks makkelijk op kunnen stappen en een rondje kunnen rijden in alle gangen met een beetje stuur. De rest pakken wij zelf verder op.

Wat ik heel belangrijk vind, is communicatie. Ik wil graag minstens 1x per week horen wat ze met haar gedaan hebben en hoe het ging. Liefst met filmpjes :D .

Toen ik haar bracht kende ze een heel klein beetje longeren, had ze een paar keer een zadeltje op gehad en 1x een bit in gehad. En gewend aan een deken. Paar keer voor en achter peeskappen op gehad. Ze kon al vaststaan op de poetsplaats en loopt heel makkelijk de trailer op.

Ik heb voor een stal gekozen waar ik goede ervaringen over had gehoord.
Ik betaal een fors bedrag; 850,-
Ik ga er met mijn dochter wekelijks naar toe om haar zelf even lekker te poetsen.
Over de communicatie ben ik niet geheel tevreden, zeker nu ze er al 4 maanden staat (ze heeft 1 maand daarvan stil gestaan vanwege een kiesextractie) Maar ik krijg eigenlijk alleen een korte update als ik er zelf om vraag. Nu al bijna 3 weken geen filmpje gezien. Ik weet nu ook niet hoe vaak ze haar rijden, wat ze nu al wel/niet kan.
Het was de bedoeling dat we bij de training betrokken zouden worden, ook omdat dochter haar straks gaat rijden. We zijn 1x bij het longeren geweest, toen we er zelf om vroegen.
Inmiddels heb ik de rekening voor december betaalt en gevraagd wat de planning de komende weken is; wanneer kan mijn dochter een een keer op onder hun begeleiding etc.
Daar kreeg ik geen concreet antwoord op. Heb aangegeven dat ik graag een planning wil weten.
Vandaag geappt met de vraag hoe de training gaat, hopelijk vanavond een update.
Dat gesprek ga ik dus nog wel aan als we er dit weekend weer heen gaan. Ik had verwacht dat we haar deze week al mee terug konden nemen. Geen probleem als dat niet kan, maar wel vervelend als men je dat niet laat weten.

Dus communicatie is voor mij wel key.


Heb je zeker gelijk in! Het gaat niet bij elk paard even snel, maar de vooruitgang moet wel worden meegedeeld. Wekelijks filmpjes vind ik ook veel. Als je alleen bezig bent wordt er tenslotte niet altijd gefilmd. Ik laat gewoonlijk elke 2 weken iets weten en als er filmpjes zijn stuur ik deze ook door. Klanten zijn welkom, als ze dit op voorhand even laten weten.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:14

Goh, op zich kan het ruitermak maken best snel gaan. Wij hebben onze paarden nooit weg gebracht, hier kwam een ruiter ze aan huis rijden omdat ikzelf te bang ben om er als eerste op te gaan. De paarden (of pony’s) waren dan wel in de hand, konden op de poetsplek vastgezet worden, kenden peeskappen, werden met zadel met loshangende beugels en hoofdstel met bit gelongeerd en kende stemhulpen. Bovendien, voor ze de allereerste keer een bit in kregen, werden ze door de tandarts gecontroleerd. Meestal kon ik er dan na een 4 of 5-tal keer wel echt zelf op.
Dus moest ik ze weg brengen, zou ik zeggen: 1 maand max 6 weken aan 1000€/maand.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:00

Als je een paard zo uit de opfok trekt en aflevert om zadelmak te maken, dan moet je echt nog beginnen met aan de hand, longeren etc.
Maar kent het paard al het veulen ABC en is al gelongeerd etc dan kun je sneller gaan.
Nadeel van grote opfokbedrijven zoals het is georganiseerd met kuddes met gelijke leeftijd en geslacht, is dat de paarden weinig opvoeding meekrijgen en ook vaak minder in de hand zijn geweest.

Waar het paard vandaan komt en wat er mee gedaan is maakt ook hoe snel het gaat.
Ik denk dat je inderdaad 1-3 maand kwijt bent. Maar dan zou ik wel graag een paard willen dat stap draf en galop onder het zadel braaf doet, met rem en stuur. En dat je er aan kunt zitten!

Kosten voor zadelmakmaker die hier op locatie komt is 60 euro per keer, voor hangen tm rijden, het voorwerk is dan al gedaan.
3-4x per week is 120-180 per week + stallingskosten.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zadelmak maken, meningen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:06

Ik had mijn jonkie zelf zadelmak gemaakt en gehangen. Maar niet het lef om er zelf op te kruipen (geen 18 meer).
Dus een stuntpiloot gezocht en die kwam bij mij thuis en heeft het eens bekeken hoever mn paard was. Ze zag dat het goed zat en is erop gekropen. En echt super netjes en rustig zonder over grenzen te gaan of te snel te gaan.
Kostte me 45€ per keer, nou was het dubbel en dwars waard. Ze is er 4-5 x opgekropen en toen heb ik zelf mn lef aangesproken en aan de gang gegaan.