Te strakke neusriem op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:02

Kaitlyn schreef:
Dat heb ik dan juist weer niet vaak gezien. Soms nog wel jonge paarden die mee mogen om zo'n rondje te springen, maar nog niet klaar zijn voor groter werk. Juist om ze al aan andere locaties / sprongetjes te laten wennen. En dat geeft weleens een beetje chaos ja.
Natuurlijk zitten er ruiters tussen waarvan ik denk; ga eruit, en word kalm. Maar de meeste ruiters blijven dan heel rustig en geven hun jonge paard een aantal keer de kans om een hindernis goed te bekijken en te springen.


Ik denk dat dat een beetje ligt aan waar je komt. Hier in de buurt liggen een aantal grote terreinen waar vrijwel altijd heel professioneel gereden wordt. Maar als je de grens niet over wil of geen uur wil rijden zul je naar de lokale manege moeten om een oefenrondje te kunnen springen. Daar gaat het eh... anders aan toe :=

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:17

Ja dat, als je bij een grote springstal komt dan is 99% oefenspringen op 50/70cm niveau profs en handige amateurs met jonkies en het ziet er keurig uit :j hier en daar wat spanning en in die zin "chaos" als ze er wat overdreven overheen gaan of een keertje bokken maar meestal wel heel netjes opgelost.

Lokale maneges daarentegen hebben best vaak deelnemers van wie je je afvraagt of ze al ooit hebben gesprongen :') paarden die ALLES weigeren of er dwars doorheen gaan en ruiters die geen oplossing lijken te weten behalve steeds harder richting de sprong opjagen.

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:18

Vind dat soms toch wel een nadeel van het fokken op karakter. Je hebt ook paarden die braaf zijn EN heeeeeel eerlijk. Daar zouden meer mensen mee ik aanraking moeten komen ~~}>

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:20

Volgens mij heb je het omgekeerd neergezet? want braaf en eerlijk kom je juist best ver mee zonder boeiend goed te kunnen rijden ;)

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:22

Fly_high schreef:
Volgens mij heb je het omgekeerd neergezet? want braaf en eerlijk kom je juist best ver mee zonder boeiend goed te kunnen rijden ;)

Nee hoor, ik doelde op paarden die braaf en bewerkzaam zijn, maar die wel even (hardhandig) hun ruiter op de plaats zetten wanneer er onbehoorlijk met ze wordt omgegaan :D
En daarmee spreek ik uit ervaring :')

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:29

Maar je hebt ze ook zo braaf en eerlijk dat ze echt nooit wat gaan zeggen he :o

Ik vind springen op een 100% gehoorzaam paard dat altijd keurig doet wat ik van hem vraag wel flink stuk moeilijker dan op eentje dat gerust zijn eigen plan trekt als ik met onzin kom, maar dat is wat anders :=

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:33

denisesilver schreef:
Fly_high schreef:
Volgens mij heb je het omgekeerd neergezet? want braaf en eerlijk kom je juist best ver mee zonder boeiend goed te kunnen rijden ;)

Nee hoor, ik doelde op paarden die braaf en bewerkzaam zijn, maar die wel even (hardhandig) hun ruiter op de plaats zetten wanneer er onbehoorlijk met ze wordt omgegaan :D
En daarmee spreek ik uit ervaring :')


Soms vergis je je ook in een paard. Ik heb er meerdere gehad die ik echt niet zo ingeschat had, maar die een ander ineens over het schot heen gooide of compleet in de staak gingen. Ik had ze ingeschat zoals Fly_high beschrijft, maar ze hadden blijkbaar nooit een reden gehad bij mij gelukkig.

Op 1 keer na, toen ik op het verkeerde moment een keer te veel been gaf om ergens langs te gaan waar hij al tig keer langs geweest was en tegelijk te afgeleid was om te merken dat hij echt gespannen was geworden door wat anders. Van paard volledig terecht, maar men vond het wel een rotbok daardoor :+
Mijn 1e pony toen ik van manege afkwam was al zo. Te harde of in haar ogen onterechte hulpen en ze gooide je zo op de grond. En die onterechte en te harde hulpen gebeuren gewoon wel eens bij beginners en die zitten nog niet zo goed. Ik heb er wel een hoop van geleerd :')

Maar ik ken en die keurige oefen parcoursen en crossen en ook degene waar je je afvraagt of ze ooit gesprongen hebben en waarom die dressuursport niet meer verplicht is...

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:35

Dat bedoel ik ook Fly High. Ik wil meer van die brave, eerlijke paarden die er gelijk een lik op stuk beleid op loslaten :+

MyWishMax, ik heb dus zo'n pony in paardvorm staan. Die heeft me een aantal weken zo eraf gesodemieterd, dat ik nog steeds naar de fysio moet :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:37

Elisa2 schreef:
Het kan inderdaad zijn dat de neusriem nog even aangesnoerd wordt vlak voordat iemand de proef in gaat. (al snap ik het nut sowieso niet)

Wiens taak het ook is, het is denk ik wel handig om te koppelen aan een moment voor of na de ring.

Wij worden bij buiten komst meteen gecontroleerd. Zit iemand aan het hoofdstel voor de controle mag de ring meester er van uit gaan dat het niet volgens de regels was en ben je gediskwalificeerd, het is echt niet moeilijk om dit op te lossen.

Ring meester zit zo dat je hem altijd moet passeren en met zicht op de ring. Krijg je het alsnog klaar om niet te passeren: zelfde verhaal als wanneer iemand aan het hoofdstel zit.
Das de enige manier om mensen dit af te leren.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-11-23 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:40

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:
Het kan inderdaad zijn dat de neusriem nog even aangesnoerd wordt vlak voordat iemand de proef in gaat. (al snap ik het nut sowieso niet)

Wiens taak het ook is, het is denk ik wel handig om te koppelen aan een moment voor of na de ring.

Wij worden bij buiten komst meteen gecontroleerd. Zit iemand aan het hoofdstel voor de controle mag de ring meester er van uit gaan dat het niet volgens de regels was en ben je gediskwalificeerd, het is echt niet moeilijk om dit op te lossen.


Maar hier willen ze dus juist voor de proef alles al op orde hebben, dus word je met losrijden gecontroleerd. En dat vind ik beter als achteraf, want bij de echt strakke (die bijvoorbeeld iets verbergen) heb je het paard al een betere optomong gegeven voor hele losrijdtijd en kan er on de proef ook beoordeeld worden met correcte neusriem ipv iets verdoezelen
Dat moet alleen altijd en echte standaard consequenties aan gaan hangen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:43

Hier doen ze het niet voor de proef omdat dat ‘stoort’. Flanken,Mond en bit worden nl ook standaard gecontroleerd dus daarvoor moet de riem dan los. Mutsjes moeten ook af genomen worden in bijzijn van de ring meester. Om die reden gebeurt het bij ons na de proef. Als je voor het losrijden kijkt kunnen ze tijdens het losrijden nog dingen veranderen: als er aangesingeld wordt is een neusriem ook zo bij getrokken, dat kan een ring meester missen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:45

Het is hier geen ringmeester, maar een opgeleide toezichthouder. Die hoeft dus alleen hiernaar re kijken. Bij de ene locatie heb je geen ruimte om nog wat aan te passen, omdat je in zicht blijft. Op andere locaties zou je combinaties 2 keer moeten controleren misschien. Maar ze zijn er ook voor om het losrijden in de gaten te houden, wat toch ook belangrijk is.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:09

Een goede toezichthouder volgt wel even naar de ring als iemand zijn neusriem heeft moeten aanpassen. Dat heb ik al meerder keren zien gebeuren.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:32

Katja schreef:
Een goede toezichthouder volgt wel even naar de ring als iemand zijn neusriem heeft moeten aanpassen. Dat heb ik al meerder keren zien gebeuren.


Zal ook wel aan de locatie liggen hoor, hoe makkelijk het is om mee te lopen en of het nodig is of dat je ze in de gaten kan houden vanuit de losrijdbak. Maar dat is ook heel fijn. Hier nog niet gezien,maar volgens die toezichthouders was echt het overgrote deel in orde. Dus wie weet wel meegelopen met degene die het niet waren, maar die reden niet toen ik er was.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:41

We houden als TH zelfs het voorterrein in de gaten zodat paarden ook ‘normaal’ op de wagen worden geladen. Als ik buiten wat geschreeuw of gekletter hoor, dan ben ik er als de kippen bij. Maar je hebt vaak maar alleen hè, en met maar 2 ogen, dus je kunt helaas niet alles zien.

Overigens controleren wij niet net voordat er gestart wordt. Daarmee haal je ruiters uit hun concentratie en paarden die wat kopschuw zijn, help je zo ook niet. Een riempje mag ik niet zelf losser maken, dit vraag ik aan de ruiter zelf om te doen of aan de groom. Gewoonweg omdat je geen gedoe wilt als een combi met slecht resultaat uit de ring komt en de TH hiervan de schuld geeft.

Daarnaast controleer ik niet alles fysiek. Ik ben er niet om iemand onnodig te pesten. Je scant een combinatie al bij binnenkomst (ik sta vaak bij de ingang of opstapkrukje) en dan zie je echt alles wel. Bij de s&t combinaties check je de ophanging net even wat beter. En anders zie je het gelijk als iemand de teugels opneemt.

Vanuit gezondheid werk je met handschoenen, want je wilt geen ziektes op paarden verspreiden. Soms zie ik een TH echt alle paarden fysiek checken, maar dat is echt niet de opdracht vanuit Ermelo. Als je een goed getraind oog hebt, dan is dat absoluut niet nodig.

Ook wanneer een paard bloed heeft bijvoorbeeld door het uitladen en de wond door het rijden (warmte) gaat bloeden, dan geef je de ruiter de kans om het in orde te maken. Je stuurt ze niet weg als een paard niet kreupelt. Je denkt als TH juist even mee aan oplossingen, zodat ze niet door de jury uitgesloten hoeven te worden.
We hebben niet het doel om mensen weg te sturen als er een dingetje niet in orde is. Daar wordt nog wel eens een vergissing in gemaakt.

Ik heb zelfs een keer een paard gehad wat door spanning (lees, die werd klem gereden door een andere combinatie) op zijn lip had gebeten en bloedde. Die heb ik rustig naar me toe gehaald, gevraagd of ze iemand mee had om het te checken en schoon te maken en daarna geen roze schuim meer gezien. Die kon daarna verder met losrijden en reed ook een super fijne proef met mooie score. We zijn echt geen politieagentje, al zie ik zelf sommige TH’s ook wel eens een beetje doorslaan hoor.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:30

Nou er werd bij de opleiding wel degelijk gezegd je ook prima iedereen mag controleren preventief de neusriem :)

Bij de regio en selecties hier gebeurd dat dan dus ook.

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:36

Ieder zal zijn/ haar eigen manier hebben.

Hoe het in Belgie gaat klinkt wel goed, de standaard harnachement controle na de proef.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:00

@padoertje +:)+ +:)+

Klinkt echt top. Incl alle nuance die je laat zien op dit verhaal. Zoals de kapotte lip. Echt super.

En het zal echt niet altijd en overal al even goed voor elkaar zijn. Maar als dit is wat de KNHS voor ogen heeft, dan kan ik alleen zeggen: hulde. Asl we zo met elkaar en de paarden omgaan durf ik er nog wel even van uit te gaan dat we kunnen blijven rijden en dat met een gerust hart kunnen doen.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:58

Laat de toezichthouder dan ook de bovenkant van de neusriem controleren. Vroeger, toen er nog nooit gecontroleerd werd heb ik wel les gehad van iemand, de zoon hier van heeft al meegedaan met de OS. Maar we leerden daar dingen die echt nu niet meer zouden kunnen en dat waren gewoon openbare groepslessen. Ik ben overigens toen wel met lessen gestopt daar. Maar we leerden een kiezeltje onder de neusriem leggen en dan de neusriem vast te maken. Als een paard de mond zou openen, dan zou dat kiezeltje op het platte botje van de neus inwerken. En bij een eventuele controle zou het niet gevonden worden werd er gezegd, want het blijft onzichtbaar in de padding van de neusriem liggen.
Ook al is dit lang geleden, als iemand het wil toepassen, dan geldt natuurlijk nog steeds hetzelfde, je moet echt op de neus voelen wil je het ontdekken. Triest.

Van mij mag de sperriem in z'n geheel verboden worden. Je zou een paard netjes moeten kunnen rijden op alleen een hoge neusriem.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:04

De neusriem wordt juist aan de bovenkant gecontroleerd... Daar moeten die vingers tussen namelijk.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:14

MyWishMax schreef:
De neusriem wordt juist aan de bovenkant gecontroleerd... Daar moeten die vingers tussen namelijk.

Dan is het goed. :D

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:15

Waar anders dan op het neusbot? Bij de wangen waar je 3 handen achter kunt stoppen??

Misselijke streken kan altijd, heeft bijvoorbeeld ook geen nut dan de sperriem te verbieden.
Kan zo'n steentje nog steeds.

Verbieden van neusriemen hoeft van mij ook niet.
Wel meer controle, met dat groene universele ding.
Zit het te strak is vertrekken, incl eventuele starts met andere paarden die dag.
3 keer gepakt is automatische schorsing vn een jaar.

je kan dit soort flauwekul echt wel minderen, maar niet met soft beleid.
Mensen die zelf niet soft zijn voor hun paard raak je ook niet met een foei

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:42

denisesilver schreef:
Fly_high schreef:
Volgens mij heb je het omgekeerd neergezet? want braaf en eerlijk kom je juist best ver mee zonder boeiend goed te kunnen rijden ;)

Nee hoor, ik doelde op paarden die braaf en bewerkzaam zijn, maar die wel even (hardhandig) hun ruiter op de plaats zetten wanneer er onbehoorlijk met ze wordt omgegaan :D
En daarmee spreek ik uit ervaring :')



dat versta ik niet onder braaf en eerlijk.

als je sec gaat kijken naar de te strakke neusriem oid, dan vind je die ook op de grote professionele terreinen en daar wordt ook gesprongen met de slof aan, e.d.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:48

Geen idee wat je met "grote terreinen" precies bedoelt maar tijdens KNHS-wedstrijden mag er iig niet met slof aan worden gesprongen, groot terrein of niet.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:53

o.a. peelbergen etc