Te strakke neusriem op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 10:00

Zat ík gisteravond lekker door Facebook te scrollen en kom ik een post tegen van een geweldige wedstrijd. Mooie foto’s en mooie paarden. Maar de eerste foto, een hoofd foto van een paard, met de neusriem zo strak.. dit kan toch gewoon niet meer!?

Waar zijn we mee bezig? Waarom zou je dit zo nodig hebben? Laatst het bericht over stang en trens niet meer in de Z1 en dan zie je dit… waar is de KNHS, het jurylid in dit soort gevallen?


Afbeelding

Foto is flink bijgesneden om herkenbaarheid onmogelijk te maken.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:08

KNHS is dan niet aanwezig. Zelfde beeld zie je veel tijdens de hengstencompetitie helaas.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:11

Snap niet dat hier niet op gecontroleerd wordt -O-


Bij de ijslanders kan je er altijd uitgepikt worden en controleren ze op ijzers en harnachement. Bij de grotere wedstrijden wordt iedereen gecontroleerd.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:13

Hoe krijg je in godsnaam een paard nageeflijk op deze manier :?

Maar verschrikkelijk.
Van mij mag er standaard bij het betreden van de ring bij elke combinatie een neusmeter gebruikt worden.
te strak is klaar, voor de hele dag dus ja ook met andere paarden of andere proeven later op de dag. Zet dat maar eens in het reglement.
Niets smoesje per ongeluk te vast ik maak hem losser, nee exit, doei.
Wedden als dat eens een paar keer werd gedaan de flauwekul van aansnoeren zo voorbij is?

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 10:14

Lithya schreef:
KNHS is dan niet aanwezig. Zelfde beeld zie je veel tijdens de hengstencompetitie helaas.


Maar dit zie je toch ook als jurylid? Dit is verder dan wat strak vast gemaakt :(

En dan gek vinden dat er vanuit dieren organisaties steeds meer commentaar komt

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:17

Skessa_ schreef:
Snap niet dat hier niet op gecontroleerd wordt -O-

Er word wel op gecontroleerd, maar mag van mij op elke wedstrijd en elke ruiter zijn.
En deze combinatie daar had de jury inderdaad wat van moeten zeggen. Of een andere official. Alleen zo krijg je dat het ( op wedstrijd) niet meer voorkomt.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:19

Als je als jury ergens hoog in een wat donkere baan zit kan ik me wel voorstellen dat je het mist. Daarom heeft de knhs ook de toezichthouders bedacht natuurlijk. Maar daar is weinig animo voor, wat ik ook wel weer snap.

Maar eens dat hier keihard op gecontroleerd en gestraft mag worden. Alleen zolang dit soort vastmaken rustig kampioen wordt... :')

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:20

Auw |(

Laatst noemde ik iets waar ik met mijn paard nog werk heb tegen een kennis. Had ze het over een instructrice die haar had gezegd dat het hielp als je dan de sperriem heel strak aansnoerde. Ik wist niet wat ik hoorde. Ik heb alles altijd heel los zitten en dat hou ik lekker zo. Ik begreep ook totaal de logica niet hoe het zou moeten helpen :?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:31

Ik zal je nog sterker vertellen. Toen ik nog wedstrijden reed en wel eens een clinic reed bij een jurylid.. maakt niet uit welk jurylid, zijn er meerdere geweest .. bijna allemaal deden ze gelijk mn neusriem 4 gaten strakker. Gelukkig ben ik nogal koppig dus die ging gewoon weer 4 gaten losser.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:34

Dat is wel heel strak ja..lijkt me dat het paard zo ook helemaal niet goed adem meer kan halen.

Misschien zou de ringmeester neusriem controle kunnen doen voor of na de proef.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:35

Ik heb die van mij altijd strak genoeg dat ie net niet af glijdt, als je de sperriem zo strak hebt kan je paard toch ook niet genoeg ontspannen on goed na te geven?? Zo strak moet haast de ademhaling gaan beinvloeden als ik zie hoe het klemt rond de neusgaten

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:37

Jeetje, ik ben naïef en schrok ervan.

Van mij mag de ringmeester een afgevaardigde worden, dit eruit pikken en ruiter linea recta naar huis, inclusief melding naar knhs. X meldingen en schorsen voor een bepaalde tijd.

Of, ipv bitloos gewoon neusriemloos

Wonkeydonkey

Berichten: 132
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:43

Iemand langs de baan en hier actief op controleren, dat lijkt me de enige manier om dit tegen te gaan en de ruiters die zo rijden, schaam jezelf.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:46

Als zelfs dit al niet 100% lukt (het besef erin krijgen dat je een riempje rond de neus niet moet dichtsnoeren), hoe gaan we dan ooit het algemene paardenwelzijn in de sport echt serieus omhoog kunnen trekken? Soms kan ik er echt zwartgallig van worden.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:47

Rocamor schreef:
Jeetje, ik ben naïef en schrok ervan.

Van mij mag de ringmeester een afgevaardigde worden, dit eruit pikken en ruiter linea recta naar huis, inclusief melding naar knhs. X meldingen en schorsen voor een bepaalde tijd.

Of, ipv bitloos gewoon neusriemloos

Die is er al lang elke wedstrijd hoort een toezichthouder te hebben en dat is natuurlijk niet de ringmeester.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:54

Dat begrijp ik spenk, maar ik ga er vanuit dat de ringmeester zo'n beetje alle combinaties ziet. De afgevaardigde loopt rond en kan daardoor wellicht wat over het hoofd zien.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:56

Dorine92 schreef:
Ik zal je nog sterker vertellen. Toen ik nog wedstrijden reed en wel eens een clinic reed bij een jurylid.. maakt niet uit welk jurylid, zijn er meerdere geweest .. bijna allemaal deden ze gelijk mn neusriem 4 gaten strakker. Gelukkig ben ik nogal koppig dus die ging gewoon weer 4 gaten losser.


Hier schrik ik van. DAt heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik ben inderdaad nog wel eens gecontroleerd geweest op mijn bit en neusriem.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:57

Rocamor schreef:
Dat begrijp ik spenk, maar ik ga er vanuit dat de ringmeester zo'n beetje alle combinaties ziet. De afgevaardigde loopt rond en kan daardoor wellicht wat over het hoofd zien.

maar de ringmeester is een goedwillende vrijwilliger vaak. Moet dat meisje van 14 dan een GP amazone die een paard in de basissport start gaan aanspreken? Of welke andere ruiter ook die dondersgoed de regels kent en er toch voor kiest vanaf te wijken.
Ik zou het al niet durven..

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:01

Maar dit is ook hoe mensen het aanleren lijkt het tegenwoordig wel.. Hoe vaak ik niet zie dat voor iemand opstapt die ook meteen zijn neusriem nog even aansingelt, daar gaat het mis..

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:03

Dat zal niet lukken als je iemand zoveel verantwoordelijkheid wilt geven.

Ik had niet door dat er jonge meiskes ook als ringmeester werden ingezet. In mijn reactie, ging ik uit van mijn ervaring: ringmeesters waren ruim volwassen met redelijk wat levenservaring.

Het is eigenlijk te triest voor woorden dat er überhaupt over nagedacht moet worden.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:08

petraaken schreef:
Dorine92 schreef:
Ik zal je nog sterker vertellen. Toen ik nog wedstrijden reed en wel eens een clinic reed bij een jurylid.. maakt niet uit welk jurylid, zijn er meerdere geweest .. bijna allemaal deden ze gelijk mn neusriem 4 gaten strakker. Gelukkig ben ik nogal koppig dus die ging gewoon weer 4 gaten losser.


Hier schrik ik van. DAt heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik ben inderdaad nog wel eens gecontroleerd geweest op mijn bit en neusriem.

Ik ben nooit gecontroleerd, enkel vaak commentaar gehad dat het te los zat. Paard had een lelijk mondje dus ze wilden het dichtsnoeren. Kreeg overigens wel altijd commentaar dat het er harmonieus en vriendelijk uitzag. Ondanks die lelijke mond.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:09

Dat is als er überhaupt een ringmeester is. Veel wedstrijden hier doen daar niet eens meer aan.

En dit is toch juist de taak voor de toezichthouder. De gemiddelde ruiter rijdt denk ik een half uur los? Dan heeft de toezichthouder toch tijd zat om het te zien?

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:13

Het kan inderdaad zijn dat de neusriem nog even aangesnoerd wordt vlak voordat iemand de proef in gaat. (al snap ik het nut sowieso niet)

Wiens taak het ook is, het is denk ik wel handig om te koppelen aan een moment voor of na de ring.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:20

Op de meeste wedstrijden die ik rij is er geen ringmeester, laat staan toezichthouder...
In de 7 jaar dat ik wedstrijden rijdt is ook nog nooit mijn paspoort gecontroleerd, vind ik ook kwalijk eigenlijk. Hoe moeilijk is het om bij het aanmelden om even de entingen te checken. Dus in controleren kan nog een hoop beter bij wedstrijden

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:22

Mij ontgaat de logica, want door het aansnoeren kan een paard of pony nooit de onderkaak vrij bewegen en een fijne aan leuning aannemen, maar wat ik hoor wordt het gedaan zodat een jury niet kan zien dat een paard z’n mond wat open doet, wat weer minpunten zou opleveren. Als ie z’n mond open doet, doe ik als ruiter toch waarschijnlijk wat verkeerd?