Te strakke neusriem op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:16

Tja ook in die sport zie ik dingen die echt niet prettig zijn en lang niet altijd sprake van harmonie en samenwerking. Daarom is de schuld of verantwoordelijkheid alleen bij de knhs leggen al niet de oplossing.

Het kan overal gebeuren of gebeurt zelfs overal dus je moet het op allerlei vlakken aanpakken.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:35

MyWishMax schreef:
Maar het openen blijft wel een fout. Als je het niet opschrijft kan je het ook niet meenemen in de punten en dan is het dus evengoed als een paard dat wel de mond ontspannen dichthoudt. En dat moet je ook niet willen, ook niet voor het welzijn. Dan moet je gewoon blijven controleren op die neusriem waarvoor de toezichthouders er zijn. Ik heb bijna elke wedstrijd sinds vorig jaar april controle gehad, daar zouden nog wel stappen gezet kunnen worden en ook consequenties aan koppelen als het wel te strak is.


Het zou al helpen als we niet steeds roepen dat de mond openen een fout is....

Mensen doen zo spastisch over een open mond dat sommigen het blijkbaar een goed idee vinden om dat ding dicht te snoeren.

Waarom accepteren we niet gewoon dat de mond een communicatie middel van het paard is? Zoals de oren dat ook zijn en de staart? Ze zeggen wel iets over hoe het paard zich voelt, maar niet alles en altijd alleen te beoordelen in het geheel van het totaal plaatje.
Niemand wordt afgestraft op een paard wat even zijn oren naar achter doet of eens met zijn staart zwiept omdat het een oefening moeilijk vind.

Waarom kunnen we datzelfde, in al zijn gradaties, niet gewoon met de mond?


Ik heb 2 paarden die hun mond niet altijd stijf dichthouden. Ik rij ze allebei met een los zittende hoger neusriem zonder sperriem. Dan zitten de lippen niet altijd strak op elkaar. Werkelijk nog nooit commentaar op gekregen van een jury.

Overigens wel ooit van instructeurs die dan bang waren dat de jury er wat van zou vinden. Gelukkig nooit wat van aangetrokken. Was ook onnodig blijkt.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:37

@nadientjuh: Die heeft notabene de mond best een eind open? Waar zie jij aan dat de sperriem te strak zit daar?

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:40

pol013 schreef:
@nadientjuh: Die heeft notabene de mond best een eind open? Waar zie jij aan dat de sperriem te strak zit daar?


Volgens mij lijkt dat maar zo, hij doet zijn mond scheef openen, dus de kaak opzij.

Vorig jaar op wedstrijd ook iemand gezien waarvan het paard echt tegen de neusriem aan het vechten was, en enkel zijn mond iets opzij open kon doen. Dat heb ik gemeld bij de KNHS mensen maar er werd nou niet echt snel op gehandhaafd ofzo.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:44

DuoPenotti schreef:
Hoe krijg je in godsnaam een paard nageeflijk op deze manier :?


Ik haal even deze quote van de 1e pagina eruit, ik ken iemand die op hoog(ste) niveau rijdt, heb ik een tijdje les van gehad (ik stond toen daar tijdelijk en zat bij de stalling in). 1 vd laatste keren dat ik er gelest heb trok ze ook bij mijne de sperriem super strak want "daar wordt ie beledigd van, pakt ie minder het bit en gaat ie minder hangen". Dit was haar logica dus achter het nageefelijk rijden, want doordat ie minder ging hangen werd ie nageefelijker. Maar ze zei ook gerust dat ze de 2 vingers onzin vond want paarden liepen veel beter als alles net te strak zat.

Even voor de duidelijkheid: ik les daar dus niet meer, maar haar stalruiters zitten regelmatig in de top van het klassement...

Ik denk wel dat het belangrijk is bij toezichthouders dat die ook doorgeven aan de jury bij wie ze een opmerking hebben gemaakt. Begin dit jaar moest ik tegen iemand, zij moest voor mij starten, die werd op haar keelriem aangesproken, zat echt veel te strak. Dus die werd losser gemaakt en vervolgens zag ik haar de ring uitkomen en zat ie weer niet zo strak....
2 weekenden terug toen ik wedstrijd had kwam ik haar weer tegen en die keelriem zat nog exact zo strak als begin dit jaar.. Dus of nooit aangesproken meer, of niks van aangetrokken. Maar als de jury dan bijv. weet dat het tegen haar gezegd is kunnen ze toch wel gelijk een opmerking maken? Of mag dat niet?

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:46

Maar lippen niet op elkaar is wat anders als mond echt openen. Een keer zwiepen hoor je niks van, heftig zwiepen wel. Iets verstrakken heel kort hoor je niks over, echt strak maken wel.
Het is communicatie maar echt de mond openen is al verder als alleen een oor naar achteren.

Wat is er zo erg aan dat het benoemd wordt? Ja, ze vinden het lastig en daardoor kan het gebeuren, dan is het op dat punt toch nog niet goed genoeg? Je mist op dat moment de ontspanning en correcte aanleuning naar de hand toe.

Een keer openen is ook geen ramp, dat gebeurt hier ook als het moeilijk is. Maar dan is het dus gewoon nog niet goed genoeg. Zo kan je wel veel meer dingen niet meer willen benoemen.
Het probleem is niet de mond openen, het probleem is de te strakke neusriem. Dus pak je de neusriemen aan en ga je niet de beoordeling versoepelen. Daar gaan de neusriemen niet losser van bij iedereen, wel van controles en consequenties.

Bij een keer openen krijg je 1 opmerking en misschien een puntje minder, pas bij vaker krijg je er meer over te horen en ga je flink afgerekend worden. Dat is toch goed juist, want het paard geeft dan duidelijk aan dat het nog niet op dat niveau ontspannen en in correcte aanleuning en correct lichaamsgebruik kan lopen.

De jury hoort niet van de toezichthouder dat er iets aangepast moet worden, geloof ik enzo_ollie. Dan moeten ze tussendoor naar de jury toe en volgens mij is dat niet de werkwijze.

Padoertje
Berichten: 1553
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:13

Enzo_Ollie schreef:
DuoPenotti schreef:
Hoe krijg je in godsnaam een paard nageeflijk op deze manier :?


Ik haal even deze quote van de 1e pagina eruit, ik ken iemand die op hoog(ste) niveau rijdt, heb ik een tijdje les van gehad (ik stond toen daar tijdelijk en zat bij de stalling in). 1 vd laatste keren dat ik er gelest heb trok ze ook bij mijne de sperriem super strak want "daar wordt ie beledigd van, pakt ie minder het bit en gaat ie minder hangen". Dit was haar logica dus achter het nageefelijk rijden, want doordat ie minder ging hangen werd ie nageefelijker. Maar ze zei ook gerust dat ze de 2 vingers onzin vond want paarden liepen veel beter als alles net te strak zat.

Even voor de duidelijkheid: ik les daar dus niet meer, maar haar stalruiters zitten regelmatig in de top van het klassement...

Ik denk wel dat het belangrijk is bij toezichthouders dat die ook doorgeven aan de jury bij wie ze een opmerking hebben gemaakt. Begin dit jaar moest ik tegen iemand, zij moest voor mij starten, die werd op haar keelriem aangesproken, zat echt veel te strak. Dus die werd losser gemaakt en vervolgens zag ik haar de ring uitkomen en zat ie weer niet zo strak....
2 weekenden terug toen ik wedstrijd had kwam ik haar weer tegen en die keelriem zat nog exact zo strak als begin dit jaar.. Dus of nooit aangesproken meer, of niks van aangetrokken. Maar als de jury dan bijv. weet dat het tegen haar gezegd is kunnen ze toch wel gelijk een opmerking maken? Of mag dat niet?


Zolang een combinatie niet officieel is uitgesloten van deelname of gediskwalificeerd is, gaat er geen melding uit naar de federatievertegenwoordiger en is het niet bekend bij de KNHS. Dan kan een jury die zo'n combinatie voor het eerst ziet, dit natuurlijk ook niet weten. Als ik als toezichthouder zo'n combinatie dan voor een 2e keer een waarschuwing moet geven, op 2 verschillende wedstrijden dan ga ik het gesprek natuurlijk wel aan. En daarnaast loop ik naar de jury om aan te geven dat ook hier nog een check wordt gedaan, want als zo iemand tussen de losrijhal en de wedstrijdbaan alles weer strak zet dan heb ik er geen zicht meer op. Als een dergelijke combinatie geen aanpassing wil doen op het moment zelf, dan kan ik ze als toezichthouder (io met jury) uitsluiten van deelname en wordt dit doorgemeld. Als op een volgende wedstrijd weer zoiets wordt opgemerkt en er wordt een tweede melding van gedaan, dan pas gaat er volgens mij een officiële waarschuwingsbrief uit namens de KNHS. Tussen handhaven en bijvoorbeeld een straf zit echt nog wel een grijs gebied en is niet zo makkelijk. Als het nu gaat om echt extreme wreedheden, dan is het volgens mij makkelijker om iemand voor langere tijd uit te sluiten.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:19

Ah, dank voor de toelichting!
Ik bedoelde inderdaad ook niet meteen uitsluiten, maar meer dat als je als toezichthouder bij een combinatie een te strakke keel/neusriem constateert en dat doorgeeft aan de jury zodat die daar even een keer extra naar kijken, want kan me idd voorstellen dat het soms voor een jury lastig te zien is van ver/boven/donker.
Wist niet zeker of dat mocht, maar dat mag dus wel.

Is het dan niet al een verbetering om dat een verplichting te maken? Want zoiets als een keel of neusriem strakker maken is in een paar tellen gebeurd en als dat gebeurd heeft zo'n toezichthouder uiteindelijk weinig zin, hoe belangrijk ze ook zijn

Padoertje
Berichten: 1553
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:47

Enzo_Ollie schreef:
Ah, dank voor de toelichting!
Ik bedoelde inderdaad ook niet meteen uitsluiten, maar meer dat als je als toezichthouder bij een combinatie een te strakke keel/neusriem constateert en dat doorgeeft aan de jury zodat die daar even een keer extra naar kijken, want kan me idd voorstellen dat het soms voor een jury lastig te zien is van ver/boven/donker.
Wist niet zeker of dat mocht, maar dat mag dus wel.

Is het dan niet al een verbetering om dat een verplichting te maken? Want zoiets als een keel of neusriem strakker maken is in een paar tellen gebeurd en als dat gebeurd heeft zo'n toezichthouder uiteindelijk weinig zin, hoe belangrijk ze ook zijn


Als ik vraag om een aanpassing te doen om iets losser te maken, dan check ik natuurlijk wel hoe alles zit als een combinatie uit de proef komt :j . Daarnaast laat ik het ook echt wel merken wanneer ik een combinatie 'goed in het snotjes houd' dmv oogcontact. Dus dan moeten ze wel heel brutaal of dom zijn als ze je als toezichthouder negeren hoor!

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:57

Ja bij ons op de vereniging kom je echt op een totaal ander punt de bak uit en kan je als toezichthouder ook niet beide tegelijk zien, wel als je een paar passen die kant op loopt. De 2e bak is totaal onzichtbaar voor de toezichthouder en bijna 2 minuten lopen

Goed dat je dat doet!

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:00

Mond open hoeft ook niet altijd een teken van ongemak te zijn. Ik rijd een van mijn paarden met alleen een hoge neusriem, ding zit los. Ik rijd met weinig teugeldruk. Hij vind het leuk om af en toe zijn neus af te likken tijdens het rijden. Ruimte genoeg voor, ziet er natuurlijk niet uit maar geen reden om de neusriem aan te snoeren. Mijn andere paard heeft een hoge neusriem met een sperriem. De sperriem laat ik redelijk losjes, de neusriem sluit aan. Zij heeft de steun echt nodig en met losse riemen wordt ze heel onrustig, geen neusriem werkt ook niet. Een ander paard heeft niets….. kortom, een neusriem heeft een functie en heeft jouw paard er behoefte aan en werkt het, helemaal prima. Verschilt echt per paard. Maar als je hem gebruikt, gebruik hem dan goed. Een strakke riem is zeer kwalijk maar een hele losse bungelriem kan ook heel rot zijn.

Lokii

Berichten: 182
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:44

pol013 schreef:
@nadientjuh: Die heeft notabene de mond best een eind open? Waar zie jij aan dat de sperriem te strak zit daar?


Gezien de hoogte van de neusriem is deze strakheid niet fijn. Ook kan je de stress goed zien in het gehele ´gezicht` van het paard. Ook als je goed kijkt zie je dat de tanden minimaal van elkaar af zijn. Vooral opgetrokken lippen. Ik zag dit pas toen ik de foto later bekeek :(

Cambionn

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:23

pol013 schreef:
@nadientjuh: Die heeft notabene de mond best een eind open? Waar zie jij aan dat de sperriem te strak zit daar?
Zo ver is die mond niet open, de foto is alleen schuin waardoor je naar binnen z'n mond in kijkt en het opener lijkt. Als je naar verschil onder en bovenlip kijkt valt het wel mee (groen lijntje). En als je de contouren van z'n hoofd volgt zie je ook dat hij echt flink indrukt (rode lijntjes), en je ziet ook gewoon de schaduwen van het naar binnen drukken aan de zijkant van z'n hoofd langs die hele neusriem. Dat ding zit echt loeistrak. Geloof nooit dat dat ding met z'n mond dicht opeens mooi losjes zit.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:53

Wat voor een bit hangt daar in dan? Dat is een hefboom bit toch?

Heb ik nog nooit gezien in combinatie met zo,n soort neusriem.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:58

Elisa2 schreef:
Wat voor een bit hangt daar in dan? Dat is een hefboom bit toch?

Heb ik nog nooit gezien in combinatie met zo,n soort neusriem.


Ja dit mag in de WE.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:02

Heel bijzonder..

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:05

Dit is toch die Grand prix ruiter die ook WE is gaan rijden en dan het boegbeeld van vriendelijkheid zou moeten zijn := ?

denisesilver

Berichten: 2901
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:20

Ik neem altijd maar als vuistregel; alles wat wordt verkocht als zijnde “veeeel diervriendelijker dan x” is doorgaans helemaal niet (zoveel) diervriendelijker. Bij WE in de hogere sport zie je nogal eens bepaald spoorgebruik en geruk aan de mond, wat vervolgens wordt goedgepraat, want “anders kunnen de oefeningen nooit zo precies uitgevoerd worden”.

Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:37

Kan dat paard überhaupt nog ademen, ook met de gedachte dat het die dag heel erg warm was…of was dit op een andere dag?

Polarize
Berichten: 711
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:36

denisesilver schreef:
Ik neem altijd maar als vuistregel; alles wat wordt verkocht als zijnde “veeeel diervriendelijker dan x” is doorgaans helemaal niet (zoveel) diervriendelijker. Bij WE in de hogere sport zie je nogal eens bepaald spoorgebruik en geruk aan de mond, wat vervolgens wordt goedgepraat, want “anders kunnen de oefeningen nooit zo precies uitgevoerd worden”.

Ondertussen kan ik met mijn westernpaardje flink wat van die WE oefeningen vrij netjes uitvoeren met een los teugeltje := zal vast niet zo goed zijn als die kampioenen, maar dat is meer omdat we niet serieus erop trainen dan dat het niet kan.
Ik schrik soms wel van die WE filmpjes, snap niet dat mensen het vriendelijk noemen als je ziet hoe de paarden erbij lopen en wat er allemaal aan hangt.

Ik zal binnenkort als ik moet schrijven eens letten op de neusriemen, zie altijd vanalles voorbij komen op wedstrijden

7ofhearts

Berichten: 2832
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:46

Niet gek dat het paard op de eerste foto het snot uit de neus heeft lopen.

Lokii

Berichten: 182
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:55

Melisje_92 schreef:
Kan dat paard überhaupt nog ademen, ook met de gedachte dat het die dag heel erg warm was…of was dit op een andere dag?


Het was niet zo warm als het Youth weekend maar het was zeker 28 graden op die dag. Zij hadden ook een show op de middag.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:46

denisesilver schreef:
Ik neem altijd maar als vuistregel; alles wat wordt verkocht als zijnde “veeeel diervriendelijker dan x” is doorgaans helemaal niet (zoveel) diervriendelijker. Bij WE in de hogere sport zie je nogal eens bepaald spoorgebruik en geruk aan de mond, wat vervolgens wordt goedgepraat, want “anders kunnen de oefeningen nooit zo precies uitgevoerd worden”.


Ik heb dit ook weleens gezien, maar zie ook ruiters die rijden zoals ik denk dat het doel is. (Marco Boavista bijv.) Die is dressuurmatig wat hoger geschoold en rijdt op zit, met 1 hand etc.

Het probleem in iedere tak van de sport blijft dat basisstappen overgeslagen worden wat dan terug te zien is in het gebruik van het harnachement.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 09:53

Ja het is vaak een quick fix.. net als piaffe die met de achterhand hoog blijft, niet uit verzamelen maar vanuit een kunstje. Hoop echt dat er vanuit de knhs ook meer gekeken wordt naar de basis van de opleiding en daarop ook gaan punten in de hogere klassen.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:57

Sommige paarden kunnen ook echt niet zitten door hun bouw in de piaffe, het maakt wel uit of het paard echt het bekken kan kantelen of niet. Dat wordt vaak niet gezien.

Ik ben absoluut voor dat er meer nadruk en focus op de basis komt en de basis opleiding van het paard.