Paard 15 verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxlolaxx
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-15

Paard 15 verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 19:58

Goedenavond allemaal,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een paard van 15 jaar om verkeersmak te maken?

Sinds 4 weken hebben wij een 15 jarige D pony. Het is een mega lief dier! Alleen.. ze is panisch voor vrachtwagens. Dit uit zich in vluchtgedrag, extreem en totale paniek, en bijna niet te houden met 2 mensen.
Dit was niet bekend.
Het fijnste (sarcasme) is dat haar stal is gevestigd op een industrieterrein. Wel met weide, boomproof vriendje, uitloopstal en verharding.
Ze is met privé redenen bij ons gekomen.
Ik ben opzoek naar ervaringen. Hoe pakken we dit het beste aan? Er is buiten het weiland geen bak oid aanwezig.
4 weken, is mega kort! En natuurlijk snap ik dat er meer tijd nodig is om überhaupt te acclimatiseren. We doen haar absoluut ook niet weg. Ik ben benieuwd of iemand tips heeft? Helemaal omdat als we haar meenemen we dus direct op een industrieterrein staan.

Dat heel het verhaal niet handig is, en we beter een andere pony hadden moeten aanschaffen.. dat kan ik zelf invullen. Maar ze is door omstandigheden bij ons gekomen.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:03

even een vrachtwagen lenen, voeren terwijl de vrachtwagen stilstaat, nog niet met draaiende motor, lukt dit dan x met draaiende motor, met vriendje erbij die hopelijk niet reageert. En zo stapje voor stapje uitbouwen. Is het het motorgeluid dan opnames maken en afspelen, is het een bewegende vrachtwagen daar mee oefenen.

maar met 15 kan paard nog steeds leren hoor.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:08

Valt prima te leren. Eerst maar rust en regelmaat vinden en buiten, op de wei, op een afstandje kijken. Daarna kun je dmv grondwerk haar mentaal zekerder maken, grondwerk lessen zijn ontzettend handig, ook als jullie eens iets tegen komen wat veel enger is dan een vrachtwagen. Opbouwen met een voertuig zelf is leuk, maar er blijven altijd dingen die je niet zelf kunt oefenen, dus werk aan haar eigen zelfvertrouwen en dat kost tijd maar het kan ook erg snel gaan.
Concreet dus gewoon met der bezig gaan, lessen nemen, dingen op een afstand bekijken en als zij eraan toe is eens een stapje dichterbij. Zelf rustig blijven, snoepjes(evt met clicker) langer touw(met knoop aan het einde) en probeer haar niet te ''houden'' aan het touwtje want dat win je inderdaad niet, dan ga je dus veel te snel, gewoon 10 stappen terug als het nog te snel is. Vertrouwen bouwt zich vanzelf meer op. :j

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:04

Er zijn een aantal tips die vaak goed werken.

Ten eerste 'knip het verschijnsel vrachtwagen in stukjes'.
Herrie, stank, groot ding, getoeter, klapperend dekzeil - noem maar op.

Twee: voor je met 'een stukje vrachtwagen' aan de slag gaat: hoe kun je haar ontspannen...?
Hoeveel vertrouwen heeft ze in jullie...?
(Niet overhaasten!)

En dan ga je aan de slag met de verschillende elementen. Houd het kort en speels.

Zo gold voor merrie 1 dat ze tractoren eng vond - en het was belangrijk dat ik het monster nonstop in de gaten hield.
Andere merrie had een nare ervaring met een zwaan: voor haar was het belangrijk dat ik er een kwart seconde naar keek en dan weer de andere kant op keek....

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard 15 verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:19

Als je een vrachtwagen kunt laten lopen en er het voer aan kunt hangen op verschillende plekken kom je een heel eind. Paarden die als jong paard gevoerd werden met de tractor zijn meestal ook gek op tractoren. Nu kan dit best een ding zijn natuurlijk een vrachtwagen in de wei. Je kunt ook de afstand tot vrachtwagens steeds kleiner maken in de wandelingen op het industrieterrein . Doe een hoofdstel aan met keelriem op de juiste maat en zorg dat je goed vast hebt en dan maar tijd in steken.