'Niet voor de beginnende ruiter'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 16:40

Hallo bokkers,

Ik rij vanaf mijn 6e paard, vanaf mijn 12de heb ik mijn eigen pony en ben momenteel 23.
Ik kan met mijn pony lezen en schrijven en we hebben in het begin echt moeilijke jaren gehad dat hij toch wat te sterk was en wat te veel pit had. Hoe ouder hij nu word, hoe leuker ik heb begin te vinden.

Toch hou ik langzaam de markt in de gaten, niet om hem te vervangen maar gewoon om te kijken wat er te koop staat.
Ik zie in veel advertenties staan, niet voor de beginnende of onzekere ruiter.
Wanneer ben je geen beginnende ruiter meer?
Ik rij al heel wat jaren maar ik ken mijn eigen pony door en door.
Ik heb nooit op hoog niveau gereden. Rij puur recreatief en ga ook graag het bos in. Zelf merk ik dat ik het iets minder grappig begin te vinden als ze heel snel schrikken. Of ineens omhoog komt..
Ik les wel iedere 2 weken puur om steeds nieuwe inzichten te krijgen.
In mijn tweede maatje zoek ik het liefst weer een pony tot 150 die in is voor bakwerk en een les maar ook graag mee het bos in gaat en af en toe wat balkjes draven.
Kortom een echte allrounder... maar ik zie ze nog maar zelden.. hoe denken jullie hier over?

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:53

Als je zelf niet de meest zelfverzekerde ruiter bent, zou ik toch maar passen voor de paarden die verkocht worden onder het label 'niet voor de beginnende of onzekere ruiter'.
Laat ons zeggen, dat ik spreek uit ervaring ;)

Ik denk dat je je met zo'n omschrijving mag verwachten aan ofwel te temperamentvolle paarden, ofwel aan schrikachtige paarden. Iemand die daarmee om kan gaan, kan er natuurlijk het perfecte paard mee in huis halen, maar ik denk dat de 'waarschuwing' er niet voor niets bijgezet worden.
Zeker als je - zoals nu het geval is bij jou - wat vergroeid bent met je huidige pony, denk ik dat je beter uitkijkt naar een meer 'betrouwbaar' type paard. Betrouwbaar tussen aanhalingstekens, omdat een paard nu eenmaal altijd wel een vluchtdier blijft met de mogelijk daarmee gepaard gaande reacties.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:02

Marilu schreef:
Als je zelf niet de meest zelfverzekerde ruiter bent, zou ik toch maar passen voor de paarden die verkocht worden onder het label 'niet voor de beginnende of onzekere ruiter'.
Laat ons zeggen, dat ik spreek uit ervaring ;)

Ik denk dat je je met zo'n omschrijving mag verwachten aan ofwel te temperamentvolle paarden, ofwel aan schrikachtige paarden. Iemand die daarmee om kan gaan, kan er natuurlijk het perfecte paard mee in huis halen, maar ik denk dat de 'waarschuwing' er niet voor niets bijgezet worden.
Zeker als je - zoals nu het geval is bij jou - wat vergroeid bent met je huidige pony, denk ik dat je beter uitkijkt naar een meer 'betrouwbaar' type paard. Betrouwbaar tussen aanhalingstekens, omdat een paard nu eenmaal altijd wel een vluchtdier blijft met de mogelijk daarmee gepaard gaande reacties.


Grappig dat jij het zo omvat, gezien ik het heel anders zie. Niet voor beginnende ruiter zie ik als echt de beginnende ruiter die net het rijden (de gangen, teugelwerk) onder de knie heeft. Dan wel met manege ervaring dan wel met verzorgpony, waardoor de ruiter nog geen echte leiding kan geven, waardoor zelfs de meest betrouwbare paarden uiteindelijk een loopje met je nemen.

Zo zie je maar hoe subjectief deze begrippen zijn :+

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:17

Nou ik ken er een aantal die training en handel als werk doen. Die zetten dat er heel vaak bij omdat ze anders mensen krijgen met 3 manege lessen bijvoorbeeld waar ze dan veel tijd aan kwijt zijn. Ook omdat ze ze soms niet maanden al op stal hebben kennen ze ze niet door en door en weten ze niet wat het paard precies doet bij iets onverwachts bijvoorbeeld en dan zetten ze dit er al snel bij.

Ik ben echt geen topruiter maar heb wel zo’n paard, waarbij dit in de tekst stond, gekocht.

Gewoon bellen en vragen wat ze ermee bedoelen zou ik doen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:42

Ik lees het ook als marilu.

Ik ben zelf geen beginnende ruiter.
Wel ontertussen een oude doos.
En zou ik opzoek gaan naar een nieuw paard zou ik die voorbij gaan.

Zou ik die kunnen rijden. Ja hoor.
Zou ik er nog zin in hebben. Nee.

Voor mij de paarden waar je dus niet lala op kunt zitten. Maar als ruiter oplettend moet rijden en ze een pas voor zijn zonodig.

Maar even informeren wat ze bedoelen is zeker het verstandigste. :j

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 19:10

Kijk dank jullie wel voor de nuttige reacties. Ik vind het ook een spannend proces omdat ik al zo gehecht ben aan mijn pony..
Grappig hoe iedereen het zinnetje anders leest :D

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:14

Ik zou het idd ook even navragen.

Het staat ook vaak bij jonge of onervaren paarden.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:27

Ik zou vooral heel goed lezen hoe ze een paard verder is en ook gewoon vragen aan de verkoper wat bedoel je ermee ,
Ik heb een paard gehad waar je prima een hele beginner op kon zetten maar niet een onzeker iemand, maar ook een paard waar de meest onzekere ruiter op kon rijden maar iemand die uit balans was het paard op ging rennen.

Momenteel heb ik een super brave 4,5 jarige maar ook zeker geen beginners paard want heel erg voorwaarts dus zou het gewoon heel goed navragen

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:41

Ik heb een hele brave waar iedereen op weg kan rijden ténzij je niet in balans kunt zitten. Enigzins gevoel heb je dus wel nodig. Ik zou daar dus ook geen beginners meer opzetten, terwijl ze verder wel heel braaf is. Dus ook ik zou zo’n tekst kunnen schrijven. Helaas al wel meegemaakt dat veel ruiters zichzelf overschatten dus helemaal voorkomen kun je het niet.

In jouw geval zou ik wel kijken naar een paard die het een en ander kan verdragen, opstappen en wegrijden op een paard van een ander is gemiddeld niet zo simpel, vooral niet als je altijd op dezelfde pony gereden hebt. En je kunt zoals bovenstaanders zeggen altijd even vragen wat ze precies met die tekst bedoelen. :j

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:08

Gewoon navragen wat ze ermee bedoelen werkt het beste :)
Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat het paard goed voorwaarts is, maar verder braaf.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:13

Ik heb een hele brave pony staan waar een beginner er onzekere ruiter op naar het bos kan. Echter als ik haar aan een beginner verkoop dan doet ze na een tijdje gewoon waar ze zin in heeft. Net als met wandelen, met een beginner kom je niet verder dan de eerste grasstrook na een tijdje

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:15

Amber_anne schreef:
Ik heb een hele brave pony staan waar een beginner er onzekere ruiter op naar het bos kan. Echter als ik haar aan een beginner verkoop dan doet ze na een tijdje gewoon waar ze zin in heeft. Net als met wandelen, met een beginner kom je niet verder dan de eerste grasstrook na een tijdje

Sowieso is het handig om goede begeleiding te hebben, zeker als je zelf nog niet veel ervaring hebt.

Toushie

Berichten: 7271
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:59

Ik heb er hier ook 1 staan welke met die omschrijving werd verkocht. Ze is van mijn moeder. Kan prima rijden maar was inderdaad alleen haar vorige paard gewend. Bij deze stond het omdat ze nogal vlug is. Heel braaf maar ontzettend voorwaarts. En ze kunnen dus lezen en schrijven met elkaar vanaf het eerste moment.

Ik zou dus inderdaad vooral navragen wat ze ermee bedoelen. Want dat is voor iedereen anders.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:07

Hilliez schreef:
Dank


Dit is niet de manier om aan je posts te komen. Heb geTEMd.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:23

Ik ga mee in altijd navragen waarom het paard niet geschikt is voor beginners. Sommige zullen heel sensibel of sterk zijn, anderen zijn wellicht erg braaf maar wel gevoelig en weer anderen waarderen geen stuiterende ruiters. Zoveel gradaties die eronder kunnen vallen.

Moet zeggen dat ik dat soort paarden ook vaak wegschrijf onder 'niet voor mij geschikt'. Rij al jarenlang, manege ervaring, privelessen, meerdere verzorgpaarden en nu 3 jaar mijn eigen paard met veel rijlessen. Ook in het buitenland heel veel buiten gereden en wat begeleiding ervaring opgedaan en ik rij nu ook heel veel buiten. Maar toch, ben ik snel angstig en vraag liever bij buitenritten bijvoorbeeld al snel om een braaf beessie. Geen zin in onnodige risico's, terwijl ik verder redelijk prima kan rijden inmiddels om wat meer te kunnen hendelen. Dat moet je maar net willen. :j

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:48

Bij twijfel zou ik vragen waarom het er bij staat, want er zijn veel redenen.

Wat wij hebben gehad:
- Niet voor beginnende ruiter, want paard heeft stille, vriendelijke hand nodig (verder topbraaf)
- Niet voor beginnende ruiter, want paard was hoger opgeleid en volgde iets te goed de klapperende benen op (oftewel, paard ging steeds harder)
- Niet voor beginnende of onzekere ruiter, want zonder leiding wordt het paard onzeker en gaat spoken zoeken en/of bouwt spanning op
- Niet voor beginnende of onzekere ruiter, omdat het paard erg voorwaarts is, wat ruiters bang kan maken (type flight ipv freeze).

Totaal verschillend, sommige zijn voor bepaalde ruiters wel geschikt, andere minder. Vooral type 3 en 4 is heel persoonlijk voor de ruiter

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:03

Om de vraag van TS 'wanneer ben je geen beginnende ruiter meer' te beantwoorden zou ik zeggen: als jij met een paard buiten kunt rijden, ook langs de weg met (druk) verkeer, je paard daarbij in alle gangen onder controle hebt (ook als er een losgeslagen hond achter je aan komt, of andere ruiters je in volle galop inhalen), dan ben je wat mij betreft geen beginnende ruiter meer. En dan zal het mij persoonlijk boeien of je een B-proef met winstpunten kunt rijden.

Verder kan ik me ook voorstellen dat verkopers 'niet voor beginnende ruiter' zeggen als ze hun paard gewoon een goede ruiter gunnen :D Ik heb hier een zelfgefokte lopen die vanaf dat ze onder het zadel was zó super braaf, stabiel en vertrouwd aanvoelde, dat had ik nog nooit meegemaakt. Daar kan ik bij wijze van spreken ondersteboven en achterstevoren op gaan zitten.
Maar als ik die zou willen verkopen (never!) dan ging die toch echt naar een ervaren ruiter, hoewel een beginner er ongetwijfeld veel lol van zou hebben. Maar ik zou haar gewoon 'beter' gunnen.
Dus dat kan ook nog een reden zijn.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:33

Yenni schreef:
Hallo bokkers,

Ik rij vanaf mijn 6e paard, vanaf mijn 12de heb ik mijn eigen pony en ben momenteel 23.
Ik kan met mijn pony lezen en schrijven en we hebben in het begin echt moeilijke jaren gehad dat hij toch wat te sterk was en wat te veel pit had. Hoe ouder hij nu word, hoe leuker ik heb begin te vinden.

Toch hou ik langzaam de markt in de gaten, niet om hem te vervangen maar gewoon om te kijken wat er te koop staat.
Ik zie in veel advertenties staan, niet voor de beginnende of onzekere ruiter.
Wanneer ben je geen beginnende ruiter meer?
Ik rij al heel wat jaren maar ik ken mijn eigen pony door en door.
Ik heb nooit op hoog niveau gereden. Rij puur recreatief en ga ook graag het bos in. Zelf merk ik dat ik het iets minder grappig begin te vinden als ze heel snel schrikken. Of ineens omhoog komt..
Ik les wel iedere 2 weken puur om steeds nieuwe inzichten te krijgen.
In mijn tweede maatje zoek ik het liefst weer een pony tot 150 die in is voor bakwerk en een les maar ook graag mee het bos in gaat en af en toe wat balkjes draven.
Kortom een echte allrounder... maar ik zie ze nog maar zelden.. hoe denken jullie hier over?


Omdat je al goede antwoorden hebt gehad op je vragen wil ik nog even toevoegen dat ik denk dat het voor jezelf belangrijk is om echt op te schrijven wat je zoekt in een paard.

Dus niet snel schrikken (want, wordt je daar onzeker of bang door?), niet omhoog komen. Mag het paard wel voorwaarts zijn als het de voorgaande twee dingen niet doet? Belangrijk is dat het dier gewend is in het bos en ze weten hoe het dier daar is. Balkjes draven kan ieder paard wel.

Ik zou dus bellen, eerst vragen wat ze bedoelen met "niet voor beginners" en als het antwoord bevalt duidelijk zeggen wat je zoekt (wat je opgeschreven hebt) zodat zij kunnen zeggen of ze denken dat de pony aan jouw wensen kan voldoen.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:05

Wat mij betreft:
Een beginnende ruiter kan basisverzorging doen (poetsen, hoevenkrabben, stal uitmesten), meeliften in alle gangen, en beheerst meestal rem/gas/stuur. Een paard wat niet meewerkt is stout.

Een ruiter met ervaring heeft meer kennis van verzorging (wanneer is de hoefsmid nodig, wat doe je als een paard te dik wordt, wat doen je bij koliek etc), kan een paard trainen in plaats van alleen mee te liften en heeft een onafhankelijke zit. Een paard wat niet meewerkt is reden om op onderzoek uit te gaan naar de oorzaak.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:32

Lijsken schreef:
Een ruiter met ervaring heeft meer kennis van verzorging (wanneer is de hoefsmid nodig, wat doe je als een paard te dik wordt, wat doen je bij koliek etc), kan een paard trainen in plaats van alleen mee te liften en heeft een onafhankelijke zit. Een paard wat niet meewerkt is reden om op onderzoek uit te gaan naar de oorzaak.


Toch speelt er ook nog een ander element : je eigen karakter.
Ik kan op mijn 59ste wel stellen, dat ik een ervaren ruiter ben, want ik was 8 als ik de eerste keer op een paard stapte en heb ondertussen misschien al wel op zo'n 100 verschillende paarden gereden (en heb ook eigen paarden).
Toch blijf ik de onzekere ruiter en zijn paarden met te veel bloed en/of die te schrikachtig zijn, niet aan mij besteed. En ik denk aan de openingspost te lezen, dat dat onzekere ook speelt bij TS.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:37

En dan is er nog het verschil tussen 30 jaar ervaring op grotendeels brave paarden of 3 jaar ervaring, maar wel elke dag 5-6 paarden met verschillende temperamenten onder je kont.
M.a.w. het zinnetje op zichzelf is in een advertentie overbodig en kan beter aangevuld of vervangen worden door een preciezere beschrijving van het gedrag of het karakter van het paard.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:41

Niet vergeten dat paarden ook heel veel aanvoelen dus bij zowel ervaren of beginnende ruiters ‘stout’ kunnen worden. Een paard narijden is nog wel wat anders dan hem zelf goed houden + de rest.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 12:32

Dank voor jullie reacties, geeft een hoop helderheid. Ik ben inderdaad vrij onzeker. Mijn pony is makkelijk te rijden maar als hij aan het werk gezet kan worden komt er zeker pit naar boven.
Goede tip om eens een lijstje te maken!

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: 'Niet voor de beginnende ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:09

Als ik dat lees denk ik meteen dat het op een of meerdere manieren een rotbok is. Het staat leuker dan “springt opzij voor elk vlaagje wind” of “kan nog wel eens een rodeo geven voordat je goed en wel zit”. Ik lees het dus als waarschuwing, dat het een paard met gekke spatjes is.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:26

Een echt beginnende ruiter zou in mijn ogen geen eigen paard moeten kopen.
Wij hebben één keer een goed afgerichte superbrave lieve merrie op die manier verkocht en binnen een maand kwamen de mailtjes en de telefoontjes. Vreselijk, vooral voor het paard … Uiteindelijk is ze doorverkocht en goed terecht gekomen.

Want een beginnende ruiter is meestal ook een beginnende paardenhouder. En dat maakt het extra ingewikkeld. Als er goede begeleiding is zou ik het nog een keer aandurven, maar ook een verkoopgesprek met een beginnende ruiter is lastig. Iets met ‘onbewust onbekwaam’….

Onzeker vind ik weer heel wat anders. Dan weet je in ieder geval al wat je wel/niet aan kunt.