Paard te groot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 16:39

Hallo Bokkers,

Zit met enige dilemma’s.

Ik heb enkele jaren geleden mijn oude Zangersheide merrie laten insemineren op Zangersheide met de gedachte om er hopelijk een fijne nakomeling eruit te krijgen.
Mijn merrie is 1.63 groot en heb destijds gekozen voor een hengst van 1.73 met de gedachte om een paard van 1.65 Max 1.70 te kunnen fokken voor mijzelf in de toekomst. Op dat moment had ik ook geen weet hoe mijn merrie zou fokken (kleine of grote nakomelingen).
Destijds zat ik nog in een opleiding en had ik sowieso weinig tijd om intensief te rijden, de gedachte om dan nog een paard te kopen zag ik niet zo zitten. Ook met de gedachte dat je het verleden van je eigen fokpaarden weet en je ze zelf in de hand kunt opgroeien.

De keuze destijds gemaakt voor D’aganix Z (v. Dominator Z). Mijn fokmerrie is klein en altijd heel erg sensibel en ril geweest. Wilde het mega sensibele niet doorfokken en daarom de keuze gemaakt voor richting het Franse type bloed te gaan / koeler in het hoofd.

Nu is mijn fokproduct onderhand 4,5 jaar oud en +- 1.77/1.78 groot… :') het gaat om een merrie.

Mijn fokmerrie vertrouw ik door en door, mega lief karakter.
Haar dochter daar in tegen is erg dominant en kan best een heks zijn, in de stal en bij omgang met andere paarden zodra ze door de gang langs willen lopen.
Onder het zadel is ze gelukkig braaf te rijden.
Met haar gedrag weet ik wel goed mee om te gaan.
Ze staat ook gewoon in kudde op de weide overigens, vindt dit wel belangrijk en gaat ook goed (alhoewel ze wel baas van de kudde is).
Met 4/5 maand oud als veulen zijnde vertoonde ze al dominant gedrag en denk dat dit ook haar karakter is.

Echter ben ik zelf 1.69cm groot en weeg 63kg.
Rijd al vanaf mijn 10e jaar, gerekend nu 19 jaar lang al paard.
Heb altijd jonge paarden zadelmak gemaakt en beleerd, wedstrijden gesprongen etc. Echter de laatste 5 jaar een beetje uit het springen gelegen.

De merrie loopt basis opzicht prima, op de galop na. Heb haar met 3 jaar zadelmak gemaakt en eigenlijk een jaar terug op het weiland gezet. Toen ze 4 jaar werd ben ik rustig begonnen onder het zadel.

Ik kom er alleen niet mee weg, rijtechnisch. Voor mijn gevoel zit ik op een vrachtschip, de galop gaat erg hard en ik krijg dat allemaal niet gehandeld.
Ik merk aan mezelf dat ik heel moeilijk in het zadel meekom, haar ook zelf in de weg zit. Mijn beugelmaat vergeleken het paard zit een ruim stuk boven de buik en van voren is ze tamelijk sterk voor mij in de hand en dat weet ze zelf ook.
Nu ben ik totaal geen fan van sterke bitten of hulpteugels. Heb ook gewoon een dubbel gebroken trens en rijdt enkel met borsttuig met springvork erop (martingaal).
Je merkt ook vooral het Frans type springbloed erin, stugger te rijden, moeilijker buigzaam en stugge achterhand.

Heb hiervoor eigenlijk altijd dames paarden gereden van 1.65+- en daar durfde ik ook mee te “rijden” en springen.
Echter bij dit paard durf ik het gewoonweg niet… mede ook doordat ik moeilijk met haar mee kom. Tijdens de sprong vliegen mijn benen naar achteren, zit totaal niet zeker voor mezelf in het zadel en daar belemmer ik het paard enorm mee voor mijn gevoel.

Beter is eigenlijk voor mij een kleiner type paard, maar dit is mijn eerste fok en er zit ook een hoop emotionele kant bij. Van de ene kant zegt mijn gevoel dat we het samen moeten proberen en niet zo snel de doek in de ring gooien maar van de andere kant het plezier in het rijden begint hierdoor ook langzamerhand weg te gaan. Ze weet dat ze zich sterk kan maken en ik daar de kracht niet heb om haar bijeen te houden. Het is overigens ook een vrij pittig paard onder het zadel en dan nog icm de schofthoogte en dat ze ook vrij sterk is.

Het is een heel fijn springpaard, losspringen sprong ze als 3,5 jarige met gemak 1.40 los. Ze is op de oude stal al vaker over de weide omheiningen gesprongen.
Ik zou het ook jammer vinden als ik de verkeerde ruiter zou zijn voor haar dat ik dit niet uit dit paard kan rijden.
Er zit gewoon enorm veel potentie in.

Het zal mij ook enorm veel pijn doen om haar te verkopen maar het zou mij wel veel vreugde brengen als ik haar in de toekomst wél met de juiste ruiter zou zien lopen.
Ik vind het heel erg moeilijk.

Nu kan ik natuurlijk wel jullie mening vragen maar het gaat mij vooral ook om ervaringen. Wie heeft soortgelijk in hetzelfde schuitje gezeten?

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:43

Wat een duivels dilemma sta je voor zeg, als ik het zo lees kan een ander paard jou veel gelukkig maken en een andere ruiter het paard, het emotionele stuk zou voor mij ook heel lastig zijn, maar ik denk dat de juiste keuze toch is een andere ruiter voor haar te zoeken.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:44

Soms past het gewoon niet. Zelfs met mijn 1.75 mtr lukte het als springruiter niet altijd om die grote slagschepen te trainen. En dat ligt ook wel aan het paard hoor, ik rijd er nu eentje van 1.80 mtr en die is heel fijn te rijden, maar heb ze ook gereden die gewoon veel moeilijker bij elkaar te rijden waren. Die zitten zichzelf dan ook wat in de weg doordat de bouw niet ideaal is.

Dus ik zou niet te streng zijn voor jezelf en gaan kijken of je voor haar een fijn huisje kan vinden. En dan met een paard aan het werk die je wat beter past :)

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:52

De stokmaat maakt niet eens zo uit. Ik ben maar 3 cm groter en lichter en heb ook zulke grote gereden en ook kleinere. Het grootste probleem is vaak meer de lengte en soepelheid. Een hele lange vind ik veel lastiger, laat staan als ze ook nog stugger zijn en graag aan de hand willen trekken. Terwijl een kortere of hele soepele veel simpeler waren. Onze merrie van 1,74 was vele malen lastiger te rijden en groter voor mijn gevoel als degene van 1,79. Juist omdat die 1e zo lang was en echt een slagschip voor je gevoel en die 2e juist niet. Ja natuurlijk was ik snel aan de overkant door grote sprongen, maar het reed echt anders. Wij hebben haar niet verkocht, maar daarna dus wel in zoektochten zulke soort paarden overgeslagen.

Dat is ook een probleem/moeilijkheid met fokken. Het wordt niet altijd een gemiddelde en een kleine merrie kan groot fokken. Of hengst kan enorm vergrotend zijn. En idd kan hetgene wat je zoekt om merrie gematigder te maken ook precies de eigenschappen van veulen worden waardoor je niet het fijne gemiddelde hebt maar juist andere uiterste wat je net niet wilde. Helaas...

Ik snap de emotionele kant, maar ik denk dat er voor jullie beide een andere betere partner is. Voor jouw paard iemand die er makkelijker mee overweg kan en voor jou een paard waar jij fijner op past en je fijner op voelt. Maar dat het heel lastig is snap ik.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:14

Heel lastig, zeker als het niet helemaal is wat je hoopte te fokken. Is het geen optie om haar (tijdelijk) door een ander te laten trainen en wellicht daarna zelf verder te kunnen? Misschien is ze daarna iets meer bevestigd, wat fijner in de hand en kun jij er wat meer aan rijden? Als het je zwaar valt haar te verkopen zou ik dit persoonlijk als eerste willen proberen. Desnoods iemand die door jou getraind wordt met haar, als je zo iemand kunt vinden. Het zou zonde zijn als je spijt krijgt als je haar nu 'al' verkoopt.
Heb je les met haar? Heb je iemand die jou kan helpen in het rijden?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:15

Heel begrijpelijk dat je zo twijfelt.
Vooral dat het je 'eerste fokproduct' is doet het hem, je wilt haar de rest van je leven koesteren en zorgen dat ze het goed heeft. Maar houden van is ook loslaten, als het betekent dat ze bij iemand anders helemaal optimaal tot haar recht zou komen. En dat geeft jou de kans om een paard te vinden dat weer helemaal bij jou tot zijn recht komt.

Mijn zelf gefokte nakomeling van mijn inmiddels overleden merrie is nu 2,5 jaar en al 1.69 groot. Ik ben ook heel bang dat ie gewoonweg te groot zal worden voor mij, te sterk gebouwd, voor mijn leeftijd (60) en grootte (1.65).

Wat is wijsheid he?

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 17:22

Dankjullie wel voor de genomen tijd om te reageren op mijn topic. :o

Ik voel me ergens heel erg schuldig, natuurlijk ook omdat ik altijd had gehoopt dat dit mijn paard voor de toekomst ging worden en ik altijd heel trots was op mijn eerste gefokte paard.

Het is inderdaad een langgelijnd stug paard en zeg ook altijd dat dit echt een type “mannen” paard is.
Wil haar ook niet naar de eerste beste doen en echt een fijne ruiter voor haar zoeken wat hier wel makkelijker mee overweg komt.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:27

Ja het is gewoon pijnlijk, dat is ook het gevaar van fokken met hoop op bepaalde eisen. Dat gaat niet altijd de goede kant op, zoals in jouw geval. Dat is helaas niet te sturen, dus als je dat kunt accepteren dan kun je gaan kijken bij een paard wat beter bij jou past.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:33

MerleSimone schreef:
Heel lastig, zeker als het niet helemaal is wat je hoopte te fokken. Is het geen optie om haar (tijdelijk) door een ander te laten trainen en wellicht daarna zelf verder te kunnen? Misschien is ze daarna iets meer bevestigd, wat fijner in de hand en kun jij er wat meer aan rijden? Als het je zwaar valt haar te verkopen zou ik dit persoonlijk als eerste willen proberen. Desnoods iemand die door jou getraind wordt met haar, als je zo iemand kunt vinden. Het zou zonde zijn als je spijt krijgt als je haar nu 'al' verkoopt.


Ik wou net hetzelfde zeggen.
Of misschien is er iemand met het omgekeerde probleem: die een paard gefokt heeft dat iets te klein uitgevallen is, en kunnen jullie (eventueel tijdelijk) ruilen?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:36

Ik heb mijn eerdere paard gekocht van een vrouw die kleiner en lichter was dan jij, die kocht een 3 jarige met een normale maat en die werd 1,77 (en nog breed ook). Zij was al ouder (70) en heeft op gegeven moment besloten dat hij echt een maatje te groot was voor het fijne. Soms is het goed om een keuze te maken en kan een ander er wellicht meer plezier van hebben. Snap dat het moeilijk is met een eigen gefokt paard, maar als je er al minder lol in krijgt dan stap je straks met tegenzin op.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:37

hwn schreef:
MerleSimone schreef:
Heel lastig, zeker als het niet helemaal is wat je hoopte te fokken. Is het geen optie om haar (tijdelijk) door een ander te laten trainen en wellicht daarna zelf verder te kunnen? Misschien is ze daarna iets meer bevestigd, wat fijner in de hand en kun jij er wat meer aan rijden? Als het je zwaar valt haar te verkopen zou ik dit persoonlijk als eerste willen proberen. Desnoods iemand die door jou getraind wordt met haar, als je zo iemand kunt vinden. Het zou zonde zijn als je spijt krijgt als je haar nu 'al' verkoopt.


Ik wou net hetzelfde zeggen.
Of misschien is er iemand met het omgekeerde probleem: die een paard gefokt heeft dat iets te klein uitgevallen is, en kunnen jullie (eventueel tijdelijk) ruilen?


Je kunt ook eens kijken naar de Fokker zoekt ruiter of de Eigenaar zoekt ruiter om je paard tijdelijk uit te besteden https://eigenaarzoektruiter.nl/

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:40

Ik gun jou een paard waar je gelukkig van wordt, en ik gun je paard een ruiter die er helemaal gek op is. Soms is de klik er gewoon niet, ook al gaat er ook niks mis. Ik vind het geen schande om een paard dan te verkopen. Zeker in gevallen zoals deze waarbij het gaat om een leuk en gezond paard.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:47

Hier wordt je dus niet gelukkig van en het paard denk ik ook niet. Optie kan zijn om haar bij een zeer betrouwbare springruiter te plaatsen voor de verkoop. Wanneer ze echt goed kan springen , ook qua techniek is dit je beste kans ( denk ik) dat ze en bij de juiste ruiter komt en je een prima prijs krijgt.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 17:51

MerleSimone schreef:
Heel lastig, zeker als het niet helemaal is wat je hoopte te fokken. Is het geen optie om haar (tijdelijk) door een ander te laten trainen en wellicht daarna zelf verder te kunnen? Misschien is ze daarna iets meer bevestigd, wat fijner in de hand en kun jij er wat meer aan rijden? Als het je zwaar valt haar te verkopen zou ik dit persoonlijk als eerste willen proberen. Desnoods iemand die door jou getraind wordt met haar, als je zo iemand kunt vinden. Het zou zonde zijn als je spijt krijgt als je haar nu 'al' verkoopt.


Ik wou net hetzelfde zeggen.
Of misschien is er iemand met het omgekeerde probleem: die een paard gefokt heeft dat iets te klein uitgevallen is, en kunnen jullie (eventueel tijdelijk) ruilen?[/quote]

Je kunt ook eens kijken naar de Fokker zoekt ruiter of de Eigenaar zoekt ruiter om je paard tijdelijk uit te besteden https://eigenaarzoektruiter.nl/[/quote]

Dat is inderdaad ook een hele goede, ken Nico persoonlijk wat dit concept heeft opgebouwd, is mijn leraar geweest in het verleden van de paardensport opleiding. Wil dit paard ook best wel uitbesteden aan iemand voor de wedstrijd sport maar eerlijk, het stukje financieel komt er dan ook bij kijken, is altijd een gok. Heb er dan enkel plezier aan langs de zijlijn toekijkend.

Heb nog een 1,5 jarige van Dourkhan Hero Z nu in de opfok staan wat gelukkig niet zo groot zal worden als deze en is ook een fijner type gebouwd paard. En heb de moeder van beiden ook nog wat nu staat te genieten van haar pensioen. (Fokmerrie heb ik overigens al 11 jaar, deze gaat ook niet meer weg).

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:54

Ik zou dat niet perse doen. Dan moet je alleen doen als je weet dat je een interessante hebt. Das het kan wel, maar dan zou ik eerst eens oordeel halen van een goede springruiter.

Maar ik zou dan alsnog ervoor kiezen om te verkopen. Als er iets gebeurt dan ben je klaar.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 18:29

Earth schreef:
Ik zou dat niet perse doen. Dan moet je alleen doen als je weet dat je een interessante hebt. Das het kan wel, maar dan zou ik eerst eens oordeel halen van een goede springruiter.

Maar ik zou dan alsnog ervoor kiezen om te verkopen. Als er iets gebeurt dan ben je klaar.

Dat ook inderdaad. Paard moet gezond blijven, je weet niet of er genoeg potentie in zit en vind daar dan ook maar de juiste ruiter.

Ik ga eens kijken of er animo is, zitten nu ook in de wintertijd en is toch vaak de minste tijd dat alles een beetje verkoopt.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:40

Niet alle reacties gelezen, maar wel even een vraagje; het dubbel gebroken trensje, is dat een bustrens of een water trens? Een watertrensje kan er voor zorgen dat als ze proberen zich sterk te maken aan de voorkant, ze het bit niet helemaal vast kunnen pakken of iig een stuk minder dan met een watertrens.

Heb je daarnaast ook les met haar? Wie weet dat een paar tips en trucs jullie ook al een stuk verder kunnen helpen met het rijtechnische gedeelte en daardoor het plezier weer terug komt.

Hananass

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:56

Jouw verhaal lijkt heel erg op die van mij. Destijds ook een paard gefokt, waarbij de hoop was dat hij niet te groot zou worden. Met 6 jaar is hij nu ook een kasteel geworden (rond 176)en met een bijzonder karakter. Ikzelf ben 156 en heb een tijd lang ook moeite gehad met het uitzitten van zijn gangen. Op ander terrein is hij ook nog eens erg gespannen, waardoor hij eigenlijk ook teveel paard voor mij is. Wegdoen wil ik zeker niet, omdat het mijn eerste eigen gefokte paard is.

Wat mij heeft geholpen is om de lat lager te leggen en mijn lengte beperking te accepteren. Hierdoor gaan we wellicht niet zo snel vooruit als een ander (ondanks zijn talent), maar merk ik wel dat we meer plezier hebben. Ik heb lange tijd met een martingaal gereden, vooral omdat hij erg funky kon zijn met zijn hoofd als hij mentaal overspoeld raakte. Ook rijd ik met een bokriempje voor het geval dat ik zijn gangen op dat moment niet goed kan uitzitten. Nu ik merk dat hij meer kracht en ervaring krijgt, is hij makkelijk te rijden en beleven we ook meer plezier aan elkaar. Mijn instructrice noemt het een 10 jaren project :P

Succes met je keuze!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:42

Ik weet niet of je überhaupt nog wil proberen om samen een match te worden, ze is natuurlijk nog jong.

Maar wellicht kun je met haaraan de hand gaan werken, haar leren haar lijf goed te gebuiken, netjes te verzamelen, wachten op lichte ophoudingen en reageren op verfijnde hulpen. Ipv dat ze zichzelf zo groot en sterk maakt.

Klinkt mij wel als kracht en balans vanuit het paard, grote paarden hebben langer nodig om goed uit te groeien en ze zal moeite hebben zichzelf achter goed te dragen en daarom zo hard gaan en dan op de voorhand zo sterk worden (lekker op de ruiter hangen)

Met werken aan de hand kun je haar op een hele leuke en speelse manier toch sterk maken en leren haar lijf goed te bewegen.
Dat is natuurlijk wel (klassieke) dressuur schooling en geen springen. Maar dressuur is je basis, als die goed gaat, zal springen, galoperen ook beter gaan.

Kijk eens naar het werken aan de hand traject van Bastiaan de recht. ;)

En een ander puntje, misschien heb je dit al gedaan. Maar laat een goede bitfitter komen en test eens wat uit. Er zijn zoveel verschillende bitten. Je hoeft helemaal niet scherper te gaan om een fijnere verbinding te creëren.
Zelf goede ervaringen met Bianca van Joy5horses of natascha van eijk.


Anyway, succes met je moeilijke keuze, maar wellicht is dit nog een optie om een jaar te proberen. Ze is toch je eigen fok..

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:36

Ik denk dat je de keuze al gemaakt hebt.

Verkopen is niks mis mee, soms matcht het gewoon niet onder het zadel.

Als je het nog wel wilt proberen dan zou ik ook meer grondwerk gaan doen en eventueel goed laten doorrijden door iemand anders.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:59

Niets mis mee om te verkopen als jullie allebei elders gelukkiger zijn.

MAAR.
Beestje is 4 jaar. Dat is bij veel paarden niet de makkelijkste periode. Veel van het gedrag dat je beschrijft kan te maken hebben met jeugdigheid, onbalans, zowel fysiek als mentaal. Vergeet niet dat een groot paard soms meer tijd nodig heeft om goed om te kunnen gaan met dat lijf.

Kortom, als je haar (nog) niet op wil geven kun je ook besluiten het wat tijd te geven tot ze wat volwassener is, en ondertussen veel te werken aan de balans, proprioceptie en kracht, ook in het grondwerk en aan de hand, zodat ze voldoende zelfvertrouwen krijgt om dat dominante niet altijd te hoeven tonen.

Nogmaals, het kan een prima conclusie zijn dat jullie niet bij elkaar passen, maar vergeet ook niet dat er veel te trainen is, en dat bij veel paarden hun gedrag als ze 4 zijn heel anders is dan wanneer ze iets ouder zijn.

rijpaarden
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-18

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:11

Een jong groot paard heeft meer tijd en aandacht nodig voordat je de galop kleiner en onder controle hebt. Het is dus niet gek dat het nu niet vanzelf gaat, er zit gewoon meer werk in en ze moeten eerst lichamelijk sterker worden. Ook een groot paard kan op een gegeven moment in een klein verzameld galopje gereden worden en ja dat voelt fijn als je dat moment hebt bereikt. Je kan de merrie een tijdje door een prof laten rijden. Je kan ook zelf alvast aan de slag gaan met het oefenen van de galop aan de longe, zorg dan wel voor het op de juiste manier longereren en bijzetten.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:21

IngeK schreef:
Niets mis mee om te verkopen als jullie allebei elders gelukkiger zijn.

MAAR.
Beestje is 4 jaar. Dat is bij veel paarden niet de makkelijkste periode. Veel van het gedrag dat je beschrijft kan te maken hebben met jeugdigheid, onbalans, zowel fysiek als mentaal. Vergeet niet dat een groot paard soms meer tijd nodig heeft om goed om te kunnen gaan met dat lijf.


Dat is het ook. Ik heb jaren geleden ook zo'n grote gehad. Ook Zangersheide. Ontzettend lief paard. En hoewel het rijden best ging vond ik het ook altijd gedoe, zo'n paard van tegen de 180 met mijn 164. Alles boven je macht doen, met opzadelen al. Overal moest ik een krukje bij zoeken. :+
Ik heb hem tot zijn 5e gehad ( van 3 - 5) en hem uiteindelijk toch ook verkocht en een voor mij handzamer paard gekocht. Hij is goed terechtgekomen bij een springruiter. Het was geen eigen fokproduct; dat zou ik ook moeilijker hebben gevonden.

Het wordt echt wel beter als het paard een goede dressuurmatige basis heeft. 4 jaar en nu al 178 gaat er nog wel wat bijkomen. Mijn ruin toendertijd was is van 3 - 5 10 cm gegroeid. Dat had ik echt niet gedacht.
Zulke grote paarden hebben veel tijd nodig, dus ja onbalans zal zeker meespelen.

Sterkte met je beslissing.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:30

Oh ja, en dat jij misschien die "enorm veel potentie" er niet uit kan rijden; wat is daar erg aan? Ik denk namelijk niet dat paardlief op de wei van de Olympische Spelen aan het dromen is ;)

Het is misschien anders als er een financieel aspect meespeelt, als de "marktwaarde" van het paard relevant is, maar wellicht goed om er even bij stil te staan waarom je dat eigenlijk jammer zou vinden als ze sportief gezien niet de toppen van haar kunnen zou bereiken met jou.

(Ik zou met de juiste begeleiding vast ook van alles gekund hebben... Was ik dan gelukkiger, ik betwijfel het :+ )

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:42

Je hebt dus drie opties:

- Je houdt haar, accepteerd jullie beperking samen en gaat actief aan de slag om die zo klein mogelijk te maken en samen zo succesvol mogelijk te worden.
- Je houdt haar en zet haar in training, zoekt een goede springruiter en dan kun je of van een afstapndje genieten of misschein ooit weer eens zelf oppakken
- Verkoop

En alle keuzes zijn prima.
- Waar ligt je gevoel
- wat is er financieel mogelijk,
- hoeveel energie heb je nog om dit als een project voor jezelf op te pakken.
- kun je hulp vragen/ inhuren

Dat zijn de zaken om erover na te denken.

Zit je er nu even doorheen ( moe , drukke maand etc ) of zie je het echt niet meer zitten samen en ga je liever met een voor jouw wat makkelijker paard aan de slag ( dat is geen opgeven, dat is gewoon ook een prima keuze)

Ik hoef geen antwoorden uiteraard. Ik probeer jouw gedachten samen te vatten zodat je zelf een weloverwogen beslissing kan maken.