Paard te groot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:11

IngeK schreef:
Oh ja, en dat jij misschien die "enorm veel potentie" er niet uit kan rijden; wat is daar erg aan? Ik denk namelijk niet dat paardlief op de wei van de Olympische Spelen aan het dromen is ;)

Dit inderdaad.
Ik heb ook weleens gehoord dat het zo zonde van mijn paard haar kwaliteiten is dat ik haar niet verkoop aan een goede springruiter. Alsof het haar iets uitmaakt dat wij in training tot zo'n 120 springen. Paard heeft een hartstikke lekker en veelzijdig leven. Ik geloof niet dat zij gelukkiger zou zijn van een internationale springcarriére. :=

Maar de dingen waar je tegenaan loopt zijn echt wel herkenbaar. Hier ook een slagschip gereden, maar met mijn 167 vond ik dat ook lastig. Zat zelf halverwege zijn buik met mijn hakken, dus kon ook niet fijn mijn benen eromheen doen en het was gewoon teveel paard voor mij. Is helemaal niks mis mee om dan te erkennen dat het gewoon teveel paard is en naar een beter passende combi te kijken.
Overigens snap ik wel dat eigen gefokt wel lastiger moet zijn.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:54

welliswaar niet met een zelf gefokte (en geen grote) maar wel zelfde situatie hier.

Met 2,5 gekocht, zelf zadelmak gemaakt, erg gehecht aan hem. Maar ik 'kan er niet mee sturen'
Het voelt fysiek gewoon niet als een match. Ik heb het gevoel dat ik er bovenop zit. Alsof ik nooit helemaal de aansluiting vind. Hij is niet groot maar wel breed, iets lui en iets logger in zijn bewegingen. Mijn benen willen er niet omheen vouwen. Ik heb (had inmiddels) vaak het gevoel dat ik er niet op kan blijven zitten bij een sprong.

Heb er uiteindelijk een 2e bij gekocht, een heel klein fijn ding. En oh, wat kan ik weer lekker sturen. Deze merrie voelt als een verlengstuk van mijn lijf, waar het bij de ruin altijd voelt alsof ik er maar amper op kan blijven zitten. Van die kleine merrie stap ik altijd met een smile af.

Maar ook met de ruin gaat het steeds wel weer ietsje beter. ben zelf weer beter gaan rijden door de merrie. Heb de ruin een maand weg gebracht (ivm vakantie) naar een handige ruiter en daar hebben we allebei weer wat van opgestoken. En het wordt echt beter.
Maar niet hetzelfde. Niet dat comfi thuis gevoel wat ik op die merrie heb.


Dus wat je moet doen? Ik kan je niet adviseren omdat ik niet gekozen heb en ze allebei aangehouden heb. En omdat we niet opgeven gaat het (na jaren) wel steeds beter voelen.

Begrijp me niet verkeerd hé. Ik kan met die ruin echt prima uit de voeten. Halen keurige punten op dressuurwedstrijden, spring er ook weer mee. Maar dat magische gevoel krijg ik er gewoon niet mee,.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 15:30

'Je merkt ook vooral het Frans type springbloed erin, stugger te rijden, moeilijker buigzaam en stugge achterhand.'

Dit is overigens echt niet het franse type, D'aganix is ook niet frans gefokt, maar dat je dit zo voelt is wel inherent aan een jong dier met een groot lijf.

Ik denk dat, je rijtechnisch haar nu niet kan handelen, maar straks als ze echt meer balans en kracht heeft, al helemaal niet meer, zeker niet als ze pittig en dominant (stom woord eigenlijk) is met het rijden en graag naar het hout toe wilt.

Ik ben zelf ook maar een smurf, en heb ook zo'n grote gehad, die qua karakter en rijden overeen kwam met de jouwe en deze heb ik uiteindelijk wel verkocht. Ik had zelf op zich de hele reis wel willen maken met haar, maar toen ik zag wat ze deed onder een mannelijke springruiter die haar, gewoon omdat hij een 30 cm groter is dan ik, zoveel handiger kon rijden, dat zij hem niet eens ging proberen om het zo maar te zeggen. Zij was daar zoveel rustiger onder en bij, dat ik de keuze heb gemaakt om haar daar te laten voor ook haar eigen (mentale) welzijn.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 15:49

Er wordt heel veel geroepen over balans, africhting etc. - alhoewel het op zich wel klopt dat dit dier waarschijnlijk makkelijker te rijden wordt naarmate die ouder is, wat meer in evenwicht en meer kilometers onder de man heeft gemaakt blijft een extreem groot paard IMO altijd heel anders te rijden dan een kleinere. En dat zeg ik juist als een extreem lange ruiter die op al die reuzen ook prima eromheen kan zitten ipv erbovenop ;) en overal bij kan.

De manier van bewegen, hoe ze op de sprong zijn, hoeveel kracht ze hebben, het totaalgevoel zeg maar, dat blijft gewoon anders. Een kleine is over het algemeen van nature vlotter, leniger, kruipt bij een gekke afstand er toch nog ff overheen met een halve tussenpas ;) terwijl een grote het eerder vanuit kracht oplost. Het is helemaal prima om hier een voorkeur in te hebben en IMO doe je je paard tekort als je van een groot paard verwacht dat die klein gaat lopen en andersom :o Ik zou daarom persoonlijk neigen naar de verkoop - en ja ik weet dat het lekker makkelijk praten is als iemand van buitenaf die er 0 emotionele band mee heeft. Maar als je het voor de hobby doet is het echt zoveel leuker als je paard een beetje bij je voorkeuren past i.p.v. dat je continu tegen jezelf en je paard aanloopt in training.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 01:18

Oehlala schreef:
'Je merkt ook vooral het Frans type springbloed erin, stugger te rijden, moeilijker buigzaam en stugge achterhand.'

Dit is overigens echt niet het franse type, D'aganix is ook niet frans gefokt, maar dat je dit zo voelt is wel inherent aan een jong dier met een groot lijf.

Ik denk dat, je rijtechnisch haar nu niet kan handelen, maar straks als ze echt meer balans en kracht heeft, al helemaal niet meer, zeker niet als ze pittig en dominant (stom woord eigenlijk) is met het rijden en graag naar het hout toe wilt.

Ik ben zelf ook maar een smurf, en heb ook zo'n grote gehad, die qua karakter en rijden overeen kwam met de jouwe en deze heb ik uiteindelijk wel verkocht. Ik had zelf op zich de hele reis wel willen maken met haar, maar toen ik zag wat ze deed onder een mannelijke springruiter die haar, gewoon omdat hij een 30 cm groter is dan ik, zoveel handiger kon rijden, dat zij hem niet eens ging proberen om het zo maar te zeggen. Zij was daar zoveel rustiger onder en bij, dat ik de keuze heb gemaakt om haar daar te laten voor ook haar eigen (mentale) welzijn.

Vanuit de Dominator lijn bestaat uit een diamant de semilly, en moederskant uit aganix du seigneur, alhoewel de laatste niet perse naar het Franse type bloed neigt.
Maar als je naar Daganix en ook zijn vader Dominator kijkt, daar zie je eigenlijk ook het wat stuggere (in mijn ogen) type paard. I.i.g. geen sensibele/flexibele paarden.

Ze is 4,5 jaar nu, ik kan er niks van zeggen dat ze geen balans heeft want dat kan ik ook niet verwachten van een jong groot paard.
Maar toch het gevoel, dat ik mijzelf meer zie durven en makkelijker uit te zitten bij een kleiner type paard dan dit paard. Uiteindelijk als je een kleiner type en groter type van hetzelfde “niveau” naast mekaar hebt, zal het toch altijd anders aanvoelen.
Langer lichaam, langere voor en achterhand , grotere passen, minder snel te wenden dan bij een kleiner type. Mijn gevoel in het zadel, idee dat ik er voor mijn gevoel niet uit zal kunnen rijden dan wat ik bij een kleiner type wel zou hebben.

Ik geef overigens nergens mijn paard de schuld hiervoor want ben van mening dat het aan de rij kundigheid van de ruiter ligt en de uiteindelijke match samen.

Zoals je op het einde zegt inderdaad, daar zit mijn gevoel ook bij.
Laatst bijgewerkt door xPenny op 08-12-23 01:21, in het totaal 2 keer bewerkt

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 01:19

Fly_high schreef:
Er wordt heel veel geroepen over balans, africhting etc. - alhoewel het op zich wel klopt dat dit dier waarschijnlijk makkelijker te rijden wordt naarmate die ouder is, wat meer in evenwicht en meer kilometers onder de man heeft gemaakt blijft een extreem groot paard IMO altijd heel anders te rijden dan een kleinere. En dat zeg ik juist als een extreem lange ruiter die op al die reuzen ook prima eromheen kan zitten ipv erbovenop ;) en overal bij kan.

De manier van bewegen, hoe ze op de sprong zijn, hoeveel kracht ze hebben, het totaalgevoel zeg maar, dat blijft gewoon anders. Een kleine is over het algemeen van nature vlotter, leniger, kruipt bij een gekke afstand er toch nog ff overheen met een halve tussenpas ;) terwijl een grote het eerder vanuit kracht oplost. Het is helemaal prima om hier een voorkeur in te hebben en IMO doe je je paard tekort als je van een groot paard verwacht dat die klein gaat lopen en andersom :o Ik zou daarom persoonlijk neigen naar de verkoop - en ja ik weet dat het lekker makkelijk praten is als iemand van buitenaf die er 0 emotionele band mee heeft. Maar als je het voor de hobby doet is het echt zoveel leuker als je paard een beetje bij je voorkeuren past i.p.v. dat je continu tegen jezelf en je paard aanloopt in training.

Precies dit inderdaad.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:37

Niet zelf gefokt maar wel vergelijkbare situatie gehad. Een jong iel projectje gekocht uit de handel, maar met goed beleid en een lekker leven werd het een groot en breed kasteel van 1.78. Ik heb het een tijd geprobeerd met mijn 1.58 en 58 kg maar toen hij met vier een eigenwijze periode had en zijn eigen kracht ging ervaren, was ik toch steeds in de minderheid. Ook had ik er niet 100% de klik mee ook al deed hij niks verkeerd. Ik zat er inderdaad op, ipv mee verweven. Ik heb hem uiteindelijk na een flinke bokpartij en val die ik niet kon uitzitten met tranen verkocht aan een handige springruiter die er goed mee overweg kon. Daarna is hij doorverkocht richting buitenland. Ik heb er helaas nooit meer wat van vernomen. Het doet nog steeds een beetje zeer dat het zo is gegaan en dat ik niet weet of het goed met hem gaat. Tegelijkertijd weet ik dat hij het gewoon niet voor me was. Zo'n keuze is waarschijnlijk nooit makkelijk, er blijft altijd een naar randje aan zitten. Maar het is uiteindelijk wel hobby, een heel dure zelfs, en dan is het wel de bedoeling dat het ook veel plezier oplevert. Ellende krijg je ook dan er wel bij, dus als de basis dan in ieder geval gebaseerd is op geluk en klik, is het allemaal een stuk beter te doen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:04

En om dan even terug te komen op je lef op hindernis icm een comfi gevoel op je paard. Ja dat werkt echt zo.

Mijn lef ging op de 'grote' ruin alleen maar achteruit. Het ging steeds minder spontaan.
Sinds ik op de merrie rijdt en alles makkelijker voelt denk ik weer 'joepie' tijdens de springles. En maak ik ook weer echt sprongen. (pun intended)
Dus ja, dat tast zeker je zelfvertrouwen aan als je iedere pas moeilijker vind op een paard.

En terwijl mijn kleine vlugge ook enorme wappers kan maken. Maar die wappers voelen veel meer als 'van mij' ipv dat ik dan meteen het gevoel heb alle controle en vooral gevoel kwijt te zijn.

En heel zuur voor jou: dat werkt dan ook weer andersom. Het gaat dan ook weer meer ontspannen op die grotere.

Dus misschien is een 'plan c' optie nog om tijdelijk weer vertrouwen te tanken op een paard wat beter bij je past. Dan vind je echt je mojo weer sneller terug en dat helpt enorm. Misschien kun je dat dan meenemen naar je huidige paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:06

Je kan echt te klein zijn om een groot paard goed te rijden, zelf gezien bij ons eerste paard die ook zo groot was als jouw paard nu is. We hadden hem uitgeleend aan een jonger iemand, ongeveer jouw lengte. Zij ging de ORUN doen en had geen geschikt paard. Tijdens de opleiding kwamen we er echter gaandeweg achter dat ze hem er net niet goed door kreeg, stukje aanleuning, net niet fijn aan de hulpen. Dat had echt puur met de lengte van haar benen te maken dat ze dat niet voor elkaar kreeg. Helaas voor haar kwamen ze daar kort voor haar examen pas mee en toen moest ze op hele korte termijn nog een ander paard vinden. Het kan gewoon absoluut niet matchen.

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:29

xPenny schreef:
Dankjullie wel voor de genomen tijd om te reageren op mijn topic. :o

Ik voel me ergens heel erg schuldig, natuurlijk ook omdat ik altijd had gehoopt dat dit mijn paard voor de toekomst ging worden en ik altijd heel trots was op mijn eerste gefokte paard.

Het is inderdaad een langgelijnd stug paard en zeg ook altijd dat dit echt een type “mannen” paard is.
Wil haar ook niet naar de eerste beste doen en echt een fijne ruiter voor haar zoeken wat hier wel makkelijker mee overweg komt.


Schuldig waarom, hoe fijn zou het zijn dat je paard bij iemand terecht komt die er heel blij mee is en er simpelweg makkelijker mee weg kan rijden als wat jij op het moment doet!

Dan kun je ook plezier hebben aan je fokproduct, maar dan voornamelijk door haar te volgen in de sport. <3

De emotionele waarde blijft natuurlijk, maar bij het vinden van een juiste ruiter, word dit wel een stuk makkelijker. :(:)

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 17:55

Even misschien ook iets om te overwegen. Heb sinds pas een 3,5 jarige merrie op stal staan voor zadelmak te maken, nu heb ik er 2 keer opgezeten, staat er nu pas 2 weekjes.
Ze is 1.58 maar wel met onwijs veel vermogen op de sprong (losspringen) en een heel braaf en nuchtere merrie, kijkt niet veel van dingen op.
Ik merk als ik met dit paard bezig ben ook de rust in mezelf.
Heeft ook heel leuk papier, Zangersheide gefokt en moeder en oma’s kant heeft enkele nakomelingen op hoog niveau gebracht.
Nu is deze merrie te klein gebleven en zal denk ik ook maar 1.60 groot worden.
Maar wel een type paard (mocht iets groter zijn) waar ik misschien wel mijn lef en durf weer op krijg.

Heb in het verleden ook een merrietje gehad van een 1.61 wat onwijs goed sprong. Losse hindernis zelfs van 1.65cm tijdens een hoogterecord mee gesprongen. Is uiteindelijk naar Mexico verkocht en heeft daar op de FEI children cup gelopen. Dus de kleintjes onderschat ik zeker niet.

Ik kan nu natuurlijk niet inschatten welke potentie deze merrie zal hebben, maar is wel een leuke weloverwogen keus voor mij misschien om dit paardje over te kopen.
Mijn eisen zijn wel Zangersheide papier en met een mooie stamboom, liefst ook merrie voor evt in de toekomst.

Dit is haar afstamming
https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... canto-pink

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:00

Dominator fokt 99% van de tijd groot door, hij is zelf ook bijna 180cm, dus wellicht verstandig om die bloedlijnen in de toekomst te vermijden.

Lastige keuze wat betreft je paard.. Zo groot zijn ze vaak nog later rijp. Zo eentje zou het denk ik goed doen om nog een jaar in de wei te lopen om volwassen te worden. Ik snap ook dat je zoiets niet ziet zitten, dus wellicht is verkopen dan de beste optie.

Wat betreft stokmaat, er zijn meerdere paarden tussen de 155cm en 160cm die op 1.60 niveau lopen of gelopen hebben. Ik ken er meerdere onder de 160cm die 1.30-1.40 lopen. Stokmaat zegt niet zoveel, inzet en een groot hart hebben wel.

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:24

Jeetje wat een lastige kwestie,
Als ik he verhaal zo lees dan kwam in mij meteen het volgende op:

"Liefde is loslaten, wellicht ben jij beter af met een ander paard en je grote dame af bij een andere ruiter".

Ik heb geen verstand van bloedlijnen/hengsten, maar misschien een optie om haar eens op proef te doen naar iemand die je goed kent.
Misschien zelfs een ruil, zo dat jij ook kan kijken hoe het eraan toe gaat met een ander paard
Ze heb je niet meteen de "verkoop" van je eigen fokproduct?

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:40

xPenny schreef:
Oehlala schreef:
'Je merkt ook vooral het Frans type springbloed erin, stugger te rijden, moeilijker buigzaam en stugge achterhand.'

Dit is overigens echt niet het franse type, D'aganix is ook niet frans gefokt, maar dat je dit zo voelt is wel inherent aan een jong dier met een groot lijf.

Ik denk dat, je rijtechnisch haar nu niet kan handelen, maar straks als ze echt meer balans en kracht heeft, al helemaal niet meer, zeker niet als ze pittig en dominant (stom woord eigenlijk) is met het rijden en graag naar het hout toe wilt.

Ik ben zelf ook maar een smurf, en heb ook zo'n grote gehad, die qua karakter en rijden overeen kwam met de jouwe en deze heb ik uiteindelijk wel verkocht. Ik had zelf op zich de hele reis wel willen maken met haar, maar toen ik zag wat ze deed onder een mannelijke springruiter die haar, gewoon omdat hij een 30 cm groter is dan ik, zoveel handiger kon rijden, dat zij hem niet eens ging proberen om het zo maar te zeggen. Zij was daar zoveel rustiger onder en bij, dat ik de keuze heb gemaakt om haar daar te laten voor ook haar eigen (mentale) welzijn.

Vanuit de Dominator lijn bestaat uit een diamant de semilly, en moederskant uit aganix du seigneur, alhoewel de laatste niet perse naar het Franse type bloed neigt.
Maar als je naar Daganix en ook zijn vader Dominator kijkt, daar zie je eigenlijk ook het wat stuggere (in mijn ogen) type paard. I.i.g. geen sensibele/flexibele paarden.




Enkel het lijntje van Diamant is frans. Diamant zelf fokt niet perse vergrotend, Aganix is niet frans gefokt, daar zit 2x Darco in. Wat overigens ook wel dat grote stijve verklaart, want dat wil hij nog weleens vererven (Darco).

Je zou evt ook eerst nog een veulentje bij je eigen merrie kunnen fokken alvorens te verkopen, weet niet of dat een optie is?

Maar uiteindelijk is je gevoel doorslaggevend, als je die jonge merrie fijner vind rijden en een prettiger gevoel bij hebt, moet je dat misschien gewoon doen, want het klinkt wel alsof je daar meer plezier een beleeft. :)

GabberGill

Berichten: 5757
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:47

Het paard is 4, groot en volop aan het ontwikkelen samen met jou.

Je kan alles leren rijden zolang je er maar voor openstaat denk ik. Jouw idee is al dat je een slagschip onder je hebt maar wat is 4 nou voor leeftijd eigenlijk en dan helemaal voor een groot paard.

Hoelang ben je nou bezig?
Net een halfjaartje als ik het goed heb? Laat het paard desnoods kilometers maken met een kundige ruiter dat de galop stabieler wordt. De stugheid kan je wellicht verminderen als het dier wat meer in balans is.

Ik heb het idee dat jouw paard dalijk met 5,5 al een heel ander paard zou kunnen zijn dan hoe jij het hier nu verwoord en ervaart.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 09-12-23 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:50

Je kan alles leren rijden, maar er blijven altijd paarden die minder bij je passen. Dat je iets zou kunnen betekent niet dat het goed past of fijn is. Het is een dure hobby dus als het je echt veel moeite kost snap ik wel dat je een paard wil dat iets makkelijker te rijden is voor je.

En zelfs als het niet duur zou zijn, trouwens. Dat je iets zou kunnen wil niet zeggen dat je het moet doen.

GabberGill

Berichten: 5757
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:32

MyWishMax schreef:
Je kan alles leren rijden, maar er blijven altijd paarden die minder bij je passen. Dat je iets zou kunnen betekent niet dat het goed past of fijn is. Het is een dure hobby dus als het je echt veel moeite kost snap ik wel dat je een paard wil dat iets makkelijker te rijden is voor je.

En zelfs als het niet duur zou zijn, trouwens. Dat je iets zou kunnen wil niet zeggen dat je het moet doen.



Je knalt er nu een ander randje aan. Dit spreekt namelijk allemaal voor zich.

Ik zie hier alleen punten waar ze tegenaan loopt die grotendeels lijken te verdwijnen op het moment dat een paard beter bevestigd is en in balans staat.

Om daar nu een beslissing over te nemen in deze tijd en wanneer een paard net opgestart is vind ik zelf zonde. Helemaal omdat het ook nog een emotioneel laagje bevat.

Ik zeg nergens dat ze iets moet doen. Soms werkt het inderdaad niet en zal het nooit prettig rijden zijn, maar naar mijn mening is dit nog zeker wel werkbaar alleen zitten ze beide in een leerproces waar ze elkaar nu niet voldoende aanvullen om werkend te zijn.

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:19

Ik weet niet waar je woont maar wellicht kan je Jeannette Haazen vragen om een keer met je mee te kijken. Zij is heel klein en rijdt toch niet onverdienstelijk met kastelen van paarden.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:45

Het is absoluut waar dat je een minder passend paard veel fijner kunt maken door hem goed te rijden. Dan wordt alles makkelijker.

Maar eentje die bij je past is wel altijd makkelijker te rijden. Óók als ze nog niet helemaal in balans zijn, ook als ze een mindere dag hebben.

Dat verschil kan echt heel groot zijn. Op de ene begin ik al te stralen als mijn billen het zadel raken op de ander ben ik echt aan het werken en zwoegen voor ik hem heb waar het fijn is.
En dat eerste doet heel veel goed voor je humeur en rijvaardigheid. Ik kan het nu afwisselen.
Maar of ik ooit nog terug zou willen gaan naar alleen 'zwoegen...' hmm nee

Mario1991
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:39

Het klinkt alsof je in een lastige situatie zit met je zelfgefokte merrie. Het is duidelijk dat je veel tijd en emotie hebt geïnvesteerd in haar. Het kan pijnlijk zijn om te erkennen dat een paard, vooral een die je zelf hebt gefokt, misschien niet de ideale match voor je is. Heb je overwogen om professioneel advies in te winnen? Een ervaren trainer kan je misschien helpen met de rijtechnische uitdagingen. Of misschien is er een mogelijkheid om haar tijdelijk aan een geschikte ruiter uit te lenen, zodat je kunt zien hoe ze zich ontwikkelt?

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 10:47

Update

Heb haar even enkele weekjes op stil gezet gehad.
Tot nu toe is het afgelopen half jaar 2 osteopaten erbij geweest, beiden zeiden dat ze geheel in orde was op iets vast zitten na links achter.
Tandarts hoeft ze pas over een half jaar ook weer heen.
Thermografisch onderzoek was geheel in orde.

1,5 week geleden geheel Röntgenologisch goedgekeurd.

Ben nu gestart op regumate, moet eerlijk zeggen dat ze echt geheel is omgedraaid want het kon best een heks zijn. (Heel dominant en daar kon ik soms ook best moeilijk mee om gaan mede ook omdat ze zo groot is).
Ze is echt een stuk rustiger geworden en prettiger in de omgang.

We zijn nu terug van vakantie gekomen en wil het rijden nu ook weer proberen te gaan oppakken.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:56

Dat klinkt positief. Regumate kan soms best een goede oplossing zijn.