Spanning voor eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Spanning voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 23:22

Hallo bokkers,

Ik heb een hele lange tijd nagedacht om weer voor een eigen paardje te gaan. Nu heb ik eindelijk mijn match gevonden! Hij voldoet aan alles wat ik zocht. Maar nu alles dichtbij komt begin ik het toch spannend te vinden. Ik moet wel zeggen dat ik vaker met zulke grotere dingen in het leven zodra het bijna rond is altijd even ga denken van moet ik dit nu wel doen etc. Terwijl ik alles qua tijd en financiën maanden van te voren heb uitgerekend. Ik vroeg mij af of meer mensen zich hier in herkennen? Ik zou het fijn vinden om jullie verhalen hierin te horen :)

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Re: Spanning voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 23:34

ps: ik lig nu ook in bed en dat is het moment dat je gaat malen. Ik heb echt over mijn keuze nagedacht en tijd, financiën etc. Maar op zo een moment als nu dat alles dicht bij komt begin ik elke keer spanning te krijgen en te twijfelen. Moet ik dit wel doen, blijf ik het wel leuk vinden? ( ondanks ik al 12 jaar rijd ) ik word er echt gek van

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Re: Spanning voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:42

Alle grootste veranderingen zijn spannend!
Iets wat je zo goed heb doordacht, hebt gepland, hebt gehoopt.
Dat dat moment nu daar is is natuurlijk dan bijna onwerkelijk.

Alles komt goed, veel plezier straks!


Enne slaap lekker!

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 23:52

Simsannah schreef:
Alle grootste veranderingen zijn spannend!
Iets wat je zo goed heb doordacht, hebt gepland, hebt gehoopt.
Dat dat moment nu daar is is natuurlijk dan bijna onwerkelijk.

Alles komt goed, veel plezier straks!


Enne slaap lekker!


Bedankt voor je bericht! En stom hè. Ik moet zeggen dat ik hier altijd wel veel last van heb gehad bij grote beslissingen. Ik krijg dan een klein paniekje en zit dan toch te denken om het niet te doen. Maar vervolgens wanneer ik weer rijdt tijdens mijn les dan denk ik echt ik, ik wil voor een eigen paard gaan waar ik samen ergens nArtoe kan werken. arghhh ik word gek van mijzelf

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:56

Hartstikke begrijpelijk! Ik vind het mooi om te lezen hoe zorgvuldig je hebt voorbereid en serieus bent. En zoals Simsannah al zegt, grote verandering is ook spannend en daar hoort soms ook even twijfel bij. Klinkt mij als gezond/normaal.

Je kunt niet alles 100% weten of je het juiste besluit neemt. Maar wat wel zo is:

Een droom verwezenlijken zijn mooie dingen in het leven. Heel veel succes en plezier met je eerste paard <3

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:57

Gewoon voor gaan en van genieten! Al het nieuwe is eerst even spannend en dat is oké. Wanneer is het zo ver?

Celebi
Berichten: 3656
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:14

Een eigen paard is ook gewoon een hele stap. Een grote verantwoordelijkheid die veel tijd en geld kost dus het is goed dat je er zo mee bezig bent. Het siert je enorm dat je het zo over nadenkt. Er wakker van liggen is alleen niet zo handig.. :+

Ik zou voor jezelf per dag een tijd inplannen (bijvoorbeeld na het avondeten) dat je erover mag malen en nadenken. Lijstjes maken met voors en tegens bijvoorbeeld of er met een partner of vriendin over praten. En na die tijd is het gewoon weer even klaar, morgen weer een dag. Wellicht helpt dat om wat rust te brengen rondom deze lastige keuze (en eventueel ook voor andere lastige keuzes).

Ik zie in je profiel dat je 23 bent (als dat kloppend is). Dat was ook de leeftijd dat ik mijn eerste eigen paard kocht. Iedereen vond me vreselijk jong, maar de onmogelijke droomaanbieding drong zich aan en financieel kon het dankzij mijn woonsituatie en het feit dat ik al werkte. Ben heel blij met mijn keuze! Het beïnvloedt alleen wel enorm mijn leven. Aan de ene kant op de positieve manier, want mijn paard is mijn alles en ik ben het liefste elke dag urenlang met hem bezig. De keerzijde daarvan is dat dat niet altijd maar kan met een baan en een huishouden en een relatie en familie die zo nu en dan nog wat van je wil. Het knaagt soms dat ik zoveel uur niet bij mijn paard kan zijn en daar moet ik voor waken. Ik vergeet dan te genieten van wat ik allemaal heb. Bij anderen weet ik dat het soms juist enorm kan tegenvallen hoeveel uur het kost en dat er zo weinig tijd overblijft naast je paard en je werk. Maar dat zijn keuzes en hoe je je paard stalt maakt veel uit in hoe je dit zult ervaren. Juist omdat je er zo over denkt weet je vast alle voors en tegens al. Zeker als je het plaatje al gemaakt hebt is er geen enkele reden om het niet te doen, want een eigen paard is geweldig, maar het is wel een bewuste keuze in het leven waardoor je andere dingen misschien moet laten.

Daarnaast nog wat stof tot nadenken:

- Heb je wel eens een verzorgpaard gehad? Zoiets kan enorm helpen om te kijken of je voor langere tijd de verplichting ook leuk blijft vinden. Als je dat maandenlang 2x per week door weer en wind leuk vindt dan kan dat enorm veel zelfvertrouwen geven voor de stap naar een eigen paard. Een eigen paard is ook echt anders dan wekelijks op de manege rijden. Het is veel leuker, veel veelzijdiger, maar uiteraard ook veel stressvoller. Ik heb opeens talloze grijze haren erbij zegmaar. :')

- Weet je al waar je jouw paard zou willen stallen? De aanschaf is vaak niet het lastigste, maar de plek waar je je paard kwijt gaat kunnen vaak wel. Plekken zijn schaars en ze moeten ook overeen komen met jouw visie van paardenhouden en wat het paard dat je op het oog hebt nodig heeft. 's Nachts op stal of 24/7 buiten bijvoorbeeld? En wat voor faciliteiten je graag zou willen. Dan kun je alvast gaan rondbellen of er ergens een mooi plekje voor je vrij is. Als je al weet welk paard je op het oog hebt kun je ook gerichter kijken naar de behoeften van dat dier. Wat voor ruwvoerbehoefte heeft ie bijvoorbeeld? Arm hooi vanwege snel dik worden of voordroog voor bijvoorbeeld de longen? Kan het paard op stal staan, kan het dier in een (gemengde) kudde staan? Dat soort zaken kun je herleiden door de huidige eigenaar te vragen hoe het paard nu gehouden wordt.

Maar goed, bovenal: denk er rustig over na. Het is in principe een keuze voor het leven. Eentje die geweldig is, maar veel tijd, geld en zorgen kan kosten. Eentje waar je volledig van kunt genieten en ook eentje waar je enorm veel voor en van zult gaan leren. Investeren in lessen, je inlezen over alles over het houden van een paard en de behoeften van het dier. Stuk voor stuk geweldig om te doen.

Ik ben erg benieuwd wat uiteindelijk je keuze gaat zijn.

Freyna
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:34

Zelf zit ik momenteel ook in het proces van het aankopen van een paard.

Kan zelf ook een eeuwige twijfelaar zijn. Wil het graag allemaal goed doen.
Heb 2 paarden in Nederland bekeken. KWPN’ers.
Maar stiekem was mijn droom toch zo’n mooie witte PRE.
Toch stiekem gaan kijken naar paarden die in Spanje te koop staan.
BAM daar was ie ! Week later ben ik erheen gevlogen en heb ik hem gezien.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Spanning voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:54

Dat is in ieder geval een teken dat je veel verantwoordelijkheidsgevoel hebt.
Je hebt er goed over nagedacht, logisch dat je op laatst (als het écht wordt) toch even nog twijfelt, maar laat je zorgen niet beslissen.
Bedenk ook de leuke kanten, dan weet je weer waarom je het wilde.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Spanning voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:46

Een eigen paard hebben is iets heel moois, maar ook soms erg zwaar. Ik heb nooit spijt gehad van me aankoop, omdat ik ontzettend van haar hou. Maar af en toe zit ik er wel doorheen. Dat hoort er bij. Maar zoals ik lees heb je er goed over nagedacht dus dat moet goed komen.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Spanning voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 07:32

En vergeet niet: als het écht niet gaat, kun je je paard altijd weer verkopen. Dat hoop je natuurlijk nooit, maar het komt gewoon voor en is geen schande.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Spanning voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 07:41

Bijna 3 weken geleden een nieuwe auto gekocht. De eerste keer een nieuwe auto gekocht zonder dat de auto er voor naar de sloop moest. Dus eigenlijk onnodig maar ik had al 3 jaar zo'n spijt van die auto. Nu het echt gedaan is voelt het zoooo goed. Ik heb weer een auto met berg ruimte en voel me er zoveel fijner bij!!
Ik ben ook van het rekenen en her rekenen en het kon allemaal gewoon dus gedaan. Daarnaast inderdaad ook eenmaal gekocht kan verkopen ook. Niet je doel en misschien een dure les maar zeker de moeite waard om de 'gok' te nemen.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Spanning voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:15

Het beinvloedt je leven. Goed dat je er eerst over nadenkt. Maar zoals anderen hier ook al zeggen, als het toch niet gaat kun je hem weer verkopen.